Gewone Roomster is lang niet gek
PZC
VW Touran zoekt op de tast een parkeerplekje
23
Scout-versie in voorjaar
vrijdag 1 december 2006
Vraag antwoord
Wat betekenen al die cijfers en letters op de zijkant van een auto
band?
René van Maasakkers van Profile Tyrecenter: „Neem
de code: 195/50R15 82V. Achtereenvolgens staat dat
voor de breedte in millimeters (195), de hoogte/breedte
verhouding (50%), dat het een radiaalband (R) betreft, de
wieldoorsnede in inches (1 inch 2,54 cm) en de belas
tingindex (82). Deze is belangrijk bij caravans en bestel
wagens en geeft het maximale draagvermogen van de
band weer. De index loopt van 60 (250 kilogram) tot en
met 126 (1.700 kg). De V is een snelheidssymbool, deze
lopen van L (120 km/u) tot en met Y (300 km/u), na te kij
ken. Op de band staat ook de productiedatum vermeld,
bijvoorbeeld 1602. Dit zijn de week (16) en het jaar
(2002). Op sommige banden is de draairichting met een
pijl aangegeven. Winterhanden dragen tot slot de letters
M+S (modder en sneeuwén een sneeuwvlok-symbool. Zon
der dit sneeuwvlokje is het niet zeker dat het een in Ne
derland en Duitsland goedgekeurde winterhand is. Elke
band dient ook een E-nummer te hebben, zodat je weet
dat deze voldoet aan de Europese richtlijnen. Banden
zonder E-nummers zijn niet toegestaan in Europa, maar
worden nog steeds in grote aantallen aangeboden."
info. www.mijnautoband nl
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia n!
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
uapfu uey Joop 'uawwai uaiaouj ai japuoz
ueeqlu ap do jaayjdA apuaujo^dojaiqae jat/ jepoz 'piaqjaus Mn jeep
sed 'qtijaBow uaipui 'japuiujja/\ yoOJiSfuijn ap do sedtuiBaq uaBaonp/]
q si pjooMiue atsinf iaH
Trafic beste besteller
De titel Bestelauto van het Jaar 2007 is gewonnen
door.de Renault Trafic. De jury roemde de auto we
gens zijn sterke kilometerkostprijs. De eveneens dit jaar
gefacelifte Renault Master haalde de tweede plaats.
Bomvol jaarboek Autovisie
Het blad Autovisie heeft zijn jaarboek klaar. Met veel
testnotities, nog meer technische gegevens en in
formatie over houderschapsbelasting, verzekeringspre
mies en lease- en wegenbelastingtarieven. Door de veel
heid wat onoverzichtelijk, maar wel mooi 500 nuttige
pagina's voor 15,95 euro.
ApriiiaTuono als hazewind
Benz wordt bunker
Mercedes-Benz heeft een nieuwe uitvoering van de
S-klasse in gepantserde uitvoering. De S-Guard
biedt bescherming tegen aanslagen en geweld. Het nieu
we model komt eerst als S 600 Guard met twaalfcilinder-
motor en lange wielbasis. Mercedes-Benz maakt al 80
jaar gepantserde voertuigen. Het nieuwe topmodel van
de Guard-reeks wordt iii Sindelfingen gebouwd.
Grand Prixboek
Vanaf 23 november ligt er een nieuw boek in de win
kel, Honderd jaar Grands Prix 1906-2006. Een Neder
landstalig overzicht van alle Grand Prix- en Formule
1-wedstrijden, dat in woord en beeld de boeiende ge
schiedenis van meer dan een eeuw automobielsport be
schrijft. Met vanaf 1950 het tijdperk van de Formule 1.
Honderd jaar Grands Prix (1906-2006), 400 pagina's met zwart
wit- en kleurenfoto's Uitgeverij Haakman, Huizèn, prijs 19,95 euro.
0m de markt te be
stormen had hij iets
goedkoper gemogen.
Maar verrassend leuk
en luchtig is die
Roomster van Skoda
wel.
Door Rien van der Steen
Hij eindigde bij de Auto van
het Jaar-verkiezing als vierde,
maar Skoda was daar niet zo te
leurgesteld over als de mannen
bij Opel, van wie de Corsa met
een paar puntjes verschil de eer
aan de Ford S-Max moest laten.
Hoe langer je met de Roomster
rijdt, hoe beter hij overkomt.
Mevrouw Van der Steen, altijd
tamelijk kritisch met blik,
vindt het de beste kleine auto
waar ze het afgelopen jaar in ge
zeten heeft.
Gek genoeg
De Roomster blinkt uit met
slim ingerichte bagageruimte
en veel leefplek voor passa
giers, terwijl hij buiten beschei
den oogt. De vierde modellijn
van Skoda doet het huismotto
van de Tsjechen eer aan: doe
maar gewoon, dan doe je gek
genoeg.
En toch is het mooi een van de
oudste autofabrikanten van de
wereld. Importeur Pon denkt in
2007 minstens 2.500 Roomsters
te kunnen verkopen. Gaat luk
ken, want de bestelachtige auto
-door de verspringende lijn van
de zijruiten heeft hij iets van
een Citroen Beriingo - ziet er
aardig uit en is niet te duur.
Tenminste met een eenvoudige
motorisering, bijvoorbeeld de
1.4, want de voordeligste 1.2 is
echt ondergemotoriseerd.
Bestelauto
Skoda, Tsjechische dochter van
VW, bouwt dit jaar 500.000 au
to's en is dus net iets groter dan
Volvo. Goedkoop is het al lang
niet meer. De Roomster past
mooi tussen een Nissan Note en
de Renault Scénic in en is een
strakke concurrent van de Opel
Meriva.
Zijn drie stoelen achterin kun
nen voor- en achteruit, vele ma
len versteld en compleet uitge
nomen worden. Met een vol be
mande auto is er nog altijd 450
liter bagageruimte, met de stoe
len eruit 1.780 liter. De ruimte
waar zijn naam naar verwijst,
maakt hij in elk geval waar. De
inrichting is slim, met bijvoor
beeld twee dashboardkastjes en
veel opbergplekjes. Een paar
fietsen achterin kan best als de
stoelen eruit zijn. In wezen is
het dan ook een bestelauto in
personenvervoer-outfit.
Hij rijdt verrassend comforta-
Wie buikpijn krijgt
van netjes inparkeren
kan er niet omheen.
Schaf een nieuwe VW
Touran aan. Hij doet
het veel makkelijker
en sneller dan de
Toyota met automa
tisch parkeersysteem.
Door Rien van der Steen
Toyota kwam er eind vorig jaar
mee, de elektronische parkeer-
assistent. Uniek toen, maar zo
iets duurt natuurlijk nooit lang.
Vroeger hadden de Japanners
de naam westerse techniek te
kopiëren, deze keer lijken de
rollen omgedraaid. Want Volks
wagen lanceert nu een parkeer-
assistent op de vernieuwde Tou
ran. Grappig: deze navolger
werkt veel beter dan het Japan
se origineel.
Benauwd
Waar Toyota een jaartje gele
den de hybride Prius met IPA
(intelligent parking assistaan
bood, gaat VW daar met zijn
parkassistent overheen. Ideaal
voor ouderen of mensen die
KENNISMAKING
het Spaans benauwd krijgen als
ze in een ogenschijnlijk te
klein gaatje moeten parkeren.
Deze auto doet het zelf.
Bij de Toyota Prius verloopt het
proces nogal omstandig. De
chauffeur laat het stuur los,
volgt de elektronische aanwij
zingen en houdt de voet bij de
rem. Op een beeldscherm ver
schijnen ingewikkelde geldeur-
de lijnen en een nogal lastig in
stelbaar parkeerkader. Een ca
mera meet of de auto in het gat
past of niet. Optische meting
dus.
En daar gaat VW heel anders te
werk. In plaats van een (dure)
camera gebruiken de Wolfsbur-
gers akoestische sensoren. Die
VW heeft zijn mpv-Golf' de Tou
ran opgefrist.
meten met geluidsgolven (zoals
schepen sonar gebruiken) de af
stand naar andere auto's en ob
stakels. Het werkt aanzienlijk
sneller en maakt in elk geval
een eenvoudiger indruk.
Zodra de auto na een druk op
de parkeerknop signaleert dat
er voldoende plek is om achter
uit in te parkeren geeft hij dat
door aan de bestuurder. Die
laat het stuur los, laat de koppe
ling opkomen en de elektroni
ca doet de rest. Het duurt 15 se
conden voor de auto op zijn
plek staat. Een fluitje van een
cent, waar de Prius er aanzien
lijk meer werk mee heeft. Daar
hoeft de bestuurder overigens
niet te koppelen, want zowel
de Prius als de grootste Lexus
(die over hetzelfde systeem be
schikt) zijn uitgerust met een
automaat.
Acht euro
Een automatisch parkeersys
teem is ook een beetje eng: in
Europa is het toegelaten, maar
in de VS gaat dat nog even du
ren. De Amerikanen vinden dat
er juridische haken en ogen
aan zitten. Het automatische in-
parkeersysteem werkt alleen
achteruit, zowel bij Toyota als
bij VW.
Het wachten is nu op andere
merken die ermee komen. Hon
da heeft er ook al een, en dat
systeem werkt met stembestu-
ring. Zo roep je straks 'inparke
ren!' tegen je gewillige Honda.
In principe kan het op elke au-
Handen los, koppelen en gasge-
ven, en de auto parkeert uit zich
zelf.
to die elektrische stuurbekrach
tiging heeft. Dat VW sensoren
kiest in plaats van een camera,
is volgens Armin Keller van de
fabrikant omdat die sensoren
veel goedkoper zijn:
„Wij gebruiken er tien en die
kosten ons 8 euro (inkoop) per
stuk. Daar koopje geen camera
voor. Een camera vinden wij
veel te gevoelig. Bij te veel of te
weinig licht zijn er storingen.
En juist 's avonds moet zo'n
ding feilloos kunnen parkeren.
Bovendien wordt een camera
lens vies. Sensoren zijn dus be
trouwbaarder."
Het systeem kent verschillende
componenten die samenwer
ken via een centrale computer.
Die kan elektrische energie
naar de stuurinrichting sturen.
Aangezien daar al een motor
zit voor de bekrachtiging, kan
het ook andersom werken.
Toyota vraagt 3.500 euro extra
voor een onder andere met par-
keerassistent uitgeruste Prius,
VW neemt genoegen met 1.100
euro voor zijn parkeervreugd.
In thuisland Duitsland volstaat
zelfs 670 euro, ongeveer zoveel
als hier alleen een parkeerwaar-
schuwingssignaal kost.
Best verkocht
De Touran dateert van 2003 en
is in Duitsland de best verkoch
te midi-mpv, vóór de Mercedes
B-klasse en de Opel Zafira. In to
taal heeft VW er 650.000 van
verkocht.
Ook in de nu opgefriste versie
met verchroomde grille, nieu
we bumpers, andere koplam
pen en achterüchten kan de
tweede zitrij plat of uitgeno
men worden. Een derde zitrij
met twee stoeltjes is een optie,
net als bixenon verlichting met
bochtverlichting.
Er is ook een Touran op aard
gas, met vier tanks onder de
vloer. Deze EcoFuel-versie is
vooral in Duitsland, waar in to
taal 650 aardgastankstations
staan, populair. De 2.0 liter Eco-
Fuel kost hier ruim deitig mil
le.
De goedkoopste Touran is de
1.6 Trendline voor 25.750 euro.
TEST
bel. Ondanks zijn elektro-hy-
draulisch bekrachtigd stuur
geeft de Roomster zijn bestuur
der een prima rijgevoel. Ook de
wegligging is dik in orde. Erg
jammer dat de fabriek het mo
torgeluid niet wat beter kon iso
leren. En ook jammer is dat de
versie met een beetje motor
aan de dure kant wordt.
Net als van de Octavia Combi
komt er van de Roomster een
zogeheten Scout-versie. Sko
da laat deze uitvoering voor
het eerst zien op de Essen Mo
tor Show, die vandaag begint.
De auto is uitgebreid met
stoer ogende off-roadelemen-
ten, zoals grotere, 16 inch-wie-
len, dikke stootlijsten opzij
en een zilverkleurige be
schermplaat aan de achter
kant. Verder heeft hij speciale
dashboard- en stoelbekleding.
Hij komt begin 2007, prijzen
zijn nog niet bekend.
Standaard: vier airbags, 12-voltaansluiting in kofferbak, elektro-
hydraulische stuurbekrachtiging, twee dashboardkastjes, schijfremmen
rondom, toerenteller, centrale vergrendeling, cruise control, elektrische
bediening voorste zijruiten.
Techniek: drie benzine- en drie dieselmotoren: 1.2 driecilinder met 64
pk, 1.4 viercilinder met 86 pk, 1.6 met 105 pk en event, zestraps auto
maat; 1.4 driecilinder TDI met 69 of 80 pk en een 1.9 TDI met 105 pk
Lx bx h: 4.21 x 1.68 x 1.61 m. Aanhanger geremd: 1.000 kg.
Wielbasis: 2.62 m. Verbruik: 1:15,5
Draaicirkel: 10.50 m. Prijs: 1.2 16.240 euro
Bagageruim: 450/1.780 liter. 1-4 17.375
Tankinhoud: 55 liter. !S^,i25
Gewicht: 1.230 kg. 1.9 TDI 22.625
Q) Skoda Roomster 1.4
Boven: de Roomster is een origineel uitziende midi-mpv die de maten van een Renault Scénic benadert.
Onder: Nee, dit is geen foto van uw hotelkamer, gemaakt door-het reisbureau.
Cijfer: 9
Voor Inrichting
Ruimte
Tegen Lage instap vóór
Motorgeluid
Conclusie: De Skoda Roomster is
een vijfpersoons mini-mpv met grote
kwaliteiten. Hij zal in de Nissan Note
en de Opel Meriva zijn grootste
concurrenten
treffen.
Verkeer^! Test uw theoriekennis
QU wilt via een middellange uitrijstrook
uitvoegen. Hoe handelt u?
O U remt af op de rijbaan om met geringe
snelheid de uitrijstrook op te rijden.
Q) U mindert op de doorgaande rijbaan
snelheid, uitsluitend door zo geleidelijk
mogelijk gas terug te nemen.
De krachtigste uitvoering van de Aprilia Tuono mo
torfiets is de 1000 R Factory. Gebaseerd op de Tuo
no Racing uit
2002 met een
nieuw blok,
nieuwe dem
ping en vering,
lichtere wielen
en veel carbon-
fiber. Het eenli
ter magnesium
V-twin motor
blok levert 139
pk en een kop- De vederlichte Tuono 1000 R Factory,
pel van bijna
110 Nm bij
8.500 toeren. Flet deels aluminium frame van de motor
weegt slechts 9.6 kilogram, de totale motor 181 kilo. Hij
kost 15.990 euro.