PZC 1 N660 veiliger door aanleg parallelweg GETIPT VOOR U Verplaatsen Sloemonumenten kost twee ton Torens bij Roggeveenhuis worden niet lager, wel minder modern A fes8 PUZZELPAUZE Aanpak weg Middelburg-Koudekerke Liefkenshoek verwerkt minder verkeer Compleet slapen in Zeeland I 41 cnorgarra PZC Kies gezond voor kat hond Foutje Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. Lezersservice: 0800-0231231 dinsdag 5 december 2006 Vissenhuid als sieraad om de hals editie Walcheren door Maurits Sep MIDDELBURG - Langs de weg tussen Middelburg en Koudeker ke komt een aparte weg voor fietsers en mogelijk voor bestem- mings- en landbouwverkeer. De provincie wil zo de veiligheid verbeteren en het aantal onge vallen terugdringen. De weg (N660) staat hoog op het lijstje met gevaarlijke provincia le wegen. Het ongevallenrisico wordt in een cijfer uitgedrukt. Per één miljoen gereden kilome ters valt 0,8 slachtoffer te be treuren; gemiddeld ligt dat cij fer op een provinciale weg in Zeeland op 0,34. De N660 is dus ruim twee keer zo gevaarlijk als andere wegen. De afgelopen Drankrijder moet 600 euro betalen MIDDELBURG - De Middel burgse politierechter heeft giste ren een 34-jarige inwoner van Vlissingen voor het rijden onder invloed veroordeeld tot zeshon derd euro boete en zes maanden voorwaardelijke rijontzegging. De Vlissinger werd op 13 april in zijn woonplaats betrapt met een alcoholgehalte van 580 mi crogram: bijna drie keer zoveel alcohol als is toegestaan. In de strafmaat werd meegenomen dat de verdachte op de Sloeweg zonder rijbewijs reed. KALLO - Na twee recordjaren valt het aantal voertuigen dal via de Liefkenshoektunnel de Schelde bij Antwerpen kruist, dit jaar flink terug. In 2004 en 2005, toen de Antwerpse Ring werd gereconstrueerd, verwerk te de toltunnel iets meer dan ze ven miljoen voertuigen. In het 'normale' jaar 2003 waren het er 4,9 miljoen. Dit jaar passeerden 5,7 miljoen voertuigen de tunnel poortjes. Het geeft, volgens de tunneldi rectie, duidelijk aan dat het ge bruik van de Liefkenshoektun nel gestaag groeit. Vijftien jaar na de ingebruikna me is de tunnel een onmisbare schakel in het internationale we gennet, maar de groei is ook te danken aan de snelle ontwikke ling van de Waaslandhaven op de linker Scheldeoever. In het eerste volle jaar dat de tunnel in gebruik was, in 1992, passeer den nauwelijks twee miljoen voertuigen. Nu stevent de tun nel af op zes miljoen passages per jaar. Was de schuldenlast in 1995, door het tegenvallende aantal gebruikers, opgelopen tot bijna driehonderd miljoen euro, nu draait de tunnel alweer jaren met winst. De netto-winst bedraagt dit jaar 13,5 miljoen. De verwachting is dat de tunnel in 2009 schuldenvrij is. tien jaar is daar één persoon om het leven gekomen bij een ver keersongeval. De weg heet in Middelburg Kou- dekerkseweg, en in Koudekerke Middelburgsestraat. Ongevallen gebeuren als auto's en land bouwverkeer het fietspad langs de weg moeten kruisen. Dat leidt tot gevaarlijke situaties en ongelukken waarbij fietsers zijn betrokken. Maar ook op de weg zelf gebeuren dan ongelukken. Het zijn vooral aanrijdingen waarbij auto's achterop een an der voertuig rijden dat afslaat. De provincie zoekt naar manie ren om het doorgaand verkeer te scheiden van het bestem mingsverkeer dat naar wonin gen, bedrijven en landbouwper- celen langs de weg moet. Dat kan door de huidige weg te ver bouwen tot een parallelweg en erlangs een nieuwe weg te leg gen voor doorgaand verkeer tus sen Middelburg en Koudekerke. De nieuwe weg komt aan de noordzijde van de N660, dus aan de kant van landgoed Ter Hooghe. Fietsers De parallelweg, die dus op de plek komt waar nu de N660 ligt, kan twee bestemmingen krij gen: alleen voor fietsers, of voor fietsers én bestemmings- en landbouwverkeer. Het nadeel van exclusief gebruik van de pa rallelweg door fietsers, is dat landbouwvoertuigen op de hoofdrijbaan moeten blijven rij den. Dat is niet erg als zij van Middelburg naar Koudekerke moeten, of terug, maar wel als zij naar één van de percelen langs de weg moeten. Dan blijft het gevaar van afslaand verkeer op een doorgaande route be staan. Dat is ook het geval met bestemmingsverkeer voor de wo ningen en bedrijven. Overigens is er niet veel lang zaam verkeer dat dan samen met fietsers van dezelfde weg ge bruik moet maken, zegt project leider F. Lindenberg. Bovendien kan de weg zo worden ingericht dat het voor fietsers toch veilig is. Ook een lagere snelheid, bij voorbeeld veertig per uur, voor gemotoriseerd verkeer behoort volgens hem tot de mogelijkhe den. Gedeputeerde Poppelaars licht Luierdievegge opgelucht De weg tussen Middelburg en Koudekerke staat hoog op het lijstje met gevaarlijke provinciale wegen. foto Lex de Meester het plan donderdag 7 december toe op een informatie-avond in zaal De Babbelaar van De Vlied berg in Koudekerke. De avond begint om half acht. Het gaat nog om grove schetsen, bena drukt Poppelaars. Omwonenden en andere betrokkenen kunnen hun mening geven over het plan en een voorkeur uitspreken voor één van de twee varianten voor de parallelweg. De provincie heeft - op een paar hele kleine stukjes na - alle grond in bezit om de nieuwe weg aan te leggen. De grond is aangekocht vanwege een eerde re poging het langzaam verkeer te scheiden van het doorgaand verkeer. Daarvoor is in 1992 een plan gemaakt, dat echter nooit is uitgevoerd. Destijds is ook het bestemmingsplan aange past, zodat op de gronden die provincie heeft, een weg gelegd mag worden. De provincie hoopt de nieuwe weg, inclusief de parallelweg, in 2008 aan te kunnen leggen. Zij moet nog wel het geld gevonden worden om het project te beta len. Rond de Sloedam is Prorail volop bezig met de aanleg van het spoorwegviaduct dat over de A58 komt. door Maurits Sep ARNEMUIDEN - De Stichting Steun Bevrijders Walcheren blijft streven naar verplaatsing van het monument op de Sloe dam. De stichting heeft daar voor ruim 200.000 euro nodig. Dit blijkt uit berekeningen die de stichting heeft laten uitvoe ren. Locatie De Tol bij Arnemui- den houdt de voorkeur van de stichting. Daar moet een nieuwe gedenkplaats komen die niet al leen gaat over de strijd om de Sloedam maar over de hele Slag om de Schelde. De stichting is altijd uitgegaan van een 'sobere verplaatsing'. Er moet geen gedenkplaats ko men met allerlei nieuwe voorzie ningen maar een locatie waar in rust en waardigheid de slachtof fers van de oorlog herdacht kun nen worden. De kosten worden geraamd op 200.000 tot 250.000 euro. De gemeente Middelburg en de provincie voelen niets voor een verplaatsing. Uit gesprekken met gemeenteraadsfracties is de stichting gebleken dat het draag vlak voor haar wensen te klein is. Daarom zet de stichting voor lopig geen vaart meer achter ver plaatsing. Daarmee wordt in ie der geval gewacht tot na de vol tooiing van de nieuwe goederen spoorlijn die langs de Sloemonu menten wordt gelegd. Pas als al les klaar is, zal de Stichting Steun Bevrijders opnieuw naar verplaatsing kijken. Begin oktober, een halfjaar la ter dan- gepland, is Prorail be gonnen met het heien voor het spoorwegviaduct dat over de A58 komt. Dat viaduct moet eind volgend jaar klaar zijn. Naast de gedenkplaats op de Sloedam is al wel duidelijk het tracé zichtbaar van de goederen spoorlijn. Het werk verloopt inmiddels exact volgens het - aangepaste - foto Lex de Meester schema, zegt projectleider A. Korlaar van Prorail. „We zijn nog steeds bezig met het uitgra ven van het zandbed voor de toe komstige A58." Die komt een stuk dieper te lig gen, zodat het viaduct niet zo heel hoog in het landschap hoeft te staan. Bij dat graafwerk blijft Prorail explosieven uit de Twee de Wereldoorlog vinden, merkt Korlaar op. Vorige week, nog zijn twee anti-tankmijnen ge vonden. (Advertentie) MEER DAN SLAPEN GOES DE SCHIPPER WOONBOULEVARD MARCONISTRAAT 32 0113 - 230181 Wij geven u de helft cadeau! Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve serviezen van Johnson Brothers, één van de merken van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u downloaden via onze website www.pzc.nl/spaaractie. U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie. Met een abonnement spaart u sneller! Bel 0800 - 0231231 door Maurits Sep MIDDELBURG - De apparte mentencomplexen die naast het Roggeveenhuis komen, worden niet lager. Dat zou ten koste gaan van het groen in de omge ving. Wel heeft de architect de vormgeving aangepast, omdat omwonenden die 'te modern' vinden. Dit zegt wethouder A. de Vries. Omwonenden vinden de woonto rens, die vier tot zes etages krij gen, te hoog. Volgens de wethou der is het niet mogelijk ze te ver lagen, omdat er dan minder ap partementen komen. Dat is niet acceptabel. De geplande onder grondse parkeergarage wordt dan te duur. „We zitten met het huidige aantal van 41 apparte menten aan de kritische onder grens." Als de parkeerkelder er niet komt, moeten de auto's op straat parkeren. Dan blijft er te weinig ruimte over voor het groen. De gemeente wil een 'parkachtige' omgeving creëren rond de nieuwbouw. Dat zou ook mislukken als de woonto rens lager en breder worden. Dat wil de gemeente daarom niet. Overigens wijst De Vries erop dat de bestaande woontoren van het Roggeveenhuis hoger is dan de nieuwbouw. „Die ontneemt dus ook een deel van het zicht op het huidige Roggeveenhuis. En dat is niet het mooiste ge bouw." Bovendien omschrijft hij de nieuwe woontorens als 'slanke gebouwen'. „Het gaat om twee appartementen per bouwlaag. Op de tekeningen komt dat mis schien minder duidelijk over, maar het zijn niet zulke massale torens." De architect, L. Brink, heeft de Machten over de 'te moderne uit straling' wel ter harte genomen, zegt De Vries. „Daar waren de mensen het meest van geschrok ken en dat heeft de architect op gepikt." Hoe zij daarvoor een oplossing heeft gevonden, is maandag té zien tijdens de vergadering van de commissie ruimte. Daar MIDDELBURG - Ze, stak gisteren in Middelburg haar blijdschap niet onder stoelen of banken. De 26-jarige vrouw uit Vlissingen reageerde verheugd op de voorwaar delijke boete van tweehonderd euro die politierechter N. van Spronssen haar conform de eis voor een winkel diefstal oplegde. De Vlissingse voelde zich op 3 februari door ernstige geld problemen genoodzaakt bij een plaatselijke supermarkt een pak luiers weg te nemen. „Ik schaam me dood", zei ze gisteren. Officier van justitie R. Jeuken kon zich er iets bij voorstel len. „Het was anders geweest als u make-up had gesto len", merkte hij op. De officier hield in zijn eis rekening met de financiële omstandigheden van de Vlissingse. „Het is de eerste keer dat u iets steelt en dat jnoet zo blij ven." De verdachte vertelde dat het inmiddels beter met haar gaat. De politierechter sprak van een mild moment van of ficier Jeuken, maar nam diens eis wel over. De alleen staande moeder was blij en verliet opgelucht de rechts zaal. (Advertentie) €16,- ACTIEVOORDEEL Bij aankoop van een verpakking Exclusive Proleins van 12kg krijgi u een 3kg verpakking GRATIS! Alleen verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak, dus niel in de supermark!. Aclievoorwaarden: www.royalcanin.nl Vul hel diagram zo in dal in elke rij. elke kolom en elk vierkant van 3x3 vlakjes alle cijfers van 1 lol en met 9 precies één keer voorkomen. 7 1 4 9 2 4 6 9 3 7 4 1 5 6 9 4 9 5 5 7 6 8 1 2 8 1 DENKSPORT PUZZELBLADEN Deze rubrit k Is opgenomen In alle regionale dagbladen van NRp dagbladen (oplage bijna 1.8 miljoenl Meer informatie.' e-mail, inlo@nrp.nl c.vv. Nieuws gelipl v: zeeuwse almanak wordt het plan voor de nieuw bouw rond het Roggeveenhuis gepresenteerd. De Vries onder streept dat het nog slechts stu dies zijn, waarvoor de gemeente raad de uitgangspunten moet vaststellen. Pas daarna worden de ontwerpen voor de gebouwen gemaakt. Ten noorden van het Roggeveen huis komt een woonservicezone met 56 huurwoningen en zorg voorzieningen, in twee apparte mentencomplexen. Ten zuiden van het voormalige verzorgings huis komen ook appartementen gebouwen, starterswoningen en patiowoningen. Het gaat in alle gevallen om koopwoningen en -appartemen ten. De twee agenten stapten zelf verzekerd op huti doel af: een woning aan de Kanaalkade in Axel. De bewoner zag hen aankomen en spoedde zich naar de deur. Een ongeluk van een familielid of andere rampspoed? De agent en agente namen de man van top tot teen op en droegen hem, bepaald onvriendelijk, op mee te komen naar het bu reau. Maar de Axelaar wilde eerst wel eens weten waaróm hij mee moest. De agent bits: „Dat zul je zelf wel het beste weten.De man wist van niets en weigerde resoluut. Terwijl de agent zich gereed maakte voor een heuse over meestering, keek zijn vrouwe lijke collega voor de zeker heid nog even op de envelop pe. Kanaalweg Sluiskil, las ze hardop. Toen de Axelaar dat hoorde, sloeg hij de deur ver ontwaardigd met een klap dicht. Z'n vrouw hoorde hem roepen: „En zie maar datje je voet terugkrijgt!" Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of Redactie Almanak, Postbus 31,4460 AA Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 11