Wie wordt de populairste docent?
Altijd feest met Rico
Desnoods 100 keer uitleg
Hij lost dingen echt voor je op
Bij Carlo mag je een beetje klieren
14
zaterdag 9 december 2006
Enrico Giumento (33) uit Oost-Souburg, leraar Engels aan hel Groen College in Goes. Va
der van een zoon (7). Is vrijwillig brandweerman bij de post Oost-Souburg. Andere hob
by's: concerten bezoeken, uitgaan. foto Willem Mieras
Wie is op school jouw absolute favoriet? Dat was de
vraag die de PZC op 11 november stelde aan leerlin
gen van scholen in het voortgezet onderwijs. Uit de
Caroline Slieker-Battut (55) uit Vlissingen, lerares wiskunde aan scholengemeenschapj
Scheldemond in Vlissingen. Moeder van een dochter (21) en zoon (23). Hobby's: fotografe-
ren, zwemmen, op het strand wandelen, reizen en lezen. foto Ruben Oreel!
Melissa Cijvat weet in één zin
duidelijk te maken waarom
Enrico Giumento echt de coolste le
raar van Zeeland is: Omdat we al
tijd film kijken tijdens de les en we
mogen alles doen van hem. Kijk,
dat is nu knap: als je leerlingen dén
ken dat het altijd feest is bij jou,
terwijl je ze stiekem van alles aan
het leren bent. Echt een kanjer dus,
zegt leerlinge Annelotte.
Hij is volgens velen op het Groen
College in Goes 'de vetste leraar
ooit' en kan erg goed motiveren,
'ook al vind je het een stom vak'.
Als je chagrijnig bent en je hebt les
van hem gehad ben je daarna vro
lijk, want hij is nooit chagrijnig en
vertelt 'hele leuke lachwekkende
verhalen'. Ondanks dat het altijd
gezellig is, wordt er wel serieus ge
werkt. Hoe beter jij je best doet,
hoe meer hij je wil helpen. Ook als
je problemen hebt, kun je bij hem
terecht. Bij Giumentu in de les is
het'veel grappen maken en een
beetje klieren'. Maar er wordt ook
gewerkt en er wordt heel goed uit-
Enrico Giumento is hoogst ver
baasd als hij hoort dat hij bij
de kanshebbers zit. „Heb ik het
toch goed gedaan, loon naar wer
ken, zeg maar. Doet me echt wat.
Een opsteker. Zelfs als ik niet win,
heel leuk."
De leerlingen mogen hem bij de
voornaam noemen en dat geeft wel
aan wat voor type leraar hij is:
„Van mij hoeft de afstand tot mijn
leerlingen niet zo groot te zijn. Ik
voel mezelf niet ver boven hen ver
heven. Ze moeten dingen van me
aannemen omdat ze weten dat het
klopt wat ik zeg, niet omdat mijn
functie mij boven hen plaatst,
maar omdat ze me genoeg vertrou
wen." Rico, zoals zijn leerlingen
hem noemen, is benieuwd wie er
achter zijn nominatie zit. Lachend:
„Ja, dat ga ik eens uitzoeken. Krij
gen ze een hoger punt. Zo werkt
dat soms, hè!"
honderden reacties selecteerden wij vier kansheb
bers voor de wisselbeker Beste leraar/lerares van
Zeeland. Helaas waren er geen inzendingen uit
Schouwen-Duiveland. Of het nu aan de leraren ligt,
of aan de leerlingen - we weten het niet. Een schrale
troost: het eiland kan zijn stem nog laten horen,
door mee te stemmen in deze tweede en laatste ron
de. De uitverkorenen zijn: Carlo van Grimberghe
(Zwin College, Oostburg), Enrico Giumento (Groen
College, Goes), Caroline Slieker-Battut (Scholenge
meenschap Scheldemond, Vlissingen) en Bennie de
Jonge (Calvijn College, Goes).
Wie gaat straks met de eer strijken? Laat ons horen
wie het volgens jou moet worden. Stuur een e-mail
(naar zeeuws@pzc.nl) of briefje (PZC, postbus 31,
4460 AA Goes). Je kunt ook stemmen via onze web
site www.pzc.nl
Inzendingen moeten uiterlijk 18 december binnen
zijn.
TTTiskunde geven en dan nog ge-
VV nomineerd worden als beste
lerares van Zeeland, dan heb je dui
delijk bijzonder veel aanleg voor
het vak. Zoals Tamara Sinke het
zegt: „Ze geeft wiskunde en omdat
dat erg moeilijk is, doet ze er alles
aan om ervoor te zorgen dat je toch
een voldoende komt te staan. Als je
zegt dat je de les saai vindt, dan
zorgt ze ervoor dat ze de les erna
een ander alternatief heeft, waar
mee je toch nog dingen leert."
Mevrouw Slieker-Battut schreeuwt
nooit, maar legt desnoods honderd
keer rustig uit hoe het zit. Ze geeft
nooit straf, en als ze straf geeft,
is dat wel terecht. Ze zegt wel eens
dat je moet nakomen, maar dat is
niet zo. Je moet nooit nakomen."
Desnoods blijft ze langer op
school, ,,0'f ze komt speciaal voor
jou een uur eerder naar school om
bijles te geven."
Je hebt van die leraren waar je niet
graag op afstapt. Die je vragende
ogen zien en al kijken of ze zeggen
willen: oprotten, vervelende pu
ber! Nee, dan mevrouw Slieker.
Die geeft je zelfs haar mobiele num
mer, zodat je haar thuis kunt bel
len als je het nog niet helemaal
snapt. „Mevrouw Slieker is ge
woon helemaal top omdat ze ge
woon vet gaaf is en ze staat altijd
voor je klaar, zowel qua school als
in je eigen leven!"
Ze wist dat sommige leerlingen
haar aangemeld hadden, maar
dat het er zoveel waren dat ze echt
in aanmerking komt, dat was een
verrassing.
„Wat een eer!", zegt Caroline
Slieker-Battut. „Ik weet wel dat ze
me heel vriendelijk vinden en dat
ik goed kan uitleggen. Respect
voor je leerlingen hebben, vind ik
heel belangrijk. En een beetje mee
leven, laveren tussen coulant en
streng zijn. Ze zitten de hele dag
op school en dat is heel inspan
nend. Dat wordt nogal eens verge
ten."
Bennie de Jonge (30) uit Kapelle, docent Engels aan het Calvijn College in Goes, vader van zoontjes van 2 en 5 jaar. Hobby's: korf
bal, lezen. foto Willem Mieras
Carlo van Grimberghe (32) uit Koewacht, docent lichamelijke opvoeding bij het Zwin College in Oostburg. Hobby: sport, en danj
vooral voetbal. foto Peter Nicole
Tineke Verhelst zag het artikel in de krant staan. „Ik heb het
gelijk uitgeknipt en op school laten zien." Iedereen was het
er direct over eens: meneer De Jonge, van Engels is de vetste le
raar. „De lessen zijn altijd relaxed, je kunt altijd bij hem te
recht, als er iets is ziet hij het gelijk. Vorig jaar was het mijn
mentor, toen praatte ik er elke week mee. Hij lost dingen echt
voor je op."
Thea Dooge merkte vorig jaar, toen hij haar mentor was, dat hij
altijd voor je klaar staat. „Hij hielp je ovelal mee." Dit jaar is
hij gewoon haar leraar Engels. „Maar ik kan nog steeds bij hem
terecht, heeft hij gezegd." Lilian Lamain: „Hij is heel leuk, je
kan keihard met hem lachen of heel serieus met hem praten. En
hij kan ook nog heel goed uitleggen. Wij vertellen bijna alles
wat we meegemaakt hebben aan hem en laten foto's zien en zo.
Die hangt hij dan op in zijn klas. Hij vind alles net zo leuk als
wij zelf zeg maar."
Bennie de Jonge merkt tussendoor ook wel dat de leerlingen
hem waarderen, maar dat ze de moeite hebben genomen om
hem aan te prijzen... „Dat is toch wel heel bijzonder." Om be
scheiden toe te voegen: „Ik denk dat ik niet heel erg uitsteek bo
ven collega-leraren. Met die groep leerlingen die ik nu heb, is
het contact wel erg prettig. Daar heb ik geluk mee. Het zijn vijf
tien- en zestienjarigen, een heel leuke leeftijd, vind ik zelf. Ik
weet dat niet elke leraar er zo over denkt, maar de spontaniteit,
hun humor - die valt bij mij wel goed en andersom klikt het ook.
Dan hoef je er voor de rest niet meer zoveel aan te doen." Zo
makkelijk kan het dus zijn. Voor een goede leraar.
Carlo van Grimberghe heeft 'een leuk karakter'. Hij is de aar
digste docent van het Zwin College in Oostburg. Hij kan
heel goed orde houden in de klas. En hij geeft nooit straf. „Dus
daarom vind ik meneer Grimbergen de beste docent van onze
provincie!besluit Wouter Hamelijnck uit Breskens.
Wat ook helpt: meneer Van Grimberghe geeft gym. „Dat vind ik
zoizo al leuk", schrijft Rico Bakels. „Maar hij geeft ook op een
leuke manier les en je mag wel eens een beetje klieren." Hij be
handelt iedereen goed „...en na de les kunnen ik en mijn vrien
den ook goed praten over voetbal met hem", zegt Joey Hoog
stad. Over andere dingen ook trouwens, want meneer Van Grim
berghe is zo'n docent waar je graag eens een gesprekje mee
hebt, als je ergens mee zit. „Als je met hem praat, let hij goed op
en heeft hij wel interesse." Van Grimberghe is een man met hu
mor. Keten mag, maar ga niet te ver, want hij kan ook heel goed
duidelijk maken waar de grens ligt. En dan kom je er wel ach
ter: de lessen kunnen heel leuk zijn, maar ook heel zwaar.
Hij is altijd bereid te luisteren naar de leerlingen, voordal
hij zich een mening vormt. „Dat wordt nogal eens vergelen
tegenwoordig. Ik krijg vaak verhalen over wat er in lessen is ge
beurd. Dan luister ik eigenlijk alleen maar. Als jongeren ouder
worden, krijgen ze steeds sterker een eigen mening en
groeit de weerstand tegen autoritair lesgeven. Bij de derdeklas-
sers laat ik leerlingen zelf wel eens een les verzinnen. Serieus,
op papier uitgewerkt. Die les geven ze dan aan hun eigen klas.
Zo zien ze zelf eens wat het is om les te geven, ze hebben hun
eigen inbreng én ze zijn.met sport bezig op een manier die
zelf leuk vinden."