Zelf cosmetica maken luistert tot op de gram Speel mee met de turbokok! Recepten via het Internet Mini's Oude verf Radio zaterdag 11 november 2006 Wil Zelf crèmes maken, steeds meer mensen proberen het. foto's Roland de Bruin/GPD vragen wel'iets meer toewijding en kennis. Sterker, wie daarmee ook maar een grammetje afwijkt van de voorgeschreven receptuur loopt een gerede kans dat de vellen er later bij hangen. „Het is niet als met koken, dat je denkt; kom, we doen er nog wat knoflook bij, of wat extra peper. Met cosmetica luistert het allemaal erg nauw", zegt Meutgeert. Verf Meutgeert begon ruim zes jaar geleden met zijn internetsite. Van jongs af aan al maakte hij zelf 'dingetjes': verf, lijm, inkt. De interesse voor cosmetica kwam later pas. Toen ontdekte hij dat vooral het verkrijgen van de benodigde grondstoffen tot grote problemen leidde. Het was lange tijd de belangrijkste vraag van zijn klanten: waar vind ik dit ingrediënt? Die tijd is voor- bij. Meutgeert eh zijn partner heb ben inmiddels alles in huis, of weten het te verkrijgen. Internet heeft de zelfbereide cosmetica weer een 'boost' gege ven, vertelt Meutgeert. Het ver schijnsel was op sterven na dood, nadat vrouwen in de jaren tachtig massaal aan het doe-het-zelven sloegen. Vooral in Duitsland, waar een keten van vierhonderd winkels alleen maar zelfmaak-ingrediënten ver kocht. In Nederland had Teleac in 1991 een tv-cursus. Maar de belangstelling ebde weg. Pogin gen van dat Duitse concern ook in Nederland tientallen winkels te openen bleven steken op een inmiddels alweer verdwenen winkel in Utrecht. Het concern ging later zelfs failliet. Met internet maakt het zelf ma ken van crèmes, shampoos, ze pen, deo's en aftershave weer een bescheiden doorstart. „Men sen vinden via internet veel snel ler wat ze zoeken, van recepten tot ingrediënten. Ze wisselen er varingen uit, waardoor de kans op mislukking ook afneemt. En internetbedrijfjes nemen de rol van de groothandel over. Hun kosten zijn lager." Maar ook nu nog betreft het vaak maar een kortstondige be langstelling. „Vaak vinden men sen het maar voor even leuk, en dan gaat de aandacht weer naar iets anders. Het is als een cursus schilderen. Alleen de die-hards zetten door." Dat zijn er inmiddels wel weer meer dan toen de Hekserij van start ging. „Toen bleef het bij een paar bestellingen per maand. Nu zijn het er tientallen per week, net genoeg voor ander halve baan. Maar als het zo door gaat worden dat straks twee vol ledige banen." Maakbaarheid Het probleem van de beschik baarheid van ingrediënten is ver vangen door dat van de maak baarheid. „De moeilijkheids Zelf cosmetica maken. Ooit een hype, daarna volstrekt uit zicht. Internet heeft de belangstelling doen herleven. De lijst ingrediënten voor een stuk gietzeep leest als een scheikundewoordenboek, met namen als Propylene Gly col, Sodium Laurethsulfate en Trisodium Dicarboxymethyl Alaninate. Het doet het ergste vrezen. Moet wie zelf cosmetica maakt al die namen kennen, en ook weten wat die stoffen doen? Jan Meutgeert van de internetsi te hekserij.nl, leverancier van ingrediënten en recepten, zegt van niet. Hij heeft op zijn site een recept staan over hoe gietzeep te ge bruiken. Smelten au-bain-ma- rie, eventueel geur en kleurstof fen toevoegen, roeren, in de ge wenste vorm gieten, laten afkoe len en voila, klaar is uw eigen stuk zeep. Geen scheikundige formules, geen ingewikkelde handelingen. Misschien is giet zeep daarom het best verkochte product van zijn internetbedrijf- je. Maar toegegeven, dit is wel een heel simpel voorbeeld van cosmetica maken. Wie een beeld voor ogen heeft van maatbekers, pipetjes, spatels en werken met handschoenen heeft óók gelijk. Gezichtscrèmes bijvoorbeeld graad is toegenomen, producten zijn ingewikkelder geworden. Een basiscrème of -shampoo is niet zo moeilijk, een anti-verou- deringscrème wel. En hoe inge wikkelder, hoe sneller het mis gaat. Je moet dus een klein beet je gek zijn om daarmee aan de slag te gaan", zegt Meutgeert. Ook al omdat de werkzaamheid van de vaak dure stoffen niet al tijd even duidelijk is. „Momen teel zie je in die crèmes vaak hyalonzuur, een stof die de huid steviger maakt. Dat kost zo'n tien tot twaalf euro per gram, terwijl de vraag is of het ook re sultaat geeft. Vaak valt het te gen." In een aantal gevallen is het be ter de gang naar de voordeeldro gist te maken. De simpelste shampoo bijvoorbeeld kost met zelf maken meer dan de prijs waarvoor hij in de winkel ligt. Dat verandert zodra de prijs van het oorspronkelijk product stijgt. Crèmes van een paar honderd euro zijn thuis goedkoper te ma Uiteindelijk ging een radiootje op rupsbanden er met de hoofd prijs vandoor. De Amerikanen Jim TerMeer en Jess Giffin won nen de PAL Case Contest, een ontwerpwedstrijd die in Neder land op poten is gezet. Plet idee was 'iets' te doen met een tran sistorradio van 16 bij 10 centi meter. Dat leidde tot allerlei fratsen. Van een egel met spitse potloodpunten tot een Romeins( strijdwagen. Integreren als boe kensteun in een plank of weg moffelen in een kaas, allerlei va rianten en materialen doken op. Het Dutch Design Center in Utrecht stelt de ontwerpen ten toon tot 26 november. Wat bedrijven al niet doen om hun gelijk aan te tonen. Geox brengt na zijn ademende schoe nen ook ademende kleding on der de aandacht. En wijst op een test met zelf ontworpen pop pen, de ene aangekleed met een vooraf gewogen jack van Geox, de andere met een van merk X. De omgeving werd op 20 graden gebracht tegen een luchtvochtig heid van 65 procent, en de pop pen werden gevuld met water en opgewarmd tot 36 graden. Verrassende uitkomst: het jack van Geox woog na een uurtje klamme vochtigheid veertig pro cent minder dan die andere jas. Omdat Geox ademt, zegt Geox. Of omdat die andere jas een rot- jas was, natuurlijk. ken, mits kennis en ingrediën ten voor handen zijn. De enige reactie van de cosmetica-indus- trie ging over de vraag of doe-het-zelf-cosmetica wel 'bac teriologisch verantwoord' is. „En dat is waar, daar moet je extra op letten. Als crèmes gaan schimmelen en je hebt een wond je, kan dat heel vervelende reac ties geven. Dat risico is er wel, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat iemand is overkomen." Koos van Wees De eerste introductie van een be drijf in 342 jaar. Dat slaat op de verffabriek Old Holland. Dat maakt de mooiste olieverven naar eeuwenoud beproefd re cept. Tot zijn klantenkring hoort Karei Appel en Jeroen Krabbé. Nu wordt het tijd om in te haken in de flinke opmars van acrylverf. Dat gebeurt met de reeks New Masters. Portret ten, stillevens, figuratief of ab stract, elke onderwerp en effect kan met acrylverf een succes worden. Old Holland roemt de kleimen, zowel qua kracht, inten siteit en helderheid. Een tube van 60 ml kost tussen de zeven en zestien euro. Pierre Wind is een wervel wind. En wordt daarom ook wel turbokok of ADHD-kok genoemd. In elk geval geen ge woon jongetje in de keuken. Dat zie je niet alleen op tv, maar ook aan zijn boeken. Na Lekkah - zeg maar het onof ficiële Haagse kookboek - is er nu het 'interactieve gezinskook boek' De Wondere Wereld van een Keukenkoning. Een soort culinaire kerstboom vol knippe rende lichtjes, kleurtjes en glit ters. En met recepten als 'trek- drop-creme-fraiche-met-asper- ge-ham-rolletjes'of een 'mega- zalm tosti'. Het is een kloek kookboek ge worden waar je in kunt verdwa len. Er zitten kookspelletjes in ('Boter, kaas en prei'), voelplaat- jes, uitklapboekjes, smaakkus- sentjes, eetbare menukaarten, proefopdrachten, likplaatjes. Maar ook doorzichtige 'ontdek- pagina's' en zaadblaadjes, waar van je echte plantjes kimt laten groeien. „Het is een kookboek dat kinde ren niet alleen de keuken in moet krijgen, maar ze vooral moet leren proeven van verschil lende smaken. Dat kan ook, als je er maar vroeg genoeg mee be gint. Vies bestaat niet", aldus Wind. „En kinderen lusten al les." Achter alle clownerie en werve ling bepleit Wind namelijk een serieuzere zaak. Hij is ambassadeur en initiator van het nieuwe lesprogramma Smaaklessen dat enkele weken geleden werd gepresenteerd. Het doel is om kinderen op een leuke manier te interesseren voor de wereld achter eten. Zo maken ze kennis met nieuwe smaken en producten en leren ze iets over de samenstelling, productie, bereidingswijze en herkomst van eten. Koken is leuk, leerzaam en maakt je be wust van wat je eet. Als je meer weet, dan zul je ook diverser eten. De Wondere Wereld van een Keukenkoning is een boek voor volwassenen en kinderen. Soms een beetje te druk en opzichtig, maar verder vooral heel erg leuk. En leerzaam. Of in de woorden van de vorst zelve: „In een ieder schuilt een keukenko ning. Kookt, en gij zult 'm vin den." Jacques Hermus MEGAZALMTOSTI (voor 2 personen Ingrediënten: 1 tomaat, 2 in de lengte gesneden boterhammen (van een heel brood!), 150 gram dungesneden plakjes rauwe zalm, 1 gesnipperd sjalotje, 5 kappertjes, zwarte peper uit de molen, olijfolie. Bereiding: Snijd de tomaat in vieren, verwijder de zaadlijsten en snijd tomaat in dunne reep jes. Beleg een van de twee megabo- terhammen met de zalm, sjalot, kappertjes en tomaatreepjes. Strooi er flink wat peper over en leg de andere boterham er op. Smeer de buitenkant van de bo terhammen heel licht in met olijfolie. Doe de tosti in het to sti-apparaat. Of leg het brood in de oven of op de grilplaat. Zelfs de barbecue biedt mogelijkhe den. Gaar de zalm niet helemaal door, want het is top wanneer de tosti 'medium' is. En vervang de zalm gerust eens door ham of kaas of ander lek kers. De wondere wereld van een Keu kenkoning door Pierre Wind. (Ti- rion, 126 blz. gebonden, 29,95 ëuro. De omslag van het nieuwe kookboek van Pierre Wind. foto GPD Winkler Prins kennen we na tuurlijk van het zwaardere werk, de enyclopedieën en woor denboeken. Maar er zijn ook Mi ni's. Vier nieuwe exemplaren zien nu het daglicht. Zo is de Mi ni Winkler Prins ehbo een prak tische gids met veel illustraties voor eerste hulp bij ongelukken. Wat te doen bij brandwonden, verslikkingen, botbreuken tot en met een hartinfarct? Handig voor ouders die hun kinderen een beetje leuk bezig willen hou den, is de Mini Kinderspelletjes. Dat bevat 120 spelletjes en acti viteiten voor kinderen vanaf vijf jaar. paarin zitten zowel ouder wetse als moderne bezigheden. Alles over de trouwdag staat in de Mini Je Bruiloft. En wat er in de Mini Kaas staat, laat zich ra den. Dat puilt uit van informa tie over tweehonderd kazen. De boeken kosten 8,95 euro per stuk. ■Mjaiiwcat, PkffL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39