PZC
Auto
G
De verbrandingsmotor IS niet dood
H
WINTERBANDEN
set van 4 stuks
Kies toch de auto die hij U pastVarende cabriolet beleeft zijn vuurdoop
Bijdehand
o i io-oiauou
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 1 december 2006
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
i AutoTeam OPEL CHEVROLET
AUTOTEAM NIEUW l SERVICE SCHADEHERSTEL
kijk op www.autoteam.nl
wij willen blije klanten
Biodiesel, ethanol en
brandstofcel gaan on
ze auto's voortstu
wen. Maar BMW ge
looft in waterstof en
een gewone verbran
dingsmotor. „Waar
om zou je die na een
eeuw trouwe dienst
bij het grof vuil zet
ten?"
Duitsland telt pas zes waterstofstations waar de Hydrogen 7 BMW's terechtkunnen.
Door Rien van der Steen
eneral Motors is
van plan de groot
ste te worden met
•brandstofcelau
to's. Toyota
zweert bij zijn hybride-combi-
natie van benzine en stroom.
En de Zweden houden braaf het
midden met biobrandstof.
BMW heeft besloten zijn oude
schoenen nog niet af te danken
en toch naar de toekomst te kij
ken. Het Duitse kwaliteitsmerk
leerde de dikke twaalfcilinder
benzinemotor uit de 7-serie
ook waterstof te slikken. „We
hebben honderd jaar ervaring
met de verbrandingsmotor.
Zonde om die weg te gooien",
zegt dr. Klüting, chef alternatie
ve aandrijving bij BMW. „Auto
rijden moet ook emotioneel
leuk blijven. Onze twaalfcilin
der klinkt zoals hij moet klin
ken. Bij zo'n brandstofcel hoor
je alleen gezoem."
BMW bouwt honderd exempla
ren van deze Hydrogen 7 die zo
wel op benzine als op waterstof
kunnen rijden. Ze worden voor
lopig uitgeleend, niet verkocht.
„Waterstof heeft de beste kaar
ten om fossiele brandstof op te
volgen", zegt ook dr. Scheuerer
van de raad van bestuur. „Het
kost straks evenveel als nu ben
zine. We vinden de tijd rijp. Hy-
brides zijn leuk, maar nauwe
lijks geschikt voor de toekomst.
Als iedereen op elkaar wacht ge
beurt er niks, daarom doorbre
ken we nu het verhaal van de
ldp en het ei."
Meer dynamiek
BMW omarmt de verbrandings
motor omdat die veel meer dy
namiek biedt dan de brandstof
cel met elektromotoren. De
twaalfcilinder in de iets gewij
zigde 7-serie levert normaal te
gen cle 450 pk af, maar moet
het in waterstofuitdossing doen
met 260 pk. Achterin ligt een
grote, zwaar geïsoleerde tank
waar 165 liter (acht kilo) water
stof in gaat. Vloeibaar en met
een temperatuur van 253 gra
den onder nul. De tank heeft
het principe van een thermos-
kan. Na ruim een halve dag
'ademt' de tank automatisch
wat waterstof uit omdat die
warmte opneemt. De auto ge
bruikt dus ook brandstof wan
neer hij stilstaat. BMW heeft er
een miljoen testkilometers op
zitten met de Hydrogen 7. Er
zijn botsingen gesimuleerd met
trucks, de tank is in brand ge
stoken, er zijn gaten in geboord
en hij is van een flat gegooid.
Intercooler
De waterstofmotor van de toe
komst is natuurlijk geen dikke
twaalfpitter, maar een gewone
tweeliter viercilinder, echter
wel met 300 pk. „We kunnen
straks de koude van de opgesla
gen waterstof zelfs gebruiken
om het vermogen omhoog te
brengen", zegt ontwikkelings
chef Thomas Dietsch. Bijvoor
beeld om de lucht af te koelen
voor die de motor in gaat. Een
interne intercooler dus.
Een rit door en rond Berlijn
met de allereerste waterstofau
to levert allesbehalve verrassin
gen op. Of het zou moeten zijn
dat de motor inderdaad tam is
voor een twaalfcilinder. En het
geluid is wat nadrukkelijker
wanneer de H2-stand ingescha
keld is. Onmerkbaar schakelt
de auto tussen benzine en wa
terstof. Alsof het de gewoonste
zaak van de wereld is. De ver
brandingsmotor is niet dood.
2 Waterstof
- vluchtig, onzichtbaar, reukloos.
- drie keer zo energierijk als benzine.
- restproduct waterdamp.
- kernenergie nodig voor massa
productie
- even duur als benzine
9 Een brandstofcel, die waterstof
langs chemische weg omzet in
elektrische energie, is volgens BMW
alleen geschikt voor een scooter
of een stadsauto. Jules Verne voorspelde in 1874 dat water
als brandstof kon dienen als het gescheiden
Duitsland telt pas zes waterstofstations, zou worden in waterstof (H2) en zuurstof (O2).
Tanken van waterstof
gaat zoals bij de
O BMW Hydrogen 7
Actieradius op waterstof 200 km
Gewicht (nu nog) 2.500 kg
Benzinetank
Waterstoftank
Materiaal
Tankbeurt
De grote, zware tank kost veel kofferruimte.
'In de toekomst wordt dat beter', belooft BMW.
70 I. 60 kg.
1651./8 kg.
nu rvs, later koolstofvezel
ca. 8 minuten
Eén keer kiezen voor iets goeds
en daar dan trouw aan blijven.
Wat zou het mooi zijn als het le
ven zó in elkaar stak. In de lief
de is het me niet helemaal ge-
lukt.Toch heb ik alweer ruim
vijftien jaar dezelfde huissleu
tel aan mijn bos. En ben ik tel
kens weer ontzettend blij wan
neer het slot niet veranderd
blijkt.
Want diep in mijn hart ben ik
wel degelijk een hechter, een
'trouwblijver aan'. Zo speel ik
al sinds 1976 op dezelfde gi
taar. En worden inijn sokken
trouw schoongewassen en ge
droogd door machines van
bijna twintig jaar oud. Mijn
dochter heeft vliegeren geleerd
met een Ten Catejlexifoil van
ruim dertig jaar.
En mijn top-line cd-speler is in
middels zeventien jaar oud,
want tweedehands gekocht.
Kortom: ik geef niet echt om na-
gelnieuw. En, om met een be
kend oplossoepjesmerk te spre
ken, dat zouden méér mensen
moeten doen. Niet voor mijn
lol, maar voor het eigen plezier.
Door Maks Mulder
Waarom zou je in vredesnaam
elke drie jaar een nieuwe auto
willen? Omdat ze steeds mooier
worden? Dat dacht ik toch niet.
Auto's gaan steeds meer op el
kaar lijken. En wanneer ze zich
toch nog een beetje onderschei
den - ik noem een Alfa Sportwa-
gon, de PT Cruiser, een Peugeot
407 Break of de Renault Méga-
ne met het kontje - dan zijn ze
vooral gelikt.
Geinig voor het hier en nu
maar met de eeuwigheidswaar
de van een Duracell-batterij.
Daarom vraag ik u het volgen
de te doen. Koop een oldtimer-
gids en zoek daarin eens naar
een auto die u wérkelijk mooi
vindt. Een auto die helemaal bij
u hoort. Google vervolgens
eens uitgebreid rond en kijk of
dat prachtding nog ergens te
verkrijgen is.
Het zal u verbazen hoeveel hits
u doorgaans scoort. En dat de
prijs, mits uw keuze niet al te
extravagant is, meestal enorm
meevalt. In vergelijk met al die
nieuwe eenheidsworst. Ga ver
volgens lekker kijken!
Geloof me, overal in Nederland
staan in de meest obscure gara
ges de mooiste auto's te wach
ten op een echte liefhebber. En
durft die liefhebber nu eens
te zijn. Zo'n kar wordt een fami
lielid. Die mag af en toe best
een beetje kapot.
En op de snelweg krijg je bij het
ingehaald worden ineens opge
stoken duimen te zien in plaats
van een oneerbare vinger. Leuk
toch. Daaraan trouw blijven
kost helemaal geen moeite.
Door Joop van der Pol
Een nautische sporiauto, zo wordt
de snelle boot genoemd die op
de Miljonair Fair in Amsterdam
zijn wereldpremière beleeft.
Het ontwerp voor dit rappe rij-
keluisschuitje is van Maarten
de Bruijn, dezelfde man die de
Spyker C8 supercars tekende.
Niet toevallig heeft de boot, de
zeven meter lange Silvestris 23'
Sports cabriolet, allerlei trekken
van een luxueuze auto. Hij is he
lemaal van aluminium, heeft
een vlijmscherp gemodelleerde
neus en het interieur is van spe
ciaal ontwikkeld zeewaterbe-
stendig leer.
Megajachten
De Bruijn mikt met de unieke
Silvestris op bezitters van mo
derne megajachten. „Als regel
hebben die een bijboot om naar
de wal te varen," vertelt hij,
„maar vaak zijn dat erg traditio
nele boten. De Silvestris is aal
glad - er zit echt geen milligram
plamuur aan! - en door zijn 320
pk Volvo Penta-motor haalt hij
met gemak 50 knopen, 90 kilo
meter per uur." Het interieur,
met een voorruit, dashboard en
stuurwiel als van een sportau
to, kan op afstand hermetisch
worden gesloten met geruis
loos kantelende luiken. In de
cember start in Hilversum de
productie van de eerste vijf bo
ten, die zo'n 250.000 euro per
stuk gaan kosten.
Maarten de Bruijn verliet vorig
jaar de Spykerfabriek. Met de
andere ex-Spykermedewerkers
Jan Willem Schoenmakers en
Leon Vergunst richtte hij Silves
tris Aquamotive BV op.
Op de Miljonair Fair in Amster
dam zijn onder meer ook Bent-
ley. Jaguar en BMW aanwezig.
Miljonair Fair 7-11 december, RAI
Amsterdam, www.miljonair.nl.fair
Silvestris Automotive Concepts
info:www. silvestris. nl
De Peilstok
Jaar na jaar telt de politie meer ver-
keersovertredingen. Waren het er in
1995 nog 3,2 miljoen, in 2005 maakten we
bijna elf miljoen overtredingen. Waarvoor
denkt u worden wij in Nederland het meest
bekeurd? Voor te hard rijden, rood licht ne
geren, fout parkeren? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
De stad uit
Vorige week vroegen we wat u van het
Duitse plan vindt om oude en milieuon
vriendelijke auto's uit de binnenstad te
weren. Moeten we hier ook doen, vindt de
helft van de stemmers, van wie 17 procent
voor klassieke auto's een uitzondering wil
maken. Ruim een kwart denkt dat er wel
betere ideeën bestaan.
Oude auto's weren uit steden?
Uitstekend, meteen doen 34%
Er zijn betere milieu-ideeën 28%
Q Aardig, maar dan oldtimers uitgezonderd 17%
Q Auto's sowieso niet uit steden weren 11%
<(3 Te bureaucratisch 10%
O Joris Wijnhoven van Milieudefensie: „Het is een
drastische ingreep, maar we staan volledig achter dit
Duitse plan. Een voordeel is dat het goed uitvoerbaar is.
Want hoe ouder de auto, hoe vervuilender. Daarnaast is
de lucht in de binnenstad en langs snelwegen het meest
aangetast met fijnstof, dus juist daar is ingrijpen hard
nodig. Het is ook eerlijk: je houdt alleen echt oude en
vieze auto's tegen. Voor klassiekers mag geen uitzonde
ring gelden. Ook ik geniet als ik een oldtimer zie, maar
het zijn vervuilende 'mormels' die net zo goed met een
roetfilter of katalysator uit te rusten zijn".
ls-ic wel rokproof?
Hoe scoort een auto op aaibaarheid? Is hij hoge hak
ken- en rokproof En kun je er een beetje mee flir
ten? Eerlijk is eerlijk, het zijn criteria waar de gemiddel
de man niet zo benieuwd naar is als hij een auto wil ko
pen. Maar vrou
wen wel, weet
VrouwOnline. De
website lanceert
een autozoekma-
chine voor vrou
wen. Via een pun
tensysteem is te
zien hoe de auto
scoort op allerlei
afwijkende onder
delen. Ook wor-
Parkeergemak kent vele gedaanten.
De aalgladde Silvestris speedboot van Maarten de Bruijn doet in al
les denken aan zijn succesvolle Spyker-modellen.
den technische termen uitgelegd. Er kan op nieuwe au
to's en op occasions gezocht worden. Dat de seksen elk
hun eigen waarneming hebben blijkt wel uit de waarde
ring voor de Hummer H3. Vrouwen roemen vooral het
parkeergemak van deze kolos.
Meer info: www vrouwonline.nl/autos
Panda's rijden 'Dakar'
Twee Fiats Panda Cross doen mee in de rallyklassie-
lcer Dakar 2007. Rijders zijn tweevoudig wereldrally-
kampioen Milci Bi-
asion met teamge
noot Tiziano Si-
viero en officiële
fabriekscoureurs.
De rally begint op
6 januari vanuit
Lissabon en ein
digt ruim 8600 ki
lometer verderop
in Senegal. De Pan
da's zijn uitgerust
met een 1.3 liter
105 pk turbodieselmotor, zesversnellingsbak, geavan
ceerde vierwielaandrijving en extra bodembescherming.
Particulier kiest Toyota
Toyota is het best ver
kochte merk van Neder
land op de particuliere
markt. Lange tijd was die
plek voor Opel. Tot en met
september van 2006 koch
ten 19.533 particulieren
een nieuwe Toyota. Tweede
staat Opel, vorig jaar nog
eerste met 15.039 auto's. De
algehele nummer één van
de markt, VW, vinden we
bij de particuliere verkopen
pas op plaats zes. Hetgeen
veel zegt over de afhanke
lijkheid van de martkleider
van de zakelijke markt.
De Dakar-Panda.
Q) Autoverkoop
aan particulieren
1. Toyota
19.533
2. Opel
15.039
3. Renault
14.815
4. Peugeot
14.655
5. Ford
12.844
6. Volkswagen
12.534
7. Citroen
10.724
8. Suzuki
8.335
9. Kia
8.306
10. Fiat
8.095
Zijfers voor Nederland,
januari - september 2006