Maar ik ben nooit afgunstig geweest nog mee in de boekhandel Alleen megasellers tellen i*ZC 23 Werk debutanten eindigt in versnipperaar Lieven de Leeuw, sociaal-democraat zaterdag 2 december 2006 Het voorval staat hem, na al die jaren, nog helder voor de geest. De kalender stond op 1932. Tien jaar was Lieven Hu- brecht de Leeuw toen. Hij zat in de vierde klas van de 'hoge bo- menschool' - zo werd het school tje in Goes genoemd, omdat het vooral door kinderen van gegoe de stand werd bezocht; het zoon tje van de zaadhandelaar, het dochtertje van de dokter, het neefje van de notaris. En daartus sen zat Lieven de Leeuw, kind uit een eenvoudig arbeidersge- Er heerste die dagen een opgewon den stemming. Want in Goes zou de Oranjetrein halt houden, een oran je gespoten treinstel waarin allerhan de zaken van het Koninklijk Huis wer den getoond. De entree bedroeg 25 cents. Vijfentwintig cents! Enig idee hoeveel broden je daarvoor kon ko pen? „Mijn moeder kon zich die luxe niet permitteren." En dus moest Lie ven de Leeuw op school sommen ma ken, terwijl zijn klasgenoten zich ver gaapten aan koninklijke attributen. Dat was hét moment waarop hij zich ervan bewust werd, dat het er in de wereld vaak oneerlijk aan toegaat. „Als je ziet dat andere kinderen mooie kleren dragen en je loopt zelf rond in afdankertjes - dat is wrang. Maar ik ben nooit afgunstig geweest." Een jaren-zeventigwoning aan de Beu kenstraat in Goes-zuid. Op de tafel, voor het raam, ligt een fraai verzorgd boekwerk met rode omslag. Mijmerin gen over mijn levensloop, staat er in goudkleurige letters op de kaft ge drukt. Het verscheen een jaar of vijf geleden in een oplage van 85 ('Alleen het omslag kostte me al een tientje per boek') exemplaren. Hij schreef het vooral voor zijn kinderen en kleinkin deren. Vele vellen vol schreef hij ook over zijn ervaringen als wethouder. Maar of die ooit in boekvorm verschij nen, is de vraag - want ach, wie zit daarop te wachten? Zijn vader Arjaen werd aan het Sas van Goes geboren, in een kroostrijk gezin. De meisjes dienden op de hoe ves in de omgeving, de jongens werk ten op het land van de Wilhelminapol- der. „Er werd op ze neergekeken, ze werden als slaaf behandeld. Mijn va der kon daar niet tegen. Hij kon zich moeilijk verenigen met de gezagsver houdingen die in de Wilhelminapol- der golden. En dat herken ik ook in mezelf. Ik heb me ook nooit zonder meer willen neerleggen bij de superio riteit die sommige mensen menen te mogen ontlenen aan hun afkomst of opvoeding." Moeder Fina kwam eveneens uit een groot landarbeidersgezin en ook zij werd als kind het land op gestuurd. Ze kwam later terecht in een slagerij waar ze hielp bij het slachten. „Moest ze een schaap vasthouden terwijl zijn strot werd afgesneden." Weer later liep ze adresjes af om er de was te doen, kleden te kloppen, stoepen te schuren. „Ze werkte bij het leven." Het was een moetje. Arjaen en Fina leerden elkaar rond 1920 kennen, ze huwden en hun eer ste, een dochtertje, werd vijf maanden na hun trouwdag geboren. Er zouden nog zeven kinderen volgen; Lieven Hu- brecht was nummer twee. Twaalf ambachten Vader Arjaen was een man van twaalf ambachten en dertien ongelukken; hij werd bijrijder bij van Gent Loos, was stratenmaker, ging in de handel en verkocht rijwielonderdelen, stortte zich op de verkoop van sigaren, stapte in de levensmiddelenbranche. Hij was daarbij niet altijd even succesvol, waardoor de schulden zich ophoop ten. En moeder Fina? Die moest maar zien hoe ze het gezin draaiende hield en kon daarbij niet altijd rekening houden met tere kinderzieltjes. Geen kwaad woord over zijn ouders, maar Lieven de Leeuw kijkt niet met heel warme gevoelens terug op zijn jeugdjaren. „Mijn vader leefde zijn ei- Naam: Lieven Hubrecht de Leeuw Woonplaats: Goes Geboren: 20 december 1922, Goes Opleiding: lagere school, diverse vakoplei dingen en vakbondscursussen Burgerlijke stand: sinds 1949 getrouwd met Bregtje Walrave; kinderen: Fien, Nelleke (overleden in 2004) en Adrie; opa van: Marieke, Paul, Yoeran, Ivet, Talitha en Yara Werk: leerling plaatwerker bij de Schelde, drukker bij Ooster- baan Le Cointre, machinezet- ter bij loonzetterij Melio, wet houder voor de PvdA in Goes (1972-1990) Was onder meer: voorzitter van de voetbalver eniging Goes, bestuurslid van de Goese Middenstandscentrale, secretaris van Humanitas Huidige functies: vicevoorzitter van de stichting Educatief Toerisme in Zeeland, lid van de seniorenraad Goes gen leven. Hij was hele dagen op pad. En als-ie thuiskwam kleedde hij zich om en ging hij kaarten of biljarten om de sores te ontvluchten. Dus mijn moe der stond er helemaal alleen voor." Lieven de Leeuw ('Ik was meer een kind voor de B-school') belandde min of meer bij toeval op de A-school, 'daar zat de sjiek de friemel op'. Op het schoolplein trok hij wel met die kinderen op, maar bij hen thuis over de vloer kwam hij vrijwel nooit. Het standsverschil, hé? „Je ging toch meer om met jongens van je eigen soort, zal ik maar zeggen." Bijna 85 jaar is hij nu. Hij ziet er nog patent uit. Wit T-shirtje onder een blauw overhemd, het wat dunner ge worden haar achterover gekamd, ste vige wenkbrauwen die over het randje van zijn zilverkleurige brilmontuur krullen. Krap veertien was hij toen hij bij De Schelde in Vlissingen terecht kwam. Lieven de Leeuw bleef er niet langer dan zeven weken, hij zag meer in de grafische industrie. Hij werd in de oor logsjaren in Duitsland tewerkgesteld ('Bidprentjes drukken voor gesneuvel de Duitse soldaten')] ontmoette Breg tje, met wie hij nog altijd is getrouwd; werd actief in de vakbeweging; volgde cursussen waar hij voor het eerst ken nis maakte met begrippen als 'vrije-markteconomie' en 'bilaterale handelsovereenkomsten'; werd lid van de Partij van de Arbeid en zong samen met Bregtje in De Stem des Volks uit volle borst De Socialisten mars en Eens komt de dag. Zij lazen Het Vrije Volk en Verstandig Ouder schap, het periodiek van de Neder landse Vereniging voor Sexuele Her vorming (NVSH). Voor diezelfde NVSH richtten zij aan huis - in de gangkast - een 'middelendepot' in, vol met condooms, zaaddodende pasta's en aanverwante artikelen. Iedere dins dag- en donderdagavond was het tus sen zeven en negen uur 's avonds 'spreekuur', dan konden bij het 'mid delendepot' voorbehoedsmiddelen worden betrokken. Soms deed de klei ne Nelleke, hun jongste dochter, open en informeerde op onbevangen toon wat mijnheer of mevrouw beliefde: 'condooms of een tube pasta', zonder dat zij enig benul had waar het alle maal voor diende. Wethouder In 1966 kwam De Leeuw voor de PvdA in de gemeenteraad van Goes om zes jaar later tot wethouder te wor den gekozen. Lieven de Leeuw, met alleen lagere school en een paar vak bondscursusjes op zak, wethouder? „'Dat kan ik nooit', dacht ik, 'nu kom ik terecht in een wereld die helemaal de mijne niet is.' Ik keek altijd nog op tegen mensen die hadden gestudeerd. Daar was ik toch een beetje benauwd van. Maar anderen waren ervan over tuigd dat ik het wél kon. In het begin tuiten je oren, vliegen er termen over tafel waarvan je geen idee hebt waar ze over gaan. Als je zo geïmponeerd bent, durf je nauwelijks voor je eigen mening uit te komen. Maar als dan blijkt dat de opmerkingen die je maakt, minder onzinnig zijn dan je zelf veronderstelt, krijg je steeds meer zelfvertrouwen." Vernederend, dat is het woord. Hij was tien jaar wethouder, toen de loon zetterij die hij eind jaren zestig had overgenomen, failliet ging; de markt was ingestort, de machines waren ver ouderd en de schuld was groot. „Ik heb in die tijd vaak 's nachts recht overeind in bed gezeten. Ik was per soonlijk aansprakelijk en in het be drijf liepen mensen rond die er al vijf Ier", zegt Hugo Verdaasdonk, profes sor aan de Universiteit van Tilburg en gespecialiseerd in de marketing en sociologie van het boek. Volgens Ver daasdonk gaat het succes van de me- gasellers - minimaal 150.000 verkoch te exemplaren - ten koste van de tra ditionele bestsellerauteurs. „Succesvolle schrijvers als Connie Palmen waren bijvoorbeeld eerst nog goed voor 80.000 verkochte exempla ren, maar die haalt er nu misschien nog 30.000. Je ziet dat de lezers zich steeds meer rond een héél beperkt aantal titels concentreren." Bestselleritis In het boekenvak wordt die trend om schreven als bestselleritis. Een steeds kleinere selectie boeken heeft gigan tisch succes. Alle andere nieuwe ti tels verdwijnen na zes weken stille tjes uit de boekhandel om verramsjt of vernietigd te worden. Hoewel er dus steeds minder titels zijn die aanslaan, komen er toch elk jaar weer meer nieuwe boeken op de markt. In 2004 verschenen er nog 16.800 nieuwe boeken, in 2005 17.500 en voor dit jaar heeft het Centraal Boekhuis er tot en met september al ruim 14.000 geteld, dus zal het totaal over 2006 waarschijnlijk ruim boven de 18.000 uitkomen. Het lijkt tegenstrijdig om méér titels aan te bieden als er zoveel mensen naar dezelfde auteurs grijpen, maar het heeft allemaal te maken met kans berekening. Het wordt voor uitgeve rijen steeds belangrijker om een me- gaseller te scoren, nu andere boeken steeds minder verkopen. De toverfor mule 'Hoe herken ik een megaseller?' is echter nog niet uitgevonden. Dus knallen sommige uitgeverijen als een schot hagel zoveel mogelijk titels de boekhandel in en hopen ze dat er mis schien één tussenzit die aanslaat bij een massapubliek. Dat daardoor mil joenen boeken voor niets worden ge produceerd, neemt men voor lief. Het zijn overigens niet alleen romans die hypes veroorzaken. Van Bereik je ideale gewicht van Sonja Bakker zijn ruim 600.000 exemplaren verkocht. Ook de kookboeken van Jamie Oliver zijn elk jaar terug te vinden in de hoogste regionen van de CPNB Boe- kentop-100. Elk succesnummer in een bepaald genre geeft ook weer de aanzet tot tal loze rip-offs. Dus verschijnen er sta pels boeken van koks met warrig haar a la Jamie, proberen uitgeverij en mee te liften op de Sonja Bak- ker-hype met allerlei soortgelijke dieetgoeroes en werd de lezer na het succes van De Da Vinci Code over spoeld met allerlei klonen waarin mysteries uit het verleden in thriller- vorm worden ontrafeld. Volgens professor Verdaasdonk wordt de bestselleritis alleen maar aangewakkerd door die onophoudelij ke stroom aan nieuwe titels. „Er wordt zoveel uitgegeven, dat zelfs ik als doorgewinterde lezer het allang niet meer bij kan houden. Lezers zijn de draad kwijt. Door bestsellerlijsten te publiceren, geef je ze enig houvast in het overweldigende aanbod." Hij gelooft dat bestsellerlijsten en top-tienen een zichzelf versterkend effect hebben. „Die lijsten zijn pure marketinginstrumenten. Ze sturen de boekenkoper in zijn beslissing." Dat lezers zich zo gemakkelijk laten sturen, is volgens de hoogleraar een kwestie van het risico op een mis koop uitsluiten. „Er zijn steeds min der mensen die heel veel boeken ko pen. De grootste groep kopers be staat toch uit consumenten die gemid deld twee a drie boeken per jaar aan schaffen. Dat is heel erg weinig, dus als er dan een boek wordt gekocht, moet het ook wel iets zijn waarvan je zeker bent dat je het leuk vindt. Om een miskoop uit te sluiten is het dan dus logisch om te kiezen voor een bestseller, een boek dat zich al bij een groot publiek heeft bewezen." Ook Joost Nijsen van uitgeverij Po dium sluit zich bij die visie aan: „Ne derland kent een heel grote midden groep van behoorlijk goed opgeleide mensen. Juist dat is de belangrijkste doelgroep van de bestseller. Mensen die niet heel veel lezen, maar die zo af en toe ook wel eens een boek in hun kast willen zetten. Die kiezen voor iets waarvan bekend is dat het gros van de lezers het mooi vindt." Onbekend maakt dus onbemind, ook in de wereld van de boeken. Met als gevolg dat een groot deel van die 18.000 nieuwe titels zijn weg naar de lezer nooit zal vinden. Ook niet via de ramsj. Achterflap „Vroeger waren lezers nog wel ge neigd om een onbekend boek voor een paar euro te kopen als de achter flap hen aansprak. Ook wij merken nu dat we debutanten en onbekende schrijvers steeds moeilijker kunnen verkopen", zegt Looman van De Sleg- te. Van hem zou het allemaal wel wat minder mogen met het aanbod, want: „Sommige boeken raak je gewoon aan de straatstenen niet kwijt." Verdaasdonk is het standpunt toege daan dat uitgeverijen maar moeten produceren wat ze willen zolang ze er niet failliet aan gaan. Zelfs de boe kenwurm in hem ziet echter geen heil in al die duizenden nieuwe boeken. „Dan wordt er weer iemand gepresen teerd als het nieuwe literaire talent van Letland en dan denk ik: 'wat kan mij het eigenlijk schelen?' Er wordt mateloos uitgegeven en ik vraag me vaak af waarom. Al die boeken zijn als goedkope confectie, van hetzelfde laken een pak. Talloze mislukte lief des die worden beschreven, tonnen papier worden verspild, al dat werk voor niks. Als uitgever zou ik daar in tens verdrietig van worden. Gelukkig heb ik een ander vak gekozen." Anneke Stoffelen entwintig jaar werkten." Uitgerekend op de dag dat in de krant het faillisse ment van loonzetterij Melio werd ge meld, moest Lieven de Leeuw naar een feestelijke bijeenkomst. „Ik moest een eerste paal slaan voor een project in het Kolveniershof. Vreselijk was dat. Ik ben er met lood in mijn schoe nen naar toe gegaan." Veel moois In de achttien jaar dat Lieven de Leeuw wethouder (ruimtelijke orde ning, volkshuisvesting, openbare wer ken en verkeer) was, heeft hij een stempel gedrukt op de ontwikkeling van Goes. In die - door hem volge bouwde - Goese Polder, nee, daar zou hij zelf niet willen wonen. Maar als hij zo door de binnenstad, in het ge biedje rond de Goese kaden wandelt, denkt hij wel eens: „We hebben toch ook veel moois tot stand gebracht." Naast het geluidsmeubel, in de boe kenkast, op de plank die de WP-ency- clopedie torst, staan in lijstjes gevatte foto's van zijn broer Albert en zijn dochter Nelleke. Albert, met wie hij een speciale band had, overleed dit voorjaar. Nelleke stierf twee jaar geleden; plotseling, ge volg van een slagaderlijke bloeding. „Dat moet je zien te verwerken, hé? Je moet het accepteren. Maar als ik al leen ben, hoef ik maar naar haar foto te kijken en komt er een heel wereldje terug - dan weet ik weer wat ik heb verloren." Willem van Dam In het afgelopen jaar verschenen circa 18.000 nieuwe boektitels. Met veel bravoure prijzen uitgeverij en hun debutanten aan als dé literai re ontdekking van 2006 of presente ren ze een kookboek van de zoveelste Jamie Oliver look-alike in de hoop op een bestseller. Ondertussen gaan er jaarlijks miljoenen boeken genade loos door de papierversnipperaar, want de gemiddelde lezer heeft lie ver iets van Kluun of Saskia Noort voor Kerstmis. Zen in de kunst van de theeceremo nie, De Mabel-generatie en Sprookjes uit Litouwen. Voorbeelden uit de brij titels waarvan ooit een uitgever moet hebben gedacht dat er lezers om ver legen zaten. Nu liggen ze bij De Sleg- te te koop voor 2,99 euro. Blijven ze ook daar liggen, dan wacht de papier versnipperaar. Jaarlijks worden mil joenen boeken vernietigd. Dat is goedkoper dan al die onverkoopbare titels in opslag te houden. Het Centraal Boekhuis in Culem- borg, waar bijna alle voorraden van de Nederlandse uitgeverijen liggen opgeslagen, versnipperde tot en met 1 oktober van dit jaar al 935.000 boe ken. Die kregen geen tweede kans via de ramsj. Van de op jaarbasis ruim drie miljoen boeken die wél bij ramsj winkels als De Slegte of de Witte Boe kenmarkt terechtkomen, wordt ook nog een substantieel deel uiteindelijk doorgedraaid, wat mooi uitgeversjar gon is voor versnipperd. „Voor ons is het voordeel van de pro- t ductiedrift bij uitgeverijen dat we Elk jaar komen een paar miljoen boeken in de ramsj terecht. Een groot deel daarvan wordt uiteindelijk vernietigd. foto Roland de Bruin/GPD enorm veel keus hebben voor een la ge prijs", zegt Herman Looman van De Slegte. „Onze winkels en magazij nen zijn niet van elastiek, dus we be perken ons tot zesduizend titels per jaar. Dan nog wordt er uiteindelijk veel doorgedraaid." Toch gaat het niet zo slecht met de boekhandel. Wim van Leeuwen is on derzoeker bij de Stichting Speur werk, die de verkoopgegevens van honderdvijftig boekwinkels bijhoudt en wekelijks de Bestseller 60 lijst sa menstelt. „Ik schat dat de omzet van de winkels dit jaar ongeveer tien pro cent hoger uitkomt dan in 2005." Er wordt dus wel verkocht, maar vooral méér van hetzelfde. Boeken als De Da Vinci Code van Dan Brown of De eetclub van Saskia Nooii zijn goed voor honderdduizenden verkochte exemplaren. Dat de boekenmarkt wordt beheerst door een klein groepje goedverkopen- de auteurs, was ook vroeger al zo. De laatste paar jaar is het echter een trend dat het groepje bestsellerau teurs steeds kleiner wordt en het aan tal verkochte exemplaren per bestsel ler steeds groter. „Als uitgever heb je nu geen bestsel ler meer nodig, maar een megasel- foto Mechteld Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23