The Queen heeft haar hoofdrol weer terug Altijd op zoek naar mooie noten PZC Vader en zoon Bakker schrijven Wat zien ik Vlaamse rock combineert met Brazilië Nieuwe film Stephen Frears Hein van de Geijn De Vlaamse rockgroep Think of One, geworteld in de dwarse Antwerpse traditie waaruit ook bijvoorbeeld dEUS put, zoekt al een jaar of vijf in spiratie bij andere culturen. Na enkele albums met Marok kaanse musici lieten ze zich mee slepen in de noord-Braziliaanse feestmuziek. Dat leverde tot dus verre diverse Wereldmuziekprij zen, twee nieuwe albums en tien tallen opzwepende concerten op. Het eerder dit jaar versche nen album Trafico is inmiddels genomineerd voor een Edison en voor een BBC Radio-3 Award for World Music. Begin decem ber komt de groep weer voor en kele concerten naar ons land. Zes Belgische muzikanten gaan naar de omgeving van Recife, in het arme noord-oosten van Bra zilië. Daar dompelen ze zich on der in de plaatselijke cultuur, ritmes en het feestgedruis. La ten zich inspireren. Spelen met lokale musici. En komen met een wereld aan ideeën en liedjes terug in Antwerpen. Vervolgens nodigen ze enkele van de Brazili anen die ze ontmoet hebben, uit in Vlaanderen, nemen een al bum op, gaan samen op tournee, et voila, het project Cuva Em Pó is geboren, later gevolgd door het minstens zo opwindende Tra fico. „Om naar Brazilië te gaan was een heel bewuste keuze. Maar wat we daar aan muziek zouden vinden hing natuurlijk van toe valligheden aan elkaar", zegt David Bovée, zanger, gitarist en bezieler van de hoogenergeti- sche Antwerpse groep Think of One. „Wij kenden gelukkig ie mand uit noordoost-Brazilië die in Brussel had gewoond en ons daar bij allerlei mensen introdu ceerde. Dat scheelt meteen een hoop." Funky grootmoeder Cuva Em Pó was in 2003 het eer ste album vol cöco, maracatu en andere muziekstijlen uit dezelf de streek, afgelopen voorjaar ge volgd door Trafico. Op beide pla ten is een hoofdrol weggelegd voor Dona Cila do Coco, de in middels zevenenzestigjarige ko ningin van het genre en volgens Bovée 'de meest funky grootmoe der van alle funky grootmoe ders'. En David Bovée heeft geen woord te veel gezegd. Bij eerde re concerten dit jaar was het Do- na Cila die de show stal en - drie turven hoog als ze is - al dansend en vlinderend over het podium iedereen voor zich in nam. In de finale staat ze zelfs te headbangen. Het is en blijft een vreemde combinatie: Vlaam se rock-dwarsigheid versus La tijns temperament. Think of One is geworteld in de funk, rock, Zappa. Beefheart en de Antwerpse scene rond dEUS en Zita Swoon. De Braziliaanse zangeressen en percussionist zijn niets minder dan pure 'par ty-animals' en hun ritmes doen de zware rock van Think of One vrijwel gewichtloos zweven. Bo vée zingt in het Antwerps en het Frans en de Brazilianen zingen in het Portugees en plaatselijke dialecten, maar het past alle maal wonderwel samen. Latin-puristen kun je de musici van Think of One niet noemen. Ze gooien alle mogelijke Brazili aanse muziek bij elkaar en pom pen daar ook nog een dosis rock bij. Toch blijft het onweerstaan bare Zuid-Amerikaanse gevoel alomtegenwoordig. Peter Bruyn ConcertenVrijdag 1 dec. Den Haag (Paard); zaterdag 2 dec. Nijmegen (Doornroosje); zondag 3 dec. Tilburg (013); vrijdag 8 dec. Deventer (Bur gerweeshuis); zondag 10 dec. Utrecht (Ekko). ilmregisseur Stephen Frears kan zich niet herinneren dat tij dens zijn leven ooit zwaarder kritiek werd geleverd op het Britse koningshuis dan in 1997, toen er vanuit kasteel Balmoral zo lauw werd gerea geerd op de dood van Lady Diana. Als net aangetreden minister-president moest To ny Blair alle zeilen bijzetten om zijn vorstin te brengen tot een in de ogen van haar on derdanen 'menselijker' opstel ling. De kwestie vormt het on derwerp van de door Stephen Frears briljant geregisseerde film The Queen, met Helen Mirren in een grandioze titel rol. Britse monarchisten beweren dat Stephen Frears met zijn film The Queen een lage aanslag heeft gepleegd op de 'royal fami ly'. Tegelijkertijd kunnen repu blikeinen niet bevatten dat de doorgaans zo eigenzinnige ci neast nu een film heeft afgedra gen waarvoor Hare Majesteit hem met een koninklijke onder scheiding zou mogen belonen. Frears: „Zeker is alleen dat als ik een lintje zou acceptéren, ik vervolgens door mijn echtgeno te zou worden gekruisigd." De regisseur van in het verleden su perieur werk als Prick Up Your Ears, Dangerous Liasons en Dir ty Pretty Things zegt nooit eer der zulke verdeelde reacties te hebben meegemaakt: „Deze film is een soort spiegel. Mensen zien wat ze willen zien." Hem een royalist noemen vindt hij wel érg onterecht. „Toen ik een jongetje was hadden we een imperium en de halve wereld kaart was rood ingekleurd, net als Engeland. Het is een gecom pliceerd instituut, die monar chie van ons. Nogal ouderwets, hè, laten we zeggen ontworpen ooit voor een ander tijdsge wricht. Het lijkt alleen nog hout te snijden bij de gratie van dege ne die thans dat hoogste ambt uitoefent, maar je mag betwijfe len of er ooit nog een ander daar toe zo in staat zal zijn. Intussen zoemen er in Engeland 24 uur per dag grappen rond over het koninklijk huis, als een perma nente cartoon. Dat is prima. Maar ik meen dat de monarchie tevens een onderwerp is dat het verdient om serieus te worden genomen. Van onze film denk ik dat hij tegelijkertijd kritisch én met een zekere tederheid naar de 'royals' kijkt." Toen op 1 september 1997 het algemene rouwbetoon vanwege de verongelukte prinses vrijwel meteen de vormen aannam van massahysterie, werd op Bucking ham Palace niet eens de moeite genomen om een vlag halfstok te hangen. De koninklijke fami lie ging vrolijk door met jagen in Schotland. De populariteit van Queen Elizabeth II maakte een geweldige duikeling. Het kostte de net in functie getreden minister-president Blair buiten gewone inspanning om zijn vor stin over te halen de onderda nen te laten weten dat ook zij het wel degelijk heel erg had ge vonden. „Het is fascinerend om op die crisis terug te kijken met onze kennis van vandaag", meent Stephen Frears. „Ik kan niet anders dan vaststellen dat woensdag 29 november 2006 Vijf kwartier muziek schre ven vader en zoon Bakker voor de nieuwe Nederlandse mu sical Wat zien ik? Niet omdat ze met hart en ziel verslingerd zijn aan het theatergenre, eerder om dat ze eindelijk eens iets samen konden maken. „Ik vind het heel goed gelukt." Met musical hebben ze, eerlijk gezegd, geen van beiden iets. Maar de kans om er samen een tje te componeren, wilden ze toch niet laten schieten. Vooral niet omdat ze gewoon hun eigen ding konden doen. En dus gin gen vader Dick (59) en zoon Tom (34) Bakker samen aan de slag voor wat uiteindelijk de sco re van de nieuwe Nederlandse musical Wat zien ik? is gewor den. Eerst maar eens even voorstel len. Dick Bakker maakte in 1975 internationaal furore met 'Ding-a-dong' waarmee Teach In voor Nederland het Eurovisie Songfestival won. Voor Dick opende dat succes de poort naar een indrukwekkende carrière in de muziekwereld. Hijzelf ziet de vijftien jaar waar in hij als artistiek leider en chef dirigent het fameuze Metropole Orkest weer op de rails zette als zijn grootste wapenfeit. Zoon Tom trad in de voetsporen van zijn vader na zijn afstude ren aan het conservatorium in 1996. Hij schreef sindsdien veel liedjes. Maar vooral in het arran- geerwerk voor artiesten als Mar co Borsato, José Carreras en DuLce Pontes toont hij zich een heuse meester. Tom ziet Wat zien ik? als zijn voornaamste wa penfeit. Tom heeft op eigen kracht zijn boontjes moeten doppen. Meelif ten op het succes van pa was er niet bij. „Ik heb dat een beetje tegengehouden", erkent Dick. „Hij moet het uiteindelijk zelf zien te rooien in deze business. Ik heb ook geprobeerd te voorko men dat het Metropole Orkest mijn zoon als arrangeur zou vra gen. Anders krijg je al snel ver halen van: zie je wel, geregeld via zijn vader. Maar ja, achter mijn rug om gingen ze toch naar hem toe. Omdat hij goed is in zijn vak." Tom benadrukt dat hij zelf de keuze heeft gemaakt om net als zijn vader de muziek in te gaan. „Muziek maken was bij ons thuis de normaalste zaak van de wereld. Ik wilde graag concert pianist worden. De eerste lessen kreeg ik van Ronald Brautigam. Maar ik begon te laat om mijn droom waar te maken. Die ken-, nis van de klassieke muziek heeft me wel geholpen in de pop wereld, vooral waar het gaat oni het arrangeren van bijvoorbeeld de strijkers. Die popjongens heb ben daar niet zo veel kaas van gegeten." Vader Dick: „Producent Hans. Cornelissen vroeg ons via een omweg of we muziek wilden!' schrijven voor Wat zien ik? Ik stond niet meteen te springen,. Voor het Metropole Orkest heb ik heel wat musicalmuziek gedi-,, rigeerd en dat leidde niet tot de. wens om zelf iets op dat terrein te schrijven. Musicalcomponis-, ten volgen namelijk vaak het zelfde patroon. Maar het idee om samen met Tom iets nieuws te creëren, stond mij wel aan. Zoiets gebeurt te weinig in ons': land." Voorwaarde was wel dat het geen tweede 'De Jantjes' zou worden. „Ik hoef dat wiel niet: opnieuw uit te vinden. Ik wilde ook niet te veel met het klank beeld van eind jaren zestig wer ken, de periode waarin het ver haal van Wat zien ik? zich ah: speelt. Dat zou te oubollig wor-, den. We hebben gekozen voor! een eigentijdse sound die af en toe teruggrijpt naar muziek van toen. Dat is een gok, maar ik: vind het heel goed gelukt. Klankbord Vader en zoon Bakker verdeel-- den de taken en schreven allebei'., een aantal liedjes. De resultaten, werden met elkaar besproken. „Dat we familie van elkaar zijn,; is daarbij nooit lastig geweest",, vertelt Tom. „Ik heb in het verlé-1 den vaker dingen aan mijn va der voorgelegd of gevraagd hoe hij dit of dat zou doen. Ik heb al. jong geleerd om zijn kritiek niet; persoonlijk op te vatten, mijn va der is een oude rot in het vak die weet hoe het er aan toegaat. Meer dan vijf kwartier theater-, muziek schreven ze. Tot nu toe zit alles nog in de voorstelling. „Dat kritische proces gaf mij. het gevoel alsof we een soort Si-, mon Garfunkel of Fluitsma Van Tijn zijn. In de zin van dat je niet alles alleen hoeft te doen, dat je een klankbord hebt." Martin Hermens De musical Wat zien ik? - woensdag 13 en donderdag 14 december in Mid delburg; voorts vrijdag 1 en zaterdag 2 december in Roosendaal, woensdag 6 en donderdag 7 december in Ber gen op Zoom. Scène uit Wat zien ik foto GPD van de positie van de koningin." Helen Mirren zet haar rol van koningin Elizabeth zo verbluf fend raak neer. dat ze er op het Festival van Venetië al de actri ce-prijs mee won. De creatie zal ook gegarandeerd worden geno mineerd voor Oscar, BAFTA en Golden Globe. Regisseur Frears wijst elke medeverantwoorde lijkheid voor die topprestatie van de hand. „Zoals John Huston placht te zeggen: 'Regis seren is een kwestie van goede mensen om je heen verzamelen en vervolgens je bek houden.' Mijn enige aandeel met betrek king tot het spel is dat ik de ac teurs heb gekozen. In een geval als dit, een drama met histori sche personages die nog leven, ga ik niet op zoek naar dubbel gangers. Wat je in eerste instan tie nodig hebt is bijzonder ac teertalent en de ondefinieerbare kwaliteit waardoor je erin kunt geloven. Michael Sheen was het makkelijkst. Die hadden we al een keer Tony Blair laten spelen in het tv-drama The Deal. Che- rie Blair is een 'tough cookie'. Dus geef je die rol aan iemand met een navenant sterke per soonlijkheid: Helen McCrory." Pieter van Lierop The Queen draait in Rotterdam. foto Roy Beuskef. noeg. „Wél belangwekkend vond ik wat er na het ongeluk is gebeurd. Voor het eerst in acht tien jaar was een Labourrege- ring aan de macht gekomen en dat leek een kruispunt voor de Britse samenleving, politiek, so ciaal en cultureel. Het was dé kans achterhaalde instituties en absurd geworden tradities over boord te gooien, bijvoorbeeld het erfelijk stemrecht van de aristocratie in het House of Lords. En tegelijkertijd kregen we te maken met Diana en de ko ningin, wat eveneens een bot- soort wereldfiguur. Hij had al om diepe indruk gemaakt. Maar er zit een profetisch element in het slot van de film, waar Hare Majesteit hem laat weten dat hij heus nog wel eens ook de achter kant van het succes zal tegenko men. Momenteel is Blair ver schrikkelijk onpopulair, omdat hij zich dwaas heeft gedragen. De teleurstelling is enorm. Ik veronderstel dat iets van zijn la tere omslag al gemarkeerd wordt als je hem hier ziet begin nen als advocaat van Diana om te eindigen met het verdedigen onze koningin momenteel weer waanzinnig populair is. En Dia na, ik zal niet zeggen dat ze is vergeten, maar haar graf wordt nauwelijks meer bezocht." Scenarist Peter Morgan was aan vankelijk gevraagd om een fihn te ontwerpen over dé dood van Diana, maar toen hij research was gaan plegen vond hij dat on derwerp niet interessant ge- sing betekende tussen de moder ne en traditionele wereld. In 1997 had Groot-Brittannië een heel ander land kunnen worden. En Tony Blair was toen een Mes sias." Frears: „Blairs rol na de dood van de prinses van Wales is van cruciaal belang geweest. Hij was verschrikkelijk popu lair in die tijd. Uit die week kwam hij tevoorschijn als een Helen Mirren in The Queen van Stephen Frears Docent, schrijver van een 1200 pagina's dik boek over de contrabas, eigenaar van platenmaatschappij Challenge Records. Maar Plein van de Geijn is natuurlijk boven alles bassist. Voor Jazzimpuls speelt hij in de theaters. Voor de pauze met zijn trio Ba seline. Na de pauze met zangeres Paulien van Schaik. Van beide formaties verscheen onlangs een cd. Het was ongeveer tien jaar geleden dat hij in het perfecte jazztrio stond te spelen. Bas sist Hein van de Geijn ziet het nog zo voor zich. In een club in Barcelona speelde hij met pianist Tete Montoliu en drummer Idris Muhammed. Alles klopte. Al had hij foute noten willen spelen, hij had het niet eens ge kund. De band was een eenheid. Alles ging vanzelf. Het was genieten, puur genieten. Hein van de Geijn was zielsgelukkig. Tot er ineens een eigenaardige gedachte door z'n hoofd schoot. Hij realiseerde zich plotseling dat hoe mooi dit bandje ook was, hoe soepel en artistiek verantwoord het spelen alle- Hein van de Geijn maal ook verliep, het was zijn muziek hele maal niet. Hij dacht aan Paul Acket. Als die hem nou eens zou bellen met de vraag of hij met een eigen band op het North Sea Jazz Festival zou willen komen spelen, dan zou hij in elk geval niet met dit perfecte trio gaan. „Een soort bewustwordingsmoment", zegt Van de Geijn. Die gedachte liet hem niet meer los. Hij is er in elk geval stevig over na gaan denken. En besloot dat hij beslissingen moest gaan nemen. Plij begon een eigen band Baseline, met de Amerikanen John Abercrombie (gitaar) en Joe La Barbara (drums). Een trio dat inmiddels ook een Eu ropese variant kent met gitarist Ed Verhoeff en drummer Hans van Oosterhout. Hij stop te met zangeres Dee Dee Bridgewater voor wie hij tien jaar lang muzikaal leider was ge weest. Jazzlabel Plein van de Geijn koos voor zichzelf en hij heeft er geen spijt van. Hij staat nog aan de top als het om basspelen gaat. Hij is sinds twee jaar de eigenaar van het jazzlabel Chal lenge, is docent aan het conservatorium in Den Haag en heeft zojuist een contrabasme thode geschreven van 1200 pagina's. Vijf jaar heeft hij erover gedaan. Er is 3000 uur werk in gaan zitten Hein speelde dit najaar de plotseling afge broken tournee met Toots Thielemans door ons land. „Bij Toots was het op. Plij is een heel emotionele muzikant. Hij kan niet op routine spelen. Op een gegeven moment wil de hij niet meer, hij kon niet meer. Er kwam een dokter bij die constateerde dat hij over werkt was, dat hij tot eind december niet meer mag werken. De verhalen waren erg. We hoorden dat hij thuis alleen maar op de bank zat een beetje voor zich uit te kijken. En dat kan niet. Die man leeft voor muziek. Hij heeft dat applaus ook nodig. Maar pas geleden had. ik hem aan de telefoon. En hij klonk als vanouds. 'Goed dat je belt Hein tje', zei hij. En hij pakte direct zijn mond harmonica en begon 'Giant Steps' te spelen. Geweldig. Tranen „We weten allemaal dat het eindig is. Het zal een keer ophouden. Maar Stephane Grappelli heeft ook tot z'n 94-ste gespeeld. Ik hoop echt dat Toots de draad weer op kan pakken. Zo'n geweldig muzikant. Als ik met Toots speelde heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik een 'gig' stond te doen. Ook al zijn het soms dezelfde liedjes. 'Ne Me Quitte Pas', als hij dat inzet en ik pak dan mijn strijkstok dan heb ik soms de tranen in mijn ogen staan. Dat ik dit mag doen, denk ik dan. Met deze goddelijke man." Toots is een van die muzikanten, zegt Hein, die speelt met een pure muzikale instelling. Net als wat hij bij Chet Baker indertijd trof; „Het is de instelling van: je speelt of jê speelt niet. Het is nooit zomaar wat fiede len. Altijd op zoek naar die. gouden noten; Nooit loze riedeltjes, nooit zomaar een beet je die vingers laten bewegen. Terwijl je ze vaak van een trompettist in de kleedkamer van die inspeeldingetjes hoort. Toonlad ders, oefeningen. Vreselijk. Bij Chet was dat nooit zo. Ook in de kleedkamer speelde hij mooie melodietjes. Altijd op zoek naar mooie noten. Het is die manier van muziek maken die ook voor mij een levensmotto is geworden." Ton Ouwehand Jazz Impuls dubbelconcert met Baseline, Hein van de Geijn (bas), Ed Verhoeff (gitaar), Hans van Oos terhout (drums). Na de pauze: Paulien van Schaik (zang), Hein van de Geijn (bas), Yvonne van de Pol (altviool) en Frans Grapperhaus (cello), de komen de weken o.a. in Alkmaar en Beverwijk; Info: wivw.jazzimpuls.nl. De cd's Hein van de Geyns Ba seline The Guitar Man en Musing van Hein van de Geijn Paulien van Schaik verschenen op Chal lenge.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24