De AOW kan betaalbaar blijven Supermarkten zweren bij huismerken Theezetkampioenschap Persoonlijke tips energiebesparing Voorzitter SVB ziet vergrijzing niet als onontkoombaar probleem NedCar poogt ontslag te vermijden Ondernemers krijgen terreurfolder Toezicht Franse begroting gestaakt Nut etiket dierenwelzijn betwijfeld Alarm AFM over Imperial Trust profijt donderdag 30 november 2006 De Algemene Ouderdomswet (AOW) bestaat een halve eeuw. En de honderd jaar haalt ze met gemak. „Als je maar wilt", zegt Erry Stoové, bestuursvoorzitter van de Sociale Verzekerings bank. „Je moet kiezen: steek je het qeld in wegen of vul je de AOW-kas?" BOEN - Autofabrikant NedCar voelt er wel wat voor om de vrijwillige vertrekregeling' bij het bedrijf met enige tijd te verlengen. Het bedrijf in Born hoopt zo gedwongen ontslag van circa 150 werknemers te voorkomen. Dat bleek gisteren tijdens overleg met de vakbonden. FNV Bondgenoten stelde eerder op de dag voor de vertrek regeling te verlengen. De afgelopen drie maanden hebben meer dan 1000 NedCar-werknemers van de afvloeiingsre geling gebruik gemaakt. Ongeveer de helft daarvan heeft inmiddels al een andere baan, zo is tijdens het overleg ge bleken. Dat resultaat is buiten verwachting, vinden zowel bonden als directie. Beide partijen gingen er aanvanke lijk vanuit dat hooguit 300 tot 400 werknemers van de re geling gebruik zouden maken. De regeling loopt morgen af. GPD door Lianne Sleufjes AMSTELVEEN - 'Trekken van Drees' is sinds 1957 een begrip. Het toen ingevoerde basispen sioen staat nog steeds overeind. „De AOW is een van de weinige symbolen van de solidaire Ne derlandse samenleving", zegt Er ry Stoové, voorzitter van de raad van bestuur van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), de in stantie die onder meer de AOW uitkeert. DEN HAAG - Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) wil het bewustzijn van het bedrijfsleven voor de bestaande terreurdreiging vergroten. Daarom overhandigde hij giste ren de brochure 'Bedrijven en terrorismebestrijding' aan de leiding van werkgeversorganisaties. De brochure bevat tips aan ondernemingen waarmee ze kunnen beoordelen of hun bedrijf kwetsbaar is. Verder staat er in hoe ze hun bedrijf kunnen beveiligen. ANP „Jongeren betalen voor de oude ren, solidariteit tussen de gene raties. Die gedachte van de volksverzekering koester ik. Mensen weten: als het moment daar is, wordt er ook voor mij betaald. Daar ben ik voor verze kerd." Nu krijgen ruim 2,6 mil joen mensen AOW. Tegen 2040 zijn dat er zo'n 4,5 miljoen. Maar dan zijn er minder jonge ren dan nu die de AOW-premie van 17,9 procent over hun inko men betalen. De inkomsten wor den dus lager en de uitgaven ho ger. Nu al kan het basispensioen niet geheel worden betaald uit de premie-opbrengsten. Zo'n 20 procent van de AOW-kas wordt aangevuld met belastinggeld. „Trek je de lijn door, dan wordt de AOW in 2040 voor de helft ge financierd door de premieop brengsten en voor de helft via de belasting. Je ziet dat de op eenvolgende regeringen daar al op vooruitlopen door te zorgen dat de staatsschuld daalt." Geld dat je niet meer kwijt bent aan rente over de schuld, kan im mers naar andere zaken zoals de AO W-uitkeringen Babyboomers Desondanks waarschuwen eco nomen en politici steeds vaker dat de vergrijzing onbetaalbaar BRUSSEL - Frankrijk hoeft niet langer onder toezicht te staan vanwege een extreem begrotingstekort, zo heeft de Europese Commissie gisteren voorgesteld aan de EU-lan- den. Het overmatige tekort ontstond in 2002 en liep in 2003 op tot 4,2 procent van de economie. Het tekort daal de in 2005 tot 2.9 procent en zal verder afnemen, ver wacht Brussel. De EU-ministers van Financiën besluiten naar verwach ting op 31 januari over Frankrijk. Dan staan nog tien lid staten onder toezicht wegens grote tekorten. Dat zijn Duitsland, Tsjechië, Griekenland, Italië, Hongarije, Mal ta, Polen, Portugal, Slowakije en Groot-Brittannië. ANP Erry Stoové, bestuursvoorzitter van de Sociale Verzekeringsbank. Stoové: „Je kunt voorspellen hoeveel mensen straks in de AOW zitten. Dus is de uitkering ook houdbaar." foto David van Dam/GPD wordt. De huidige AOW zou niet meer te handhaven zijn. „Ik hou me verre van dergelijke doemscenario's. Absoluut", zegt Stoové. „Je kunt immers voor spellen hoeveel mensen straks in de AOW zitten. Dus is de uit kering ook houdbaar. Want je kunt er als gemeenschap voor sparen. Je kunt maatregelen tref fen. Zorg ervoor dat iedereen Werkt die nog geen 65 is. Nu is dat maar de helft van alle men sen tussen de 55 en 65 jaar. Als die hele groep werkt, gaat auto^-- matisch ook de opbrengst'uit de AOW-premie omhoog." Stoové wijst ook op redelijke goede pen sioenen die de huidige baby boomgeneratie over een jaar of tien gaat genieten. Daarover be talen ze inkomstenbelasting. Dat geld kan weer naar de AOW-kas vloeien. „Het is een verdelingsvraag stuk. Onze totale inkomsten zijn voldoende van omvang om de AOW betaalbaar te houden. Het is de keuze: waar geef je je geld aan uit? Steek je de algemene be lastingopbrengsten in wegen of in lastenverlichting voor het be drijfsleven? Of vul je de AOW-kas? Het zal niet verbazen dat ik voor dat laatste kies." Werken na het 65e levensjaar wijst Stoové niet af. Maar dan toch eerst op vrijwillige basis. „Mensen van 65-plus kunnen veel. Uitzendbureaus voor die leeftijdscategorie schieten als paddenstoelen uit de grond." Als hij straks zelf gepensioneerd is, wil Stoové (59) ook wel iets doen: maaltijden bezorgen bij andere ouderen bijvoorbeeld. Wennen „Mensen van die leeftijd hóeven nu niet te werken. Daardoor vin den ze het interessant. Zou je doorwerken tot het 67e levens jaar willen verplichten, dan moet je dat lang van tevoren voorbereiden. Zodat mensen er aan wennen." Dat proberen ka binetten al twintig jaar met de afschaffing van de AOW-part- nertoeslag. „Dat is al in 1985 be sloten. En nog weet ruim tach tig procent niet dat die in 2015 verdwijnt." Stoové is bang dat straks veel mensen, met name de huidige vijftigers, voor een onaangena me financiële verrassing komen te staan. Nu krijgen AOW'ers met een partner jonger dan. 65 jaar een toeslag als die partner een laag inkomen heeft. Wie in 2015 of later 65 jaar wordt, krijgt die toeslag niet meer. Dat kan jaarlijks zo'n 7600 euro schelen. In 2015 gaat het direct om 68.000 mensen met een jon gere partner. Overbruggen Bij (hetero)paren is de vrouw ge middeld zeven jaar jonger. Dat betekent een inkomstenderving voor een gemiddeld echtpaar van zo'n 58.000 euro, heeft de SVB uitgerekend. „Die moeten die jaren straks financieel zien te overbruggen. Ze kunnen bij stand aanvragen, maar liever zie ik dat ze werken tot hun 65e. Zeker in verband met de betaal baarheid van de AOW." GPD AMSTERDAM - Etiketten over dierenwelzijn en de her komst van vlees en vis leiden vooral tot 'vriendelijker' consumeren bij mensen die al bovenmatig in sociale recht vaardigheid en duurzaamheid geïnteresseerd zijn. De fei ten op de verpakking leiden niet automatisch tot vaste keuzes voor diervriendelijk voedsel bij andere mensen. Dat blijkt uit onderzoek waarop C. Hoogland 11 decem ber promoveert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Zij tempert zo de hooggespannen verwachtingen bij D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren. ANP DEN HAAG - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft gisteren gewaarschuwd niet in te gaan op aanbiedin gen van effectendiensten cloor Imperial Trust LLC. Imperial Trust biedt in Nederland effectendiensten aan zonder dat zij beschikt over een vergunning. De AFM heeft een klacht ontvangen van iemand die in Nederland door Imperial Trust telefonisch is benaderd. GPD/Novum door Brenda van Dam Als het goed is, heeft ieder een in Nederland met een eigen elektriciteitsaan sluiting de afgelopen week 52 euro op de bank- of giroreke ning bijgeschreven gekregen. Het geld, uitbetaald door de energienetbeheerders, is een gebaar van de overheid: een tegemoetkoming in de al maar stijgende energiekos ten. U kunt het bedrag natuurlijk gebruiken als extraatje voor de komende december maand. Maar u zou het ook kunnen investeren om uw energiekosten op de langere termijn omlaag te brengen. De Energielastenverlager, te raadplegen op het Internet, kan daarbij gerichte advie zen geven. Van die 52 euro zou je bij voorbeeld zeven tot acht spaarlampen kunnen kopen. Dat scheelt elk jaar gemid deld zo'.n 60 euro op de ener gierekening, heeft voorlich tingsorganisatie Milieu Cen traal berekend. Het is een bekende, algemene tip om energie te besparen. Niks mis mee, maar algeme ne tips zeggen eigenlijk niet zo veel: ieder huishouden is immers anders. De Energielastenveriager.nl, een interactieve website van Milieu Centraal, Vereniging Eigen Huis en de Nederland se Woonbond, houdt reke ning met de specifieke woon situatie, de aanwezige appa raten en de voorkeuren van een huishouden. Het resultaat is een persoon lijke brochure met tips om te besparen op gas en stroom. Die kunnen goed van pas ko men, want de afgelopen tien jaar is de energierekening ver dubbeld. Een gemiddeld huis houden betaalt inmiddels cir ca 2000 euro per jaar aan gas en elektriciteit. Wie de Ener gielastenverlager om advies vraagt, kan de energiereke ning gemiddeld met rond 800 euro omlaag brengen. Waar zitten de grootste be sparingsmogelijkheden? Wo ningisolatie staat wat dat be treft bovenaan. „De gemid delde woning in Nederland is matig tot slecht geïsoleerd", vertelt Puk van Meegeren, hoofd Communicatie van Mi lieu Centraal. Daar kan ge middeld genomen 300 euro winst per jaar op behaald worden. Huizen van na 1993 zijn goed geïsoleerd. Daar valt weinig te besparen. Maar in oudere huizen en dan met name van vóór 1975 waar weinig aan verbeterd is, valt de nodige winst te behalen. In een slecht geïsoleerd huis is per jaar ongeveer 2000 ku bieke meter gas nodig voor de centrale verwarming. In een goed geïsoleerd huis is dat maar 700. De meeste winst is te behalen bij dakiso latie. Van belang is verder te kiezen voor materialen met een hoge isolatiewaarde (R-waarde) en deze ook zorg vuldig aan te (laten) brengen. Verder valt er veel te bespa ren in de badkamer. Een ge middeld huishouden betaalt per jaar circa 220 euro voor warm water, als de warmwa tervoorziening op gas werkt. Bij een elektrische boiler is dat al snel ongeveer 360 euro. Door het gebruik van een wa terbesparende douchekop in combinatie met iets korter douchen, kan een gemiddeld huishouden 90 euro per jaar besparen. Een doorstroombe- grenzer op de wastafelkraan is voor één euro te koop en le vert een tientje winst op. Een sauna, bubbelbad, elek trische vloerverwarming en een douche met meerdere wa terstralen kunnen het energie verbruik juist fors verhogen. Stookgedrag „Als je niet gewend bent om op je stookgedrag te letten valt ook daar de nodige winst te behalen", vult Van Meege ren aan. Zet de verwarming een uur voor het slapen al op de nachtstand, houd tussen deuren dicht, zet de verwar ming op 15 graden als er nie mand thuis is. Ongebruikte ruimtes kun je net zo goed niet verwarmen. Van Meegeren: „Het leuke van de Energielastenverlager is dat er uitgerekend wordt hoeveel geld dat precies in je eigen woning kan opleve ren." GPD Hoeveel water jaag je er door met een afwasje? Nee, de vraag is niet hoeveel water je nodig hebt voor de af was, maar hoeveel water je daarbij ver morst. Van een hoogrendement verwar mingsketel met een boiler voor warm bad- en afwaswater denk je dat de boi ler ook wel hoog rendeert. Maar waar staat die installatie? Niet naast het af wasteiltje. Tot mijn schrik (pas deze week geme ten) en schaamte vergiet ik zes liter koud water voor er warm water uit de kraan in de keuken komt. Het warme water moet het koude water eerst de lei ding uit duwen. Dus in de leiding blijft ook zes liter warm water achter dat weer afkoelt en later weggeduwd wordt. Wat een verspilling. Beter een warmwater boilertje dicht bij de afwas? Het hangt er maar van af wat het boilertje presteert en met hoe veel energie. Ze vreten stroom. Dan zijn er waterkokers, los op het aanrecht met een draad naar een stopcontact. Een proefopstelling van de Quooker. Als je zo'n ding aanzet voor theewater dimt de verlichting in huis, zoveel stroom eist het apparaat op. En veel mensen koken meer water dan ze nodig hebben. De kampioenschappen snel en energie- zuinig thee zetten worden met gemak gewonnen met een Quooker. Een effi ciënt boilertje in de kast onder het aan recht met een afzonderlijke kraan er bo ven. De enige ter wereld waar kokend water uit komt. Precies zoveel, dus precies zo weinig als je nodig hebt. Een koekje er bij pakken is meer werk dan de kop thee zelf. De Quooker wordt al een tiental jaren gemaakt en had allang wereldberoemd moeten zijn, maar wordt vrijwel uitslui tend in Nederland verkocht:. Hij staat nu in ongeveer 100.000 huishoudens. Uitgevonden .in Rotterdam, gemaakt in Ridderkerk. Het ging aanvankelijk niet om kokend water maar om soep. Henri Peteri, hoge functionaris bij Unilever, moest mee praten op een vergadering op topni veau over grootse plannen voor een su persnelle droge soep. Er moest alleen heet water bij en je kon er onmiddellijk van slurpen. Peteri dacht over die soep niet na, maar over het hete water. Water maakt een snelle soep alsnog langzaam als je moet wachten tot het kookt. Bij instant soep hoort instant kokend water. Pete ri nam ontslag bij Unilever om thuis een nieuw ding uit te vinden met een kraan er aan waar kokend water uit komt, de Quooker. Het principe. Water staat onder druk in de waterleiding. Dat is mooi meege nomen. Laat je dat water in een vaatje lopen en het vaatje is vol, dan heb je daarin ook gratis druk en die heb je no dig. Het kookpunt gaat omhoog. Water onder druk kun je tot boven honderd graden verhitten zonder dat het gaat koken. In de Quooker is het 110 graden. Zet de kraan op het vat open, dan komt dooi de druk in het vat het hete water naar buiten dat bij het wegvallen van de druk onmiddellijk kookt. Door goede isolatie van het vaatje gaat geen warmte uit het water verloren zo lang er niet getapt wordt. Maar dit prin cipe versleutel je niet in twee dagen tot een slim en zuinig apparaat. Een van de zoons van Henri Peteri (nu 88 jaar), Niels Peteri heeft de vondst van zijn vader geperfectioneerd. Onder meer door warmte isolerend materiaal in de dubbele wand te vervangen door een vacuüm, waar hij octrooi op ver wierf. De investering in een Quooker verdient een huishouden niet makkelijk terug met besparing op energie. De goedkoop ste kost ruim 800 euro. Maar het plezier dat je hebt van ko kend water zo uit de kraan is enorm. Op de website www.quooker.nl met goede technische uitleg, staan voorbeel den van wat er mee kan. Speen en zuig fles voor baby steriliseren, bijvoor beeld. Maar dit wisten ze in Ridderkerk nog niet: een stukje vis is al gepocheerd voor je de tafel hebt gedekt. En je kunt je onverwachte gast een snelle voortref felijke (noedel)soep voor toveren waar Unilever niet eens van durft te dromen. Wouter Klootwijk Fabrikanten als Unilever en Campina zullen ermee moeten leren leven: hun plek in de super markt wordt kleiner. Onder aan voering van Albert Heijn zetten grootgrutters de uitbreiding van hun huismerken onverdroten voort. door Dylan de Gruijl ZEIST - Voormalig inkoopdirec teur van ClOOO-keten Aad van der Vaart ontving zo'n zes jaar geleden een onbekende fabri kant die koffie-pads had ontwik keld. Bijna niemand wist nog wat die dingen waren, maar de ondernemer had de noviteit al afgekeken van Douwe Egberts. „Dat was twee weken voordat de Senseo op de markt kwam", vertelt hij. „Toen Douwe Eg berts bij me langskwam om over hun uitvinding te praten, heb ik die gekopieerde pads pontifi caal op mijn bureau gezet." Treffender kan Van der Vaart de opkomst van huismerken niet illustreren. Bekende fabri kanten zoals Unilever (Unox, Dove), Campina en Douwe Eg berts laten zich in de hoek drij ven, terwijl supermarkten hun eigen merk prominent in de schappen zetten. De nieuwste cijfers van markt onderzoeksbureau Gfk onder strepen de groei van huismer ken in supermarkten. Het omzet- aandeel is de afgelopen vier jaar met 8 procent gestegen naar ruim 34 procent. Daarin zijn Lidl en Aldi, die vrijwel alleen eigen merk verkopen, meegeno men. Daarnaast is Albert Heijn onbe twist koploper. De marktleider haalt tegenwoordig 35 procent van zijn inkomsten met zijn huismerken. „Huismerken ste ken de A-merken naar de kroon", aldus Gfk-onderzoeker Lucien van der Hoeven. „Vooral Albert Heijn maakt er echt werk van." Nieuw onderzoek van Gfk onder vijfhonderd con sumenten laat zien dat klanten nauwelijks nog onderscheid zien tussen A-merken en huis merken. Het eigen label van Al- bert Heijn en Cl000 wordt al als kwalitatief gelijkwaardig be schouwd. „Die zijn Smiths al voorbij gestreefd in merk- kracht." In Europa staan Neder landse supermarkten op de vier de plek wat betreft het aandeel huismerken in hun assortiment, Alleen Zwitserse, 'Ierse en Britse supermarkten verkopen meer producten onder hun eigen la bel. Maar de groei is er in Nederland nog lang niet uit. Supermarkten Onder aanvoering van Albert Heijn zetten grootgrutters de uitbreiding van hun huismerken voort. foto Evert-Jan Daniels/GPD gaan het succes van Albert Heijn kopiëren, voorspelt Van der Hoeven. Er zal onderscheid komen tussen huismerken - zo als nu al bestaat tussen het dure AH Excellent en de goedkope Euroshopper. Daarnaast zal het assortiment uitbreiden. „Je zult vooral een groei naar vers zien. Dat laten de merkfabrikanten liggen." Van der Vaart, sinds kort inge huurd door supermarktconcern Lamms om Super de Boer weer op de kaart te zetten, stemt daar mee in. „Merkfabrikanten roe pen het rampscenario ook over zichzelf af. Ongelooflijk dat zij nooit zijn ingesprongen op de panklare (voorgesneden, red.) groenten. Dat heeft de winstge vendheid van verse groenten ver driedubbeld, maar ze laten het gewoon liggen. Tja, dat is voor supermarkten kat in het bak kie." Scharrelkoeien Is er dan geen lichtpuntje voor concerns als Unilever? Volgens Gfk-onderzoeker Van der Hoe ven toch wel. Als zij maar pro ducten bedenken die nauwelijks zijn te kopiëren. „Neem Campi na met z'n 'scharrelkoeien' die aangepast voer krijgen. Dat is niet makkelijk te klonen." Een andere oplossing is exclusie ve samenwerking, zoals Unile ver en Albert Heijn doen met het verse Blue Band-brood. Van der Hoeven: „Bovendien is er een plafond voor huismerken. In Groot-Brittannië is het verza digingspunt bereikt. Daar neemt het aantal huismerken iets af. En in Duitsland zie je dat discounter Lidl vooral groeit door A-merken te verko pen." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27