Diesel raakt op stoom in de D PZC FREELANDER lust voorganger rauw op 'n toastje 25 vrijdag 8 december 2006 De op milieugebied meest vooruitstreven de autoshow van de VS is die in Los Ange les. Zuinige dieselau to's komen er nu zelfs uit het Ameri kaanse verdomhoek- Door Rien van der Steen Amerikanen gaan eindelijk aan de diesel. Wij in Europa rij den al lang met plezier op petroleum omdat benzine bij ons veel duurder is. Bovendien zijn de oude nade len - stank en herrie - achter haald. In Los Angeles bundelen Daim- lerChrysler (Mercedes-Benz, Jeep) en Volkswagen/Audi bij de opening van de jaarlijkse au toshow hun krachten. Merce des deelt zijn geavanceerde die seltechniek Bluetec met de ande re fabrikanten. Bij Bluetec wordt een extract van varkens- urine (ureum) bij het uitlaatgas gespoten, waardoor milieube lastend stikstofoxide uiteenvalt in onschadelijk stikstof en wa ter. Voor de kleine motoren vol staat trouwens een katalysator met een roetfïlter. De bekendmaking van de sa menwerking tussen VW en DaimlerChrysler is niet toeval lig in Los Angeles: de Califomi- sche milieuwetgeving is de strengste ter wereld. Diesel is er nu nog synoniem met sme rig. De zeldzame automobilis ten die daar diesel rijden moe ten nu nog besmuikt en als die ven in de nacht tanken tussen de trucks. Maar met de snel stijgende ben zineprijzen neemt de belang stelling voor de zuinige Europe se dieselmotoren toe. Het diesel aandeel onder personenwagens zal in Amerika de komende tien jaar groeien tot 15 procent. 'Americans are going green'. toetert de Autq Alliance, die be wustwording van de automobi list nastreeft. Momenteel zijn er al negen miljoen Amerika nen die met alternatieve aan drijving op weg zijn. In dat licht haast ook BMW zich te melden dat het in 2008 ook die sels in de VS gaat verkopen. Hybrides General Motors bezweert in Los Angeles werk te maken van hy brides, omizö 'kopers terug te winnen van Toyota en Honda. Misschien lukt dat met de Sa turn Sky, een kloon van de aan staande Opel GT. Volkswagen pakt uit met de Tiguan, een op de Golf gebaseerde suv met trekjes van de grote Touareg. VW zet de Tiguan in elk geval eind volgend jaar in de etalages met een TDI-diesel, aangevuld met de van Mercedes geleende Bluetec-technologie. De auto is twintig centimeter langer én hoger dan een Golf en komt op de markt met voor- of vierwie- laandrijving. Desondanks zal VW er vanwege de zwakke dollar de komende jaren niet in slagen geld te ver dienen in de VS. Ook de plaatse lijke groten GM, Ford en Chrysler kijken tegen torenho ge verliezen aan, maar toch in vesteert iedereen enorm in schonere motortechniek. Professor Robert Sawyer is van het Califomische instituut dat de luchtvervuiling onderzoekt. Hij zegt dat hybride auto's, maar ook alternatieve brand stoffen en moderne diesels bin nen tien jaar de uitstoot van kooldioxide in VS met eender de zullen terugdringen. „Voor al die diesel is interessant, om dat hij in de afgelopen twintig jaar veel schoner is geworden", aldus Sawyer. Diesel Op de Greater Los Angeles Interna tional Auto Show draait het ver der vooral om typisch Ameri kaanse modellen die gelukkig nimmer Europa aan zullen doen. Hier en daar slipt er een tje tussendoor, zoals de nieuwe Chiysler Sebring Convertible. Met keus uit een elektrisch be diende softtop of met een sta len cabriodak. Het is de eerste open auto van Chiysler met een dieselmotor. In trendy Califomië is natuur lijk ook veel plek voor concept- cars en studiemodellen. Zoals de Nagare van Mazda, het eer ste model van de Nederlander Laurens van den Acker, die in Hirosjima sinds kort de leiding heeft over de design-divisie van Mazda Motor Corporation. Of de Hyundai Hellion, met een systeem dat elke inzittende wa ter aanreikt zonder dat die zijn handen hoeft te gebruiken. Ge tekend in de designstudio in Ca lifomië, waar elk serieus merk wel een ontwerplaboratorium heeft. Het zal de Califomische zon zijn en wellicht de nabijheid van het befaamde Art Center College of Design in Pasadena, waar menig beroemd designer de kneepjes van het vak bijge bracht zijn. Rond Los Angeles zitten in een straal van 120 mijl zomaar vijftien verschillende designafdelingen van autofabri kanten. Die broeden op de mo dellen van (over)morgen. Zoals de BioMoke van BMWs Mi ni, voortbordurend op een bug gy uit de jaren zestig die Mini Moke heette. Maar deze heeft, houdt u vast, een biologisch af breekbare carrosserie. Ook Mercedes-Benz zet met zijn spider Recy in op herge bruik van materialen, terwijl het Aziatisch front Hyundai/Kia de Sandstorm ten tonele voert, ook al een soort buggy met hy bridetechniek. Toyota werpt met de RLV een soort elelc- tro-zeepkist in de strijd. De be stuurder en passagier zitten achter elkaar en kunnen in de stad gewoon zelf trappen. Daar mee laden ze de accu's op. De open Sebring van Chrysler heeft naar keuze een softtop of een automatisch stalen vouwdak. Hij rijdt De Honda Element is alleen voor de Amerikaanse markt bestemd. Toch zou het een leuke auto voor Euro- op diesel. pa kunnen zijn. De Freelander 2 verrast. De compleet nieuwe Land Rover is nu eens niet groter, maar wel veel beter dan de oude. Door Rob van Ginneken De Freelander is een duidelijk jeval van een auto met twee ge zichten. Letterlijk en figuurlijk in dit geval. Van voren zou je zweren dat er een grote Discovery aan komt zetten. Van achteren moesten we zelf - om heel eerlijk te zijn - eerder aan iets van Ford of Nissan denken. Tegelijk met zijn stoere terrein- autowiel achterop verloor hij veel van zijn avontuurlijke uit straling. Waarom Land Rover dat doet? Tien tegen één dat die combinatie van een gespierde en een zachte kant de gewaar deerde Amerikaanse klanten soepeler over de streep zal trek- hen. Die gespierde neus ken nen ze wel van de zware Land Rover, maar die bult achterop, daar zit niemand op te wach ten. PC Hoofstraat Door het buitenboordwiel te verhuizen naar een plek onder de auto kregen de Britten ruim te om de hele cabine te verlen gen. Het resultaat mag er zijn. De auto oogt volwassen, maar heeft met zijn 450 centimeter lengte weinig last van het PC Hoojtstraat-syndroom. Bovendien biedt deze Freelander opeens een heel fatsoenlijke zitruimte voor- én achterin, en slikt hij ruim eenderde meer aan baga ge. Overtuigende voordelen, ze ker als je weet dat er plezierige KENNISMAKING zitmeubels in staan en het dash board op zijn eigen ietwat hoe kige wijze kwalitatief naar een aanzienlijk hoger plan is ge bracht. Even afgezien van enke le glad afgewerkte kunststof de len in het interieur. De middenconsole is nogal breed, en de hele interieurin richting kan in menig opzicht meekomen met luxe stationwa gons en modellen als een BMW X3. Dat lijkt een rare vergelij king, maar ook rijders van sta tions zullen de Freelander aan hun boodschappenlijstje toe voegen. Zeker de weinig honk vaste leaserijders die hun oog laten vallen op een leaseprijs vanaf 849 euro. Op een toastje Een goed afgerichte terreinauto dus? Aaibaar en geschikt voor huiselijk gebruik? Ja en nee. Ook dat is zo'n zaak van twee gezichten. Terreinrijden zit de mannen van Land Rover nu een maal in het bloed. In de prak tijk lust de nieuwe Freelander zijn voorganger rauw op een to astje als er een zwaar onver hard parcours voor de wielen opdoemt. Tijdens de eerste ken nismaking rondom het Marok kaanse Essaouira klauterde hij tegen rotspaden op en daverde hij over zachte zandduinen als of het zo hoorde. Ook in deze generatie zonder de hulp van een inschakelbare lage over brenging, maar mét de geneug ten van het Terrein Respons Sys teem dat we van de grote Land Rovers kennen. Met een draai- knop stel je de hele aandrijving en de elektronische hulpsyste men in op een bepaald type on dergrond. Automatisch geregel de vierwielaandrijving hoort daar natuurlijk bij. Ook het rij den op alledaagse wegen is geen probleem. De auto stuurt erg direct en achter het stuur zou je meer gevoel willen heb ben met alles wat zich daar be neden afspeelt. Maar zeker voor een dergelijk model heeft hij een opvallend aardige ve ring en wegligging. Bovendien beschikt de Freelander over zeer krachtige remmen. Vlot zat Motorisch gesproken is er keus uit twee 'kampen'. Voor de Amerikanen is er de 3,2 liter benzineversie. Met dezelfde dwars voorin geplaatste zesci linder die je bijvoorbeeld in een Volvo S80 vindt. We nemen aan dat de nieuwe 2,2 liter TD4 diesel in ons deel van de wereld verreweg het meest populair wordt. Vlot zat, niet te bromme rig dankzij trillingdempende techniek en redelijk rustig. Hij moet een klomp gewicht mee slepen, maar is wel zo soepel dat er toch een fatsoenlijke ac celeratie in zit. Die TD4 is overigens ook de meest betaalbare: 41.900 euro. Versies met alle genoemde snuf jes kosten vijf mille meer. Van af januari staat de Freelander in de showrooms. U komt met uw auto de fietser tege moet. Hoe handelt u? Als de fietser niet voldoende uitwijkt, remt u af en indien nodig stopt u. Als de fietser niet voldoende uitwijkt, wijkt u uit naar de berm. 0 U rijdt met onverminderde snelheid door, en wacht af of de fietser naar de berm uitwijkt n idois ua je n ïuiaj 6ipou uaipu uapuiAiapuo n ue/i japuiq yh/aBouJ uiw oz fiz yoo ïepoz 'yItiaBoua wmj oz uep azjaassed uaBai siasiaipvoiq fo sjasiaij 6aM aneius uaa do n iinoy e si piooMiue aisint iaH Vraag antwoord Ik word de laatste tijd weer gebombardeerd met aanbiedingen van 'no-claim beschermers'. Doen of niet doen? Frederique Hermie van de Consumentenbond: ..Via de no-claim beschermer, ook wel no-claim garantie of no-claim protectiepolis genoemd, kunt u zich verzekeren te gen terugval op de bonus/malus ladder. U kunt dan jaar lijks één zelf veroorzaakte autoschade claimen zonder dat uw premie omhoog gaat. Voor de no-claim bescher mer dient u een eenmalig, jaarlijks bedrag te betalen. De hoogte verschilt per verzekeraar. Deze polis heeft het meeste nut voor automobilisten met geen of weinig schadevrije jaren en die af en toe een schade door eigen schuld verwachten. Wie doorgaans geen schade veroor zaakt, heeft nauwelijks baat bij de no-claim beschermer. Als je al jaren schadevrij rijdt krijg je immers al de maxi male korting, de zogenoemde bonusbescherming." Meer informatie en rekenvoorbeelden www.consumentenbond.nl Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Alle antwoorden staan op de website van de krant, rubriek Auto Een Amerikaans fort op wielen Dodge is druk met zijn Europese productof fensief. Na de Caliber ko men medio 2007 de suv Nitro en de gestrekte Chal lenger. Maar er is ook een nieuwe caravan van Dódge. Voordat u naar de dealer stormt moet u weten dat de kleinste versie al acht meter lang is en de grootste ruim elf meter. Een fort op wielen dus met afzonderlijke slaapkamers, gescheiden mansho ge ingangen, een douche, een uitgebreide keuken en een uitrolbaar zonnescherm. Autotron in Miniatuur Dit weekeinde is voor het eerst Autotron in Minia tuur. De internationale verzamelaarsbeurs kan bo gen op spectaculaire demonstraties en een 400 vierkan te meter grote radiografisch bediende miniatuur-truck- baan. Op ruim 500 strekkende meters aan stands wor den oude en nieuwe schaalmodellen getoond en te koop aangeboden, evenals lectuur en informatie. Autotron in Miniatuur, za en zon 10-17u, Rosmalen, Entreeprijs 5 euro, t/m 8 jaar gratis onder geleide. Info 0548-624464 of www.mi- niatuurorganisatie.nl Oostenrijkse Chryslers Chiysler heeft in het Oostenrijkse Graz al een mil joen auto's gebouwd. De miljoenste was in dit geval de Jeep Grand Cherokee. Bij Magna Steyr in Graz wor den al bijna 15 jaar Chryslers en Jeeps geproduceerd. Het begon in 1991 met de Chrysler Voyager. Ook de 300C wordt er gemaakt. 500.000 Volvo's S60 Volvo Cars heeft in het Belgische Gent de 500.000ste S60 geprodu ceerd. De meeste ervan gaan naar de VS. De produc tie begon in 2000. Vier jaar later was het de beste ver kopende Volvo. De S60 wordt ook in kleine aantal len geassembleerd in Thai land en Maleisië. De enorme caravan van Dodge. De S60 loopt van de monta geband in België. Hightechmotor in Audi A6 Audi heeft een hypermoderne 2.8 V6 benzinemotor voor de A6. De krachtbron levert 210 pk en 280 Nm kop pel. Hij heeft directe benzine-inspuiting en klepbedie- ning. met variabele kleplichthoogte. Daartoe gebruikt Audi verschuifbare nokkenringen rond de inlaatnokke- nas, die in lengterichting kunnen bewegen. Die ringen hebben twee nokkenprofielen van verschillende hoogte naast elkaar voor een kleine en een grote opening van de inlaatklep. Op die manier wordt de inlaatklep via een tuimelaar altijd tot de juiste hoogte gelicht, wat brand stof helpt besparen. De Audi A6 2.8 FSI komt in het eer ste kwartaal in 2007 en kost 50.530 euro. VW wil vanaf eind volgend jaar met de Tiguan de groeiende markt van de compacte suv's bestoken. De Land Rover Freelander is een uitstekende terreinauto geworden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25