Zo ziet een prinses senjurk er echt uit PZC Saha is een feest voor oog en maag De koffieboon gaat weer een grote rol spelen Wil Hoortoestel Oekie Webwinkel Paars goud i®sn zaterdag 2 december 2006 Wie kan beter bepalen wat kinderen leuk vinden dan de kinderen zelf? V&D liet twaalf kinderen van vier tot en met elf jaar een kledinglijn ontwerpen. Het resultaat ligt nu in alle zestig filialen. Het idee was leuk, maar tus sen droom en daad staan soms praktische bezwaren. En dus is in de 'Kids voor V&D'- lijn helaas geen korte broek op genomen waarin reeds plaats is gemaakt voor een zwaard, zoals de 5-jarige Deniz voor ogen had. Zonde natuurlijk, dat was geheid een topper geworden. „Het is een wintercollectie, dus die korte broek was sowieso al wat moeilijker", zegt ontwerp ster Barbara de Vries, verant De zes-jarige Nesheema (links) zag haar ontwerp zo verbeeld. woordelijk voor de lijn, veront schuldigend. „Maar voor de rest is vrijwel al les uitgevoerd wat de kinderen wilden. Soms hebben we een beetje moeten combineren, teke ningen en logo's van het ene kind gecombineerd met het ont- 'werp van een ander." Twaalf kinderen had V&D gese lecteerd om deel te nemen aan de ontwerpdag, die in april van dit jaar werd gehouden. De tekeningen van broeken, sweaters, T-shirts en jurken wa ren er al. Grote tekeningen, op ware grootte. ,-,We moesten ze toch een beetje houvast geven", aldus De Vries. Ideaal om je op uit te leven met stoffen, linten, verf en glitters. En daarbij kon den de kinderen hun fantasie de vrije loop laten. Zo liet een van de deelnemende meisjes zien hoe een prinsessenjurk er vol gens haar uit met zien. Geordend Kinderen doen andere dingen met kleding dan volwassenen, heeft ze gemerkt. „Volwassenen gaan rommelen, leggen dingen over elkaar heen. Kinderen zijn heel geordend. En hoewel je dat niet zo vaak ziet in kinderkle ding, grepen de kinderen heel vaak naar zwart. De andere kleuren die ze gebruikten waren dan weer heel fel. Dat hebben we wel een beetje moeten af zwakken toen we de kleren maakten." Eén kind stak er boven uit, meent De Vries. De 9-jarige Em ma kreeg maar liefst drie ont werpen geproduceerd, waar de anderen genoegen moesten ne men met een of twee ontwerpen. „Emma wist heel goed wat ze wilde, combineerde heel mooi met roze en zwart. Van haar heb ben we een T-shirt, rokje en tas in de collectie opgenomen." Em ma wil later ook echt modeont werpster worden, en volgens Barbara de Vries zou dat ook zo maar kunnen gebeuren. De twintig stuks tellende collec tie is terug te vinden bij de zes tig V&D-filialen, voor prijzen tussen de 15 en 25 euro. De op lage is niet al te groot, per item zijn er maar een paar exempla ren verkrijgbaar. „We willen het wel een beetje exclusief houden, en moeten ook even aanzien of het aan slaat. Het lijkt me logisch dat het kinderen aanspreekt, maar dat is toch altijd even afwach ten." Koos van Wees Nog geen jaar geleden ver scheen het boek Arabes que, een A-Zgids van ingrediën ten uit het Midden-Oosten (met recepten) van Greg en Lucy Ma - louf. Was dat al een klein feest je, nu hebben we te maken met een groots feest bereid door de Maloufs. Saha heet het, een feest voor het oog, de geest en de maag. Een kookboek, een reisboek, een fotoboek, een lees boek, het is het allemaal. Met 352 pagina's grootformaat schoonheid, een boek dat voorlo pig niet uit mijn keuken of van mijn leestafel zal wijken. Greg Malouf is een succesvolle Australische kok van Libanese afkomst, zijn ex-vrouw Lucy is schrijfster. In Saha reizen ze sa men door de geboortestreken van Greg's voorouders in Liba non en Syrië. Terwijl Greg de oorsprong van de geuren van zijn jeugd zoekt en inspiratie vindt voor zijn keuken, be schrijft Lucy hun reis en de ver halen die ze tegenkomen, de vak lieden die ze ontmoeten, de ge schiedenis van het eten en van beide landen. Greg levert de recepten -gevulde Libanese pasteitjes met eenden- gehakt en spinazie, balila van komkommer en yoghurt met muntolie, Syrisch bergbrood-, Lucy levert de context. De tekst is een persoonlijk en eerlijk verslag van hun ervarin gen, inclusief de tegenslagen, en avonturen op plekken als de Ro meinse overblijfselen in Baal- beck en Palmyra, het legendari sche woestijnkoninkrijk van ko ningin Zenobia. Haar verhalen, en de schitterende fotografie van Matt Harvey, worden omge ven door Gregs recepten in hoofdstukken als 'mezze dipsau zen' tot 'zoete hapjes en drank jes'; en alles wat daar tussenin zit in de Libanese keuken die tot de klassieke keukens van de wereld hoort. Het bevat nieuwe ingrediënten - woestijntruffels, mastiekhars- en een paar inge wikkelde gerechten, maar de meeste zijn eenvoudig te maken. Al is het alleen maar omdat het ook volksvoedsel is uit een ver verleden. Litttekens Saha beschrijft een Libanon dat nog steeds de littekens draagt van de burgeroorlog die in de ja ren negentig van de vorige eeuw eindigde, een Libanon dat ech ter weer opkrabbelt. Mensen zijn hoopvol over de toekomst, Beiroet is weer bijna herbouwd en toeristen komen weer in toe nemende mate de schoonheden van stad en land bewonderen. Het boek is geschreven voor de vernietigende Israëlische bom bardementen van afgelopen zo mer -je vraagt je af wat er met de mensen die het boek bevol ken is gebeurd. Jacques Hermus Greg en Lucy Malouf, Saha - een culinaire reis door het Mid den-Oosten. Uitg. Van Dis- hoeck, 352 blz. geb. 34,50 euro. Recept voor uienjam Ingrediënten; 50 gr. ongezouten boter, 5 middelgrote rode uien, in plakjes gesneden, 250 ml. dro ge sherry, 250 ml tawny port, 50 gr. krenten, geweekt in nog eens 50 ml droge sherry, zout en pe per- Bereiding: Smelt de boter in een pan met dikke bodem en laat de uien langzaam zweten tot ze zacht en glazig zijn (ca 5 minu ten). Doe de sherry en port erbij en kook nog eens 45 minuten op een heel laag vuur, roer af en toe door om ervoor te zorgen dat de jam niet aankoekt. Doe de ge weekte krenten erbij met het weekvocht en laat nog eens 10 minuten doorpruttelen, of tot de uien heel kleverig zijn geworden en bijna gekarameliseerd. Breng op smaak met zout en peper. Bacchustempel in Baalbeck. GN ReSound claimt de primeur te hebben van een oplaadbaar hoortoestel. De nieuwe troef heet Pulse. Voor het naar bed gaan in de op lader prikken, dan is-ie 's mor gens weer helemaal volgetankt. De uitvoering is mini, bijna on zichtbaar en hip. De Pulse is te koop in vrolijke kleurtjes. Hij ziet er niet alleen leuk uit, maar functioneert ook bijzonder. Zo sluit hij het oor niet af. Dat scheelt bijvoorbeeld irritante kauwgeluiden. Verder reduceert hij windruis. De Pulse moet geschikt zijn voor mensen met een licht tot matig gehoorverlies in de hoge frequenties. Design en functio naliteit mogen wat kosten. De verkoopprijs bedraagt ongeveer 1800 euro. Vormgever/illustrator Anouk Corstiaensen runt een bijzonder webwinkeltje: www.oekie.com. Het is, zoals ze zelf zegt, een ca deauwinkel waar alles kan wor den gemaakt voor baby en peu ter: „Van een retroslab of vette knikkerzak tot Cato de Kraam- vogel." Veel katoenen en fleece spul met een hoog knuffelgehal te. Daarnaast maakt Anouk kaar ten voor onder meer Kerstmis, verhuizingen en geboortes. Qua prijzen: Cato kost bijvoorbeeld 17,50 euro. De beschermengel- tjes 8,50 euro en de Stipkip, een knuffelrammelaar, kost 15 euro. De Nederlander stelt steeds hogere eisen aan zijn koffie. Niet alleen qua smaak, maar ook wat betreft de omgeving waarin het zwarte goud wordt gedronken. De koffiecultuur in Nederland zal daarom de komende ja ren sterk veranderen, stellen de ken- Het was de Senseo die ruim vijf jaar ge leden het koffiedrinken in Nederland op z'n kop zette. De Nederlander ging van een potmoment naar een kopmo- ment. Daarmee veranderde niet alleen de smaak, maar deels ook het sociale aspect van het samen koffiedrinken. Ie dereen kon immers zelf bepalen wan neer hij of zij een verse kop koffie nam. Wat bleef, is het thuis koffiedrinken. Nog steeds wordt 70 procent binnens huis gedronken en 30 procent buiten de deur. In de zuidelijke landen is dat omge keerd, weet Hans van Spronsen van het horeca-adviesbureau Spronsen Part ners in Leiderdorp. „Daarom is er in Nederland nog steeds geen Starbucks", meent hij, ook al zien de wat meer tren dy mensen deze koffiezaak graag ko men. „Starbucks is een coffeerto-go concept, dus meenemen die koffie. Daar hebben de meeste Nederlanders niet veel mee." Het Amerikaanse bedrijf zelf zegt erg ingenomen te zijn met de mogelijkhe den die zijn ontstaan in de Nederlandse markt, maar heeft vooralsnog geen plannen om op Nederlandse bodem een vestiging te openen. „Je moet weten dat de angelsaksische landen geen koffiecultuur, maar een Bij de Nederlandse koffiedrinker gaat het steeds meer om kwaliteit en versheid. theecultuur hadden. Dus in De Verenig de Staten was nog wat te winnen toen Starbucks begon", aldus Van Spron sen. Bij de Nederlandse koffiedrinker gaat het steeds meer om de kwaliteit. „We gaan terug naar de boon", zegt Rob de Laat namens de Vereniging Nederland se Koffiebranders en Theepakkers. „Na de Senseo, die de crèmelaag insi nueerde, zijn mensen zich bewuster ge worden van een kopje verse koffie. In de horeca is behoefte aan een grotere variëteit van betere kwaliteit, omdat het de referentie met het bakkie thuis wel moet overtreffen. Tegelijkertijd wil len mensen thuis ook steeds betere kof fie. De espressomachines van bijna dui zend euro worden grif verkocht", zegt De Laat. De espressomarkt in Nederland groeit dan ook fors. Was die markt volgens De Laat vijf jaar geleden nog 3 tot 4 procent groot, nu is die 13 procent en het einde is volgens hem nog niet in zicht. In volume wordt weliswaar min der koffie gedronken, maar er wordt wel meer kwaliteit geschonken. „Bin nen tien jaar drinkt de helft van de Ne derlandse koffiedrinkers z'n bakkie door eerst de bonen vers te malen", schat De Laat in. Door de sterk veranderende markt, maar vooral door het werk van marke tingmanagers, is koffiedrinken verwor den tot een trendy lifestyle. Ketens als de Coffee Company, Douwe Egberts Coffeecafé, Illy en Bagel Beans probe ren wat zo typisch tot de zuidelijke cul tuur behoort er ook in Nederland in te krijgen. Koffiebars schieten als padde stoelen uit de grond. De branding van een merk is onderdeel geworden van die lifestyle. Illy wil in rap tempo dertig zaken in Nederland uit de grond stampen. „We willen de koffiebeleving buitenshuis op een ho ger plan tillen", zegt directeur Gert Korteweg van Illy Nederland. Ronald Bakker van Bagel Beans zegt; „Dat betekent ook entourage en sfeer brengen. Je leest een krant, er is wat rumoer en je drinkt kwaliteitskof- fie, een lekker moment op de dag. Dat is de meerwaarde van een kop koffie buitenshuis. Het is de moderne koffie huisgedachte." Met het brengen van die sfeer en ambiance proberen de za ken de mensen uit hun huizen te lok ken. Volgens Bakker lukt dat al rede lijk: „Steeds meer mensen drinken in een koffiebar hun dagelijkse behoefte koffie." Die groei ziet ook Jasper Uhlenbosch van de Coffee Company, al vindt hij dat er nog.een grote cultuuromslag is te maken wil Nederland ook behoren tot de landen waar je je 'shotje aan het zink' buitenshuis haalt. ANP Ook al heet je Museum van de Twintigste Eeuw, met een web shop ben je pas helemaal van déze tijd. Op www.museum- hoom.nl is de winkel te vinden, een samenwerking van het mu seum en ACME Movieshop. Het aanbod behelst drieduizend artikelen uit de film-, televisie-, games- en comicswereld. Van toverstokken tot litho's en beel den. Fans van Marilyn Monroe, Betty Boop, Harry Potter en John Lennon om maar wat na men te noemen, zullen ervan smullen. We kenden al paprika's in alle kleuren van de regenboog, maar straks gebeurt hetzelfde waar schijnlijk met asperges. The Greenery, waarbij zo'n 2000 te lers en tuinders zijn aangeslo ten-, meldt de komst van paarse asperges. Een nieuw ras, met een hoog sui kergehalte, en vooral lekker in salades, aldus de coöperatie. Het paarse goud ligt waarschijn lijk vanaf mei/juni in de win kels. Paarse asperges komen oor spronkelijk uit Nieuw-Zeeland, maar worden straks wel hier ge teeld. mam Twaalf kinderen ontwierpen een kledinglijn voor V&D

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39