Scheurend het jaar rond De slimme weegschaal herkent fruit PZC DONDERDAG 12 JULI WOENSPAG 21 NOVEMBER Luidsprekers Lettertang Knuffel Boomhutten POKKB SUKKE KWAAAÊN NAAR SALOU VOOR E?E SEKS Z-6 ZEI (V\IJNHÊÊR T£6Eni ME. mag lijken, ze worden goed gele zen. Een scheurkalender moet elke dag bijgehouden worden. Gebeurt dat niet, dan is er iets mis. Met de bewoner(s) - ziek, vakantie, weg - of de kalender zelf - niet leuk, oninteressant. Want hoe goede makers soms ook hun best doen: het valt niet mee om 365 dagen per jaar spits en scherp te zijn. Uit de enorme berg scheurkalen ders kozen wij enkele opvallen de exemplaren: Scheurkalender van de bijbel Met elke dag: twee stukjes tekst uit de bijbel: de oude versie en daaronder de tekst volgens de nieuwe bijbelvertaling. Op de achterkant nog een uitgebreide tekst of uitleg. Opvallend: negentien verschil lende bijbelvertalers en -uitleg gers hebben aan de kalender meegewerkt. Oordeel: leuk om te zien hoe ouderwetse teksten opgefrist en leesbaar gemaakt kunnen wor den. Maar toch vooral voor gelo vigen. Kalender Murphy's law Met el ke dag: een wijze wet of stelling die het leven wat overzichtelij ker maakt. Opvallend: ongeveer de enige scheurkalender met een afwij kend, kleiner formaat. Met op 1 januari gelukkig meteen de enig juiste, want vaak fout geciteer de, Wet van Murphy: 'Als er iets fout kan gaan, dan zal het ook fout gaan'. Oordeel: Een klein maar fijn ka- lendertje. Alleen jammer dat er voor het weekeinde maar één spreuk is. Weer scheurkalender Met elke dag: een prikkelende vraag, weetje of anekdote over het weer. Opvallend: de kalender bevat een enorme hoeveelheid lijstjes, top 10's en records. Oordeel: voegt nog meer weer toe aan alles wat er al weer óver het weer wordt verteld en voor speld. Voor de liefhebber. Psychologie scheurkalender Met elke dag: een vraag (+antwoord) of quiz/test om jezelf en ande ren beter te leren kennen. Opvallend: mooie rustige vorm geving. Jammer van die reclame op gezette dagen. Oordeel: heerlijke kalender met heldere informatie en vaak grap pige weetjes. Hoe overleef ik 2007? Met elke zaterdag 25 november 2006 Gezien het enorme aanbod hangt er komend jaar op bijna elke Nederlandse wc wel een scheurkalender. Uitgevers tuimelen over elkaar heen met nieuwe, gekke, vrolijke en serieuze dagkalenders. Maar het valt niet mee om in de voetsporen te treden van Van Kooten en De Bies befaamde Bescheurkalender. Van bier tot seks, van strip tot sudoku en van moppen tot filosofie. Er is onderhand geen thema of onderwerp meer waar géén scheurkalender van gemaakt is. En elk jaar, vlak voor de feestdagen, groeit de berg. Zo verscheen vorige week de eerste islamitische scheurka lender, met voor elke dag een verse spreuk uit de koran. Waar om ook niet, denken ze bij uitge verij Van Gennep, de bijbel-ka lender doet het immers ook al jaren heel erg goed. En het is ook een mooi tegenwicht voor de scheldkalender die Van Gen nep ook uitgeeft. Onbetwiste verkooptopper bij de scheurkalenders is - al jaren- Peter's Zeurkalender van teke naar Peter van Straaten. „Ver schijnt in een oplage van 70.000 stuks", zegt woordvoerster Els- beth Louis van uitgeverij De Harmonie. Louis verwacht ook veel van een andere topper uit hun stal: Fokke en Sukke. Op voorhand is dit duo al goed voor een druk van 30.000 exempla ren. Enorme aantallen die echter nog schril afsteken bij de hoog tijdagen van Koot Bie en hun fameuze Bescheurkalender. Ook die kalender werd uitgegeven door De Harmonie.' „Op het hoogtepunt van hun populari teit werden er maar liefst 190.000 van verkocht." Bij anti quariaten en op Marktplaats.nl worden oude exemplaren nog altijd vrolijk verhandeld. Een van de grootste spelers op de scheurkalendermarkt is uitge verij Interstat waar ze bijna 25 verschillende exemplaren in het magazijn hebben liggen. Top pers zijn Loesje en kalenders rond stripfiguren als Garfield én de familie Doorzon. Maar ook de 'Hoe overleef ik-kalen- der' van successchrijfster Fran- cine Oomen zal in 2007 menig klein kamertje sieren. Want daar hoort-ie. „Aan een touw tje, op de wc. Typisch Neder lands en heel uniek", aldus direc teur Yvonne Loeb. Fenomeen Of het zo typisch Nederlands is, kan Albert van der Zijden van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur niet direct bea men. Wel dat het fenomeen al heel erg oud is. De Katholieke Illustratie bijvoorbeeld gaf al in 1874 een scheurkalender uit. „In de jaren daarna had zo onge veer elke geloofsrichting of orde wel een eigen scheurkalender. Zelfs de vrijdenkersbeweging de Dageraad had er eentje", zegt Van der Zijden. Die kalen ders - bekend zijn o.a. de Ma- ria-kalender en Bernarduskalen- der - vormden vaak een extra in komstenbron voor de missie of ander zendingswerk. Echt leuk waren die kalenders overigens niet. Meestal was het niet meer dan een saai, karton nen bordje met daarop het klei ne kalendertje vol stichtelijke teksten, heiligen, feestdagen en af en toe een flauw mopje. „Koot en Bie hebben de scheur kalender van het tuttige imago afgeholpen", zegt Van der Zij den. Hun aanpak vormde min of meer de standaard voor de scheurkalenders waar nu de boekwinkels vol mee liggen. De volkscultuurspecialist signa leert overigens wel een grappige ontwikkeling: steeds meer clubs en organisaties zien in de scheur kalender een mooie manier om hun erfgoed en ideeën uit te dra gen. En daarmee is de cirkel rond. Want hoe oubollig zo'n papieren velletje anno 2006/2007 ook Over de meest uiteenlopende onderwerpen zijn er scheurkalenders. Voor computeraars die houden van films, muziek en games, komt Bose met een speciale luid sprekerset, Companion 5. Sim pel in een usb-aansluiting prik ken en dan wordt de pc een com pleet entertainmentcentrum, zo belooft Bose. De twee elegante luidsprekers bieden rondom-geluid, dankzij een geluidstechnologie die True- Space heet. Daarnaast is onont beerlijk een box voor de lage to nen, een Acoustimass. Deze kan een plaatsje uit het zicht krij gen. Een 'bedieningsunit' maakt de set compleet. De prijs: 449 eu- Een lettertang, die kan praten, het moet niet veel gekker wor den. Nou ja praten, hij herhaalt elke gekozen letter luid en dui delijk. Zo oefenen kinderen op speelse wijze het alfabet, heb ben ze bij Dymo bedacht, en ma ken ze mooie labels om op hun eigendommen te plakken. Bij zo'n wereldprimeur hoort een klinkende naam: Cool Clicks. De knalgroen-gele tang is gemaakt voor kinderhandjes vanaf vijf jaar. Het apparaat werkt met vlot ver wisselbare cassettes. Om de pret te verhogen zijn er ook letter- tapes met glittertjes. De prijs: 11,99 euro. foto's GPD dag: een tip, wijze raad of hart onder de riem voor onzekere pu bers. En de mogelijkheid om die dag een beoordeling te geven (top, goed, gewoon, balen). Opvallend: de naam Francine Oomen, toch verantwoordelijk voor stroom megapopulaire 'hoe overleef ik'-boeken, staat ner gens vermeld. Oordeel: weinig verrassend en soms erg voorspelbaar maar dat zal de honderdduizenden Oomen-fans niet uitmaken. Garfield Met elke dag: een car toon uit het rijke en luie leven van de dikke kat Garfield. Opvallend: alweer een kalender die bezuinigt op het weekeinde. Maar ook dan willen we elke dag een vers blaadje. Oordeel: ach waren wij maar poes. Fokke Sukke scheurkalender Met elke dag: een grap van het inmiddels beroemde stripduo Fokke en Sukke. Opvallend: sommige cartoons geven een ernstig déja-vu-ge- voel. Oud werk of gewoon al te veel Fokke en Sukke gezien? Oordeel: een toppertje. Scherp, soms op het randje maar altijd Origineel. Trendy Speelgoed heeft sinds kort de opwarmbare knuffel Co zy Cookie in de collectie. Even in de magnetron en Cozy Cookie blijft dertig minuten warm. Hij is goedgekeurd voor alle leef tijden. De met rijst gevulde knuffel is niet giftig en ontvlam baar. Cozy Cookie is verkrijg baar in vier versies: met gèruit vestje, met streepjes T-shirt en blauw petje, met paars kraagje en lila strikje en met blauw kraagje. Te koop in webwinkel trendyspeelgoed.nl voor 17,95 euro. Bier scheurkalender Met elke dag: feitjes, anekdotes en infor matie over Hollandse en Bel gische biertjes. Verzameld door bierliefhebber en journalist Bert van Zuilekom. Opvallend: de kalenderblaadjes ogen als bieretiketten. Oordeel: Alleen heel grote bier liefhebbers zullen hier een jaar lol aan beleven. Peter's Zeurkalender Met elke dag: een pentekening plus tekst je van de grootmeester in dit genre, Peter van Straaten. Op vallend: na al die jaren nog steeds geen enkele sleet te be speuren. Knap. Oordeel: heerlijk herkenbaar. Niet voor niets de best verkopen de scheurkalender van Neder land. Scheur je los in 2007, de coachingskalender Met elke dag: een tip, oneliner of tekstje over coaching, management, per soonlijke effectiviteit en ontwik keling. Opvallend: kan door bijgelever de kartonnen doosje ook op het bureau staan. Oordeel: een kalender die niet alleen leuk is voor directeuren en chefs. Smoezen geen boomhut te kun nen bouwen, zijn niet meer ac ceptabel. Want er is een prakti sche handleiding verschenen met twaalf ontwerpen, van pira- tenschip tot vogelnest. En van vliegend tapijt tot vuurtoren. De boom in! licht toe hoe je een geschikte boom kiest, de juiste materialen uitzoekt, een con structie maakt en dat allemaal mooi aankleedt. Het boek bevat de benodigdebouwinstructies, technische tekeningen en een keur aan creatieve ideeën. Het boek, uitgegeven door Becht Boeken, kost 15 euro. ISBN: 90-230-1194-5. „Belangrijkste criterium is, zou ik het willen hebben? Zo ging dat ook met de pc, de Xbox en noem maar op." Of dat ook zal gelden voor de Mptrain? Die biedt bijvoorbeeld hardlopers muziek die bij het tempo past. Om de borst moet een hartsla.gmeter. Deze geeft in formatie door aan de gsm of mp3-spe- ler die om de arm is gebonden. Op basis daarvan volgt de keuze uit de muziek collectie. Weegschaal Verderop onderscheidt een pientere weegschaal een Jonagold van een El- star. Hij 'weet' het verschil tussen bana nen en druiven door op vorm, kleur, structuur en grootte te letten. Boven dien kan de weegschaal productinfor matie verstrekken en een recept van bij voorbeeld appeltaart printen. In de huiskamer krijgen we straks via internet zo veel video op de tv voorge schoteld, dat we gericht willen zoeken, legt een medewerker uit. Hij palet de af standsbediening en schakelt een soort zoekvenster in. Als je 'verkiezingen' in tikt, krijg je een hele waslijst. Net als op een computer zijn er favorieten, de opgeslagen kanalen. Ooit zal het ook met stemcommando's kunnen werken. Een hoek is ingericht als 'crime scene' met een lijk op de grond. CrimeScene- Net is gebaseerd op Windows Vista dat panoramische, driedimensionale voor stellingen creëert van echte crime sce nes. Zo kan de toedracht zorgvuldig worden geanalyseerd. Het Bubble Board is een beeldscherm met luchtbelletjes voor in de keuken. Elk belletje is een boodschap die ie mand ter plekke of via een voicemail achterlaat, compleet met een gezichtje. „Het is een mooi alternatief voor voice mail", verklaart een medewerker. „Nieuwe boodschappen verschijnen bo venin. Met de vingertop kun je ze op het scherm verplaatsen naar de prullen bak." Het is een breed scala aan be denksels. Een pillendoosje geeft aan welk pilletje aan de beurt is: Ook leuk: 'grab and share'. Je regis treert met je mobieltje een paar minu ten van een tv-uitzending en stuurt dat door naar een ander, die het afspeelt op zijn mobieltje. Sprieten Een vaas met sprieten geeft aan hoe vaak je met iemand belt. Hangt een spriet slap, dan is er niet veel contact. Stukken realistischer oogt het fotolijst je dat een plaatje laat zien dat is toege stuurd door een mobieltje. Microsoft heeft de nieuwigheden uitge stald in het Executive Briefing Centre for European Innovation, dat een half jaar geleden openging in hartje Brus sel. Partners als hogescholen en bedrij ven kunnen er ervaring opdoen met nieuwe technologieën. Het centrum is het vlaggenschip van Microsoft Research, opgericht in 1991, dat in Europa veertien filialen kent, van Barneveld tot Poznan. De research- laboratoria en ontwikkelingscentra schreven 220 unieke uitvindingen op hun naam en lieten 420 patenten regis treren. Tussen een flitsend idee en een bruik baar iets, zit drie tot zes jaar. Die slim me weegschaal bijvoorbeeld duikt vol gend jaar in Belgische supermarkten op. Maar dat Bubble Board wordt nog uitgeprobeerd door een aantal gezin nen in Cambridge. Maarten van de Rakt Zie ook www.euinnovationday.com Huppelend op een matje door de mail. foto GPD Van een beeldscherm met voice- mails als luchtbelletjes tot een weegschaal die Jonagolds herkent. De nieuwste vindingen waar ze bij Mi crosoft aan werken, vormen een bont palet. Sophie huppelt op een dun, vierkant matrasje. Voor haar neus toont een beeldschema haar e-mail-postvak. Via sprongetjes op de negen vakken loopt ze letterlijk door de mailtjes heen: ope nen, volgende, verwijderen. „Zo kun je ook door je fotoverzameling heen sprin gen", tekenen we op. Tijdens 'Innovationdays' demonstreert Microsoft een keur aan nieuwe vindin gen, ditmaal in Brussel. Ze raken aller lei terreinen, van dagelijks leven eri de tailhandel tot productiemethoden, on derwijs en gezondsheidszorg. We zien ruwe visies, prototypen, maar ook kant-en-klare spullen. Microsoft-baas Bill Gates, ook van de partij, staat zelf versteld van de vindingrijkheid. „De evolutie zal veel sneller gaan dan we de afgelopen tien jaar gewend waren. Dit is echt nog maar het begin. Het zijn spannende tijden." Over de nieuwe kunstjes zegt Gates:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37