Kunstenaars overwinteren in Grote Kerk In gedachten net vóór of net na het moment Deelnemers Gregory Crewdson in Den Haag e opzet is mooi in haar eenvoud. Vraag alle geregistreerde kunstenaars in de provin- cie of ze twee of drie recente werken beschikbaar willen stellen, bied hun een mooie ruimte aan en het resultaat is een goede dwarsdoorsnede van wat de Zeeuwse kunst momenteel te bieden heeft. Vrijdag begint in de Grote Kerk in Veere de eerste tentoonstelling van wat wel eens een traditie zou kunnen worden. Bianca Runge: Indian Girl (drukwerkcollage/print) ook gevestigde namen, zoals Johnny Beerens en Antoine Mes. Alle disciplines zijn vertegen woordigd: schilderijen uiter aard, maar ook bijvoorbeeld driedimensionaal werk, glas kunst, grafiek, collages, fotogra fie en sieraden. Een echt compleet overzicht blijft altijd een ijdel streven. Er zijn diverse kunstenaars die Ginsberg er óók graag bij had gehad, zoals Ben Sleeuwenhoek - maar hij woont en werkt sinds kort in Berlijn -, Piet Dieleman en Guido Lippens, om er maar een paar te noemen. Zij doen om verschillende redenen niet mee. „De deelnemers moesten bij voorbeeld nu eenmaal recent Aan de expositie nemen de volgende kunstenaars deel: 48073, Mathisse Arendsen, Wim Bakker, Anni Balk, Sabine Beck- mann, Johnny Beerens, Jacques Benschop, Ien van den Berg, P. J. van Berkel, Dick van Biemen, Herman Bisschop, Wido Blok land, Klaas Henk Blonk, Plans Bommeljé, Suzanne Böhncke, Coby Boone, Sia Braakman, Kees Brandenburg, Anne Breel, Helene Briels, Jorien Brugmans, Nathalie van den Burg, Anneke Coppool- se-Schipper, A. Couwenberg, Koos Dalstra, Regi van Driel, Leen van Duivendijk, Saskia Eggink, Ollo Feenstra, Bert Frijns, Marijke Gussenhoven, Emil Gutman, Jan Haas, Tien Heestermans, Jaap Heuvingh, Wieteke Hendrikx, Toos van Holstein, Henny Huser, Luc Ingels, Betsy de Jonge, Ko de Jonge, Leo van Kampen, Jean Kamps, Jan Kettelerij, Johan Klein, Els Koopmans-Dominicus, Ton Koops, Juul Kortekaas, Elisabeth Koetsier, Denz de Kroon, Ton Lamper, Sela, Giel Louws, Antoine Mes, Liesbeth Minderhoud, Reynier de Muynck, Nelly van Nieuwenhuijzen, Eric Odinot, Ineke Otte, Hans Overvliet, Michiel Paalvast, Bob Pingen, Antonio Plettenberg, Mar- lou Pluymaekers, Elsje van Ree, Goof Remijn, Servaas-Roelandse, Jolanda Roosen, Anda van Riet Karina Leijnse, Janneke Rottier, Bianca Runge, Nanda Runge, Gerda Rutters, Riek Sanderse, Ge orge Schade, Marian Siereveld, Sebastiaan Spit, Diana Stevens, Ems Teychine, Pielen Tijssen, Tina, Kees de Valk, Wil de Velde, Bar bara Voit, Machteld van der Wijst, Jan Zembsch. werk beschikbaar hebben. Bo vendien is de kerk wel een heel mooi gebouw, maar het heeft nog zijn mankementen. Het is er koud en vochtig, dus niet ideaal voor kunstwerken. Niet ieder een durfde het aan om daar te exposeren. Het is geen mu seum." Er wordt volop gesproken over een vervolg op de renovatie van enkele jaren geleden, om het ge bouw vooral in de winter ge schikter voor gebruik te maken. Mocht dat doorgaan, dan zou dat de kans om van de grote Zeeuwse tentoonstelling een tra ditie te maken, alleen maar ver groten, verwachten Van Tilburg en Ginsberg. „Omdat dit het eer ste jaar is en gezien de korte voorbereidingstijd, moet dit echt als een proef worden be schouwd. Maar het heeft wel al les in zich om uit te groeien tot een een- of tweejaarlijks iets, ze ker als de kerk er ook echt op toegerust is om dit soort activi teiten te herbergen." Rolf Bosboom Expositie: 'Zeeuwse kunstenaars overwinteren', van vrijdag 15 decem ber t/m zondag 14 januari in de Gro te Kerk, Oudestraat 26, Veere. Ge opend: woensdag t/m zondag, 13-17 uur. Tweede kerstdag geopend; 31 de cember gesloten factie bijlagen: 0113-315680 W.pzc.nl 4Tiail:redactie@pzc.nl stbus31,4460 AA Goes Ivertentie-exploitatie: lord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; euws-Vlaanderen: 0113-315570; fanaal: 020-4562500. oensdag 13 december 2006 Sabine Beckmann: Haas die uit de tijd springt (olieverf op doek) Inrichting van de expositie 'Zeeuwse kunstenaars overwinteren' iri de Grote Kerk van Veere. foto Ruben Oreel Op de uitnodiging wordt nog gesproken van tachtig kun stenaars. Dat aantal is sinds het drukken ervan opgelopen tot 87. Daarmee is de grens definitief getrokken, al melden zich nog steeds belangstellenden. Vol gens de organisatoren hebben niet eerder zoveel Zeeuwse kun stenaars tegelijk tentoongesteld. En dan te bedenken dat de voor bereidingen pas twee maanden geleden zijn begonnen. Het initiatief komt van Carla van Tilburg, sinds begin dit jaar manager van de Stichting Grote Kerk Veere. „Ik ben begonnen om te kijken wat er allemaal met het gebouw kan. Inmiddels is een aantal activiteiten geïni tieerd, maar ik word ook regel matig benaderd door kunste naars met de vraag of zij in de kerk kunnen exposeren. Ik vroeg me af: hoe krijg ik daar lijn in? Waarom meneer A wel en meneer B niet?" Ze deed daarom een beroep op het Centrum voor Beeldende Kunst, Vormgeving en Architec tuur (CBK Zeeland) in Middel burg. Daarbij zijn ongeveer 160 Zeeuwse kunstenaars aangeslo ten. Toelating gebeurt pas na goedkeuring van een selectie commissie. CBK-directeur Ka- thrin Ginsberg sprong direct in op het verzoek van de Grote Kerk. „Ik was enthousiast om- Els Koopmans-Dominicus: Foto in lijst dat dit een extra platform voor kunstenaars betekent om hun werk te laten zien en eventueel te verkopen. De kunstmarkt in Zeeland is al zo klein." Een ander reden was dat zelden een goed overzicht van de Zeeuwse kunst is te zien. Enigs zins vergelijkbaar was de vei ling voor een goed doel die in mei 2003 in Goes werd gehou den, op initiatief van de Rotary Club. Toen werden ruim hon derd werken van veertig heden daagse kunstenaars aangebo den. Deze werden vooraf anderhalve dag geëxposeerd. Ginsberg wijst ook op de uitbrei ding vari de provinciale kunst collectie, twee jaar geleden, waarvoor tientallen kunste naars werk hadden ingeleverd. „Daarvan is een aantal aange kocht en later ook geëxposeerd, maar de rest is nooit te zien ge weest. Nu krijgt het publiek wel meer zicht op wat het huidige aanbod in Zeeland is." Het is rijp en groen door elkaar, wat in de kerk is te zien. Pas af gestudeerde kunstenaars, maar Anune zingt Iers p de serie Beneath the roses In de Amerikaanse film Close Encounters Of The Third, Kind (1977) van Steven Spielberg wordt een brave huisvader hele maal gek, nadat hij toevallig een UFO heeft gezien. Thuis begint hij als een maniak bouwsels te maken, eerst kleintjes van scheerschuim en aardappelpuree, daarna enorme van tuinaarde en planten. Zijn kin deren, zijn vrouw en alle buren uit de nette buitenwijk kijken stomverbaasd toe. Die scène haalt fotograaf Gregory Crewdson vaak aan, als hij vertelt hoe hij tot zijn opmerkelijke fotowerk komt: „Het interessantste is hoe die film het normale aan het paranormale koppelt." „Ik hou ervan hoe de film plaatsvindt in een gewone omgeving, die een podium wordt voor iets fantastisch. Dat fantastische kan wat mij betreft van alles zijn." Om datzelfde effect op zijn haarscherpe, mi nutieuze foto's te krijgen gaat Crewdson te werk als een filmmaker met een team van art directors, decorbouwers, belichters, sti listen, nabewerkers, schminkers en zelfs pro fessionele acteurs als Julianne Moore, Jenni fer Jason Leigh, Philip Seymour Hoffman, Gwyneth Paltrow en William H. Macy. Een week is niks, de fotoserie Beneath the roses, in totaal 21 beelden, heeft hem drie jaar ge kost. Hij neemt geen foto's, hij maakt ze. Het enige dat hij op zijn set niet doet, is ac tie! roepen, want op zijn foto's gebeurt ei genlijk niets. Personen zitten of staan in gedachten ver zonken, misschien pal voordat ze iets gaan doen, of juist net nadat er iets is voorgeval len. „Het moment tussen before en after", noemt de New Yorker het zelf. Hij bedenkt ze, gek genoeg, meestal tijdens het zwem men. Of beter gezegd: tijdens het zwemmen krijgt hij zijn invallen. In al die buitenwijken, schemerige kamers en verlaten straten heerst een onbenoem baar verdriet en onbehagen. Dat kennen we ook uit de schilderijen van Edward Hopper - met wie Crewdson wel wordt vergeleken, al propt hij zijn foto's vol, vergeleken met Hoppers sobere werk - en uit films als Blue Velvet, American Beauty en Safe. De open staande autodeur is een terugkerend ele ment, de berg aarde, het kunstlicht. Reclamefoto's doet hij niet, al verwijten sommige critici hem net zo oppervlakkig en gelikt te zijn als een reclamefotograaf. Op één keer na, voor de televisieserie Six feet under, waar hij de hoofdpersonen fotogra feerde boven een haag van rozen in de keu ken uit de serie. Plij bewondert de serie, al weer vanwege 'de onverwachte verbazing, het mysterie, de vreemdheid in huiselijke omstandigheden'. Die foto zal, gek genoeg, wel Crewdsons meest geziene zijn, want hij siert een van de dvd- dozen van Six feet un der. Een ruime keus uit zijn vroege foto's en zijn series Natural wonder, Hover, Twilight, Dream house en Beneath the roses, haar scherpe foto's op groot formaat, is te zien in het Fotomuseum in Den Haag. Daar is die geheimzinnige foto van een man, die in de regen naast zijn auto staat - direct begint de fantasie van de kijker te werken, gevoed door films en tv-series. Net zo gaat het bij een foto van een stel in een slaapka mer, een vrouw bij een taxi, een man die zijn hand in de douche-afvoer steekt. Die laatste foto is duidelijk in een studio ge maakt, met een gedetailleerdheid die aan het krankzinnige grenst. Alles is opzettelijk zo neergezet, de handdoeken, de potjes in de medicijnkast. Crewdson heeft inmiddels zo'n goede band met het plaatsje Pittsfield in Massachusetts, dat hij daar zo straten kan laten afsluiten. Toen hij vroeg om een huis dat voor een Beneath the roses-ioto in de fik gestoken kan worden, kreeg' hij een lijst van veertig geschikte panden. Bij iemand die zo werkt als een filmregis seur, ligt de waag voor de hand of en wan neer hij een film gaat maken. „De gedachte aan beweging is me vreemd, ik hou van de beperking van een enkel beeld. Misschien verandert dat nog wel eens, maar ik heb er nu genoeg aan, om de grenzen van het stil staande beeld op te rekken." Asmg Walthaus Retrospectief Gregoi-y Creiodson: Fotomuseum Den HaagT/m. 25 februari, catalogus 45.-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25