Wie wordt de populairste docent? PZC Altijd feest met Rico Desnoods 100 keer uitleg Hij lost dingen echt voor je op Bij Carlo mag je een beetje klieren 14 zaterdag 9 december 2006 Enrico Giumento (33) uit Oost-Souburg, leraar Engels aan het Groen College in Goes. Va der van een zoon (7). Is vrijwillig brandweerman bij de post Oost-Souburg. Andere hob by's: concerten bezoeken, uitgaan. foto Willem Mieras Caroline Slieker-Battut (55) uit Vlissingen, lerares wiskunde aan scholengemeenschap Scheldemond in Vlissingen. Moeder van een dochter (21) en zoon (23). Hobby's: fotografe' ren, zwemmen, op het strand wandelen, reizen en lezen. foto Ruben Oreel is op schooi jouw absolute favoriet? Dat was de vraag die de PZC op 11 november stelde aan leerlin gen van scholen in het voortgezet onderwijs. Uit de Melissa Cijvat weet in één zin duidelijk te maken waarom Enrico Giumento echt de coolste le raar van Zeeland is: Omdat wè al tijd film kijken tijdens de les en we mogen alles doen van hem. Kijk, dat is nu knap: als je leerlingen dén ken dat het altijd feest is bij jou, terwijl je ze stiekem van alles aan het leren bent. Echt een kanjer dus, zegt leerlinge Annelotte. Hij is volgens velen op het Groen College'in Goes 'de vetste leraar ooit' en kan erg goed motiveren, 'ook al vind je het een stom vak'. Als je chagrijnig bent en je hebt les van hem gehad ben je daarna vro lijk, want hij is nooit chagrijnig en vertelt 'hele leuke lachwekkende verhalen'. Ondanks dat het altijd gezellig is, wordt er wel serieus ge werkt. Hoe beter jij je best doet, hoe meer hij je wil helpen. Ook als je problemen hebt, kun je bij hem terecht. Bij Giumentu in de les is het 'veel grappen maken en een beetje klieren'. Maar er wordt ook gewerkt en er wordt heel goed uit- gelegd. Enrico Giumento is hoogst ver baasd als hij hoort dat hij bij de kanshebbers zit. „Heb ik het toch goed gedaan, loon naar wer ken, zeg maar. Doet me echt wat. Een opsteker. Zelfs als ik niet win, heel leuk." De leerlingen mogen hem bij de voornaam noemen en dat geeft wel aan wat voor type leraar hij is: „Van mij hoeft de afstand tot mijn leerlingen niet zo groot te zijn. Ik voel mezelf niet ver boven hen ver heven. Ze moeten dingen van me aannemen omdat ze weten dat het klopt wat ik zeg, niet omdat mijn functie mij boven hen plaatst, maar omdat ze me genoeg vertrou wen." Rico, zoals zijn leerlingen hem noemen, is benieuwd wie er achter zijn nominatie zit. Lachend: „Ja, dat ga ik eens uitzoeken. Krij gen ze een hoger punt. Zo werkt dat soms, hè!" honderden reacties selecteerden wij vier kansheb bers voor de wisselbeker Beste leraar/lerares van Zeeland. Helaas waren er geen inzendingen uit Schouwen-Duiveland. Of het nu aan de leraren ligt, of aan de leerlingen - we weten het niet. Een schrale troost: het eiland kan zijn stem nog laten horen, door mee te stemmen in deze tweede en laatste ron de. De uitverkorenen zijn: Carlo van Grimberghe (Zwin College, Oostburg), Enrico Giumento (Groen College, Goes), Caroline Slieker-Battut (Scholenge meenschap Scheldemond, Vlissingen) en Bennie de Jonge (Calvijn College, Goes). Wie gaat straks met de eer strijken? Laat ons horen wie het volgens jou moet worden. Stuur een e-mail (naar zeeuws@pzc.nl) of briefje (PZC, postbus 31, 4460 AA Goes). Je kunt ook stemmen via onze web site www.pzc.nl Inzendingen moeten uiterlijk 18 december binnen zijn. Wiskunde geven en dan nog ge nomineerd worden als beste lerares van Zeeland, dan heb je dui delijk bijzonder veel aanleg voor het vak. Zoals Tamara Sinke het zegt: „Ze geeft wiskunde en omdat dat erg moeilijk is, doet ze er alles aan om ervoor te zorgen dat je toch een voldoende komt te staan. Als je zegt dat je de les saai vindt, dan zorgt ze ervoor dat ze de les erna een ander alternatief heeft, waar mee je toch nog dingen leert." Mevrouw Slieker-Battut schreeuwt nooit, maar legt desnoods honderd keer rustig uit hoe het zit. Ze geeft nooit straf, „...en als ze straf geeft, is dat wel terecht. Ze zegt wel eens dat je moet nakomen, maar dat is niet zo. Je moet nooit nakomen." Desnoods blijft ze langer op school. „Of ze komt speciaal voor jou een uur eerder naar school om bijles te geven." Je hebt van die leraren waar je niet graag op afstapt. Die je vragende ogen zien en al kijken of ze zeggen willen: oprotten, vervelende pu ber! Nee, dan mevrouw Slieker. Die geeft je zelfs haar mobiele num mer, zodat je haar thuis kunt bel len als je het nog niet helemaal snapt. „Mevrouw Slieker is ge woon helemaal top omdat ze ge woon vet gaaf is en ze staat altijd voor je klaar, zowel qua school als in je eigen leven!" Ze wist dat sommige leerlingen haar aangemeld hadden, maar dat het er zoveel waren dat ze echt in aanmerking komt, dat was een verrassing. „Wat een eer!", zegt Caroline Slieker-Battut. „Ik weet wel dat ze me heel vriendelijk vinden en dat ik goed kan uitleggen. Respect voor je leerlingen hebben, vind ik heel belangrijk. En een beetje mee leven, laveren tussen coulant en streng zijn. Ze zitten de hele dag op school en dat is heel inspan nend. Dat wordt nogal eens verge ten." Bennie de Jonge (30) uit Kapellc, docent Engels aan het Calvijn College in Goes, vader van zoontjes van 2 en 5 jaar. Hobby's: korf bal, lezen. foto Willem Mieras Carlo van Grimberghe (32) uit Koewacht, docent lichamelijke opvoeding bij het Zwin College in Oostburg. Hobby: sport, en da: vooral voetbal. foto Peter Nicole Tineke Verhelst zag het artikel in de krant staan. „Ik heb het gelijk uitgeknipt en op school laten zien." Iedereen was het er direct over eens: meneer De Jonge, van Engels is de vetste le raar. „De lessen zijn altijd relaxed, je kunt altijd bij hem te recht, als er iets is ziet hij het gelijk. Vorig jaar was het mijn mentor, toen praatte ik er elke week mee. Hij lost dingen echt voor jé op." Thea Dooge merkte vorig jaar, toen hij haar mentor was, dat hij altijd voor je klaar staat. „Hij hielp je overal mee." Dit jaar is hij gewoon haar leraar Engels. „Maar ik kan nog steeds bij hem terecht, heeft hij gezegd." Lilian Lamain: „Hij is heel leuk, je kan keihard met hem lachen of heel serieus met hem praten. En hij kan ook nog heel goed uitleggen. Wij vertellen bijna alles wat we meegemaakt hebben aan hem en laten foto's zien en zo. Die hangt hij dan op in zijn klas. Hij vind alles net zo leuk als wij zelfzegmaar." Bennie de Jonge merkt tussendoor ook wel dat de leerlingen hem waarderen, maar dat ze de moeite hebben genomen om hem aan te prijzen... „Dat is toch wel heel bijzonder." Om be scheiden toe te voegen: „Ik denk dat ik niet heel erg uitsteek bo ven collega-leraren. Met die groep leerlingen die ik nu heb, is het contact wel erg prettig. Daar heb ik geluk mee. Het zijn vijf tien- en zestienjarigen, een heel leuke leeftijd, vind ik zelf. Ik weet dat niet elke leraar er zo over denkt, maar de spontaniteit, hun humor - die valt bij mij wel goed en andersom klikt het ook. Dan hoef je er voor de rest niet meer zoveel aan te doen." Zo makkelijk kan het dus zijn. Voor een goede leraar. Carlo van Grimberghe heeft 'een leuk karakter'. Hij is de aar digste docent van het Zwin College in Oostburg. Hij kan heel goed orde houden in de klas. En hij geeft nooit straf. „Dus daarom vind ik meneer Grimbergen de beste docent van onze provincie!", besluit Wouter Hamelijnck uit Breskens. Wat ook helpt: meneer Van Grimberghe geeft gym. „Dat vind ik zoizo al leuk", schrijft Rico Bakels. „Maar hij geeft ook op een leuke manier les en je mag wel eens een beetje klieren." Hij be handelt iedereen goed „...en na de les kunnen ik en mijn vrien den ook goed praten over voetbal met hem", zegt Joey Hoog stad. Over andere dingen ook trouwens, want meneer Van Grim berghe is zo'n docent waar je graag eens een gesprekje mee hebt, als je ergens mee zit. „Als je met hem praat, let hij goed op en heeft hij wel interesse." Van Grimberghe is een man met hu mor. Keten mag, maar ga niet te ver, want hij kan ook heel goed duidelijk maken waar de grens ligt. En dan kom je er wel ach- j ter: de lessen kunnen heel leuk zijn, maar ook heel zwaar. Hij is altijd bereid te luisteren naar de leerlingen, voordat hij zich een mening vormt. „Dat wordt nogal eens vergde' tegenwoordig. Ik krijg vaak verhalen over wat er in lessen is ge beurd. Dan luister ik eigenlijk alleen maar. Als jongeren oude-' worden, krijgen ze steeds sterker een eigen mening en dat groeit de weerstand tegen autoritair lesgeven. Bij de derdeklas sers laat ik leerlingen zelf wel eens een les verzinnen. Serie"' op papier uitgewerkt. Die les geven ze dan aan hun eigen klas Zo zien ze zelf eens wat het is om les te geven, ze hebben h® eigen inbreng én ze zijn met sport bezig op een manier die V zelf leuk vinden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 60