Overleg over aanpak Axelsestraat PZC PZC Sleepbootfanaten heffen stichting op Ét Kapel Hulst verhuist Toename luchtverontreiniging staat voor GS nog niet vast Ouderenbonden willen aanpassing gevaarlijke rotonde 1 5 Familie Van Osta laat een voorzichtig hoeraatje horen Wethouder nodigt bewoners uit voor gesprek over verkeersveiligheid donderdag 14 december 2006 jjnnr Raymond de Frel SLUIS - De familie Van Osta vindt het nog te vroeg om te jui chen, maar een voorzichtig hoe raatje kan er wel van af. Want D3 een jaar vol onzekerheid is de bouw van hun huis in het Sluise villapark Groenevelt nu dichterbij dan ooit. Ambtenaar J. Schaalje van de gemeente Sluis meldde eergiste- ren dat de Vereniging van Eige naren van Groenevelt overeen stemming heeft bereikt met de projectontwikkelaar over het beeldkwaliteitsplan voor het park. Daardoor lijkt er een eind te komen aan het langdurige ge steggel over de invulling van het plan, waar de familie Van Osta de dupe van werd. tiet.gezin kocht in september vorig jaar een lap grond in het park om er een vrijstaand huis te laten bou wen. Door steeds nieuwe bezwaren op het beeldkwaliteitsplan kon de gemeente Sluis geen bouwver gunning verstrekken. De Van Osta's, die tijdelijk in het Bel gische Westkapelle wonen, wa ren de wanhoop nabij en dreig den in het uiterste geval hun grond maar met een stacaravan te bevolken. Dat is dus waarschijnlijk niet meer nodig, omdat het laatste bezwaar (dat handelt over het verspringen van daken) uit de wereld is geholpen. „Toch vind ik het nog te vroeg om te jui chen, want we hebben de voor bije maanden al meer onver wachte stoten gekregen. Pas als de handtekening onder bouwver gunning staat, trekken wij de champagnefles open", zegt E. van Osta. Hij overweegt een schadeclaim in te dienen bij de gemeente Sluis. „Eerder dit jaar hebben zij voor een andere woning in Groenevelt namelijk wel een bouwvergunning afgegeven. Net als dat huis had onze woning er dus ook al kunnen staan. Maar goed, eerst de gemeenteraadsver gadering maar eens afwachten. Volgende week donderdag is voor ons D-day." De gemeenteraad beslist dan in het Sluise belfort (aanvang 19.30 uur) over het aangepaste beeldkwaliteitsplan foor Euqène Verstraeten IERNEUZEN - Bewoners van Je Axelsestraat in Terneuzen die de afgelopen tijd bij de ge meente hebben geklaagd over Je verkeersveiligheid worden door wethouder J. van Schaik uitgenodigd voor een gesprek. Van Schaik heeft dat besloten naar aanleiding van de voortdu rende klachten over de verkeers onveiligheid. jn opdracht van de gemeente heeft het stedenbouwkundig bu reau RBOI een aantal mogelijke oplossingen aangedragen voor let verbeteren van de verkeers- jeiligheid. Het gaat om redelijk roorde hand liggende maatrege len, zoals het invoeren van een 30-kilometerlimiet, het wegha len van parkeervakken om situa ties overzichtelijker te maken extra voetgangersoversteek- iatsen. „Ik wil cle mensen die je afgelopen tijd bij de gemeen- ':laagd hebben per straat- deel uitnodigen en ze de door Advertentie Witte Paardstraat 1Goes Tel./fax: 0113 - 212 729 Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag ge durende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur REDACTIE ZEEUWS-VLAAN DEREN Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC TERNEUZEN Tel: 0115-645769 Fax:0115-645742 E-mail: redtern@pzc.nl René Hoonhorst (chef) Wout Bareman Raymond de Frel René van Stee Frits Bakker (sport) Het's-Landshuis Steenstraat 37 4561 AR HULST Tel: (0114)371379 Fax: (0114)371380 E-mail: redhulst@pzc.nl Sheila van Doorsselaer CENTRALE REDACTIE Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA GOES Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl INTERNET www.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl RBOI aangedragen oplossingen voorleggen", zegt Van Schaik. „Daarnaast wil ik praten over wat ze er zelf van vinden. De vraag die centraal staat is: als we dit en dat doen, wat zijn dan de gevolgen en is dat een verbe tering?" Van Schaik wijst er op dat de Axelsestraat door veel soorten verkeer wordt gebruikt: fietsver- keer, winkelend verkeer, woon- verkeer, bevoorradingsverkeer, vrachtverkeer en ontsluitings- verkeer. „Het is een straat met heel veel functies en die kun je niet weghalen. Dat willen we ook niet. We moeten er mee le ren leven dat in de Axelsestraat allerlei typen verkeer door el kaar rijden." Van Schaik voegt er meteen aan toe dat uiteraard wel gekeken moet worden of er ergens 'black spots' zijn. „Waar knelpunten liggen en of we die kunnen ver beteren." Volgens Van Schaik is het niet zinvol om alle bewoners uit te nodigen. Het gevaar bestaat dat zo'n bijeenkomst dan uitmondt in een oeverloze discussie. Behal ve de klagers, dat zijn er een stuk of tien, wil de wethouder ook de mening van de wijkra den Lievenspolder en Triniteit horen en mensen van de scholen gemeenschap De Rede. „Want er rijden nogal wat scholieren over de Axelsestraat." Bij de gesprekken over situatie in de Axelsestraat wil Van Schaik ook de ongevallencijfers van voor de reconstructie en van na de reconstructie naast el kaar leggen. „Dan zal blijken of de straat echt zoveel onveiliger is geworden. Hoe het ook zij, de mensen die er wonen hebben di recte ervaringen met de dagelijk se situaties. Die wil ik graag ho ren en overleggen of er oplossin gen zijn. Ik wil die kwestie nu zo snel mogelijk de wereld uit hebben." Wandelen met De Smokkelaars STEKENE - Wandelclub De Smokkelaars houdt zaterdag ftnKerststallentocht. De tocht wordt georganiseerd in samenwerking met de gemeente Stekene en de wijkcomités van Kiekenhaag en Meersstraat, die m het Waasland bekend staan om hun prachtige kerststallen en versieringen. •Wandelliefhebbers kunnen kie- uit een wandeling van zes, ?n, twaalf of vijftien kilome ier. De start is tussen 16.00 uur fn 19.00 uur aan de Stekense sporthal. Deelname kost 1,50 eu ro voor niet-leden van de wan delfederatie; leden van die fede ratie krijgen 0,40 euro korting. Kinderen onder de twaalf jaar mogen meelopen voor 0,50 Stoomsleper Ebro in de tijd dat hij als sleepboot werd ingezet. Inzet: de aflevering van het wrak op de Piet Pleinkade in Vlissingen. foto's Sleepvaartmuseum Maassluis door Wout Bareman MAASSLUIS - De expositieruimte is klein, maar alle attributen, de foto's en natuurlijk de scheepsbel roepen bij de bezoeker nostalgische gevoelens op. Ze ker bij de Zeeuwse sleepbootliefheb bers, die zich ooit ontfermden over het wrak van de eens zo trotse stoomsleper Ebro, de laatste stoomsleepboot van het grootste zeesleepbedrijf ter wereld, L. Smit Co's Internationale Sleepdienst. In die veel te kleine ruimte in het Sleep vaartmuseum aan de Stadhuiskade in Maassluis is de historie van de veel be sproken sleepboot in beeld gebracht. Het serviesgoed, de paal van de scheeps- telegraaf, veel koperen plaatjes van de machines en vooral ook foto's vertellen het verhaal. De Ebro liep in 1931 van stapel bij de werf Piet Smit Rotter- dam-IJsselmonde. Een fraai gelijnde sleepboot met een vermogen van 880 pk. Ter vergelijking: vandaag de dag be schikken de grote zeeslepers over een vermogen van 20.000 pk. Met achttien man aan boord verleende de Ebro jaren lang assistentie aan schepen in de ha ven van Rotterdam en ver daarbuiten. Nadat de sleepboot in de Tweede We reldoorlog werd ingezet voor de gealli eerden, werd de Ebro in 1948, ver bouwd tot oliestoker. De kolenstokers konden van boord. In januari 1958 sloeg het noodlot toe. De Ebro lag met een sleep te schuilen in de haven van Vlissingen, toen een op roep werd ontvangen om het wacht schip Lindekerk, dat bij Schouwen dreigde te stranden, te hulp te komen. Kapitein Jan Bruins uit Maassluis be sloot ondanks het barre weer uit te va ren. Eenmaal op zee bleek de golfslag zo hoog en hevig dat het kompas door het slingeren nauwelijks meer was af te le zen. De sleper raakte uit koei's en stoot te vlakbij de vrachtvaarder aan de grond, raakte lek en liep langzaam maar zeker vol met water. Kapitein Bruins zag dat de situatie hopeloos was, zond een noodsein uit en gaf opdracht de machines te stoppen. De doorweekte bemanning wachtte anderhalf uur in de januari-kou op de komst van de red dingboot van schipper Minneboo uit Veere. Het lukte alle bemanningsleden van boord te halen en kapitein Bruins slaagde er zelfs nog in de scheepspapie ren veilig te stellen. Zand Na de storm werd de gezonken sleper door bergers van Van der Tak Bergings bedrijf in Vlissingen geïnspecteerd. Al leen de schoorsteen en stukken mast sta ken nog boven water uit. De stuurhut was weggeslagen. Op last van de verze kering werd het wrak niet geborgen en al snel daarna verdween de oude stoom sleper in het zand. Niemand, die er zich nog om bekommerde. Tot in 1984 een sportduiker onverwacht op de romp van de Ebro stuitte. Het wrak bleek door de stroming, die als gevolg van de werken in de monding van de Ooster- schelde was gewijzigd, grotendeels blootgespoeld. Een aantal Zeeuwse sleepbootfanaten kreeg het gedaan dat het restant van de sleper door de bok Taklift 4, die was ingezet bij de bouw van de stormvloedkering, werd gelicht en op de wal in Vlissingen werd gezet. Maar het bleek te laat. De restanten van de sleper waren zo ver weggeroest, dat restauratie onmogelijk was. De Ebro ging naai' de sloop. De stichting, die Middelburger Jaap Heijliger had opgericht om de oude stoomsleper te restaureren, werd dit jaar opgeheven. De weduwe Riek Heijliger en de 81-jari- ge kapitein Bruins luidden een paar da gen geleden nog één keer de scheepsbel. Daarmee openden ze de tentoonstelling Gevaren, gezonken, gelicht en toch ge sloopt. Het museum is, behalve op maandag, dagelijks geopend van 14.00 tot 17.00 uur geopend. Óp eerste Kerst dag en nieuwjaarsdag is het museum ge sloten. door Harold de Puysseleijr HULST - Het Mariakapelletje aan de kruising van de Zoute- straat en de IJzcrenhandstraat in Hulst verhuist komend voor jaar naar de begraafplaats aan de Glacisweg. De wijkraad Langs de Linie en het kerkbestuur gaan akkoord met de verhuizing. Het kapelle tje is gebouwd in 1961. Het gods huisje is niet alleen een religieus symbool maar ook een soort oor logsmonument. De kapel werd namelijk gebouwd uit dank dat Hulst tijdens de Tweede Wereld oorlog gespaard is gebleven van rampspoed. Het gebouwtje krijgt een andere plek omdat er plannen zijn voor de aanleg van een rotonde op de kruising en de bouw van appar tementen aan de IJzerenhand- straat/ Koolstraat. In eerste instantie was het de be doeling het kapelletje een nieu we plek te geven aan de ingang van de algemene begraafplaats in de Zoutesti'aat. In overleg met de wijkraad en het kerkbestuur is echter tot ge kozen voor de ingang van dezelf de begraafplaats aan de Glacis weg. Het kapelletje komt daar direct rechts van de ingang te staan, waar tot voor kort de zie ke boom stond die is gerooid. „Dat is uiteindelijk toch beoor deeld als een mooiere en betere locatie", legt woordvoerster Mi- caëla van Bunder van de ge meente uit. Wie protest aan wil tekenen te gen de verhuizing van de kapel, kan dat tot en met 24 januari doen bij de gemeente. door René Hoonhorst TERNEUZEN - Gedeputeerde Staten verwachten pas dit voor jaar een duidelijker beeld te heb ben van bedrijven die de lucht verontreinigen met broomhou- dende vlamvertragers. Over twee tot drie maanden heeft het provinciaal college de resulta ten van een onderzoek bij Dow. Ongeveer tegelijkertijd moet meer duidelijk worden over de risico's van neerslag van vlam vertragers op de ecologie van de Westerschelde en omgeving. Dat antwoord geeft het dage lijks bestuur van de provincie deze week op vragen van Groen- Links. De Statenfractie van die partij was gealarmeerd door on derzoeksresultaten die wezen op meerdere luchtvervuilers naast Broomchemie. Een eerder onderzoek van Greenpeace wees drie jaar terug nadrukkelijk naar de Temeuzen- se maker van vlamvertragers. Visdiefjes in de Kanaalzone zou den zijn aangetast door te hoge concentraties broomhoudende stoffen in de lucht. De plaatsing van filters en andere maatrege len zorgden al voor aanzienlijk minder uitstoot, meldden GS, die er ook van uitgingen dat er geen gevaren voor de volksge zondheid zijn, Broomchemie be weert ook dat de minimale uit stoot van het bedrijf geen meet bare effecten heeft. Een onderzoek van TNO zorgde echter toch weer voor verwar ring, ook al omdat de broomhou dende vlamvertragers niet al leen van Broomchemie afkom stig zouden zijn vanwege de di verse windrichtingen waarin de vlamvertragers werden gecon stateerd. Het provinciebestuur ziet vooralsnog geen aanleiding om vergunningseisen te ver scherpen, omdat aan landelijke voorschriften wordt voldaan. Pas als nieuwe onderzoeksresul taten komend voorjaar aanto nen dat bedrijven meer schade lijke stoffen uitstoten dan is toe gestaan (of dan goed is voor de volksgezondheid) kunnen ver gunningen worden gewijzigd of ingetrokken, betogen GS. Kort geding tegen collectief vervoer TERNEUZEN - Personen- en Zorgvervoer Nederland (PZN) uit Tilburg heeft een kort geding aangespannen te gen het Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen. PZN wil daarmee voorkomen dat taxibedrijf Regie BV per 1 januari gewoon doorgaat met het uitvoeren van het collectief vervoer in Zeeuws-Vlaanderen. Het huidige contract met Regie loopt eind dit jaar af. In de aanbestedingsprocedure voor een nieuwe periode be sloot het samenwerkingsverband het collectief vervoer te gunnen aan PZN, omdat die als goedkoopste aanbieder uit de bus kwam. Regie maakte bezwaar tegen de gunning, omdat PZN niet zou voldoen aan een aantal eisen die in het aanbestedings bestek waren gesteld. De rechter in Middelburg gaf Regie daarin gelijk, want PZN had verzuimd haar jaarstukken in te leveren, terwijl dit wel een vereiste was. Een en ander betekent dat er een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden. Inmiddels is met Regie afgesproken dat die het collectief vervoer voorlopig blijft verzorgen. Daar heeft dus nu PZN weer bezwaar tegen aangetekend. Het kort geding dient maandag 15 januari voor de rechter in Middelburg. Cel in voor overval op pizzakoerier MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft giste ren een negentienjarige inwoner van Roosendaal voor een overval op een pizzakoerier 21 maanden cel, waarvan drie maanden voorwaardelijk, opgelegd. In de uitspraak wei'd ook nog een afpersing en een verduistering meegeno men. Aan slachtoffers moet hij 390 euro betalen. De man overviel eind februari in Goes samen met een kompaan de pizzakoerier op zijn scooter. Daarbij werd fors geweld gebruikt. De overval bracht hem samen met een andere pizzakoerier op het idee om drie dagen later een overval in scène te zetten. De bezorger had tegen zijn baas, eigenaar van een shoarmazaak, verteld te zijn be roofd van 240 euro. Dat geld werd door het duo achterge houden. Verder was de man betrokken bij de afpersing van twee mobieltjes bij twee mannen, waarmee nog een i'ekening te vereffenen viel. De uitspraak was conform de eis van de officier van justi tie. Man rijdt verkeerszuilen omver MIDDELBURG - Een 78-jarige Middelburger heeft dins dagavond in zijn woonplaats met zijn auto verkeerszuilen in de Sportlaan omver gereden. De man kwam de hoek om vanaf de Noox'dsingel en zag de zuilen over het hoofd. Zijn auto is volgens de politie to taal vernield. Eenzijdig ongeval in Vlaketunnel KRUININGEN - In de Vlaketunnel bij Kruiningen is in de nacht van dinsdag op woensdag tegen twee uur een 46-jarige automobilist uit de gemeente Schouwen-Duive- land tegen de tunnelwand gebotst. Hij kwam uit de rich ting van Bei'gen op Zoom en verloor bij het inrijden van de Vlaketunnel de controle over zijn auto. Zijn wagen botste eerst tegen de linker- en daarna tegen de rechter- tunnelwand. De schade aan de auto was groot. De be- stuui'der bleef voor zover bekend ongedeerd. agenda STREEKACTIVITEITEN AXEL - Gregoriuscentrum, 13.30 uur: Handvaardigheid, creativiteit; De Halle, 13.30 uur: Kaarten, biljarten; 14.00 uur: Kerstbal; Trefpunt, 10.00 uur: Schilderen; 13.00 uur: Kaarten, biljar ten; Centrum, 18.00 uur: Kerstmarkt; CLINGE - Malpertuus, 13.30 uur: Biljar ten, gymnastiek, ANBO dansen; HEIKANT - 't Heike, 13.30 uur: Kaarten, volksdansen; HULST - Reynaertcollege aan de Gil denstraat, 19.00 uur: Bewegen en spor ten voor (ex) hartpatiënten; De Lieve, 9.00 uur: Biljarten, Engels; 10.00 uur: Gymnastiek; 13.00 uur: Biljar ten; 13.30 uur: Handwerken, koersbal; 19.00 uur: Line dance; 19.30 uur: Bridge; De Blaauwe Hoeve, 9.30 uur: Kaartjes maken; 14.00 uur: Bakmiddag, zangclub; 19.00 uur: Soos; De Korenmarkt, 14.00 uur: Sjoelen; Den Dullaert, 13.30 uur: Kaarten; 19.30 uur: Bridge; 20.00 uur: Pilates gym; LAMSWAARDE - Cafe de Lamsoren, 13.30 uur: Schieting voor ouderen; OOSTBURG - Den Hoekzak, 13.30 uur: Seniorensoos; PHILIPPINE - De Schotse Hoek, 14.00 uur: Koersbal; SAS VAN GENT - De Regenboog. 13.00 uur: Biljarten; 19.30 uur: Bridge; SINT - JANSTEEN - De Warande, 13.00 uur: Biljarten; 14.30 uur: Ouderen soos; 15.30 uur: Kreatieve Vorming, bij eenkomst KBO; 19.00 uur: Bijeenkomst KVO; 19.30 uur: Toneel, bloemschikken, Zorgaam; TERNEUZEN - t Zwaantje, 19.00-22.00 uur: Vogeltentoonstelling georgams- seerd door De Vogelvrienden, De Veste, 10.00 uur: Kerkdienst; 13.00 uur: Biljarten, canasta; 13.30 uur: Hand werken; 14.00 uur: Sjoelen; 16.30 uur: Repetitie Veste koor; 19.00 uur: Bridge; 't Schelpenhoekje, 15.00 - 18.00 uur: Jeugdcentrum Meetpoint; De Wingerd, 20.00 uur: Bijeenkomst Hobby Compu ter Club afdeling Zeeland; IJZENDIJKE - Jeugdgebouw, 19.30 uur: Kerstlezing Bert van Gelder; ZAAMSLAG - Centrum Hella, 19.30 uur: Cursus meditatie en energiebe- wustzijn. door Euqène Verstraeten TERNEUZEN - Nabij het senio rencomplex De Veste in Terneu zen moeten veilige oversteek plaatsen komen voor fietsers en voetgangers. Daarvoor pleiten de drie samenwerkende ouderen bonden in de gemeente bij het college van burgemeester en wet houders. Aanleiding is een recent dode lijk ongeval op de rotonde nabij de residentie De Veste, waarbij een bewoner van de Veste be trokken was. De man kwam fiet send van de Churchilllaan en is bij het oversteken van de Wil lem de Zwijgerlaan door een au to aangereden. Hij overleed la ter in het ziekenhuis aan zijn vei'wondingen. „Weliswaar geldt ter plekke een voorrangssituatie voor het gemo toriseerd verkeer", weten de bonden, „maar dit is voor ons geen reden om de zaak maar te laten voor wat ze is, temeer om dat er meer aan de hand is." Signalen Namens de bonden betoogt H. Pleij dat er regelmatig signalen komen van ouderen over de ge vaarlijke verkeerssituatie nabij de bewuste rotonde en de Veste. Het gaat daarbij met name om de oversteekrichting residentie op de kruising met de Van Steen bergenlaan. Volgens Pleij voe len nogal wat oudei'en, met na me die op hoge leeftijd zijn, zich onzeker bij het 'soms letterlijk aanstormend gemotoriseerd ver keer'. Soms krijgen ze gelegen heid om over te steken, maar vaak ook niet. Veel ouderen schatten situaties en afstanden niet goed in en hebben een ver minderde reactie- en loopsnel heid. Ook twijfelen ze 'terwijl bij dit vei'keersaanbod met soms behoorlijke snelheden haast en kordaatheid geboden is'. De ouderenbonden pleiten daarom voor maatregelen. Volgens wethouder C. van Schaik (verkeer) gaat het om een ingewikkelde materie. „In Terneuzen hebben we gekozen voor een uniform beleid ten aan zien van rotondes. We hebben gekozen om de auto's voorrang de geven. Dat betekent dus dat de fietsers en voetgangers moe ten wachten. Omdat automobi listen lang niet altijd aangeven of ze afslaan is dat soms veiwar- rend." De oplossing is om voor taan de fietsers en voetgangers voorrang te geven. Maar dan zijn er altijd weer automobilis ten die niet goed opletten en ook dan ontstaan er ongelukken." Het voordeel van een rotonde is een vlotte verkeersafwikkeling. Het nadeel is volgens Van Schaik dat voetgangers, fietsers en automobilisten elkaar krui sen en er dus gevaarlijke situa ties ontstaan. „Die kun je niet oplossen door maatregelen op de rotonde te nemen. Dan moet je er gewoon een kruispunt van maken met verkeerslichten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 51