Iedereen danst naar de pijpen van president Poetin Duurzaam Veilig zorgde voor voldoende deining PZC 25 zaterdag 25 november 2006 tal verkeersslachtoffers met tenminste zes tig procent. Algemeen wordt nu uitgegaan van min 25 procent in 2010 ten opzichte van 1986. Zeeuws-Vlaanderen lijkt met 13 verkeersdo den tot nu toe in 2006 (heel Zeeland had er 16 in 1986) nog lang niet op de goede weg. De provincie als geheel kennelijk ook niet, want op een bijeenkomst van nabestaanden van verkeersslachtoffers, sprak burgemees ter Schouwenaar afgelopen weekeinde nog over 'een niet te bevatten' aantal van meer dan 400 Zeeuwse verkeersdoden in tien jaar (1993-2003). Met zo'n aantal in je hoofd doet Duurzaam Veilig denken aan de opstel ling van een voetbalteam: sterk op papier, maar het komt er in de wedstrijd niet uit. Aan het project komt nu een eind, het bu reau Duurzaam Veilig wordt opgeheven. Het orgaan voor de verkeersveiligheid in Zeeland (ROVZ) neemt een deel van de ta ken over. Uitterhoeve: „Op 1 januari aan staande valt het doek. Maar er is nog een aantal werken in uitvoering. Afspraak is, dat al die werken worden afgemaakt. De in richting van de kern Schoondijke is er een die naijlt, want die hangt af van de rondweg die er ooit moet komen. Maar de meeste zul len klaar zijn in de eerste helft van 2007." Ronald Verstraten Een rondleiding door Krasnaja Polja- na staat gelijk aan een reis door oligar- chenland. Achter een hek gaan spier witte villa's en splinternieuwe vakan tiehuizen met groene daken schuil. In de volksmond is dit vakantiepark al snel Gazprom Village gaan heten, naar de gasgigant die het complex bouwt. Even verderop ligt Roza Choetor, het dorp van metaalmagnaat Vladimir Po- tanin. Kosten: 250 miljoen euro. Een schijntje in vergelijking met de ruim 600 miljoen euro die de koning van de aluminiumindustrie, Oleg Deri- paska, in het skioord pompt. „Het is een groot risico voor ons, want we we ten niet of het winstgevend zal zijn", zei een woordvoerder van diens be drijf. In Krasnaja Poljana vindt een strijd plaats om in het gevlei van de presi dent te komen. Deelden sommige mag naten onder Jeltsin nog de lakens uit in het Kremlin, nu tuimelen steenrijke zakenlui over elkaar heen om een wit voetje te halen bij zijn opvolger. Hun investeringen in Krasnaja Poljana ma ken de nieuwe spelregels voor oligar chen onder Poetin glashelder. Het moet afgelopen zijn met hun politieke invloed en ze mogen wel eens wat te rug doen voor het land waaraan ze hun rijkdom danken. Gehoorzaamheid, loyaliteit en patriot tisme is geboden voor oligarchen die niet willen eindigen als Michail Cho- dorkovski. De olietycoon, enkele jaren geleden de rijkste man van Rusland, zit in een strafkolonie aan de Chinese grens een jarenlange gevangenisstraf uit. Zijn vervolging wegens fraude en belastingontduiking diende, evenals de verjaging van Boris Berezovski en Vladimir Goesinski eerder, als voor beeld. Hiddink Luisteren deden ze, de afgelopen ja ren. Roman Abramovitsj, bekritiseerd vanwege zijn investeringen in de bui tenlandse voetbalclub Chelsea, sloot een miljoenencontract met de Russische voetbalbond. Als president Poetin de oude sovchoz Krasnaja Poljana aanwijst om de Olympische Winterspelen te organiseren, dan staan de rijke Russen in de rij om er een modern skidorp te bouwen en zo een wit voetje te halen. foto's Remco Reiding/GPD Bondscoach Guus Hiddink heeft er zijn salaris aan te danken. Werd Abramovitsj echt voor zijn lol gouverneur van de afgelegen, failliet verklaarde regio Tsjoekotka? Of om dat Poetin hem een gunst vroeg die hij niet kon weigeren? „Dit is te duur, zelfs voor mij", zei de miljardair, maar toch begon hij aan een tweede termijn. Abramovitsj is niet de enige die in de buidel tast om Poetin te plezieren. Vik tor Vekselberg haalde voor 70 miljoen euro Fabergé-eieren terug naar Rus land. De chemietycoon Aleksej Fedo- rytsjev betaalt het Russisch Olym pisch Comité de komende acht jaar 90 miljoen euro, terwijl bankier Andrej Kostin een handgeschreven manu script kocht van dichter Aleksandr Poesjkin. „Dit is de manier voor het Russische zakenleven om onze sociale schuld te betalen", zei Kostin. Analist Michael Heath van Aton in Moskou gelooft niet erg in dergelijke liefdadigheid. Hij schaart de aanko pen evenals de bouw van een Russisch Davos onder politieke investeringen. „Potanin maakt voortdurend kniebui gingen voor Poetin sinds Chodorkovs- ki werd gevangengezet, omdat hij dacht dat zijn hoofd het volgende op het hakblok zou zijn", zegt Heath. „Deripaska is een man die in het verle den de grenzen van het toelaatbare heeft opgezocht en wat zekerheid no digt heeft." Ook het geld dat Gaz prom in Krasnaja Poljana steekt, roept vragen op. Het staatsgasbedrijf zou moeten investeren in oude gasvel- den, omdat tekorten dreigen. Van de belofte zich meer te richten op de kerntaak lijkt weinig terecht te ko men. Gazprom kocht voetbalclub Ze nit en bouwt van de inkomsten uit gas in Sint-Petersburg een nieuw superso nisch stadion, dat bijna 200 miljoen euro gaat kosten. Sint-Petersburg is - niet toevallig - de geboortestad van Poetin. De staat heeft een meerderheidsbe lang in Gazprom en gebruikt het be drijf als vehikel om politiek te bedrij ven of grote projecten te financieren. Projecten zoals de ontwikkeling van een Russisch skidorp naar westerse maatstaven. In het centrum van het ooit zo rustige Krasnaja Poljana staan toeristen rond een minivijver. Een avonturier vliegt met zijn parachute over het gezel schap heen, terwijl om de hoek een ka jak over het ruige water van de Mzym- ta naar beneden slingert. In een chalet is een restaurant gevestigd. De tafere len doen enigszins denken aan een ski dorp in de Alpen, zoals zoveel in Rus land net echt lijkt. Tunnel Rusland bouwt in de Kaukasus zijn eigen Davos en doet dat uitermate snel, zoals wel vaker als de president het wil. Skiliefhebber Poetin kwam hoogstpersoonlijk een nieuwe tunnel openen in zijn favoriete vakantiedorp. Bomen zijn gekapt om plaats te ma ken voor een skilift. Onder meer een minimetro, casino's, een bioscoop en 23.000 hotelkamers volgen, hoeveel milieuactivisten ook klagen. De investeringen in Krasnaja Poljana maken deel uit van een federaal pro gramma. Ruim driehonderd miljard roebel (bijna 10 miljard euro) pompen de staat, staatsbedrijven en loyale oli garchen in de regio Krasnodar, die vooral bekend is om zijn stranden. Het programma beoogt het toerisme te bevorderen en - na twee mislukte pogingen - de Olympische Spelen bin nen te halen, een langgekoesterde droom van Poetin. Sportresultaten zijn immers een manier om het presti ge van Rusland te vergroten. Ze pas sen bij Poetins hunkering naar een groots Rusland. Krasnaja Poljana hoort bij de stad Sotsji, het Llore't de Mar van Rusland. Samen bieden ze een unieke combina tie: het skidorp ligt op vijftig kilome ter van de badplaats. „In potentie zijn wij een van de beste kuuroorden ter wereld", zegt loco-burgemeester Ser- gej Soechanov. Na Moskou en Sint-Petersburg werpt het subtropische Sotsji met zijn stran den en palmbomen zich steeds meer op als derde hoofdstad van Rusland. Wederom dankzij Poetin, die er een residentie heeft waar hij vaak belang rijke buitenlandse gasten ontvangt. Sotsji en Krasnaja Poljana varen er welbij. Remco Reiding www.ruslandblog.nl het project. Snelheid en alcohol werden als twee belangrijke oorzaken van de problema tiek onderkend. Klaagzang Het proefproject was amper begonnen, of transporteurs en boeren hieven een klaag zang aan. Toerisme en bedrijfsleven zagen de maatregelen als de doodsteek voor hun branche. Al die drempels, snelheidsrem mers, rijbanen waar je niet van af mag, wer den als zeer hinderlijk ervaren. Mensen die 's nachts uit hun slaap werden gehouden door het lawaai van hobbelne- mend verkeer waren boos. De aannemers die zo'n remmer tot soms drie, vier keer moesten verplaatsen, verhogen of verlagen, hadden minder te klagen. Inwoners bij wie een weg werd omgeleid, waren ook tevre den. Nabestaanden van verkeersslachtof fers waren ook blij met de maatregelen, al werden de ingrepen soms ervaren als mos terd na de maaltijd. Een vader die een kind verloor op een kruising die later werd ver vangen door een rotonde, zegt cynisch „Nu kon het opeens wel." In Zeeuws-Vlaanderen was de beruchte kruising Potjes, tussen Zuidzande en Cad- zand, één van de speerpunten. Daar kwam een mini-rotonde die de snelheid uit het ver keer haalde. En inderdaad, het aantal onge vallen liep drastisch terug. Vrachtwa genchauffeurs die het kleine cirkeltje amper konden ronden, klaagden echter steen en been. Er werd toch ruim gemopperd over de staat van het infrastructureel hobbellandschap dat aan het ontstaan was. Zo moest je de Oostburgse wijk Grote Beer, waar zo kwis tig met verkeersremmers werd gestrooid dat je het wegdek amper meer zag, maar beter mijden. Maaltijdvoorzieningen liepen soms letterlijk in de soep. Zieken maakten schok kende ritten in ambulances naar het zieken huis. Kritiek En er was fundamentele kritiek: in plaats van eerst het achterland dicht te timmeren, had de overheid moeten beginnen met de aanpak van de doorgaande wegen, zoals de N61. Uitterhoeve: „Achteraf, hebben we moeten vaststellen, hadden we eerst de hoofdwegen moeten aanpakken, als we dat hadden gekund. Als die duurzaam veilig zijn ingericht en je kunt met 100 kilometer per uur, bij wijze van spreken van Schoon dijke naar Terneuzen, dan zullen veel min der mensen geneigd zijn om het buitenge bied in te gaan." Dat er niet alleen fysieke ingrepen moesten komen, maar dat er tegelijkertijd een menta Ongeval op de N61 bij Schoondijke, 1983. liteitsverandering nodig was, was van meet af aan duidelijk. Een project zonder ge dragsbeïnvloeding had geen kans van sla l'oto Camile Schelstraete gen, betoogde gedragswetenschapper B. Be- ke. Vóór de start van het project werd ge sproken over het terugdringen van het aan De vervolging van Michail Chodorkovski maakte alle Russen, die in de invloedssfeer van president Vladimir Poetin verkeren, dui delijk dat ze moeten luisteren naar het Kremlin. Dus als Poetin een oude sovchoz aanwijst om de Olympische Winterspelen te organise ren, dan staan magnaten in de rij om er een modern skidorp te bou wen en zo een wit voetje te halen. Een helikopter zette Vladimir Poe tin in februari 2000 boven op een witte helling af. Op ski's dook hij door de sneeuw naar beneden, suizend naar Krasnaja Poljana, een dorpje zon der gas en riolering onderaan de berg. Een lift was er niet, een uitgestippelde piste evenmin. De Russische televisie liet zien dat het volk gerust kon zijn. Het zou een maand later een gezonde, sportieve lei der kiezen, een verademing na drinke broer Boris Jeltsin. De zon scheen die dag in Krasnaja Poljana en er gloorde in heel Rusland hoop aan de horizon. Na de verloren Koude Oorlog, het uit eenvallen van-de machtige Sovjetunie en de vernederende jaren negentig met zijn politieke gekonkel en econo mische crises was een sterke man op gestaan. Zes jaar later heeft Poetin de touwtjes in Rusland nog strak in han den en staan superrijken in de rij om te investeren in Krasnaja Poljana. Uit het niets gaat hier in de Kaukasus een groot en modern skioord verrij zen, dat gastheer moet worden van de Olympische Winterspelen van 2014. Wee .J jMnd dit jaar is het afgelopen. Dan wordt Utien jaar Duurzaam Veilig Verkeer afge- t ond. Het project begon met een proef in 1 fet-Zeeuws-Vlaanderen. Het doel was en som het aantal verkeersslachtoffers terug dringen. eer !p het eerste gezicht zien de resultaten van eje «t project er niet goed uit. De lichte hoe- stemming die aanvankelijk ontstond na «daling van het aantal verkeersslachtof- ïs is omgeslagen. Geteld over de eerste 10 panden van 2006 waren er in heel Zeeland verkeersdoden te betreuren. Een onrust eend hoog aantal. Wat niet wegneemt: in 'rampjaar' 1991 vielen er bijna net zo- «el doden in Zeeuws-Vlaanderen alleen en aarvan dan nog 22 in het westelijk deel. ook verkeersveiligheid in heel het land 'oost verbeterd worden. Daar wilde de igd- terheid miljarden guldens aan besteden. waren wetenschappelijk onderbouwde keèn over hoe dat moest. „Er is toen een ^tal principes bedacht. Dan moet je den- •enaan heel voor de hand liggende zaken. Zoals verkeersdeelnemers met hele grote ^schillen in afstand, gewicht en snelheid van dezelfde rijbaan gebruik laten ma- :en' Als je dat zou lukken, zou je al een joop ernstige ongevallen weghalen", vertelt "ubert Uitterhoeve, sinds 2000 leider van Het ruige water van de Mzymta is in trek bij avontuurlijke vakantiegangers. tr~,- rRUSWND^^ rasnaja Poljana in de Kaukasus, in 2014 het brandpunt van de Olympische Winterspelen? 100 km staatsgrens Rusland KASPISCHE ZEE MRTE ZEE KRASNAJA POLJANA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25