PZC
1
N660 veiliger door
aanleg parallelweg
GETIPT
VOOR U
Verplaatsen Sloemonumenten kost twee ton
Torens bij Roggeveenhuis worden
niet lager, wel minder modern
A fes8
PUZZELPAUZE
Aanpak weg Middelburg-Koudekerke
Liefkenshoek
verwerkt
minder verkeer
Compleet slapen in Zeeland
I 41 cnorgarra
PZC
Kies gezond
voor kat hond
Foutje
Redactie: 0113-315649
www.pzc.nl
E-mail:redactie@ pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570;
Nationaal: 020-4562500.
Lezersservice: 0800-0231231
dinsdag 5 december 2006
Vissenhuid
als sieraad
om de hals
editie Walcheren
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Langs de weg
tussen Middelburg en Koudeker
ke komt een aparte weg voor
fietsers en mogelijk voor bestem-
mings- en landbouwverkeer. De
provincie wil zo de veiligheid
verbeteren en het aantal onge
vallen terugdringen.
De weg (N660) staat hoog op het
lijstje met gevaarlijke provincia
le wegen. Het ongevallenrisico
wordt in een cijfer uitgedrukt.
Per één miljoen gereden kilome
ters valt 0,8 slachtoffer te be
treuren; gemiddeld ligt dat cij
fer op een provinciale weg in
Zeeland op 0,34. De N660 is dus
ruim twee keer zo gevaarlijk als
andere wegen. De afgelopen
Drankrijder moet
600 euro betalen
MIDDELBURG - De Middel
burgse politierechter heeft giste
ren een 34-jarige inwoner van
Vlissingen voor het rijden onder
invloed veroordeeld tot zeshon
derd euro boete en zes maanden
voorwaardelijke rijontzegging.
De Vlissinger werd op 13 april
in zijn woonplaats betrapt met
een alcoholgehalte van 580 mi
crogram: bijna drie keer zoveel
alcohol als is toegestaan. In de
strafmaat werd meegenomen
dat de verdachte op de Sloeweg
zonder rijbewijs reed.
KALLO - Na twee recordjaren
valt het aantal voertuigen dal
via de Liefkenshoektunnel de
Schelde bij Antwerpen kruist,
dit jaar flink terug. In 2004 en
2005, toen de Antwerpse Ring
werd gereconstrueerd, verwerk
te de toltunnel iets meer dan ze
ven miljoen voertuigen. In het
'normale' jaar 2003 waren het er
4,9 miljoen. Dit jaar passeerden
5,7 miljoen voertuigen de tunnel
poortjes.
Het geeft, volgens de tunneldi
rectie, duidelijk aan dat het ge
bruik van de Liefkenshoektun
nel gestaag groeit.
Vijftien jaar na de ingebruikna
me is de tunnel een onmisbare
schakel in het internationale we
gennet, maar de groei is ook te
danken aan de snelle ontwikke
ling van de Waaslandhaven op
de linker Scheldeoever. In het
eerste volle jaar dat de tunnel in
gebruik was, in 1992, passeer
den nauwelijks twee miljoen
voertuigen. Nu stevent de tun
nel af op zes miljoen passages
per jaar. Was de schuldenlast in
1995, door het tegenvallende
aantal gebruikers, opgelopen
tot bijna driehonderd miljoen
euro, nu draait de tunnel alweer
jaren met winst. De netto-winst
bedraagt dit jaar 13,5 miljoen.
De verwachting is dat de tunnel
in 2009 schuldenvrij is.
tien jaar is daar één persoon om
het leven gekomen bij een ver
keersongeval.
De weg heet in Middelburg Kou-
dekerkseweg, en in Koudekerke
Middelburgsestraat. Ongevallen
gebeuren als auto's en land
bouwverkeer het fietspad langs
de weg moeten kruisen. Dat
leidt tot gevaarlijke situaties en
ongelukken waarbij fietsers zijn
betrokken. Maar ook op de weg
zelf gebeuren dan ongelukken.
Het zijn vooral aanrijdingen
waarbij auto's achterop een an
der voertuig rijden dat afslaat.
De provincie zoekt naar manie
ren om het doorgaand verkeer
te scheiden van het bestem
mingsverkeer dat naar wonin
gen, bedrijven en landbouwper-
celen langs de weg moet. Dat
kan door de huidige weg te ver
bouwen tot een parallelweg en
erlangs een nieuwe weg te leg
gen voor doorgaand verkeer tus
sen Middelburg en Koudekerke.
De nieuwe weg komt aan de
noordzijde van de N660, dus
aan de kant van landgoed Ter
Hooghe.
Fietsers
De parallelweg, die dus op de
plek komt waar nu de N660 ligt,
kan twee bestemmingen krij
gen: alleen voor fietsers, of voor
fietsers én bestemmings- en
landbouwverkeer. Het nadeel
van exclusief gebruik van de pa
rallelweg door fietsers, is dat
landbouwvoertuigen op de
hoofdrijbaan moeten blijven rij
den. Dat is niet erg als zij van
Middelburg naar Koudekerke
moeten, of terug, maar wel als
zij naar één van de percelen
langs de weg moeten. Dan blijft
het gevaar van afslaand verkeer
op een doorgaande route be
staan. Dat is ook het geval met
bestemmingsverkeer voor de wo
ningen en bedrijven.
Overigens is er niet veel lang
zaam verkeer dat dan samen
met fietsers van dezelfde weg ge
bruik moet maken, zegt project
leider F. Lindenberg. Bovendien
kan de weg zo worden ingericht
dat het voor fietsers toch veilig
is. Ook een lagere snelheid, bij
voorbeeld veertig per uur, voor
gemotoriseerd verkeer behoort
volgens hem tot de mogelijkhe
den.
Gedeputeerde Poppelaars licht
Luierdievegge opgelucht
De weg tussen Middelburg en Koudekerke staat hoog op het lijstje
met gevaarlijke provinciale wegen. foto Lex de Meester
het plan donderdag 7 december
toe op een informatie-avond in
zaal De Babbelaar van De Vlied
berg in Koudekerke. De avond
begint om half acht. Het gaat
nog om grove schetsen, bena
drukt Poppelaars. Omwonenden
en andere betrokkenen kunnen
hun mening geven over het plan
en een voorkeur uitspreken voor
één van de twee varianten voor
de parallelweg.
De provincie heeft - op een paar
hele kleine stukjes na - alle
grond in bezit om de nieuwe
weg aan te leggen. De grond is
aangekocht vanwege een eerde
re poging het langzaam verkeer
te scheiden van het doorgaand
verkeer. Daarvoor is in 1992 een
plan gemaakt, dat echter nooit
is uitgevoerd. Destijds is ook
het bestemmingsplan aange
past, zodat op de gronden die
provincie heeft, een weg gelegd
mag worden.
De provincie hoopt de nieuwe
weg, inclusief de parallelweg, in
2008 aan te kunnen leggen. Zij
moet nog wel het geld gevonden
worden om het project te beta
len.
Rond de Sloedam is Prorail volop bezig met de aanleg van het spoorwegviaduct dat over de A58 komt.
door Maurits Sep
ARNEMUIDEN - De Stichting
Steun Bevrijders Walcheren
blijft streven naar verplaatsing
van het monument op de Sloe
dam. De stichting heeft daar
voor ruim 200.000 euro nodig.
Dit blijkt uit berekeningen die
de stichting heeft laten uitvoe
ren. Locatie De Tol bij Arnemui-
den houdt de voorkeur van de
stichting. Daar moet een nieuwe
gedenkplaats komen die niet al
leen gaat over de strijd om de
Sloedam maar over de hele Slag
om de Schelde.
De stichting is altijd uitgegaan
van een 'sobere verplaatsing'.
Er moet geen gedenkplaats ko
men met allerlei nieuwe voorzie
ningen maar een locatie waar in
rust en waardigheid de slachtof
fers van de oorlog herdacht kun
nen worden. De kosten worden
geraamd op 200.000 tot 250.000
euro.
De gemeente Middelburg en de
provincie voelen niets voor een
verplaatsing. Uit gesprekken
met gemeenteraadsfracties is de
stichting gebleken dat het draag
vlak voor haar wensen te klein
is. Daarom zet de stichting voor
lopig geen vaart meer achter ver
plaatsing. Daarmee wordt in ie
der geval gewacht tot na de vol
tooiing van de nieuwe goederen
spoorlijn die langs de Sloemonu
menten wordt gelegd. Pas als al
les klaar is, zal de Stichting
Steun Bevrijders opnieuw naar
verplaatsing kijken.
Begin oktober, een halfjaar la
ter dan- gepland, is Prorail be
gonnen met het heien voor het
spoorwegviaduct dat over de
A58 komt. Dat viaduct moet
eind volgend jaar klaar zijn.
Naast de gedenkplaats op de
Sloedam is al wel duidelijk het
tracé zichtbaar van de goederen
spoorlijn.
Het werk verloopt inmiddels
exact volgens het - aangepaste -
foto Lex de Meester
schema, zegt projectleider
A. Korlaar van Prorail. „We zijn
nog steeds bezig met het uitgra
ven van het zandbed voor de toe
komstige A58."
Die komt een stuk dieper te lig
gen, zodat het viaduct niet zo
heel hoog in het landschap hoeft
te staan. Bij dat graafwerk blijft
Prorail explosieven uit de Twee
de Wereldoorlog vinden, merkt
Korlaar op. Vorige week, nog
zijn twee anti-tankmijnen ge
vonden.
(Advertentie)
MEER DAN SLAPEN
GOES
DE SCHIPPER
WOONBOULEVARD
MARCONISTRAAT 32
0113 - 230181
Wij geven u
de helft cadeau!
Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve
serviezen van Johnson Brothers, één van de merken
van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u downloaden via
onze website www.pzc.nl/spaaractie.
U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie.
Met een abonnement spaart u sneller! Bel 0800 - 0231231
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De apparte
mentencomplexen die naast het
Roggeveenhuis komen, worden
niet lager. Dat zou ten koste
gaan van het groen in de omge
ving. Wel heeft de architect de
vormgeving aangepast, omdat
omwonenden die 'te modern'
vinden.
Dit zegt wethouder A. de Vries.
Omwonenden vinden de woonto
rens, die vier tot zes etages krij
gen, te hoog. Volgens de wethou
der is het niet mogelijk ze te ver
lagen, omdat er dan minder ap
partementen komen. Dat is niet
acceptabel. De geplande onder
grondse parkeergarage wordt
dan te duur. „We zitten met het
huidige aantal van 41 apparte
menten aan de kritische onder
grens."
Als de parkeerkelder er niet
komt, moeten de auto's op
straat parkeren. Dan blijft er te
weinig ruimte over voor het
groen. De gemeente wil een
'parkachtige' omgeving creëren
rond de nieuwbouw. Dat zou
ook mislukken als de woonto
rens lager en breder worden.
Dat wil de gemeente daarom
niet.
Overigens wijst De Vries erop
dat de bestaande woontoren van
het Roggeveenhuis hoger is dan
de nieuwbouw. „Die ontneemt
dus ook een deel van het zicht
op het huidige Roggeveenhuis.
En dat is niet het mooiste ge
bouw."
Bovendien omschrijft hij de
nieuwe woontorens als 'slanke
gebouwen'. „Het gaat om twee
appartementen per bouwlaag.
Op de tekeningen komt dat mis
schien minder duidelijk over,
maar het zijn niet zulke massale
torens."
De architect, L. Brink, heeft de
Machten over de 'te moderne uit
straling' wel ter harte genomen,
zegt De Vries. „Daar waren de
mensen het meest van geschrok
ken en dat heeft de architect op
gepikt."
Hoe zij daarvoor een oplossing
heeft gevonden, is maandag té
zien tijdens de vergadering van
de commissie ruimte. Daar
MIDDELBURG - Ze, stak gisteren in Middelburg haar
blijdschap niet onder stoelen of banken. De 26-jarige
vrouw uit Vlissingen reageerde verheugd op de voorwaar
delijke boete van tweehonderd euro die politierechter
N. van Spronssen haar conform de eis voor een winkel
diefstal oplegde.
De Vlissingse voelde zich op 3 februari door ernstige geld
problemen genoodzaakt bij een plaatselijke supermarkt
een pak luiers weg te nemen. „Ik schaam me dood", zei ze
gisteren.
Officier van justitie R. Jeuken kon zich er iets bij voorstel
len. „Het was anders geweest als u make-up had gesto
len", merkte hij op. De officier hield in zijn eis rekening
met de financiële omstandigheden van de Vlissingse.
„Het is de eerste keer dat u iets steelt en dat jnoet zo blij
ven."
De verdachte vertelde dat het inmiddels beter met haar
gaat. De politierechter sprak van een mild moment van of
ficier Jeuken, maar nam diens eis wel over. De alleen
staande moeder was blij en verliet opgelucht de rechts
zaal.
(Advertentie)
€16,-
ACTIEVOORDEEL
Bij aankoop van een verpakking
Exclusive Proleins van 12kg krijgi u
een 3kg verpakking GRATIS! Alleen
verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak,
dus niel in de supermark!.
Aclievoorwaarden: www.royalcanin.nl
Vul hel diagram zo in dal in elke rij. elke kolom en elk vierkant van
3x3 vlakjes alle cijfers van 1 lol en met 9 precies één keer voorkomen.
7
1
4
9
2
4
6
9
3
7
4
1
5
6
9
4
9
5
5
7
6
8
1
2
8
1
DENKSPORT PUZZELBLADEN
Deze rubrit k Is opgenomen In alle regionale dagbladen van NRp dagbladen
(oplage bijna 1.8 miljoenl Meer informatie.' e-mail, inlo@nrp.nl c.vv. Nieuws gelipl v:
zeeuwse almanak
wordt het plan voor de nieuw
bouw rond het Roggeveenhuis
gepresenteerd. De Vries onder
streept dat het nog slechts stu
dies zijn, waarvoor de gemeente
raad de uitgangspunten moet
vaststellen. Pas daarna worden
de ontwerpen voor de gebouwen
gemaakt.
Ten noorden van het Roggeveen
huis komt een woonservicezone
met 56 huurwoningen en zorg
voorzieningen, in twee apparte
mentencomplexen. Ten zuiden
van het voormalige verzorgings
huis komen ook appartementen
gebouwen, starterswoningen en
patiowoningen.
Het gaat in alle gevallen om
koopwoningen en -appartemen
ten.
De twee agenten stapten zelf
verzekerd op huti doel af: een
woning aan de Kanaalkade in
Axel. De bewoner zag hen
aankomen en spoedde zich
naar de deur. Een ongeluk
van een familielid of andere
rampspoed? De agent en
agente namen de man van top
tot teen op en droegen hem,
bepaald onvriendelijk, op
mee te komen naar het bu
reau. Maar de Axelaar wilde
eerst wel eens weten waaróm
hij mee moest. De agent bits:
„Dat zul je zelf wel het beste
weten.De man wist van
niets en weigerde resoluut.
Terwijl de agent zich gereed
maakte voor een heuse over
meestering, keek zijn vrouwe
lijke collega voor de zeker
heid nog even op de envelop
pe. Kanaalweg Sluiskil, las ze
hardop. Toen de Axelaar dat
hoorde, sloeg hij de deur ver
ontwaardigd met een klap
dicht. Z'n vrouw hoorde hem
roepen: „En zie maar datje je
voet terugkrijgt!"
Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of
Redactie Almanak, Postbus 31,4460 AA Goes