Oorlog, steeds weer oorlog PZC Zwarte cowboys bieden jongeren een alternatief 27 Darfoer verlangt naar 21ste eeuw Hoefgetrappel in New York zaterdag 9 december 2006 /AFRIKA V, EGYPTE ^jfll Het geweld in de westelijke regio van Soedan, Darfoer, neemt niet af en het bloedvergie ten in Zuid-Soedan neemt na een korte periode van rust weer toe. Twee verschillende regio's van Afrika's grootste land delen het zelfde probleem: de inheemse be volking wordt gemarginaliseerd door de regering in Khartoem. anp/afp CENT. AFRIKA Soedan toont hoe Afrika er hon derd jaar geleden uitzag. Het land schap is nauwelijks verminkt door elektriciteitsdraden of geasfalteerde wegen. Autogeronk weerklinkt zelden buiten de steden. Kraanwater is een wonder en telefoon zien velen als iets wat met ruimtevaarttechnologie te maken heeft. Het grootste land van het continent ontbreekt het aan ontwikkeling. Toch beschikt de centrale regering over steeds meer geld, oliedollars. Soedan staat in het middelpunt van de internationale belangstelling. De VN vergaderen zich suf over het con flict in Darfoer. In het zuiden bestaat sinds twee jaar officieel vrede, maar vorige week kwamen opnieuw honder den mensen om het leven in Malakal, bij gevechten tussen voormalige vijan den. Een zorgelijk incident, vindt de internationale gemeenschap. De stoffige hoofdstad Khartoem, te midden van een grauwe steenwoes tijn, is één van de weinige plaatsen met paleisachtige huizen, luxueuze Mercedessen en airconditioning die vaak zo laag is afgesteld, dat een win tertrui geen overbodige luxe is. „In Darfoer wordt het een etnisch conflict genoemd. De oorlog in het zuiden werd als religieus bestempeld", vat een mensenrechtenadvocaat in de hoofdstad samen. „Etnische en religieuze tegenstellin gen verdoezelen de echte reden voor de misère in Soedan: de ordinaire heb zucht van zijn leiders. Die hebben nooit een cent uitgeven aan de ontwik keling van het land. Zij incasseren al le inkomsten voor zichzelf." De jurist Vluchtelingenkamp Kalma in Zuid-Darfoer In Darfoer leven de boeren van Afrikaanse afkomst en de herdersvolken van Arabische origine al eeuwenlang op het ritme van de natuur. Mannen bewegen zich in hun witte gewaden het liefst voort op een lastdier. foto Candace Fcit/RTR DEM.REP CONGO Als het voldoende regende, waren boe ren en nomaden goede buren. In tij den van droogte en schaarste vochten ze om water en land, maar die conflic ten werden altijd door de stam- oudsten opgelost. Drie jaar geleden ontstonden uit het midden van de boe renbevolking enkele rebellengroepen die met wapens ontwikkeling eisten voor hun regio. De regering in Khar toem, nagenoeg volledig samengesteld uit Soedanezen van Arabische af komst, bewapende herdersvolken in Darfoer. „Dat was een sluwe zet van de regering. De nomaden hadden nog een paar appeltjes met ons te schillen en beslechten eeuwenoude geschillen nu in hun voordeel, omdat ze veel meer wapens hebben dan wij, plus de steun van het leger", merkte een oude man op in het ontheemdenkamp Kal ma in Zuid-Darfoer. Eens was hij boer, maar hij raakte al les kwijt toen de Arabische milities, de Janjaweed, zijn dorp plunderden en platbrandden. „Eén zoon heb ik naar de universiteit gestuurd. Hij is ingenieur en expert op het gebied van olie-installaties." „Denk je dat hij een baan krijgt? Nee, in de olie-industrie werken alleen de zonen van Arabische Soedanezen. Het gaat mijn zoon toch goed, ondanks on ze ellende. Hij vond een baan als verta ler voor een hulporganisatie hier in Kalma." Zo'n twee miljoen mensen ontvlucht ten hun dorpen en zeker 200.000 ande ren kwamen om door het conflict in Darfoer. Die aantallen blijven stijgen. De VN proberen president Omar al Bashir over te halen een VN-vredes- macht toe te laten, maar hij weigert. Zijn islamitische regering kan en wil de nomadenmilities, inmiddels uitge groeid tot rovende en moordende ben des, niet intomen. De herdersvolken zijn tevreden met hun buit en houden in ruil daarvoor de rebellen in toom. Het leger wordt beziggehouden en krijgt het modernste materieel, ge kocht met de oliedollars. Ontwikke ling is uitgesloten in een oorlogssitua tie. Bashir durft arrogant zijn poot stijf te houden, ondanks zware internationa le druk om een troepenmacht toe te staan. Hij weet dat het Westen de han den vol heeft aan andere brandhaar den in de wereld en niet militair zal ingrijpen. Bovendien is zijn hoofd van de inlichtingendienst goede maatjes geworden met collega's van de Ameri kaanse inlichtingendienst CIA. Moeras Het is nauwelijks voor te stellen dat Zuid-Soedan in hetzelfde land ligt als Darfoer. De vele armen van het Sudd-moeras slingeren door een groot stuk van het zuiden. Het beschikbare water en de vruchtbare grond hadden van Zuid-Soedan dé graanschuur van het land kunnen maken, maar wat heb je aan vruchtbare grond, goede re genval, grote oogsten en vet vee als er geen wegen zijn om de producten naar markten te brengen? „Achtereenvol gende regeringen in Khartoem hebben ons altijd verwaarloosd. Het enige wat wij van de leiders kregen, waren bommen die uit de lucht kwamen val len", vertelt een vrouw in Nimule, één van de meest gebombardeerde plaat sen in Zuid-Soedan. Net als Darfoer is het zuiden gemargi naliseerd. Alleen pakten rebellen hier ruim twintig jaar geleden al de wa pens op. Ze verzetten zich tegen invoe ring van de sharia, de islamitische wet geving, in het overwegend christelijke zuiden en eisten dat geld werd gestopt in de ontwikkeling van hun regio. In 2005 kwam officieel een einde aan de lange oorlog. In het nu autonome zuiden, dat over vier jaar mag beslissen over onafhan kelijkheid, bleef het de afgelopen twee jaar relatief rustig. Vorige week vielen er honderden doden in het stad je Malakal, toen vijandige groeperin gen weer met elkaar slaags raakten. De plaats ligt aan de noordelijke grens van Zuid-Soedan, temidden van de olievelden. In Malakal bevinden zich eenheden van voormalige rebellen die nu het le ger van Zuid-Soedan vormen, het na tionale Soedanese leger, en lokale mili ties die aan de kant van Khartoem staan. Volgens het vredesverdrag van 2005 mogen zowel het nationale leger als het Zuid-Soedanese leger tot 2011 militairen in grote steden houden. Tienduizend VN-soldaten moeten in het zuiden toezien op de naleving van het vredesakkoord, maar mogen niet ingrijpen bij gevechten. In het ak koord is vastgelegd dat Khartoem een deel van de olie-inkomsten aan het zuiden moet afstaan. Tenslotte liggen veel olievelden in het zuidelijk deel van Soedan, maar de regering komt haar beloften niet na. Traag Slechts sporadisch gaan te weinig olie dollars naar de regering van Zuid-Soe dan, waardoor de ontwikkelingsplan nen stagneren. De opbouw van het zui den gaat toch al minder snel, omdat ook de door de internationale gemeen schap beloofde miljoenen maar uiterst traag binnenkomen. Het bloedige treffen in Malakal geeft aan hoe onverzoenlijk beide vijandige kampen nog altijd zijn. „Het is ang stig om te zien hoe weinig nodig is om ons weer in een oorlog te storten", zegt een zuiderling, werkzaam bij een hulporganisatie in Malakal. „Het referendum over afscheiding van het zuiden kan niet snel genoeg wor den gehouden. Er bestaat geen twijfel dat we massaal voor onafhankelijk heid zullen stemmen. Grote waag is of Khartoem zich ooit bij de uilslag zal neerleggen." Ontwikkeling is het toverwoord voor de bewoners van Zuid-Soedan en Dar foer. Ze willen elektriciteitskabels die de ongereptheid van het oerlandschap verpesten. Ze willen wegen en brug gen om hun producten over te vervoe ren. Ze willen water uit de kraan. „We willen niet veel, alleen maar ba sisbenodigdheden", verklaart een on derwijzer bij kaarslicht in zijn huis in Mujasharif, in het zuiden van Dar foer. „Daarmee kunnen we eindelijk onze regio ontwikkelen en een leven leiden zoals anderen dat doen in de 21ste eeuw." Ilona Eveleens wil anoniem blijven. Te vaak heeft de man in de gevangenis gezeten voor op merkingen die diverse Soedanese regi mes niet bevielen. In Darfoer leven de boeren van Afri kaanse afkomst en de herdersvolken van Arabische origine al eeuwenlang op het ritme van de natuur. Mannen bewegen zich in hun wijde witte gewa den het liefst voort op een lastdier. Vrouwen in jurken, met sluiers in uit bundige kleuren, steken scherp af te gen het geelachtige Sahellandschap dat besprenkeld is met acaciabomen. foto Zohra Bensemra/RTR edereen in New York kent ze: de zwarte cowboys uit Brooklyn en Queens. In vol ornaat rijden ze op ^<1 paarden tussen de hoogbouw van de 'Big Apple'Ze bieden Amerikaanse jongeren een alter if Mtief voor de cultuur van de rappers öi basketballers. De ranch van de zwarte cowboys ligt e jjPde grens van de New Yorkse stads- t "ekn Brooklyn en Queens, ver weg J'a| de glitter en glamour van Man- Dattan. In de buurt staan vervallen I auto's langs de weg, graffiti ontsiert ue ramen, afval zwerft door de ber- i uien. Jongeren lopen er rond met zwarte nylonkousjes op hun hoofd, eD°ïïne hangbroeken om de heupen au een verveelde blik op het gezicht. Waar de stallen zijn? „Recht door, I en dan ruik je het vanzelf." De stijl van de gangsterrappers teerst. Alleen de 18-jarige Michael IB Davis, bijgenaamd Hondo, is er im- muun voor. Iedere ochtend trekt hij zijn cowboylaarzen aan, zijn strakke spijkerbroek, een hemd en een leren vest. Hij zet zijn hoed op, doet een sjaaltje om de hals en loopt naar de Cedar Lane Stables, de stallen op een vergeten stukje land in de metropool, ingeklemd tussen twee drukke snel wegen. „Man, wat zie jij er raar uit", krijgt Davis te horen, maar het deert hem niet. „Inmiddels ben ik een soort van bekendheid hier in de buurt", zegt hij lachend. „Iedereen kent me." Dat geldt voor de meeste zwarte cow boys. Iedere New Yorker heeft ze wel eens zien rijden door de straten van Brooklyn en Queens. Voor speciale gelegenheden brengen ze hun paar den met trailers over de Brooklyn Bridge en rijden ze tussen de wolken krabbers van Manhattan, over Broad way, langs Time Square, richting Central Park. Ook buiten de stad zijn ze bekend, dankzij een documentaire die er een paar jaar geleden is opgeno men. De Federatie van Zwarte Cowboys, zoals de groep officieel heet, wil aan jongeren laten zien dat er meer is om trots op te zijn dan basketballers en rappers. Zeker 20 procent van de cowboys die het westen van Amerika veroverden op de natuur was zwart. De zwarte cowboys, die vaak waren gevlucht van de plantages, proefden op de prairie voor het eerst aan gelijk heid. Als ze goed waren, kregen ze net zo veel verantwoordelijkheid en salaris als de blanken. In de wilder nis was vaardigheid van meer belang dan ras. „In Amerika is dat amper bekend", zegt Stencil Stokes, één van de oude re leden van de federatie. De Viet- namveteraan, tegenwoordig verzot-' ger in een huis voor gehandicapte kin deren, wil de zwarte jongeren van New York de ware geschiedenis van het Wilde Westen bij brengen. „In de oude Hollywood Westerns zie je al leen blanke cowboys. Zwarten figu reerden hoogstens als slaaf of als ko mieken in de saloons. We willen la ten zien wat onze voorouders hebben betekend voor dit land." De zwarte cowboys willen ook een rolmodel zijn voor jongeren. Op hun stedelijke ranch laten ze zien dat toewijding, be scheidenheid en doorzettingsvermo gen noodzakelijk zijn om een paard te leren berijden. Hele schoolklassen komen voorbij om les te krijgen, er worden rodeo's georganiseerd in probleemwijken en de zwarte cowboys rijden overal in de stad mee in parades. „Het werk met de kinderen is het mooiste aspect van onze federatie", zegt Stokes. „Veel kids in New York hebben nog nooit een paard van dichtbij gezien Een zwarte cowboy in Queens als ze hier langs komen." Het enige probleem is dat de federatie geen en kele structurele hulp krijgt van de foto David Brabyn/GPD overheid. „We komen altijd geld te kort", zegt bestuurslid Lenard Iié- bert. „We zijn wel beroemd in New York, maar dat betekent nog niet dat je ondersteuning krijgt. We moeten het hebben van de toewijding van on ze leden en van particuliere dona ties." Ruim twaalf jaar doen de cow boys hun werk in de Big Apple. Als het aan Michael 'Hondo' Davis ligt, zal het nog jaren doorgaan. De in Brooklyn geboren en getogen jongen, kan niet wachten totdat hij zelf lid mag worden van de federatie. Eerst moet hij zich nog meer bewijzen op de ranch. Bovendien dient hij de be schikking te hebben over een eigen paard. „Op een dag gaat dat lukken", zegt Davis, die iedere dag trouw twee paarden verzorgt en de stallen uit mest. „Ik ben hier een ander mens gewor den. De cowboys hier zijn allemaal heel liefdevol. Ze willen je helpen en onderwijzen. Ik heb hier mijn nieuwe thuis gevonden. Dit is mijn familie." Frank Hendrickx

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27