Roep om snelle aanpak van spoor PZC Schwarzenegger voert druk uit op VS voor terugkeer naar tafel PZC Robert Altman was geliefde regisseur De show is voorbij Betere beveiliging laat te lang op zich wachten, zeggen NS-personeel en Kamer Plafond, muren en vloer kwamen ineens op me af te gast 22 november 1956 m woensdag 22 november 2006 door Caroline Sander en Karen Zandbergen Een betere beveiliging van het Nederlandse spoorweg net laat te lang op zich wach ten, vinden spoorwegpersoneel en Tweede Kamerleden. De be loofde aanpassing van het veilig heidssysteem is pas in 2009 klaar. Al die tijd kunnen er on gelukken gebeuren zoals deze week bij de stations van Rotter dam en Arnhem. Bij een botsing tussen een passa giers- en een goederentrein raak ten gisteren in Arnhem 31 men sen gewond. Een dag eerder leg de een soortgelijk ongeluk het railverkeer in Rotterdam plat. Daarbij vielen geen gewonden, maar de ravage was enorm. „Ze praten al jaren over een nieuw veiligheidssysteem", zegt be stuurder Wim Eilert van de vak bond voor rijdend personeel. „Maar er gebeurt niets. We ma ken ons ondertussen grote zor gen over de veiligheid van onze mensen die voor in de trein zit ten." Het veiligheidssysteem ATB (Automatische Treinbeïn vloeding) zorgt ervoor dat trei nen die door rood licht rijden au tomatisch stoppen. Het werkt nu alleen als treinen harder dan veertig kilometer per uur rijden. In de buurt van stations rijden treinen meestal langzamer. Daar worden ze dus niet afge remd als een machinist een rood sein niet ziet. Dat leidde de afge lopen jaren tot tientallen onge lukken. De Raad voor Transport veiligheid (inmiddels Onder zoeksraad voor Veiligheid) van Pieter van Vollenhoven heeft er al meerdere keren op aangedron gen de beveiliging te verbeteren. Minister Karla Peijs van ver keer zegde begin dit jaar na drin gende verzoeken van de Tweede Kamer 50 miljoen euro toe om de systemen te verbeteren. Duizend punten „We hebben er herhaaldelijk op aangedrongen haast te maken", zegt PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma, „maar het is de vraag of het wel opschiet." Eind dit jaar begint ProRail met het ver beteren van duizend punten die het ministerie als gevaarlijk heeft aangemerkt. Een woord voerder van ProRail garandeert dat het nieuwe systeem in 2009 op al deze plekken klaar is. „We zijn nu bezig met de ontwikke ling en uitvoering van tests en daarna voeren we het over het hele land in." CDA'er Eddy van Hijum betwij felt of dat voldoende is. Hij wil eerst weten of de plekken in Am- hem en Rotterdam, waar nu on gelukken hebben plaatsgevon den, ook bij deze duizend plaat sen horen. Zo niet, dan moet er op meer plekken iets gebeuren. „Hoewel je ongelukken nooit helemaal kunt voorkomen. Het blijft uit eindelijk menselijk falen." Het systeem dat in 2009 klaar moet zijn, is overigens nog steeds niet optimaal. Als de maximumsnel heid van treinen wordt ver hoogd, zoals de Kamer en minis ter Peijs willen, is er weer een ander veiligheidssysteem nodig. Dat andere systeem, ERTMS ge noemd, geeft secuurdere signa len waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden. Om dat overal in het land in te voeren, zijn miljarden euro's nodig, maar dat heeft geen enkele Ka merfractie er nu voor over. Tevreden FNV Bondgenoten heeft er min der problemen mee dat het nieu we systeem zo lang op zich laat wachten. „Je kunt terugkijken en zeggen dat het lang heeft ge duurd voordat het er kwam. Maar het komt er nu, dus zijn we tevreden", zegt vakbondsbe stuurder Tonnie Nijenhuis. Wel is er volgens de belangenbeharti ger een onderzoek nodig naar de wisselwerking tussen alle bedrij ven die met het spoor te maken hebben. Nijenhuis: „De NS, Pro rail, aannemers, er zijn zoveel in stanties en personen betrokken bij het spoor. Laten we die be drijven nu eens naast elkaar leg gen op het gebied van veilig heidsbeleid. Zo wordt duidelijk waar de zwakke en sterke pun ten liggen." GPD door Wendy Kind De maandag overleden Ro bert Altman hield van de interactie tussen verschillen de karakters. Meermalen heeft hij gezegd dat hij meer geïnteresseerd was in het uit diepen van een karakter dan in een ingewikkelde verhaal lijn. In die zin was hij een ech te acteurs-regisseur. Veel filmsterren werkten daarom graag met hem. Robert Bernard Altman werd in 1925 geboren in Kansas Ci ty, Missouri, in een rijk, streng katholiek gezin. Al jong deed hij allerlei geluids experimenten met bandrecor ders. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de 20-jarige Altman ge vechtspiloot in het leger. Tij dens militaire trainingen in Californië kreeg hij de smaak van Hollywood te pakken en een jaar later vestigde Alt man zich in Los Angeles. Door mee te werken aan bedrijfsfilmpjes en docu mentaires leerde hij veel over filmmaken, maar er kwam niet veel van de grond. Een poging tot acteren (onder meer een klein rolletje in The Secret Life of Walter Mitty, met Danny Kaye) liep op niets uit. Ook een zakelijk avontuur mislukte jammer lijk. Amateur-uitvinder Alt man stopte (te) veel geld in zijn inderhaast opgerichte bediljf Identi-Code. Hij had een identificatiesysteem be dacht voor huisdieren en wist als pr-stunt zelfs het hondje van president Tru man (1945-1953) van een ge tatoeëerde code te voorzien. Het bedrijf ging failliet en Altman was veel geld kwijt, zowel van hemzelf als van vrienden. Eind jaren '50 luk te het dan toch en kwam hij met zijn eerste grote films, waaronder The Delinquents. Altman had het script in een week geschreven en de film in veertien dagen gedraaid. Het werd een commercieel succes. Een paar jaar later re gisseerde hij Alfred Hitch- cocks tv-show. Nog meer tv-werk volgde tot hij in 1969 het script in handen kreeg van MASH, over de staf van een veldhospitaal in de Koreaanse oorlog. Veer tien regisseurs voor hem had den het script al teruggege ven. Altman ging aan de slag, met acteurs als Donald Sutherland, Elliott Gould en Robert Duvall, en maakte er een mix van tragiek en kome die van. Zoon Mike, destijds slechts 14 jaar, schreef de tekst van de titelsong Suicide is Painless. Bioscoopbezoekers en critici waren laaiend enthousiast. Altman en Richard Hooker, auteur van het boek MASH waarop de film was geba seerd, hebben de populaire tv-serie die volgde overigens altijd gehekeld. Volgens Alt man was die serie veel min der anti-oorlog dan hij met zijn film had willen laten zien. Altman gaf graag de interac tie tussen karakters weer. Hij ging vaak uit van een simpele verhaallijn en liet zijn ac teurs hun dialogen improvise ren. Veel gx-ote namen wilden •graag met hem werken, om dat hij hen goed uit de verf het komen en hun daarin een eigen aandeel gaf. Veel typi sche Altmanfilms bevatten el kaar overlappende dialogen, waarbij meerdere, acteurs te gelijk praten, een tamelijk chaotisch effect. Ook zijn de karakters vaak moeilijk te ho ren. Altman wilde daarmee maximale aandacht van de kijker. Die kijker moest daar overigens aanvankelijk erg aan wennen. Waardering De waardering kwam later wel: voor films als The Player (1992), een satirisch kijkje op Hollywood. Hij kreeg een Oscarnominatie voor zijn regie. Een jaar later kwam Short Cuts, een bewer- king van een aantal korte ver halen over enkele bewoners van Los Angeles. Altman werd opnieuw genomineerd. In 2006 kreeg Altman een ere-Oscar voor zijn hele oeuvre. ANP Een bij het treinongeluk in Arnhem gewond geraakte passagier wordt uit de trein gedragen. Arnhem was gisteren in de ban van het treinongeluk. Terwijl de hulpdiensten bezig waren bij de verongelukte voertui gen, werden de passagiers opgevangen in een zalencentrum. „Mensen zaten onder het bloed." Het knerpende geluid van de zagen gaat door merg en been. Eén passagiere ligt nog in de trein, bekneld in het in elkaar gekrulde verbindingsstuk tussen twee coupés. „Als je een deel loszaagt, kan een ander stuk losschieten. Dit is uiterst precies werk," zegt Gérard Smit van de brandweer. Even later wordt de jonge vrouw per bran- card afgevoerd. Een paar honderd meter verderop, in zalencentrum De Coe- hoorn, worden gewonde passagiers opgevan gen. Michel Zantinge uit Elleeom wacht tot een ambulancebi'oeder zijn pijnlijke voet kan bekijken. Zantinge zat in de wagon die door de botsing werd verkreukeld. „Ineens kwamen de muur, het plafond en de vloer op me af. Ik kon geen kant op", vertelt hij. „Ik kwam vast te zitten tussen twee banken. Een jongen die achter me zat, hielp me los te komen. Ik heb geluk gehad." Een vrouw die De Coehoorn in komt lopen, zegt: „Ik dacht dat het een terroristische aanslag was. Ik wachtte op een ontploffing, maar die kwam niet." De passagiers druppe De wereldwijde uitstoot van kooldioxide neemt steeds snel ler toe. Nederland en Europa moeten hun mondiale klimaatdi- plomatie opvoeren. Eerste stap: een deal met Arnold Schwarzen egger. door Kathalijne Buitenweg Broeikaseffect. Ga je mee druppels naar de gloeiende plaat dragen? Die woorden zag ik op een affiche van Loesje staan. Een treffende verwoor ding van het gevoel van machte loosheid dat veel mensen be vangt wanneer zij stilstaan bij klimaatverandering. Ik kan wel spaarlampen aanschaffen, maar wat helpt dat als mijn buurman een SUV koopt? We zijn in Ne derland rijk genoeg om fors te investeren in duurzame energie, maar heeft dat zin als China ko lencentrales blijft bouwen? Een internationale klimaatstra tegie is onmisbaar als we deze machteloosheid willen overwin nen. Hoe bewegen we de Vere nigde Staten, 'klimaatvijand nummer 1', tot deelname aan het Kyoto Protocol? De verove ring van het Congres door de Democraten zal er niet meteen toe leiden dat de VS zichzelf een uitstootplafond voor broei kasgassen opleggen. Maar het is interessant dat in een aantal deelstaten degouverneursver kiezingen zijn gewonnen door kandidaten die wél zo'n pla fond bepleiten. Verhandelen In Californië is Arnold Schwar zenegger herkozen. Hij heeft on langs een wet doorgevoerd die Californië verplicht om zijn uit stoot terug te bi-engen tot het ni veau van 1990. Daartoe worden de emissies van bedrijven geli miteerd. Zij krijgen, naar Euro pees voorbeeld, een beperkte hoeveelheid emissierechten toe bedeeld. Die mogen zij onder ling verhandelen. Een bedrijf dat zijn uitstoot fors terug dringt kan rechten verkopen. Een bedrijf dat de uitstoot niet vermindert of laat oplopen moet rechten bijkopen. Zo krijgt vervuiling een prijs. Ook New York en zeven andere sta ten werken aan emissiehandel. In New York is Elliot Spitzer tot gouverneur gekozen. Hij wil de emissierechten niet gratis toebedelen aan bedrijven, maar bij opbod verkopen. Een stap die Europa nog nauwelijks durft te zetten. De Europese Unie heeft veel te winnen bij samenwerking met de progressieve Amerikaanse staten. Californië overlegt al met de Eui'opese Commissie over deelname aan de Europese emissiehandel. Om de politieke en juridische obstakels te slech ten moet dat overleg naar het hoogste niveau worden getild. Waarom nodigen de Europese regeringsleiders Schwarzeneg ger en Spitzer niet uit voor hun komende top in december? Dat zou een duidelijk signaal zijn naar Bush. Die steekt nog steeds zijn kop in het zand voor de noodzaak van snelle actie. Een transatlantische emissie- markt kan Bush in het nauw brengen. Veel bedrijven buiten Californië en de oostkust zullen mee willen doen. Simpelweg om dat zij inzien dat emissiebeper king op den duur onontkoom baar is. Ze kunnen beter nu in de markt stappen dan later, wanneer de prijs van een ton kooldioxide veel hoger ligt, om dat de goedkoopste besparings maatregelen dan al zijn geno men. Het is dus mogelijk dat Schwarzenegger en Spitzer een zwaan-kleef-aan-effect bewerk stelligen onder de Amerikaanse staten. Daarmee verhogen zij de druk op het Congi'es en op Bush om terug te keren naar de onder handelingstafel van Kyoto. De Amerikaanse belangstelling moet de EU motiveren om haar emissiehandel snel op orde te brengen. De Europese emissie- markt, die sinds 2005 proef - draait, dreigt in te storten dooi'- dat nationale regeringen, waar onder de Nederlandse, hun be drijven teveel emissierechten toekennen. De Europese Com missie moet de lidstaten ver plichten hun huiswerk over te doen; minder emissierechten uit geven en een groter deel daar van veilen. Hoe krapper de markt, hoe ster ker de stimulans om de uitstoot terug te dringen. Amerikaanse deelname aan het Kyoto Protocol en een functio nerend model van emissiehan foto Koen Verheyden/ANP len langzaam binnen. Onder hen veel men sen met snijwonden en kleine kwetsuren. Een oude vrouw met een kapotte wenk brauw, een dame met een paar tanden door de lip. Bloed „Mensen uit mijn coupé zaten helemaal onder het bloed", zegt Maartje Berndsen uit Babberich. Lina Smith (14) is niet naar De Coehoorn gegaan. Haar moeder staat haar buiten het tijdelijke station op te wachten. „Ik zat in het achterste deel van de trein en we moesten lang wachten voor we eruit kon den. Ik was bang dat er nog een trein achter op die van ons zou lijden." GPD De kiezer staat vandaag met lege handen. Want het campagnegeweld van de laatste weken heeft weinig helderheid opgele verd. Ondanks een voor Nederland ongekende aan dacht in de media. Aan de dames en heren politici was nagenoeg niet te ontkomen. Jammer genoeg lieten die zich voortdurend verleiden tot bekvech ten over de beeldvorming rond hun persoon of hun partij. De lijsttrekkers joegen er gisteravond in het ultieme tv-debat nog snel wat thema's doorheen, maar dat mocht niet meer baten. Een rustige inhoudelijke discussie was te zeld zaam. Laat staan dat er duidelijkheid kwam over de eventuele gevolgen van coalitievorming. Spaar zaam werden wel voorkeurpartners en breekpun ten genoemd. Maar vrijwel nooit met een logica of geloofwaardigheid op basis waarvan de kiezer een strategische keuze kan maken. Het bleef bij een tapascampagne: even dit, dan weer dat en weinig grote lijnen. Achter de huidige als-je-maar-leuk-doet-democra- tie zit gelukkig slechts een handvol simpele varian ten. Ter linkerzijde van gematigd naar behoorlijk fel. Rechts van mild naar extreem. Uit dit scala moet de kiezer zonder al te veel twijfel een keuze kunnen maken. Zeeuwse kwesties kunnen het ook niet moeilijk maken. Want die spelen op landelijk niveau nauwelijks mee. Deze provincie komt er in de partijprogramma's uiterst bekaaid vanaf. Toch was er gisteren nog een flink bestand zweven de kiezers. Wellicht komt dit omdat er meer is dan standpunten die je zinnig acht of die in je kraam passen. Het ontbreekt aan leiderschap en aan de belofte van hoogstaand bestuur. Geen enkele lijst trekker heeft zich daarop kunnen profileren. Bij el ke keuze hoort een minimum aan vertrouwen dat de betrokken volksvertegenwoordiger ook in echt moeilijke, onvoorspelbare situaties de juiste keuze maakt. Dat heeft dan vaak weinig meer te maken met verkiezingsprogramma's of regeerakkoorden. Maar wel alles met de kwaliteit en de continuïteit van bestuur. Daarbij hoort een eenvoud en balans die begrijpelijk is voor alle Nederlanders. De omstandigheden zijn ideaal voor zo'n simpele regering. De economische vooruitzichten zijn goed en de staatsfinanciën zijn redelijk op orde. Dat geeft een basis om de voorkeur van de kiezer in al le rust uit te werken. Wellicht zelfs op enige af stand van camera en microfoon. Vanaf nu zal blij ken of achter de mannetjes van de afgelopen we ken een paar goede staatslieden schuilgaan. De show is voorbijhet regeren kan beginnen. ERFENIS - De onlangs overle den Amerikaanse miljonair Marshall Field heeft dertig mil- joen dollar overgemaakt aan het wetenschappelijk instituut dat zijn naam draagt. De rest van zijn fortuin gaat naar zijn vrouw, zoon en kleinkinderen. SUEZ - In de meeste West-Eu- ropese landen zijn maatrege len genomen om het benzine en olieverbruik te verminde ren. De maatregelen zijn nodig zolang de scheepvaart in het Suezkanaal gestremd is voor tankers. BOEKJE - Samen met het Ro de Kruis zal de stichting Hul pactie voor Hongaren een Hon gaars-Nederlandse woorden lijst uitgeven. Dit boekje zal aan iedere in Nederland onder gebrachte Hongaarse vluchte ling worden aangeboden. BENOEMING - Wjatsjeslaw Molotow, de eerste vice-pre- mier van de Sovjet-Unie, is vol gens persbureau Tass, be noemd tot minister van staats toezicht. Hij volgt Zjaworon- kow op. Molotow zal in zijn nieuwe functie erop toezien dat de andere ministers de in structies van de regering uit voeren. Een uitstootplafond voor broeikasgassen bestaat in de Verenigde Staten niet. Wel zijn er nu enkele gou verneurs gekozen die zich druk maken over de opwarming van de aarde en pleiten voor emissiehandel. foto GPD del zijn nodig als we een geloof waardig beroep willen doen op landen als China en India om ook een emissieplafond te aan vaarden, in ruil voor de over dracht van schone technologie. Tegelijk moeten we de indruk vermijden dat de emissiehandel dient om zelf meer broeikasgas sen te kunnen blijven uitstoten. Het kabinet-Balkenende laat de binnenlandse kooldioxide-uit stoot oplopen. Het wil zijn Kyo- to-doelstelling halen door op grote schaal emissieruimte op te kopen in arme landen. Laat Nedei-land weer koploper worden op milieugebied. Niet al leen om met gezag mee te kun nen praten over een mondiale strategie tegen de naderende kli maatramp. Maar ook omwiHe van onze economie. Er ontstaat een wereldwijde markt van tien tallen miljarden euro's voor duurzame energietechnologie. Wie die markt verovert, schept banen en duurzame welvaart. Duurzaamheid is profijt. Daar om moet u zeker die spaarlamp kopen. U verdient eraan. GPD Kathalijne Buitenweg is lid van het Europees Parlement voor GroenLinks Hoofdredactie: Peter Jansen Arie Leen Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J, Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax: (0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Het 's-Landshuis Steenstraat 37, 4561 AR Hulst Tel: (0114)371379 Fax: (0114)371380 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454647 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 Maandag t/m vrijdag vóór 15.00 uur gebeld, nog dezelfde dag nabezorgd; zaterdag vóór 12 uur. E-mail: lezarsservice@pzc.nl Fax:(076)5312330 Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 21,50 n.v.t per kwartaal: 61,50 64,50 per jaar: €236.00 239,00 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. PZC, La.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1,30 zaterdag: 1,85 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax, (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0113)315570 Fax:(0113)315571 Business to Business/Onroerend goed Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/service/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van he aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestanc (abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informeren overvoi ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of doi de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit :e. Postbus 31, 4460 AA Goes. Wogenor-concern. De door u dat wordt gebruikt voor ons ir u relevante diensten en pro- ir ons zorgvuldig geselectesr- chrlftelljk molden bij: PZC,le" .Behóorttot W6G0N6R

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4