FREELANDER lust voorganger rauw op 'n toastje
25
vrijdag 8 december 2006
Be op milieugebied
meest vooruitstreven
de autoshow van de
Bis die in Los Ange
les, Zuinige dieselau-
's komen er nu
ïelfs uit het Ameri
kaanse verdomhoek
je-
VW wil vanaf eind volgend jaar met de Tiguan de groeiende markt van de compacte suv's bestoken.
loorRien van der Steen
De Amerikanen
gaan eindelijk
aan de diesel.
Wij in Europa rij
den al lang met
ilezier op petroleum omdat
enzine bij ons veel duurder is.
ovendien zijn de oude nade-
stank en herrie - achter-
n Los Angeles bundelen Daim-
stChrysler (Mercedes-Benz,
eep) en Volkswagen/Audi bij
eopening van de jaarlijkse au-
oshow hun krachten. Merce-
es deelt zijn geavanceerde die-
eltechniek Bluetec met de ande
fabrikanten. Bij Bluetec
rardt een extract van varlcens-
inne (ureum) bij het uitlaatgas
espoten. waardoor milieube-
astend stikstofoxide uiteenvalt
in onschadelijk stikstof en wa
ter. Voor de kleine motoren vol
staat trouwens een katalysator
met een roetfilter.
De bekendmaking van de sa
menwerking tussen VW en
DaimlerChrysler is niet toeval
lig in Los Angeles: de Califomi-
sche milieuwetgeving is de
strengste ter wereld. Diesel is
er nu nog synoniem met sme
rig. De zeldzame automobilis
ten die daar diesel rijden moe
ten nu nog besmuikt en als die
ven in de nacht tanken tussen
de trucks.
Maar met de snel stijgende ben
zineprijzen neemt de belang
stelling voor de zuinige Europe
se dieselmotoren toe. Het diesel
aandeel onder personenwagens
zal in Amerika de komende
tien jaar groeien tot 15 procent.
'Americans are going green'.
toetert de Auto Alliance, die be
wustwording van de automobi
list nastreeft. Momenteel zijn
er al negen miljoen Amerika
nen die met alternatieve aan
drijving op weg zijn. In dat
licht haast ook BMW zich te
melden dat het in 2008 ook die
sels in de VS gaat verkopen.
Hybrides
General Motors bezweert in Los
Angeles werk te maken van hy
brides, om zo kopers terug te
winnen van Toyota en Honda.
Misschien lukt dat met de-Sa-
turn Sky, een kloon van de aan
staande Opel GT. Volkswagen
pakt uit met de Tiguan, een op
de Golf gebaseerde suv met
trekjes van de grote Touareg.
VW zet de Tiguan in elk geval
eind volgend jaar in de etalages
met een TDI-diesel, aangevuld
met de van Mercedes geleende
Bluetec-technologie. De auto is
twintig centimeter langer én
hoger dan een Golf en komt op
de markt met voor- of vierwie-
laandrijving.
Desondanks zal VW er vanwege
de zwakke dollar de komende
jaren niet in slagen geld te ver
dienen in de VS. Ook de plaatse
lijke groten GM, Ford en
Chrysler kijken tegen torenho
ge verliezen aan, maar toch in
vesteert iedereen enorm in
schonere motortechniek.
Professor Robert Sawyer is van
het Californische instituut dat
de luchtvervuiling onderzoekt.
Hij zegt dat hybride auto's,
maar ook alternatieve brand
stoffen en moderne diesels bin
nen tien jaar de uitstoot van
kooldioxide in VS met eender
de zullen terugdringen. „Voor
al die diesel is interessant, om
dat hij in de afgelopen twintig
jaar veel schoner is geworden",
aldus Sawyer.
Diesel
Op de Greater Los Angeles Interna
tional Auto Show draait het ver
der vooral om typisch Ameri
kaanse modellen die gelukkig
nimmer Europa aan zullen
doen. Hier en daar slipt er een
tje tussendoor, zoals de nieuwe
Chrysler Sebring Convertible.
Met keus uit een elektrisch be
diende softtop of met een sta
len cabriodak. Het is de eerste
open auto van Chrysler met
een dieselmotor.
In trendy Califomië is natuur
lijk ook veel plek voor concept-
cars en studiemodellen. Zoals
de Nagare van Mazda, het eer
ste model van de Nederlander
Laurens van den Acker, die in
Hirosjima sinds kort de leiding
heeft over de design-divisie van
Mazda Motor Corporation. Of
de Hyundai Hellion, met een
systeem dat elke inzittende wa
ter aanreikt zonder dat die zijn
handen hoeft te gebruiken. Ge
tekend in de designstudio in Ca
lifomië, waar elk serieus merk
wel een ontwerplaboratorium
heeft.
Het zal de Californische zon
zijn en wellicht de nabijheid
van het befaamde Art Center
College of Design in Pasadena,
waar menig beroemd designer
de kneepjes van het vak bijge
bracht zijn. Rond Los Angeles
zitten in een straal van 120 mijl
zomaar vijftien verschillende
designafdelingen van autofabri
kanten. Die broeden op de mo
dellen van (over)morgen.
Zoals de BioMöke van BMWs Mi
ni, voortbordurend op een bug
gy uit de jaren zestig die Mini
Moke heette. Maar deze heeft,
houdt u vast, een biologisch af
breekbare carrosserie.
Ook Mercedes-Benz zet met
zijn spider Recy in op herge
bruik van materialen, terwijl
het Aziatisch front Hyundai/Kia
de Sandstorm ten tonele voert,
ook al een soort buggy met hy
bridetechniek. Toyota werpt
met de RLV een soort elek-
tro-zeepkist in de strijd. De be
stuurder en passagier zitten
achter elkaar en kunnen in de
stad gewoon zelf trappen. Daar
mee laden ze de accu's op.
lêopen Sebring van Chrysler heeft naar keuze een softtop of een automatisch stalen vouwdak. Hij rijdt
>p diesel.
De Honda Element is alleen voor de Amerikaanse markt bestemd. Toch zou het een leuke auto voor Euro
pa kunnen zijn.
leFreelander 2 verrast. De compleet nieuwe
and Rover is nu eens niet groter, maar wel
«el beter dan de oude.
Rob van Ginneken
k Freelander is een duidelijk
fval van een auto met twee ge-
ichten. Letterlijk en figuurlijk
geval. Van voren zou je
veren dat er een grote
liscoveiy aan komt zetten. Van
toeren moesten we zelf - om
to eerlijk te zijn - eerder aan
ts van Ford of Nissan denken,
fgelijk met zijn stoere terrein-
atowiel achterop verloor hij
to van zijn avontuurlijke uit-
g. Waarom Land Rover
at doet? Tien tegen één dat die
Wnbinatie van een gespierde
een zachte kant de gewaar-
tode Amerikaanse klanten
oepeler over de streep zal trek-
Die gespierde neus ken
en ze wel van de zware Land
wer, maar die bult achterop.
aar zit niemand op te wach-
f Hoofstraat
°or het buitenboordwiel te
ïnuizen naar een plek onder
feauto kregen de Britten ruim
te om de hele cabine te verlen
gen. Het resultaat mag er zijn.
De auto oogt volwassen, maar
heeft met zijn 450 centimeter
lengte weinig last van het PC
Hooftstraat-syndroom. Bovendien
biedt deze Freelander opeens
een heel fatsoenlijke zitruimte
voor- én achterin, en slikt hij
ruim eenderde meer aan baga
ge. Overtuigende voordelen, ze
ker als je weet dat er plezierige
KENNISMAKING
zitmeubels in staan en het dash
board op zijn eigen ietwat hoe
kige wijze kwalitatief naar een
aanzienlijk hoger plan is ge
bracht. Even afgezien van enke
le glad afgewerkte kunststof de
len in het interieur.
De middenconsole is nogal
breed, en de hele interieurin
richting kan in menig opzicht
meekomen met luxe stationwa
gons en modellen als een BMW
X3. Dat lijkt een rare vergelij
king, maar ook rijders van sta
tions zullen de Freelander aan
hun boodschappenlijstje toe
voegen. Zeker de weinig honk
vaste leaserijders die hun oog
laten vallen op een leaseprijs
vanaf 849 euro.
Op een toastje
Een goed afgerichte terreinauto
dus? Aaibaar en geschikt voor
huiselijk gebruik? Ja en nee.
Ook dat is zo'n zaak van twee
gezichten. Terreinrijden zit de
mannen van Land Rover nu een
maal in het bloed. In de prak
tijk lust de nieuwe Freelander
zijn voorganger rauw op een to
astje als er een zwaar onver
hard parcours voor de wielen
opdoemt. Tijdens de eerste ken
nismaking rondom het Marok
kaanse Essaouira klauterde hij
tegen rotspaden op en daverde
hij over zachte zandduinen als
of het zo hoorde. Ook in deze
generatie zonder de hulp van
een inschakelbare lage over
brenging, maar mét de geneug
ten van het Terrein Respons Sys
teem dat we van de grote Land
Rovers kennen. Met een draai-
knop stel je de hele aandrijving
en de elektronische hulpsyste
men in op een bepaald type on
dergrond. Automatisch geregel
de vierwielaandrijving hoort
De Land Rover Freelander is een uitstekende terreinauto geworden.
daar natuurlijk bij. Ook het rij
den op alledaagse wegen is
geen probleem. De auto stuurt
erg direct en achter het stuur
zou je meer gevoel willen heb
ben met alles wat zich daar be
neden afspeelt. Maar zeker
voor een dergelijk model heeft
hij een opvallend aardige ve
ring en wegligging. Bovendien
beschikt de Freelander over
zeer krachtige remmen.
Vlot zat
Motorisch gesproken is er keus
uit twee 'kampen'. Voor de
Amerikanen is er de 3,2 liter
benzineversie. Met dezelfde
dwars voorin geplaatste zesci
linder die je bijvoorbeeld in
een Volvo S80 vindt. We nemen
aan dat de nieuwe 2,2 liter TD4
diesel in ons deel van de wereld
verreweg het meest populair
wordt. Vlot zat, niet te bromme
rig dankzij trillingdempende
techniek en redelijk rustig. Hij
moet een klomp gewicht mee
slepen, maar is wel zo soepel
dat er toch een fatsoenüjke ac
celeratie in zit.
Die TD4 is overigens ook de
meest betaalbare: 41.900 euro.
Versies met alle genoemde snuf
jes kosten vijf mille meer. Van
af januari staat de Freelander in
de showrooms.
yy) U komt met uw auto de fietser tege
moet. Hoe handelt u?
O Als de fietser niet voldoende uitwijkt,
remt u af en indien nodig stopt u.
Q) Als de fietser niet voldoende uitwijkt,
wijkt u uit naar de berm.
Q U rijdt met onverminderde snelheid door,
en wacht af of de fietser naar de berm
uitwijkt
n idois ua je n ïwdj öipou uaipu; I
uapuiAiapuo n ueA japuiq qfi/a6ow uiui oz fiz qoo jepoz 'jhjaöow wini oz
uep az jaassed uaöai sjasiaijwojq jo sjasiaij few a/iews uaa do n ïuioy j
e .si pjooMjue aistnf jajj I
Vraag antwoord
Ik word de laatste tijd weer gebombardeerd met aanbiedingen
van 'no-claim beschermers'. Doen of niet doen?
Frederique Hermie van de Consumentenbond: „Via
de no-claim beschermer, ook wel no-claim garantie of
no-claim protectiepolis genoemd, kunt u zich verzekeren te
gen terugval op de bonus/malus ladder. U kunt dan jaar
lijks één zelf veroorzaakte autoschade claimen zonder
dat uw premie omhoog gaat. Voor de no-claim bescher
mer dient u een eenmalig, jaarlijks bedrag te betalen.
De hoogte verschilt per verzekeraar. Deze polis heeft
het meeste nut voor automobilisten met geen of weinig
schadevrije jaren en die af en toe een schade door eigen
schuld verwachten. Wie doorgaans geen schade veroor
zaakt, heeft nauwelijks baat bij de no-claim beschermer.
Als je al jaren schadevrij rijdt krijg je immers al de maxi
male korting, de zogenoemde bonusbescherming."
Meer informatie en rekenvoorbeelden: www.consumentenbond.nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Alle antwoorden staan op de website van de krant, rubriek Auto
Een Amerikaans fort op wielen
Dodge is druk met zijn
Europese productof
fensief. Na de Caliber ko
men medio 2007 de suv
Nitro en de gestrekte Chal
lenger. Maar er is ook een
nieuwe caravan van Dodge.
Voordat u naar de dealer
stormt moet u weten dat de kleinste versie al acht meter
lang is en de grootste ruim elf meter. Een fort op wielen
dus met afzonderlijke slaapkamers, gescheiden mansho
ge ingangen, een douche, een uitgebreide keuken en
een uitrolbaar zonnescherm.
Autotron in Miniatuur
Dit weekeinde is voor het eerst Autotron in Minia
tuur. De internationale verzamelaarsbeurs kan bo
gen op spectaculaire démonstraties en een 400 vierkan
te meter grote radiografisch bediende miniatuur-truck-
baan. Op ruim 500 strekkende meters aan stands wor
den oude en nieuwe schaalmodellen getoond en te koop
aangeboden, evenals lectuur en informatie.
Autotron in Miniatuur, za en zon 10-17u, Rosmalen. Entreeprijs 5
euro, t/m 8 jaar gratis onder geleide. Info 0548-624464 of www.mi
niatuurorganisatie.nl.
Oostenrijkse Chryslers
Chrysler heeft in het Oostenrijkse Graz al een mil
joen auto's gebouwd. De miljoenste was in dit geval
de Jeep Grand Cherokee. Bij Magna Steyr in Graz wor
den al bijna 15 jaar Chryslers en Jeeps geproduceerd.
Het begon in 1991 met de Chrysler Voyager. Ook de
300C wordt er gemaakt.
500.000 Volvo's S60
Volvo Cars heeft in het
Belgische Gent de
500.000ste S60 geprodu
ceerd. De meeste ervan
gaan naar de VS. De produc
tie begon in 2000. Vier jaar
later was het de beste ver
kopende Volvo. De S60
wordt ook in kleine aantal
len geassembleerd in Thai
land en Maleisië.
De enorme caravan van
Dodge.
De S60 loopt van de monta
geband in België.
Hightechmotor in Audi A6
Audi heeft een hypermoderne 2.8 V6 benzinemotor
voor de A6. De krachtbron levert 210 pk en 280 Nm kop
pel. Hij heeft directe benzine-inspuiting en klepbedie-
ning met variabele kleplichthoogte. Daartoe gebruikt
Audi verschuifbare nokkenringen rond de inlaatnokke-
nas, die in lengterichting kunnen bewegen. Die ringen
hebben twee nokkenprofielen van verschillende hoogte
naast elkaar voor een kleine en een grote opening van
de inlaatklep. Op die manier wordt de inlaatklep via een
tuimelaar altijd tot de juiste hoogte gelicht, wat brand
stof helpt besparen. De Audi A6 2.8 FSI komt in het eer
ste kwartaal in 2007 en kost 50.530 euro.