Van hiphop tot en met rock
Volop variatie
in Galerie 45
Bestel Mè-project gaat nu even voor
Professioneel Zeeuws
kamerorkest opgericht
Het jachtige leven
van mensen in
veertien coupletten
Vader is belangrijke bron van inspiratie
Het kan een
nieuw volkslied
worden voor
Z-Vlaanderen
door Rolf Bosboom
GOES - Zeeland krijgt een vol
ledig professioneel kameror
kest, Tij genaamd. Het gezel
schap streeft ernaar zich in
maart officieel te presenteren.
Het initiatief is afkomstig van
de Middelburgse componist en
dirigent Christian Blaha en vio
list Carlo Nabbe uit Goes, on
der meer bekend als concert
meester bij het Zeeuws Orkest
en als diligent van het Zeeuws
Jeugdorkest. Met Tij willen zij
zich richten op drie onderde
len: het brengen van concert
programma's, het begeleiden
van koren en het verzorgen
van schoolconcerten.
Blaha en Nabbe kennen elkaar
van het conservatorium.
„Christian studeerde koordi
rectie, ik orkestdirectie", zegt
Nabbe. Het idee ontstond om
samen een kamerorkest op te
richten. „Een van de redenen
was dat ik graag wilde dirige
ren. Verder is het heel boeiend
om met een aantal fijne colle
ga's een mooi orkest op te bou
wen."
De afgelopen tweeënhalf jaar
is besteed aan de voorbereidin
gen. Die periode was onder
meer nodig om een programme
ring te, ontwikkelen, een be
leidsplan op te stellen en een
bestuur (met de Middelburgse
wethouder Hannie Kool-Blok
land als voorzitter) en een co
mité van aanbeveling te forme
ren.
Vooral ook werd de behoefte
aan een kamerorkest gepeild.
Die is er volop, concluderen
Blaha en Nabbe. „Van alle kan
ten waren de reacties positief.
Dat was voor ons voldoende
om met Tij te beginnen." On
langs is de gang naar de nota
ris gemaakt, waarmee de op
richting van het kamerorkest
een feit is.
Er is vooral ook overleg ge
weest met de provincie, die
eveneens welwillend heeft ge
reageerd. Inmiddels ligt er een
subsidieverzoek, waarover bin
nenkort uitsluitsel wordt ver
wacht. Daarnaast doen de ini
tiatiefnemers een beroep op
fondsen en proberen ze spon
sors te interesseren.
Tij zal bestaan uit een vaste
kern van strijkers, slagwerkers
en houtblazers, indien nodig
aangevuld met andere musici,
afhankelijk van de situatie.
Blaha en Nabbe gaan uit van
een omvang van tussen de 20
en 35 spelei's.
Kennismaking
Er worden bewust geen audi
ties gehouden. Behalve muzika
le kwaliteit telt vooral dat de
spelers achter de opzet van het
orkest staan en goed passen in
de'groep. „Daarom houden we
in plaats van audities een ken
nismakingsdag waarvoor we
allerlei mensen uitnodigen.
Dan gaan we met hen praten
hoe we het orkest willen vorm
geven."
Tij mag geen 'schnabbelorkest'
worden. „Als we bijvoorbeeld
een koor begeleiden, willen we
niet in één dag een concertje
uit de grond stampen. We pro
beren ervoor te zorgen dat het
voor het koor een duidelijke
meerwaarde heeft. Het gaat er
om dat er tijd en aandacht aan
wordt besteed."
De mogelijke kandidaten voor
het orkest zijn al op de hoogte.
Een aantal van hen komt uit
Zeeland, de rest vooral uit Bra
bant en België. De basis ligt na
drukkelijk in Zeeland. „Maal
ais we een keer in België kun
nen spelen, zullen we dat niet
laten."
De verwachting is niet dat Tij
concurrerend zal zijn voor het
deels professionele Zeeuws Or
kest. „Wij kennen een volledig
professionele bezetting en heb
ben een andere insteek. We
hebben geen symfonisch reper
toire, maar zijn kamermuzi-
kaal gericht, met onder meer
twintigste-eeuwse muziek. We
hopen dat koren ook iets mo
derns aan hun programma's
willen toevoegen."
Als de financiën geregeld zijn,
komt er in maart een presenta
tieconcert. „Mocht het langer
duren, dan gaan we in septem
ber van start. Dat half jaar
kunnen we ook nog wel wach
ten."
woensdag 22 november 2006 15
tor Anita Tournois
NESTDORPE - Jettie Rose-
tom (schilderijen en bronsob-
iecten), Flora Verdunnen (kera
miek) en Peter Vermandere (sie
raden) houden alle drie van af
wisseling. In de sfeervolle en ge
radeerde najaarstentoonstel-
van Galerie 45 in Westdor-
pe exposeren zij hun uiteenlo
pende werken, door galeriehoud
er Anna Mannaerts weer aan-
ran gesmeed tot een artistiek en
rastig geheel.
fosebooms schilderijen worden
gekenmerkt door een variatie
ran onderwerpen, al vormen
randschappen, bloemen en men-
sen terugkerende inspiratiebron
nen.
fok de trant waarin geschilderd
wordt wisselt van figuratief via
geabstraheerd, met hoofdlijnen
en vlakken, naar volledig ab
stract werk. Spontaan en uitbun-
werk of vooraf doordacht,
waarin de sfeer die opgeroepen
wordt belangrijk zo niet alles be
palend is en waaraan het toege
paste kleurgebruik in belangrij
ke mate bijdraagt. Het is opge
duwd in verschillende lagen -
rarns met gebruik van structuur
■waarbij de kleuren elkaar re-
itig overlappen en onderto
to alle ruimte krijgen.
»'k schilderij straalt een sterk
1 uit. We zien dynamische
an, vol beweging en kleur,
tost stillevens en verstilde
todschappen: een uitbundig en
zeer kleurrijk boeket, een groep
mensen als Dames op het strand
of een impressie van Toscane
naast stillevens met tulpen of
zwarte vazen of met een pioen
roos in wittinten. Een voorbeeld
van een verstild landschap is
Lucht/Zee, een abstract werk in
twee delen, in ingehouden kleu
renpalet.
Formaat
Het formaat varieert eveneens
van flink tot series heel kleine
werkjes met bijvoorbeeld zeilbo
ten of kippen. Meer dan dertig
van haar werken werden wereld
wijd op posters uitgebracht.
Naast schilderijen exposeex-t de
kunstenax-es sierlijke maar
kx-achtige bronsobjecten, waar
in de mens centraal staat.
Voor Vex-durmen uit Paal is het
haar eex-ste tentoonstelling bui
ten haar eigen galerie De Paa
ien. Klei als materiaal blijft
haar voortdurend verbazen, in
mogelijkheden en moeilijkhe
den. Alle soorten worden gepro
beerd, van porselein en grove
boetseerklei tot zelf gevonden
klei uit de polders of het Saeftin-
ger land. Daarnaast geeft afwis
seling van technieken - dx'aaien,
boetseren, gieten - de keramiste
veel voldoening.
Als toevoeging maakt ze graag
gebruik van een ander materi-
aal zoals glas, metaal en hout;
hetzij als decox*atie, hetzij als
presentatie. Volgens haar geven
zij de keramiek een extra dimen
sie. Haar geëxposeerde werken
Nelly Dey-Dieleman
foto Peter Nicolai
HOEK - De titel klinkt onschul
dig. Zoma 'n vêsje, ofwel Zo
maar een versje. Maar in haar
tekst heeft Nelly Dey-Dieleman
een niet mis te verstane bood
schap verwerkt, waarin ze haar
geboortestreek een hart onder
1;.. de riem steekt.
„Zeeuws-Vlaanderen wordt
heel dikwijls vergeten. Boven
de Schelde denken ze dat we
niet bestaan. Ik wil duidelijk
maken dat we tx-ots zijn op ons
landje tussen d'Ee en Hontenis-
se. Dat je hier nog lekker
aantjes langs het water kunt ra
pen staat er bijvoorbeeld ook
Dey (Hoek, 1956) is eeji pure
amateur. Ze schrijft voor zich
zelf, voor haar plezier. „Als het
regent, dan ga ik er eens voor
zitten. Dikwijls gedichtjes, dat
vind ik gewoon leutig." Altijd
in dialect, dat van d'n 'Oek;
daar kan ze zich het beste in uit
drukken.
„Het dialect moet gewoon blij
ven. We praten thuis onder el
kaar ook in dialect. Op mijn
werk, catering in het stadhuis
vanTerneuzen, eigenlijk ook."
Vanwege de streektaal doet
Dey ook mee aan de wedstrijd
Zing Zeeuws. ,,Ik-zag het in de
krant staan en dacht: ik doe ge
woon mee."
Vuurdoop
Het wordt haar vuux'doop.
Want gepubliceerd of voorge
dragen heeft Nelly haar werk
tot nu toe nooit. Eén keer ston
den er in de krant een paar re
gels van een liedje. „Het is best
spannend, die wedstrijd. Ik had
niet verwacht dat ze me er uit
zouden pikken."
Willy Tournois uit Eede zette
haar tekst op muziek en Corien
Nortier zingt Zoma 'n vêsje.
Dey is in de studio gaan luiste
ren naar het resultaat en ze is
er heel blij mee. „Het is een
meezinger, het x-efx-ein zing je
zo mee. Het kan wel een tweede
Zeeuws-Vlaams volkslied wor
den", lacht ze.
foto Peter Nicolai
voorzien van een kaft. Evenals
zijn mede-exposanten toont Ver
mandere uit Antwerpen een
enorme gevarieerdheid in mate
riaalgebruik, ontwerp en uitvoe
ring. Aanlokkelijk uitgestald in
de vitrines liggen diverse unieke
series siei'aden - vooral ringen
en broches - van gi'of en sculptu
raal tot uitzonderlijk elegant en
fijn.
Najaarstentoonstelling tot en met
17 december in Galerie 45, Singel
45 in Westdorpe. Geopend: do.-zo.,
13-17 uur.
tonen deze variatie dan ook vol
op.
Twee enorme schaakboi'den (het
ene geglazuurd, het andex-e onge
glazuurd) laten zien dat ze zo
wel figuratief als abstract
wei'kt. Tegenhanger vox"men de
tere keramische maskers, veelal
stof- en breukvrij vex-werkt in
accubakken of glazen vazen met
afdekking van glas en lood-
strips. Ze zijn vormgegeven vol
gens een eigen procédé, soms ge
deeltelijk geglazuurd, soms ver
smolten met glas en/of gedeco
reerd met inkt en lood.
Edelsmid Vermandere heeft ook
iets met maskers. Zijn verzame
ling zilveren ringen met gezicht
jes en handjes refei'eert wel aan
het Venetiaanse carnaval. Deze
theatrale ontwerpen blijken ech
ter geïnspireerd te zijn door
beelden op kerken en kathedra
len.
Een bijzonder ludiek ontwerp
zijn de Oorbelboekjes. Uit klei
ne houten vlakjes zijn oorbellen
gezaagd, die daarin weer keurig
wox!den opgeborgen als men ze
niet gebruikt. Het is net een
klein puzzeltje, maar dan nog
Schaakbord in keramiek van Flora Verdunnen.
's-HEERENHOEK - De Beve-
landse feest- en coverband De
Deurdouwers speelt de laatste
tijd volop, en met succes, streek
taalmuziek, maar dan wel ge
worteld in Limburg.
Het gezelschap richtte begin
dit jaar een tweede gx'oep op:
Bestel Mè, die de muziek van
Rowwen Hèze zo getrouw moge
lijk probeert na te spelen. Dat
blijkt aan te slaan, want nog
nooit in hun vijftienjarig be
staan hebben de Zeeuwen zo
vaak opgetreden.
Onlangs werden ze zelfs bena
derd om in het voorpx-ogramma
van De Dijk te spelen.
Het bestaan als De Deurdou-
geschreven. Die zijn blijven lig
gen, omdat we met Bestel Mè
aan de slag gingen", zegt De
Vos. „Toen de vx-aag kwam, heb
ben we een van de nummers uit
gewerkt: Wanneer bin je te-
vree? De tekst was al klaar en
we hebben de muziek erbij ge
maakt." Voorlopig gaat het om
een eenmalig gebeuren. „De
vraag is hoe lang het Rowwen
Hèze-project duurt. We hebben
ingezet op een jaar of dx-ie.
Daarna is het misschien wel
leuk om die Zeeuwse nummers
op te pakken."
Maarten Bruijnes. foto Dirk-Jan Gjeltema
een meeuw. Hek zingt ook
Oales wor aars', een tekst van
Ruben de Jonge uit 's-Heeren-
hoek. Tis daorom komt van
Swensee (alias Johnny OK). De
Jonge schreef ook de tekst van
Wanneer bin je tevreé?, door
Bart Hoogesteger van muziek
voorzien en uit te voeren door
De Deurdouwers. Jos Neve
zingt De ballade van Kouwepol-
der Ko, tekst Jan Lauret. Het
slotnummer Heidi wordt vex'-
zorgd door de rockband Surren
der. Janet de Schipper zorgde
voor de tekst.
Wedstrijd Zing Zeeuws nadert ontknoping
BRUINISSE - Hij is er even
voor gaan zitten en voordat hij
het wist had Maarten Bruijnes
uit Bruinisse een lied met maar
liefst veertien coupletten en
een refrein 'als een soort morali
stische afronding'.
Pianist Bruijnes heeft een rijke
muziekervaring. Hij speelde ve
le jaren op bruiloften, partijen
en vex-gelijkbax-e festiviteiten en
maakt sinds enkele jaren deel
uit van jazzband B-Flat. Voor
dat gezelschap maakte hij al en
kele vertalingen, maar met ei
gen werk deed hij vox-ig jaar
van zich spreken x'ond het vijf
tigjarig jubileum van voetbalve
reniging Bruse Boys. „Daar
voor heb ik vier nummers ge-
schx-even, waaronder het club
lied. De cd wordt nog wekelijks
gedraaid in de kantine." Voor
Zing Zeeuws werd hij aanvan
kelijk benaderd om de tekst
van plaatsgenoot Leo Huibers
op muziek te zetten en uit te
voeren. „Maar dat was mijn re
pertoire niet."
Bruijnes bood wel aan Huibers
te begeleiden.
Dat bracht hem tegelijk op het
idee om zelf een nummer te
schrijven. In het Zeeuws, wat
hij - als geboren Hagenaar -
nog nooit had gedaan. Jakke
jakke jakke gaat over het jachti
ge bestaan dat veel mensen lei
den, zonder van het leven te ge
nieten. „Het gaat ook wel een
beetje over mezelf. Ik heb een
drukke baan gehad als account
manager bij een vex-zekerings-
maatschappij en daarnaast
deed ik ook "nog van alles. Toen
ik een jaar of 52 was, dacht ik:
wat ben ik nu aan het doen?
Daarna ben ik bewust eerder
uit het arbeidsproces gestapt.
Wat ik wilde voorkomen is dat
ik zou eindigen, zoals in het
nummer staat, als een riek
Hek."
wers is daardoor op een laag
pitje komen te staan, erkent
drummer Ron de Vos. „Het is
lastig te combineren. Maar met
carnaval zullen we natuurlijk
weer als De Deurdouwers spe
len."
Want zo is het destijds, in 1991,
begonnen: als carnavalsband in
's-Heei'enhoek, die in de loop
der jax-en ook steeds breder in
zetbaar is geworden. Het x'eper-
toire is uitgebreid met eigen
nummers en covex-s van bands
zoals Rowwen Hèze, Pater
Moeskroen en Normaal.
Voor Zing Zeeuws is het zeven
tal gevraagd. „Een paar jaar ge
leden hebben we enkele num
mers nummers in het Zeeuws
De Deurdouwers
Pelgrims in Parijs, een tekst
van Henny Lamper en muziek
van Paul Jongejan, wordt uitge-
voerd door Grysl uit Kattendij-
ke.
Wie het lied Ik bin Jikkemien
uut Zêêland ten gehore brengt,
een tekst van Jokeline Boer uit
Vlissingen, is nog niet bekend.
Peter Quaak uit Gx'oede komt
met zijn eigen lied Piene, Co
rien Nortier zingt Zwomö n vês
je van Nelly Dey-Dieleman en
Willy Tournois brengt Uutut
WestZeeuwsVlaemse Land.
Leo Huibers uit Bruinisse
schreef De zêêman die at nie
vromme kwam en dat presen
teert hij zelf, op muziek van Ma
rijke Bax en Jaap Driesprong.
Het laatste nummer voor de
pauze komt ook uit Bru: Maar
ten Bruijnes met Jakke, jakke,
jakke.
Softijsje
De Walcherse groep Donder
heropent na de pauze met het ei
gen nummer Softijsje en neemt
daarna Zienge in 't Zeeuws, een
tekst van'Cees Sanderse uit Vee-
nendaal, voor zijn rekening.
Krakend ties da breek nie, is de
boodschap die Cor Baris uit
Breskens componeerde en blues
band Crash Boogie uitdraagt.
Bennie Hek De Houdoe's spe
len en zingen U'n zwoele zöme-
roavond, over een Zeeuw en
MIDDELBURG - Zijn vader
wordt binnenkort 101 jaar.
Voor Jan Lauret uit Middel
burg zijn diens herinneringen
en uitspraken een belangrijke
inspiratiebron. „Die pak ik op
en dat worden dan dialect-ver
haaltjes."
Na lang buiten de provincie te
hebben gewoond, keerde Lau
ret (Hoek, 1939) vijf jaar gele-
dèn terug naar Zeeland. Hij ves
tigde zich in Middelburg. Het
dialect van het Land van Axel
is hem altijd bij gebleven. „Dat
ben ik nooit kwijtgeraakt. Het
zit in je genen."
Zijn korte vex*halen, die Lauret
onder meer voor Omroep Zee
land vertelt en in tijdschrift
Noe publiceert, schrijft hij
x-echtstreeks in streektaal. Zo
hoort het ook volgens zijn va
der. Op de laatste dag van de in
schrijving, Koninginnedag,
Jan Lauret
kwam hij al sux-fend op het in
ternet achter het bestaan van
de wedstrijd Zing Zeeuws. „Ik
foto Ruben Oreel
ben achter de computer gaan
zitten en schx-eef in twintig mi
nuten de ballade van Kouwepol-
der Ko. Het ging zo verrekte
goed - ik heb het meteen ge
maild." Zijn eerste liedtekst
was daax*mee een feit.
Fantasie
De Koudepolder bestaat echt,
Ko is fantasie. De ballade om
vat een beetje droefenis en een
happy end. Het is geen x-ock-
nummer, beklemtoont Lauret.
Typisch een lied dat het best ge
dijt bij accordeon- of gitaax'be-
geleiding. Op een Willem
Vermandei'e-achtige manier,
legt hij uit, verwijzend naar de
Vlaamse bard.
Jos Neve, zanger van Ambras,
neemt de vertolking voor zijn
rekening.
Lauret heeft nu de smaak te
pakken en inmiddels een nieu
we liedtekst gemaakt: Ik kom
van d'n 'Oek en m'n moeder
heet Lies. Die ligt voorlopig op
de plank.
door Rinus Antonisse
en Rolf Bosboom
KAPELLE - Hoewel de ontkno
ping nog moet komen, is het
succes al verzekerd, vindt Joop
van den Bremen. De wedstrijd
Zing Zeeuws heeft tekstschrij
vers, zangers en muzikanten
duidelijk geïnspireerd. De
Zeeuwse streektaalmuziek is
verrijkt.
Van den Bremen, die zich al
zo'n tien jaar bezighoudt met maakt door kunstenaar Jan Da-
het op een website registreren vidse uit Middelburg). Voor een
van streektaalmuziek, is voor- aantal zangers en groepen is
zitter van de wexkgroep die de het de eerste keer dat ze zich op
wedstrijd Zing Zeeuws organi- de dialecttoer begeven. Het
seert. gaat van hiphop tot
Hij is blij dat het initiatief aan- rock-'n-roll.
slaat. Het doel van de stichting Het slot van de wedstrijd is eexx
De Zeeuwse Taele, waar de muziekfestival op zaterdag 25
werkgroep onder valt, wordt zo november in De Vroone te Ka-
mooi gesteund: het gebruik en pelle, vanaf 19.30 uur. In totaal
behoud van de streektaal bevor- komen achttien nieuwe dialect
deren. nummers voor het voetlicht. Al-
De deelnemers .aan de wed- le teksten worden door een jury
strijd bekampen elkaar in twee beoordeeld op taalgebruik en
categorieën. In de ene groep zit- originaliteit en in de categorie
ten zes tekstschrijvers. Hun lie- liederen uiteraard ook op pre-
deren wordt door anderen uitge- sentatie, uitvoering en muzikali-
voerd. In de andere groep zitten teit.
twaalf deelnemers die een dia- De groep Krysus uit Middel-
lectlied zelf schreven en ten ge- burg bijt het spits af met Hos-
hox-e brengen. In elke groep zijn temokke. Stikhewoon uit Ka-
vier piijzen te winnen, drie in pelle brengt Mien eïhun Zee
geld en een publieksprijs (beeld- land, een tekst van Janet de
je van een zingende boer, ge- Schipper-Priem uit Kapelle.