Vechten voor behoud van de historische boogbrug Lichten RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Sloop dreigt voor stalen symbolen zaterdag 25 november 2006 Ze zijn zonder uitzondering fraai, stra len onverzettelijkheid uit maar zullen vroeg of laat als oud ijzer eindigen. „Schan de," zeggen de liefhebbers. „Die twaalf his torische boogbruggen behoren tot ons erf goed." Ze hebben allemaal wel wat. De grandeur van de majestueuze Nijmeegse Waalbrug, de historische betekenis van 'De brug te ver' in Arnhem, de eenvoud van de Maasbrug in Maastricht, het hoogstaande vakwerk van de IJsselbrug in Zwolle. En dan staan er ook nog hele fraaie exemplaren bij Zaltbom- mel, Hedel en Keizersveer. Dat Nederland twaalf historische stalen boogbruggen telt die in alle opzichten bij el kaar horen en een gezamenlijke historische waarde hebben, begint langzaam maar ze ker door te dringen tot historici, wegbeheer- ders, bruggenbouwers en monumentenbe schermers. Op weg naar rijksmonument en een plek op de werelderfgoedlij st voor alle twaalf, heeft de Stichting Boogbrug Vianen, die de sloop van het Vianense exemplaar over de Lek vooralsnog kon voorkomen, al menig recht bank van het belang van behoud proberen te overtuigen. „We zijn al vaak in het gelijk gesteld," zegt Wim van Sijl van de stichting. Alleen de oude brug bij Zaltbommel dreigt toch op korte termijn gesloopt te worden omdat Rijkswaterstaat haast heeft. De stich ting hoopt het exemplaar alsnog te redden als een van de twaalf waarvoor de momen- tenstatus is aangevraagd. Van Sijl: „Ze moe- ten gezamenlijk als monument worden be schermd, net als bijvoorbeeld de Hollandse Waterlinie." Ze staan in Dordrecht, Am- hem of Zwolle en vormden lange tijd (en vaak nog steeds) de vitale oeververbindin gen en knooppunten van het nationale Rijks wegenplan dat in 1927 werd ontworpen en waarmee het snel groeiende autoverkeer in goede banen moest worden geleid. De brug gen werden allemaal gebouwd tussen 1930 en 1943, deels volgens nieuwe constructie technieken. Van Sijl: „In de crisisjaren was er weinig werk voor de industrie. De opdrachten voor de bruggenbouw zijn toen over alle Neder landse staalbedrijven verdeeld zodat ieder een er profijt van had. Die bruggen hebben de vaderlandse industrie door moeilijke tij den geholpen." Elf van de twaalf bruggen zijn tijdens de oorlog vernield. Enkele zelfs twee.keer. „De bruggen waren in de oorlog cruciaal en van sociaal-economische beteke nis. Nog steeds hebben ze invloed op infra structuur en landschap. Ze zijn nu van gro te symbolische betekenis," zegt Van Sijl. Zullen de boogbruggen, eenmaal afgedankt en onbeschermd, uiteindelijk aan roest ten onder gaan, van slijtage is nog geen sprake. „Ze zijn eigenlijk te goed gebouwd. Ze kun nen nog honderden jaren mee." Tien van de twaalf historische boogbruggen hebben nog een functie in het wegennet. Het veelbezongen exemplaar bij Zaltbom mel (gereed in 1933) staat, ondanks bezwa ren, nu op de nominatie gesloopt te worden. Ook het exemplaar bij Vianen (1936) is bui ten gebruik gesteld. Behoud is onzeker. De brug over de IJssel bij Zwolle ligt naast de A28 en is gebouwd in 1930, die bij Deven ter is ingeklemd tussen het spoor en de Al en heet de Wilhelminabrug (bouwjaar 1943). De boogbrug in Arnhem (de Brug. te ver), is vernoemd naar de Britse comman dant John Frost en stamt uit 1935. De Waal brug bij Nijmegen (1936) was destijds de grootste boogbrug van Europa. De brug tussen Den Bosch en Hedel over de Maas is gebouwd in 1937, bij Raamsdonk- veer ligt de boogbrug (1931) in de A27 over de Bergsche Maas. De Moerdijkbrug (1936) gaat over het Hollands Diep (A16). Over de Oude Maas gaat de brug bij Dordrecht (1939), over de Noord die bij Hen- drik-Ido-Ambacht (1939). De boogbrug bij Vianen (1936) gaat over de Lek, in Maas tricht (1932) over de Maas. GPD Waalbrug bij Nijmegen Foto Do Visser

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 22