De smoking heeft het eeuwige leven Nokia bouwt voor drie euro routeplanner in een mobieltje Result 99/100 0 Hullabaloo Aquavision Kneipp Oriëntaals Zwaar bier zaterdag 9 december 2006 Wil lair in combinatie met een spij kerbroek. Misschien dat dat ook de aan houdende populariteit verklaart van de 'black-tie', zoals de smo king op uitnodigingen wordt aangeduid. De officiële dracht van vele feesten en partijen dient dan wel aan tal van regels te voldoen, maar wie die aan zijn lakschoen lapt komt er pro bleemloos mee weg. Het zal an deren immers een worst zijn of het jasje splitten heeft (hoort niet), de vlinderdas niet met de hand gestrikt is, of de broek is voorzien van een lengtebies. De combinatie van een zwart col bert met een satijnen shawl kraag, een overhemdboord met opstaande punten en een zwarte strik is voor velen al voldoende. Wie het helemaal goed wil doen, moet wat gouden voorschriften volgen, vertelt Pauline Straeter namens C&A, waar vooraf gaand aan de feestdagen in elk filiaal smokings te koop zijn (van 99 tot 139 euro). En dat be tekent een jasje met éénknoops- sluiting, stoffen knopen en glan zende kraag, een overhemd dat algemeen bekend staat als 'va dermoordenaar', dus mét die wurgende opstaande kraag en een broek met een bies, officieel bekend als de galon. Dat alles dient afgemaakt te worden met manchetknopen, instappers in lakuitvoering en uiteraard de vlinderdas. Het liefst zelf ge strikt, maar het hóeft niet. Cumberband Voor wie de overtreffende trap van smoking dragen zoekt, is er nog de cumberband, die band die om het middel gedragen dient te worden. Het is een uni form dat al meer dan een eeuw onveranderd is. „Bij de gewone kostuums zie je door de jaren heen dingen veranderen, zoals de pasvorm, de revers, het aan tal knopen. Maar aan die smo king verandert eigenlijk niets, het is een volstrekt tijdloos item", aldus Straeter. Dé historie van de smoking gaat terug naar de jaren tachtig van de 19e eeuw. Het verhaal gaat dat de Amerikanen als eerste het traditionele rokkostuum met zijn slippen voor het gemak wat inkortten. Dat werd de tuxe do. Maar tegelijkertijd was er onder de Europese heren al het gebruik om zich na het eten te rug te trekken in een rookka mer, in een taillehoog kamerjas je met glanzende kraag, dat van wege die gewoonte al snel de be naming 'smoking' kreeg. Oerversie Hoe het ook zij, verschil tussen die smoking van 120 jaar gele den en de huidige is er nauwe lijks te ontdekken. En dat is op merkelijk, want ook modeont werpers hebben zich regelmatig uitgeleefd op de smoking. Van Yves Saint Laurent tot Viktor Rolf en Dolce Gabbana, alle- Een smoking voor wouwen, uit de collectie van Viktor&Rolf voor H&M. foto GPD Een smoking moet passen als een maatpak. foto Roland de Bruin maal hadden ze hun eigen visie, overigens zonder veel afbreuk te doen aan de oerversie. Volgens de Haagse specialist in avondkleding F.G. van den Heu vel leent de smoking zich dom weg niet voor al te veel grappen en grollen. „Ontwerpers kunnen er van alles mee doen, maar ik vind dat je het concept moet res pecteren. Hugo Boss kwam eens met een smoking met leren re vers, daar was ik ook niet zo van gecharmeerd. De smoking is op zichzelf al feestelijk genoeg, daar hoef je niet zoveel meer aan te doen." Dat merkt hij ook aan zijn clien tèle, die zich in de loop der ja ren sterk verjongde en tevreden is met de smoking zoals-ie is. „Er is sprake van een revival. Er is een periode geweest dat het niet zo hoefde, nu probeert men zo feestelijk mogelijk voor de dag te komen. Met name jonge ren, en zeker met kerst. Dan gaan dames in het lang en heren in smoking. Ik zie het echt elk jaar toenemen." Koos van Wees James Bond moet in de film altijd even in smoking verschijnen. foto GPD Viktor Rolf presenteer den hem in hun collec tie voor H&M in een vrou wenversie en James Bond sluit geen film af zonder zich ook even in smoking te laten zien. Welke modische stormen ook woeden, de smoking heeft het eeuwige leven. Ooit waren het veel gebezig de grappen zodra iemand in smoking op een feestje kwam; 'Ober, drie bier!of 'Kijk daar, een pinguin!Inmiddels zijn de reacties wat minder kinderach tig. Sterker nog, de smoking is met een opmerkeüjke opmars bezig. Kerst en oud en nieuw worden steeds vaker in smoking gevierd. Het smokingjasje is on der jongeren opmerkelijk popu- Nokia staat klaar om op de volgende intemetgolf te springen. Het mobieltje popelt om de weg te wijzen met platte gronden die van internet zijn te downloaden. Op zijn mobieltje verschijnt de aardbol in beeld. Michael Halb- herr van Nokia zoomt in op Flo rida, zoals we dat op de pc ken nen van Google Maps of Win dows Virtual Earth. Hij strijkt neer in de straten van Key West. Vervolgens tikt hij in: piz za. In het stratenplan duikt Do mino's Pizza op. De demonstratie sluit mooi aan bij het relaas, dat de hoogste No- kia-baas, Olli-Pekka Kallas- vuo, daarvoor heeft afgestoken. „Mobiliteit en internet gaan hand in hand verder", verklaart Kallasvuo. „Internet verandert het leven van alle mensen. Toe gang tot internet is onmiddel lijk, niet meer tijd- of plaatsge bonden. De veranderingen in mobiele communicatie gaan zelfs sneller dan velen van ons hadden voorspeld, Nokia wil graag voorop lopen. Met 850 miljoen Nokia-gebruikers heb ben we een enorm potentieel richting internet." Internet is volgens de No kia-baas, samen met mobiele tv en muziek, de drijvende kracht in de enorme wereldwijde ver spreiding van mobieltjes, die rap afstevent op vier miljard ge bruikers. In de opmars van het mobieltje zijn er nieuwe gebrui kers die hun eerste telefoonge sprek via een mobieltje voeren. „Die hebben nog nooit een kiestoon gehoord. Bovendien doen straks grote groepen bel lers op hun mobieltje hun eerste ervaring met internet op", ver wacht Kallasvuo. Al met al wordt het mobieltje nog 'multimedialer'. Want het was ook al een fotocamera, fm-radio en mp3-speler rijk. No kia constateert de grootste fabri kant van mp3-spelers te zijn. Televisie Kallasvuo denkt dat volgend jaar ook tv op het mobieltje door gaat breken. Voorts ligt mobiel betalen in het verschiet. Bovendien gaat Nokia diensten van Yahoo in nieuwe mobieltjes stoppen, zoals e-mail en messen ger. Bloggen, podcasts downloa den, het kan allemaal. Drie euro Het kost maar drie euro om gps in een mobieltje te stoppen en er een navigator van te maken, meldt Michael Halbherr in zijn demonstratie. Zo gaat het hard. In 1997 kostte een ingebouwd navigatiesysteem 1300 euro, vo rig jaar kwam een draagbaar ap paraat op 299 euro en bij Nokia staat er 69 euro op het prijs kaartje. „Het voordeel van een mobiel tje is dat er al een processor, batterij en beeldscherm in zit." Halbherr voorspelt dat over vijf Details Full sci p|an route t0 Result Navigate to Refine Send location View Save location l^ie|p Go to web address Nokia stopt diensten van Yahoo in nieuwe mobieltjes. jaar de helft van de verkochte mobieltjes gps aan boord heeft. Een andere trend is hoe consu menten informatie opzoeken; van boeken als de Gouden Gids naar de pc (Google) naar het mo bieltje. Daarmee heeft Nokia een mooi wapen in handen. Nokia stelt de noodzakelijke plattegronden ter beschikking die van een server zijn te down loaden. „Je hoeft niet heel Europa bin nen te tanken als je alleen Ber lijn nodig hebt. Dan heb je al leen het stratenplan op je mo bieltje. Met een stadsgids voeg je er de benodigde informatie aan toe over hotels, restaurants, etcetera. Zo kun je een restau rant of geldloket vinden of een hotel reserveren en een taxi be stellen." Consumentenpanel Welke invloed mobiel internet op het dagelijks leven zal heb ben, kunnen ze bij Nokia niet zeggen. „Je kunt wel van alles in een mobieltje stoppen, maar dat heeft geen zin", zegt John Barry op zijn beurt. „Onder zoek moet uitwijzen, waar be hoefte aan is." Daarvoor kan Nokia een consumentenpanel van 77.000 man in 21 landen raadplegen. Maarten van de Rakt Nokia wijst de weg in bijvoorbeeld Parijs. IMOKIA N95 Select Cancel Springen, dansen en letter lijk alles op zijn kop zetten. Dat is volgens Jumbo de beste omschrijving van Hullabaloo. Het spel draait om creativiteit, lenigheid en improvisatie van de spelers. Een stem geeft de kinderen (vanaf vier jaar) nieu we opdrachten die zij kunnen uitvoeren op en om de kleurrij ke tegels. Zoals: 'Draai naar een rode tegel', of 'Ga met je neus naar een cirkel!'. Hullabaloo was al eens spel van het jaar in de VS en komt uit de hoek van Cranium. Dat was een spel dat inhaakt op verborgen talenten. De prijs: 29,99 euro. Zie ook www.cranium.com In bad televisie liggen kijken, De Delftse firma Sentavi maakt dat mogelijk. Die ver werkt op een creatieve manier televisies, bijvoorbeeld in hand- doekrekken, keukenkastjes en spiegels. Het nieuwe product heet Aquavision. Het badkamer exemplaar moet natuurlijk wa terdicht zijn en dat geldt ook voor de afstandsbediening. Bo vendien is het handig als het scherm niet beslaat. Dus is een verwarming ingebouwd. Verder zit er een FM-tuner in. Een Aquavision is te koop vanaf 2310 euro ter grootte van een computerbeeldscherm van 15 inch. Info: www.sentavi.com Kneipp komt met drie nieu we badschuimen, die zo wel de geest als het lijf moeten ontspannen. Daartoe zijn etheri sche oliën vermengd met huid- vettende oliën. Van de eerste gaat een aromatherapeutische werking uit, van de tweede wordt je huid beter. Voor de aro matherapie gaat het om laven delolie, rozemarijn en cypreso- lie. Ze worden gecombineerd met olie van respectievelijk wil de roos, olijven en kweepeer. Een flacon van 100 ml kost 8,99 euro. Jill Sander maakt lekkere luchtjes. De Duitse ontwerp ster heeft een voorkeur voor enigszins oriëntaalse geuren, blijkt ook nu weer met haar jongste parfum Jill Sander Sty le. Vanille, amber en muskus, dat zijn de geuren die deze par fum karakteriseren. Een eau de parfum van 30 ml is er voor 39 euro, een deodorant kost 19 eu ro. In Nederland gebrouwen bie ren die zo'n tien procent alco hol bevatten: Grand Prestige van Hertog Jan is er zo een. Het seizoensbier is vooral bedoeld voor bij stoof gerechten, kazen en zoete nagerechten. Er iets bij eten is sowieso aan te raden, want anders glij je zo van je la-uk af. Het is voorlopig alleen in cafés en restaurants te ver krijgen waar Hertog Jan getapt wordt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39