Lessen tegen te korte lontjes
Bewondering mondde uit in biografie
Bluesmuziek moet vooral
een spontaan proces zijn
Lof voor Zeeuws Museum
Cheque ROC voor Doe een Wens
Frauderende kapitein beboet
Hulster museum nu stichting
donderdag 23 november 2006
MIDDELBURG - Het Zeeuws Museum in Middelburg
heeft een eervolle vermelding gekregen bij De Bestver-
zorgde Jaarverslagen 2006.
De jury noemde het jaarverslag van het museum 'voor
beeldig'. „Het laat zien wat mogelijk is met weinig midde
len en een slim concept. Het is klein en dun, maar maakt
grote indruk." Het verslag is ontworpen door Bureau
Hans Gremmen uit Amsterdam.
De hoofdprijs ging naar de Rijksakademie voor Beelden
de Kunsten in Amsterdam, die het jaarverslag in de vorm
van een krant heeft uitgebracht.
De wedstrijd is een initiatief van Grafische Cultuurstich
ting.
MIDDELBURG - Stichting Doe een Wens is begin deze
week verblijd met een cheque van 2275 euro, overhandigd
door leerlingen van het ROC Zeeland in Middelburg. De
leerlingen van klas EL44C, afdeling elektro, studierich
ting computer interface techniek (cit), hebben het geld in
gezameld door het verkopen van opgeknapte personal
computers.
Stichting Doe een Wens is een organisatie die de liefste
wens vervult van kinderen van drie tot achttien jaar met
een levensbedreigende ziekte.
VLISSINGEN - Een kapitein van een schip uit Sint Vin
cent en de Grenadinen (Caribisch gebied) is dinsdag in
Vlissingen beboet omdat vanaf zijn schip illegaal olie is
geloosd in de Golf van Biskaje. De waterpolitie legde hem
een boete op van 2000 euro.
In het oliejoumaal stond dat via een olie/water-scheider
water vemengd met olie (bilgewater) uit de machineka
mer was geloosd. Agenten stelden echter vast dat de ver
ontreinigde vloeistof in strijd met de regels buiten de ver
plichte olie/water-scheider om in zee was geloosd. Via
zo'n scheider is het mogelijk om zeer verdunde olie te lo
zen.
Bij controle ontdekten de agenten dat die
olie/water-scheider lange tijd niet gebruikt was. De lei
ding tussen de olie/water-scheider en de overboordklep
was echter sterk vervuild met olieresten. Geconfronteerd
met deze feiten erkende het personeel dat het bilgewater
buiten de afscheider om overboord was gepompt.
HULST - De exploitatie van het Hulster streekmuseum is
in handen gekomen van een stichting. Stichting Museum
De Vier Ambachten heeft die taak officieel overgenomen
van de Oudheidkundige Kring die het museum bijna tach
tig jaar onder zijn hoede had. De Kring heeft de collectie
nu in langdurig bruikleen overgedragen aan de nieuwe
stichting. Voor verzelfstandiging van het museum is geko
zen om de grote collectie te kunnen bewaren. Als zelfstan
dige stichting staat het museum immers sterker en onaf
hankelijker in haar onderhandelingen met subsidiege
vers.
De Oudheidkundige Kring kan zich nu geheel richten op
de andere activiteiten, zoals het organiseren van lezingen
en excursies, het archief, de boekerij en de periodieke uit
gaven, jaarboeken en bulletins.
door Claudia Sondervan
Het gaat om het jongetje dat van de
hele klas het vaakst op de gang
slaat. Dat niet gekozen wordt voor het
team bij de gymles. Dat van zijn le
raar steeds minder taken krijgt, „want
dat mislukt toch". Het jongetje waar
voor leraren elkaar waarschuwen:
„Krijg jij die in de klas? Maak je borst
maar nat."
Het programma Alles Kidzzz richt zich op probleemkinderen die zich schoppend, scheldend en meppend staande proberen te houden.
land. Kinderen vanaf groep zes kun
nen meedoen. „Kinderen zijn rond
hun negende jaar in staat om verban
den te zien tussen oorzaak en gevolg.
Het draait om inzicht in het eigen ge
drag. Als een kind uit groep vijf past
in het profiel, dan kan het meedoen.
Maar ook een dertienjarige in groep
acht kan in aanmerking komen, om
hem bij te sturen voordat hij naar het
voortgezet onderwijs gaat. Daar is
ruimte voor."
De Vlieger wil graag klein beginnen,
uit wees dat hij overstelpt wordt door
aanvragen van scholen. Er hejbben
zich al ongevraagd meer Zeeuwse
scholen gemeld, vertelt hjj-_,rE-ike~kias
heeft wel zo'n kind" Maar ik kan niet
alles in mijn eentje doen. Als deze lera
ren de methode onder de knie hebben
en kunnen verbreiden onder hun colle
ga's, kan ik intussen weer nieuwe trai
ners opleiden." Zo moet de aanpak
zich als een olievlek gaan verspreiden
over Zeeuwse scholen.
De ouders hebben een belangrijke rol
als ondersteuner van de aanpak. Zij
moeten hun kind helpen om de nieuwe
vaardigheden ook thuis te oefenen. Bo
vendien worden zij herinnerd aan hun
voorbeeldrol, zoals in de omgang met
de buren.
De Vlieger: „Ouders van deze kinde
ren hebben het taai. Zij hebben de he
le tijd te maken met een kind waar
voor ze heel vaak op school moeten ko
men en de verzekering moeten bellen.
Omdat hun zoon weer 'ns op het ver
keerde moment op een verkeerde plek
was."
Thuis moeten ze nogal eens scheids
rechter spelen bij ruzies tussen broers
en zussen. „Ouders doen veel goed,
maar vaak lukt het thuis niet. Wij la
ten hun zien hoe zij handiger kunnen
reageren."
Ook de school moet volop mee willen
doen. „Alle leerkrachten, niet enkel de
leraar van de betrokken leerling. Dus
ook de gymdocent en de overblijf moe
ders. Een jongen kan geleerd hebben
om weg te stappen als er op het school
plein iets mis dreigt te gaan. Als zo'n
kind aan de toezichthoudend leer
kracht vraagt: meester, mag ik naar
binnen, dan moet die leraar weten wat
de afspraak is."
En liefst zeggen: 'goed van je, dat je
nu wegloopt omdat je het fout zag
gaan'. Het heeft voor een kind geen
foto Dirk-Jan Gjeltema
zin te veranderen als de school hem op
de oude manier blijft aanspreken, legt
De Vlieger uit. „Wie vindt het leuk
met moeilijke kinderen te werken? Je
moet soms weerstand overwinnen.
Het mooiste is als zo'n kind zijn in
spanningen beloond ziet. Dat hij ge
waagd wordt voor een rol in de school-
opvoering. Dat is een blijk van ver
trouwen dat 'ie de boel niet gaat ver
zieken." „We verkondigen niet het eni
ge heil. Niet elke situatie heeft één goe
de oplossing. En soms moet je als kind
gewoon een knal geven. Ouders en le
raren kunnen ook accepteren dat een
kind iets niet goed kan. Net zoals een
kind kan leren dat iets netjes vragen
meer oplevert. Niet altijd datgeen wat
het waagt, maar wel een aardig ant
woord."
Jan de Vlieger wil zulke jongetjes hel
pen om beter in hun vel te komen.
Want een rotjong doet rot om een re
den en blijft een rotjong zolang ieder
een hem als rotjong tegemoet treedt.
De Vlieger zet daar vanaf deze week
op twee Goese scholen de cursus Alles
Kidzzz voor in, een nieuw programma
van de Emergisafdeling preventiezorg
voor kinderen en jongeren.
De aanpak is gericht op kinderen met
problemen die zich niet stilletjes terug
trekken, maar zich juist schoppend,
scheldend en meppend staande probe
ren te houden.
.Het zijn niet altijd de pesters. Deze
kinderen kunnen ook gepest worden.
Je hebt kinderen die bij problemen
heel stil worden. Die zijn een makkelij
ke prooi. Maar je hebt ook kinderen
die van zich afbijten. Dat zijn de kin
deren die altijd overal op reageren,
die je heel makkelijk provoceert. De
kinderen met de heel korte lontjes."
Er zijn ook meisjes in deze categorie
leerlingen, maar aanmerkelijk min
der, weet De Vlieger. Alles Kidzzz is
een methode die op scholen in Utrecht
en Den Bosch bewezen heeft kinderen
te helpen om zich op andere manieren
te weren.
Ouders en leraren van de hele school
Alles Kidzzz
worden betrokken bij de aanpak. Vier
kinderen van de Zuidwesthoek en drie
kinderen van de Holtkampschool vor
men De Vliegers voorhoede in Zee-
Middelburger schrijft boeken over pianisten Daniel Wayenberg en Wibi Soerjadi
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Zijn boek over Wibi
Soerjadi is nog maar net uit, of de volgen
de biografie die Ben Daeter heeft geschre
ven staat al op het punt van verschijnen.
Wederom is een bekende pianist het on
derwerp: Daniel Wayenberg. Het boek
wordt zondag in Woerden gepresenteerd.
Het eerste exemplaar wordt er uitgereikt
door Pieter van Vollenhoven, zelf ook ver
dienstelijk op het klavier.
Daeter (66), die vorig jaar verhuisde van
Bergen op Zoom naar Middelburg, heeft
inmiddels een imposante reeks boeken
op zijn naam staan. „Ik heb een jaar of
twintig in alle soorten onderwijs ge
werkt. Daarnaast was schrijven altijd al
mijn hobby. Eerst waren dat artikelen, la
ter werden dat ook boeken. Uiteindelijk
heb ik besloten me uitsluitend bezig te
gaan houden met schrijven, vooral van
biografieën, omdat ik het boeiend vind
me intensief in het leven van bijzondere
mensen te verdiepen." De afgelopen ja
ren verschenen al levensbeschrijvingen
van onder anderen bisschop Ernst en Al-
bert Schweitzer.
Momenteel zit Daeter, zelf groot muziek
liefhebber, in de hoek van de pianisten.
„De aanleiding was drie jaar geleden.
Toen bezocht ik met mijn vrouw, die vol
op meewerkt aan de boeken, een tuincon-
cert van Wibi Soerjadi. Toen raakten we
zó ontroerd door zijn spel."
Een serieus boek over de pianist was er
echter nog niet. Daeter vatte het idee op
het zelf te schrijven en kreeg daarbij uit
eindelijk de medewerking van Soerjadi.
„We hebben talrijke diepgaande inter
views gehad. Dat waren heel mooie ge
sprekken, waardoor ik een boek heb kun
nen schiijven dat hem echt recht doet, in
tegenstelling tot de wilde verhalen die
vaak over hem naar buiten worden ge
bracht."
Voor het boek, verschenen onder de titel
Wibi Soerjadi - De mens, de kunstenaar,
sprak Daeter ook met allerlei mensen
rond de pianist. Een van hen was Daniël
Wayenberg, die geldt als een van de
grootste Nederlandse pianisten. „Hij is
een soort huisvriend van de Soerjadi's.
Ardjoena, de broer van Wibi, heeft tien
jaar les van hem gehad." Tijdens de ge
sprekken met Wayenberg rijpte het idee
om ook over hem een biografie te maken.
Wayenberg, die zijn leven lang al in Pa
rijs woont, is vorige maand 77 geworden.
Nog altijd is hij volop actief en reist re
gelmatig naar Nederland. „Ik kende hem
vooral als toehoorder", zegt Daeter. „Ik
ging vaak naar De Doelen in Rotterdam
als hij daar optrad, omdat ik vond dat hij
zo prachtig speelde."
„Hij is een pianist met een schitterend
toucher en een krachtige ritmiek. Dat
boeit me, maar ook zijn veelzijdigheid.
door Rolf Bosboom
TERNEUZEN - Vorig jaar
trok het Britse bluesfenomeen
Ian Siegal weer eens naar Not
tingham, de plek waar hij pre
cies tien jaar geleden de basis
van zijn succes legde. Het lus
trum werd gevierd met een
concert in de legendarische
Britannia Boat Club. „De tijd
gaat zo snel", zegt Siegal. „Ik
vond het onvoorstelbaar dat
het al weer tien jaar geleden
was." Morgen treedt hij, voor
het eerst, op in Porgy en Bess
in Terneuzen.
Destijds ging Siegal (35) op be
zoek bij een vriend in Notting
ham, wat uiteindelijk een ver
blijf van vijf jaar werd. Hij
groeide er uit tot de held van
de plaatselijke muziek-scene.
Toen hij daarna terugkeerde
naar Londen, kwam al snel de
grote doorbraak. De albums
Standing in the morning
(2004) en Meat potatoes -
vol rauwe blues, met Muddy
Waters als grootste voorbeeld
- kregen internationale waar
dering. Inmiddels geldt Siegal
samen met Matt Schofield tot
de top van de blues.
Zijn populariteit is het grootst
in Nederland en België. In ei
gen land moet hij er harder
aan werken. „Dit jaar ben ik
ook naar Amerika geweest,
maar daar is het nog veel er
ger. Er zijn daar zoveel bands,
dat de competitie hevig is. Je
kunt er elke avond een goede
bluesband zien. Er zijn ge
woon te veel optredens."
Tegelijkertijd is het, vooral in
eigen land, lastig om jongeren
'e interesseren voor blues.
•.Als ze het eenmaal gehoord
hebben, vinden ze het vaak
prachtig, maar ze moeten net
even dat duwtje krijgen."
In Nederland heeft hij weinig
introductie nodig. Niet voor
niets is de recentuitgebrachte
live-dvd (A bigtger plate of
meat potatoesvorig jaar op
genomen tijdens North Sea
Jazz. „Dat was op dat moment
mijn grootste optreden, een ge
weldig evenement."
In januari neemt hij in Neder-
jand ook zijn derde album op,
in een studio die Matt Scho-
üeld hem had aanbevolen. Sie-
voor mij was dat hij alles doet vanuit een
bepaald christelijk perspectief. Hij be
seft dat hij een talent, een gave heeft die
hij móet ontplooien. Wat ik ook niet van
hem wist is dat hij nooit een normale
schoolopleiding heeft genoten. Hij heeft
altijd privélessen gehad, wat ook een ze
kere eenzaamheid met zich mee heeft ge
bracht."
Dat de biografie zo kort na die van
Soex-jadi verschijnt, was aanvankelijk
niet de opzet.
Het boek over Wayenberg stond voor la
ter op het programma. „Maar gaandeweg
kwam ik erachter dat het in 2006 precies
zeventig jaar geleden is dat hij, als zeven
jarig jongetje, zijn podiumdebuut maak
te. Toen vond ik dat het boek ook dit jaar
moest verschijnen."
De viering van het jubileum en de presen
tatie van het boek vallen zondag samen.
Behalve Pieter van Vollenhoven en
Wayenberg zelf zijn daarbij onder ande
ren Louis van Dijk en Ardjoena Soerjadi
present en wordt er uiteraard volop ge
musiceerd.
Een andere opmerkelijke gast is Gerrit
Zalm. Hij komt zeker niet zonder reden.
foto Ruben Oreel
Wayenberg is een groot spelletjesfanaat
met onder meer een voorkeur voor flip
perkasten, een passie die hij met de mi
nister deelt. Ooit hebben ze tegen elkaar
gespeeld. De pianist weet zeker gewon
nen te hebben. Zalm zegt in de biografie
zich dat niet te kunnen herinneren
('Maar als ik gewonnen zou hebben, zou
ik het zeker nog weten.') Zondag kan hij
revanche nemen, want in de pauze is een
fhpperwedstrijd tussen beiden georgani
seerd.
Daeter heeft inmiddels diverse nieuwe
boeken in voorbereiding. „Maar daar
kan ik niet al te veel over zeggen. In elk
geval ben ik bezig met een boek waarin
ongeveer twintig pianisten aan het
woord komen, met als centrale vraag:
hoe kunnen we ervoor zorgen dat de klas
sieke pianomuziek levend wordt gehou
den? Ook werk ik al lange tijd aan een
biografie van Goethe, maar dat is echt
een tienjarig project."
Het boek over Wibi Soerjadi is verschenen
bij uitgeverij Tirion; het boek over Daniël.
Wayenberg verschijnt bij intemetuitgeverij
Gopher. Beide uitgaven bevatten ook een
cd.
gal beseft dat de verwachtin
gen, na twee geweldige al
bums, hooggespannen zijn.
„Vorige keer ging alles per
fect. Nu voel ik wel de druk
om het nóg beter te doen,
maar dat is gezonde druk."
Meat potatoes werd opgeno
men in slechts een handvol da
gen. Nu gunt de zanger en gita
rist zichzelf iets meer, maar
niet heel veel meer, tijd. „Ik
wil veel live, in één keer, opne
men." De plannen zijn niet
echt vastomlijnd. „Ik heb ge
noeg materiaal liggen, maar
wat we ermee doen laat ik van
het moment afhangen. Ik hou
ervan om het zo veel mogelijk
een spontaan proces te laten
zijn. We zien dus wel wat er ge
beurt."
Siegal speelt veel, is bijna
voortdurend onderweg, veelal
met zijn muziekmaten Andy
Graham (bas) en Nikolaj Bjer-
re (drums). „Het is geen baan,
het is een manier van leven. Ik
zou ook niet weten wat ik an
ders zou doen. Dan zou ik
waarschijnlijk vegeteren."
Komende dagen speelt hij
twee keer in Nederland: mor
gen in Porgy en Bess en zater
dag op het bluesfestival in
Schijndel. Wat hij speelt,
wordt pas op het laatste mo
ment beslist, afhankelijk van
de situatie en de sfeer. „Afgelo
pen weekend deden we twee
optredens in The Cluny in Ne
wcastle, op zaterdagavond en
zondagmiddag. In totaal speel
den we vierenhalf uur, maar
zonder één nummer te herha
len."
Concert: Ian Siegal Band, mor
genavond in Porgy en Bess in
Terneuzen. Aanvang: 21.30 uur.
De Britse bluesmuzikant Ian Siegal.
Biograaf Ben Daeter.
Hij heeft een heel breed repertoire. Hij
kan overal invallen en speelt dan de moei
lijkste partijen zonder te repeteren. Hij
heeft alle operamelodieën paraat en kan
direct complete orkestpartijen op de pia
no spelen. Dat is wonderbaarlijk. Toch
heeft hij een enorme bescheidenheid. Hij
is een buitengewoon sympathieke en
charmante man."
Jeugdjaren
De boeken over Soerjadi en Wayenberg
kennen in grote lijnen dezelfde aanpak
en opzet. Er wordt ingegaan op zaken zo
als de jeugdjaren, de muzikale vorming,
de dagindeling van de pianist, zijn lieve
lingscomponisten, zijn concerten en zijn
opvattingen over muziek. Daarnaast
maakt Daeter volop gebruik van afzon
derlijke uitweidingen voor bijvoorbeeld
anekdotes, maar ook om meer te vertel
len over bijvoorbeeld een componist of
muziekstroming die voor het verhaal van
belang is.
Aan het boek over Wayenberg heeft hij
ongeveer twee jaar gewerkt. In die perio
de leerde hij onverwachte kanten van de
pianist kennen. „Een heel nieuw aspect