Gewone RoOfïlStei" is lang niet gek PZC VW Touran zoekt op de tast een parkeerplekje 23 Scout-versie in voorjaar vrijdag 1 december 2006 Vraag antwoord Wat betekenen al die cijfers en letters op de zijkant van een auto band? René van Maasaklcers van Profile Tyrecenter: „Neem de code: 195/50R15 82V. Achtereenvolgens staat dat voor de breedte in millimeters (195), de hoogte/breedte verhouding (50%), dat het een radiaalband (R) betreft, de wieldoorsnede in inches (1 inch 2,54 cm) en de belas tingindex (82). Deze is belangrijk bij caravans en bestel wagens en geeft het maximale draagvermogen van de band weer. De index loopt van 60 (250 kilogram) tot en met 126 (1.700 kg). De V is een snelheidssymbool, deze lopen van L (120 km/u) tot en met Y (300 km/u), na te kij ken. Op de band staat ook de productiedatum vermeld, bijvoorbeeld 1602. Dit zijn de week (16) en het jaar (2002). Op sommige banden is de draairichting met een pijl aangegeven. Winterhanden dragen tot slot de letters M+S (modder en sneeuwén een sneeuwvlok-symbool. Zon der dit sneeuwvlokje is het niet zeker dat het een in Ne derland en Duitsland goedgekeurde winterhand is. Elke band dient ook een E-nummer te hebben, zodat je weet dat deze voldoet aan de Europese richtlijnen. Banden zonder E-nummers zijn niet toegestaan in Europa, maar worden nog steeds in grote aantallen aangeboden." info: www.mijnautoband.nl Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto. Om de markt te be stormen had hij iets goedkoper gemogen. Maar verrassend leuk en luchtig is die Roomster van Skoda wel. Door Rien van der Steen Hij eindigde bij de Auto van het Jaar-verkiezing als vierde, maar Skoda was daar niet zo te leurgesteld over als de mannen bij Opel, van wie de Corsa met een paar puntjes verschil de eer aan de Ford S-Max moest laten. Hoe langer je met de Roomster rijdt, hoe beter hij overkomt. Mevrouw Van der Steen, altijd tamelijk kritisch met blik, vindt het de beste kleine auto waar ze het afgelopen jaar in ge zeten heeft. Gek genoeg De Roomster blinkt uit met slim ingerichte bagageruimte en veel leefplek voor passa giers, terwijl hij buiten beschei den oogt. De vierde modellijn van Skoda doet het huismotto van de Tsjechen eer aan: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. En toch is het mooi een van de oudste autofabrikanten van de wereld. Importeur Pon denkt in 2007 minstens 2.500 Roomsters te kunnen verkopen. Gaat luk ken, want de bestelachtige auto - door de verspringende lijn van de zijruiten heeft hij iets van een Citroen Berlingo - ziet er aardig uit en is niet te duur. Tenminste met een eenvoudige motorisering, bijvoorbeeld de 1.4, want de voordeligste 1.2 is echt ondergemotoriseerd. Bestelauto Skoda, Tsjechische dochter van VW, bouwt dit jaar 500.000 au to's en is dus net iets groter dan Volvo. Goedkoop is het al lang niet meer. De Roomster past mooi tussen een Nissan Note en de Renault Scénic in en is een strakke concurrent van de Opel Meriva. Zijn drie stoelen achterin kun nen voor- en achteruit, vele ma len versteld en compleet uitge nomen worden. Met een vol be mande auto is er nog altijd 450 liter bagageruimte, met de stoe len eruit 1.780 liter. De ruimte waar zijn naam naar verwijst, maakt hij in elk geval waar. De inrichting is slim, met bijvoor beeld twee dashboardkastjes en veel opbergplekjes. Een paar fietsen achterin kan best als de stoelen eruit zijn. In wezen is het dan ook een bestelauto in personenvervoer-outfit. Hij rijdt verrassend comforta- Boven: de Roomster is een origineel uitziende midi-mpv die de maten van een Renault Scénic benadert. TEST bel. Ondanks zijn elektro-hy- draulisch bekrachtigd stuur geeft de Roomster zijn bestuur der een prima rijgevoel. Ook de wegligging is dik in orde. Erg jammer dat de fabriek het mo torgeluid niet wat beter kon iso leren. En ook jammer is dat de versie met een beetje motor aan de dure kant wordt. Q) Skoda Roomster 1.4 Standaard: vier airbags, 12-voltaansluitïng in kofferbak, elektro- hydraulische stuurbekrachtiging, twee dashboardkastjes, schijfremmen rondom, toerenteller, centrale vergrendeling, cruise control, elektrische bediening voorste zijruiten. Techniek: drie benzine- en drie dieselmotoren: 1.2 driecilinder met 64 pk, 1.4 viercilinder met 86 pk, 1.6 met 105 pk en event, zestraps auto maat; 1.4 driecilinder TDI met 69 of 80 pk en een 1.9 TDI met 105 pk L x b x h: 4.21 x 1.68 x 1.61 m Wielbasis: 2.62 m. Draaicirkel: 10.50 m. Bagageruim: 450/1.780 liter. Tankinhoud: 55 liter. Gewicht: 1.230 kg. Aanhanger geremd: 1.000 kg. Verbruik: 1:15,5 Prijs: 1.2 16.240 euro 1.4 17.375 1.6 18.475 1.4 TDI 20.125 1.9 TDI 22.625 Voor Inrichting Ruimte Tegen Lage instap vóór Motorgeluid Conclusie: De Skoda Roomster is een vijfpersoons mini-mpv met grote kwaliteiten. Hij zal in de Nissan Note en de Opel Meriva zijn grootste concurrenten treffen. Net als van de Octavia Combi komt er van de Roomster een zogeheten Scout-versie. Sko da laat deze uitvoering voor het eerst zien op de Essen Mo tor Show, die vandaag begint. De auto is uitgebreid met stoer ogende off-roadelemen- ten, zoals grotere, 16 inch-wie- len, dikke stootlijsten opzij en een zilverkleurige be- schermplaat aan de achter kant. Verder heeft hij speciale dashboard- en stoelbekleding. Hij komt begin 2007, prijzen zijn nog niet bekend. Verkeer^! Test uw theoriekennis U wilt via een middellange uitrijstrook uitvoegen. Hoe handelt u? O U remt af op de rijbaan om met geringe snelheid de uitrijstrook op te rijden. (T) U mindert op de doorgaande rijbaan snelheid, uitsluitend door zo geleidelijk mogelijk gas terug te nemen. uaptu ueyjoop 'uauiujaj uaiaouj ai japuoz ueeqfu ap do jaayjaA apuaujoydojaiqae jaq jepoz 'piaq/aus Mn J?ep sed 'yfi/aBouj uaipui 'japuiujja/\ yoojisfuiin ap dg sed)uiBaq uaBaoiqip q :si pjooAAjue aistnliap Trafic beste besteller De titel Bestelauto van het Jaar 2007 is gewonnen door de Renault Trafic. De jury roemde de auto we gens zijn sterke kilometerkostprijs. De eveneens dit jaar gefacelifte Renault Master haalde de tweede plaats. Bomvol jaarboek Autovisie Het blad Autovisie heeft zijn jaarboek klaar. Met veel testnotities, nog meer technische gegevens en in formatie over houderschapsbelasting, verzekeringspre mies en lease- en wegenbelastingtarieven. Door de veel heid wat onoverzichtelijk, maar wel mooi 500 nuttige pagina's voor 15,95 euro. ApriliaTuono als hazewind Wie buikpijn krijgt van netjes inparkeren kan er niet omheen. Schaf een nieuwe VW Touran aan. Hij doet het veel makkelijker en sneller dan de Toyota met automa tisch parkeersysteem. Door Rien van der Steen Toyota kwam er eind vorig jaar mee, de elektronische parkeer- assistent. Uniek toen, maar zo iets duurt natuurlijk nooit lang. Vroeger hadden de Japanners de naam westerse techniek te kopiëren, deze keer lijken de rollen omgedraaid. Want Volks wagen lanceert nu een parkeer- assistent op de vernieuwde Tou ran. Grappig: deze navolger werkt veel beter dan het Japan se origineel. Benauwd Waar Toyota een jaartje gele den de hybride Prius met IPA (intelligent parking assistaan bood, gaat VW daar met zijn parkassistent overheen. Ideaal voor ouderen of mensen die KENNISMAKING het Spaans benauwd krijgen als ze in een ogenschijnlijk te klein gaatje moeten parkeren. Deze auto doet het zelf. Bij de Toyota Prius verloopt het proces nogal omstandig. De chauffeur laat het stuur los, volgt de elektronische aanwij zingen en houdt de voet bij de rem. Op een beeldscherm ver schijnen ingewikkelde geldeur- de lijnen en een nogal lastig in stelbaar parkeerkader. Een ca mera meet of de auto in het gat past of niet. Optische meting dus. En daar gaat VW heel anders te werk. In plaats van een (dure) camera gebruiken de Wolfsbur- gers akoestische sensoren. Die VW heeft zijn mpv-Golf' de Tou ran opgefrist. meten met geluidsgolven (zoals schepen sonar gebruiken) de af stand naar andere auto's en ob stakels. Het werkt aanzienlijk sneller en maakt in elk geval een eenvoudiger indruk. Zodra de auto na een druk op de parlceerknop signaleert dat er voldoende plek is om achter uit in te parkeren geeft hij dat door aan de bestuurder. Die laat het stuur los, laat de koppe ling opkomen en de elektroni ca doet de rest. Het duurt 15 se conden voor de auto op zijn plek staat. Een fluitje van een cent, waar de Prius er aanzien lijk meer werk mee heeft. Daar hoeft de bestuurder overigens niet te koppelen, want zowel de Prius als de grootste Lexus (die over hetzelfde systeem be schikt) zijn uitgerust met een automaat. Acht euro Een automatisch parkeersys teem is ook een beetje eng: in Europa is het toegelaten, maar in de VS gaat dat nog even du ren. De Amerikanen vinden dat er juridische haken en ogen aan zitten. Het automatische in- parkeersysteem werkt alleen achteruit, zowel bij Toyota als bij VW. Het wachten is nu op andere merken die ermee komen. Hon da heeft er ook al een, en dat systeem werkt met stembestu- ring. Zo roep je straks 'inparke ren!' tegen je gewillige Honda. In principe kan het op elke au- Handen los, koppelen en gasge- ven, en de auto parkeert uit zich zelf. to die elektrische stuurbekrach tiging heeft. Dat VW sensoren kiest in plaats van een camera, is volgens Armin Keller van de fabrikant omdat die sensoren veel goedkoper zijn: „Wij gebruiken er tien en die kosten ons 8 euro (inkoop) per stuk. Daar koop je geen camera voor. Een camera vinden wij veel te gevoelig. Bij te veel of te weinig licht zijn er storingen. En juist 's avonds moet zo'n ding feilloos kunnen parkeren. Bovendien wordt een camera lens vies. Sensoren zijn dus be trouwbaarder." Het systeem kent verschillende componenten die samenwer ken via een centrale computer. Die kan elektrische energie naar de stuurinrichting sturen. Aangezien daar al een motor zit voor de bekrachtiging, kan het ook andersom werken. Toyota vraagt 3.500 euro extra voor een onder andere met par- keerassistent uitgeruste Prius, VW neemt genoegen met 1.100 euro voor zijn parkeervreugd. In thuisland Duitsland volstaat zelfs 670 euro, ongeveer zoveel als hier alleen een parkeerwaar- schuwingssignaal kost. Bestverkocht De Touran dateert van 200-3 en is in Duitsland de best verkoch te midi-mpv, vóór de Mercedes B-klasse en de Opel Zafira. In to taal heeft VW er 650.000 van verkocht. Ook in de nu opgefriste versie met verchroomde grille, nieu we bumpers, andere koplam pen en achterlichten kan de tweede zitrij plat of uitgeno men worden. Een derde zitrij met twee stoeltjes is een optie, net als bixenon verlichting met bochtverlichting. Er is ook een Touran op aard gas, met vier tanks onder de vloer. Deze EcoFuel-versie is vooral in Duitsland, waar in to taal 650 aardgastankstations staan, populair. De 2.0 liter Eco- Fuel kost hier ruim dertig mil le. De goedkoopste Touran is de 1.6 Trendline voor 25.750 euro, Benz wordt bunker Mercedes-Benz heeft een nieuwe uitvoering van de S-klasse in gepantserde uitvoering. De S-Guard biedt bescherming tegen aanslagen en geweld. Het nieu we model komt eerst als S 600 Guard met twaalfcilinder- motor en lange wielbasis. Mercedes-Benz maakt al 80 jaar gepantserde voertuigen. Het nieuwe topmodel van de Guard-reeks wordt in Sindelfingen gebouwd. Grand Prixboek Vanaf 23 november ligt er een nieuw boek in de win kel, Honderd jaar Grands Prix 1906-2006. Een Neder landstalig overzicht van alle Grand Prix- en Formule 1-wedstrijden, dat in woord en beeld de boeiende ge schiedenis van meer dan een eeuw automobielsport be schrijft. Met vanaf 1950 het tijdperk van de Formule 1. Honderd jaar Grands Prix (1906-2006), 400 pagina's met zwart wit- en kleurenfoto's. Uitgeverij Haakman, Huizen, prijs. 19,95 euro. De krachtigste uitvoering van de Aprilia Tuono mo torfiets is de 1000 R Factory. Gebaseerd op de Tuo no Racing uit 2002 met een nieuw blok, nieuwe dem ping en vering, lichtere wielen en veel carbon- fiber. Het eenli ter magnesium V-twin motor blok levert 139 pk en een kop- De vederlichte Tuono 1000 R Factory, pel van bijna 110 Nm bij 8.500 toeren. Het deels aluminium frame van de motor weegt slechts 9,6 kilogram, de totale motor 181 kilo. Hij kost 15.990 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31