PZC De kunst van het genieten in Kolkzicht Heimwee naar diabolo en tol Filofax Stoer Feestelijk Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 11 november 2006 Filofax is wereldberoemd gewor den met organizers, van die ring band-agenda's, maar dan net wat uitgebreider. Dat het uit 1921 stammende merk, een ver bastering van 'file-of-facts', ooi allerlei leren accessoires maakt is minder bekend. De kersverse Finchley-collectie bevat tassen, portefeuilles, portemonnees, etuis en kaarthouders. Ze zijn gemaakt van kalfsleer en ver krijgbaar in de kleuren zwart, rood en caramel. Prijzen varië ren van €98 (mini-organizer) tol €308 euro (aktetas). Hij is er voor de wat stoerdere meisjes, want toch enigszins mannelijk: de T-touch van Tis- sot. Een horloge met nog steeds verbazingwekkende technolo gie; barometer, hoogtemeter, stopwatch, kompas, alarm en thermometer, allefnaal te bedie nen door steeds even met je vin ger op het glas te tikken. En nu dan ook in een uitvoering voor vrouwen, met titanium horloge- kast en band, dan wel met een parelmoer kast en lederen band in wit of lichtblauw. Het klokje is er vanaf €665. Je hoeft de jaren vijftig niet meegemaakt te heb ben om ernaar terug te ver langen. Het fotoboek Hin- keldepinkel, daar komen wij aan voedt de heimwee naar de rust en eenvoud van toen. Het boek Hinkeldepinkel, van uitgeverij Scriptum, heeft als onderkop Hoe kinde ren speelden. De verleden tijd impliceert dat we geen game boys, msn of iPod hoeven te ver wachten. En inderdaad; wat we te zien krijgen zijn weemoedig stemmende foto's van hinkelen de meisjes, van jojoënde jon gens, van opa's die sigarenband jes aan kleinkinderen overhandi gen. De foto's omspannen de ja ren dertig tot en met de jaren zestig, met een enkele uitschie ter naar boven of naar beneden. Het leeuwendeel van de beelden stamt uit de jaren vijftig, een pe riode die lang gold als grijs en grauw, maar de laatste jaren on stuitbaar wordt gerehabiliteerd. Want akkoord, er was weinig ruimte om aan de burgerlijke - of noem het benepen - moraal te ontsnappen, en ruim hadden we het ook al niet, maar wat was het leven toen overzichtelijk. We hoefden ons bijvoorbeeld het hoofd niet te breken over merkkleding, tonen de foto's. De jongens droegen een korte broek en een truitje, de meisjes op het oog door moeder gemaak te jurkjes. Geen poema of kroko dilletje te zien. Het frappante is dat kinderen in de jaren vijftig anders keken dan nu. Zelfs de blik van straatschoffies was open, naïef. De wie-maakt-me- wat-mimiek moest nog ontwik keld worden. Wat ook weemoedig stemt is de ruimte in die jaren. We zien drie jongens - korte broek, sandalen met hoge sokken - op een brede straat in Amsterdam voetballen. Heel in de verte is één geparkeer de auto te zien. De woningen wa ren in die jaren klein, dat wel. Met vader, moeder en zes kinde ren rond een kleine eettafel - weer zo'n mooie foto - blijft wei nig ruimte over voor een spelle tje halma. Af en toe - Hinkeldepinkel is meer dan een fotoboek - wordt een verloren gegaan spel uitge legd. De diabolo, bijvoorbeeld. Onbegrijpelijk dat we daar vroe ger uren mee zinledig konden zijn. Annie Het lied dat we daarbij zongen maar allang zijn vergeten staat naast een foto van drie meisjes in jurkjes. 'Gisteravond liep ik op de Dam/En raad eens wie ik tegenkwam?/Annie met haar vrijer, Annie met haar vrijer/Annie met haar vrijer uit Volendam./En Annie liep in het midden, twee vrijers aan haar hand/W at zou haar moeder zeg gen, als zij haar tegenkwam!' Na elke zin moest de diabolo in de lucht geworpen worden. Mie ters! hoepelen, kaatseballen, priktollen. Waarom is het alle maal verdwenen? Godfried Bo- mans brak zich daar in 1968 al het hoofd over. „Het spel is dood", wordt hij in Hinkeldepin kel geciteerd. „Ziet u nog kinde ren knikkeren? Nergens. Ziet u ze tollen? Nooit hollen jongens nog achter een hoepel aan. Er staat geen vlieger meer aan de Hollandse hemel. Al deze typi sche kinderspelen schijnen van de Nederlandse bodem te zijn weggevaagd." En het ergste moest toen nog komen. Sigaren bandjes verzamelen: afgelopen. Postzegels? Ze zullen nog wel er gens verzameld worden, maar het gemiddelde Nederlandse kind ként de postzegel niet eens, in deze tijd van e-mail en msn. En ezeltje prik, dat werd mees tertje prik. Moeten we erom treuren, over het Grote Uitsterven van het eenvoudige kinderspel? Ach. Het is zoals Godfried Bomans het in 1968 schreef: „Zoals ik de was niet meer met de hand in een tobbe doe, spelen mijn kin deren niet meer met een hoepel of een tol. Gewoon omdat er veel interessanter speelgoed is. Moderner. En misschien voor hen ook nuttiger." Gelukkig heb ben we de foto's nog. Michael Amsman Hinkeldepinkel, daar komen we aan. ISBN 90-5594-497-1. Uitge verij Scriptum, Schiedam, 240 bladzijden, €16,00 euro. Het Belgische merk Caroline Biss pakt elke winter uit met een speciale collectie voor de feestdagen. En dat betekent vee. zijde, lurex en glans. En kleurer die zowel chique als feestelijk zijn, zoals blauw, paars en grijs. De dame op de foto is gekleed ir een rok van grijze zijdemousseli ne met volants en borduurwerk (€230), een aansluitende taupe trui (€100) en een ceintuur van zwart leer (€85). 9 Kunst en eten gaan hand in hand in restaurant Kolkzicht Art Pood in Terneuzen. foto Peter Nicolai Redacteuren Edith Ramakers en Ray mond de Fr el beschrijven in de serie De Smaak van Edith Raymond hun erva ringen in Zeeuwse eetgelegenheden. De ze maand het thema Buitenbeentjes. Deze keer: Kolkzicht Art Food in Ter- neuzen. Ja, Anita ziet het goed. Daar hangt een doek van kunstenaar Johnny Beerens. Even van dichterbij kijken? Nee toch maar niet, komt straks nog wel. Eerst eens ondervinden hoe kun stig gastheer Frank Jansen (26) en chef kok Enrico van den Hemel op culinair gebied zijn. Zij toverden het café Kolk zicht in Terneuzen vier maanden gele den om tot een wat exclusiever restau rant, waar kunst en eten hand in hand gaan. De muur tussen Kolkzicht en ga lerie Contrast& van Jansens vader Frits is immers verleden tijd, waarmee wordt ingezet op een kruisbestuiving. Daarom heb ik Anita Tournois, kunst medewerkster van de PZC, meegeno men. „Zo'n formule kan werken. Het is in elk geval een mooi concept om een galerie toegankelijker te maken voor een breed publiek", zegt ze. Wij lun chen in het voorste stuk van het restau rant, daar waar vroeger het café was. Een prachtige houten toog en dito vloer herinneren nog aan die tijd, maar ver der heeft de inrichting niets meer van een bruine kroeg. Strak, rustig en ruim telijk is het motto. Niets te veel, zodat Quote üüu de talel „Hij legt het goed uit. En als ze al lie gen, dan doen ze het met verve. de kunst aan de muur alle aandacht kan opeisen. Ik kijk recht in de keuken, waar Van den Hemel Anita's Noordzee bouillabaise (9 euro) en mijn minestro nesoep (6 euro) bereidt. Dachten we op voorhand nog dat dit niet genoeg zou zijn om de maag te vullen, na de soep weten we beter. Mijn Italiaanse toma tensoep is zo stevig (maar o zo lekker) dat ie best voor een maaltijd kan door gaan. „Ik weet niet wat voor vis er alle maal in mijn soep zit, maar ik zit al aar dig vol", zegt Anita. Een bediende moet het antwoord op haar vraag ge deeltelijk schuldig blijven. „Dat is om dat wij zoveel mogelijk met dagverse (indien mogelijk Zeeuwse) producten werken. Daarom is onze menukaart ook bijna elke week anders. Zeker is wel dat de bouillon is getrokken van kreeft en langoustine." Het is de enige keer dat de manschappen van Jansen een antwoord niet direct paraat heb ben. Even later worden alle tapashap- jes (zes soorten voor 15 euro) voorzien van een overtuigende toelichting. „Dat doen ze goed. En als ze al liegen, dan doen ze dat met verve", lacht Anita. De pata negra de belotta, een dure ham van het Iberisch scharrelvarken uit de Spaanse hooglanden, is al net zo f}eoo*detinij Prijs-kwaliteit: Entourage: Bediening aan tafel: Helderheid van de kaart: Horen, zien en ruiken: Eten in een galerie is allesbehalve alle daags, maar we voelden ons toch te bezwaard om langs de lunchende mensen te lopen om schilderij en te b ekij ken Conclusie: De kunst hangt aan de muur. Vex-wacht op je bord niet te veel versiering. Daar gaat het om het pure proeven. onvoldoende goed matig uitstekend voldoende tongstrelend als de Japanse garnalen met miso. De manchego kaas en chori zo vallen wat in het niet bij het heerlij ke hapje blauwvintonijn met avocado mousse. Lekker, lekker, lekker! Je kan je toch niet voorstellen dat hier mensen om een uitsmijter vragen? Jansen laat hem voorlopig nog - met tegenzin - op de kaart staan, omdat er vraag naar is. „Ik vind die klant is koning gedachte jammer. Een uitsmijter hoort toch niet bij een kunstrestaurant? Zoiets kan je toch overal eten?", vindt Anita. Inder daad, een beetje meer durf zou best mo gen, maar dat neemt niet weg dat we vast en zeker nog eens op een avond te- rugkomen om zo'n Iberisch varkentje te wassen. O ja, en om kunst te kijken. Kolkzicht Art Food, De Blokken 1, Terneuzen. Tel: 0115-616940. Internet: www.kolkzicht-contrasten.nl Ope ningstijden: elke dag van 12 tot 14 uur (behalve zondag) en 17 tot 21.30 uur. Dinsdag gesloten. Pinnen, rookvrije ruimte, vegetarisch en rolstoeltoeganke lijk: vier keer ja. Illustratie uit Hinkeldepinkel, daar komen wij aan. De poppendokter kreeg assistentie van de als verpleegsters verklede kinderen. Over kleding hoefden we ons in de vijftiger jaren nog geen zorgen te maken. foto's GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37