Vrijman had twee levens PZC Voor elk personage verbouw ik mezelf Castingshow voor Hollandse Tarzan 24 IDFA volgt Chinezen op de voet Erfenis Loes Luca in Moordwijven woensdag 22 november 2006 In en om hel Leidseplein in Amsterdam draait het vanaf morgen vooral om film. Dan be gint de negentiende editie van het International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) en worden in tien dagen tijd onge veer 300 (inter)nationale docu mentaires vertoond op diverse locaties. IDFA opent morgen met 4 Ele ments van Jiska Rickels. 4 Ele ments is een vierluik over de strijd van de mens met de oerele- menten. De film dingt als enige Nederlandse productie mee naar de Joris Ivens Award, de prijs voor de beste lange docu mentaire. Het festival presenteert onder de noemer China Transit een themaprogramma over China. Hierin draaien ongeveer vijftien documentaires uit en over het huidige China. In alle films staat de invloed die de razend snelle veranderingen in het land hebben op de levens van de Chi nezen centraal. Op de achter grond speelt steeds de vraag hoe deze transformatie kan worden begeleid zonder dat het enorme land ineenstort. Centrale gast De Amerikaanse regisseur Alan Berliner is de centrale gast op de 19e editie. Hij presenteert zijn tien favoriete documentai res. De regisseur maakte films als The Family Album (1986), In timate Strangers (1991) en The Sweetest Sound (2001). Zijn re centste film Wide Awake (2006), over zijn eigen slaapproblemen, is tijdens IDFA te zien. Berliner is ook een van de Mas ters of Documentary. Hij gaat daarvoor tijdens een publieke sessie in op zijn werk. Ook de Rus Victor Kossakovsky licht zijn werk, methodes en visie voor dit programmaonderdeel toe. Nieuw ten opzichte van vorig jaar is een programma met de beste internationale studenten films: het IDFAcademy Film Programma. Daarnaast is er uit gebreid aandacht voor nieuwe media in de programma's Docsonline 3, DocAgora (een conferentie in Paradiso op 30 no vember) en de workshop Anv Media. Met ParaDocs krijgt de experimentele documentaire een vaste plek binnen het festi val. De winnaars van de verschillen de competities worden 2 decem ber bekendgemaakt tijdens het slotfeest. In de Joris Ivens Com petitie gaan achttien lange docu mentaires uit 21 landen in pre mière. In First Appearance din gen achttien debuutfilms uit zes tien landen mee naar de First Appearance Award. Dertien films uit evenzoveel lan den strijden om de Zilveren Welp, de prijs voor de beste film korter dan 30 minuten. Ten slot te wordt de Movies That Matter Award, voorheen de Amnesty International - Doen Award, uit gereikt. Een internationale jury beoordeelt tien films uit het ID FA programma. Jan Vrijman met zijn dochter Fabie n het begin van De Werkelijkheid van Jan Vrijman, het portret dat Fabie Hulsebos (1960) van haar vader Jan Vrijman (geboren Hulsebos) maakte, zit een fragment uit een televisieprogramma van Mies Bouwman van halverwege de jaren zestig. Bouwman gaat op bezoek in de Vondelstraat waar Vrijman tot aan zijn dood in 1997 woonde. Voor de came ra toont hij zich de bekende joviale vrijdenker, 'waarnemer', zoals hij zelf zegt, en familieman ineen. Zijn dochters kruipen tegen hem aan. Fabie Hulsebos keek veertig jaar later met gemengde ge voelens naar het huiselijke frag ment. „Ik kende alleen maar de man die er nooit was", zegt ze in de film. „Wat trok hem in de we reld? Wat weerhield hem ervan zijn kinderen te zien?" Jan Vrij man was, zeker in de jaren zes tig, een van de bekendste docu mentairefilmmakers en publicis ten van het land, zijn huis was een zoete inval van kunstenaars en ander kleurrijk volk. Fabie Hulsebos kende deze vro lijke wereldbestormer Jan Vrij man niet, zij kende de zwartgal lige Jan Hulsebos, zoals de ech te naam van haar vader luidde, een man die het zichzelf en de mensen om zich heen ongeloof lijk moeilijk maakte. Uit haar film duikt het beeld op van een man met twee gezichten. Die de tweedeling in zijn leven prak tisch vorm gaf door twee namen te hebben en met zijn pseudo niem Vrijman - veelzeggender kan niet - afstand nam van Jan Hulsebos. Aan de Vondelstraat hoefde hij slechts één trap te ne men om de levens van Hulsebos en Vrijman van elkaar te schei den. En zijn familie achter zich te laten. „Wij wisten niets van wat zich in dat andere leven afspeelde", zegt Fabie Hulsebos nu. „Het was een volkomen andere we reld, een eigen, egocentrische wereld. Vrijman was de man die hij wilde zijn. Hulsebos was de man aan wie hij niet kon ontko men." Fabie Hulsebos, die na talloze banen in de filmindustrie, bij filmproductiebedrijf Idtv Does werkt, herinnert zich een vader die het zo moeilijk vond om Jan Hulsebos te zijn, dat hij veel te laat verscheen op het kerstdi ner, zich een stuk in de kraag had gedronken en zijn zelfdes tructie bekroonde door in de kerstboom te vallen. In haar documentaire richt ze zich op de periode 1960-1980. Daar lag zijn zwaartepunt als filmmaker en toen groeide Fa bie op. Dus komt vooral Vrij man, de documentairefilmma ker aan bod, die in 1960 het voor die tijd opzienbarende De werkelijkheid van Karei Appel maakte, wat nu geldt als een van de officieuze startschoten van de jaren zestig. Jan Vrij man, de columnist die onder het pseudoniem Journaille 3500 stukjes voor cle voorpagina van Het Parool schreef, en Jan Vrij man, een van de drijvende krachten achter het IDFA, ko men daardoor niet aan bod. ,.Ik ben het onderwerp een tijd uit de weg gegaan", zegt Fabie Hulsebos die nu in het huis van haar ouders aan de Vondel straat woont. Het huis speelt een belangrijke rol in haar docu mentaire, ze laat de oude vrien den van Jan Vrijman weer over de vloer komen. Remco Campert leest een meesterlijke column voor, waarin Vrijman op subtie le wijze wordt geportretteerd als een avonturier, een bluffer en een man bij wie je beter maar in de buurt kon blijven, wilde je je niet vervelen. Journalist Henk Hofland en filmproducent Matthijs van He- ijningen zitten aan de oude keu kentafel tegenover de vrouw die ze vroeger als meisje door het huis zagen scharrelen. Ze waagt Van Heijningen naar de avon tuurtjes van haar vader met an dere vrouwen. Je ziet Van Heij ningen zich enigszins verslik ken. En ze interviewt haar moeder. „Iedereen herinnert zich de Von delstraat als een warm, groot nest. Maar dat was het dankzij mijn moeder. Die heeft het al die tijd bij elkaar gehouden. En zij stond voor een enorm dilem ma. Tot welke prijs moest zij het gezin bij elkaar houden? Maar ze hield ook van hem." Tijdens het maken van de film groeide in elk geval haar waar dering voor haar vader de film maker, die baanbrekend werk verrichtte: „Hij was heel woeg met het herkennen van de nieu we tijdgeest." Ze heeft het zelf lang moeilijk gehad met haar va der. „Als ik iets over hem zei, was ik aan het schelden. Toen hij 65 werd, nodigde hij de hele familie uit voor een reis naar een Canarisch eiland. Ik ga niet mee met die lui, dacht ik. Toen heb ik hem een brief geschreven waarin ik alle dingen heb ge zegd die me dwarszaten. En daarna was het over." Uiteinde lijk, vlak voor zijn dood, kwa men vader en dochter weer na der tot elkaar. De verbinding werd gelegd door kleindochter Gala, die de oogappel van Jan werd. Mark Moorman De Werkelijkheid, van Jan Vrijman is 27 en 29 nov. te zien in Calypso (Am sterdam) en 30 nov. in City (Amster dam). Meer informatie: www.idfa.nl Loes Luca is een multitalent. Zangeres, actrice, presentatri ce. Ze ontroerde als Zuster Klivia in Ja zuster, nee zuster. Ze zong als Nénette met haar band Les Zézet- tes op het theatercircus De Parade. Ze verraste als presentator van het tv-programma aan de vooravond van het huwelijk tussen Wil- lem-Alexander en Maxima. En nu staat ze voor het eerst alleen op het toneel in de voorstelling Moordwij- Ze speelt in haar eentje vijf 'moord wijven'. „Ontzettend leuk om te doen", zegt de 52-jarig'e actrice. „Vooral omdat die vijf vrouwen al lemaal heel verschillend zijn." Moordwijven is van Australische makelij. De befaamde schrijfster Jo anna Murray-Smith ('de Australi sche Maria Goos') schreef het spe ciaal voor actrice Caroline O'Con nor ('de Australische Loes Luca'). Ze speelde deze theatersolo niet al leen 'Down Under', maar ook in Londen. Daar werd het gezien dooi de Utrechtse theaterproducent Hans Kik. Terwijl hij in de zaal zat te kijken, kon hij maar aan één ding denken: dit stuk is geknipt voor Loes Luca. „Ik kreeg een telefoontje uit Lon den van Hans Kik", vertelt Loes Lu ca. „Hij was daar vanwege de En gelse uitvoering van het toneelstuk Cloaca van Maria Goos. Op zijn vrije avond was hij naar Bombshells gaan kijken. 'Je moet nu naar Londen komen', riep hij door de telefoon. 'Dit is echt iets voor jou.' Ik ben toen met een vrien din op het vliegtuig naar Londen gestapt." Ook zij werd aangenaam Loes Luca zet in Moordwijven vijf verschillende personages neer. foto GPD getroffen door de voorstelling. „Hij had gelijk. Ik kan niet anders zeg gen. Het was heel grappig, subtiel, ontroerend, ordinair, bedeesd en keurig. Kortom, alsof het op maat was gemaakt voor mij. Ik wist met een dat Jules Deelder de Nederland se vertaling moest maken. Hij is een goede vriend van mij en weet dus precies welk taalgebruik bij mij past. Jules is heel erg poëtisch, maar ook van de gewone-men sen-taal. Toen hij eenmaal aan de vertaling begonnen was, wist hij niet meer van ophouden." Op het toneel beeldt Luca vijf com pleet uiteenlopende vrouwen uit. Ze is een neurotische vrouw met drie kinderen die een goede moeder wil zijn en tegelijkertijd een sexy vrouw. Maar ze is ook een middel bare scholiere die meedoet aan een talentenjacht en tot haar schrik ont dekt dat haar grootste rivale het zelfde lied zingt, een cactusfan die haar liefde aan deze stekelige plan ten belijdt, een weduwe die een blinde jonge god voorleest en een volkse bruid die op de grote dag be gint te twijfelen. De stress van het hedendaagse leven is volgens Luca de bindende factor. „In elke vrouw herken ik wel iets. Veel mensen denken dat ik zelf die hysterische moeder ben, maar ook in die weduwe en in die scholiere zitten aspecten van mij." Dat ze op één avond vijf keer moet switchen van personage, ervaart Luca niet als een probleem. „Voor een tv-programma als Klokhuis doe ik dat ook. Dan ben ik een ko nijn en dan een bloem. Dat is de er varing. Als ik met de ene monoloog klaar ben, wordt het decor ver bouwd en verbouw ik mezelf ook voor het volgende personage." Ervaring kan de Rotterdamse actri ce inderdaad niet worden ontzegd. Wat heeft zij niet gedaan sinds haar debuut bij theatergroep Orka ter? Ze heeft aan meer dan 65 thea ter- en televisieproducties meege werkt. De één herinnert haar recla- mespotjes ('Milieu, milieu? Ik kom uit een voortreffelijk milieu'), voor de ander is haar vertolking van Zus ter Klivia onvergetelijk, of staat in het geheugen gegrift hoe zij een soort vrijgezellenfeestje voor het kroonprinselijk paar presenteerde. Toch kan die schat aan ervaring niet voorkomen dat soms toch onze kerheid de kop opsteekt. Zo heeft Luca voor Moordwijven meer try-outs gepland dan gebruikelijk is. „Het is de allereerste keer dat ik in mijn uppie toneel sta te spelen. Als het spaak loopt, kan ik nie mand anders de schuld geven. Daar om wilde ik gewoon ruim de tijd hebben om me de voorstelling ei gen te maken." In december is Luca te zien in de re make van de KRO-ldassieker Schoep met de vijf poten. Deze door Eli Asser geschreven tv-serie uit 1969 telde slechts acht afleverin gen, maar kreeg door de liedjes een legendarische status. Spelplezier Luca vertolkt de rol van Tante Door, een van de vaste gasten in de Amsterdamse kroeg. „Die serie wordt fantastisch", jubelt Luca. „Het is een leuke combinatie van mensen die aan 't Schaep meewerk ten: Carrie Tefsen, Marc-Marie Huijbregts, Pierre Bokma. Soms tref je het gewoon. Met deze serie dus ook en dat spelplezier zie je er aan af." Vanaf januari volgt een nieuwe theatertour, nu met het Wil lem Breuker Kollektief. Ze spelen een muziektheaterproductie over het leven van Sophie Tucker, een re vuester uit de jaren dertig en veer tig. Een kruising tussen Mae West en Miss Piggy, noemt Luca haar. „Ze was onooglijk en dik, maar had een wondermooie stem." Theo de With Loes Luca speelt Moordwijven morgen in de Stadsschouwburg van Middelburg (20.00 uur) en woensdag 29 november in Stadsschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom (20.15 uur), In 1755 ging John Hart, een voorouder van mij, naar het verre Amerika om daar te sneu velen in een oorlog waar nie mand ooit van gehoord heeft. Dat was de 'French and Indian War', 1754-1760, die Winston Churchill een keer heeft beschre ven als de Allereerste Wereldoor log: bij het begin waren de strij dende partijen alleen Britten plus Amerikanen (toen nog Brits) tegen Fransen en India nen - maar op den duur breidde het conflict zich uit over de we reld tot Canada, het Caribische gebied, India en de Filippijnen. Deze onfortuinlijke voorvader, Zoek en >vervang< geboren in 1725, was dertig jaar oud toen hij naar Amerika ging; kort daarvoor, in september 1753, was hij getrouwd en in sep tember het jaar daarna baarde zijn vrouw Catherine hem nog een zoon, genaamd George. John Harts vader was kolonel in de Donegal Militia en hijzelf lui tenant in een van de Ierse regi menten, het 48ste. In oktober 1754, drie weken na de geboorte van zijn zoon, liet hij een testament maken waarin hij al zijn bezittingen vermaak te aan zijn vrouw, en na haar aan zijn zoon, met een memoran dum inhoudende dat zijn vader hem nog steeds niet de som van honderd Pond Sterling had be taald die hij hem bij zijn huwe lijk had beloofd. Die belofte was gedaan in het bijzijn van velschillen de getuigen, bij name genoemd, en je krijgt dan al het voorge voel dat hij het geld nooit zal zien. John was de jongste van dertien kinderen en de vader was niet bemiddeld; dienst ne men in het leger was waarschijn lijk de enige weg die de zoon openstond. Op 8 januari 1755 voer zijn regi ment uit van Queenstown, het huidige Cobh, bij Cork, en be- reikte Virginia op de tiende maart, midden in het hart van wat er toen al uitgezien moet hebben als een catastrofe, hoe wel niemand nog kon voorspel len hoe erg het zou worden. De Engelsen, onder generaal Brad- dock, hadden hun oorlog ge pland op de tekentafel, zonder enige notie van de plaatstelijke omstandigheden en zonder te vermoeden hoe efficiënt de Indi anen waren als krijgers. Mijn voorvader (bet-bet-betover- grootvader in feite) kreeg in structs om op te marcheren naar Fort Duquesne in Pennsyl- vanië, een sterkte gebouwd door de Franse® bij de samenvloeiing van de rivieren Monongahela en Allegheny. Ik heb de data en de route van deze opmars teing kunnen vinden, en zelfs de sa menstelling van de voorraadpa- ketten die Benjamin Franklin, toen Minister van Posterijen, op 21 mei organiseerde voor hem en andere Subalternen van het 48ste Regiment: ze ontvingen elk onder meer 6 pond suiker, koffie en chocola, 1 pond groene thee, 1 Gloucester kaas, 2 dozijn flessen oude Madeii*a, 2 goed verduurzaamde hammen en een half pond peper. Hun route volgde gedeeltelijk 1 een pad gemaakt door de India nen, een jaar eerder al gebruikt door de jonge George Washing ton, die ook aan de campagne deelnam; maar de troepen \va- ren zo zwaar beladen dat ze het tracé' moesten verbreden; de strijdkrachten hadden zich daar toe in twee groepen verdeeld, de' j eerste licht uitgerust en snel, de tweede met het zwaardere mate- rieel, steeds verder achterop ra kend. De route zelf is nu bekend als de Braddock Road, naar de 1 Britse generaal (die mij aan Do- nald Rumsfeld doet denken, maar misschien lijken alle mili taire mislukkingen op elkaar) die de ten ondergang gedoemde campagne leidde. De Braddock j Road, later gevolgd door pio- I niers die Westwaarts trokken, werd een deel van de Ameri-, kaanse folklore. De troepen volgden de route in grondig gedrilde forma-, ties met kleurige jassen en blin-? kende uniformstukken; toen de, Fransen en Indianen ze tenslot", te in een hinderlaag lieten lo pen, op 9 juli in de bossen bij de., Monongahela rivier, waren zei kansloos. De slag verliep ramp zalig, met de Engelsen die pro beerden in het gelid te blijven marcheren en gedecimeerd wer den door in de bomen verbórgen Indianen. Van de mannen van: de eerste colonne werd tweeder- de gedood, onder wie mijn voor vader. De overlevenden trokken zich terug langs de Braddock Road; Braddock zelf werd ge-' wond en stierf onderweg. Hij werd onder het wegdek begra ven, opdat cle Indianen zijn lichaam niet zouden opgraven, De lijken werden namelijk gru welijk verminkt door de India nen, die naar later bleek vooral aan de strijd deelnamen omdat, zij op trofeeën uit waren, waar bij zij zich ook niet altijd lieten: weerhouden door loyaliteit hun bondgenoten. Deze gebeurtenissen bleven: voor mij een abstractie tot ik, kortgeleden een gidsje voor Pennsylvanië vond, met foto's) van de plaats waar zich vroeger het Fort Duquesne bevond. Het is het punt waar de twee rivid ren zich verenigen tot de Ohio, nu het centrum van de stad Pitts burgh. Je hoeft er geen kaart bij: te halen om te zien waarom het belangrijk was de macht over de ze splitsing te hebben. Voorde. Fransen ging het om de Ohio-ri- ver, die uitmondde in de Missis-: sippi en toegang gaf tot New Or leans. De Engelsen veroverden het Fort pas in 1757. nadat hei door de Fransen in brand was gestoken. Ze herdoopten het iril 1765 tot Fort Pitt; naar de toen malige Engelse premier William, Pitt, en zo heet die plek nu nog. De foto's in het gidsje bekijkend denk ik aan mijn voorvader) John Hart, die zo ver reisde om; zo kort te leven. Hij was tenmin ste de vader van een zoon voo hij verti-ok: dat deel van de ge schiedenis hoeft niet te worden herschreven. Die zoon ging niet in het leger, hij werd dominee1 en kreeg veel kinderen. En toen1 zijn grootvader stierf, de vadei van John, liet deze zijn klein zoon in zijn testament honderd pond na. Sarah Haïti Fort Duquesne, nu het centrum van de stad Pittsburgh In Engeland zochten ze een Maria von Ti*app. Nederland heeft een Tarzan nodig. Musi cal-audities via de beeldbuis. Een nieuwe rage in de televisie- democratie. Maar pas op: uw stem telt niet echt mee. Vijf jonge kerels. Vijf Tarzans? Bij het theaterbedrijf van Joop van den Ende smullen ze er al weken van. Eerst leek een ge schikte hoofdrolspeler voor de Nederlandse versie van de musi cal 'Tarzan' niet te vinden. Na een oproep, via alle media ble ken uiteindelijk achthonderd kandidaten zich wel geschikt te vinden voor die rol. De laatste vijf maken zich op voor de fina le strijd.. Die strijd is te volgen via de tele visie. Het is voor het eei-st inde Nederlandse theatergeschiede nis dat een auditie via de beeld buis wordt uitgezonden. De sma keloosheid van soortgelijke se lectierondes bij talentenjachten als 'Idols' en 'X-Factor' blijit dit keer achtei-wege: de vijf kan didaten zijn de afgelopen weken intensief getraind. Waarom deze stap? Erwin vas Lambaart, directeur van 1$ theaterbedrijf, wil het publies zo eens een kijkje in de keuken van het auditeren gunnen. Martin Herment Wie wordt Tarzan? Te zien: vrifoi 24 november via SBS6, 20.30 nut

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24