Strijd opvolging Poetin ontbrand
PZC
En dan blijkt Zeeland toch
niet in Rotterdam te liggen
PZC
Hongarije weert
nieuwe EU-buren
Integratiekaravaan
zonder wielen
In hoogste kringen Moskou is zelfs moord geoorloofd om buit binnen te halen
9 december 1956
te gast
zaterdag 9 december 2006
door Runa Hellinga
Als enige van de nieuwe
EU-lidstaten wil Honga
rije de toelating van werkne
mers uit Roemenië en Bulga
rije beperken, als die landen
op 1 januari bij de Unie ko
men. Dat is ironisch omdat
Hongarije in 2004 nog krach
tig protesteerde toen sommi
ge EU-landen weigerden de
grenzen te openen voor de
landen die net waren toege
treden.
Jaarlijks krijgen zo'n veertig
duizend Roemenen een Hon
gaarse werkvergunning. Vrij
wel al deze gastarbeiders ko
men uit Transsylvanië en spre
ken Hongaars.
De Roemeen Csaba Berecki,
die begin jaren negentig van
uit Transsylvanië naar Honga
rije verhuisde, verwacht niet
dat hun aantal na 1 januari
aanstaande sterk zal toene
men. „De meeste Roemenen
gaan naar Spanje of Italië. De
taal daar lijkt op Roemeens,
ze voelen zich er snel thuis.
Ook de salarissen liggen er
een stuk hoger."
Beloofde land
Ooit was Hongarije voor de
Roemenen het beloofde land.
Berecki, die jarenlang net
over de grens woonde, herin
nert zich hoe hij als kind Hon
gaarse tv zag.
Beide landen waren commu
nistisch, maar terwijl de Roe
meense televisie vooral propa
ganda bood, had Hongarije
echte televisieprogramma's.
Twee keer per jaar kon zijn fa
milie de grens over om bood
schappen te doen. Het aan
bod in de Hongaarse super
markten was enorm, vergele
ken met de lege schappen
thuis.
Na zijn militaire dienst be
sloot Berecki zijn geluk in
Hongarije te beproeven als
bouwvakker, eerst illegaal, la
ter legaal. Uiteindelijk begon
hij zijn eigen bouwbedrijf.
Hij trouwde met een Roe
meense, die eigenlijk hele
maal niet in Hongarije wilde
wonen. „Ze had hier een tijd
je gewerkt en had zulke slech
te ervaringen dat ze zich had
voorgenomen nooit meer naar
Hongarije te gaan", herinnert
Berecki zich.
Illegale Roemenen waren in
die tijd een normaal verschijn
sel in Hongarije. In Boeda
pest stonden elke ochtend
tientallen werkzoekenden
hoopvol te wachten op een
klusje. Berecki had zelf ook
een Roemeense familie in
dienst, maar dat werd hem te
omslachtig.
„Verblijfsvergunningen, on
derdak, dat soort zaken, ma
ken Roemeense werknemers
duur. Jammer, want ze wer
ken hard." De Hongaarse re
gering vreest dat de Roeme
nen het land na 1 januari
2007 als een springplank ge
bruiken naar andere landen
in de Europese Unie, waaron
der Nederland. Aan de ande
re kant kampt Hongarije met
een tekort aan werknemers,
vooral in cle gezondheidszorg
en de landbouw.
Tekorten op de arbeidsmarkt
hebben de jonge lidstaten Po
len en Tsjechië er juist toe ge
bracht hun arbeidsmarkt
open te gooien voor Roeme
nen en Bulgaren, als die lan
den tot de EU toetreden. Hon
garije wil nu een aantal beroe
pen aanwijzen waarvoor de
Roemenen en Bulgaren wél in
aanmerking komen. Het gaat
dan onder meer om artsen.
IT-deskundigen en mijnwer
kers.
Onzin
Berecki noemt de Hongaarse
angst voor een vloedgolf Roe
menen en Bulgaren 'onzin'.
Hij ziet zelfs een omgekeerde
beweging ontstaan. „De eco
nomische ontwikkeling van
Roemenië gaat zo snel. dat
Hongaarse bedrijven na de
aansluiting juist daar aan de
slag willen. Ook voor goedge
schoolde Roemenen wordt
het steeds makkelijker thuis
een aantrekkelijke baan tf
vinden." GPD
door Hans Hoogendijk
Gouden tijden lijken weer
aan te breken voor de
Kremlinwatchers. In vroegere -
communistische - tijden werd el
ke beweging, bijvoorbeeld tij
dens de grote 1-meiparades, on
der de microscoop gelegd. Wie
stond waar op het mausoleum
van Lenin? Wie kwam op hoe
veel foto's voor die in de Pravda
werden afgedrukt?
Met de glasnost van Michael
Gorbatsjov kwam er een einde
aan al dat gespeculeer en onder
Boris Jeltsin was het weliswaar
een chaos, maar speelde de
machtsstrijd zich voor iedereen
zichtbaar in het openbaar af.
Toen kwam de kleine KGB-man
Vladimir Poetin aan de macht.
Uitverkoren door Jeltsin, omdat
Poetin voor hem de beste garan
tie was dat hij zich nooit voor
de rechters zou hóeven te verant
woorden voor de wantoestan
den onder zijn heerschappij.
Oligarchie
Poetin beloofde een 'dictatuur
van de wet'. Hij zou met harde
hand een einde maken aan het
roofkapitalisme dat onder Jelt
sin zo'n grote vlucht had geno
men. Een einde ook aan de oli
garchie, een periode waarin
moordende en omkopende kei
harde jongens in een mum van
tijd miljardenimperiums op
bouwden.
Het volk vond het goed en het
Westen keek welwillend toe.
Ook al hadden de maatregelen
van Poetin weinig tot niets met
democratie te maken, het Wes
ten gaf hem het voordeel van de
twijfel.
Temeer omdat hij nu eenmaal
een land had geërfd zonder eni
ge democratische traditie.
Na de verdeel- en heerspolitiek
van Boris Jeltsin volgde een
doelgerichte centralisatiecampa-
ge, geheel in de tsaristische en
communistische traditie. Het
Kremlin bepaalde weer alles.
Poetin gelooft in het recht van
de sterkste en in zijn optiek is
de staat het sterkst en dus het
machtigst.
De Russische president Poetin probeert een vuurwapen uit tijdens een bezoek in november aan het nieuwe hoofdkwartier van de Russi
sche militaire inlichtingendienst in Moskou. foto RTR
Hij kwam zijn belofte van een
'dictatuur van de wet' na, waar
bij hij gemakshalve de wet maar
liet vallen.
Want Rusland kent geen onaf
hankelijk juridisch apparaat,
net zo min als het een parlement
heeft dat zijn controlerende
functie vrij en onverveerd kan
uitoefenen.
Poetin wilde een sterke centra
listische staat en vormde die op
de manier zoals dat eeuwenlang
in Rusland is gebeurd: controle
door middel van milities en ge
heime diensten.
Tientallen miljarden pompte
Poetin, zelf een nazaat van de ge
heime dienst, in de diverse orga
nen, Niet om het volk te bescher
men tegen onrecht, maar om het
volk te controleren.
Het geld was er: toen Poetin aan
trad leverde een vat olie ruim
twaalf dollar op, nu is dat bijna
zestig. Het geld uit de gas- en
olieverkopen stroomt binnen.
Een deel wordt gebruikt om de
buitenlandse schulden af te beta
len, een deel gaat naar de diver
se 'organen' en er komt ook nog
wel wat terecht bij de bevol
king.
Mede daardoor groeide de wel
stand van de middenklasse in
het land en bleef sociale onrust
uit. De doorsnee Rus is tevreden
met Poetin, het gaat hem in ie
der geval beter dan onder Jelt
sin.
Beetje voorspoed
Het kleine beetje voorspoed dat
hij nu heeft wil hij niet op het
spel zetten. Het regime doet al
les om die situatie in stand te
houden.
Poetin is al tijden bezig het
staatsmonopolie over alle strate
gische grondstoffen te herstel
len en de media weer onder con
trole van het Kremlin te bren
gen.
Aan een kritische, onafhankelij
ke pers hebben de machtheb
bers geen enkele behoefte. De
moord op de journaliste Anna
Politkovskaja is daar een type
rend voorbeeld van. Het buiten
land wond zich erover op, de
Russische bevolking zweeg.
Iets gecompliceerder ligt de ver
giftiging van de ex-spion Litvi-
nenko. Toen in het Westen wat
al te nadrukkelijk werd gewe
zen naar het Kremlin, lees Poe
tin, werd de Russische pers ge
mobiliseerd.
De boodschap: het Westen gunt
Rusland zijn economische suc
cessen niet, het Westen wil Rus
land klein houden.
Deze in scène gezette veront
waardiging bewijst in ieder ge
val dat door deze moord een be
paalde onrust is ontstaan in de
machtige kringen. En dat is in
Rusland altijd hèt moment voor
het ontstaan van complottheo
rieën.
De meest gangbare en plausibe
le is, dat de strijd om de opvol
ging van Vladimir Poetin in
2008 in volle hevigheid is ont
brand. Een strijd die zich achter
de schermen ontwikkelt mede
omdat Poetin - om welke reden
dan ook - nog geen potentiële op
volger heeft aangewezen.
In tegenstelling tot in de wester
se democratieën zijn er in Rus
land geen wetten die een derge
lijk proces regelen en is alles -
mogelijk zelfs moord - geoor
loofd om de buit na Poetin te be
machtigen. Een aantal rivalise
rende groepen is in een strijd op
leven en dood verwikkeld. Ze
zijn stuk voor stuk machtig ge
worden dankzij Poetin en zijn
in principe alleen aan hem ver
antwoording verschuldigd.
Maar is de kleine sluwe
ex-KGB-man nog wel in staat
de geesten die hij heeft opgeroe
pen te beheersen? Nóg onder
neemt hij geen actie - althans
niet zichtbaar - en dus breken
er weer gouden tijden aan voor
de Kremlinwatchers. GPD
van onze redactie binnenland gedragen,
Rita Verdonk wilde dit
jaar laten zien dat ze niet
alleen minister van Vreemde
lingenzaken is, maar ook van
Integratie. Haar tien miljoen
euro kostende integratiecam
pagne werd echter een com
plete mislukking. „Wegge
gooid geld. Window dressing
voor Verdonk."
Het was een opmerkelijk
beeld in januari van dit jaar:
Terwijl de rel rond de scholie
re Taïda Pasic die het land uit
moest nog volop speelde,
stond minister Rita Verdonk
plots gezellig tussen de al
lochtonen te kokkerellen. Het
was een publiciteitsstunt om
de goede kanten van haar in
tegratiebeleid te benadruk
ken.
Eindelijk werd onthuld wat
het raadselachtige &-teken
betekende, dat al weken op
dook op reclameposters en in
tv-spotjes: het sloeg op de in
tegratiekaravaan, die in gang
was gezet. Het &-teken staat
voor 'verbinding', met een
knipoog naar Verdonks porte
feuille Vreemdelingenzaken
Integratie, waarvan de
tweede helft nog niet uit de
verf was gekomen. De cam
pagne moest de kroon zetten
op haar integratiebeleid.
„Een offensief dat veel verder
gaat dan gezellig baklava
eten in het buurthuis", zei de
minister zelf.
Tien miljoen euro was er voor
de campagne uitgetrokken,
en de helft is alleen al aan re
clamezendtijd opgegaan.
..Integratie heeft onder Ver
donk altijd stilgestaan," zegt
Tweede-Kamerlid Tofik Dibi
van GroenLinks, „Deze cam
pagne staat daar prachtig
symbool voor."
Voor de campagne zijn zestig
'coaches' aangesteld. Zij moe
ten in eigen omgeving clubjes
en projecten zoeken die een
plek verdienen op de lijst van
1001 goede voorbeelden van
integratie. Sezayi Zanlier is
een van hen. Wie goed om
zich heen kijkt, zegt hij. vindt
zo 10.000 projectjes. „Maar
het blijft een beetje een op
somming van al bestaande
dingen." Minister Verdonk
heeft er feitelijk niets aan bij-
meent hij. „Ze is
wel een middag langsgeweest
bij een voorbeeld dat ik had
aangedragen, dat was heel
leuk." Maar aan het elkaar
ontmoeten, stimuleren en de
integratie een stap verder
brengen draagt de &-campag-
ne volgens hem niet bij.
Het is los zand, vindt ook me
de-scout Greco Idema. „De
goede voorbeelden staan
maar te staan op een integra
tiewebsite. Ik vrees dat dit
het zoveelste goedbedoelde
project is dat niet van de
grond komt."
Het genereren van nieuwe
ideeën is niet het doel, zegt
Fouad Sidali. Hij werkt voor
Pleon, een van de communica
tiebureaus achter de campag
ne. „We gaan het wiel niet op
nieuw uitvinden. Aanhaken
bij bestaande evenementen
en bij de mensen die er al mee
bezig zijn, betekent dat je
meteen een groot draagvlak
hebt."
Clichés
Kamerlid Naïma Azough van
GroenLinks vindt echter dat
met de goede voorbeelden op
de site vooral clichés worden
uitgeserveerd. „Tei'wijl we
niet alleen dingen moeten be
noemen. We moeten oplossin
gen aandragen."
Net als Jeroen Dijsselbloem
(PvdA) noemt zij het parade
paardje van Verdonk een
flop. „Weggegooid geld. Win
dow dressing voor Verdonk,
het opsieren van de etalage."
„Ach, je kunt alles wel afknal-
len", reageert Gerlach Cerfon-
taine. De topman van Schip
hol is een van de campag
ne-ambassadeurs. „Ik geloof
in de kracht van een intercul
turele samenleving en daar
om doe ik mee. Je moet de
campagne niet zien als aanja
ger van nieuwe initiatieven.
Het is de saus eroverheen: een
manier om te laten zien dat er
op heel veel plekken al veel
goeds gebeurt."
Harry Mertens steunt die ge
dachte ook. Toch is hij ge
stopt als coach. Waarom wil
hij niet zeggen. Maar zijn
weblog maakt wellicht iets
meer duidelijk: hij had de
massale steun die Taïda Pasic
kreeg als goed voorbeeld voor
gedragen. GPD
Het Havenbedrijf Rotterdam
presenteerde deze week een ad
vies ivaarin iverd gepleit voor
grootschalige ontwikkeling van
containeroverslag in het haven
gebied Vlissingen-Oost. Vlissin-
gen-Oost kan volgens Rotter
dam uitgroeien tot een van de
grootste containerhavens in
Noordwest-Europa. Jan Philip
pen, oud-directeur van Zeeland
Seaports, geeft een reactie.
door Jan Philippen
Met vallen en opstaan heeft
Zeeland in de afgelopen de
cennia getracht de havens van
Terneuzen en Vlissingen zoda
nig te ontwikkelen dat voor een
verscheidenheid aan klanten ve
le soorten lading (bulk, auto's,
pallets en containers) konden
worden verwerkt.
Begonnen als industriehavens
met daarvan afgeleide handels
stromen (grondstoffen, halffabri
katen, eindproducten) groeiden
ze geleideüjk uit tot logistieke
havens met daaraan gekoppelde
toegevoegde waarde en (hoog
waardige) werkgelegenheid. De
intercontinentale container
(waarop de WCT zich richt) is
voor het bereiken van dat eind
beeld onontbeerlijk. Als we be
denken dat uiteindelijk alles in
een container zal gaan wat er
economisch verantwoord in kan
worden verstouwd, kan met ge
mak worden aangetoond dat de
groei van de overige ladingseg
menten volstrekt onvoldoende
is om het verlies aan banen op
te vangen dat in de havens op
treedt door efficiency, verplaat
sing van bedrijven en het uitblij
ven van vestigingen en investe
ringen. Het getuigt op z'n minst
van aan arrogantie grenzende
bedrijfsblindheid om deze min
of meer organische ontwikke
ling onderuit te willen halen
middels een complete 'ma
ke-over' van het huidige VI is-
singse havengebied. Als eerste
valt overigens op dat deze fata
morgana niet is gecommuni
ceerd met Zeeland en dat Ter-
neuzen in het geheel niet mee
doet. Misschien is het voor het
Rotterdamse havenbedrijf
(HbR) wel handig als niet alleen
Pechiney, maar ook Dow Chemi
cal de deuren dicht doet.
Dat biedt mogelijkheden om
nog eens miljoenen stuks aan
het Rotterdamse containersmal
deel toe te voegen.
Het advies (op verzoek van wie
en aan wie?) van HbR ontbindt
de containerontwikkeling in
Zeeland in factoren die te ma
ken hebben met een veelvoud
van de nautische, economische
en maatschappelijke problema
tiek van de WCT. Het enige wat
je van de analyse van Rotter
dam kan zeggen is dat deze wel
licht op zou kunnen gaan als
Zeeland in Rotterdam zou lig
gen. Daar gaat men nu eenmaal
(ruim ondersteund door een cen
trale overheid die inmiddels
grootaandeelhouder is in het
HbR) iets gemakkelijker om met
milieunormen (natuur, licht, ge
luid, zicht) en is er veel meer
geld beschikbaar voor ontwikke
ling van het voorland (land-
hoofd) en achterland (Betuwe
lijn) dan in Zeeland.
De door HbR geschetste ontwik
keling betekent - vergeleken
met de WCT - een veelvoud aan
overlast voor de directe leefom
geving en het aanpalende achter
land. Het getuigt van grenzeloze
naïviteit om te denken dat deze
problemen wel even opgelost
worden als Rotterdam zich er
mee bemoeit. Daarnaast zal een
veelvoud aan investeringen no
dig zijn om bestaande (indus
triële en logistieke) terreinen ge
reed te maken voor interconti
nentale containervaart. Er
wordt ook maar aangenomen
dat gevestigde bedrijven daar
zonder slag of stoot mee zullen
instemmen. Het mooie van de
WCT is nu juist dat traditionele
en nieuwe goederenstromen nau
tisch maximaal van elkaar ge
scheiden blijven en er dus geen
sprake is van het nautisch
dichtslibben van de haven. De
paar nautische bezwaren (stro
ZILVERUITJES - De fabriek
voor zilveruitjes, die mogelijk
in Sint-Philipsland gevestigd
zou worden, komt er definitief
niet. De belangrijkste reden is
dat er niet genoeg personeel te
vinden was. De tweede reden
was, dat de waterlagen in
Sint-Philipsland zeer ongustig
zijn voor een uienindustrie.
WONINGBOUW - Volgens het
Centraal Bureau voor de Sta
tistiek zijn in oktober in Zee
land 178 woningen gereedgeko
men. In zijn geheel zijn dit
jaar in Zeeland, met inbegrip
van oktober, 1698 woningen
gebouwd.
ONDERZEEDIENST - De oi
derzeedienst van de Koninkli
ke Marine bestaat op 20 decer
ber een halve eeuw. Dit won
begin juni volgend jaar g
vierd. Op 20 december 191
werd de eerste onderzee-torp
doboot voor de Koninklij
Marine gebouwd bij scheep
werf De Schelde in Vlissinge
ZONDAGSRIJVERBOD - 1
horeca ondervindt veel nadt
van het zondagsrijverbod c
momenteel geldt.
De omzetvermindering in bi
tenzaken is meer dan tach
en in stadszaken meer dan vi
tig procent.
Havenbedrijf Rotterdam (HbR) houdt bij het berekenen van de containermogelijkheden in de Sloeha-
ven al rekening met het verdwijnen van Pechiney. Volgens oud-directeur Jan Philippen van Zeeland
Seaports is het voor HbR wel handig als niet alleen Pechiney, maar ook Dow Chemical de deuren dicht
doet. Philippen: „Dat biedt mogelijkheden om nog eens miljoenen stuks aan het Rotterdamse contai
nersmaldeel toe te voegen."
foto Willem Mieras
ming, slecht weer) van HbR te
gen de WCT zijn in studies weer
legd en verbleken in ieder geval
bij de negatieve effecten van de
door HbR voorgestane me-
ga-containerontwikkeling.
Onder de streep komt het Rotter
damse voorstel neer op uitstel
van de WCT en daarna op afstel.
De voorgespiegelde interconti
nentale containerontwikkelin
gen zullen dan (bij gebrek aan
wil en middelen) op de lange
baan geschoven worden. Missie
volbracht.
Kortom: de 'analyse' van HbR
toont eens te meer het failliet
aan van de samenwerking tus
sen Zeeland Seaports en Rotter
dam. Het door HbR voorgestel
de 'betere' is de vijand van de or
ganische ontwikkeling van de
Zeeuwse havens (het 'goede').
Wie zulke vrienden heeft, heeft
geen vijanden meer nodig.
Jan Philippen is oud-directeur
van Zeeland Seaports
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Arie Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Slationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax. (0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwaich@pzc.nl
Goes: Stalionspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Het 's-Landshuis
Steenstraat 37,
4561 AR Hulst
Tel: (0114)371379
Fax (0114)371380
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454647
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t'm vri|dag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten: 0800-0231231
Maandag t/m vrijdag vóór 15.00 uur
gebeld, nog dezelfde dag nabezorgd:
zaterdag voor 12 uur
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Fax: (076)5312330
Abonnementen: 0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand 21,50 n.v.t
per kwartaal: 61,50 64,50
per jaar. €236.00 239,00
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor he
einde van de betaalperiode. U ontvangl
een schriftelijke bevestiging.
PZC. La.v. lezersservice.
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk.
maandag 1/m vrijdag: 1,30
zaterdag: E 1,85
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevr
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volt
de Regelen voor het Advertentiewezen
Overlijdensadvertenties:
maandag l/m vrijdag: tijdens kantooru
zondag: van 16.00 lot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0113)315570
Fax: (0113)315571
Business to Business/Onroerend g
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/service/adverte
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant 8V is een onderdeel van hei Wegener-concern, De
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voo
(abonnememen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten e
duclon van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig gesele
de derden. Als u op deze informatie qeen prgs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PI
zersservice, Postbus 314460 AA Goes.