Eenjarigen leven wel eens langer Rietvelddesign zoals het hoort Tekenen Twee generaties W3 ONDER DE PANNEN Dromen in gewichtloze toestand Vrolijke bloemen als muurversiering Gloeilampvervanger Pharox Geen blaren met Duitse designhaard zaterdag 18 november 2006 Bij het houwen van een woning komt veel kijken. In de Goese wijk Ouverture wordt gewerkt aan het project Luminoso; 12 vrijstaande energiezuinige huizen. Verslaggever en toekomstige bewoner Jef frey Kutterink schrijft wekelijks over zijn ervaringen. Wie verhuist moet niet al leen veel rekenen, maar 'bovenal ook tekenen. Behalve allerhande contracten en offer tes, is het ook goed eens te gaan zitten om het huis te schetsen. Met potlood welteverstaan. En dan niet zozeer van buiten als wel van binnen. Een tekentalent hoef je er echt niet voor te zijn. Zou ik het niet beperken tot de grote lijnen, dan lijkt ons nieu we huis meer op een zeer slechte nabootsing van M.C. Escher. Het is niet voor niets dat ik op zulke momenten even terug denk aan mijn middelbare schooltijd. Een overdreven per fectionistische tekendocent trachtte Picasso's te maken van zijn leerlingen. Maar dat talent heb je of niet. Ik dus niet. Op zul ke momenten schetste mijn va der, tekentalent van huis uit, de opdrachten thuis voor. Dat krijg je van dat soort onzinnige op drachten. Hoewel tekenen dus niet mijn hobby is, blijkt het wel een idea le manier om een verhuizing voor te bereiden. Al hoef je er geen talent voor te hebben. Ruit jespapier, rekenmachine en line- aal volstaan. De drie bouwlagen hebben we keurig op papier gezet. Op schaal. Om precies te zijn 1 op 25. De woonkamer beslaat dan drie A4'tjes en de eerste en twee de verdieping elk twee velletjes. Na het tekenen van de buiten muren, volgt het schetsen van ramen, deuren en binnenmuren. Vergeet geen kopieën te maken, want dan kun je er in krabbelen zo veel je wilt. Zo hebben we een schets gemaakt die hielp bij het bepalen waar er stopcontac ten moeten komen. Een andere impressie hebben we gebruikt bij het ontwerpen van de badka mer. En nu stoeien we met de inrich ting. Tekeningen op schaal zijn daar ideaal voor. Helemaal als je er ook de meubels in betrekt. Van stoelen, bank, tafels, kas ten, bureaus en bed hebben we de maten opgemeten, ze op schaal getekend en uitgeknipt. Daardoor kun je het hele huis op papier zo vaak inrichten als je wilt. En dat doen we dan ook naar hartenlust. Met de bank, stoelen, tafel en het tv-meubel hoeven we niet meer te schuiven. Die staan goed zo. De eetkamertafel heeft ook een plek gekregen. We twij felen alleen nog over waar het dressoir moet komen te hangen. Om dat te kunnen bepalen, moe ten we binnenkort toch even met de meetlat door de nieuwe woonkamer lopen. Het grappige van op deze ma nier stoeien met de inrichting is dat er tijdens het schuiven tal van ideeën opkomen. 'Als we nu daar dat. Nee, als we het nou zo doen en daar dat, dan kunnen we daar nog...' Tekenles is er niet voor nodig. Net zo min als talent. Maar het geeft vooraf wel veel plezier in het inrichten van een huis. Een bed dat zweeft in de ruimte. Dat leek de Neder landse architect Janjaap Ruijsse- naars na het zien van de film 2001: A Space Odyssey wel een goed idee. Hij ontwikkelde het systeem met behulp van magne ten in vloer en bedbodem, waar door het negenhonderd kilo zwa re bed inderdaad in de ruimte zweeft. Het Amerikaanse Time Magazine heeft zijn ontwerp uit geroepen tot een van de beste vindingen op woongebied van 2006. Naar de winkel rennen heeft nog geen zin, omdat het bed niet echt in productie is. Wie het bed nu in bezit wil krij gen zou een slordige 1,2 miljoen euro moeten neertellen. Eenjarige planten zijn plan ten die in één seizoen ont kiemen, bloeien en weer afster ven. Maar veel planten die wij als eenjarig beschouwen, zou den in een ander klimaat vele jaren kunnen leven. Sommige soorten salvia's bijvoorbeeld. Die zijn in Mexico helemaal niet eenjarig en ook de Oost-In dische kers uit Zuid-Amerika kan in haar werelddeel van her komst een respectabele leeftijd bereiken. Bij ons vriezen die planten iedere winter dood en omdat we niet beseffen dat hun dood onnatuurlijk is, rangschik ken we ze maar onder de eenjari ge planten. Mocht ons klimaat ooit zodanig veranderen dat we volledig vorstloze winters krij gen, dan zullen we misschien nog méemaken hoe de postbode zich met een kapmes door een woud van salvia's een pad naar de voordeur moet banen. Als de postbode dan tenminste nog be staat. Het plantengeslacht Cosmos valt in twee grote groepen uit een: de echte eenjarigen en de eenjarigen door toedoen van de winter. De echte eenjarigen ken den we vroeger als Cosmea, voordat hun naam in Cosmos veranderde. Cosmos bipinnatus is een ouderwetse eenjarige plant met witte, roze, of wijnro de margriet-achtige bloemen en ragfijn verdeeld, frisgroen blad. Het is een uitmuntende snij bloem die een groot deel van de zomer bloeit. Cosmos bipinna tus wordt hoog - zo'n anderhal ve meter - en dat wordt door sommigen als een nadeel erva ren. Dit nadeel is ondervangen doordat kwekers en selecteurs nieuwe rassen hebben ontwik keld, met een vrij compacte groeiwijze. Cosmos bipinnatus 'Sonata' is zo'n nieuw zaadras waarvan de planten niet hoger worden dan 60 cm. Meestal ver koopt de zaadhandelaar 'sona ta' als een mengsel en zijn de af zonderlijke kleuren niet los ver krijgbaar. Wie dan toch de ver scheidene bloemkleuren apart, en niet in een mengsel wil heb ben, kan het zaad eind maart binnenshuis zaaien en de zaailin gen in potjes grootbrengen. Te gen de tijd dat ze in de derde week van mei buiten kunnen worden uitgeplant, zullen de planten ook al beginnen te bloeien en kunnen ze nog op kleur worden gesorteerd voor dat ze de grond ingaan. Wie te vreden is met een kleurenmeng- sel kan het zaad eind april in de volle grond uitstrooien en licht onder harken. Met een beetje ge luk hoef je maar eenmaal in je leven te zaaien en komen de planten ieder jaar weer uit zich zelf terug. De tweede groep - de soorten die bij ons,eenjarig zijn omdat ze niet tegen onze winters kun nen - wordt in de tuin meestal vertegenwoordigd door Cosmos Cosmos sulphureus. sulphureus. Deze soort wordt zelden hoger dan een halve me ter. Veel keuze heeft u niet, als u de border met de warm-oranje Cos- mos sulphureus wilt verfraaien. De 'Sunny' serie wordt ruim een halve meter hoog, terwijl de 'La dybird' serie laag bij de grond blijft met een hoogte van zo'n 30 cm. Als het zaad buiten wordt uitge strooid zal het vaak zo laat in het seizoen ontkiemen, dat de eerste nachtvorst er alweer aan komt voordat de bloemknoppen zich kunnen openen. Cosmos sulphureus houdt van Romke van de Kaa warmte en daarom is het aan te raden om de planten binnens huis te zaaien en op te kweken. Dat is een hoop werk, maar het vlammende oranje van Cosmos sulphureus en de luchtige, wijd vertakte groeiwijze zijn uniek. Romke van de Kaa De natuur heeft een promi nente rol in de collectie van het Nederlandse interieur- merk Raffi. Naast vrolijke kleu ren, want ook daarop is ontwer per Maarten Vrolijk verzot. Na bed- en badtextiel zijn sinds kort ook behang, muur- en raamstickers van Raffi verkrijg baar. In zowel kleurige als meer ingetogen tinten. Stickers en be hang zijn te koop vanaf 19,95 eu ro. Informatie: www.raffi-world.com Een energieleverancier die lampen verkoopt? Oxxio doet het. Overigens gaat het hier niet om zomaar een lamp. Volgens het energiebedrijf is het een ex- treemzuinige led-lamp. Met vier lampen die ieder vier uur per dag branden, zou de jaarlijkse besparing zo'n 47 euro zijn. De zogenoemde Pharox-lamp gaat 50.000 branduren mee, zegt Oxxio. Dat is 49.000 brandui'en meer dan een normale gloei lamp. Wat de lamp kost, meldt de ener gieleverancier niet. De prijs wordt bepaald als de eerste be sparingen zichtbaar zijn. Informatie: www.oxxio.nl/lamp De haard Chimo van het Duitse Blomus is onlangs in New York bekroond met de 'Best New Innovative Product Award'. De door het bureau Flöz Design ontworpen haard ziet er dan ook bijzonder uit. De gebogen roestvrij stalen panelen lijken naar elkaar te reiken. Om dat de haard uitsluitend wordt gestookt op ethanol, zullen ge bruikers er ook de vingers niet aan branden. Daarom is ook geen schoorsteen nodig. Chimo kost 1329 euro. Informatie: www.blomus.com Meubelmaker, architect en ontwer per Gerrit Thomas Rietveld (1888-1964) was één van de belangrijk ste leden van De Stijl, een ontwerpers groep die vooral bekend is geworden door de hoekige, functionele stijl. Samen met binnenhuisarchitecte Truus Schrö- der-Schrader gaf de ontwerper zijn idee ën vorm in een van zijn bekendste crea ties: het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht. Zijn Rood-Blauwe stoel en Zig-Zag stoel zijn uitgegroeid tot design- klassiekers, die tegenwoordig deel uitma ken van de I Maestri-collectie van de Ita liaanse meubelproducent Cassina. In to taal ontwierp Rietveld 215 meubelen, waaronder stoelen, tafels en kasten. Daarnaast tekende hij 232 gebouwen en maakte 240 andere ontwerpen. Slechts een deel daarvan is uitgevoerd. Zoon Wim Rietveld (1924-1985) volgde begin jaren vijftig van de vorige eeuw een cur sus Industriële Vormgeving in Den Haag. Gelijktijdig werkte hij bij zijn va der in Utrecht. Van 1953 tot 1956 was hij in dienst van Gispen waar hij, naast kantoormeubels, ook meubilair ont wierp. In-1959 vestigde hij zich als zelf standig ontwerper en werkte hij onder andere in opdracht van Ahrend. Van 1960 tot 1975 was Wim Rietveld docent aan de Koninklijke Akademie in Den Haag. Van 1970 tot 1973 was hij verbon den aan de Technische Hogeschool Delft, waar hij in 1973 benoemd werd tot buitengewoon hoogleraar. Het samensmelten van metalen onderdelen, toen het zwakke punt, kanten van Gispen. van de sterke kanten van het be drijf. Waardoor het relatief een voudig was dit stukje designge schiedenis nieuw leven in te bla zen. En dan ook nog eens in sa- - menwerking met de erven Riet veld, die de rechten van de mees te ontwerpen in handen hebben. „Wij vonden het meteen gewel dig dat Gispen de Mondial op nieuw wilde uitbrengen", zegt achterkleinzoon Ries Seijler, die samen met kleinzoon Egbert Rietveld aan de basis stond van Rietveld by Rietveld. Onder die naam brengen ze sinds 2004 re gelmatig heruitgaven van ont werpen van de designer op de is tegenwoordig een van de sterke markt. Dankzij de samenwer king is de Mondial bovendien ook gewoon verkrijgbaar in ver schillende woonwinkels. Paul Geerts Informatie: www.gispen.com en www.rietveldbyrietveld.nl Producent Gispen ver loor vijftig jaar geleden de strijd om de techniek van ontwerper Gerrit Riet veld. Bij het negentigjarig bestaan is het tijd voor re vanche. Gispen neemt zijn in 1956 ontworpen stoel Mondial opnieuw in produc tie. Ditmaal zoals Rietveld bedoeld heeft. Terugkijken op wat gebeurd is, heeft volgens algemeen directeur Peter Veer van Gispen weinig zin. Want in 1956 was hij nog niet eens geboren. En dat was het jaar waarin Nederlands bekendste ontwerper Gerrit Rietveld, speciaal voor de we reldtentoonstelling van 1958 in Brussel de stoel Mondial be dacht. Het was Wim Rietveld, de zoon van Gerrit, die op het idee kwam om de stoel bij Gispen te laten produceren. Een revolutionair zitmeubel, zo blikt Veer terug, omdat nog nooit eerder een stoel met een aluminium zitvlak en leuning uit één stuk gemaakt was. Der mate revolutionair ook dat Gis pen er maar niet in wilde slagen Aan de zijkant is de K-vorm van de Mondial goed te zien. foto's GPD een goede uitvoering op de markt te krijgen. Het prototype waaraan de te kortkomingen zichtbaar zijn, is nog in huis, vertelt Veer. Door de toenmalige lastechniek zat er bijvoorbeeld speling tussen de poten, waardoor de vloerbedek king zwaar te lijden had. Gis pen wilde toentertijd bovendien niet investeren in een machine waarmee de aluminium zitting op een goede manier verwerkt kon worden. Het stoeltje kwam weliswaar op de markt, maar dan met een kunststof zitting. Tot ontevre denheid van Wim Rietveld die naar aanleiding daarvan de deur bij Gispen achter zich dichttrok. Kort daarna stopte de productie, waardoor de Mon dial is uitgegroeid tot een collec tors item. Twee jaar geleden be taalde het museum Boijmans van Beuningen nog 13.000 euro voor een oorspronkelijk exem plaar. Maar een dergelijke hoeveelheid geld hoeft de consument voor 'een echte' Mondial sinds kort niet meer neer te tellen. In ver band met het negentigjarig be staan van Gispen en het vijftig jarig bestaan van het 'K'tje' is namelijk besloten de Mondial opnieuw in productie te nemen. Maar dan precies zoals Rietveld bedoeld heeft. Waarmee Gispen - tegenwoor dig vooral gespecialiseerd in pro- jectmeubilair - voor het eerst sinds twintig jaar weer een stoel in eigen huis maakt. Compleet met armleuning kost die 499 eu ro, een exemplaar zonder kost 449 euro. Sterke kant De problemen waar Gispen een halve eeuw geleden nog tegen aan liep, zijn allang overwon nen. Sterker nog; het 'samen smelten' van metalen onderde len is tegenwoordig juist één

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 33