Achterstand scholier niet verdwenen PZC Bluem vindt eenheid in stijl Poëzie als edele vorm van strandjutten Evaluatie onderwijsproject bij nader inzien rinorErnst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De prestaties ran achterstandsleerlingen in hel Zeeuwse basisonderwijs zijn de afgelopen drie jaar nauwe lijks verbeterd. Dat roept de vraag op of het speciaal op hen lerichte onderwijsproject Kan- sen aan Zee wel heeft gewerkt. Uit de Zeeuwse Toetssteen 2105-2006 en het rapport Au tochtone achterstandsleerlingen in Zeeland: het vervolg blijkt dat sinds 2002 slechts een gerin- ae vooruitgang is geboekt. Zeeuwse leerlingen, zowel al lochtoon als autochtoon, blijken goede scores te behalen bij het rekenen. Vergeleken met de rest van Nederland is er een voor- Gezellig avondje in bioscoop eindigt met klap MIDDELBURG - Gezellig sa men naar de film. Dat was vorig jaar 15 oktober in Hulst niet aan een 26-jarige inwoner van Sint-Jansteen besteed. De man had een bioscoopbezoe ker geslagen. Het gevolg was een gebroken kaak. „Er heerste een onrustige sfeer", vertelde hij gisteren in Middelburg. Poli- iierechter R. Lameijer hield ook rekening met de rol van het slachtoffer, die zich ook niet on betuigd had gelaten. Er zijn ra ke klappen over en weer geval len. U had er verstandig aan ge daan om weg te gaan." De verdachte werd veroordeeld tot honderd uur werkstraf en drie weken voorwaardelijke ge vangenisstraf. sprong. Ook de Zeeuwse kleu ters presteren goed. Wel hebben allochtone kleuters een achter stand ten opzichte van kleuters van autochtone ouders. Aan het eind van de basisschool blijkt dat allochtone leerlingen ongeveer hetzelfde presteren als Nederlandse achterstandsleer lingen. Dat zijn over het alge meen kinderen van laagopgelei de ouders. De allochtone achter standsleerling weet dus beter van het onderwijs te profiteren. Vanwege hun buitenlandse af komst hebben ze weliswaar een achterstand in woordenschat op autochtone achterstandsleerlin gen, maar niet of nauwelijks als het gaat om begrijpend lezen. Overigens zijn in dat opzicht de scores voor beide categorieën zorgelijk. Maar vergeleken bij Rotterdamse leerlingen doen ze het wel goed. Ten opzichte van enkele jaren geleden is een 'licht positieve trend' waar te nemen, maar er zijn geen verschillen in vooruit gang tussen scholen die wel of niet hebben meegedaan aan het project Kansen aan Zee. Toch mag niet worden gecon- cluderd dat dit project, dat zich richtte op achterstanden bij plattelandskinderen, is mislukt. De Kansen aan Zee-scholen zijn namelijk vergeleken met scho len waar ook taaiprojecten zijn uitgevoerd. „Het is mogelijk dat de Kansen aan Zee-scholen ver geleken met 'zomaar' een groep scholen wél betere prestaties zouden laten zien", aldus het rapport Autochtone achter standsleerlingen in Zeeland: het vervolg. Afgelopen voorjaar, bij de afslui ting van Kansen aan Zee, con cludeerde de onderwijsinspectie nog dat dit Zeeuwse project veel belovend leek. zaterdag 16 december 2006 Werkstraf voor poging doodslag MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter R. La meijer heeft gisteren een 36-jarige inwoner van Hulst voor poging tot doodslag 120 uur werkstraf en drie weken voorwaardelijke gevangenisstraf opgelegd. Het incident speelde zich 20 maart voor een horecazaak in Hulst af. De cafégasten gingen naar buiten om een robbertje te vechten. Verdachte werd door zijn belager aangevallen met een groot mes. De Hulstenaar wist het mes uit zijn hand te schoppen, waarna zijn rivaal op de grond viel. „Toen had u weg moeten gaan", merkte de politierechter op. Dat deed hij niet. Integendeel. De verdachte schopte vervolgens een aantal keren tegen het hoofd van de man en daarmee had hij volgens de politierechter geriskeerd dat de schoppartij voor het slachtoffer fataal had kunnen aflopen. „Daar zijn genoeg voorbeelden van bekend", ver zekerde Lameijer. Politie houdt messenzwaaier aan GOES - Een 39-jarige Goesenaar is gisterochtend in zijn woonplaats aangehouden nadat hij twee ruiten van een woning aan de Vuilstraat had vernield. De man liep rond met een mes en verkeerde onder invloed van alcohol. Hij bleek ook tientallen strijkers bij zich te hebben. Het mes en de strijkers zijn in beslag genomen. Ontuchtpleger veroordeeld MIDDELBURG - De beschuldiging luidde ontucht op het werk, maar de 24-jarige verdachte uit Vogelwaarde zag het anders. „Het was een soort spelletje over en weer. Ik heb haar aan de zijkant van de borsten geraakt, maar dat was niet de bedoeling. We tikten ook bij elkaar op de bil len", zei de man gisteren voor de Middelburgse politie rechter. Die had een andere mening en veroordeelde ver dachte voor het plegen van seksuele handelingen met het zeventienjarig meisje conform de eis tot tachtig uur werk straf. „U bent tever gegaan. Het is simpel: je moet met je vingers van het meisje afblijven." De man werkte in Ter- neuzen bij een supermarkt, waar ook het slachtoffer als stagiaire werkte. Getuigen hadden in april gezien dat hij op de werkvloer aan de borsten van het meisje zat. Offi cier van justitie J. Zondervan vond dat verdachte de fat soensnormen ver had overschreden. „Dit heeft niets met speels te maken. Meisjes moeten zich veilig op hun werk kunnen voelen." Raadsman F. de Vleesschauwer vond dat de zaak opgeklopt was. „Ze waren aan het dollen in het magazijn. Het slachtoffer heeft gezegd dat ze grapjes aan het maken was." Hij bepleitte vrijspraak. De man is na het incident ontslagen. Vlissinger vrijgesproken MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter heeft gisteren een negentienjarige Vlissinger vrijgesproken van vernielingen. De verdachte werd verweten op verschillen de tijdstippen in november en december de glazen deur van de Rabobank in Zoutelande te hebben vex-nield. De Vlissinger was in het weekeinde twee keer naar binnenge gaan om te pinnen. De buitendexir was ontzet, maar dat was volgens verdachte door anderen gedaan. Bij de derde keer had hij zelf geprobeerd de toegangsdeur, die ontzet was, in zijn normale stand te krijgen. Ook een politieman, die als getuige was opgeroepen, kon niet aangeven of de Vlissinger de kwade genius was geweest. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Vanaf donder dag 21 december is hij in de lucht. De splinternieuwe websi te www.geschiedeniszeeland.nl. Die geeft niet alleen informatie over belangrijke thema's uit de historie, maar ook rechtstreeks toegang tot de collecties van ver schillende erfgoed-instellingen. Het gaat om een initiatief van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, de Zeeuwse Biblio theek en het Zeeuws Archief. Bedoeling is dat er in de loop van volgend jaar nog meer in stellingen op liet gebied van cul tuurhistorie bij aansluiten. Het gemak dient de mens: men sen kunnen nu op één plaats zoe ken naar informatie over de Zeeuwse geschiedenis. Maar er is méér: een uitgebreide agenda waarin de activiteiten op het ge bied van ei-fgoed staan, een over zicht van exposities en publica ties, alsook verwijzingen naar andere websites. Voor de geschiedenis-thema's op de website zijn als start uitge kozen: Slavernij, Michiel de Ruy- ter, Slabberjan, Vechtend Zee land en Beschermend Zeeland. Ook hier is het uitgangspunt dat gaandeweg steeds meer onder werpen toegevoegd worden. Er is, met financiële steun van provincie en Rijk, een jaar aan de website gewerkt. Dat komt omdat de techniek nogal inge wikkeld is. De collecties van de verschillende deelnemers - die ondergebracht zijn in uiteenlo pende informatiebanken - moet wel naadloos met elkaar kun nen communiceren. De gebrui ker van www.geschiedeniszee- land.nl mag daar niks van mer ken. Voorbeeld: iemand tikt 'Michiel de Ruyter' in. Die zoek actie moet. dan alle" informatie opleveren die in de diverse col lecties over de zeeheld te vinden is. Om dat naadloos voor elkaar te krijgen waren nogal wat voor- zieningen nodig. Daarvoor is ge bruik gemaakt van het Aqua Browser Library systeem. Zeeuwse historie in beeld: In 1894 werd het standbeeld van Michiel de Ruyter naar het Vlis- singse Keizersbolwerk ver plaatst. Geprobeerd is te zorgen voor een overzichtelijk uiterdijk van de website. Als beeldmerk is ge kozen voor een leeuw, die voor uit gaat maar ook omkijkt. De initiatiefnemers hopen dat zoveel mogelijk liefhebbers van cultuurhistorie de weg naar de website weten te vinden. Van snelle snuffelaars tot de diepgra- vers. Niet alleen (wetenschappe lijke) onderzoekers, ook scholie ren, docenten, schrijvers, bedrij ven, genealogen, amateur-ar cheologen. De gedeputeerden H. van Wave- ren (CDA, cultuur) en G. van Heukelom (welzijn) zorgen 20 december voor de openingshan deling. Wie nu al naar www.geschiede- niszeeland.nl gaat krijgt tot die tijd de mededeling 'werk in uit voering' te zien. Bluem met (vlnr): Robin van Mullem, Ruud Pieterse, Bart Coenerr (drums, op de achtergrond) en Bram Vervaet. door Rolf Bosboom HULST - Bluem geldt als een van de talentrijkste bands van 1 Zeeland. De vier maakten vorig jaar naam bij de muziekwedstrij- den Hooikoorts (finalist) en 2nd Influenz (winnaar) en ging on langs nog naar huis met de pu- blieksprijs tijdens de Zeeuwse Belofte. Vanavond presenteren ze hun tweede cd: Underlie. Dat gebeurt in Hulst, de bakermat van de groep. 1 De voorloper van Bluem heette Zeroleft, waarin drummer Bart Coenen, gitarist en toetsenist Bram Vervaet en zanger Ruud Pieterse zaten. „We speelden vvat grungy muziek, maar dat Bleek niet te werken", zegt Bart Coenen. „Daarom zijn we een andere weg in geslagen. De drie richtten in 2003, samen ■aet bassist Robin van Mullem, Bluem op. „We zijn wat meer de popkant opgegaan, met leukere melodietjes en nadruk op goede zang. Dat bleek goed aan te slaan." h de muziek is een veelheid aan invloeden uit de poprock hoor baar. Tegelijkertijd wil Bluem nadrukkelijk werken aan een ei gen stijl. „We proberen zo veel mogelijk de originaliteit die we hebben ook te houden", zegt Coenen. „Dat is zeker in het be gin heel moeilijk, want je wilt niet zoals de rest zijn, maar als je heel ver in je eigen stijl gaat, werkt het ooj? niet. Het gaat er- vooral om een eigen toon te vin den." Dat lukt steeds beter. „We heb ben een redelijk duidelijk idee waar we naartoe willen en wat onze sterke punten zijn. Die pro beren we uit te buiten. We beste den bijvoorbeeld veel aandacht aan de ritmesectie: mooie bas- lijntjes en wat aparte drums. Gi taar en keyboards hebben juist weer een sterk melodieuze, com plementaire rol." Er wordt duidelijk veel zorg be steed aan de opbouw van de nummers. Coenen: „Wat je bij veel opkomende bands merkt is dat de muziek wel leuk is, maar dat het nergens naartoe gaat. Je verwacht iets, maar dat komt niet. Wij proberen een duidelij ke spanningsboog te creëren," Het succes in de diverse competi ties is mooi meegenomen, maar- het al dan niet winnen ervan is niet het belangrijkste voor het Zeeuws-Vlaamse kwartet. „Het is vooral een goede manier om aan je naamsbekendheid te wer ken, want er komen veel mensen op af die echt into muziek zijn." Experimenteren Vanavond wordt Underlie gepre senteerd, de tweede demo-cd na Exposure in vivo (2004). Deze getuigt van een groeiende een heid in stijl. „Tijdens de vorige cd waren we nog volop aan het experimenteren welke kant we op moesten zijn. Nu hebben we alles meer verenigd in één ding. Ook kwalitatief zijn we duide lijk vooruitgegaan." De bandleden zijn vanwege hun studies onlangs alle vier uitge waaierd over het land: twee naar Breda, een naar Amster dam en een naar Utrecht. Dat staat de verdere ontwikkeling van Bluem niet in de weg, zegt Bart Coenen. „We komen in het weekend allemaal naar huis en repeteren nog steeds elke zater dag, al is het tegenwoordig wat langer dan voorheen. Het heeft ook voor nieuwe inspiratie ge zorgd. We zijn volop nieuwe nummers aan het schrijven." Bluem hoopt nu ook in muzi kaal opzicht meer voet aan de grond te krijgen buiten de pro vincie. Toch wijkt niet alles voor het succes. „We zijn alle vier van mening dat we niet de illusie moeten hebben dat we een wereldberoemde band wor den. De studie staat daarom bij ons op één. Maar daarbuiten proberen we er zo veel mogelijk aan te doen om ver te komen. Het is echt een uit de klauwen gelopen hobby." Concert cd-presentatie Bluem, vanavond in café Rentrée, Hulst. Aanvang: 20.00 uur. Zie ook www.bluem.be. Bij het artikel over de expositie van San- ja Camilovic in de Raadskelder in Sluis (PZC van vrijdag 15 december) is een verkeerde foto geplaatst. Het afgebeel de werk hoort bij een tentoonstelling van Gabriëlla Cleuren, die momenteel is te zien in 's Landshuis in Hulst. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - De Slibreeks, de roemrijke Zeeuwse serie van literaire kleinoden, heeft de gewoonte jaarlijks een dichter van naam uit te nodigen. Deze krijgt de gelegenheid enige tijd in Vlissingen te vertoeven, maar vooral ook te werken, want de bedoeling is uiteraard dat het verblijf een nieuw deel in de reeks oplevert. Dit jaar viel de eer te beurt aan Astrid Lampe. Zij reisde afgelopen zomer niet in haar eentje naar Zeeland, maar vroeg beeldend kunstenaar en stadsgenoot - bei den wonen in Utrecht - Roland Sohier met haar mee te gaan. Het resultaat van hun gezamenlijke trip is Mosselman hallo, deel 119 in de Slibreeks, geworden. Het wordt morgen in kunstcentrum deWillem3, waar ze destijds ook verbleven, gepresen teerd. Voor Lampe was snel duidelijk dat ze So hier erbij wilde betrekken. „We waren al langer van plan een keer samen te werken. Dit was een heel mooie gelegenheid. We ken nen elkaar van een tentoonstelling in het Centraal Museum in Utrecht en bleken bij elkaar in de buurt te wonen." Hoewel ze allebei op hun eigen terrein ac tief zijn, merkten dat hun werk nogal wat verwantschappen vertoont. „Je ziet dat ook hij allerlei verbindingen tot stand brengt die niet direct logisch zijn", zegt Lampe. „We durven allebei gekke sprongen te ma ken, bepaalde fouten en makkes juist te ac centueren, heel vreemde grillen toe te staan. Het is een beetje het ontwrichten van za ken." Bekokstoven Hun verblijf in Vlissingen was meer een sa menzijn dan een daadwerkelijke samenwer king. „Als je echt zou samenwerken, dan krijg je óf gelegenheidstekeningen óf gele genheidsversjes", zegt Roland Sohier. „Je moet het niet te veel bekokstoven", vindt ook Lampe. „Ik heb Roland wel verteld wat ik wilde gaan schrijven en hem daardoor in mijn wereld getrokken. Door samen op te trekken ga je elkaar ook vanzelf beïnvloe den." De resultaten zijn in Mosselman hallo be wust gescheiden gehouden: eerst de tekst van Lampe, gevolgd door een selectie uit de bijna dertig tekeningen die Sohier heeft ge maakt. Zeemeermin Er zijn wel wat verwijzingen naar elkaar, maar nauwelijks aanwijsbaar. In de tekenin gen van Sohier speelt de zeemeermin de hoofdrol. „Ik heb me laten leiden door het feit dat de invalshoek van Astrid de mossel man zou zijn. Daarvoor heb ik een equiva lent gezocht en kwam bij de zeemeermin uit. Mooie vrouwen spelen in mijn werk nu eenmaal een grote rol. Sohiers tekeningen zijn veelal opgebouwd als collages, Hij knipt bijvoorbeeld delen uit en combineert verschillende soorten pa pier. Daarin ziet hij een overeenkomst met In de tekeningen van Roland Sohier speelt de zeemeermin de hoofdrol. tekening uit besproken boek de poëzie van Lampe. „Haar werk is een col lage van invallen, impressies." Mosselman hallo is inderdaad fragmenta risch, een opeenstapeling van herhalingen en associaties. Losse woorden en zinsdelen worden - een nog jong element in haar poë zie - afgewisseld met meer prozaïsche ge deelten. Zeeuwse verwijzingen keren regel matig terug, zoals de mosselcultuur, Vlissin gen uiteraard en het scheepvaartverkeer op de Westerschelde. „Ik heb mezelf als het ware ingeplugd in Vlissingen. Je komt vanzelf zoveel bijzonde re dingen tegen. Het is een edele vorm van strandjutten", zegt Lampe. „DeWillem3 is een heel bijzondere plek. Vanuit het appar tement kijk je direct op de Westerschelde. Je ziet en hoort voortdurend al die contai nerschepen passeren, als een soort hartslag. Het was net of ik elke dag op mijn eigen oceaanstomer zat." „Maar als je daar even van afstapte, zat je gelijk midden in de stad. Daar heerste het zomergewoel, de hitte, het lawaai, vooral toen het kermis was. Dan is Vlissingen weer lelijk, volks, rauw. Juist die tegenstelling vind ik zo mooi." 'Mosselman hallo' van Astrid Lampe en Roland Sohier (Slibreeks nr. 119, uitgave van CBK Zee land) wordt morgen om 16.00 uur gepresen teerd in deWillem3, Oranjestraat 4, Vlissingen. Daar is t/m 14 januari ook een expositie te zien met alle tekeningen van Sohier. Geopend: di.-zo., 12-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19