Van hiphop tot en met rock Volop variatie in Galerie 45 Bestel Mè-project gaat nu even voor Professioneel Zeeuws kamerorkest opgericht Het jachtige leven van mensen in veertien coupletten Vader is belangrijke bron van inspiratie 15 Het kan een nieuw volkslied worden voor Z-Vlaanderen woensdag 22 november 2006 door Rolf Bosboom GOES - Zeeland krijgt een vol ledig professioneel kameror kest, Tij genaamd. Het gezel schap streeft ernaar zich in maart officieel te presenteren. Het initiatief is afkomstig van de Middelburgse componist en diligent Christian Blaha en vio list Carlo Nabbe uit Goes, on der meer bekend als concert meester bij het Zeeuws Orkest en als dirigent van het Zeeuws Jeugdorkest. Met Tij willen zij zich richten op drie onderde len: het brengen van concert programma's, het begeleiden van koren en het verzorgen van schoolconcerten. Blaha en Nabbe kennen elkaar van het conservatorium. „Christian studeerde koordi rectie, ik orkestdirectie", zegt Nabbe. Het idee ontstond om samen een kamerorkest op te richten. „Een van de redenen was dat ik graag wilde dirige ren. Verder is het heel boeiend om met een aantal fijne colle ga's een mooi orkest op te bou wen." De afgelopen tweeënhalf jaar is besteed aan de voorbereidin gen. Die periode was onder meer nodig om een programme ring te ontwikkelen, een be leidsplan op te stellen en een bestuur (met de Middelburgse wethouder Hannie Kool-Blok land als voorzitter) en een co mité van aanbeveling te forme ren. Vooral ook werd de behoefte aan een kamerorkest gepeild. Dieis er volop, concluderen Blaha en Nabbe. „Van alle kan ten waren de reacties positief. Dat was voor ons voldoende om met Tij te beginnen." On langs is de gang naar de nota ris gemaakt, waarmee de op richting van het kamerorkest een feit is. Er is vooral ook overleg ge weest met de provincie, die eveneens welwillend heeft ge reageerd. Inmiddels ligt er een subsidieverzoek, waarover bin nenkort uitsluitsel wordt ver wacht. Daarnaast doen de ini tiatiefnemers een beroep op fondsen en proberen ze spon sors te interesseren. Tij zal bestaan uit een vaste kern van strijkers, slagwerkers en houtblazers, indien nodig aangevuld met andere musici, afhankelijk van de situatie. Blaha en Nabbe gaan uit van een omvang van tussen de 20 en 35 spelers. Kennismaking Er worden bewust geen audi ties gehouden. Behalve muzika le kwaliteit telt vooral dat de spelers achter de opzet van het orkest staan en goed passen in de groep. „Daarom houden we in plaats van audities een ken nismakingsdag waarvoor we allerlei mensen uitnodigen. Dan gaan we met hen praten hoe we het orkest willen vorm geven." Tij mag geen 'schnabbelorkest' worden. „Als we bijvoorbeeld een koor begeleiden, willen we niet in één dag een concertje uit de grond stampen. We pro beren ervoor te zorgen dat het voor het koor een duidelijke meerwaarde heeft. Het gaat er om dat er tijd en aandacht aan wordt besteed." De mogelijke kandidaten voor het orkest zijn al op de hoogte. Een aantal van hen komt uit Zeeland, de rest vooral uit Bra bant en België. De basis ligt na drukkelijk in Zeeland. „Maal ais we een keer in België kun nen spelen, zullen we dat niet laten." De verwachting is niet dat Tij concurrerend zal zijn voor het deels professionele Zeeuws Or kest. „Wij kennen een volledig professionele bezetting en heb ben een andere insteek. We hebben geen symfonisch reper toire, maar zijn kamermuzi- kaal gericht, met onder meer twintigste-eeuwse muziek. We hopen dat koren ook iets mo derns aan hun programma's willen toevoegen." Als de financiën geregeld zijn, komt er in maart een presenta tieconcert. „Mocht het langer duren, dan gaan we in septem ber van start. Dat half jaar kunnen we ook nog wel wach ten." door Anita Tournois WESTDORPE - Jettie Rose- boom (schilderijen en bronsob- jecten). Flora Verdunnen (kera miek) en Peter Verniandere (sie raden) houden alle drie van af wisseling. In de sfeervolle en ge lieerde najaarstentoonstel ling van Galerie 45 in Westdor- P« exposeren zij hun uiteenlo pende werken, door galeriehoud er Anna Mannaerts weer aan een gesmeed tot een artistiek en rastig geheel. Rosebooms schilderijen worden gekenmerkt door een variatie een onderwerpen, al vormen landschappen, bloemen en men den terugkerende inspiratiebron nen. Ook de trant waarin geschilderd wordt wisselt van figuratief via geabstraheerd, met hoofdlijnen eo vlakken, naar volledig ab stract werk. Spontaan en uitbun dig werk of vooraf doordacht, waarin de sfeer die opgeroepen wordt belangrijk zo niet alles be palend is en waaraan het toege paste kleurgebruik in belangrij ke mate bijdraagt. Het is opge bouwd in verschillende lagen - soms met gebruik van structuur - waarbij de kleuren elkaar re gelmatig overlappen en onderto on alle ruimte krijgen. Elk schilderij straalt een sterk gevoel uit. We zien dynamische Werken, vol beweging en kleur, "aast stillevens en verstilde lidschappen: een uitbundig en zeer kleurrijk boeket, een groep mensen als Dames op het strand of een impressie van Toscane naast stillevens met tulpen of zwarte vazen of met een pioen roos in wittinten. Een voorbeeld van een verstild landschap is Lucht/Zee, een abstract werk in twee delen, in ingehouden kleu renpalet. Formaat Het formaat varieert eveneens van flink tot series heel kleine werkjes met bijvoorbeeld zeilbo ten of kippen. Meer dan dertig van haar werken werden wereld wijd op posters uitgebracht. Naast schilderijen exposeert de kunstenares sierlijke maar krachtige bronsobjecten, waar in de mens centraal staat. Voor Verdunnen uit Paal is het haar eerste tentoonstelling bui ten haar eigen galerie De Paa ien. Klei als materiaal blijft haar voortdurend verbazen, in mogelijkheden en moeilijkhe den. Alle soorten worden gepro beerd, van porselein en grove boetseerklei tot zelf gevonden klei uit de polders of het Saeftin- ger land. Daarnaast geeft afwis seling van technieken - draaien, boetseren, gieten - de keramiste veel voldoening. Als toevoeging maakt ze graag gebruik van een ander materi aal zoals glas, metaal en hout; hetzij als decoratie, hetzij als presentatie. Volgens haar geven zij de keramiek een extra dimen sie. Haar geëxposeerde werken Nelly Dey-Dieleman foto Peter Nicolai HOEK - De titel klinkt onschul dig. Zoma 'n vêsje, ofwel Zo maar een versje. Maar in haar tekst heeft Nelly Dey-Dieleman een niet mis te verstane bood schap verwerkt, waarin ze haar geboortestreek een hart onder de riem steekt. „Zeeuws-Vlaanderen wordt heel dikwijls vergeten. Boven de Schelde denken ze dat we niet bestaan. Ik wil duidelijk maken dat we trots zijn op ons landje tussen d'Ee en Hontenis- se. Dat je hier nog lekker aantjes langs het water kunt ra pen staat er bijvoorbeeld ook in." Dey (Hoek, 1956) is een pure amateur. Ze schrijft voor zich zelf, voor haar plezier, „Als het regent, dan ga ik er eens voor zitten. Dikwijls gedichtjes, dat vind ik gewoon leutig." Altijd in dialect, dat van d'n 'Oek; daar kan ze zich het beste in uit drukken. „Het dialect moet gewoon blij ven. We praten thuis onder el kaar ook in dialect. Op mijn werk, catering in het stadhuis vanTerneuzen, eigenlijk ook." Vanwege de streektaal doet Dey ook mee aan de wedstrijd Zing Zeeuws. „Ik zag het in de krant staan en dacht: ik doe ge woon mee." Vuurdoop Het wordt haar vuurdoop. Want gepubliceerd of voorge dragen heeft Nelly haar werk tot nu toe nooit. Eén keer ston- c'en er in de krant een paar re gels van een liedje. „Het is best spannend, die wedstrijd. Ik had niet verwacht dat ze me er uit zouden pikken." Willy Tournois uit Eecle zette haar tekst op muziek en Corien Nortier zingt Zoma 'n vêsje. Dey is in cle studio gaan luiste ren naar het resultaat en ze is er heel blij mee. „Het is een meezinger, het refrein zing je zo mee. Het kan wel een tweede Zeeuws-Vlaams volkslied wor den", lacht ze. tonen deze variatie dan ook vol op. Twee enorme schaakborden (het ene geglazuurd, het andere onge glazuurd) laten zien dat ze zo wel figuratief als abstract werkt. Tegenhanger vormen de tere keramische maskers, veelal stof- en breukvrij verwerkt in accubakken of glazen vazen met afdekking van glas en loód- strips. Ze zijn vormgegeven vol gens een eigen procédé, soms ge deeltelijk geglazuurd, soms ver smolten met glas en/of gedeco reerd met inkt en lood. Edelsmid Vermandere heeft ook iets met maskers. Zijn verzame ling zilveren ringen met gezicht jes en handjes refereert wel aan het Venetiaanse carnaval. Deze theatrale ontwerpen blijken ech ter geïnspireerd te zijn door beelden op kerken en kathedra len. Een bijzonder ludiek ontwerp zijn de Oorbelboekjes. Uit klei ne houten vlakjes zijn oorbellen gezaagd, die daarin weer keurig worden opgeborgen als men ze niet gebruikt. Het is net een klein puzzeltje, maar dan nog foto Peter Nicolai voorzien van een kaft. Evenals zijn mede-exposanten toont Ver mandere uit Antwerpen een enorme gevarieerdheid in mate riaalgebruik, ontwerp en uitvoe ring. Aanlokkelijk uitgestald in de vitrines liggen diverse unieke series sieraden - vooral ringen en broches - van grof en sculptu raal tot uitzonderlijk elegant en fijn. Najaarstentoonstelling tot en niet 17 december in Galene 45, Singel 45 in Westdorpe. Geopend: do.-zo., 13-17 uur. Wedstrijd Zing Zeeuws nadert ontknoping wers is daardoor op een laag pitje komen te staan, erkent drummer Ron de Vos. „Het is lastig te combineren. Maar met carnaval zullen we natuurlijk weer als De Deurdouwers spe len." Want zo is het destijds, in 1991, begonnen: als carnavalsband in 's-Heerenhoek, die in de loop der jaren ook steeds breder in zetbaar is geworden. Het reper toire is uitgebreid met eigen nummers en covers van bands zoals Rowwen Hèze, Pater Moesla-oen en Normaal. Voor Zing Zeeuws is het zeven tal gevraagd. „Een paar jaar ge leden hebben we enkele num mers nummers in het Zeeuws door Rinus Antonisse en Rolf Bosboom KAPELLE - Hoewel de ontkno ping nog moet komen, is het succes al verzekerd, vindt Joop van den Bremen. De wedstrijd Zing Zeeuws heeft tekstschrij vers, zangers en muzikanten duidelijk geïnspireerd. De Zeeuwse streektaalmuziek is verrijkt. Van den Bremen, die zich al zo'n tien jaar bezighoudt met het op een website registreren van streektaalmuziek, is voor zitter van de werkgroep die de wedstrijd Zing Zeeuws organi seert. Hij is blij dat het initiatief aan slaat. Het doel van de stichting De Zeeuwse Taele, waar de werkgroep onder valt, wordt zo mooi gesteund: het gebruik en behoud van de streektaal bevor deren. De deelnemers aan de wed strijd bekampen elkaar in twee categorieën. In de ene groep zit ten zes tekstschrijvers. Hun lie deren wordt door anderen uitge voerd. In de andere groep zitten twaalf deelnemers die een dia lectlied zelf schreven en ten ge hore brengen. In elke groep zijn vier prijzen te winnen, drie in geld en een publieksprijs (beeld je van een zingende boer, ge maakt door kunstenaar Jan Da- vidse uit Middelburg). Voor een aantal zangers en groepen is het de eerste keer dat ze zich op de dialecttoer begeven. Het gaat van hiphop tot rock-'n-roll. Het slot van de wedstrijd is een muziekfestival op zaterdag 25 november in De Vroone te Ka- pelle, vanaf 19.30 uur. In totaal komen achttien nieuwe dialect nummers voor het voetlicht. Al le teksten worden door een jury beoordeeld op taalgebruik en originaliteit en in de categorie liederen uiteraard ook op pre sentatie, uitvoering en muzikali teit. De groep Krysus uit Middel burg bijt het spits af met Hos- ternokke. Stikhewoon uit Ka- pelle brengt Mien eihun Zee land, een tekst van Janet de Schipper-Priem uit Kapelle. Pelgrims in Parijs, een tekst van Henny Lamper en muziek van Paul Jongejan, wordt uitge voerd door Grysl uit Kattendij- ke. Wie het lied Ik bin Jikkemien uut Zêêland ten gehore brengt, een tekst van Jokeline Boer uit Vlissingen, is nog niet bekend. Peter Quaak uit Groede komt met zijn eigen lied Piene, Co rien Nortier zingt Zwomo n vês je van Nelly Dey-Dieleman en Willy Tournois brengt Uutut WestZeeuwsVlaemse Land. Leo Huibers uit Bruinisse schreef De zêêriian die at nie vromme kwam en dat presen teert hij zelf, op muziek van Ma rijke Bax en Jaap Driesprong. Het laatste nummer voor de pauze komt ook uit Bru: Maar ten Bruijnes met Jakke, jaklce, jakke. Softijsje De Walcherse groep Donder heropent na de pauze met het ei gen nummer Softijsje en neemt daarna Zienge in 't Zeeuws, een tekst van Cees Sanderse uit Vee- nendaal, voor zijn rekening. Krakend ties da breek nie, is de boodschap die Cor Baris uit Breskens componeerde en blues band Crash Boogie uitdraagt. Bennie Hek De Houdoe's spe len en zingen U'n zwoele zóme- roavond, over een Zeeuw en een meeuw. Hek zingt ook O ales ivor aars, een tekst van Ruben de Jonge uit 's-Heeren hoek. Tis daorom komt van Swensee (alias Johnny OK). De Jonge schreef ook de tekst van Wanneer bin je tevree?, door Bart Ploogesteger van muziek MIDDELBURG - Zijn vader wordt binnenkort 101 jaar. Voor Jan Lauret uit Middel burg zijn diens herinneringen en uitspraken een belangrijke inspiratiebron. „Die pak ik op en dat worden dan dialect-ver- haaltjes." Na lang buiten de provincie te hebben gewoond, keerde Lau ret (Hoek, 1939) vijf jaar gele den terug naar Zeeland. Hij ves tigde zich in Middelburg. Het dialect van het Land van Axel is hem altijd bij gebleven. „Dat ben ik nooit kwijtgeraakt. Het zit in je genen." Zijn korte verhalen, die Lauret onder meer voor Omroep Zee land vertelt en in tijdschrift Noe publiceert, schrijft hij rechtstreeks in streektaal. Zo hoort het ook volgens zijn va der. Op de laatste dag van de in schrijving, Koninginnedag, voorzien en uit te voeren door De Deurdouwers. Jos Neve zingt De ballade van Kouwepol- der Ko, tekst Jan Lauret. Het slotnummer Heidi wordt ver zorgd door de rockband Surren der. Janet de Schipper zorgde voor de tekst. Jan Lauret kwam hij al surfend op het in ternet achter het bestaan van de wedstrijd Zing Zeeuws. „Ik BRUINISSE - Hij is er even voor gaan zitten en voordat hij het wist had Maarten Bruijnes uit Bruinisse een lied met maar liefst veertien coupletten en een refrein 'als een soort morali stische afronding'. Pianist Bruijnes heeft een rijke muziekervaring. Hij speelde ve le jaren op bruiloften, partijen en vergelijkbare festiviteiten en maakt sinds enkele jaren deel uit van jazzband B-Flat. Voor dat gezelschap maakte hij al en kele vertalingen, maar met ei gen werk deed hij vorig jaar van zich spreken rond het vijf tigjarig jubileum van voetbalve reniging Bruse Boys. „Daar voor heb -ik vier nummers ge schreven, waaronder het club lied. De cd wordt nog wekelijks gedraaid in de kantine." Voor Zing' Zeeuws werd hij aanvan kelijk benaderd om de tekst van plaatsgenoot Leo Huibers foto Ruben Oreel ben achter de computer gaan zitten en schreef in twintig mi nuten de ballade van Kouivepol- op muziek te zetten en uit te voeren. „Maar dat was mijn re pertoire niet." Bruijnes bood wel aan Huibers te begeleiden. Dat bracht hem tegelijk op het idee om zelf een nummer te schrijven. In het Zeeuws, wat hij - als geboren Hagenaar - nog nooit had gedaan. Jakke jakke jakke gaat over het jachti ge bestaan dat veel mensen lei den, zonder van het leven te ge nieten. „Het gaat ook wel een beetje over mezelf. Ik heb een drukke baan gehad als account manager, bij een verzekerings maatschappij en daarnaast deed ik ook nog van alles. Toen ik een jaar of 52 was, dacht ik: wat ben ik nu aan het doen? Daarna ben ik bewust eerder uit het arbeidsproces gestapt. Wat ik wilde voorkomen is dat ik zou eindigen, zoals in het nummer staat, als een riek Hek." der Ko. Het ging zo verrekte goed - ik heb het meteen ge maild." Zijn eerste liedtekst was daarmee een feit. Fantasie De Koudepolder bestaat echt, Ko is fantasie. De ballade om vat een beetje droefenis en een happy end. Het is geen rock nummer, beklemtoont Lauret. Typisch een lied dat het best ge dijt bij accordeon- of gitaarbe geleiding. Op een Willem Vermandere-achtige manier, legt hij uit, verwijzend naar de Vlaamse bard. Jos Neve, zanger van Ambras, neemt de vertolking voor zijn rekening. Lauret heeft nu de smaak te. pakken en inmiddels een nieu we liedtekst gemaakt: Ik kom van d'n 'Oek en m'n moeder heet Lies. Die ligt voorlopig op de plank. Schaakbord in keramiek van Flora Verdurmen. 's-HEERENHOEK - De Beve- landse feest- en coverband De Deurdouwers speelt de laatste tijd volop, en met succes, streek taalmuziek, maar dan wel ge worteld in Limburg. Het gezelschap richtte begin dit jaar een tweede groep op: Bestel Mè, die de muziek van Rowwen Hèze zo getrouw moge lijk probeert na te spelen. Dat blijkt aan te slaan, want nog nooit in hun vijftienjarig be staan hebben de Zeeuwen zo vaak opgetreden. Onlangs werden ze zelfs bena derd om in het voorprogramma van De Dijk te spelen. Het bestaan als De Deurdou- geschreven. Die zijn blijven lig gen, omdat we met Bestel Mè aan de slag gingen", zegt De Vos. „Toen de vraag kwam, heb ben we een van de nummers uit gewerkt: Wanneer bin je te- vree? De tekst was al klaar en we hebben de muziek erbij ge maakt." Voorlopig gaat het om een eenmalig gebeuren. „De vraag is hoe lang het Rowwen Hèze-project duurt. We hebben ingezet op een jaar of drie. Daarna is het misschien wel leuk om die Zeeuwse nummers op te pakken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 49