Zo ziet een
prinses senjurk
er echt uit
PZC
Saha is een feest voor oog en maag
De koffieboon gaat weer een grote rol spelen
Wil
Hoortoestel
Oekie
Webwinkel
Paars goud
i®sn
zaterdag 2 december 2006
Wie kan beter bepalen wat kinderen leuk vinden dan
de kinderen zelf? V&D liet twaalf kinderen van vier
tot en met elf jaar een kledinglijn ontwerpen. Het resultaat
ligt nu in alle zestig filialen.
Het idee was leuk, maar tus
sen droom en daad staan
soms praktische bezwaren. En
dus is in de 'Kids voor V&D'-
lijn helaas geen korte broek op
genomen waarin reeds plaats is
gemaakt voor een zwaard, zoals
de 5-jarige Deniz voor ogen
had. Zonde natuurlijk, dat was
geheid een topper geworden.
„Het is een wintercollectie, dus
die korte broek was sowieso al
wat moeilijker", zegt ontwerp
ster Barbara de Vries, verant
De zes-jarige Nesheema (links) zag haar ontwerp zo verbeeld.
woordelijk voor de lijn, veront
schuldigend.
„Maar voor de rest is vrijwel al
les uitgevoerd wat de kinderen
wilden. Soms hebben we een
beetje moeten combineren, teke
ningen en logo's van het ene
kind gecombineerd met het ont-
'werp van een ander."
Twaalf kinderen had V&D gese
lecteerd om deel te nemen aan
de ontwerpdag, die in april van
dit jaar werd gehouden.
De tekeningen van broeken,
sweaters, T-shirts en jurken wa
ren er al. Grote tekeningen, op
ware grootte. ,-,We moesten ze
toch een beetje houvast geven",
aldus De Vries. Ideaal om je op
uit te leven met stoffen, linten,
verf en glitters. En daarbij kon
den de kinderen hun fantasie de
vrije loop laten. Zo liet een van
de deelnemende meisjes zien
hoe een prinsessenjurk er vol
gens haar uit met zien.
Geordend
Kinderen doen andere dingen
met kleding dan volwassenen,
heeft ze gemerkt. „Volwassenen
gaan rommelen, leggen dingen
over elkaar heen. Kinderen zijn
heel geordend. En hoewel je dat
niet zo vaak ziet in kinderkle
ding, grepen de kinderen heel
vaak naar zwart. De andere
kleuren die ze gebruikten waren
dan weer heel fel. Dat hebben
we wel een beetje moeten af
zwakken toen we de kleren
maakten."
Eén kind stak er boven uit,
meent De Vries. De 9-jarige Em
ma kreeg maar liefst drie ont
werpen geproduceerd, waar de
anderen genoegen moesten ne
men met een of twee ontwerpen.
„Emma wist heel goed wat ze
wilde, combineerde heel mooi
met roze en zwart. Van haar heb
ben we een T-shirt, rokje en tas
in de collectie opgenomen." Em
ma wil later ook echt modeont
werpster worden, en volgens
Barbara de Vries zou dat ook zo
maar kunnen gebeuren.
De twintig stuks tellende collec
tie is terug te vinden bij de zes
tig V&D-filialen, voor prijzen
tussen de 15 en 25 euro. De op
lage is niet al te groot, per item
zijn er maar een paar exempla
ren verkrijgbaar.
„We willen het wel een beetje
exclusief houden, en moeten
ook even aanzien of het aan
slaat. Het lijkt me logisch dat
het kinderen aanspreekt, maar
dat is toch altijd even afwach
ten."
Koos van Wees
Nog geen jaar geleden ver
scheen het boek Arabes
que, een A-Zgids van ingrediën
ten uit het Midden-Oosten (met
recepten) van Greg en Lucy Ma -
louf. Was dat al een klein feest
je, nu hebben we te maken met
een groots feest bereid door de
Maloufs. Saha heet het, een
feest voor het oog, de geest en
de maag. Een kookboek, een
reisboek, een fotoboek, een lees
boek, het is het allemaal. Met
352 pagina's grootformaat
schoonheid, een boek dat voorlo
pig niet uit mijn keuken of van
mijn leestafel zal wijken.
Greg Malouf is een succesvolle
Australische kok van Libanese
afkomst, zijn ex-vrouw Lucy is
schrijfster. In Saha reizen ze sa
men door de geboortestreken
van Greg's voorouders in Liba
non en Syrië. Terwijl Greg de
oorsprong van de geuren van
zijn jeugd zoekt en inspiratie
vindt voor zijn keuken, be
schrijft Lucy hun reis en de ver
halen die ze tegenkomen, de vak
lieden die ze ontmoeten, de ge
schiedenis van het eten en van
beide landen.
Greg levert de recepten -gevulde
Libanese pasteitjes met eenden-
gehakt en spinazie, balila van
komkommer en yoghurt met
muntolie, Syrisch bergbrood-,
Lucy levert de context.
De tekst is een persoonlijk en
eerlijk verslag van hun ervarin
gen, inclusief de tegenslagen, en
avonturen op plekken als de Ro
meinse overblijfselen in Baal-
beck en Palmyra, het legendari
sche woestijnkoninkrijk van ko
ningin Zenobia. Haar verhalen,
en de schitterende fotografie
van Matt Harvey, worden omge
ven door Gregs recepten in
hoofdstukken als 'mezze dipsau
zen' tot 'zoete hapjes en drank
jes'; en alles wat daar tussenin
zit in de Libanese keuken die
tot de klassieke keukens van de
wereld hoort. Het bevat nieuwe
ingrediënten - woestijntruffels,
mastiekhars- en een paar inge
wikkelde gerechten, maar de
meeste zijn eenvoudig te maken.
Al is het alleen maar omdat het
ook volksvoedsel is uit een ver
verleden.
Litttekens
Saha beschrijft een Libanon dat
nog steeds de littekens draagt
van de burgeroorlog die in de ja
ren negentig van de vorige eeuw
eindigde, een Libanon dat ech
ter weer opkrabbelt. Mensen
zijn hoopvol over de toekomst,
Beiroet is weer bijna herbouwd
en toeristen komen weer in toe
nemende mate de schoonheden
van stad en land bewonderen.
Het boek is geschreven voor de
vernietigende Israëlische bom
bardementen van afgelopen zo
mer -je vraagt je af wat er met
de mensen die het boek bevol
ken is gebeurd.
Jacques Hermus
Greg en Lucy Malouf, Saha -
een culinaire reis door het Mid
den-Oosten. Uitg. Van Dis-
hoeck, 352 blz. geb. 34,50 euro.
Recept voor uienjam
Ingrediënten; 50 gr. ongezouten
boter, 5 middelgrote rode uien,
in plakjes gesneden, 250 ml. dro
ge sherry, 250 ml tawny port, 50
gr. krenten, geweekt in nog eens
50 ml droge sherry, zout en pe
per-
Bereiding: Smelt de boter in een
pan met dikke bodem en laat de
uien langzaam zweten tot ze
zacht en glazig zijn (ca 5 minu
ten). Doe de sherry en port erbij
en kook nog eens 45 minuten op
een heel laag vuur, roer af en
toe door om ervoor te zorgen dat
de jam niet aankoekt. Doe de ge
weekte krenten erbij met het
weekvocht en laat nog eens 10
minuten doorpruttelen, of tot de
uien heel kleverig zijn geworden
en bijna gekarameliseerd. Breng
op smaak met zout en peper.
Bacchustempel in Baalbeck.
GN ReSound claimt de primeur
te hebben van een oplaadbaar
hoortoestel. De nieuwe troef
heet Pulse.
Voor het naar bed gaan in de op
lader prikken, dan is-ie 's mor
gens weer helemaal volgetankt.
De uitvoering is mini, bijna on
zichtbaar en hip. De Pulse is te
koop in vrolijke kleurtjes. Hij
ziet er niet alleen leuk uit, maar
functioneert ook bijzonder.
Zo sluit hij het oor niet af. Dat
scheelt bijvoorbeeld irritante
kauwgeluiden. Verder reduceert
hij windruis.
De Pulse moet geschikt zijn
voor mensen met een licht tot
matig gehoorverlies in de hoge
frequenties. Design en functio
naliteit mogen wat kosten. De
verkoopprijs bedraagt ongeveer
1800 euro.
Vormgever/illustrator Anouk
Corstiaensen runt een bijzonder
webwinkeltje: www.oekie.com.
Het is, zoals ze zelf zegt, een ca
deauwinkel waar alles kan wor
den gemaakt voor baby en peu
ter: „Van een retroslab of vette
knikkerzak tot Cato de Kraam-
vogel." Veel katoenen en fleece
spul met een hoog knuffelgehal
te.
Daarnaast maakt Anouk kaar
ten voor onder meer Kerstmis,
verhuizingen en geboortes. Qua
prijzen: Cato kost bijvoorbeeld
17,50 euro. De beschermengel-
tjes 8,50 euro en de Stipkip, een
knuffelrammelaar, kost 15 euro.
De Nederlander stelt steeds hogere
eisen aan zijn koffie. Niet alleen
qua smaak, maar ook wat betreft de
omgeving waarin het zwarte goud
wordt gedronken. De koffiecultuur in
Nederland zal daarom de komende ja
ren sterk veranderen, stellen de ken-
Het was de Senseo die ruim vijf jaar ge
leden het koffiedrinken in Nederland
op z'n kop zette. De Nederlander ging
van een potmoment naar een kopmo-
ment. Daarmee veranderde niet alleen
de smaak, maar deels ook het sociale
aspect van het samen koffiedrinken. Ie
dereen kon immers zelf bepalen wan
neer hij of zij een verse kop koffie nam.
Wat bleef, is het thuis koffiedrinken.
Nog steeds wordt 70 procent binnens
huis gedronken en 30 procent buiten de
deur.
In de zuidelijke landen is dat omge
keerd, weet Hans van Spronsen van het
horeca-adviesbureau Spronsen Part
ners in Leiderdorp. „Daarom is er in
Nederland nog steeds geen Starbucks",
meent hij, ook al zien de wat meer tren
dy mensen deze koffiezaak graag ko
men. „Starbucks is een coffeerto-go
concept, dus meenemen die koffie.
Daar hebben de meeste Nederlanders
niet veel mee."
Het Amerikaanse bedrijf zelf zegt erg
ingenomen te zijn met de mogelijkhe
den die zijn ontstaan in de Nederlandse
markt, maar heeft vooralsnog geen
plannen om op Nederlandse bodem een
vestiging te openen.
„Je moet weten dat de angelsaksische
landen geen koffiecultuur, maar een
Bij de Nederlandse koffiedrinker gaat het steeds meer om kwaliteit en versheid.
theecultuur hadden. Dus in De Verenig
de Staten was nog wat te winnen toen
Starbucks begon", aldus Van Spron
sen.
Bij de Nederlandse koffiedrinker gaat
het steeds meer om de kwaliteit. „We
gaan terug naar de boon", zegt Rob de
Laat namens de Vereniging Nederland
se Koffiebranders en Theepakkers.
„Na de Senseo, die de crèmelaag insi
nueerde, zijn mensen zich bewuster ge
worden van een kopje verse koffie. In
de horeca is behoefte aan een grotere
variëteit van betere kwaliteit, omdat
het de referentie met het bakkie thuis
wel moet overtreffen. Tegelijkertijd wil
len mensen thuis ook steeds betere kof
fie. De espressomachines van bijna dui
zend euro worden grif verkocht", zegt
De Laat.
De espressomarkt in Nederland groeit
dan ook fors. Was die markt volgens
De Laat vijf jaar geleden nog 3 tot 4
procent groot, nu is die 13 procent en
het einde is volgens hem nog niet in
zicht. In volume wordt weliswaar min
der koffie gedronken, maar er wordt
wel meer kwaliteit geschonken. „Bin
nen tien jaar drinkt de helft van de Ne
derlandse koffiedrinkers z'n bakkie
door eerst de bonen vers te malen",
schat De Laat in.
Door de sterk veranderende markt,
maar vooral door het werk van marke
tingmanagers, is koffiedrinken verwor
den tot een trendy lifestyle. Ketens als
de Coffee Company, Douwe Egberts
Coffeecafé, Illy en Bagel Beans probe
ren wat zo typisch tot de zuidelijke cul
tuur behoort er ook in Nederland in te
krijgen. Koffiebars schieten als padde
stoelen uit de grond.
De branding van een merk is onderdeel
geworden van die lifestyle. Illy wil in
rap tempo dertig zaken in Nederland
uit de grond stampen. „We willen de
koffiebeleving buitenshuis op een ho
ger plan tillen", zegt directeur Gert
Korteweg van Illy Nederland.
Ronald Bakker van Bagel Beans
zegt; „Dat betekent ook entourage en
sfeer brengen. Je leest een krant, er is
wat rumoer en je drinkt kwaliteitskof-
fie, een lekker moment op de dag. Dat
is de meerwaarde van een kop koffie
buitenshuis. Het is de moderne koffie
huisgedachte." Met het brengen van
die sfeer en ambiance proberen de za
ken de mensen uit hun huizen te lok
ken. Volgens Bakker lukt dat al rede
lijk: „Steeds meer mensen drinken in
een koffiebar hun dagelijkse behoefte
koffie."
Die groei ziet ook Jasper Uhlenbosch
van de Coffee Company, al vindt hij
dat er nog.een grote cultuuromslag is te
maken wil Nederland ook behoren tot
de landen waar je je 'shotje aan het
zink' buitenshuis haalt. ANP
Ook al heet je Museum van de
Twintigste Eeuw, met een web
shop ben je pas helemaal van
déze tijd. Op www.museum-
hoom.nl is de winkel te vinden,
een samenwerking van het mu
seum en ACME Movieshop.
Het aanbod behelst drieduizend
artikelen uit de film-, televisie-,
games- en comicswereld. Van
toverstokken tot litho's en beel
den. Fans van Marilyn Monroe,
Betty Boop, Harry Potter en
John Lennon om maar wat na
men te noemen, zullen ervan
smullen.
We kenden al paprika's in alle
kleuren van de regenboog, maar
straks gebeurt hetzelfde waar
schijnlijk met asperges. The
Greenery, waarbij zo'n 2000 te
lers en tuinders zijn aangeslo
ten-, meldt de komst van paarse
asperges.
Een nieuw ras, met een hoog sui
kergehalte, en vooral lekker in
salades, aldus de coöperatie.
Het paarse goud ligt waarschijn
lijk vanaf mei/juni in de win
kels.
Paarse asperges komen oor
spronkelijk uit Nieuw-Zeeland,
maar worden straks wel hier ge
teeld.
mam
Twaalf kinderen ontwierpen een kledinglijn voor V&D