iPZC Te veel vrijheid schrikt mensen af Met boerenbont de wereld rond Koudekerkseweg in Vlissingen itedactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E.maii:redactie@ pzc.nl postbus 314460 AA Goes J Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; i Nationaal: 020-4562500. k iaterdag 18 november 2006 Consument gericht bou wen: het is eën term waar projectontwikkelaars de mond van vol hebben. Van kopers wordt een flin ke dosis eigen inbreng ver wacht, maar zitten zij daar ook altijd op te wachten? In het project aan de Koude kerkseweg in Vlissingen sloeg het idee in elk geval niet aan. Een afwisselend straatbeeld moest het worden. Naar het voorbeeld van de grachtenpan den op het Java-eiland in Am sterdam. Daar konden kopers hun eigen gevel en het casco er achter volledig naar eigen smaak invullen. Het resultaat: een kleurrijke buurt met gevels die een afspiegeling zijn van de bewoners die erachter schuil gaan. Het project aan de Koudekerkse weg in Vlissingen bood kopers op zo'n zelfde manier alle ruim te om hun fantasie de yrije loop te laten. Alleen de plaats van de voorgevel stond vast. Binnen de grenzen van het spel kregen de toekomstige bewoners alle vrij heid. Het zou voor Zeeland een uniek project worden, maar het pakte anders uit. De Zeeuwse markt liep niet warm voor het idee. Ook stonden enkele aspec ten uit het milieurapport de uit werking van de plannen in de weg. De architect bedacht daar om een nieuwe variant met meer gedefinieerde spelregels, zoals: een geaccentueerde schei dingsmuur tussen de woningen, een garage in de plint en boven elke voordeur een verticale glas- strook. De omlijsting van het schilderij stond bij wijze van spreken al vast, de invulling er van was aan de kopers. Een voorgevel van titanium? Van glas of toch van koper? Alles mocht. „Was het te gedurfd?" vraagt ar chitect Glenn de Groot van WTS Architecten zich nu af. „Mensen hebben toch de behoef te om hun eigen identiteit uit te stralen via hun woning, zoals ze dat ook met hun kleding en met hun auto doen. Met dit project wilden wij hen die vrijheid ge ven." Conclusie Na maanden van moeizame ver kooponderhandelingen was de conclusie onvermijdelijk: die vrijheid wilden de kopers hele maal niet. Belangstellenden haakten één voor één af. Daar om werd in augustus besloten om het over een andere boeg te gooien. De architect boog zich nog eens diep over zijn tekenta fel en ontwierp een totaalpro ject met alles erop en eraan. Een straatbeeld waaruit kopers hun huis kant en klaar kunnen kie zen. En wat blijkt? De brochu res vliegen ineens de deur uit, bij de makelaar staat de tele foon roodgloeiend. De verkoop onderhandelingen zijn inmid dels in volle gang. „Mensen willen blijkbaar zien wat ze kopen. Ze willen weten waar ze aan toe zijn, vooral wat het kostenplaatje betreft." Een project waarbij de koper veel vrijheid krijgt, brengt namelijk onzekerheden met zich mee. Ma teriaalkeuzes zijn bepalend voor de uiteindelijke prijs. „Het probleem is dat potentiële ko pers vaak tegen hun financiële grenzen zitten. Ze moeten van tevoren precies de kosten en ba ten kunnen overzien, anders krij gen ze problemen met hun geld- verstrekker." In een project met veel particulier opdrachtgever schap - vakterm voor maatwerk in opdracht van de koper - is flexibiliteit een belangrijke ver eiste. Ook financieel. Alle speci ficaties bij elkaar bepalen ten slotte de uiteindelijke prijs van een woning. Een richtprijs bleek voor veel kopers niet voldoende. „Zeeland is geen Amsterdam. Dat is een tegenstelling waar van wij ons voortdurend bewust waren. We hebben hier zoveel ruimte. Waarom zou je bijna vier ton uitgeven voor een rijtjes woning? Voor dat geld woon je hier in een vrijstaand huis." Bovendien houden de meeste Architect Glenn de Groot: „Met dit project wilden wij mensen de vrijheid geven on hun eigen identiteit uit te stralen." foto Ruben Oreel te van 6 tot 7,2 meter. De in houd van de huizen schommelde tussen de 700 a 800 kubieke me ters. Om de prijs van de huizen te drukken, en dus voor een bre der publiek toegankelijk te ma ken, zijn de brede kavels ver dwenen en is er ruimte ontstaan voor een extra kavel. Eigen ontwerp Al met al zijn er toch twee ko pers van het eerste uur overge bleven. Die mogen alsnog hun eigen voor- en achtergevel ont werpen. Ine en Rob Boddaert uit Vlissingen zijn alvast aan het tekenen geslagen. „Wij wer- Zeeuwen van traditionele wo ningen. Moderne bouwstijlen zijn in Zeeland moeilijker aan de man te brengen. „Misschien stond het proces hen ook wel tegen", zegt De Groot. „Je moet met een architect rond de tafel. Je moet een visie heb ben op wonen; dat was mis schien te confronterend." Het project telde in eerste in stantie 13 kavels met een breed- den juist aangetrokken door wat anderen afstootte: het zelf ontwerpen", vertelt Ine. Een an der voordeel van de Koudekerk seweg is voor hen de ligging. „Net buiten het centrum, maar toch alles binnen handbereik. En je bent daar ook zo op de boulevard." Maar het feit dat ze zelf het huis van hun dromen mochten ont werpen, dat was voor hen door slaggevend. „We werden geadvi seerd om zoveel mogelijk voor beelden te verzamelen van stij len die we mooi vinden. We ha len onze inspiratie niet alleen uit tijdschriften, maar ook uit voorbeelden die we op straat te genkomen. Als we iets moois zien, dan gaat het op de foto." Inmiddels weet het stel al aar dig welke kant het op moet met hun toekomstige huis. „Een don kere baksteen, gecombineerd met een ander materiaal. Wat dat moet zijn, daar moeten we het nog eens met de architect over hebben." Wat Rob en Ine betreft kan het niet snel genoeg gaan. Ze waren vanaf het begin enthousiast over de bouwplannen aan de Koudekerkseweg, dus hun ge duld is flink op de proef gesteld. „Pas wanneer zeventig procent verkocht is gaan ze beginnen, is ons verteld. Maar wij hebben zo langzamerhand wel eens zin om concrete plannen te maken." Dat daar ook een architect bij betrokken is, vinden zij juist een pluspunt. „Die kan ons voor veel stommiteiten behoeden. Als het goed is weten zij onze ideeën te vertalen naar het beeld dat wij voor ogen hebben." Rob en Ine hebben een vinger in de pap als het gaat om de uit straling van hun huis! Voor an dere kopers is die kans verke ken. Niet dat het straatbeeld nu minder veelzijdig wordt, daar heeft de architect wel voor ge zorgd. „En toch is het jammer", vindt die. „Je blijft je afvragen waar het aan ligt. We hebben er alles aan gedaan om dit project goed te presenteren. Zijn Zeeuw en te behoudend of ligt het aan de omstandigheden? Had dit pro ject in de binnenstad wel kans van slagen gehad?" Het blijft gissen. „Als kopers straks maar niet komen met de vraag of ze hun voorgevel nog mogen veranderen. Dat zul je al tijd zien..." Anita Janse Het project aan de Koudekerksweg in Vlissingen bood kopers aanvankelijk de gelegenheid zelf vorm en materiaal van de gevel te kiezen. Die aanpak werkte niet, zodat kopers nu kunnen kiezen uit een vooraf vastgesteld ontwerp. Die aanpak heeft meer succes. illustraties WTS Architecten Zoals Rietveld het bedoeld heeft foto's GPD op de onderkant te zetten. Maar het stuk voor stuk met de hand schilderen was duur en dus kwa men er nieuwe decoratietechnie ken. Omdat Nederlands-Indië een be langrijke markt was, waren er veel oosterse taferelen. Er wer den in Maastricht zelfs sakefles jes ontworpen voor de Japanse markt. Mythologische figuren, religieu ze taferelen, kinderprenten en gedenkborden. Hip of oubollig: waar vraag naar was, werd ge maakt. De techniek verfijnde steeds ver der en er kwamen zelfs meer- kleurige gravures. Een enorm precisiewerk, want voor elke kleur moest elk stuk aardewerk opnieuw bedrukt worden. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw werden art-deco kunstenaars in dienst genomen om een nieuw marktsegment aan te boren. Het volksaarde werk moest ook als decoratieob ject en zelfs kunstvoorwerp ge zien worden. Nieuwe zeefdruk technieken zorgden - tot het ein de van de productie in 1969 - voor het beste resultaat. Boerenbont is altijd met de hand geschilderd, al is w.el eens geprobeerd om het machinaal en dus goedkoper te maken. Ser ge Langeweg: „.Boerenbont is een 'slag'. Je kunt de persoonlij ke toets van de'schilder blijven zien. Als je dat gaat drukken, gaat de levendigheid er uit. Dan is het geen boerenbont meer." Vikkie Bartholomew Maastrichts Aardewerk, Arno Weltens. ISBN 90-4009-145-5. Uitgeverij Waanders, 96 bladzij den, 17,95. De 18.000 decors van de Maas trichtse aardewerkindustrie zijn te zien op de site www.geheu- genvannederland.nl Boerenbont. Het ontwerp is in Nederland minstens zo bekend als Donald Duck of het Coca Cola-logo. Iedereen heeft ooit wel eens een eierdop, saus kom of beschuitbus in de keu kenkast gehad met het oubollige bloem- en bladmotief. Of een Bo- na-kuipje op de ontbijttafel. Boerenbont is het grote succes nummer van de Maastrichtse aardewerkfabrieken van Petrus Regout en Société Céramique, die onder de naam Sphinx, een van de grootste aardewerk-pro ducenten ter wereld werd. Al bij de start van de aardewerk- productie in 1836 waren de flo rale dessins razend populair. Ze overleefden alle modes en wor den nog steeds geproduceerd in België. Sphinx Serge Langeweg van het Sociaal Historisch Centrum voor Lim burg deed onderzoek naar de Maastrichtse aardewerk decora ties. Het bekende Sphinx boeren bont is een van de 18.000 ont werpen van het Maastrichtse aardewerk. De dessins staan weer in de belangstelling omdat de Sphinx-fabriek dit najaar uit de Maastrichtse binnenstad ver trekt. De plakboeken vol des sins - van 1836 tot 1969 - zijn re centelijk gearchiveerd en op in ternet gezet. De Maastrichtse aardewerkhan- del ging net van start in een pe riode dat glas en keramiek tin nen borden en bekers vervingen. Alles werd handgeschilderd. Ge oefende 'biscuit schilders' kon den honderden stuks per dag verwerken, maar de zuigende, ongeglazuurde ondergrond verg de behoorlijk vakmanschap. Het decorschilderen werd voor al door vrouwen gedaan. Soms mochten ze hun eigen finishing touch geven, door hun initialen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31