De tijd van polisrammers is voorbij PZC Bright.FM klinkt als een christelijke Sky Radio Hypotheekbranche in kwaad daglicht Provisie wordt in delen uitbetaald Wet financiële dienstverlening Jezus' boodschap 24 uur in de ether De discussie over beleggingshypotheken is in volle gang. Hypo theekadviseurs en -verstrekkers worden afgeschilderd als zak kenvullers. Toezichthouder AFM begint deze maand een onderzoek naar de kwaliteit van de adviezen. Het is even niet zo mooi toeven in de hypotheekbranche. Uit de zeventig franchisenemers van Hypotheek Visie heeft oud-bokskampioen Arnold Vanderly- de een vrijwilliger gekozen. Hij zet het ietwat angstig kijkende slachtof fer op een armlengte afstand en be gint boksbewegingen te maken. Zijn vuisten raken net niet het gezicht van de hypotheekadviseur. Vanderlyde heeft alles onder controle: „Ik kan zelfs gewoon de zaal in kijken." De bokser leert tegenwoordig mensen vechten voor succes. In de Amsterdam se vestiging van Hypotheek Visie voert de drievoudig winnaar van olym pisch boksbrons zijn peptalk op als slotstuk van een studiedag voor alle franchisenemers. Met een rondvaartboot zijn ze naar de Vijzelstraat gevaren. Daar wachtten hen presentaties over actuele zaken als de Wet financiële dienstverlening en de nieuwe provisiestructuur. Voor de hypotheekadviseurs is momenteel vooral de rol weggelegd van boksbal met gekneusd imago. „Per jaar hebben we zo'n 260 studie dagen voor onze medewerkers en advi seurs. Met alle veranderingen is dat wel nodig", zegt algemeen directeur Anton Vanden Bol, „en het zijn geen dommeriken. Er zitten jongens en meisjes bij die een universitaire studie hebben gedaan." Vanden Bol en zijn commercieel directeur Willem Steen beek kunnen niet genoeg benadruk ken dat in hun organisatie integriteit en professionaliteit voorop staan. Even een hypotheek afsluiten is er niet bij. „Het inventariseren alleen al duurt bij ons twee uur. Dan kan de klant alsnog gewoon de deur uit lo pen, zonder verplichting." Met dat ge voel stappen echter niet veel mensen binnen bij een financieel adviseur. Nog steeds bestaat er veel argwaan te genover tussenpersonen. De Wet finan ciële dienstverlening zorgt er voor dat zogenoemde polisrammers of provisie jagers geen kans meer krijgen met de verkoop van bijproducten hun provi sie flink omhoog te schroeven. Daar staat tegenover dat de stroom publicaties over beleggingshypothe ken het imago van de branche weinig goed doet. Titus Akkermans, zelfstandig hypo theekadviseur, ziet de afbladdering van zijn beroep met lede ogen aan. „Ik beschouw mezelf als een integer adviseur-. Ik word gestraft voor het feit dat er dingen zijn gedaan door an deren die niet deugen. Als je kijkt naar de oversluitmarkt, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er veel hypotheken zijn overgesloten die niet in het belang van de klant wa ren." Bij een spaarhypotheek bijvoor beeld is oversluiten onzin, omdat de rente die je krijgt over je spaarbedrag is gekoppeld aan de rente die je be taalt. Het is voor een adviseur echter verleidelijk dat toch te doen, zegt Ak kermans, omdat hij weer provisie krijgt als hij de klant bij een andere financier onderbrengt. „Er is veel ge adviseerd op basis van provisie in plaats van het belang van de klant." Vraagtekens Cees Kielstra, directeur van de Vereni ging van Hypotheekadviseurs in Ne derland (VvHN), zet daar vraagtekens bij. „Als er verkocht wordt op basis van inkomensstromen, zou deze be drijfstak niet meer bestaan. De consu ment verhuist gemiddeld een keer in de zeven jaar. Je wilt wel dat de klant weer bij je terugkeert voor de financie ring van zijn volgende woning." Ne derland telt een kleine vierduizend hy potheekadviesbureaus, inclusief de ad viesafdelingen van de banken. Een ad viseur verdient pakweg tussen de 60.000 en 150.000 euro per jaar, maar daar moeten nog wel alle kantoorkos ten af. Zo'n zestig procent van de hy potheken wordt afgesloten door be middelaars, de rest wordt recht streeks afgehandeld. Als adviseurs contact hebben met klanten, moeten ze voldoen aan de Arnold Vanderlyde, oud-Europees kampioen boksen, geeft een teambuildingsessie voor zo'n honderd franchisenemers van Hypotheekvisie. foto Geert Snoeijer/GPl neer. Elk dossier zou men mogen bekij ken. Dat het van bovenaf wordt opge legd, vind ik vervelend." Kielstra vindt het de normaalste zaak van de wereld dat de AFM zijn werk als toe zichthouder verricht en snel onder zoek doet naar de hypotheekmarkt. „Een hypotheek is het belangrijkste product voor de meeste consumen ten." Ook de Vereniging Eigen Huis (VEH) vindt het goed dat de AFM onderzoek wettelijke eisen van deskundigheid. Het diploma is volgens Kielstra niet op een achternamiddag te halen. Er geldt verder een vergunningenstelsel. De toezichthouder - de Autoriteit Fi nanciële Markten (AFM) - controleert de komende maanden via een steek proef in de dossiers of de adviseurs hun werk wel goed doen. „Ik heb daar wel moeite mee", zegt Akkermans. „Ga maar eens uitleggen hoe je je werk doet, daar komt het op Hypotheekadviseurs krijgen van de verzekeraars en banken provisie voor leningen en bijverbanden (ver zekeringen) die ze afsluiten. Vol gens de Vereniging van Hypotheek adviseurs in Nederland is de provi sie gemiddeld anderhalf tot 2 pro cent van het hypotheekbedrag. Dat hangt sterk af van de hypotheek. Een eenvoudige aflossingsvrije hy potheek levert misschien maar een half procent op, terwijl een hypo theek met een ingewikkelde beleg gingsconstructie wel 2,5 procent provisie kan opleveren. Vanaf vol gend jaar wordt de provisie anders uitbetaald door de verzekeraars en banken. Tot nu toe wordt de provisie ineens uitbetaald, op het moment dat het contract gesloten wordt. Dat be drag ineens wordt stapsgewijs ver minderd tot 50 procent in 2010, de rest van de provisie wordt in etap pes uitbetaald. Dat wil zeggen dat de adviseur elk jaar een deeltje van de provisie uit betaald krijgt. doet. Woordvoerder Flans André de la Porte: „Ons grote bezwaar is altijd ge weest: er is een gebrek aan inzicht of het aangeboden product werkelijk voor jou het beste is, of juist goed voor de adviseur." „Ik heb me altijd verbaasd over de foto's in de bladen van financiële dienstverleners en aan bieders waarop het personeel van een intermediair was te zien. Ze hielden dan weer een prijs omhoog omdat ze de meeste Postbank- of ING-hypothe- ken hadden verkocht. Dat geeft toch duidelijk aan dat het systeem van het pushen van hypotheken door de branche wordt geaccepteerd." Onderhandse afspraak André de La Porte denkt dat hypo theekadviseurs zelf niet altijd zien wat er mis is met het systeem of hoe het ook anders kan. „Wat dat betreft kun je het vergelijken met de bouw fraude: zo deden ze het toch al jaren? Als je echt aan het belang van de con sument denkt, heb je geen onderhand se afspraak met geldverstrekkers." Hypotheekadviseurs zijn het ondertus sen zat dat ze alsmaar de zwarte piet toegespeeld krijgen en wijzen met de beschuldigende vinger naar de ban ken en verzekeraars. De grote verzeke raars leden aan productiehonger en zetten producten op de markt die niet voldeden, aldus Kielstra. Er waren banken die klanten geld leenden voor een hypotheek én voor het effectendepot om de aflossing te betalen, om hen zo met een veel te ho ge schuld op te zadelen, betoogt Ak kermans. André de la Porte: „Consumenten wer den door bedrijven als Geelink en DSB gelokt met een lage rente, waai-- na ze werden opgezadeld met dure ver zekeringen. Ze zeggen: gooi alle lenin gen die je hebt bij elkaar in een twee de hypotheek. Daardoor verlaag je je woonlasten. Neem er dan wel een over- lijdensrisicoverzekering bij. De consu ment wordt volgehangen met risicobe- perkende producten, maar vooral de geldverstrekker profiteert daarvan," Om nog maar niet te spreken over de gebrekkige deskundigheid en bereik baarheid van financiële instellingen. Akkermans: „Vijftig procent van mijn werk is puinruimen. Dossiers die weg raken, bankgaranties die niet gere geld zijn, voorwaarden in het contract die niet kloppen, namen in polissen die ineens veranderen. Je moet alles controleren." Volgens hem hebben banken en verzekeraars uitsluitend oog voor rendement. „Het personeel is eruit gegooid: de consument zoekt het maar uit. De banken maken een rot zooitje en de tussenpersonen worden neergezet als zakkenvullers." Bij dat laatste speelt de provisieregeling een belangrijke rol. Hypotheekadviseurs verdienen hun geld met provisies, die zowel worden geheven over de lening als over het aflossingsplan, bijvoor beeld een levensverzekering. Gratis André de la Porte: „Er wordt ook al tijd gezegd dat advies gratis is. Je krijgt inderdaad geen rekening, maai de kosten zijn natuurlijk wel in de pre mies verwerkt." Deze kosten lopen soms op tot 40 procent, aldus André de la Porie. Uit een onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek bleek pas nog dat bij een beleggingshy potheek van elke betaalde euro gemid deld slechts zestig cent wordt belegd. De Wet financiële dienstverlening moet aan alle misstanden een einde maken. Alle betrokkenen geven aan dat de tijd van polisrammers voorbij is. „Door het advies schriftelijk vast te leggen in een dossier voorkom je dis cussies achteraf over hetgeen de advi seur zou hebben gezegd of bedoeld", aldus André de la Porte. „Vreemde si tuaties als een beleggingshypotheek met een horizon van dertig jaar aan bejaarde mensen aanbieden, ban je eveneens uit." Consumenten moeten ook de hand in eigen boezem steken, meent Akkermans. „Je maakt mij niet wijs dat elke klant van Dexia (die po lissen verkocht voor beleggen met ge leend geld) verkeerd is geadviseerd. Mensen waren gek van geld. Niet alle maal, maar er is bewust voor geko zen." Voor beleggingshypotheken gold het zelfde verhaal, zegt hij. „Je moest je op een gegeven moment de blaren op je tong praten om mensen bewust te maken van de risico's. Ik kan wel zeg gen 8 procent rendement, maar dat hoeft morgen niet zo te zijn. Ik heb er niet meer dan rijf afgesloten op een kleine duizend hypotheken." De klant neemt uiteindelijk de beslis sing zegt Vanden Bol van Hypotheek Visie. „Het enige dat wij kunnen doen is zo goed mogelijk informatie geven. De klant moet dan ook willen luiste ren. Als hij toch voor de laagste rente kiest en verder niet naar de consequen ties kijkt, kunnen wij er niets aan doen", houdt hij ook zijn franchisene mers voor. Die staan inmiddels in de rij voor de stamppot. Want een studie middag met bokstraining maakt hon gerig. Ans Bouwmans en Eric de Bie De Wet financiële dienstverlening (Wfd) is sinds 1 oktober in werking en vooral bedoeld om de consument beter te beschermen. De belangrijkste punten: De financiële dienstverlener moet informatie geven die juist, niet misleidend en begrijpelijk voor de consument is. Als een consument een lening (hyptheek) wil nemen, zal door de aanbieder van het krediet altijd worden gekeken naar zijn of haar financiële positie. Wanneer de kre- dietaanb ieder verwacht dat de le ning voor de consument niet verant woord is, en hij of zij de lening niet kan betalen, mag de aanbieder van krediet de lening niet verstrekken. Elk financieel product heeft voor taan een zogeheten risico-indicator, die voor de consu ment in één oogopslag de belang rijkste risico's inzichtelijk maakt Tussenpersonen moeten duidelijk zijn over hun relatie met aanbie ders. Zij moeten tevens kunnen aan geven dat het advies is gebaseerd op een vergelijking van voldoende producten. Daarvoor moeten ze voor iedere klant een dossier bijhou den. De Wfd geldt voor alle financiële dienstverleners: aanbieders, bemid delaars en specifieke adviseurs, en voor alle financiële producten: be taal- en spaarrekeningen, elektro nisch geld, hypotheken, consump tief krediet, effecten, beleggingsob jecten, verzekeringen en combina ties van deze producten, zoals bij voorbeeld een beleggingshypo theek. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op de nale ving van de Wfd, die op 1 januari 2007 wordt opgenomen in de Wet financiële toezicht (Wft). Bright.FM heet de eerste commer ciële christelijke radiozender van Nederland. Bright gaat verder waar de EO met zijn beperkte zend tijd stoppen moet en verkondigt 24 uur per dag en zeven dagen in de week de blijde boodschap: God houdt van je. Vooral met de muziek wordt het erin gehamerd. Opvallend vrolijke muziek. „Onze God is niet boos, dat willen we uitdragen." Uiter aard is reclame op zondag taboe. Ernst-Ariaan van der Giessen (33) zag Jezus op z'n achttiende in Cana da, waar hij als student een kerk dienst bijwoonde. Tot drie keer toe had de voorganger er bij hem op aan gedrongen: vertel iets over je relatie met Jezus. Het was zo'n kerk met een drumstel, een gitaar en een bas. „Tjongejonge, lekker zweverig", had hij nog gedacht, „maar toen ik naar voren stapte had ik het gevoel: ik wil Jezus leren kennen, en het was alsof er een emmer koud water over me wex-d leeggegoten, je voelt het van de kruin tot aan de tenen, ik werd over spoeld met een gevoel van warmte en liefde, ik doorzag opeens hele bijbel teksten. Dat gevoel heeft me daarna niet meer verlaten." Het bekeringsmoment zorgde ook Ernst-Ariaan van der Giessen, één van de initiatiefnemers van Bright.FM, de eerste commerciële christelijke radio. foto Henk Rodrigo/GPD voor zendingsdrift. Sinds vorig jaar kan dat in de meest letterlijke zin van het woord. Samen met Alex Mons, voormalige zendamateur Chris Wolsing en Willem van Loenen, die op Radio Zevenaar een Gospeluurtje maakt, werd een BV opgericht voor de nieuwe christelijke radiozender. Dat BV'tje is er niet zozeer voor het gewin („wat we verdienen steken we in de zender") maar voor het „bemoe digen van christenen en het uitdra gen van de idealen." Gezonde radio moet het zijn: balsem voor de ziel, met troost en positieve teksten. Wie weet kunnen ze er later van gaan le ven, als Coca Cola, de Hema of Toyo ta ervan overtuigd raken dat christe lijke luisteraars ook gewoon hün klanten zijn. Dat gaat Ernst-Ariaan, die in Zwolle als marketeer werkt en bij Bright.FM de advertenties verkoopt, vast luk ken ook. Hij is de monterheid zelve. Een opdracht is het - niet meer en niet minder. Mattheüs 28, zegt hij: „Een zendingsbevel voor christenen om de goede boodschap te verkondi gen." Eigenlijk vreemd dat het markt segment nog niet eerder is betreden. In de jaren zeventig en tachtig betaal den dominee Toornvliet en evangelist Johan Maasbach hoge bedragen om op de zeezenders een half uurtje per dag te mogen evangeliseren. Met de verruimde wetgeving kan iedereen tegenwoordig een gooi doen naar een stekje op de radio. Groeiers Amerika heeft op die manier honder den christelijke zenders. Sterker nog: 22 procent is er nu van christelijke signatuur. Samen met de coun- try-zenders zijn het sterke groeiers in de markt. Zenders met namen als Ho pe FM, Light 100, Word en Flim! Som mige hebben gezongen jingles met teksten als Serving the Lord and the biggest hits. Dat klinkt onweerstaan baar grappig in Nederlandse oren, maar de luisteraars vinden het daar volstrekt normaal. Ook dat er af en toe wordt gecollec teerd voor nóg sterkere zenders, om het Woord van God beter te kunnen verspreiden. In dat licht bezien is de opmars van Bright.FM best bescheiden. Het be gon vorig jaar als internetstation (te horen op www.bright.fm) en een be- men, zoals Den Haag. Veel kabelfir ma's hebben wel oren naar Bright.FM. Een mooie manier om te tonen hoe pluriform ze eigenlijk zijn. Ze prikken liever een station door met christelijke boodschap dan Top 4 0-zender nummer zeventien. Straks wordt Bright.FM ook DAB-station (digitaal in de ether te ontvangen). Als de reclame-inkom sten komen, zullen steeds meer pro gramma's een presentator krijgen. scheiden aantal kabelaansluitingen van Rekam en CAIW. Inmiddels zijn er maandelijks 150.000 luisteraars, en lijkt het initia tief een kantelpunt te bereiken. Steeds meer plaatsen worden ook via de kabel bediend. Vanzelfsprekend toonden de woon kernen in de biblebelt als eerste hun interesse (Veenendaal, Bunscho ten-Spakenburg, Haastrecht bijvoor beeld). Ook de grotere jongens ko Ernst-Ariaan spreekt al voorzichtig over één of twee bijbelstudies per (zon)dag. Uiteindelijk moet het een Radio 2 worden, met christelijke sig natuur. Voorlopig blijft het gesproken woord beperkt tot korte blokjes. Opwekkin gen van tien seconden tot een halve minuut die hij devotions noemt. Het geloof in twee tot drie zinnen, met ge dragen muziek eronder: „Dat is écht bidden", hoor je Ernst-Ariaan dan op de zender zeggen: „Vertrouweno; Hem, ieder moment van de dag. Dat is bidden." Dan klinkt de muziek weer. Heel kort inderdaad, „maarab soluut samen met God gemaakt", zegt hij. „Ik ga ook altijd even same met God zitten. Waar zit ik vol van'1 Luisterend en met de Bijbel in de hand maken we dan de teksten." Dominant Muziek is met negentig procent de de- minante factor bij Bright. „We zijn een soort christelijke Sky Radio." Go spel, praise, allemaal uit voorraadt verbaar. In elke reli-winkel staan bakken vol met merken als GMI, Ecovata en Asaf. Die tonen zich dol blij met dit nieuwe verkoopkanaab sturen hun CD'tjes naar het pand in Zevenaar, waar de muziekcomput# van Bright in een kelder staan. Kirk Franklin en Michael W. Smith zijn op Bright te horen, Rebecca St. James en Kees Kraaijenoord. Harde muziek soms, een beetje christen schuwt namelijk ook een keiharde# taarsolo niet. Er blijkt in de christelijke muziek- bakken zelfs iets te bestaan als Hol)' Fliphop. Jellc Boonst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 26