PZC Straks oefent de Parij se politie in een Zeeuwse spoortunnel Zeeland wordt mogelijk centrum voor ondergrondse veiligheid Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 11 november 2006 Mr. Kees Galama stopt ermee 23 Enig gegniffel klonk eind januari in de aula van de Hogeschool Zee land in Vlissingen toen commissaris van de koningin Wim van Gel der pleitte voor het opzetten van een speciaal oefencentrum voor calami teiten in tunnels. Zo'n centrum hoort thuis in Zeeland, zei hij tijdens de inauguratie van twee lectoren. Het denken over veiligheid in en rond tunnels zal de komende tijd steeds meer kennis en ervaring opleveren, voorspelde hij. In een typische Calimero-reactie werd het idee door en kele aanwezigen afgedaan als luchtfietserij, te groot voor Zeeland. spoortunnel hoofdgebouw met onder meer leslokalen en restaurant oefenobject met woningen oefenobject met kantoren en parkeerkelder garage voor ambulances en brandweerwagens autotunnel met twee afzonderlijke buizen Plattegrond van het oefencentrum voor onder meer ondergrondse calamiteiten dat mogelijk bij Terneuzen aangelegd gaat worden. illustratie Ricas Nog geen jaar later is er van geg niffel niets meer te horen in een kleine kring van bestuurders, ambte naren en ondernemers. De kans dat er daadwerkelijk zo'n oefencentrum komt in Zeeland, lijkt zelfs hoog tot zeer hoog. En dan gaat het niet alleen om een oefencentrum, maar om een combinatie met een kennis- en onder zoekscentrum op het gebied van on dergrondse calamiteiten. Als de plannen doorgaan, oefent over twee jaar het arrestatieteam van de Parijse politie in het aanhouden van verdachten op het metrostation Ter- neuzen-West, testen een tiental me ters verderop Duitse wetenschappers en studenten van de Hogeschool Zee land een nieuwe betonnen schil voor een treintunnel, leren Brusselse brand weerlieden hoe ze op moeten treden bij een brand in een parkeergarage, oefenen Zeeuwse ambulanciers hoe ze veilig in en uit de Westerscheldetun- nel kunnen rijden en leren brandweer, politie en bestuurders van Arnhem sa menwerken bij een calamiteit in een tunnelbuis van de Betuweroute. En dat allemaal op een terrein van vijf tot tien hectare in de Koegorspolder of op de Axelse Vlakte. Samen oefenen Het veiligheidsbedrijf Ricas wil sa men met bouwconsortium Heijmans bij Terneuzen een groot oefen- en ken niscentrum voor brandweer, politie, geneeskundige diensten en onderzoe kers van allerlei disciplines opzetten. Op Underground (werktitel) kunnen die diensten zowel afzonderlijk als sa men oefenen en kunnen allerlei bedrij ven en instellingen testen doen. De nadruk bij dat oefenen ligt volgens Ricasdirecteur Erwin Reijnders uit Goes op het gezamenlijk optreden. Tij dens tal van oefeningen en daadwerke lijke calamiteiten blijkt keer op keer dat gezamenlijk optreden van de ver schillende veiligheidsdiensten vaak moeizaam verloopt. Dat komt vooral omdat elke dienst zijn eigen manier van werken heeft en weinig oefent met andere hulpdiensten. Reijnders hoort bij zijn bezoeken aan symposia vaak van veiligheidsfunctio narissen dat ze ook veel te weinig oefe nen in ondergrondse ruimtes. De brandweerkorpsen van Terneuzen en Borsele bijvoorbeeld mogen maar eens per jaar oefenen in de Wester- scheldetunnel en gaan eens in de twee jaar een aantal dagen naar Zwitser land om daar te oefenen in een tunnel. Van medewerkers van TNO hoort hij ook dat ze nauwelijks de kans krijgen daadwerkelijk in tunnels te testen. Ze moeten genoegen nemen met compu tersimulaties en maquettes. Soms, heel soms, mogen ze op een stil uurtje heel snel even iets uitproberen in een echte tunnel. Maar dan krijgen ze wel werken met het centrum. Daartoe is Buis direct bereid, onder andere op het gebied van verkeersveiligheid. Lonink weet dat het plan van Ricas en Heijmans op steun kan rekenen van de ministeries van Binnenlandse Za ken en Verkeer en Waterstaat. „Het past in het beleid om in Nederland zes gespecialiseerde oefenlocaties voor veiligheidsdiensten op te zetten." Reijnders is van die steun op de hoog te. Uit gesprekken met vertegenwoor digers van zowel Binnenlandse Zaken als de Bouwdienst van Rijkswater staat blijkt volgens hem dat er een enorme behoefte bestaat aan een der gelijk centrum. „Rijkswaterstaat ver wacht dat we de komende decennia in Nederland meer ondergronds gaan bouwen, gezien het toenemende aan tal inwoners, de wens naar mobiliteit en de beperking in ruimte." Reijnders hoopt dan ook dat het ministerie korp sen straks aanraadt om voor het oefe nen in ondergrondse ruimtes niet uit te wijken naar het buitenland. Lonink archieffoto Dirk-Jan Gjeltema vernacht dat het ministerie dat zeker zal doen. „Voor elk Nederlands korps zal het straks goedkoper zijn om te oe fenen in een modern centrum in Ter neuzen dan in bijvoorbeeld Engeland, Zweden of Zwitserland." Leidende rol Van Gelder is onder de indruk van de plannen van het consortium. Zo'n oe fen- en kenniscentrum past volgens hem in Zeeland. „Op die manier wordt op een positieve manier ge bruik gemaakt van de mogelijkheden van de regio." Hij voorziet zelfs dat met de komst van zo'n centrum Zeeland een leiden de rol gaat spelen op het gebied van veiligheid in ondergrondse ruimten. „Zo'n centrum in combinatie met de Westerscheldetunnel, het lectoraat On dergronds Bouwen van de Hogeschool Zeeland en Roosevelt Academy moet tot iets moois leiden." Emile Calon op het hart gedrukt toch vooral geen roetsporen of erger achter te laten. Dat is volgens Reijnders geen manier om echt iets uit te proberen. „Je moet de werkelijkheid zo dicht mogelijk zien te benaderen. Dat is de manier om je voor te bereiden op een echte ca lamiteit. En niet een keer oefenen per jaar maar herhalen, herhalen en nog eens herhalen onder de meest realis tische omstandigheden. Dan pas leer je hoe te handelen als het echt nodig is." Vluchtwegen Aannemersbedrijf Heijmans, betrok ken bij de bouw van de Westerschelde tunnel, hoort ook tot de initiatiefne mers van het centrum. Het bedrijf is tot nu toe alleen als ontwikkelaar be trokken bij het plan. Het is echter ook geïnteresseerd omdat het voorziet dat er steeds meer tunnels gebouwd gaan worden. Het bedrijf kan dan straks in Terneuzen als medeparticipant kennis opdoen met nieuwe technieken, bouw methodes en producten, bijvoorbeeld twee verkeerstunnels boven elkaar. Tot nu toe wordt die bouwmethode nog nergens toegepast. Het is echter goed denkbaar dat over een tiental jaar sommige bestaande tunnels ver dubbeld worden om zo iets te doen aan de verkeersdruk. In Terneuzen kan de aannemer uitproberen hoe in zo'n geval bijvoorbeeld de vluchtwe gen moeten worden aangelegd. De aanleg van Underground wordt door Reijnders begroot op zo'n 25 tot 30 miljoen euro. In dat bedrag is geen hotel meegenomen. De cursisten kun nen straks slapen in een hotel dat toch wordt gebouwd nabij het toekomstige Terneuzense skicentrum bij de brug van Sluiskil of in de marinekazerne in Vlissingen. Op het eerste gezicht lijkt Vlissingen niet de meest logische keus omdat er dan toch gereisd moet worden tussen het centrum en de slaapverblijven van de cursisten. Dat moet echter sowieso omdat het centrum straks in de zwaar- Rampenoefening in de Westerscheldetunnel. in Terneuzen klaar is, kan ik tegen veel minder kosten veel meer oefe nen." Daarnaast ontstaat daar een kenniscentrum waar hij van kan profi teren. Daar worden straks immers de nieuwste ontwikkelingen op het ge- ste milieuklasse valt en er dus niet in de directe omgeving geslapen mag worden. De Terneuzense brandweercomman dant Jeroen Meijering hoopt dat het centrum zo snel als mogelijk wordt ge bouwd. Nu reist hij voor een bedrag van zo'n 200.000 euro eens in de twee jaar met honderd brandweerlieden van zijn korps naar Zwitserland om te oefenen in tunnels. „Als het centrum bied van tunnelveiligheid getest. Me ijering hoeft dan maar even de kanti ne van het oefencentrum in te lopen om te horen hoe calamiteiten in tun nels en andere ondergrondse ruimten beter bestreden kunnen worden. Burgemeester Jan Lonink van Terneu zen is mogelijk nog enthousiaster dan zijn brandweercommandant. Hij ziet ook de economische kansen die zo'n centrum biedt. Honderd man direct aan het werk en twee- tot driehon derd indirect. Dat kan zijn regio goed gebruiken. Lonink hamert er op dat Zeeland nu moet tonen dat het niet verdeeld is. De verschillende regio's moeten de plannen van Ricas en Heijmans niet aangrijpen om eigen problemen op te lossen of afgunstig te zijn. „Laten we deze kans nu samen grijpen." Bij mo gelijke problemen doelt hij onder meer op het oefencentrum van de stadsgewestelijke brandweer in Vlis singen. Dat centrum zal op zijn minst zware concurrentie van het Terneuzen se ondervinden. Om die reden moet volgens Lonink gezocht worden naar een oplossing voor het Vlissingse cen trum. Misschien, zo oppert hij, kun nen de medewerkers van dat centrum straks aan de slag in Terneuzen. Directeur Tin Buis van de NV Wester scheldetunnel ziet grote kansen voor zo'n centrum. Het is volgens hem een ambitieus maar ook 'best haalbaar' plan. Hem'is gevraagd om samen te

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21