Bedreigde diersoorten in Lelystad PZC Spooktoestel naar Trinidad sneeuw groeit zaterdag 9 december 2006 W21 Aan ruimte hadden ze in de provincie Flevoland geen gebrek. Dat ervaar je in Natuurpark Lelystad, het verlengstuk van de achtertuin van de inwoners van die gemeente. Ze moeten alleen even de snelweg A6 onderdoor. Maar wat een achtertuin vinden ze dan! Een groene oase, ruim 400 hectare groot, met diersoorten, die in ons land of in andere delen van de wereld met uitsterven worden bedreigd. Je kunt het je in deze tijden van ongebreideld mondi aal vliegverkeer haast niet voortellen, maar het berei ken van het caraibische eiland Trinidad is nog een hele klus. Ik moet er heen om de moeder van een jonge vrouw te zoeken, die daar ooit op een strand ter adoptie werd afgestaan aan een Hollands echtpaar. De vliegmogelijkheden blijken beperkt. Vanwege de Engelse historie van Trinidad is het te begrijpen dat vooral British Airways en Virgin Atlantic de verbindingen met Europa verzorgen. Maar zij zijn dan ook wel de eni gen en ze zitten in de periode dat ik moet reizen hele maal vol. Er is nog wel een First Class tanef van rond de 8000 Euro per ticket. Maar hoe lief ik de producer van Spoorloos ook aan kijk, dat feestje gaat niet door. Omdat ik zo weinig mogelijk wil overstappen, blijft er nog een mogelijkheid over. DeTrmideese maatschap pij BWIA vliegt dagelijks tussen Port of Spain en Londen. Bntish West Indies Airlines, het klinkt sjiek, maar wat stelt het voor, vraag ik me af? Bij nader onderzoek blijkt BWIA maar liefst twee vliegtuigen te bezitten waarmee 'de grote plas' overgesto ken kan worden. Dat lijkt weinig, maar aan de andere kant is een toestel voor mij natuurlijk voldoende. Er is nog plaats in de cattle class, evenwel tegen een verbijste rend hoog tarief. Bijna twee keer zo duur als in het hoog seizoen naar Curasao, dat een eindje verderop ligt. Ik in formeer ook nog naar de naam en faam van BWIA, hoor tegenstrijdige berichten, maar besluit toch maar tic kets bij deze maatschappij te kopen. Op de dag van vertrek vliegen we vroeg naar Lon den om op tijd te zijn voor de grote tnp met het kleine BWIA. Om half acht staan we op de juiste plek op Hea throw. Over dne uur zullen we vertrekken naar Port of Spain. Dat blijkt uiteindelijk niet door te gaan Er is een vertraging van vier uur ontstaan om onbekende redenen. Deze mededeling moet, zoals te doen gebruikelijk in de luchtvaartwereld, zo'n beetje uit de BWIA mede werkers geperst worden. Tot vijf minuten voor de sche ma vertrektijd blijft men volhouden dat er niets aan de hand is. Uiteindelijk vliegen we een uur of vijf te laat weg. We zijn dan eigenlijk al twaalf uur op reis. Het vliegtuig is een ervaring op zich. De kist, een Airbus 340, blijkt gehuurd van Virgin. Dat wil zeggen dat de helft van het toestel nog in de kleuren en bestickering van die maatschappij is uitgevoerd. Overal hangen losse draden en zijn panelen verdwenen. Het toestel blijkt haastig ingezet, omdat het andere stuk is. Vol vertrouwen stijgen we op. Eenmaal in de lucht is het tijd voor een drankje. De torenhoge passageprijs ten spijt, dient hiervoor een fikse vergoeding te worden betaald. Een glaasje wijn kost drie euro en we moeten nog elf uur. Gelukkig kondigt het BWIA blaadje een paar oude, maar aardige films aan, die na de maaltijd zullen worden vertoond. Ik kan nergens een koptelefoon vinden en infor meer bij een stewardess. Met een big smile vertelt zij dat er geen koptelefoon aan boord is, omdat het entertain mentsysteem helaas nog met werkt. Ze wijst omstandig naar de losse draadjes die inderdaad op veel plaatsen uit vloer en stoel steken. Net als ik me afga vragen welke cruciale instrumenten er in de haast ook niet zijn aange sloten, vliegen we een gebied met heftige turbulentie bin nen. Ik ben nooit bang in een vliegtuig, maar nu voel ik mijn hart een keertje overslaan. Het valt uiteindelijk na tuurlijk allemaal erg mee. We zullen ons eerder doodver- velen dan dat we doodvallen. Aan boord hoor ik van ervaren BWIA passagiers dat het nog veel erger kan. De sterkste verhalen worden verteld. Opvallend genoeg doet het cabinepersoneel vol op mee. Midden in de nacht komen we veilig aan op het vliegveld van Port of Spain. Het duurt dan nog een uur voor er een taxi is. Het regent en in het hotel moeten we de nachtportier dwingen ons een kamer te geven. We zijn chagrijnig en moe. Trinidad heeft heel wat goed te maken. De volgende dag staan we op het strand waar de adoptie 25 jaar geleden plaatsvond. Het zand is wit, de zee helder, de zon warm. Alles is vergeten en vergeven. Zolang ik maar niet aan de terugreis denk, DERK BOLT (02 Tip ^yfrips Verlangen naar Nederlanders hebben weer zin in sneeuw Foto GPD Skiën in Zweden goedkoper De Zweedse skigebieden kunnen voortaan beter concurreren met andere Europese bestemmin gen door een verlaging van de btw van 12 naar 6 procent. Op veel plaatsen met drukke winter sport zijn de passen al in prijs gedaald. Daar naast zijn er aantrekkelijke aanbiedingen in veel skioorden als een gratis pas voor jonge kin deren en gratis gebruik van de helm. Zweden heeft sterk geïnvesteerd in diverse skigebieden, aangejaagd door de wereldkampioenschappen in Are. Branas in Varmland is daarvan ook een voorbeeld, een relatief klein gebied, prettig voor gezinnen omdat alles zeer dicht bij elkaar ligt. Ook in Orsa Grönlitt in de provincie Dalar- na, boven Varmland is fors uitgebreid en ver nieuwd. SRC samen met NCRV De NCRV gaat haar reizen organiseren in samen werking met SRC-Cultuurvakanties. Deze touro perator is specialist op het gebied van wereld wijde, culturele groepsreizen. Voor de NCRV heeft de partner nu exclusief een twintigtal rei zen samengesteld, variërend van een 3-daagse reis naar België tot een 16-daagse reis naar Indo nesië. De brochure komt begin 2007. Daarnaast wordt ook ad hoc met reizen ingespeeld op bij voorbeeld tentoonstellingen, festivals of tv-pro- gramma's. Naast Nederlandssprekende SRC-reis- leiders gaat er ook op elke reis een gastheer/-vrouw mee die de NCRV vertegen woordigt. Het is mogelijk dat er bij bepaalde rei zen NCRV-presentatoren meegaan of opnamen gemaakt worden. Djosgr-reizen met kinderen Het aantal boekingen op de Djoser Juniorbro chure is vorig jaar verdubbeld. Ook in de bro chure voor 2007 staan talrijke verre reizen, spe ciaal voor ouders met (jonge) kinderen. Ze zijn ingericht met speciale aandacht voor ontmoe tingen met de lokale bevolking, voor reizen in een bescheiden tempo en vooral met voor kin deren bijzondere doelen en overnachtingen. Djoser stelt dat de onderlinge speelcontacten tussen de kinderen het reizen ook aangenaam maakt voor de ouders. Nieuwe reisdoelen in het pakket van negentien reizen voor het komende seizoen zijn Griekenland, Maleisië, India, Viet nam en de westkust van de Verenigde Staten. www.dioserjunior.nl Krasloten aan boord Transavia.com biedt passagiers die hun geluk willen beproeven de mogelijkheid om krasloten te kopen aan boord. De luchtvaartmaatschappij verkoopt de loten voor de prijs van 2 euro per stuk, met een winkans van 1 op 3,5. Elk lot be vat 2 spellen, met de kans op een korting, van 2 tot 5 euro te besteden aan boord of de hoofd prijs van maar liefst 20.000 euro. Volgens de reisbranche heeft de Nederlander komend winterseizoen weer zin in een échte wintersportvakantie. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar stond de teller wat boekingen betreft tot medio november op plus 10%. Popu laire wintersportlanden als Oostenrijk en Frank rijk kennen zelfs een stijging van 12%. De auto is naar beide wintersportlanden nog steeds het meest favoriete vervoermiddel (ruim 2x zoveel als de bus), maar de touringcar neemt in popula riteit toe: naar Oostenrijk is deze gestegen met +20% en naar Frankrijk met +63% in vergelij king met vorig jaar. Een andere categorie Neder landers brengt deze winter liever een vakantie door op een verre, exotische vliegbestemijiing (+6%) dan op een Europese (-7%). Met name Mexi co, Thailand en Tunesië zijn erg populair, Tur kije lijkt uit de gratie: de boekingen dalen voor dit land met liefst 42 procent. Parkeernetwerk op de Veluwe De eerste twee van in totaal dertig kleine par keerplaatsen op de Veluwe zijn in gebruik geno men. Onder de naam P-Veluwe vormen zij sa men met de na- i - tuurtransferia J jT\- het vertrekpunt voor een bos- of natuurverken- ning. In januari "t V 2007 volgen er klaar zijn. De Na- tuurtransferia zijn voor de eer- Parkeernetwerk op de Veluwe. ste opvang van Foto GPD gemotoriseerde recreanten langs de snelwegen. P-Veluwe zorgt in het verlengde hiervan voor opvang langs de provinciale wegen met directe aansluiting op het uitgebreide wandel- en fietsroutenet. Op de parkeerplaatsen komen borden met 'informatie over de routes en de natuur. www.develuwe.nl Wisenten in de polder. Foto's Natuurpark Lelystad je een draagvlak nodig. Wij brengen het publiek begrip bij voor het in stand houden van diersoorten. De ruimte is hier groot en gevarieerd genoeg om de dieren natuurlijk gedrag te laten verto nen. Dat voorkomt aanpassingsproble men als ze later hun vrijheid terugkrij gen.' Zoals het Przewalskipaard, een wild paard, evenmin te berijden als een ze bra. Het werd in het wild in 1969 voor het laatst in Mongolië gezien; daarna bestond het alleen nog in dierentui nen. Dankzij een herintroductiepro gramma, waarin Natuurpark Lelystad een voorname rol speelde, galoppeert het Przewalskipaard nu weer over de Mongoolse steppen. Van Olst: 'De inwo ners van Mongolië zijn trots op hun oer- paarden. Wij hebben hen wel bijge praat over de waarde van het paard als schakel in de natuurlijke leefgemeen schap. Het leefgebied is weer zo inge richt dat een populatie er stand kan houden. Rangers zien daarop toe. Er zijn vijf transporten geweest. Wij heb ben daar met in totaal circa vijftig die ren een belangrijke bijdrage aan gele verd.' Voedselgebrek Ook de wisent, de Europese bizon, was rond 1920 bijna uitgestorven. Door voedselgebrek, maar ook doordat de slinkende populatie werd verdrongen en bejaagd in Rusland en Polen. Natuurpark Lelystad heeft in de loop van de jaren 35 dieren in het wild uitge zet in Polen en Letland en het fokpro- gramma gaat onverminderd door. Re cent is een nieuwe stier uit Denemar ken gehaald om vers bloed in de kudde te brengen. De aanwezigheid van dieren als de wisent heeft een positief effect op het hele ecosysteem. Op de mest van de wisenten huizen grote keverlarven, die weer op het menu van de buizerd staan. Met het Pater Davidshert gaat het de laatste jaren wereldwijd naar wens, maar dat is anders geweest. Tot een jaar of tien geleden leverde Natuur park Lelystad ook aan de instandhou ding van deze soort zijn aandeel. Van Olst: 'Wij richten ons vooral op de oor spronkelijke, inheemse fauna. Wisent en eland kwamen hier vroeger voor. Bij de drooglegging van het nieuwe land zijn schedels en botten van deze soor ten gevonden. Het Pater Davidshert is een vreemde eend in de bijt, afkomstig uit China, maar het voelt zich hier ken nelijk thuis. En we vinden het eigenlijk ook wel erg leuk dat de bronsttijd van dit hert al in juni begint.' Het eiland Schokland verdween in 1942 bij de inpoldering van de Noordoostpolder. Medewerkers van de Stichting Prehistorische Nederzetting herbouwden in Natuur park Lelystad de huizen die nabij dit voormalige eiland stonden. In de boerderij uit de Bronstijd is het dagelijkse leven uit de prehistorie te beleven. Het zijn resten van een cultuur die de overgang vormde van het jagers- naar het boerenbestaan, rond 4300 jaar voor Christus. Niet alleen kan er overnacht worden, ook vinden activiteiten plaats als hout sprokkelen, vuur maken en brood bakken. Voor inlichtingen over mogelijkheden tel. 0320-256360. Na het droogvallen van de Noordoostpolder werden er 307 scheepswrakken gevonden. Pre cies op de plaats waar hij nu ligt, in het uiterste puntje van Natuurpark Lelystad, verging in het voorjaar van 1886 tjalk De Zeehond. Hij vervoerde veldovenstenen. De bemanning kwam op de Zuiderzee in.een storm terecht. De knecht raakte in paniek en schipper Willem Venema, die de tjalk als bruidsschat van zijn schoonvader Koerts had gekregen, kon het schip niet redden. Wel werden de drie opvarenden gered. De tjalk is in goede staat na behandeling met creosoot olie. De blauwe wandelroute voert naar het scheepswrak, de moeite waard na het zien van al die dieren. Voor inlichtingen over het natuurpark: tel. 0320-286130. Dieren als edelhert en wild zwijn zijn uit een oogpunt van soortbehoud min der van belang en hebben een meer educatieve functie in het natuurpark. Dat belang voor soortbehoud geldt ten aanzien van het Nederlandse natuurbe heer wel voor bevers en otters. Sinds de bever in 1988 in Natuurpark Lelystad werd geïntroduceerd, is een aantal ont snapt door zich een meterslange tun nel naar de vrijheid te graven. Van Olst: 'Die hebben ze zelf met takken dichtgemaakt, zodat ze zich buitenslo ten. Met als gevolg dat er nu ongeveer evenveel bevers in als buiten hun oor spronkelijke gebied leven.' Bevers uit het natuurpark zijn intussen ook uitge zet in de Biesbosch, de Gelderse Poort en de Humse Kil (uiterwaarden van de Waal). In Flevoland komt de bever in middels ook in vele gebieden voor. Daar heeft het dier zelf voor gezorgd. Toekomst Directeur Van Olst van Het Flevo-land- schap spreekt over Natuurpark Lely stad graag als 'de dierentuin van de toe komst.' Hij zegt: 'Je hebt een kans dat je dieren ziet, maar het gebied is groot genoeg voor ze om zich terug te trek ken. De kans datje op één dag alle die ren ziet, is klein. Kom nog maar eens te rug, zou ik zeggen. Trouwens, het her- halingsbezoek is groot, de mensen bele ven het als een soort safari.' Wildrasters in het natuurpark voorko men dat een dier als het edelhert er tus senuit knijpt terwijl bezoekers hun leefgebied doorkruisen. Er staat tegen over dat andere bewoners er een plaats hebben verworven, zoals ree, haas, ko nijn, vos, hermelijn, wezel en bunzing. Roofvogels als havik en kiekendief broeden er, duizenden ganzen strijken er op hun trektocht naar het zuiden neer. Tot de vaste gasten behoren lepe laar, roerdomp en zilverreiger. Van Olst spreekt van een uniek park door de grootte. Ter vergelijking: Artis is 10 hectare groot. Natuurpark Lelystad bijna 400 hectare. Overigens heeft er in de beginjaren een samenwerkingsver band met de dierentuin in Amsterdam bestaan, maar dat is verleden tijd. Bus Een lang gekoesterde wens van Van Olst is dat een bus het natuurpark aan doet. Nu is het nog ruim een kilometer lopen van de bushalte aan de Meerkoe- tenweg. De meeste bezoekers komen dan ook per auto. Het park maakt met een een gastvrije indruk met een abri vol rolstoelen, begeleid door de tekst 'Slecht ter been, stoel te leen'. Op de verharde paden rond het bezoekerscen trum en restaurant Willem Barentsz, dicht bij de verblijven van otters en be vers, is het, vooral op mooie zondagen, het drukst. Een uitgebreid stelsel van half verharde fietspaden en drie wan delroutes (2, 5 en 7 kilometer) voeren naar rustiger delen van het park. Fiet sen zijn te huur. Bruggen, bankjes en afvalbakken zijn in Natuurpark Lelystad uitgevoerd in de kleuren blauw en oranje, waar je eer der groen en bruin zou verwachten. 'Maar er is over nagedacht,' zegt Van Olst. 'Deze kleuren zijn jong, fris, dyna misch, uitdagend.' In de toekomst zou hij graag de mogelijkheid onderzoe ken de vos een meer prominente plek in het park te geven. 'Een dier dat tot de verbeelding spreekt. Ik zou het graag uit het verdomhoekje halen', zegt hij. Ook steen- en boommarters hebben zijn aandacht. Op zijn wensen- lijstje staat ten slotte de mogelijkheid om mensen in een lodge-achtige omge ving in het natuurpark te laten over nachten. rinor CARLO NAGEL Drie elanden, twee koeien en een jong, bewegen zich, al etend van twijgen en boombladeren, langzaam door het bos. Przewalslcipaarden gra zen in willekeurige formatie in de open ruimte. Wilde zwijnen wroeten dicht op elkaar in de modder. Otters en bevers zijn druk met waterwerken. Daarentegen liggen de wisenten sloom te herkauwen en staan de Pater Davids- herten roerloos in het water. Geen van de dieren trekt zich ook maar iets van de wandelende of fietsende bezoekers aan. De directeur van Het Flevo-landschap, Jacob van Olst, overziet vanuit zijn werkkamer in het natuurpark bos, wa ter en graslanden. Hij zegt: 'Het was be langrijk ook in het nieuwe land de in woners bij natuur en landschap te be trekken. Voor natuurbescherming heb Babyzwijnen van augustus dit jaar. Groene achtertuin achter de snelweg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 49