De nieuwe 007 breekt met zijn voorgangers straatbeeld RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Mijn naam is Blond, James Blond In de speelfilm Casino Royale zet Daniel Craig een overtuigende nieuwe James Bond neer. Harder, atletischer en gemener dan zijn bekende voorgangers, maar tegelij kertijd ook een stukje menselijker. De Engelse pers schreef na de Britse premiè re Casino Royale lovend over Daniel Craig. De BBC noemde hem 'niet een goeie Bond, maar een geweldige Bond'. De doorgaans erg kritische krant The Guardian deed er nog een schep bovenop: 'Daniel Craig is een fantastische Bond, en al die zeurpieten en nee-zeggers met hun weblogs zouden het hoofd in schaamte moeten buigen'. Craig was het afgelopen jaar op het internet het mikpunt van een ware hetze. De acteur zou Ian Flemings wereldberoemde super spion niet mogen spelen vanwege zijn ge drongen postuur, zijn vlezige oren én zijn lichte haarkleur: 'Geen blonde Bond! De kinderachtige onvrede van de fans vond zijn oorsprong in het onvrijwillige ontslag van Pierce Brosnan. Hij was commercieel de succesvolste en misschien ook wel de po pulairste hoofdrolspeler in de geschiedenis van de serie. Volgens de producenten was Brosnan met zijn 52 jaar te oud. Men vond het tijd voor een beduidend jongere James Bond - maar ook weer niet zo jong als de on ervaren George Lazenby die op zijn dertig ste debuteerde in On Her Majesty's Secret Service (1969), of Sean Connery die 32 was in de allereerste Bond-film Dr. No (1962), De James Bond van de 38-jarige Daniel Craig breekt in vele opzichten met zijn voor gangers. Om te beginnen is hij de eerste 007 die een noemenswaardige karakterontwik keling doormaakt. Zulks was ook de bedoe ling van On Her Majesty's Secret Service, maar die opzet strandde destijds op het ge brekkige acteertalent van autoverkoper an nex fotomodel George Lazenby. De ervaren film- en theateracteur Daniel Craig slaagt er wél in om de geheimagent een menselijk gezicht te geven. En dat is pre cies wat nodig is in het eerste verhaal over James Bond, dat Ian Fleming publiceerde in 1953. We volgen 007 op zijn allereerste missie als een Britse 'dubbel-nul-agent' met een 'licen ce to kill'. In de rauwe openingsscène zien we Bond hardhandig een tegenstander tot moes slaan, waarbij hij en passant ook nog even een herentoilet sloopt. Ook tijdens een adembenemende achtervolging over een bouwput in Madagascar laat de kersverse 007 zich kennen als een allesbehalve subtie le rauwdauwer. Maar dan wel een heel atle tische rauwdauwer. De stevig in zijn spieren zittende Craig rent, sche badpak-entree van Ursula Andress in Dr. No - gekleed in een nauwsluitende zwembroek opdoemt uit de zee. Waar de eer dere nulnulzevens nog gewend, waren om wouwen vanuit een superieure positie te be handelen als lustobject geeft Bond zichzelf hier nadrukkelijk bloot als mannelijk seks- symbool. Veelzeggend genoeg zijn het in Casino Roya- springt en tuimelt sneller, verder en hoger dan al de andere Bonds bij elkaar. De schurk-van-dienst, de vileine terroristenfi nancier Le Chiffre (Mads Mikkelsen), prijst de spion omdat hij zijn lichaam zo goed heeft verzorgd. Dat weerhoudt de slechterik er overigens niet van om Bond vervolgens op man-onterende wijze te martelen. Craigs imposante borstpartij staat ook vol op in de schijnwerpers wanneer hij - in een overduidelijke knipoog naar de legendari le twee vrouwen die de ruwe diamant Bond mogen gladslijpen. Zijn bikkelharde cheffin M (Judi Dench) bestempelt hem in het begin van de film weinig vleiend als 'een bot in strument', maar blijft loyaal achter hem staan tijdens zijn bepaald niet vlekkeloos verlopende eerste missie. Ondertussen leert vrouw van de wereld Vesper Lynd (Eva Green) hem hoe hij een op maat gesneden smoking dient te dragen. Aan het slot is Craig de James Bond gewor den uit Ian Flemings boeken: keihard, bere kenend en vastberaden. Door terug te keren naar de wortels van het tamelijk grimmige boekpersonage hebben de producenten wel een risico genomen. De vorige poging om Bond gemener te maken heette Timothy Dalton, die ondanks de mil joenenopbrengsten voor The Living Day lights (1987) en Licence To Kill (1989) de schuld kreeg van het bijna instorten van het Bond-imperium van producent Albert R. Broccoli. Het grootste verschil tussen Dalton en Craig: bij Dalton kreeg je steeds het idee dat hij zijn escapades met mooie vrouwen beschouwde als lastige inbreuken op zijn dy namische bestaan als moderne actieheld. Craig lijkt oprecht te genieten van allebei: hij holt, schiet en rijdt auto als de beste, maar hij maakt ook graag de tijd vrij voor het uitwisselen van stekeligheden met een onmiskenbare erotische ondertoon. De ijzer- sterk geschreven ontmoeting met zijn gehei me dienst-collega Vesper Lynd ontpopt zich als een spannend steekspel tussen volstrekt aan elkaar gewaagde gesprekspartners. De nieuwe Bond heeft beslist gevoel voortik mor, maar hij neemt zijn allereerste op dracht te serieus om zich over te geven aai de geamuseerde ironie van Sean Connery, de arrogante zelfspot van Roger Moore of (if zelfingenomen geliktheid van Pierce Bros nan. Craigs 007 is een grimmige Bond, die zich graag omringt met mooie spullen én vrou wen, maar die toch minder dan ooit geeft om uiterlijkheden. Illustratief is de instant klassieke dialoog waarin een barman hem waagt of hij zijn martini 'shaken' of 'stir red' geserveerd wil hebben. 'Zie ik eruit al" of dat mij wat kan schelen?', luidt het kort aangebonden antwoord van de blonde Bond. Nee, zo ziet hij er inderdaad niet uit. Daniel Craig lijkt eerder op de man die de komende tien jaar blakend van zelfvertrou wen de lakens gaat uitdelen bij de langst h pende filmserie ter wereld. Fritz de Jom'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24