PZC Alsof al die rollen me op het lijf We roepen al jaren dat we een klucht gaan spelen Nelly Frijda in Oud vuil Literair variété van Hella en Freek de Jonge Redactie bijlagen: 0113-315680 «vw.pzc.nl :.mail:redactie@pzc.nl 'ostbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: \loord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; 7eeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Vationaal: 020-4562500. woensdag 6 december 2006 Give Way geeft eenmalig concert Nelly Frijda: „Er komt natuurlijk een dag waarop ik mijn tekst niet meer kan onthouden." foto Maartje Blijdens'téln/GPD ij het grote publiek is actrice Nelly Frijda vooral be kend als de sigaren rokende Ma Flodder. Maar dat is slechts een van de vele rollen die zéin de afgelopen vijftig jaar heeft gespeeld. Vandaag is ze in Middelburg te zien in de komedie Oud vuil, in een topbezetting met Inge borg Elzevier, Jules Croiset en Cas Enklaar. De cast van Oud vuil: (vlnr) Jules Croiset, Nelly Frijda, Ingeborg Elzevier en Cas Enklaar. De komedie Oud Vuil van de (toneel)schrijvers Thomas Verbogt en Flip Broekman laat de vrije val zien van twee geluks zoekers. De twee senioren, ver tolkt door Nelly Frijda en Jules Croiset, willen ergens in een dorp in pais en vree genieten van hun pensioen. Een zwerver (Cas Enklaar) gooit roet in het eten, het dorp keert zich tegen het echtpaar. De buurvrouw (Ingeborg Elzevier) en de buurjongen (de jonge ac teur Abel Nienhuis) drijven de boel verder op de spits. „In deze komedie wil het echt paar genieten van zijn oude dag, maar daar komt dus weinig van terecht", licht Nelly Frijda toe. „Die twee werken zich steeds verder in de nesten. De ene leu gen stapelt zich op de andere." „Het stuk gaat over mensen die zich anders voordoen dan ze zijn. Er is ook veel dat onuitge sproken blijft. Dat zie je bij echt paren wel vaker, dat ze van el kaar niet weten dat ze liever iets anders hadden willen doen." Nelly Frijda is in Oud vuil on der regie van Anny van Hoof te zien. „Ik speel een vrij slaafse vrouw. Haar man gaat helemaal in zichzelf op, je kent ze wel, die zakentypes. Zij moest altijd inle veren, veertig jaar lang. Einde lijk gaan ze iets leuks doen. Hoopt ze." Staat deze rol dicht bij haar zelf? Nelly Frijda last een korte pauze in, zegt dan: „Ik heb gi gantisch veel verschillende per sonages gespeeld. Mensen den ken altijd dat wat ik speel dicht bij mezelf staat. Of zeggen dat het op mijn lijf is geschreven. Dan denk ik, als al die rollen op mijn lijf zijn geschreven, wie ben ik dan? Geen idee, dus het is onzin. Je probeert je in te leven in iemand. Je vergroot een aan tal dingen uit, verdiept het ka rakter. En hoe je dat dan verder doet, weet ik ook niet. Ik ben niet zo'n bewuste denker wat dat betreft." „Meestal speel ik de steviger ty pes, geloof ik. En toch ook weer niet. In deze rol moet ik veel rea geren op anderen in plaats van zelf actie ondernemen." Terugblik Nellv Frijda (Amsterdam, 1936) kan terugblikken op een veelzij dige carrière van ruim een halve eeuw. Ze begon in het cabaret van Wim Kan, speelde toneel (in het lichte genre en klassieke stukken), musicals, tv-series en films. Als zangeres trad ze on der meer op in Vara-radiopro- gramma's. Door het grote pu bliek wordt zij echter vooral ge associeerd met Ma Flodder, het archetype van de slonzige (volks)vrouw uit het kassucces van de immens populaire (tv-)film Flodder van Dick Maas. „Ach", zegt ze met lichte tegenzin, „dat is van 1986 hè. Twintig jaar geleden, toen be gon het." Heeft die rol veel veranderd in haar leven? „Het heeft zo zijn voordelen. Heel veel mensen zijn erg aardig tegen me. Maar ja, verder... heb je er veel aan? Het is een rol die ik speelde, ik heb er verder niks mee. Het is alweer zo lang geleden." Nelly Frijda staat bekend als een vrijgevochten vrouw. „Dat komt natuurlijk door die Flod der. Ik begrijp het wel, hoor, mensen trekken toch zo hun ei gen conclusies. Dat is heel grap pig. Ze denken dat je heel stevig bent, dat je van je af weet te bij ten, nou goed, dat kan ik soms ook wel, maar op zich ben ik een redelijk bescheiden ie mand." Avontuurlijk Als meisje was ze een avontuur lijk ingesteld type. „Vlak voor dat ik naar de toneelschool ging, ben ik naar Parijs gelift." Ze kijkt dromerig voor zich uit, spreekt de namen weemoedig uit: „Juliette Gréco, Georges Brassens... ik heb daar twee we ken gezeten. Dag en nacht zwierf ik er rond, zag allerlei op tredens. Fantastisch. Nee, mijn ouders waren toen niet blij met me." „Het was de hang naar avon tuur, denk ik. Ik wou naar Pa rijs. Ik had geld verdiend met va kantiebaantjes. In Parijs was de jeugdherberg dicht, het was mid den in dé nacht. Een politie agent zei toen tegen me: kom maar mee naar het bureau. Toen heb ik daar in de cel geslapen. Als je ouder wordt, weet je wat er allemaal kan gebeuren. Al ben ik nog wel iemand die in haar eentje naar Barcelona rijdt. Vroeger ging ik op de bon nefooi, nu ga ik bij die en die langs. In het begin van de jaren negentig heb ik vier maanden in m'n eentje door Indonesië en Thailand gezworven. Ik moest naar Japan, daar woont mijn zoon. Op de heenweg stapte ik uit in Bangkok, op de terugweg in Jakarta. Ik dacht: die kans krijg ik nooit meer." Waar kijkt ze met genoegen op terug? „Je laatste productie is de leukste, dat blijft zo, dat staat je het best bij, dat is nog levend." Intussen is zij de gepensioneer de leeftijd royaal voorbij, maar aan stoppen denkt ze voorlopig niet. „Er komt natuurlijk een dag waarop ik mijn tekst niet meer kan onthouden. Ik ben nu 70. Ik heb geen pensioen, al thans nauwelijks. En als je toch je geld moet verdienen, is deze manier een uiterst leuke. Ik werk graag, al is het in dit vak hollen of stilstaan. Soms heb je anderhalf jaar geen werk, soms komt alles tegelijk. Dat zijn on zekerheden en zorgen die ik ver velend vind." Nico de Boer Oud vuil: theater van Flip Broekman en Thomas Verbogt. RegieAnny van Hoof. Met Jules Croiset, Ingeborg El zevier, Cas Enklaar, Nelly Frijda en Abel Nienhuis. Te zien: vandaag (woensdag) in de Stadsschouwburg van Middelburg (20.00 uur), vrijdag 8 december Rotterdamse Schouw burg (20.15 uur). Het wordt voor het eerst dat Hella een belangrijke rol óp in plaats van achter Mt podium speelt. „Nou, niet helemaal voor iel eerst", nuanceert zij. „We hebben dit af gelopen jaar ook in Amerika al gedaan en onlangs nog in Naarden. En de reacties die we daar op kregen, het feit dat we echt iets iosmaakten, heeft ons doen besluiten om er een kleine tournee van te maken. Wat overi gens niet eenvoudig was, want theaters zijn tegenwoordig al anderhalf tot twee jaar van tevoren volgeboekt. Het is lastig om daar tussen te komen." Maar dat is toch gelukt en dus staat het echt paar De Jonge de komende maand twaalf lieer in kleine theaters, boekhandels en bi bliotheken met hun Literair variété. Een combinatie van voorlezen, improviseren en muziek. Hella leest uit haar eerder dit jaar uitgekomen boek Los van de wereld, waarin zij vertelt over haar jeugd en de moeizame relatie die zij had met haar door de oorlog getraumatiseerde ouders. Freek leest uit en tjuproviseert op basis van De toeschouwer, een net verschenen bundeling van theater teksten over de periode 1969 tot 2006. En daartussendoor speelt Emmy Verhey op baar viool Bach - 'zo ongelooflijk mooi' - en begeleiden Cok van Vuuren en Bart de Rui ter op gitaar en bas de liedjes die Freek en Hella zingen. to Los van de wereld verhaalt Hella over baar joodse ouders Eli en Eva Asser die in de oorlog bijna iedereen die hun dierbaar Hella en Freek de Jonge was verloren. Zij krijgen drie kinderen, maar zijn niet in staat de oorlogservaringen achter zich te laten. Naar de buitenwereld tonen zij een vrolijk gezicht, maar binnens huis heerst beklemming. Een spontane knuf fel is er niet bij, vrolijk zijn lijkt een dood zonde. Vooral de spontane spring in 't veld Hella botst daardoor geregeld met haar ouders, maar begrijpt niet wat ze fout doet. Als zij bij de begrafenis van haar moeder dan ook nog het verwijt krijgt schuldig te zijn aan haar dood besluit zij haar gevoe lens op te schrijven. „Maar dit boek is meer dan alleen een terugkijken op mijn jeugd", verduidelijkt ze. „Het gaat ook over liefde. Over Freek en mij. Over laten zien dat je blij mag zijn, ondanks moeilijke omstandig heden." Dat haar boek door sommige lezers gezien wordt als een afrekening met haar ouders, verbaast haar. „Die mensen lezen niet goed. Die blijven hangen in de nare mo menten die ik beschrijf. Ik schreef dit boek als een soort missie, om te laten zien wat de gevolgen zijn als je mensen geen bestaans recht gunt. Zeker niet als afrekening. Maar ik heb me voorgenomen om me met dat soort reacties niet bezig te houden. Voor mij is vooral bijzonder dat ik het nu heel goed heb met mijn vader. Nu begrijpt hij einde lijk wat ik bedoelde. En ik denk dat ik voor een hele groep sta. Veel naoorlogse kinde ren van joodse ouders zullen iets herkennen in wat ik beschrijf." Dat merkte ze vooral in Amerika. „Daar heb ik lezingen over mijn boek gegeven. De tweede generatie joden die daar woont, wil over deze achtergron den horen. Hier in Nederland zal het zwaar tepunt van wat ik voorlees veel meer liggen op hoe we nu met elkaar omgaan, op de lief de. En doordat Freek meedoet, wordt het hoe dan ook vrolijker. We roepen al jaren dat we - als we allebei de 65 gepasseerd zijn - nog eens samen een klucht gaan spelen. Dit is alvast een voorproefje." Voor Freek de Jonge is dit kleine program ma louter ontspanning. „Ik vind het leuk om met die oude teksten opnieuw aan de gang te gaan. Het is ook een beetje uitprobe ren. Ik overweeg om in het voorjaar op basis van De Toeschouwer een nieuwe show te maken en ik kan nu alvast testen wat wel of niet werkt. Dat weet ik pas als ik het een keer gedaan heb. De helft van wat ik doe ontstaat in die wisselwerking met mijn pu bliek. Net zoals je pas weet hoe de tempera tuur is, als je je teen in het water gestoken hebt. En door die veertig jaar ervaring heb ik wel genoeg aan die ene teen." Teksten van veertig jaar oud, wat blijft daar van over? „Ik sta er nog wel achter, maar ik zou de meeste ervan niet meer durven bren gen. Wij, Bram Vermeulen en ik, deden des tijds gewoon iets en dat bleek impact te heb ben. Ik weet niet of het goed was, maar het was wel overrompelend. We hadden geen showbizz trucjes, het was gewoon wat het was, soms kneuterig, soms echt leuk." Hella vult aan: „En eigenlijk later pas werd duide lijk dat er ook een sterke spirituele kant aan zat." Blijft de vraag: is er na zoveel jaar voldoen de over om eën nieuwe grote show op te ba seren? „Dat weet ik niet. Met Het Damestas je is het in feite ook zo gegaan. Dat begon als voorleesvoorstelling en resulteerde in een compleet nieuw programma. Het wordt zeker geen herhaling van wat ik eerder heb gedaan. Dat doe ik nooit. Maar het voorle zen geeft ook weer nieuwe ideeën en soms gebeuren er onverwacht dingen die je er dan inhoudt. Zoals in De Stemming met die losse knoop. Dat was de eerste keer niet ge pland, maar pakte zo leuk uit dat we die knoop er daarna expres losjes aangezet heb ben." En misschien, geeft hij toe, komt er volgend jaar wel helemaal geen show rond De Toe- schouioer, maar iets totaal anders. „Het is in zekere zin ook een soort geruststelling voor mezelf. De gedachte: daar kan ik altijd op terugvallen als ik voor die tijd niks an ders heb. Want in maart en april moet ik een show brengen, de theaters zijn geboekt. Aanvankelijk zou dat De Stemming wor den, maar daar moet nu iets anders voor in de plaats komen." Sonja de Jong Literair variété, met Freek en Hella de Jonge: zat. 9 dec. Luctor et Emergo in Rilland; zo. 17 dec. Bi bliotheektheater Rotterdam, do. 21 dec. Het Arse naaltheater Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21