PZC Auto G De verbrandingsmotor IS niet dood H WINTERBANDEN set van 4 stuks Kies toch de auto die hij U pastVarende cabriolet beleeft zijn vuurdoop Bijdehand o i io-oiauou www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 1 december 2006 in samenwerking met Q AutoTrack.nl i AutoTeam OPEL CHEVROLET AUTOTEAM NIEUW l SERVICE SCHADEHERSTEL kijk op www.autoteam.nl wij willen blije klanten Biodiesel, ethanol en brandstofcel gaan on ze auto's voortstu wen. Maar BMW ge looft in waterstof en een gewone verbran dingsmotor. „Waar om zou je die na een eeuw trouwe dienst bij het grof vuil zet ten?" Duitsland telt pas zes waterstofstations waar de Hydrogen 7 BMW's terechtkunnen. Door Rien van der Steen eneral Motors is van plan de groot ste te worden met •brandstofcelau to's. Toyota zweert bij zijn hybride-combi- natie van benzine en stroom. En de Zweden houden braaf het midden met biobrandstof. BMW heeft besloten zijn oude schoenen nog niet af te danken en toch naar de toekomst te kij ken. Het Duitse kwaliteitsmerk leerde de dikke twaalfcilinder benzinemotor uit de 7-serie ook waterstof te slikken. „We hebben honderd jaar ervaring met de verbrandingsmotor. Zonde om die weg te gooien", zegt dr. Klüting, chef alternatie ve aandrijving bij BMW. „Auto rijden moet ook emotioneel leuk blijven. Onze twaalfcilin der klinkt zoals hij moet klin ken. Bij zo'n brandstofcel hoor je alleen gezoem." BMW bouwt honderd exempla ren van deze Hydrogen 7 die zo wel op benzine als op waterstof kunnen rijden. Ze worden voor lopig uitgeleend, niet verkocht. „Waterstof heeft de beste kaar ten om fossiele brandstof op te volgen", zegt ook dr. Scheuerer van de raad van bestuur. „Het kost straks evenveel als nu ben zine. We vinden de tijd rijp. Hy- brides zijn leuk, maar nauwe lijks geschikt voor de toekomst. Als iedereen op elkaar wacht ge beurt er niks, daarom doorbre ken we nu het verhaal van de ldp en het ei." Meer dynamiek BMW omarmt de verbrandings motor omdat die veel meer dy namiek biedt dan de brandstof cel met elektromotoren. De twaalfcilinder in de iets gewij zigde 7-serie levert normaal te gen cle 450 pk af, maar moet het in waterstofuitdossing doen met 260 pk. Achterin ligt een grote, zwaar geïsoleerde tank waar 165 liter (acht kilo) water stof in gaat. Vloeibaar en met een temperatuur van 253 gra den onder nul. De tank heeft het principe van een thermos- kan. Na ruim een halve dag 'ademt' de tank automatisch wat waterstof uit omdat die warmte opneemt. De auto ge bruikt dus ook brandstof wan neer hij stilstaat. BMW heeft er een miljoen testkilometers op zitten met de Hydrogen 7. Er zijn botsingen gesimuleerd met trucks, de tank is in brand ge stoken, er zijn gaten in geboord en hij is van een flat gegooid. Intercooler De waterstofmotor van de toe komst is natuurlijk geen dikke twaalfpitter, maar een gewone tweeliter viercilinder, echter wel met 300 pk. „We kunnen straks de koude van de opgesla gen waterstof zelfs gebruiken om het vermogen omhoog te brengen", zegt ontwikkelings chef Thomas Dietsch. Bijvoor beeld om de lucht af te koelen voor die de motor in gaat. Een interne intercooler dus. Een rit door en rond Berlijn met de allereerste waterstofau to levert allesbehalve verrassin gen op. Of het zou moeten zijn dat de motor inderdaad tam is voor een twaalfcilinder. En het geluid is wat nadrukkelijker wanneer de H2-stand ingescha keld is. Onmerkbaar schakelt de auto tussen benzine en wa terstof. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. De ver brandingsmotor is niet dood. 2 Waterstof - vluchtig, onzichtbaar, reukloos. - drie keer zo energierijk als benzine. - restproduct waterdamp. - kernenergie nodig voor massa productie - even duur als benzine 9 Een brandstofcel, die waterstof langs chemische weg omzet in elektrische energie, is volgens BMW alleen geschikt voor een scooter of een stadsauto. Jules Verne voorspelde in 1874 dat water als brandstof kon dienen als het gescheiden Duitsland telt pas zes waterstofstations, zou worden in waterstof (H2) en zuurstof (O2). Tanken van waterstof gaat zoals bij de O BMW Hydrogen 7 Actieradius op waterstof 200 km Gewicht (nu nog) 2.500 kg Benzinetank Waterstoftank Materiaal Tankbeurt De grote, zware tank kost veel kofferruimte. 'In de toekomst wordt dat beter', belooft BMW. 70 I. 60 kg. 1651./8 kg. nu rvs, later koolstofvezel ca. 8 minuten Eén keer kiezen voor iets goeds en daar dan trouw aan blijven. Wat zou het mooi zijn als het le ven zó in elkaar stak. In de lief de is het me niet helemaal ge- lukt.Toch heb ik alweer ruim vijftien jaar dezelfde huissleu tel aan mijn bos. En ben ik tel kens weer ontzettend blij wan neer het slot niet veranderd blijkt. Want diep in mijn hart ben ik wel degelijk een hechter, een 'trouwblijver aan'. Zo speel ik al sinds 1976 op dezelfde gi taar. En worden inijn sokken trouw schoongewassen en ge droogd door machines van bijna twintig jaar oud. Mijn dochter heeft vliegeren geleerd met een Ten Catejlexifoil van ruim dertig jaar. En mijn top-line cd-speler is in middels zeventien jaar oud, want tweedehands gekocht. Kortom: ik geef niet echt om na- gelnieuw. En, om met een be kend oplossoepjesmerk te spre ken, dat zouden méér mensen moeten doen. Niet voor mijn lol, maar voor het eigen plezier. Door Maks Mulder Waarom zou je in vredesnaam elke drie jaar een nieuwe auto willen? Omdat ze steeds mooier worden? Dat dacht ik toch niet. Auto's gaan steeds meer op el kaar lijken. En wanneer ze zich toch nog een beetje onderschei den - ik noem een Alfa Sportwa- gon, de PT Cruiser, een Peugeot 407 Break of de Renault Méga- ne met het kontje - dan zijn ze vooral gelikt. Geinig voor het hier en nu maar met de eeuwigheidswaar de van een Duracell-batterij. Daarom vraag ik u het volgen de te doen. Koop een oldtimer- gids en zoek daarin eens naar een auto die u wérkelijk mooi vindt. Een auto die helemaal bij u hoort. Google vervolgens eens uitgebreid rond en kijk of dat prachtding nog ergens te verkrijgen is. Het zal u verbazen hoeveel hits u doorgaans scoort. En dat de prijs, mits uw keuze niet al te extravagant is, meestal enorm meevalt. In vergelijk met al die nieuwe eenheidsworst. Ga ver volgens lekker kijken! Geloof me, overal in Nederland staan in de meest obscure gara ges de mooiste auto's te wach ten op een echte liefhebber. En durft die liefhebber nu eens te zijn. Zo'n kar wordt een fami lielid. Die mag af en toe best een beetje kapot. En op de snelweg krijg je bij het ingehaald worden ineens opge stoken duimen te zien in plaats van een oneerbare vinger. Leuk toch. Daaraan trouw blijven kost helemaal geen moeite. Door Joop van der Pol Een nautische sporiauto, zo wordt de snelle boot genoemd die op de Miljonair Fair in Amsterdam zijn wereldpremière beleeft. Het ontwerp voor dit rappe rij- keluisschuitje is van Maarten de Bruijn, dezelfde man die de Spyker C8 supercars tekende. Niet toevallig heeft de boot, de zeven meter lange Silvestris 23' Sports cabriolet, allerlei trekken van een luxueuze auto. Hij is he lemaal van aluminium, heeft een vlijmscherp gemodelleerde neus en het interieur is van spe ciaal ontwikkeld zeewaterbe- stendig leer. Megajachten De Bruijn mikt met de unieke Silvestris op bezitters van mo derne megajachten. „Als regel hebben die een bijboot om naar de wal te varen," vertelt hij, „maar vaak zijn dat erg traditio nele boten. De Silvestris is aal glad - er zit echt geen milligram plamuur aan! - en door zijn 320 pk Volvo Penta-motor haalt hij met gemak 50 knopen, 90 kilo meter per uur." Het interieur, met een voorruit, dashboard en stuurwiel als van een sportau to, kan op afstand hermetisch worden gesloten met geruis loos kantelende luiken. In de cember start in Hilversum de productie van de eerste vijf bo ten, die zo'n 250.000 euro per stuk gaan kosten. Maarten de Bruijn verliet vorig jaar de Spykerfabriek. Met de andere ex-Spykermedewerkers Jan Willem Schoenmakers en Leon Vergunst richtte hij Silves tris Aquamotive BV op. Op de Miljonair Fair in Amster dam zijn onder meer ook Bent- ley. Jaguar en BMW aanwezig. Miljonair Fair 7-11 december, RAI Amsterdam, www.miljonair.nl.fair Silvestris Automotive Concepts info:www. silvestris. nl De Peilstok Jaar na jaar telt de politie meer ver- keersovertredingen. Waren het er in 1995 nog 3,2 miljoen, in 2005 maakten we bijna elf miljoen overtredingen. Waarvoor denkt u worden wij in Nederland het meest bekeurd? Voor te hard rijden, rood licht ne geren, fout parkeren? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. De stad uit Vorige week vroegen we wat u van het Duitse plan vindt om oude en milieuon vriendelijke auto's uit de binnenstad te weren. Moeten we hier ook doen, vindt de helft van de stemmers, van wie 17 procent voor klassieke auto's een uitzondering wil maken. Ruim een kwart denkt dat er wel betere ideeën bestaan. Oude auto's weren uit steden? Uitstekend, meteen doen 34% Er zijn betere milieu-ideeën 28% Q Aardig, maar dan oldtimers uitgezonderd 17% Q Auto's sowieso niet uit steden weren 11% <(3 Te bureaucratisch 10% O Joris Wijnhoven van Milieudefensie: „Het is een drastische ingreep, maar we staan volledig achter dit Duitse plan. Een voordeel is dat het goed uitvoerbaar is. Want hoe ouder de auto, hoe vervuilender. Daarnaast is de lucht in de binnenstad en langs snelwegen het meest aangetast met fijnstof, dus juist daar is ingrijpen hard nodig. Het is ook eerlijk: je houdt alleen echt oude en vieze auto's tegen. Voor klassiekers mag geen uitzonde ring gelden. Ook ik geniet als ik een oldtimer zie, maar het zijn vervuilende 'mormels' die net zo goed met een roetfilter of katalysator uit te rusten zijn". ls-ic wel rokproof? Hoe scoort een auto op aaibaarheid? Is hij hoge hak ken- en rokproof En kun je er een beetje mee flir ten? Eerlijk is eerlijk, het zijn criteria waar de gemiddel de man niet zo benieuwd naar is als hij een auto wil ko pen. Maar vrou wen wel, weet VrouwOnline. De website lanceert een autozoekma- chine voor vrou wen. Via een pun tensysteem is te zien hoe de auto scoort op allerlei afwijkende onder delen. Ook wor- Parkeergemak kent vele gedaanten. De aalgladde Silvestris speedboot van Maarten de Bruijn doet in al les denken aan zijn succesvolle Spyker-modellen. den technische termen uitgelegd. Er kan op nieuwe au to's en op occasions gezocht worden. Dat de seksen elk hun eigen waarneming hebben blijkt wel uit de waarde ring voor de Hummer H3. Vrouwen roemen vooral het parkeergemak van deze kolos. Meer info: www vrouwonline.nl/autos Panda's rijden 'Dakar' Twee Fiats Panda Cross doen mee in de rallyklassie- lcer Dakar 2007. Rijders zijn tweevoudig wereldrally- kampioen Milci Bi- asion met teamge noot Tiziano Si- viero en officiële fabriekscoureurs. De rally begint op 6 januari vanuit Lissabon en ein digt ruim 8600 ki lometer verderop in Senegal. De Pan da's zijn uitgerust met een 1.3 liter 105 pk turbodieselmotor, zesversnellingsbak, geavan ceerde vierwielaandrijving en extra bodembescherming. Particulier kiest Toyota Toyota is het best ver kochte merk van Neder land op de particuliere markt. Lange tijd was die plek voor Opel. Tot en met september van 2006 koch ten 19.533 particulieren een nieuwe Toyota. Tweede staat Opel, vorig jaar nog eerste met 15.039 auto's. De algehele nummer één van de markt, VW, vinden we bij de particuliere verkopen pas op plaats zes. Hetgeen veel zegt over de afhanke lijkheid van de martkleider van de zakelijke markt. De Dakar-Panda. Q) Autoverkoop aan particulieren 1. Toyota 19.533 2. Opel 15.039 3. Renault 14.815 4. Peugeot 14.655 5. Ford 12.844 6. Volkswagen 12.534 7. Citroen 10.724 8. Suzuki 8.335 9. Kia 8.306 10. Fiat 8.095 Zijfers voor Nederland, januari - september 2006

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21