Rapa Nui is model voor de wereld PZC 25 Roggeveen Heyerdahl Isla de Pascua Paaseiland zaterdag 2 december 2006 Krater van de vulkaan Rano Kau. Vogelman in dansgroep Kari Kari. Moai Ko te Riku, de enige met ogen. Cultuurfilosofen zoals de Ca nadees Ronald Wright en D66'ers zijn het er over eens dat het van olie afhankelijke westen lering moet trekken uit de ge schiedenis van Rapa Nui, Paasei land. Op het geïsoleerde eiland ontwikkelde de Polynesische be volking voor 1700 een hoogstaan de cultuur waarin de voorvader verering centraal stond. De cul tuur met zijn tufstenen beelden ging echter volledig tenonder aan halsstarrigheid en een totaal gebrek aan hout. De door olie ge dreven Westerse wereld zou daar lering uit moeten trekken. De ei landers zelf doen het vooralsnog niet. Ze hebben andere dingen aan hun hoofd. De Paaseilanders die nu het eiland bevolken zijn even afhankelijk van olie en benzine als de mensen in de meeste Europese landen. In het hoofdplaatsje Hariga Roa komen zel den files voor en als ze zich voor doen, dan staan ze voor het enige tanksta tion op het eiland. Rapa Nui mag voor onderzoekers een archeologische speel tuin zijn, voor romantici een mytische verblijfplaats en voor gewone toeris ten de ultieme verwegbestemming; voor de Rapanui is de Moai-cultus on derdeel van hun geschiedenis, die - na het verval van de voorvaderverering - gewoon doorging. Na de beelden kwam de Vogelman-cul- tus, die tweehonderd jaar het leven op het eiland bepaalde. De vogelman, de heerser over het eiland, werd jaarlijks opnieuw benoemd. Maar wie voor de titel in aanmerking wilde"komen, moest er wel iets voor doen. Een drie honderd meter hoge klif afdalen, twee kilometer zwemmen in een met haaien bezaaide zee, op een eiland klimmen en wachten tot de bonte stern haar eer ste ei gelegd'had. Dat ei moest dan, op het voorhoofd gebonden, in omgekeer de richting de terugreis meemaken en onbeschadigd worden afgeleverd in Orongo, de nederzetting bovenop de klif. Wie daar als eerste in slaagde regeer de een jaar lang over het eiland. Na de periode van de vogelman kwa men de Peruanen die de eilanders ont voerden en ze lieten werken als slaaf in de guanomijnen. Na interventie van de bisschop van Tahiti mochten de Ra panui die de slavernij overleefd had den - zo'n 160 - weer naar huis. Terug op het eiland sloeg een pokkenepide mie toe en toen er bijna niemand meer over was kwamen de Chilenen, die het land inpalmden. Ze lieten een leger eenheid achter en verhuurden decen nia achtereen het eiland aan een Brit se schapenhouder. De eilanders zelf werden veroordeeld tot een leven ach ter prikkeldraad in de nederzetting Hanga Roa. „Tot voor de Tweede Wereldoorlog wa ren schapen op het eiland belangrij ker dan mensen. Zij mochten het dorp niet uit, hun landerijen waren in be slaggenomen door de Chilenen en wer den verhuurd aan de Britten. De Ra panui werden beschouwd en behan deld als tweederangsburger", vertelt Tiare Edmunds, gids en nicht van bur gemeester Pedro Edmunds. Haar oom ijvert al jaren voor meer autonomie voor de eilanders, maar wenst de band met Chili niet te verbreken. Tiare zou niets anders willen. „Aan de Chilenen heb je weinig. Ze hebben alle over- heids-en semi-overheidsbanen in be slaggenomen. De politie, Chilenen, doet niets. Rijden rondjes in de auto, maar als er weer eens een vrouw in el kaar wordt geslagen, dan is het, ah, die eilanders. Als er wat gestolen of vernield wordt. Ah...Het vliegveld Paaseiland Middelburg eert de ontdekker van Paaseiland, Jacob Roggeveen, nog altijd als een groot man. Met een bejaardenhuis dat zijn naam draagt, een hofje en een standbeeld in de vorm van een moai. Op Rapa Nui, de grote rots zelve, zijn ze de verdwaalde nota ris uit het verre Zeeland, die op 5 april 1722 met zijn drie schepen voor de kust van het eiland opdoemde, bijna vergeten. In het museum Sebastian Englert in de hoofdstad Hanga Roa is de Zeeuwse ontdekker verworden tot een voetnoot in de geschiedenis.. Nee, dan Thor Heyerdahl, de Noorse archeoloog, die in de jaren '50 zowat het hele eiland omspitte om te kunnen bewijzen dat de eilanders afkomstig waren van Zuid-Amerika. Hij moest en zou aardewerken artefacten vinden die zijn theorie konden staven. De man zocht, de eilanders reikten hem het een en ander aan. Beeldjes in Inca stijl, bordjes met inscripties. Heyer dahl betaalde de eilanders in dollars. Wat hij niet wist was dat de eilanders de voorwerpen zelf gemaakt hadden uit verweerde stukken steen. Heyerdahl was onder de indruk van de enorme stenen beelden die over het grote man met zijn traditionele haar dracht lacht om z'n redenering. Tiare niet minder. Echt gezagsgetrouw zijn de eilanders niet, nooit geweest. Hon derden jaren geleden maakte een bloe dige stammenstrijd een einde aan de moai-cultuur en werden alle beelden omgekieperd, tegenwoordig negeren de jonge mannelijke eilanders politie en militairen en kweken ze op verla ten plekken aan de noordkust verbo den kruiden. Tiare, eind twintig, grootgebracht op het eiland, ontwikkeld in Nieuw-Zee- land, maar door heimwee gedreven weer teruggekeerd op de grote rots, leidt bijna dagelijks groepen toeristen langs de liggende en staande moai, langs grafheuvels en dorpen uit de tijd van de Vogelman-cultus. Wat opvalt is dat sinds de dagen van Heyerdahl nog maar enkele beelden- rijen in oude luister hersteld zijn. De rest ligt te vergruizen op de plaatsen waar ze in de 18e eeuw van de ahoes afgetrokken zijn en met het gezicht in de aarde zijn gedrukt. Bewust om hen te ontdoen van hun bovenaardse krachten (manna). Waarom zijn de ve le beelden nog niet gerestaureerd? „Het kost veel te veel geld zeggen de Chileense autoriteiten", antwoordt Tiare op de vraag. Alessandro Magni- ni, een Milanese toerist die met zijn vrouw Katherina op huwelijksreis is, gelooft er niets van. Hij wijst de gids op een grote kraan die op het haventer rein staat. „Een paar uur die kraan in zetten en een rij beelden staat weer op eiland verspreid lagen en uitgehakt nog in hun stenen bed in de groeve van de vulkaan Rano Raraku lagen. Hoe waren ze ooit op hun plek boven de ahoes (grafkelders) terechtgeko men? Heyerdahl liet zijn team een soortge lijk beeld maken, kapte bomen om en sleurde in drie weken tijd een vijf ton wegend beeld van de vulkaan naar het strand bij Akahena. Tijdens het pro ject bleek dat het transporteren van het beeld veel boomstammen vergde, hetgeen de Noor al snel tot de conclu sie bracht dat de moaicultus uiteinde lijk tot de ontbossing van het eiland had geleid. In later jaren werd die theorie door andere wetenschappers ondersteund en verder - met onder zoeksmateriaal - beargumenteerd. Uit later onderzoek bleek dat zelfs toen de bomen allemaal weg waren de Rapa nui doorgingen met het maken van beelden. De clanhoofden hadden ge zegd dat de beelden zelf wel naar hun plaats zouden lopen. Enkele beelden zijn - door modderstromen - wat me ters 'verkropen'. De meeste liggen ech ter nog in de groeve hoog op de helling van de Rano Raraku. zijn plaats", meent Alessandro. „Kan mooi zo zijn", reageert Tiare, „maar je vergeet één ding. Het is een Chileense kraan. En Chilenen doen niets voor ons. Zelfs het vliegveld hebben zij niet aangelegd, dat hebben de Amerikanen gedaan, omdat ze een reservelandings baan moesten hebben voor hun ruimte shuttles." De landingsbaan oogt vanuit de lucht ook vreemd. Een strook macadam, dwars over het eiland, bijna vier kilo meter lang. Mataveri International Airport is voor de eilanders van le vensbelang. Tiare:„Toeroperators in Argentinië en Chili hebben plannen om nieuwe vluchten te beginnen. Lan Chile is daar niet zo voor te porren, maar wellicht gaat alles toch door. De werkgelegenheid op het eiland kan dan een nieuwe impuls krijgen." „Net als in 1993", weet Rapu nog, „toen Kevin Costner met zijn ploeg op het eiland neerstreek om de film Rapa Nui te maken. De film flopte in de bio scopen, maar wat wil je met hoofdrol spelers uit Hong Kong en Hawai, maar voor ons was het hele spektakel een succes. De filmploeg kwam voor zes weken, het werden zes maanden. Alles zat hen tegen, maar ons mee. Wij deden mee als figuranten, zorgden voor de catering, speelden timmer man, maakten plastic afgietsels van beelden en noem maar op. Dat was nog eens een tijd. Die film, dat was een hoogtepunt in onze beschaving, hahaha..." Conny van Gremberghe Kleine geschiedenis van de vooruit gang - Ronald Wright. Uitgeverij Cos- see, ISBN 90 5936 1091, 19,95. I ff MaungaTerevaka 300 - Polynesiërs van de Markiezen en Mangareva strijken neer op het eiland Rapa Nui. 1600 - Moai-cultus bereikt zijn hoogte punt. Over het eiland verspreid staan en liggen bijna duizend beelden. 1680 - Begin van de vogelman-cultus. 1722 - Jacob Roggeveen, notaris/ avonturier uit Middelburg, ontdekt zoekend naar het Zuidland op paas zondag, 5 april 1722, het eiland. 1774 - James Cook doet eiland aan. 1862 - Peruaanse slavenhandelaars ontvoeren 1400 Rapanui. 1888 - Chili annexeert Rapa Nui en verhuurt het aan een Britse schapen- houdersholding. 1955 - Thor Heyerdahl doet opgravin gen en schrijft een boek over het ei land en de Moai-beelden. 1967 - Opening vlieghaven Mataveri. 1978 - Restauratie van Apoe NauNau. 1993 - Kevin Costner maakt de film Rapa Nui 1996 - Eiland krijgt werelderfgoedsta- tus en wordt nationaal park. 1999 - Eerste grondclaims van eilan ders toegekend. 2003 - Tweede grondclaimronde afge rond. (half militair/half commercieel) wordt gerund door Chilenen, het nationaal park, Chilenen en de hotels en excur- siebedrijven? Die zijn in handen van Chilenen. De eilanders mogen de be diening doen, toeristen rondleiden en de bedden verschonen." Van de vierduizend bewoners van Ra pa Nui is veertig procent van het vaste land afkomstig. Ze drukken overduide lijk hun stempel op het leven op het verste ver-weg-eiland van de wereld. De Rapanui zelf worstelen met hun identiteit, weten niet hoe ze hun soeve reiniteit moeten herwinnen. Burge meester Edmunds wil geen nieuwe Chilenen meer toelaten op het eiland, althans niet als permanente bewoners. Andere Chilenen, toeristen, zijn meer dan welkom. Althans voor de burge meester. Zijn nicht en Elias Rapu, de rustige krijger/chauffeur zien veel lie ver het wekelijkse vliegtuig uit Tahiti landen dan het andere uit de andere richting. Via Tahiti worden Amerika nen, Aziaten en Europeanen aange voerd. „Ook toeristen, maar veelal mensen die ons ook in onze waarde la ten. Die respect hebben voor ons en on ze geschiedenis", zegt Tiare. „Chilenen tonen geen respect. Willen dat ook niet, kijk maar." Rapu wijst Elias Rapu en Tiare Edmunds. Mataveri Airport Kunstenaar Koro Tepano. naar een moeder met twee kinderen, die, de verbodsbordjes negerend, op een ahoe klimt om voor een grote moai te poseren voor vaderlief, die met zijn camera in de aanslag klaar staat. Ga er af", schreeuwt Rapu zie dend. Als hij aanstalten maakt de vrouw met harde hand van de grafheu vel te verwijderen, maakt het gezin dat het wegkomt. Koro Tepano, beeldend kunstenaar, hobbelt de meeste dagen op en neer tussen het vliegveld, het bezoekerscen- trum bij Orongo, het kunstenaarscen trum in het dorp en het vliegveld. Tus sen de bedrijven door maakt hij moai- beeldjes en ororongo-tabletten met het oerschrift van de Rapanui. De tuf steen haalt hij uit de groeve Rano ra- naku waaruit de oorspronkelijke moai zijn gehakt. „Ik mag geen steen uit de groeve halen van de Chilenen omdat het een nationaal park is, een be schermd gebied. Wat ze echter verge ten is dat het ons nationaal park is, van de eilanders en ik ben een Rapa nui, dus het gesteente is van mij." De Door Japanners gerestaureerde beelden op Ahoe Tongariki. foto's Conny van Gremberghe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25