»zc Jij Ik vind Zeeland wel een stoere provincie Karla Peijs, commissaris van de koningin in Zeeland In Brabant ben ik geboren, voor Zeeland heb ik gekozen factie bijlagen: 0113-315680 ■kpzc.nl ;-3il:redactie@ pzc.nl «;bus31,4460 AA Goes i*«itentie-exploitatie: ;;;d.en Midden-Zeeland: 0113-315520; ^•Vlaanderen: 0113-315570; - il: 020-4562500. jierdag 16 december 2006 Nooit meer 11 september 29 Het kabinet heeft gisteren de voordracht van de provincie Zeeland overgenomen om minister Karla Peijs (CDA) van Verkeer en Waterstaat te benoemen tot commis saris van de koningin in Zeeland. Voor ze op 1 maart aan het werk gaat, geeft ze geen interviews over haar nieuwe baan. Op één na, aan de PZC. „Wil je alsjeblieft vermel den dat dit een exclusief interview is? Dan weten de andere media dat ze me niet hoeven te bellen." Ze heeft een bewogen week achter de rug. Vorige week vrijdag werd Karla Peijs door Provinciale Staten voorgedra gen als nieuwe commissaris van de konin gin in Zeeland. Van de week was het lan ge tijd de vraag of het kabinet die voor dracht zou kunnen overnemen, want de discussie over het generaal pardon deed Nederland bijna in een constitutionele cri sis belanden. Wat als er een rompkabinet van alleen CDA-ers zou overblijven met een maanden- en maandenlange formatie- periode in het vooruitzicht? Wanneer zou ze dan Wim van Gelder kunnen opvolgen die op 1 februari met pensioen gaat? „De perikelen van de afgelopen week overschaduwden wel een beetje de vreug de van mijn benoeming", erkent Peijs. „Vooral een dag als woensdag zou ik niet graag nog eens meemaken. Maar ik ben blij dat er een hele creatieve uitkomst is gevonden." Daardoor lijkt voor haar de weg vrij om op 1 maart in Zeeland te beginnen. „Dat is wat ik het liefste zou willen. Dan kan ik gelijk opgaan met de nieuwe Staten en de nieuwe gedeputeerden die na de verkie zingen in maart aantreden. Het lijkt me van groot belang dat we gezamenlijk kun nen wennen en een start kunnen maken." Wanneer kwam het voor het eerst in u op dat u commissaris van de koningin in Zee land zou kunnen worden „Ik moet heel eerlijk zeggen dat het voor mij als een verrassing kwam dat Wim van Gelder zijn afscheid aankondigde. Ik dacht dat hij jonger was. Ik had me niet gerealiseerd dat hij aan zijn pensioen toe was. Toen ik dat hoorde, kwam bij mij de gedachte op; 'Wat een mooie provincie en wat een mooie baan.' Maar de Kamerver kiezingen zouden oorspronkelijk volgend jaar in mei plaatsvinden. Dan was er hele maal geen kijk op dat ik het zou doen. Er zou al lang en breed iemand hebben geze ten voor het kabinet klaar was. Pas toen het kabinet viel en die verkiezingen wer den vervroegd, kwamen twee dingen sa men. Ik denk dat in september mijn stre ven echt concreet werd." Vanaf dat moment heeft u als minister van Verkeer en Waterstaat 145 miljoen eu ro naar Zeeland geschoven. Het lijkt wel alsof u de commissariszetel wilde kopen. „Ik ben blij dat ik dat even kan uitleggen. Dat heb ik in de sollicitatiecommissie ook gedaan. Elk jaar in oktober gaan de lands delen overleggen over hun wensen. Dit jaar gebeurde dat al in augustus en sep tember, vanwege de verkiezingen die er aan kwamen. Van iedere regio komt er dan een stuk waarin staat wat er op het gebied van de infrastructuur moet gebeu ren. Daar gingen dit jaar netwerkanaly ses aan vooraf. In Zeeland kwam de tun nel bij Sluiskil daaruit als hét overheer sende verkeersknelpunt naar voren. Drie jaar geleden hebben Gerrit Zalm en ik al in Zeeland gestaan en gezegd dat daar iets aan gedaan moest worden. Nu het ook uit de netwerkanalyses naar voren kwam, was het logisch daar snel wat aan te doen. En Zeeland is echt niet de enige regio waarmee ik afspraken heb gemaakt. In Utrecht is ook een commissarispost vrij. Daar heb ik een overeenkomst gete kend van anderhalf miljard euro." Maar getuigde het niet van opmerkelijke haast dat de Tweede Kamer u eind okto ber vroeg om binnen een half-jaar met fi nanciering té_komen voor de Sluiskiltun nel en dat u het geld drie weken later op tafel had? „Het was de haast die iedere regio had, niet ik. Er zaten verkiezingen aan te ko men. Niemand wist wat er daarna zou ge beuren. Dus wilde Zeeland de handteke ning hebben van een missionaire minis ter. En niet alleen Zeeland, maar ook Utrecht, Amsterdam, allemaal. Dat de Ka mer het ook wilde, was nog een extra steuntje in de rug. En geen Kamerlid dat vragen heeft gesteld over het beschikbaar stellen van dat geld. Wat het geld voor het spoor in Goes en Kapelle betreft, kan ik zeggen dat ik vorig jaar op de begro ting al 300 miljoen euro had vrijgemaakt voor spoorse doorsnijdingen. Twee onaf hankelijke commissies hebben vervolgens bepaald welke van de meer dan honderd gemeenten die zich hadden aangemeld daarvan profiteren. Gelukkig heb ik daar helemaal niets mee van doen gehad. Goes en Kapelle zaten erbij, maar tot half no vember wist ik absoluut niet dat die in de prijzen zouden vallen." U bent nu 62, een leeftijd dat de meeste mensen gaan nadenken over het stoppen met werken. Wat bezielt u om nog met zo'n zware baan te beginnen? Zou u niet liever met een goed boek bij de open haard gaan zitten? „Als ik iedere dag met een boek voor de haard kan zitten, vind ik er niks meer aan. Misschien komt het wel omdat ik toch wat later begonnen ben met werken. Ik heb eerst mijn kinderen opgevoed tot ze een jaar of acht, negen waren. Dat stuk je plak ik er nu achteraan. Ik heb hele maal geen zin om achter de geraniums te gaat zitten. Een mens moet bezig blijven. In Kortgene heb je de slagerij van Bou- wense. De oude eigenaar, Adri Bouwense, is vorig jaar overleden, meer dan 90 jaar oud. Hij was zeventig jaar slager. Die man werd alleen maar zo oud, omdat hij bleef werken. Dat houdt je gezond." Dus u wordt geen deeltijdcommissaris? „Nee, geen denken aan." Zeeland heeft een imagocampagne ge voerd, omdat het idee xvas dat mensen de provincie oubollig vinden. Vindt u dat ook? „Helemaal niet. Ik vind Zeeland eigenlijk wel een stoere provincie. Als je eens kijkt naar de waterwerken die we daar ge maakt hebben, hoe de elementen daar te keer kunnen gaan. Zeeland is alles behal ve oubollig. Samen met België is Zeeland de baas over een van de grootste vaarwe gen die we hebben, de Westerschelde. In de nabijheid heb je de havens van Rotter dam en Antwerpen, er zijn veel bedrijven, vier kerncentrales in de buurt, qua veilig heid is Zeeland de tweede regio van Ne derland. Dat noem ik niet oubollig. Zeeland is wel een beetje afwezig. Dat vind ik eerder het probleem. In Den Haag kom je Zeeland zelden of nooit tegen. Als je je zaken goed wil regelen, moet je de weg weten in Den Haag. Als ik zie wat het Noorden doet, dan kan Zeeland zich best wat verbeteren. Daar zie ik voor mij wel een schone taak weggelegd." U bent een doener. In Zeeland heeft de commissaris van de koningin niet zo veel inhoudelijke portefeuilles. Gaat u straks de Zeeuwse stations uit de handen van ge deputeerde Maria le Roy trekken, of de problematiek van de verkeersslachtoffers uit die van Toine Poppelaars? „Als het om verkeersslachtoffers gaat, kan ik die neiging misschien niet bedwin gen. Daarover maak ik me echt zorgen. Niet dat Toine Poppelaars het niet goed zou doen. De oorzaak is denk ik dat Zee land zo veel tweebaanswegen heeft. Maar ik vind het wel erg dat Zeeland dit jaar al 39 doden heeft in het verkeer. Dat is op zijn zachtst gezegd teleurstellend. Verge leken met vorig jaar, toen het er 23 wa ren, is dat een schrikwekkende stijging. Ik heb in mijn overleg verkeersveiligheid gezegd dat we daar een-werkgroep voor instellen, zowel voor Zeeland als Bra bant, waar het ook niet goed gaat, om dat te onderzoeken. Als commissaris heeft dat ook mijn interesse. De gedeputeerde is natuurlijk de eerst aangewezene, maar een handje extra kan nooit kwaad." U gaat niet op de stoel van de gedeputeer den zitten? „Natuurlijk niet. De rol van de commissa ris is coördinerend. Maar soms kun je iets extra's doen. Ik zal een voorbeeld geven. In de Nota Ruimte hebben we alle zoge noemde mainports in Nederland beschre ven. Toen we de nota opstelden, belde Hanja Maij-Weggen, commissaris van de koningin in Noord-Brabant, het hele kabi net vóór het ontbijt op om te pleiten voor Brainport Eindhoven. Ik denk dat nie mand van'de gedeputeerden voor het ont bijt de minister-president durft op te bel len, maar Hanja wel. En kijk: Brainport Eindhoven staat keurig in de Nota Ruim te. Dat komt door Hanja." En u durft ook de minister-president te bellen vóór hij gaat ontbijten? „Jazeker. En dat werkt." In Zeeland is veel te doen om ontpolde- ring. Heeft u dat niet veroorzaakt door een verdrag met Vlaanderen te sluiten over de aanpak van de Westerschelde? „Nee. In de eerste plaats is dat in goed overleg met de provincie gegaan. Niet al leen mijn handtekening staat eronder, maar ook die van de provincie en van Vlaanderen. Ontpoldering is geen com pensatie van de derde verdieping; zoals veel mensen denken, maar van zaken die de afgelopen eeuw in de Westerschelde zijn gebeurd. Het is nu een vervuild ge bied. De bedoeling is dat we er weer die prachtige rivier van maken die het ooit wds. Ik heb begrepen dat het advies van de commisie-Maljers over ontpoldering niét onverdeeld goed is gevallen, omdat het lijkt alsof alle lasten op de schouders van Zeeuws-Vlaanderen komen. Daar moeten we uit zien te komen. We moeten een oplossing vinden voor de ontpolde ring en de mensen die dat raakt, maar wat zwaar weegt, zijn toch die handteke ningen onder dat internationale verdrag. En Vlaanderen zal ons daarop aanspre ken. Maar het is Zeeland niet door de strot geduwd." U heeft gezegd dat zolang u minister bent er hiet over een nieuwe, vierde verdieping kaii worden gepraat. Geldt dat ook voor de periode dat u commissaris van de ko ningin bent? „Voor mij is dit de laatste verdieping en dan ook absoluut. Iedere keer dat er ver diept wordt, kunnen er grotere schepen naar Antwerpen, die harder moeten va ren om niet uit hun roer te raken en dat kan niet in het Nauw van Bath. De eerste keer dat ik de toenmalige schepen Delwai- de Van Antwerpen ontmoette, heb ik te gen hem gezegd dat ik er niks aan kan doen dat Antwerpen ligt waar het ligt. Jullie zouden moeten overwegen iets aan Zeebrugge te doen, heb ik gezegd." De NS willen de stations in Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke slui ten. Als minister heeft u gezegd dat ze daarvoor bij u ontheffing moeten aanvra gen. Als commissaris moet u mogelijk bij hen gaan.vragen of ze die stations niet wil len sluiten. Is dat een probleem? „Welnee. Ik kan straks mijn hele huidige netwerk aanspreken op zaken die in Zee land spelen, dus ook de NS. Nu heb ik nog gebonden handen. Als minister be moei ik me niet meer met zaken die Zee land aangaan. Ik zal daar dus geen be sluit over nemen. Maar bedenk wel dat er een motie ligt van de Kamer, waarin staat dat die stations open moeten blijven. En we hebben de laatste dagen gemerkt dat je aan een Kamermotie niet zomaar voor bij kunt gaan." Als minister houdt u zich ook bezig met havens. Hoe kijkt u aan tegen de strubbe lingen tussen Zeeland Seaports en de ha ven van Rotterdam? Moeten ze samen ver der of niet? „Ik heb daar wel denkbeelden over, maar ik ben geen dictator. Ik zou zeggen dat Zeeland samen moet optrekken met Rot terdam. Maar dan moet Rotterdam ook echt gemotiveerd zijn om er iets van te maken. Dan moet er wel in Vlissingen geïnvesteerd worden. Je kunt Zeeland niet alleen de brokjes gunnen die van ta fel vallen." Dé kwestie van de komende decennia is wellicht de zeespiegelstijging en voor Zee land dus de kustbescherming. U weet als weinig anderen hoe belangrijk dat is, om dat u de watersnood van 1953 hebt meege maakt. „Wel op enige afstand. Ik zat achter de Moerdijk. Ik'heb niet'doorgemaakt wat de mensen in Zeeland hebben ervaren. Maar wij hadden wel de koe in de kelder. Ik kan me heel goed voorstellen wat er toen gebeurd is. Ik heb nog op mijn net vlies hoe een heel stel boerinnen in roze nachtjapon achter hun koeien aan vlucht te over de dijk. Dat was geen prettig beeld. Op mijn ministerie is nu voor het eerst de vraag gesteld over het groot on derhoud van de Deltawerken. Dat moeten we ooit doen en wat willen we dan? Daar moeten we dan als Zeeland natuurlijk wel bij zijn. Water wordt een belangrijk onderwerp de komende jaren. Daarom be grijp ik ook de gevoeligheid over het ont- polderen. Dat je in Zeeland de dijken weg haalt, is iets wat je je nauwelijks kunt voorstellen. Daar moeten we het in dit sta dium ook niet over hebben. We moeten zorgen dat we veilig zijn. Dat is het uit gangspunt en verder niks." Ernst Jan Rozendaal Brabant of Zeeland? Een lange stilte en een lach. Dan: „Brabant heb ik niet gekozen, daar ben ik geboren, voor Zee land kies ik." Zout of zoet water? Heel beslist: „Beide, als het even kan. Zoet wa ter om te drinken en voor de landbouw, heel be langrijk. En zout water, dat hebben we bij het Veerse Meer gezien, daar is in twee weken tijd, na het plaatsen van de spui, de boel met zout water schoongespoeld." Zeeuws meisje of Bief? „Ik ben geloof ik al benoemd tot Zeeuws meisje. Als de gedeputeerde met me mailt, schrijft hij: 'Zeeuws meisje'. Daar moet ik toch wel vanaf. Dus weet je wat? Laat ik het maar eens op Blof houden." Zeeuwse streektaal of hiphop? „Geef mij maar de Zeeuwse streektaal. Die vind ik wel mooi. Mijn hele schoonfamilie spreekt Zeeuws. Of ik het zelf goed uitspreek, weet ik niet, maar ik kan het uitstekend verstaan. Wat mij betreft mogen de Staten dus ook Zeeuws spreken." Containerhaven of Florida? „Beide. Dat is heel goed te verenigen. In de ha ven kun je werken, zo kunnen we ook de jeugd in Zeeland vasthouden. Aan de andere kant heb je het toex-isme. En dan is er ook een mooi woonklimaat. Prachtiger dan aan het water kun je het toch niet hebben? Ik vind dat Zeeland een heel heldere visie heeft, waarbij er een duidelij ke scheiding is tussen wat waar gebeurt." Mosselen of een Zeeuwse bolus? Zonder twijfel: „Mosselen. Ik ben niet zo van het zoete." Gezelligheidsdier of regent? „Gezelligheidsdier. Ik denk dat bij alles wat ge beurt het ook wel een beetje aangenaam kan zijn. Zelfs het zijn van regent." Moxiumentenpand of nieuwbouwhuis? „Monument. In Middelburg. Of ik al een make laar gebeld heb? Nee, ik heb op Funda gekeken. Trouwens, ik heb van mijn man Rinus gehoord dat de makelaar óns belt." fotografie Lex de Meester en Milan de Bie, fotomontage Felix Binicewicz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25