Roep om snelle aanpak van spoor
PZC
Schwarzenegger voert druk uit
op VS voor terugkeer naar tafel
PZC
Robert Altman was
geliefde regisseur
De show is voorbij
Betere beveiliging laat te lang op zich wachten, zeggen NS-personeel en Kamer
Plafond, muren en vloer kwamen ineens op me af
te gast
22 november 1956
m
woensdag 22 november 2006
door Caroline Sander
en Karen Zandbergen
Een betere beveiliging van
het Nederlandse spoorweg
net laat te lang op zich wach
ten, vinden spoorwegpersoneel
en Tweede Kamerleden. De be
loofde aanpassing van het veilig
heidssysteem is pas in 2009
klaar. Al die tijd kunnen er on
gelukken gebeuren zoals deze
week bij de stations van Rotter
dam en Arnhem.
Bij een botsing tussen een passa
giers- en een goederentrein raak
ten gisteren in Arnhem 31 men
sen gewond. Een dag eerder leg
de een soortgelijk ongeluk het
railverkeer in Rotterdam plat.
Daarbij vielen geen gewonden,
maar de ravage was enorm. „Ze
praten al jaren over een nieuw
veiligheidssysteem", zegt be
stuurder Wim Eilert van de vak
bond voor rijdend personeel.
„Maar er gebeurt niets. We ma
ken ons ondertussen grote zor
gen over de veiligheid van onze
mensen die voor in de trein zit
ten." Het veiligheidssysteem
ATB (Automatische Treinbeïn
vloeding) zorgt ervoor dat trei
nen die door rood licht rijden au
tomatisch stoppen. Het werkt
nu alleen als treinen harder dan
veertig kilometer per uur rijden.
In de buurt van stations rijden
treinen meestal langzamer.
Daar worden ze dus niet afge
remd als een machinist een rood
sein niet ziet. Dat leidde de afge
lopen jaren tot tientallen onge
lukken. De Raad voor Transport
veiligheid (inmiddels Onder
zoeksraad voor Veiligheid) van
Pieter van Vollenhoven heeft er
al meerdere keren op aangedron
gen de beveiliging te verbeteren.
Minister Karla Peijs van ver
keer zegde begin dit jaar na drin
gende verzoeken van de Tweede
Kamer 50 miljoen euro toe om
de systemen te verbeteren.
Duizend punten
„We hebben er herhaaldelijk op
aangedrongen haast te maken",
zegt PvdA-Kamerlid Sharon
Dijksma, „maar het is de vraag
of het wel opschiet." Eind dit
jaar begint ProRail met het ver
beteren van duizend punten die
het ministerie als gevaarlijk
heeft aangemerkt. Een woord
voerder van ProRail garandeert
dat het nieuwe systeem in 2009
op al deze plekken klaar is. „We
zijn nu bezig met de ontwikke
ling en uitvoering van tests en
daarna voeren we het over het
hele land in."
CDA'er Eddy van Hijum betwij
felt of dat voldoende is. Hij wil
eerst weten of de plekken in Am-
hem en Rotterdam, waar nu on
gelukken hebben plaatsgevon
den, ook bij deze duizend plaat
sen horen.
Zo niet, dan moet er op meer
plekken iets gebeuren. „Hoewel
je ongelukken nooit helemaal
kunt voorkomen. Het blijft uit
eindelijk menselijk falen." Het
systeem dat in 2009 klaar moet
zijn, is overigens nog steeds niet
optimaal. Als de maximumsnel
heid van treinen wordt ver
hoogd, zoals de Kamer en minis
ter Peijs willen, is er weer een
ander veiligheidssysteem nodig.
Dat andere systeem, ERTMS ge
noemd, geeft secuurdere signa
len waardoor treinen dichter op
elkaar kunnen rijden. Om dat
overal in het land in te voeren,
zijn miljarden euro's nodig,
maar dat heeft geen enkele Ka
merfractie er nu voor over.
Tevreden
FNV Bondgenoten heeft er min
der problemen mee dat het nieu
we systeem zo lang op zich laat
wachten. „Je kunt terugkijken
en zeggen dat het lang heeft ge
duurd voordat het er kwam.
Maar het komt er nu, dus zijn
we tevreden", zegt vakbondsbe
stuurder Tonnie Nijenhuis. Wel
is er volgens de belangenbeharti
ger een onderzoek nodig naar de
wisselwerking tussen alle bedrij
ven die met het spoor te maken
hebben. Nijenhuis: „De NS, Pro
rail, aannemers, er zijn zoveel in
stanties en personen betrokken
bij het spoor. Laten we die be
drijven nu eens naast elkaar leg
gen op het gebied van veilig
heidsbeleid. Zo wordt duidelijk
waar de zwakke en sterke pun
ten liggen." GPD
door Wendy Kind
De maandag overleden Ro
bert Altman hield van de
interactie tussen verschillen
de karakters. Meermalen
heeft hij gezegd dat hij meer
geïnteresseerd was in het uit
diepen van een karakter dan
in een ingewikkelde verhaal
lijn. In die zin was hij een ech
te acteurs-regisseur. Veel
filmsterren werkten daarom
graag met hem.
Robert Bernard Altman werd
in 1925 geboren in Kansas Ci
ty, Missouri, in een rijk,
streng katholiek gezin. Al
jong deed hij allerlei geluids
experimenten met bandrecor
ders. Tegen het einde van de
Tweede Wereldoorlog werd
de 20-jarige Altman ge
vechtspiloot in het leger. Tij
dens militaire trainingen in
Californië kreeg hij de smaak
van Hollywood te pakken en
een jaar later vestigde Alt
man zich in Los Angeles.
Door mee te werken aan
bedrijfsfilmpjes en docu
mentaires leerde hij veel over
filmmaken, maar er kwam
niet veel van de grond. Een
poging tot acteren (onder
meer een klein rolletje in The
Secret Life of Walter Mitty,
met Danny Kaye) liep op
niets uit. Ook een zakelijk
avontuur mislukte jammer
lijk. Amateur-uitvinder Alt
man stopte (te) veel geld in
zijn inderhaast opgerichte
bediljf Identi-Code. Hij had
een identificatiesysteem be
dacht voor huisdieren en
wist als pr-stunt zelfs het
hondje van president Tru
man (1945-1953) van een ge
tatoeëerde code te voorzien.
Het bedrijf ging failliet en
Altman was veel geld kwijt,
zowel van hemzelf als van
vrienden. Eind jaren '50 luk
te het dan toch en kwam hij
met zijn eerste grote films,
waaronder The Delinquents.
Altman had het script in een
week geschreven en de film
in veertien dagen gedraaid.
Het werd een commercieel
succes. Een paar jaar later re
gisseerde hij Alfred Hitch-
cocks tv-show. Nog meer
tv-werk volgde tot hij in
1969 het script in handen
kreeg van MASH, over de
staf van een veldhospitaal in
de Koreaanse oorlog. Veer
tien regisseurs voor hem had
den het script al teruggege
ven. Altman ging aan de slag,
met acteurs als Donald
Sutherland, Elliott Gould en
Robert Duvall, en maakte er
een mix van tragiek en kome
die van. Zoon Mike, destijds
slechts 14 jaar, schreef de
tekst van de titelsong Suicide
is Painless.
Bioscoopbezoekers en critici
waren laaiend enthousiast.
Altman en Richard Hooker,
auteur van het boek MASH
waarop de film was geba
seerd, hebben de populaire
tv-serie die volgde overigens
altijd gehekeld. Volgens Alt
man was die serie veel min
der anti-oorlog dan hij met
zijn film had willen laten
zien.
Altman gaf graag de interac
tie tussen karakters weer. Hij
ging vaak uit van een simpele
verhaallijn en liet zijn ac
teurs hun dialogen improvise
ren. Veel gx-ote namen wilden
•graag met hem werken, om
dat hij hen goed uit de verf
het komen en hun daarin een
eigen aandeel gaf. Veel typi
sche Altmanfilms bevatten el
kaar overlappende dialogen,
waarbij meerdere, acteurs te
gelijk praten, een tamelijk
chaotisch effect. Ook zijn de
karakters vaak moeilijk te ho
ren. Altman wilde daarmee
maximale aandacht van de
kijker. Die kijker moest daar
overigens aanvankelijk erg
aan wennen.
Waardering
De waardering kwam later
wel: voor films als The
Player (1992), een satirisch
kijkje op Hollywood. Hij
kreeg een Oscarnominatie
voor zijn regie. Een jaar later
kwam Short Cuts, een bewer-
king van een aantal korte ver
halen over enkele bewoners
van Los Angeles. Altman
werd opnieuw genomineerd.
In 2006 kreeg Altman een
ere-Oscar voor zijn hele
oeuvre. ANP
Een bij het treinongeluk in Arnhem gewond geraakte passagier wordt uit de trein gedragen.
Arnhem was gisteren in de ban van het
treinongeluk. Terwijl de hulpdiensten
bezig waren bij de verongelukte voertui
gen, werden de passagiers opgevangen in
een zalencentrum. „Mensen zaten onder het
bloed."
Het knerpende geluid van de zagen gaat
door merg en been. Eén passagiere ligt nog
in de trein, bekneld in het in elkaar
gekrulde verbindingsstuk tussen twee
coupés. „Als je een deel loszaagt, kan een
ander stuk losschieten. Dit is uiterst precies
werk," zegt Gérard Smit van de brandweer.
Even later wordt de jonge vrouw per bran-
card afgevoerd. Een paar honderd meter
verderop, in zalencentrum De Coe-
hoorn, worden gewonde passagiers opgevan
gen.
Michel Zantinge uit Elleeom wacht tot een
ambulancebi'oeder zijn pijnlijke voet kan
bekijken. Zantinge zat in de wagon die door
de botsing werd verkreukeld. „Ineens
kwamen de muur, het plafond en de vloer
op me af. Ik kon geen kant op", vertelt hij.
„Ik kwam vast te zitten tussen twee banken.
Een jongen die achter me zat, hielp me los
te komen. Ik heb geluk gehad." Een vrouw
die De Coehoorn in komt lopen, zegt: „Ik
dacht dat het een terroristische aanslag
was. Ik wachtte op een ontploffing, maar
die kwam niet." De passagiers druppe
De wereldwijde uitstoot van
kooldioxide neemt steeds snel
ler toe. Nederland en Europa
moeten hun mondiale klimaatdi-
plomatie opvoeren. Eerste stap:
een deal met Arnold Schwarzen
egger.
door Kathalijne Buitenweg
Broeikaseffect. Ga je mee
druppels naar de gloeiende
plaat dragen? Die woorden zag
ik op een affiche van Loesje
staan. Een treffende verwoor
ding van het gevoel van machte
loosheid dat veel mensen be
vangt wanneer zij stilstaan bij
klimaatverandering. Ik kan wel
spaarlampen aanschaffen, maar
wat helpt dat als mijn buurman
een SUV koopt? We zijn in Ne
derland rijk genoeg om fors te
investeren in duurzame energie,
maar heeft dat zin als China ko
lencentrales blijft bouwen?
Een internationale klimaatstra
tegie is onmisbaar als we deze
machteloosheid willen overwin
nen. Hoe bewegen we de Vere
nigde Staten, 'klimaatvijand
nummer 1', tot deelname aan
het Kyoto Protocol? De verove
ring van het Congres door de
Democraten zal er niet meteen
toe leiden dat de VS zichzelf
een uitstootplafond voor broei
kasgassen opleggen. Maar het is
interessant dat in een aantal
deelstaten degouverneursver
kiezingen zijn gewonnen door
kandidaten die wél zo'n pla
fond bepleiten.
Verhandelen
In Californië is Arnold Schwar
zenegger herkozen. Hij heeft on
langs een wet doorgevoerd die
Californië verplicht om zijn uit
stoot terug te bi-engen tot het ni
veau van 1990. Daartoe worden
de emissies van bedrijven geli
miteerd. Zij krijgen, naar Euro
pees voorbeeld, een beperkte
hoeveelheid emissierechten toe
bedeeld. Die mogen zij onder
ling verhandelen. Een bedrijf
dat zijn uitstoot fors terug
dringt kan rechten verkopen.
Een bedrijf dat de uitstoot niet
vermindert of laat oplopen
moet rechten bijkopen. Zo
krijgt vervuiling een prijs. Ook
New York en zeven andere sta
ten werken aan emissiehandel.
In New York is Elliot Spitzer
tot gouverneur gekozen. Hij wil
de emissierechten niet gratis
toebedelen aan bedrijven, maar
bij opbod verkopen. Een stap
die Europa nog nauwelijks
durft te zetten.
De Europese Unie heeft veel te
winnen bij samenwerking met
de progressieve Amerikaanse
staten. Californië overlegt al
met de Eui'opese Commissie
over deelname aan de Europese
emissiehandel. Om de politieke
en juridische obstakels te slech
ten moet dat overleg naar het
hoogste niveau worden getild.
Waarom nodigen de Europese
regeringsleiders Schwarzeneg
ger en Spitzer niet uit voor hun
komende top in december? Dat
zou een duidelijk signaal zijn
naar Bush. Die steekt nog
steeds zijn kop in het zand voor
de noodzaak van snelle actie.
Een transatlantische emissie-
markt kan Bush in het nauw
brengen. Veel bedrijven buiten
Californië en de oostkust zullen
mee willen doen. Simpelweg om
dat zij inzien dat emissiebeper
king op den duur onontkoom
baar is. Ze kunnen beter nu in
de markt stappen dan later,
wanneer de prijs van een ton
kooldioxide veel hoger ligt, om
dat de goedkoopste besparings
maatregelen dan al zijn geno
men. Het is dus mogelijk dat
Schwarzenegger en Spitzer een
zwaan-kleef-aan-effect bewerk
stelligen onder de Amerikaanse
staten. Daarmee verhogen zij de
druk op het Congi'es en op Bush
om terug te keren naar de onder
handelingstafel van Kyoto.
De Amerikaanse belangstelling
moet de EU motiveren om haar
emissiehandel snel op orde te
brengen. De Europese emissie-
markt, die sinds 2005 proef -
draait, dreigt in te storten dooi'-
dat nationale regeringen, waar
onder de Nederlandse, hun be
drijven teveel emissierechten
toekennen. De Europese Com
missie moet de lidstaten ver
plichten hun huiswerk over te
doen; minder emissierechten uit
geven en een groter deel daar
van veilen.
Hoe krapper de markt, hoe ster
ker de stimulans om de uitstoot
terug te dringen.
Amerikaanse deelname aan het
Kyoto Protocol en een functio
nerend model van emissiehan
foto Koen Verheyden/ANP
len langzaam binnen. Onder hen veel men
sen met snijwonden en kleine kwetsuren.
Een oude vrouw met een kapotte wenk
brauw, een dame met een paar tanden door
de lip.
Bloed
„Mensen uit mijn coupé zaten helemaal
onder het bloed", zegt Maartje Berndsen uit
Babberich. Lina Smith (14) is niet naar De
Coehoorn gegaan. Haar moeder staat haar
buiten het tijdelijke station op te wachten.
„Ik zat in het achterste deel van de trein en
we moesten lang wachten voor we eruit kon
den. Ik was bang dat er nog een trein achter
op die van ons zou lijden." GPD
De kiezer staat vandaag met lege handen.
Want het campagnegeweld van de laatste
weken heeft weinig helderheid opgele
verd. Ondanks een voor Nederland ongekende aan
dacht in de media. Aan de dames en heren politici
was nagenoeg niet te ontkomen. Jammer genoeg
lieten die zich voortdurend verleiden tot bekvech
ten over de beeldvorming rond hun persoon of hun
partij. De lijsttrekkers joegen er gisteravond in het
ultieme tv-debat nog snel wat thema's doorheen,
maar dat mocht niet meer baten.
Een rustige inhoudelijke discussie was te zeld
zaam. Laat staan dat er duidelijkheid kwam over
de eventuele gevolgen van coalitievorming. Spaar
zaam werden wel voorkeurpartners en breekpun
ten genoemd. Maar vrijwel nooit met een logica of
geloofwaardigheid op basis waarvan de kiezer een
strategische keuze kan maken. Het bleef bij een
tapascampagne: even dit, dan weer dat en weinig
grote lijnen.
Achter de huidige als-je-maar-leuk-doet-democra-
tie zit gelukkig slechts een handvol simpele varian
ten. Ter linkerzijde van gematigd naar behoorlijk
fel. Rechts van mild naar extreem. Uit dit scala
moet de kiezer zonder al te veel twijfel een keuze
kunnen maken. Zeeuwse kwesties kunnen het ook
niet moeilijk maken. Want die spelen op landelijk
niveau nauwelijks mee. Deze provincie komt er in
de partijprogramma's uiterst bekaaid vanaf.
Toch was er gisteren nog een flink bestand zweven
de kiezers. Wellicht komt dit omdat er meer is dan
standpunten die je zinnig acht of die in je kraam
passen. Het ontbreekt aan leiderschap en aan de
belofte van hoogstaand bestuur. Geen enkele lijst
trekker heeft zich daarop kunnen profileren. Bij el
ke keuze hoort een minimum aan vertrouwen dat
de betrokken volksvertegenwoordiger ook in echt
moeilijke, onvoorspelbare situaties de juiste keuze
maakt. Dat heeft dan vaak weinig meer te maken
met verkiezingsprogramma's of regeerakkoorden.
Maar wel alles met de kwaliteit en de continuïteit
van bestuur. Daarbij hoort een eenvoud en balans
die begrijpelijk is voor alle Nederlanders.
De omstandigheden zijn ideaal voor zo'n simpele
regering. De economische vooruitzichten zijn goed
en de staatsfinanciën zijn redelijk op orde. Dat
geeft een basis om de voorkeur van de kiezer in al
le rust uit te werken. Wellicht zelfs op enige af
stand van camera en microfoon. Vanaf nu zal blij
ken of achter de mannetjes van de afgelopen we
ken een paar goede staatslieden schuilgaan.
De show is voorbijhet regeren kan beginnen.
ERFENIS - De onlangs overle
den Amerikaanse miljonair
Marshall Field heeft dertig mil-
joen dollar overgemaakt aan
het wetenschappelijk instituut
dat zijn naam draagt. De rest
van zijn fortuin gaat naar zijn
vrouw, zoon en kleinkinderen.
SUEZ - In de meeste West-Eu-
ropese landen zijn maatrege
len genomen om het benzine
en olieverbruik te verminde
ren. De maatregelen zijn nodig
zolang de scheepvaart in het
Suezkanaal gestremd is voor
tankers.
BOEKJE - Samen met het Ro
de Kruis zal de stichting Hul
pactie voor Hongaren een Hon
gaars-Nederlandse woorden
lijst uitgeven. Dit boekje zal
aan iedere in Nederland onder
gebrachte Hongaarse vluchte
ling worden aangeboden.
BENOEMING - Wjatsjeslaw
Molotow, de eerste vice-pre-
mier van de Sovjet-Unie, is vol
gens persbureau Tass, be
noemd tot minister van staats
toezicht. Hij volgt Zjaworon-
kow op. Molotow zal in zijn
nieuwe functie erop toezien
dat de andere ministers de in
structies van de regering uit
voeren.
Een uitstootplafond voor broeikasgassen bestaat in de Verenigde Staten niet. Wel zijn er nu enkele gou
verneurs gekozen die zich druk maken over de opwarming van de aarde en pleiten voor emissiehandel.
foto GPD
del zijn nodig als we een geloof
waardig beroep willen doen op
landen als China en India om
ook een emissieplafond te aan
vaarden, in ruil voor de over
dracht van schone technologie.
Tegelijk moeten we de indruk
vermijden dat de emissiehandel
dient om zelf meer broeikasgas
sen te kunnen blijven uitstoten.
Het kabinet-Balkenende laat de
binnenlandse kooldioxide-uit
stoot oplopen. Het wil zijn Kyo-
to-doelstelling halen door op
grote schaal emissieruimte op
te kopen in arme landen.
Laat Nedei-land weer koploper
worden op milieugebied. Niet al
leen om met gezag mee te kun
nen praten over een mondiale
strategie tegen de naderende kli
maatramp. Maar ook omwiHe
van onze economie. Er ontstaat
een wereldwijde markt van tien
tallen miljarden euro's voor
duurzame energietechnologie.
Wie die markt verovert, schept
banen en duurzame welvaart.
Duurzaamheid is profijt. Daar
om moet u zeker die spaarlamp
kopen. U verdient eraan. GPD
Kathalijne Buitenweg is lid van
het Europees Parlement voor
GroenLinks
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Arie Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J, Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax: (0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax: (0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Het 's-Landshuis
Steenstraat 37,
4561 AR Hulst
Tel: (0114)371379
Fax: (0114)371380
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454647
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten: 0800-0231231
Maandag t/m vrijdag vóór 15.00 uur
gebeld, nog dezelfde dag nabezorgd;
zaterdag vóór 12 uur.
E-mail: lezarsservice@pzc.nl
Fax:(076)5312330
Abonnementen: 0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 21,50 n.v.t
per kwartaal: 61,50 64,50
per jaar: €236.00 239,00
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het
einde van de betaalperiode. U ontvangt
een schriftelijke bevestiging.
PZC, La.v. lezersservice,
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk
maandag t/m vrijdag: 1,30
zaterdag: 1,85
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax, (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0113)315570
Fax:(0113)315571
Business to Business/Onroerend goed
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/service/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van he
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestanc
(abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informeren overvoi
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of doi
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit
:e. Postbus 31, 4460 AA Goes.
Wogenor-concern. De door u
dat wordt gebruikt voor ons
ir u relevante diensten en pro-
ir ons zorgvuldig geselectesr-
chrlftelljk molden bij: PZC,le"
.Behóorttot W6G0N6R