?zc -let eerste concert geeft vast vleugels 's Nachts van Brussel naar Amsterdam Bevelands Symfonie Orkest Presentatie Henny Vrienten en vrienden ïdactie bijlagen: 0113-315680 vw. pzc.nl „nail:redactie@pzc.nl cstbus 31, 4460 AA Goes jvertentie-exploitatie: ^jord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; jeuws-Vlaanderen: 0113-315570; jtionaal: 020-4562500. «ensdag 29 november 2006 Blessuretijd toont verval dementie en half jaar na de eerste repetitie maakt het Bevelands Symfonie Or kest zich op voor zijn eerste concert, aterdag in Goes. De uitvoering komt eigen- jk te vroeg, want er is nog geen sprake van en volwaardig orkest. Maar het ongeduld om ok letterlijk van zich te laten horen is groot, lovendien, zo is de verwachting, is het de bes- imanier om de noodzakelijke versterking te ereiken. Het Bevelands Symfonie Orkest geeft zaterdag 2 december zijn eerste concert. Dat gebeurt in kerkgebouw De Hoogte aan de Populierenstraat in Goes. De uit voering begint om 20.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal. Programma: Praeludium van Johann Sebastian Bach Suite uit Dido and Aeneas van Henry Purcell Symphony in E flat van Thomas Erskine Petite Symphonie van Ignaz Jo seph Pleyel Chanson de Nuit, Chanson de Matin van Edward Elgar (Pauze) Brandenburg Sinfonia Cantate no. 174) van Johann Sebastian Bach Menuetto uit Symphonie V van Franz Schubert Andante en Andantino uit Rosa- munde van Franz Schubert Ouverture van Pariser Sinfonie van Wolfgang Amadeus Mozart Hongaarse Dans nr. 5 van Johan nes Brahms Voor meer informatie over het orkest zie: www.bevelandssymfonieorkest.nl. Het Bevelands Symfonie Orkest repeteert in Goes. Dirigent Marcel van Westen tijdens de repetitie foto's Dirk-Jan Gjeltema Dirigent Marcel van Westen wijst op Brabant. „Daar heeft elke stad zijn eigen symfo nieorkest. In Zeeland heb je dat helemaal niet. Als je ziet hoe weinig orkesten hier eigenlijk zijn: Het Zeeuws Orkest, het Zeeuws Jeugdorkest, het Kui- perspoortorkest van de Muziek school, het Zeeuws-Vlaams Ka merorkest - daarmee houdt het wel op." De bestaande gezelschappen hebben elk hun eigen doelgroep. Het Zeeuws Orkest is bijvoor beeld bestemd voor professione le musici en vergevorderde ama teurspelers, terwijl het Zeeuws Jeugdorkest zich als kweekvij ver richt op talentvolle jonge ren. Amateurs met enige erva ring die in een symfonieorkest willen spelen, zijn echter ge noodzaakt uit te wijken naar buiten de provincie. Dat was precies de reden voor Goesenaar Ron Westerweel om vorig jaar het initiatief te ne men tot de oprichting van een Zeeuws amateurorkest. Hij vormde een bestuur, waarvan hij zelf secretaris is en burge meester Dick van der Zaag voor zitter. Voor het orkest werd al snel een beroepsdirigent gevon den: Marcel van Westen, die te vens directeur is van de Zeeuw se Koorschool en organist van de rooms-katholieke Maria Mag- dalenakerk in Goes. Wisselingen Sinds mei, toen zich zo'n twin tig belangstellenden hadden aangemeld, wordt er wekelijks gerepeteerd in kerkgebouw De Hoogte in Goes. Het is geen ge makkelijke periode geweest, laat Van Westen blijken. „Er zijn nogal wat wisselingen ge weest in de samenstelling van het orkest. Dat is op zich ook niet zo verwonderlijk. In het be gin moet je vooral het niveau af tasten en dat wordt bepaald door de sterkste en zwakste schakels. Daardoor zijn enkele minder goede spelers, voor wie het orkest te hoog gegrepen was, weggegaan. Maar ook is een aantal heel goede spelers, voor wie het niveau te laag was, vertrokken." Het gevolg is wel dat het orkest zich moet presen teren met een erg smalle basis. „We hebben nu elf spelers. Dat is wel erg klein, maar het is al wel duidelijk een vaste club ge worden." Voor het eerste con cert wordt gebruik gemaakt van negen projectmusici, deels met een professionele achtergrond, zodat een aanvaardbare om vang wordt bereikt. De bezetting van de diverse in strumenten heeft al veel hoofd brekens gekost. „In het begin hadden we zes dwarsfluiten en nauwelijks strijkers. De verhou dingen waren niet goed", zegt Van Westen. „Met een clubje van elf is het ook lastig om een goede bezetting te krijgen. In middels hebben we van alles wel wat, maar het is nog veel te mager. Daardoor is het ook las tig om een goede balans te vin den. Maar tegelijkertijd is het een heel leuke groep. Iedereen wil wel." De naam van het orkest verwijst naar zijn thuisbasis, maar de spelers komen ook van buiten de Bevelanden en zelfs van bui ten Zeeland. De gemiddelde leef tijd ligt niet hoog. „De meesten zijn rond de dertig. We hebben dus een beetje jeugdige uitstra ling. Toch is dat toeval. Het or kest is in principe voor iedereen bedoeld." Investeren Een van de elf is de 26-jarige Els Beelen uit Krabbendijke, die cello speelt. Zij verhuisde twee jaar geleden van Apeldoorn naar Zeeland en zocht een orkest om in te spelen. „Ik ben gaan zoeken en kwam toen in Brabant uit." De oprichting van het Beve lands Symfonie Orkest was voor haar dan ook een uitkomst, ook al was het begin lastig. „Na de eerste repetities vertrokken met een wat mensen. Dan denk je: hoe moet dat nu verder? Maar het orkest is voor iedereen nieuw. Je kunt niet verwachten dat het allemaal vanaf het begin vlekkeloos gaat. Iedereen moet bereid zijn erin te investeren. Ik ben doorgegaan en daar heb ik zeker geen spijt van gehad." Het orkest mikt op een breed pu bliek, met een breed repertoire. Daarnaast is het de bedoeling samenwerking te zoeken met an dere partijen. Van Westen: „We vinden het leuk om samen met andere kunstvormen, zoals dans en toneel, iets op te zetten. Ver der zouden we bijvoorbeeld als begeleidingsorkest kunnen die nen of aan musicals willen mee werken. Maar daarvoor heb je wel slagwerkers nodig en die hebben we helaas nog niet." Het streven is uit te groeien tot een gezelschap van ongeveer veertig leden. De afgelopen maanden bleek het niet mee te vallen om belangstellenden te werven. Pogingen bij de muziek school hebben bijvoorbeeld geen enkele respons opgeleverd. „We zijn nog geen vaste waarde in het Zeeuwse muziekleven", verklaart de dirigent. Optreden ziet hij als de beste re clame, ook al is het nu nog - in organisatorisch opzicht in elk geval - improviseren. „Het blijft altijd lastig: wanneer ben je klaar voor het eerste concert? Je merkt dat sommige mensen, zo als sponsors, ook wel eens wat van ons willen horen. Ik ver wacht dat als we het optreden eenmaal hebben gehad, dat er dan wel meer mensen bijkomen. Als je het eerste jaar een beetje doorkomt, wordt het volgens mij alleen maar beter." Rolf Bosboom Henny Vrienten komt na vijftien jaar filmmuziek weer eens met een pop- laat. Het is een ambitieus thema-album ver de nacht, met prominente gastbij dra- en van onder anderen Boudewijn de Groot, hé Lau, Frank Boeijen, Jan Rot, Def P, om Barman en Herman Finkers. Bij de cd erschijnt een dvd met een film van Henk lofstede over het project. Het thema dwong zichzelf af, omdat ik be- aalde eisen aan mijzelf gesteld had voor !s ik weer eens een plaat met songs zou ma- en", motiveert Henny Vrienten het idee chter zijn opmerkelijke nieuwe cd. „Ten erste wilde ik niet zelf al die teksten schrij- en, maar met andere mensen samenwerken ik geloof steeds minder dat je dat allemaal naar zelf moet doen, die teksten. Maar ik lilde vooral een plaat die van begin tot ind één gevoel zou uitstralen." Die plaat ierd Nacht, De Soundtrack. Op het eerste ehoor bijna een verzamelalbum, omdat er naar liefst elf verschillende gastvocalisten p meezingen. Maar uiteindelijk is het 'rienten, ex-Doe Maar frontzanger en in middels al vijftien jaar filmcomponist, die de touwtjes in handen houdt. Vat opvalt aan het nieuwe project is de bon- e verzameling musici van naam die mee werkte. Frank Boeijen en Thé Lau, maar »k Boudewijn de Groot en dEUS-brein 'om Barman. En iemand als Herman Fin iers naast bijvoorbeeld Def P en Solex. De Henny Vrienten sfeer van de muziek wordt nog eens ver sterkt door de bijgevoegde dvd met een film van Henk Hofstede. De Nits-voorman pro duceerde geen traditionele documentaire, maar maakte opnamen in sobere collage- vorm, die hij combineert met associatieve beelden. „Toen ik het eerste idee voor het album had, was de volgende stap dat alle songs hetzelf de tempo zouden moeten hebben", vervolgt Vrienten zijn verhaal. „Wat natuurlijk heel gewaagd is, al zijn er binnen één tempo ui- teraai'd meer verschillende ritmes mogelijk. Ik wist ook al snel welk tempo dat moest zijn: Zeventig 'beats per minute'. Dat is heel terloops. Niet te nadrukkelijk. Een beetje dance is al gauw honderdtwintig beats. Met zeventig kom je vanzelf bij verstilling. Zo kwam ik uit bij Nacht. De muziek die je in je hoofd hebt als je 's nachts van Brussel naar Amsterdam rijdt. Dat soort muziek heb ik altijd al eens willen schrijven." Vrienten nodigde een aantal vocalisten uit om met een paar regels rond dat nachtelijke thema - desnoods één regel - naar zijn Am sterdamse studio te komen. Daar werd in een paar uur tijd een zanglijn opgenomen, die hij vervolgens in de maanden daarna on der handen nam. Hij bouwde als het ware een song om die zanglijn heen, waarbij hij zelf vrijwel alle instrumenten speelt, met verder prominente instrumentale gastbijdra- gen van gitarist Jac Bico, trompettist Eric Vloeimans en theremin-speelster Fay Lovs- ky- Van een aantal gasten wist hij al bij voor baat dat hij hen uit wilde nodigen. „Henk Hofstede bijvoorbeeld. Die kom ik al twin tig jaar in Amsterdam tegen. Hij op een he renfiets, ik op een damesfiets. Dan maken we even een praatje dat steevast eindigt met de afspraak dat we toch écht eens samen iets moeten doen. Iemand als Tom America uit Tilburg heb ik puur om inhoudelijke re denen benaderd. Wat hij doet met stern- samples van mensen die hij heeft geïnter viewd is zo bijzonder. Het is prachtig wat hij mensen uit andere culturen over de nacht laat zeggen. En ik ben bijna dertig jaar geleden natuurlijk nog als bassist be gonnen in zijn bandje Sammie America's Gasphetti." De werkwijze, waarbij Vrienten zelf alle ar rangementen en productie in handen had en alle muziek hetzelfde tempo kreeg, werkte de eenheid van sfeer in de hand en zorgde er ook voor dat hij alle stukken vloeiend in el kaar over kon laten lopen. „Tja, vijfentwin tig jaar componeren voor films gaat natuur lijk wel aan je kleven. En daarbij benadrukt het ook de onnadrukkelijkheid. Het verschil tussen 'klappen' en 'schuiven'." Maan Het verschil in werkwijze en benadering bij zijn collega's was onderling groot, zegt Vrienten. „De oude Frank Boeijen verrast mij bijvoorbeeld telkens weer. Ooit hebben wij samen eens een duet gedaan 'Het IJs', voor zijn album Wilde Bloemen. Ik dacht toen dat dat een demo was, maar hij zei met een: 'Mooi zo, dat kan op de plaat.' Nu kwam hij met een heel gedicht aanzetten, over de maan van Antwerpen. Ik zei dat ik graag wilde dat hij daar alleen maar één be paalde regel uit zou zingen. En dat vond hij prima. Zo flexibel. De gedroomde samen werking voor mij." „Met Boudwijn de Groot was het het tegen overgestelde: Die had een kant-en-klaar nummer en wilde ook het liefst dat dat pre cies zo zou worden als hij het in zijn hoofd had. En iemand als Tom Barman is ook wel vijf keer uit Antwerpen overgekomen om nog een klein dingetje te veranderen. Daar heb ik verder geen probleem mee, hoor. En het resultaat is prachtig geworden. Maar het geeft wel het verschil tussen muzikan ten aan: Enerzijds de 'laat-maar-gebeu- ren'-jongens en aan de andere kant de 'con- trolfreaks'. Dat ken ik natuurlijk ook uit de filmwereld: de regisseurs die je inhuren voor een soundtrack, maar zich daar dan wel héél erg mee willen bemoeien en regis seurs die zeggen: 'Maak maar iets goeds, dat is jouw werk'." Zo divers als de verzameling gastvocalisten op Nacht is, toch vormen alle stukken op een merkwaardige wijze een eenheid: De poëtisch mijmerende Boeijen en de onver staanbaar mompelende Lau. De eigenzin nige Barman die zich pas na een aantal luis terbeurten laat doorgronden en de volks filo soferende Def P. De melodieuze Jan Rot en de artistiekerige Hofstede. Twee stukken springen er echter uit omdat je ze simpelweg niet op een album als dit verwacht. 'Het Jagen Voorbij' is een prach tig lied van Boudewijn de Groot en een van de drie inmiddels voltooide nagelaten song teksten van Lennaert Nijgh. Een onverbid- dellijke De Groot/Nijgh-klassieker die in een ander arrangement waarschijnlijk ook op Boudewijns volgende album komt. En daarnaast het lied 'Als Ik Denk Dat Ik Dood Ga' met veel religieuze knipogen en een spontane gregoriaanse jubel van Her man Finkers. „Ik kende hem helemaal niet, maar zag een show van hem op televisie waarin hij iets muzikaals deed", zegt Vrien ten. „En dat was zó terloops, zó goed." En de grootste uitdaging van het project: „Toen ik klaar dacht te zijn zeiden de men sen om mij heen: Nu jij nog Vrienten! Dat vond ik het allermoeilijkste. Dat ik er zelf ook nog een liedje uit moest persen. Dat had ik zo lang niet gedaan. Maar het legde bij mij de kiem om zelf ook weer eens een heel album met eigen liedjes te gaan maken." Peter Bruyn Nacht, de Film van Henk Hofstede wordt op zon dag 3 december door de NPS om 19.00 uur op Ne derland 2 uitgezonden in Het Uur Van De Wolf; herhaling vrijdag 8 december om 16.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21