Van Ast ontwerpt kunst in eenvoud Jamie's kruistocht tegen ongezond eten Nederlands eten moet beter Sprankelend Pepernoten Gruwen Mart in Knip Winterzon zaterdag 1 8 november 2006 W 9 Clamp A Leg, een systeem waarmee tafelpoten aan ieder denkbaar blad bevestigd kunnen worden. Tot twee keer toe viel de jonge ontwerper Jorre van Ast afgelopen jaar in de prijzen. Met een Martini glas won hij de jaarlijkse de signwedstrijd van ginmerk Bombay Sapphire. En tij dens de woonbeurs Interi eur Kortrijk sleepte hij maar liefst drie prijzen in de wacht. De vliegende start van een belofte. Druk, druk, druk. Echt veel tijcl heeft ontwerper Jorre van Ast (26) niet. Hij staat op het punt een nieuwe studio te be trekken in Londen. Voorlopig zal hij dus nog wel even blijven wonen in de stad waar hij eer der dit jaar zijn masteropleiding aan het Royal College of Art af rondde. Van Ast heeft het er naar zijn zin. „Londen is een fantastisch stad. Er gebeurt hier van alles, vooral omdat de ont werpers hier overal vandaan ko men. Het is een gigantische mix van culturen." Vandaar ook dat hij twee jaar geleden, na een opleiding Indus trieel Product Ontwerpen in Den Haag, verkaste naar de Brit se hoofdstad. De masteroplei ding ziet hij als een spring plank. Vindingrijk Zijn eigen ontwerpen, die voor alsnog niet te koop zijn, zweven daar ergens tussen kunst en com mercieel. „Ze zijn heel toepas- Van Ast's Clampology, een serie multifunctionele klemmen. Informatie: www.jorrevanast.nl baar, maar ook beeldend", aldus de ontwerper. „Er zit een emotionele kwaliteit in, maar ze zijn ook herkenbaar." Hoe herkenbaar, bleek eind oktober tijdens de woonbeurs Interieur Kortrijk. Van de vijftien prijzen die werden uitgereikt in de wedstrijd Design For Europe sleepte Van Ast er drie in de wacht. De jury omschreef zijn inzen ding Clampology als 'vinding rijk en vernieuwend'. „Jorre van Ast brengt oplossingen voor vra gen die ons dagelijks bezighou den. Zijn ontwerpen veroorza ken enthousiasme, ze stimule ren en inspireren", meldthet-ju-" ryrapport. Het aardige is dat het idee ach ter Clampology zo simpel is. Het project bestaat uit een aantal foto's GPD het tweetal de jaarlijkse ont werpwedstrijd van ginmerk Bombay Sapphire. „Al die aandacht is mooi", zegt Van Ast nuchter. „Want als je een bestaan wilt opbouwen als ontwerper; moet je grote klan ten binnenhalen. Daarmee ga ik nu aan de slag." Wim van Ast, Jorre's vader, is eigenaar van de Nederlandse meubelfabriek Arco. Volgt hij z'n vader op? „Het vak is me met de paplepel ingegoten, maar ik kijk op een totaal .ande re manier naar ontwerpen dan hij." Zo ook zijn zus Floor die dit jaar afstudeerde in Arhhem. „Ik heb vooralsnog niet de ambi tie om het bedrijf over te nemen. Daarvoor ben ik teveel product ontwerper." Paul Geerts eenvoudige klemmen met ver schillende vormen die op meer dere manieren kunnen worden toegepast. Als boekensteun bij voorbeeld, maar ook als kande laar, ophanghaakje of hulpmid del om de overlast van snoeren te beperken. Dezelfde eenvoud schuilt in Jars, een collectie deksels om potten mee af te sluiten. En ook in Clamp A Leg, een systeem waarmee tafelpoten aan ieder denkbaar blad bevestigd kun nen worden. Cocktailglas „Ik experimenteer graag met materialen en productietechnie ken", omschrijft Van Ast zijn werkwijze. „De gebruiker be paalt uiteindelijk zelf wat hij er mee doet." Jorre van Ast voor een door hem ontworpen wand. Van Ast noemt met name de combinatie van creativiteit en techniek typerend voor zijn werk. Dat spreekt ook uit het 'omgekeerde' cocktailglas dat hij vorig jaar bedacht met colle ga Tomek Rygalik. Met het gesti leerde gebruiksvoorwerp won Moet het dan toch sprankelen met de feestdagen, dan ook met een maar goed, moet champag nehuis Moët Chandon ge dacht hebben. Dus naast de bel letjes die in de drank zitten, heb ben ze er ook wat op de fles aan toegevoegd. In de vorm van Swarovski kristallen. Voor 49 euro krijg je een glinsterfles in een juwelendoos. Het gaat om de Brut Imperial, en hij is er in een gelimiteerde oplage. Verkoopinformatie: 035-6946014 Wie niet genoeg kan krijgen van de Sint-sféer en er zelfs de broodmaaltijden mee wil opleu ken, kan zijn lol op met Sinter klaas S.troojers. Het gaat om een zak met allemaal mini-verpak kingen snoepgoed, zoals mi ni-pepernoten, snoepgoedletter tjes en speculaashagel. Voor op brood of taart, meldt de produ cent. De Stroojers worden ver kocht bij C1000 en Jumbo en kosten 1,49 euro. Er zijn vrouwen die gruwen als ze er een man in zien rondlopen, maar het is voor ondermodefa- brikant Schiesser nog steeds dé verkooptopper: de dóódsimpele witte onderbroek, ook wel be kend als de Schiesser Original. Veertig procent van de mannen draagt altijd hetzelfde model on derbroek, en in veel gevallen is dat die original. Het kan luiheid zijn of een goeie prijs-kwali- teit-verhouding: de slip kost 13,95 euro. Topontwerpers lijken de wreg naar de thuisnaaisters te heb ben gevonden. Stuurde Percy Irausquin de lezers van Gla mour onlangs nog een patroon tje van een heuse 'Percy' om zelf thuis in elkaar te zetten, nu vult Mart Visser een halve Knip Mo de met drie patronen voor feest- jurkjes. Wel voor gevorderde zelfmakers, staat erbij. Het gaat om een wijdvallende enkellange grand gala-jurk, een zwarte cocktaildress en een vlot recep tiejurkje. De Knip Mode kost 6,75 euro. Nu het beter betaalde deel der natie zich opmaakt voor de jaar lijkse wintersportvakantie roe ren ook de makers van zonne brandproducten zich weer. Lan caster wijst erop dat sneeuw 85 procent van de UV-zonnestra- len weerkaatst, dat de intensi teit daarvan 50 procent hoger is dan op zeeniveau en nog meer van dat engs. Levensgevaarlijk dus, wintersporten. Gelukkig heeft Lancaster een Precious Sun-lijn die DNA-schade her stelt. Zowel de zonnebrand crème als de after sun kosten 83 euro voor 50 ml. Geen kattepis, maar dan hoef je geen andere huidverzorgingscrèmes te ge bruiken. zwaar is. Aan alle kanten wordt aan de alarmbel getrokken. En de beschuldigende vinger gaat naar het ontbreken van gezond voedsel, thuis en op school. Een van de bekendste voorvech ters van beter en gezonder eten voor de jeugd is tv-kok Jamie Oliver. In de serie Jamie's School Dinners was te zien hoe de kok probeert de kwaliteit van schoolmaaltijden op te klik ken. Met succes pleitte hij bij de Engelse premier Blair voor meer geld en aandacht voor betere schoolmaaltijden. Want de vro lijk springerige Naked Chef is veranderd in een man met een missie. over Engelse kinderen, maar het slaat ook op elk ander land waar het obesitasprobleem zo groot is, dat mensen spijsverte ringsproblemen en hoge bloed druk op een veel te jonge leef tijd krijgen. Is het een pessimis tische gedachte? Ja, maar het is, ben ik bang, ook de realiteit, ten zij de dingen veranderen." Denk je datje boodschap de kin deren voor wie dit allemaal op gaat, bereikt? „We horen vanuit de scholen dat een flink aantal kinderen he lemaal in is voor de nieuwe, voedzame menu's. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze hun moe der en vader vragen thuis ook betere maaltijden te koken." Hoe kunnen we onze kinderen beter laten eten? „In Groot-Brittannië hebben we de schoolmaaltijden veranderd, zodat alle kinderen die op school eten, elke dag een voedza me warme maaltijd krijgen en in de periode van twee weken een uitgeblanceerd dieet. Op die manier krijgen ze, onafhanke lijk wat ze thuis nog verder eten, basale voedingsstoffen en vitaminen binnen die ze anders niet zouden krijgen. Sommige kinderen en ouders voeren die radicale veranderingen ook thuis door." Bestaat de mogelijkheid dat voedsel in de toekomst gezonder kan zijn? „Persoonlijk ben ik een voor stander van organisch voedsel en van het verspreiden van ken nis over voedsel, zodat mensen zelf een bewuste keuze kunnen maken." Jacques Hermus Kook met Jamie door Jamie Oli ver. Kosmos Z&K, 448 blz. ge bonden, 39,95. Ook in Nederland zijn - hoewel we hier geen warm middagmaal op school hebben - ver schillende initiatieven om eten op school te verbe teren. Zo is niet lang geleden in Den Haag het bedrijf Lunch4kids opgericht. Dat ziet een gat in de markt: een ouderwets gezonde broodlunch voor schoolkinderen. Want het is schrikbarend gesteld op onze scholen, zegt Peter van Veldhuizen, mede-oprichtervan Lunch4kids: „Kinderen krijgen chips en snoep mee voor lunch. Vermoedelijk is het ontbijt er ook wel bij ingeschoten." Het bedrijf stelt lunchboxjes op maat samen voor scholen en ouders, van een eenvoudige boterham voor een euro tot een uitgebreide fruitlunch van tegen de drie euro. Een soort internetbezorgdienst voor de kleintjes dus. Meer dan een half miljoen kinderen op de basis school blijft dagelijks over, niet altijd met een ge zond of soms helemaal geen trommeltje. Het lunchpakket van Lunch4kids bestaat uit boter hammen met kaas, jam of kipfilet, fruit, gekoelde melk of appelsap, verantwoorde ontbijtkoek. Al les samengesteld met het Voedingscentrum. Misschien wat saai, maar om een zoete snack te compenseren, zit er in de lunehbox een leuk dinge tje. „Net als bij de happy meals van McDonald's." Alleen gaat het hier om een springtouw of groente kwartet. „Lunch4kids zou vooral voor scholen in achter standswijken een uitkomst zijn, omdat kinderen daar doorgaans het minst gezond eten", zegt Van Veldhuizen „Dat zal echter niet meevallen", geeft hij toe. „An derhalve euro voor een lunch zal niet door ieder een op te hoesten zijn. Wellicht kunnen schoolbe sturen en gemeentes met subsidies voor achter standswijken daar verandering in brengen." Informatie: www.lunch4kids.nl Jamie Oliver is naast een be roemde tv-kok ook nog een man met een missie: kinderen beter laten eten. Zijn pleidooi voor voedzamere schoolmaaltij den vindt steeds meer weer klank. Het gaat niet goed met onze jeugd. Uit recent onderzoek van TNO en VU Medisch Centrum in Amsterdam blijkt dat gemid deld al 14 procent van de jon gens en 17 procent van de meis jes tussen vier en vijftien jaar te Je stelt dat onze generatie de eer ste dreigt te worden, waarvan de ouders hun kinderen zullen overleven dankzij het 'voedsel' dat die kinderen eten. foto GPD „Ik heb het in eerste instantie Wanneer veranderde je van die vrolijke jongeling in de keuken tot een wat somberder criticus van modern voedsel? „Ik heb me altijd beziggehou den met hoe mensen eten en on ze relatie met voedsel. Daarom wilde ik met mijn Naked Chef programma mensen inspireren om de keuken in te gaan en te proberen eenvoudig en smake lijk te koken. Na de derde reeks van die serie kreeg ik het gevoel dat ik in een positie was geko men om iets te veranderen. Dus ik denk dat ik toen een beetje se rieuzer ben geworden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39