Dweilen met de kraan wijd open PZC Nieuwe productie Kwark vergt veel stoelen vormen nieuwe uitdaging Arts bedenkt test voor ischemie D66 stelt kieslijst Staten vast Van Ginkel aanvoerder CU Werkstraf geweld tegen agenten kunst woensdag 29 november 2006 17 TERNEUZEN - Internist H. Otte van ZorgSaamzieken- huis Zeeuws-Vlaanderen heeft een nieuwe manier gevon den om patiënten met onbegrepen buikpijn uitsluitsel te geven. De arts promoveerde recent aan het Erasmus Me disch Centrum in Rotterdam. Otte bedacht een inspanningstest die duidelijk maakt of een tekort aan doorbloeding en daarmee zuurstof in het maagdarmkanaal de oorzaak is. Tijdens een fietsproef wordt bij de patiënt met een dun slangetje in de maag het koolzuurgehalte gemeten. De methode geeft in bijna ne gentig van de honderd gevallen zekerheid. Tot nu toe was de diagnose maagdarmischemie lastig te stellen. Mensen die aan de weinig voorkomende aandoe ning lijden, hebben onverklaard gewichtsverlies en buik pijn na het eten. MIDDELBURG - De leden van D66 Zeeland hebben M. Strating uit Middelburg als tweede op de kandida tenlijst voor de verkiezingen van Provinciale Staten (op 7 maart volgend jaar) gezet. Eerder was R. van Eij- kelenburg, ook uit Middelburg, al gekozen tot lijsttrek ker. Op de derde plaats staat P. Romijn uit Kloetinge, vierde is S. Huissoon uit Wolphaartsdijk en vijfde N. Peters uit Vlissingen. Het enige zittende Statenlid van D66, G. van der Giessen, is niet meer beschikbaar voor een nieuwe pe riode. Ze staat nog wel zevende op de kandidatenlijst. De volgorde is door de leden via een schriftelijke stemming bepaald. Tijdens een ledenvergadering op 6 december (vanaf 19.30 uur in hotel Terminus te Goes) stellen de le den de lijst definitief vast. Dan wordt ook het verkiezings programma behandeld. 's HEER ARENDSKERKE - Statenlid J. van Ginkel (52) uit 's-Gravenpolder wordt opnieuw lijsttrekker van de ChristenUnie bij de verkiezingen voor Provinciale Staten. Hij maakt daar al vijftien jaar deel van uit. Tweede is zit tend Statenlid D. Visser (50) uit Middelburg. Hij kan bo gen op zeven jaar ervaring in de Staten, waarin de CU nu drie zetels inneemt. Op de plaatsen drie en vier zijn jonge nieuwkomers be land: A. Beekman (26) uit Oostdijk en R. Blok (21) uit 's Gravenpolder. Zij zijn zo hoog op de lijst gezet met het oog op vernieuwing op termijn. Vijfde is P. Colijn (49) uit Goes, waar hij ook raadslid is voor de gecombineerde SGP/CU-lijst. Op de zesde plaats staat D. Huibregtse (31) uit Middelburg. Zittend Statenlid J. van Oosten heeft zich vanwege zijn werk niet meer beschikbaar gesteld voor een nieuwe periode. MIDDELBURG - Een 22-jarige Kapellenaar is gisteren wegens geweld tegen de politie veroordeeld 140 uur werk straf, waarvan de helft voorwaardelijk. Aan een agent moet de man 150 euro smartengeld betalen. De man liet zich 16 september in Goes niet wegsturen door de politie toen hij zich in een dronken bui baldadig gedroeg. Daarom werd hij aangehouden, maar hij verzet te zich hevig. Ook bedreigde hij de verbalisanten. Op het bureau gaf hij een agent een knietje. door Rolf Bosboom GOES - Na het enorme succes van Stormkracht heeft Theater Kwark een nieuwe voorstelling gereed: De Gebroeders Leeuwen hart, naar het boek van Astrid Lindgren. De voorstelling gaat zondag in De Mythe in Goes in première. Kwark, dat professioneel thea ter brengt dat vooral bestemd is voor de jeugd, heeft landelijk heel veel aandacht getrokken met Stormkracht, een voorstel ling over de watersnoodramp. „Daarmee hebben we onszelf be hoorlijk in de kijker gezet", zegt Francois Vervaet, productielei der en een van de vaste spelers, samen met Oscar Postema. De voorstelling haalde, in een tijdsbestek van vijf jaar, het uit zonderlijke aantal van 220 op voeringen. Dat Kwark nu met iets nieuws kan beginnen, levert dan ook gemengde gevoelens op. „Aan de ene kant is het prettig om iets anders te doen, want na 220 keer ben je er ook wel klaar mee", zegt Vervaet. „Aan de an dere kant zijn de verwachtingen nu heel anders, terwijl je weet dat het succes bijna niet te eve naren is." De Gebroeders Leeuwenhart is ook een compleet andere voor stelling, een stuk over broeder liefde. Het verhaal draait om Kruimel (gespeeld door Jorick Jochims), die na een lange ziek te is gestorven. Hij gaat op zoek naar zijn broer Jonathan (Oscar Postema), die hem eerder redde bij een brand en daarbij een fa tale val maakte. Tiran Kruimel vindt hem in het lieflij ke Kersendal, maar merkt ook dat in het naburige Braamstad de tiran Tengil op wrede wijze heerst. Jonathan doet een po ging de inwoners te bevrijden, met hulp van de oude Matthias (Frangois Vervaet). Kwark ging de uitdaging aan om met minimale middelen - drie spelers, geen decor - van het rijke boek toch een theater voorstelling te maken. „Dat is een heel lange weg geweest", aldus Vervaet. Het stuk is daar bij diverse keren omgegooid. Aanvankelijk zou Andrea Fiege de regie doen. „Maar zij wilde een bepaalde kant op die te ver af lag van wat Oscar en ik wil den. Het werd te talig en sprak daardoor niet meer aan. Na de eerste fase was het vertrouwen wel op." Theater Kwark zocht daarom opnieuw de samenwerking met Rob Vriens, die ook de regie van Stormkracht heeft gedaan. Toch is het tot het laatste moment een worsteling gebleven, waarbij Pa tricia Kuiper het script enkele malen heeft moeten aanpassen. „We zijn vooral heel erg zoeken de geweest naai* de vorm", zegt Vervaet. „De vraag is hoe ver je kunt gaan met minimale middelen zonder dat de kinderen afhaken. We hebben het onszelf hartstik ke moeilijk gemaakt, met slechts drie acteurs, muziek en tekst. Dan moet je heel nauw keurig zijn in je tekst, in je mu ziek en in je spel." „We hebben de afgelopen we ken een aantal try-outs gehad en daarbij zijn we nog flink aan het schaven geweest. Het is ook zeker geen makkelijke voorstel ling. We vragen best veel van de kinderen. Daar zijn we ons goed van bewust." Vormgeving De vormgeving, bedacht door Leo de Nijs, is bijzonder. „We werken alleen met gasontla dingslampen, zoals die ook in de bouw worden gebruikt. Dat was in het begin wennen, maar het werkt uiteindelijk erg goed. Het doel is het stuk uit de realiteit te tillen en naar de wereld na de dood te verplaatsen." De Gebroeders Leeuwenhart is bestemd voor de hoogste groe pen van de basisscholen en de brugklas in het voortgezet on derwijs. In maart moet de vol gende, wat kleinere productie van Kwark in première gaan, vooral gebaseerd op Het vlot van Wim Hofman. Vervaet: „Ook die voorstelling is nog vol op in beweging." Theater: 'De Gebroeders Leeuwen hart' door Theater Kwark, premiè re zondag 3 december in De Mythe in Goes. Aanvang: 14.00 uur. Een scène uit De Gebroeders Leeuwenhart, met Francois Vervaet (links op de achtergrond). Oscar Postema en Jorick Jochims. foto Gijs Haak door Henk Postma Nederland is weer gidsland. Spam, de ongevraagde reclame die onze elektronische postbussen binnen glijdt, wordt nergens zo goed bestre den als in Nederland. De Europese Commissie noemde de Nederlandse aanpak deze week voorbeeldig. Mooi compliment, zeggen ze bij internetpro- vider ZeelandNet, maar vrijwel alle junkmail komt uit het buitenland. En daar kunnen we helaas niets tegen doen. Het begon een kwart eeuw geleden. In 1978 - toen internet nog niet eens be stond - kwam een Amerikaanse fabri kant op het idee een computernetwerk te gebruiken om aandacht te vragen voor zijn product. Met één druk op de knop wist hij 50.000 computergebrui kers te bereiken. Niet eerder bedacht een bedrijf zo'n goedkope, want vrij wel gratis, reclamecampagne. Inmid dels vliegt de spam ons om de oren. Sommige internetgebruikers vissen da gelijks vele tientallen, soms zelfs hon derden nooit aangevraagde, en door gaans ongewenste berichten uit de elektronische brievenbus. Spamfilters en virusscanners kunnen ons daarte gen beschermen. Maar waterdicht is dat nooit, zegt P. van der Pol, woord voerder van ZeelandNet uit Kamper land. „Spammers zijn zo creatief en vindingrijk dat ze er steeds weer in sla gen de nieuwste beveiligingsprogram ma's te omzeilen. Je kan een spamfil- ter leren een bericht te blokkeren waarin bepaalde woorden voorkomen. Maar vervolgens bedenken spammers zo veel woord-varianten dat het onmo gelijk wordt alles er uit te filteren. Spam-machines zijn zo intelligent dat het steeds moeilijker wordt er wat te gen te doen." De stortvloed van ongewenste e-mail- berichten blijft zwellen. Inmiddels be- Het begrip 'spam' is ooit bedacht door de grappenmakers van Monty Python's Flying Circus. Die vergeleken sluikreclame met de goedkope, smakeloze ham uit een fabriek in het Amerikaanse Austin. Daar reageerden ze meteen met een reclamestunt: een ontwerp voor een spam-museum. foto GPD staat het grootste deel van het email verkeer, 70 tot 75 procent, uit spam. Afgelopen maand alleen al was sprake van een stijging met 8,5 procent. Ten opzichte van vorig jaar vond een ver dubbeling plaats. Toch kreeg Nederland deze week een schouderklopje uit Brussel. Sinds twee jaar is het in Nederland bij wet verboden spam te verspreiden. Opta, de toezichthouder op de nationale post- en telecommunicatiemarkt, deel de inmiddels dertien boetes uit, va riërend van 2000 tot 42.500 euro, en gaf 47 keer een waarschuwing.. Daar mee wist de telecomwaakhond het spammen in eigen land met 85 procent terug te dringen. Nederland, zo con cludeert de Europese Commissie, is koploper in de strijd tegen de e-mail-vervuiling. Helaas, niemand heeft daar wat van gemerkt. Want 99 procent van de spam komt uit het bui tenland. En daartegen kan de Opta niets ondernemen. Er wordt gedweild terwijl de kraan wijd open staat. De herkomst van spam is in de meeste gevallen sowieso niet te achterhalen, omdat de verspreiders steeds vaker ge bruikmaken van technieken die hen zelf buiten schot houden. Spam-bestrijders schatten dat 21 procent uit de Verenigde Staten komt, 13 procent uit China, gevolgd door ruim 6 procent uit Frankrijk en Zuid-Korea. De Europese Commissie roept die landen op tot een steviger aanpak, en vraagt ondertussen aan de internetbedrijven filters te plaatsen die alle in- en uitgaande mail controle ren. Risico Bij ZeelandNet willen ze daar nog niet aan. Van der Pol: „Ik zie niet hoe je zo'n spamfilter honderd procent be trouwbaar kan maken. Je houdt het ri sico dat belangrijke mailtjes ten on rechte als spam worden gezien en wor den geblokkeerd, en dat een deel van de spam toch wordt doorgelaten." ZeelandNet heeft daar ervaring mee. Enkele jaren geleden liet de provider het mailverkeer al eens door een spam filter lopen. „We zijn daar toen mee ge stopt", zegt Van der Pol. „Klanten ac cepteerden het niet dat al hun mail door een machine werd bekeken. Ze gaven aan dat te beschouwen als een inbreuk op hun privacy." Toch zint nu ook ZeelandNet weer op herinvoering van een selectiesysteem dat in ieder geval de meest notoire spam-afzenders blokkeert. „We zijn ons aan het heroriënteren. We horen nu steeds vaker dat de klant de e-mail- vervuiling als een groeiend probleem ervaart." door Anita Tournois PHILIPPINE - „Ik wil me gaan toeleggen op objecten, waaron der deze stoel. Hier wil ik er ab soluut meer van gaan maken", zegt Sia Braakman. De bedoel- de houten megaleunstoel aan de ingang van haar galerie is kleur- 31 rijk beschilderd met vlakken in lekker felle tinten. Dit in het oog springende object is een van de recente creaties van de veel- zijdige kunstenares uit Philippi- ne. y Braakman is in de eerste plaats le keramiste, maar bedient zich y daarnaast van andere technie- ken om haar artistieke honger r. te stillen. De laatste tijd heeft ze 1 vooral veel geschilderd, zoals n bijvoorbeeld een rieten mand u die volgens eenzelfde procédé c als de stoel bewerkt wordt tot oen kleurrijk object, maar ze maakt toch vooral schilderijen. Op haar recentste werk lijkt een gezicht te staan, maar bij navraag blijkt het te gaan om de bedrading van een Harley Davidson-motor. Braakman: „Toch is het ook een soort van gezicht, namelijk het binnenste en dus mechanische gezicht van een motor. Van zulke gezichts bepalende motoren wil ik ook nog meer schilderijen maken." Haar werken - vooral acryl en gemengde techniek naast mono print, inkt of conté - tonen een verregaande vorm van abstrahe ren. Figuratie blijft beperkt tot vage contouren van bepaalde af beeldingen. Haar abstracte werk wordt ge kenmerkt door sterk afgebaken de vlakken of het juist afwezig zijn van vormen. Dan is de kleur allesbepalend. In deze kleurrij ke schilderijen zien we veel pri maire tinten. Op keramisch vlak gebeuren niet echt schokkende dingen, maar wordt er voortgeborduurd op reeds bestaande thema's. Wel wisselt de keramiste regelmatig van techniek en maakt zij ge bruik van diverse soorten porse lein. Zo zien we een schaal met een reliëf in Ming-porselein naast een pul van Limoges-por- selein en rookgestookte sfeer lichtjes. Gaudi Een ragfijne handgemaakte schaal in bloemvorm, gemaakt van porselein-vezelklei is zelfs zo dun dat het licht erdoorheen schijnt. Een glazuuraccent in het midden en het aanbrengen van lijnen met goudluster geven aan dat het aanbrengen van ver sieringen nog steeds een belang rijk onderdeel vormt. Naast va zen, schalen en kommetjes zijn er de bijzondere bouwsels, die sterk refereren aan het werk van de architect Gaudi. Poppen vormen een ander ge liefd onderwerp. Zo zijn er drie piepkleine objecten met antieke poppetjes op porseleinen sokkel tjes. Of een keramische pop, neergezet in een houten stoeltje, met daarop weer een keramisch schaaltje. Of een naturel vrou wentorso op een sokkel van mar mer, tegen een geperforeerd me talen achterwandje. Eigenzinnig zijn de keramische schilderijen verwerkt op en met hout, metaal of perspex. Braak man put veel inspiratie uit het combineren met andere materia len. Zoals het toepassen van slin gers van bijvoorbeeld koper- en ijzerdraad, als verbindingmate riaal of als versiering. Elke mo gelijkheid wordt intensief gepro beerd, waardoor haar werk en bijbehorende verhalen blijven verrassen. Tentoonstelling t/m 17 december in Galerie/Atelier Sia, Waterpoort straat 2a, Philippine. Geopend: vr.-zo., 13-17 uur. Braakman heeft haar werkveld verbreed, zo valt te zien in Galerie Sia: naast keramiek maakt ze nu bijvoorbeeld ook objecten als stoe- en poppen. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17