PZC Oorlog en Volkswagen voeren de boventoon Mozaïek verovert i het hele huis Duur Paraplu Shirt „tractie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 25 november 2006 December is de tijd van de dure cadeaus. LeChic wil daarin wel voorzien. Goud, briljanten en kleurstenen vormen de bouwste nen van een collectie ontworpen door Rien Rozendaal, waarvoor wel een paar duizend euro dient te worden neergeteld. Pronk stuk is een collier van witgoud met een groene amethyst als hanger, met briljantjes als ver bindingsstuk. Met 5160 euro niet goedkoop, maar het is wel briljant. Wie dat te gortig vindt: een setje oorhangers op basis van dezelfde materialen is er 'al' voor 3190 euro. Nu de winters niet koud maar vooral nat worden lijkt ook de paraplu aan een herwaardering toe. Getuige ook de inspannin gen van modehuis Esprit om met een eigen paraplulijn te ko men. 'Een lifestyle-product', al dus Esprit. En dus zijn er gigan tische golfparaplu's, opvouwba re voor in de handtas en automa tisch uitklapbare. In alle kleu ren van de regenboog. Under Armour is gespeciali seerd in luchtige kleding. Basis van een hele productenlijn is een shirt dat werd ontworpen uit onvrede over de vochtvast- houdende katoenen shirts. We gen die droog 170 gram en nat minimaal het dubbele, dit UA-shirt van stretch weegt droog nog geen 100 gram en nat nauwelijks meer. Het kost 29,95 euro. staat ook te boek als museum. „Met na me Duitsers krijgen nogal eens schaam tegevoelens als ze hier binnenstappen. Voor veel oosterburen is de oorlog toch nog steeds een taboe. Ook wel een beet je logisch, hun opa's kunnen nog heb ben meegevochten", zegt Mathieu. Oorlog en Volkswagen voeren dus de boventoon, maar er is nog meer te bekij ken. Een kassa die volgens een bordje van opa is geweest, een paardenzadel dat als stoel dient, een zwik koffieblik ken... Het lijkt allemaal van een eind in de lunchroom gemikt, maar dat is slechts schijn. „Onze gasten komen voor de gezelligheid. Ouderen bijvoor beeld. Thuis is alles spie en span, maar hier krijgen ze weer dat gevoel uit grootmoederstijd. Het is hier een gezel lige rommel met nostalgische spullen. Maar die koffieblikken staan er natuur lijk niet voor niets. Daar kijk je even naar en je krijgt meteen zin in koffie", zegt Mathieu. Inderdaad, er is hier genoeg te bekij ken, maar we komen natuurlijk ook om te lunchen. Terwijl wij op een tomaten soep (3,60 euro), Zeeuwse vissoep (3,60 euro), Pannenkoek met appel (5,25 eu ro) en kipsaté met garnituur en in so- ja-olie afgebakken frites (5,90 euro) IfeoohdeCiuei Prijs-kwaliteit: Entourage: Bediening aan tafel: Helderheid van de kaart: Horen, zien en ruiken: Wat je ook van de lunchroom vindt, de gebroeders Sonnemans blijven toch wel hun eigen koers varen, blij kt uit een wandtegelspreuk Doe wat ge wilt, de mensen klet- sen toch. Conclusie: De sfeer bij Sonne mans is met recht uniek. Het eten is dat helaas niet. onvoldoende goed ««matig uitstekend voldoende Bakkerij en lunchroom,Sonnemans: wat een spullen, wat een chaos. foto Marijke Folkertsma Redacteuren Edith Ramakers en Ray mond de Frel beschrijven in de serie De Smaak van Edith Raymond hun erva ringen in Zeeuwse eetgelegenheden. De ze maand het thema Buitenbeentjes. Deze keer: Bakkerij en lunchroom Son nemans in Burgh. Die gebroeders Sonnemans zeg. Trapte ik er nog in ook. Heel even dacht ik dat bakker Harry in een van zijn oude Volkswagenbusjes voor zijn winkel en lunchroom zat, maar nee, het is een pas pop. Sonnemans is totaal nieuw voor ons en dus stappen we per ongeluk via een zij-ingang binnen, waarna we even niet weten waar we het zoeken moeten. Wat een spullen, wat een chaos! Keurig opgestelde stoeltjes en tafeltjes? Ver geet het maar. Eerst moeten we drie oude houten stoeltjes opzij zetten om ons een weg richting een al net zo oud tafeltje te banen. Goed, ik was gewaar schuwd door een collega van de redac tie op Schouwen-Duiveland; de sfeer in lunchroom Sonnemans is allesbehalve alledaags. Gasmaskers, Engelse en Duitse legerhelmen, een tafel uit een bunker, een zoeklicht en veel Volkswa gen-gadgets. Harry is immers mesjogge van oude VW's en zijn broer Mathieu is een bunkerfreak, of beter: hij spaart al les dat met de Atlantikwall te maken heeft. De lunchroom is daarom ook meer dan een eettentje, Sonnemans Quote van be tafel „Met. name Duitsers krijgen hier nogal eens schaamtegevoelens wachten, bestellen twee bouwvakkers in het bakkerijgedeelte twee frikadel len en een kroket. Want ook dat is Son nemans: een veredelde snackbar. Wij kiezen overigens bewust voor gerech ten, die niet typisch voor een bakkerij zijn, omdat we aannemen dat een bo lus, palingbroodje en apfelstr'udel voor een beetje bakker gesneden koek zijn. De te zoute tomatensoep (twee balle tjes) en dito vissoep werken we met oude lepels naar binnen, waarna mijn tafelgenoot zijn pannenkoek als te klef afdoet. Ik krijg het warm van de pittige saté, die overigens wel met frites, maar zonder garnituur wordt geserveerd. Harry verontschuldigt zich later met de opmerking dat dil, niet op de bestel bon stond. Vooruit, excuses aanvaard, al staat het wél zo op de lunchkaart. Lunchroom Sonnemans, Hogeweg 13, Burgh. Tel: 0111-651429. Pinnen: nee. Rookvrije ruimte, vegetarisch en rol stoeltoegankelijk ja. Open: dinsdag t/m zondag van 8.00 tot 18.00 uur. Mozaïekbloemen van Mozaïek Online foto's GPD me op de markt, die onder meer bestaat uit meubelen die zijn be legd met mozaïek. Internet Niet alleen bij Bisazza, ook ande re bedrijven liften mee op de po pulariteit van glasmozaïek. In middels zijn op internet verschil lende sites te vinden van bedrij ven met een behoorlijk assorti ment. Ook kan de consument te recht bij de betere sanitair- en tegelzaken. Maar de verkoop van mozaïek is niet alleen voor behouden aan de speciaalzaak. Zo zijn de kleine tegeltjes even eens verkrijgbaar bij de bouw markt. Al is het assortiment daar kleiner. Bovendien is volgens Van Aal de kwaliteit niet altijd even goed. Dat zit 'm onder meer in de extra brede voeg. „Want voeg- middel is nog altijd goedkoper dan tegeltjes." Volgens Vos is het ene tegeltje het andere niet. De kwaliteit is afhankelijk van het zand dat wordt gebruikt voor de produc tie van glasmozaïek. Hoe minder vervuiling, hoe helderder het glas. Bovendien wijken de afmetin gen van de verschillende steen tjes vaak af. „Bisazza werkt met drie maten. Een steentje van een centimeter bij een centimeter is ook echt een steentje van een centimeter bij een centimeter." Dat spreekt uit de prijs. Telt de consument voor. een vierkante meter bij de bouwmarkt slechts een paar tientjes neer, Bisazza rekent voor hetzelfde oppervlak al snel 100 euro. De prijs van gro tere panelen kan zelfs oplopen tot duizenden euro's. Zo moet de afbeelding van Queen-zanger Freddie Mercury van Mozaïek Online 2750 euro opbrengen. Die prijs is volgens Van Aal wel verklaarbaar. „Het is nogal ar beidsintensief om zo'n paneel te maken, omdat alle steentjes met de hand worden gelegd." Daarin schuilt het voornaamste verschil met de handzame mat jes die de consument gemakke lijk zelf kan aanbrengen en voe gen. Opvallend is ook dat de panelen - tenzij toegepast in een natte ruimte - niet altijd gevoegd wor den. „Omdat dat ten koste gaat van de afbeelding", aldus Van Aal. Vos van Bisazza, dat zich op een designminnende en meer draagkrachtige doelgroep richt, benadrukt dat het bijna onmoge lijk is om de panelen zelf aan te brengen. „Daarvoor moet je echt een tegelzetter inschakelen. En ook die zijn niet allemaal even goed." Paul Geerts Informatie: www.bisazza.it, www.mozaiekonline.nl, www.tilesandtools.nl Chains Blue uit de collectie van Bisazza, ontworpen Een mozaïekwand in badkamer of douche doet het altijd goed, maar de kleine steentjes duiken ook steeds vaker op in de rest van de woning. En zelfs buitens huis. Omdat de mogelijkheden talrijk zijn, vermoedt Fokke Vos van Bisazza. Bisazza? Dat is volgens Vin cent van Aal de Armani on der de glasmozaïektegeltjes. Een prachtproduct vindt hij. Een pro duct ook dat een belangrijke bij drage heeft geleverd aan de hui dige populariteit van mozaïek. Evenals internet. Omdat op di verse sites verschillende toepas singen zijn te zien, wordt vol gens hem direct duidelijk wat de mogelijkheden zijn. „En zien eten, is doen eten." Van Aal startte drie jaar geleden Mozaïek Online, waarmee hij de steentjes uit de hoek van het sa- nitiar haalde. Want in badka mer of douche duiken de decora tieve tegeltjes al jaren op. Met de website wil Van Aal juist be nadrukken dat de mogelijkhe den veel groter zijn. Daarmee bewandelt hij hetzelf de pad als het Italiaanse Bisaz za, dat dit jaar het 50-jarig be staan viert. Fokke Vos van het bedrijf benadrukt dat Bisazza sinds 2000 een andere koers vaart. Na de badkamer willen de Italianen niet alleen andere ka- mem in huis, maar ook de buiten ruimte veroveren. Om dat te bereiken neemt de marktleider geregeld bekende of talentvolle ontwerpers in de arm. Zo paste Marcel Wanders de steentjes toe in de Lute Sui tes in Ouderkerk aan de Amstel. Ook ontwerpers als Patricia Ur- quiola, Fabio Noviembre en Alessandro Mendini (de trappen- hal van het Groningen Museum) gingen met de petieterige tegel door Marco Braga. Queen-zanger Freddie Mercury is met de hand ingelegd. tjes aan de slag. „Het mes snijdt aan twee kanten", verklaart Vos. „Ontwerpers en bedrijf kun nen elkaar versterken. Maar als het poppetje bekender wordt dan het merk, dan is het tijd om verder te zoeken." Vandaar dat Bisazza regelmatig nieuwe ontwerpers aan de lijst toevoegt. Maar het belangrijkste resultaat van de samenwerking is dat de ontwerpers het product in de schijnwerpers plaatsen. „Door de grenzen op te zoeken, merk je hoe breed toepasbaar mozaïek is. En daardoor groeit de vraag." In verband met het jubileum bracht het bedrijf dit jaar daar om ook de collectie Bisazza Ho-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35