Van een kasplantje tot instituut pVordt er van je gehouden? Muziek inspireert kunstenares Rachman is groot pianokunstenaar 17 Roosevelt Study Center in Middelburg bestaat twintig jaar RSC in cijfers kunst De Ruiter directeur Thermphos Maaskant wint innovatieprijs Meidengroep KUS naar Zeeland Slaan van oom bestraft Mishandeling in Terneuzen Collega's eren manager Bl0f zeeuwse boek zaterdag 11 november 2006 Hnnr Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het Roosevelt Study Center (RSC) in Middel burg viert woensdag zijn twin tigjarig bestaan. Begonnen als een 'kasplantje dat bescherming nodig had' is het uitgegroeid tot de enige plek in Nederland waar nog wetenschappers wer- ltcn aan proefschriften op het ge bied van amerikanistiek. „Zon der het RSC zouden we ons in Nederland niet meer bezighou den met kennis over hét land dut de internationale agenda he- t Het Roosevelt Study Cen ter bestaat sinds september 1986. De stichting werd op gericht in 1984. Aantal werknemers:- 3 wetenschappers (inclusief directie) en een secretares se. 4 assistenten in oplei ding (promovendi). 1 weten schapper met een Full- bright Scholarship. Collectie: boeken en do cumenten uit presidentiële collecties van Theodore Roosevelt tot en met Ri chard Nixon. Documenten over Neder lands-Amerikaanse betrek kingen vanaf de 18e eeuw. Online verbinding met ar chief New York Times. Begroting: ruim 800.000 euro (275.000 van de KNAW en 340.000 van de provincie). Bezoeken studiezaal in 2005: 258 (waarvan 129 uit buitenland) Hits website: 48.000 Aanvragen microfilms: 4000 Internationale beoorde ling: kwaliteit goed, pro ductiviteit goed tot zeer goed, nationaal toonaange vend, toenemend belang in Europa, vitaliteit goed tot zeer goed, succesvol onder moeilijke omstandigheden en met beperkte middelen. Het RSC werd op 19 september 1986 geopend, één dag voordat in Middelburg voor de tweede keer de Four Freedoms Awards werden uitgereikt. Arthur M. Schlesinger jr. en William Van den Heuvel van het in New York gevestigde Franklin en Eleanor Roosevelt Institute hadden een Europees bronneninstituut over de politieke geschiedenis van Amerika in de twintigste eeuw voor ogen. Ze kregen het toen malige provinciebestuur zo gek om het in Middelburg te vesti gen. Gek, omdat dit destijds he lemaal niet voor de hand lag. „Het was puur emotie", zegt di recteur Kees van Minnen van het RSC. „Vanden Heuvel en Schlesinger wilden het centrum vestigen in de regio waarvan wordt aangenomen dat daar de roots liggen van Franklin Roose velt. Het was begin jaren tach tig. Vanwege de kruisraketten was de stemming in Nederland anti-Amerikaans. Daar komt bij dat de provincie toen helemaal geen academische structuur had. Er was geen universiteit om bij aan te haken. Andere uni versiteiten in Nederland beke ken het initiatief zacht gezegd met gemengde gevoelens. De toenmalige gedeputeerde Boers- ma en de commissaris van de ko ningin Boertien staken hun nek uit. Terugkijkend was het een moedig en goed besluit." Opbouw Van Minnen werd aangetrokken om het instituut op te zetten. Hij beschikte over een mapje met correspondentie tussen de provincie en Van den Heuvel, over een collectie van duizend boeken over het presidentschap in de Verenigde Staten - een schenking van hét Roosevelt In stitute - en een jaarcontract. „Ik moest iets van de grond af op bouwen. Het was afwachten of het studiecentrum overlevings kansen had." Aanvankelijk zou het RSC wor den ondergebracht in de Zeeuw se Bibliotheek, die in 1985 de deuren opende. Omdat daarvoor geen ruimte was, besloot de pro vincie het instituut in de abdij De nieuwe studiezaal van het Roosevelt Study Center in Middelburg. te vestigen. Het RSC kreeg de opdracht zich binnen vijf jaar aan te sluiten bij een bestaande universiteit of bij de Koninklij ke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Dat laatste lukte. Alles wat aanvankelijk nadelig leek voor het RSC pakte voorde lig uit. Door bezuinigingen op de universiteiten kwam de ame rikanistiek in het gedrang. We tenschappers die een proef schrift wilden sehrijven over Anierika, "zóchten contact met het kenniscentrum in Middel burg. „Waren we eerst een plek in de periferie, nu worden we ge zien als neutrale grond", aldus Van Minnen. Het RSC werkt sa men met de universiteiten in Lei den, Amsterdam, Utrecht, Nij megen en Groningen. Door kos ten te delen, kunnen promoven di aan het werk. Van Minnen heeft ook het bedrijfsleven voor diverse projecten weten te win nen. Hij constateert dat Neder land inmiddels een 'blinde vlek' zou zijn geworden op het gebied Machteld van der Wijst ontvangt Lions Kunst- en Cultuurprijs door Rolf Bosboom \bc USSINGEN - Wordt er van je «houden? Die, onverwacht in dringende, vraag is momenteel op diverse plaatsen rond de Wil- :p ?-Vkm3 in Vlissingen te zien, op c wat in eerste instantie een ver- stii kersbord lijkt. In kleinere let- lus wordt een tweede vraag ge opperd: wat wil je dat ik vraag? bedenker ervan, beeldend is zjknstenaar Machteld van der :ver.e Wijst (32) uit Westkapelle, ziet i het al voor zich. De eerste vraag veis: in grote neonletters langs de t vi A58, bij de entree van Zeeland, ;niti n vervolgens op diverse viadue- lirlï'öi over de snelweg. Een mooi Wai lltematief voor de imagocam- van de provincie, vindt es f 2e- Het plan is nog niet haalbaar kor gebleken. „Ik ga toch proberen ^financiers voor te vinden." nor: De bordjes rond het Vlissingse knsteentrum verwijzen naaf le expositie van Van der Wijst, to morgen wordt ingeluid. De toonstelling is ter gelegen- van de - tweejaarlijkse - dons Kunst- en Cultuurprijs, Üe zij bij deze gelegenheid ont- angt. Voor het eerst wordt deze an een jonge kunstenaar toege- bij wijze van aanmoedi- jngsprijs. Hot een mooie erkenning, naar ik was ook verrast", zegt ngj' ander Wijst. „Er zijn veel jon- a kunstenaars in Zeeland voor na ik waardering heb. Ik vond wat typisch dat ze juist mij Wat tadden uitgekozen." kiderdeel van de prijs was de van een boekje'over zich- 09.8 all Van der Wijst maakte sa- !«n met collega Sela (Liesbeth abeur) een fraaie 'documentai- m boekvorm'. Deze is vormge geven als een los katern van een boek, dus zonder omslag. Het is een mooie symboliek: ze staat nog aan het begin van haar artis tieke loopbaan; het boek is lang niet af. „Ik hoop dat er nog veel meer katernen bijkomen." In het gastatelier hangt slechts één werk. Het is een groot, ab stract - haar werk evolueerde van figuratief naar abstract - en intens schilderij. „Het is nog niet eerder buiten mijn atelier, geweest. Het was, twee jaar gele den, het eerste schilderij dat ik op doek maakte. Hier had ik een mooie kans om het een keer te la ten zien. Het is zo aanwezig, dat ik het niet met andere werken kon combineren." Ze creëerde een bijna gewijde sfeer rond het werk, met strak ke tapijttegels op de vloer, een afscheiding met statige koorden zodat de bezoeker niet te dicht bij komt en een pop als streng kijkende suppoost ernaast. „Het is een museale context, maar dan een beetje als parodie." De interviewprojecten van Van der Wijst vormen een andere kant van haar werk. Eerder dit jaar maakte ze bijvoorbeeld in druk door bewoners van Westka pelle te filmen en hun slechts één vraag te stellen: wat is uw persoonlijke noodzaak? Dat le verde niet zelden ontroerende verhalen op. De vraag op de verkeersborden herinnert aan haar interviewpro jecten. Het gaat haar vooral ook om de toevoeging: wat wil je dat ik vraag?, een variant op een re gel uit het gedicht Impasse van M. Nijhoff: 'waarover wil je dat ik schrijf?'. „Ik vind eigenlijk dat iemand al leen moet zeggen wat hij wil zeg gen", formuleert Van der Wijst. „Het lijkt een simpele vraag, maar die vertegenwoordigt wel de strijd die elke kunstenaar voert. Het is een voortdurende zoektocht. Je probeert zo diep mogelijk te gaan om een zo goed mogelijk werk te leveren." Expositie: Werk van Machteld van der Wijst, t/m 10 december in de gaststudio van kunstcentrum de- Willem'S in Vlissingen. Geopend di.-zo., 12-17 uur. Officiële ope ning: morgen om 15 uur. van amerikanistiek als het RSC niet had bestaan. „Wat dat be treft is de slogan van deze rege ring dat Nederland een kennis economie moet worden een far ce", foetert hij. „Op het gebied van letteren is er aan de univer siteiten alleen maar bezuinigd." Vijfjaarlijkse beoordelingen door internationale commissies bevestigen tot dusver dat de kwaliteit van het RSC hoog is. De provincie heeft het instituut vorig jaar verzelfstandigd. „We waren een kasplantje dat be- OOSTBURG, Ledeltheater Festival van Zeeuws Vlaande- Abdel Rachman El Bacha-piano Werken van: Mozart, Schu mann, Prokofiev, Ravel door Arie Karreman Het was genieten in Oost- burg donderdagavond toen Abdel Rachman El Bacha op- trad in het Ledeltheater. Deze in Beiroet geboren pianist heeft al een zeer indrukwek kende carrière opgebouwd. On der meer zo'n 60 concerten en foto Ruben Oreel schermd moest worden om de kans te krijgen te groeien", stelt Van Minnen. „Nu zijn we sterk genoeg om op eigen benen te staan." Zelf had hij nooit gedroomd dat hij zo lang bij het RSC zou blij ven. Zijn werk in Middelburg heeft hem een gastdocentschap opgeleverd bij de Universiteit in Gent. Een reden om weg te gaan heeft hij niet. „In toenemende mate wordt jaloers naar Middel burg gekeken. We zijn een cen trum geworden in Nederland." VLISSINGEN - Rob de Ruiter is per direct directielid van fosforfabrikant Thermphos International. Hij volgt Jelle Groenink op als algemeen directeur van de vestiging in Vlissingen. Groenink legde de functie op eigen verzoek per 1 november neer. De Ruiter is sinds 1993 werkzaam bij Thermphos. Behal ve specifieke kennis op het gebied van maatschappelijk verantwoord produceren, heeft hij ruime ervaring opge daan in het management en directie. Hij is onder meer ma nager proces ontwikkeling en directeur productie en tech nologie geweest. BRUINISSE - Scheepswerf Maaskant Bruinisse heeft de innovatieprijs van het jaar binnen de maritieme industrie gewonnen met de oesterkotter Jacoba Prins. De werf is on derdeel van de Damen Shipyards Groep. De prijs is uitgereikt door staatssecretaris Karien van Gennip tijdens het Maritime Awards Gala, Plet bijzonder van de oesterkotter is onder andere een nieuw ontwikkeld vissysteem over de achterkant van het vaartuig. In de praktijk blijkt dat door het vissen met dit systeem er veel minder kapotte oesters tussen de vangst zitten. De vangst van zuivere oesters is daardoor nu 70 procent, in plaats van 30 procent in het verleden. VLISSINGEN - De meidengroep KUS komt op dinsdag naar Middelburg en Vlissingen. De meiden delen vanaf 15.30 uur handtekeningen uit bij de Free Record Shop in Middelburg. Vanaf 17.00 uur doen ze dat bij de Free Record Shop in Vlissingen. KUS is bekend van nummers als 'lekker ding' en 'topje van m'n MIDDELBURG - De Middelburgse politierechter N. van Spronssen heeft gisteren een 22-jarige inwoner van Vlis singen voor mishandeling van zijn oom conform de eis ver oordeeld tot een voorwaardelijke werkstraf van vijftig uur. De verdachte gaf 3 maart in Vlissingen zijn oom een stomp in zijn rug. Ook had hij het slachtoffer bedreigd. De oom kwam gisteren op de zitting getuigen. „Ik wilde eigenlijk dat de politie zou bemiddelen, maar het werd als een aangifte opgenomen." De oom vertelde dat de verstandhouding met zijn neef na het incident weer goed is. Daarmee hield officier van justitie J. Zondervan reke ning. „Ik hoor dat alles weer in goede harmonie is." Hij hoopt dat een voorwaardelijke werkstraf effect zal sorte ren. TERNEUZEN - In een woning aan de Eikenstraat in Ter- neuzen is donderdagavond om 21.30 uur een 23-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. De man wordt ervan verdacht een 24-jarige vrouw uit de gemeente Terneuzen te hebben mishandeld. De proble men liggen in de relatiesfeer. het volledige oeuvre van Chopin op je repertoire is niet niks. Rachman begon met de Sonate in Bes van Mozart. Hij koos voor een zeer transparante uit voering op de fraaie Bösendor- fer vleugel. Deze sonate kent geen uitermate virtuose passa ges, maar juist door die eenvoud is het een prachtig stuk muziek. Het werk werd met aandacht voor de kleinste details ge speeld. Zeer expressieve, zange rige thema's en weinig pedaalge- bruik. Een genot om naar te luis teren. Deze aandacht voor het detail en de transparante speel wijze zou gedurende het hele re cital klinken. Na Mozart de 14e sonate van Schumann. Hier is, anders dan bij Mozart, de sonatevorm wat moeilijker te ontdekken. Het lijkt meer op een fantasie. Een zeer viruoos en complex werk vol pathos en stormachtige kracht in een grandioze stijl uit gedrukt. Dan valt op hoe tech nisch perfect Rachman speelt. Heel boeiend, en voor mij onbe kend, waren de Visions Fugiti ves van Sergei Prokofiev. Twintig korte karakterstukjes, zeer uiteenlopend van stijl. Een hoogtepunt was wel Miroirs van Maurice Ravel. Ook weer een virtuoos werk dat voor het eerst klonk in 1906 te Parijs. Hier ook weer die indrukwekkende nauw keurigheid en bijzondere expres siviteit. Een hoogtepunt in het festivalprogramma en een reci tal om niet snel te vergeten. Mi:: TKECHT - Frank van der Meij- jn. manager van Bief, is door Ijn collega's beloond met de Li- flime Achievement Award. Managers Forum Neder- H belangenvereniging van ^erlandse artiestenmanagers, ijkte gisteren in Utrecht de rijs voor het eerst uit. Van der Nden zit al zo'n dertig jaar in e K vak. Eerder was hij manager Doe Maar. Kunstenares Machteld van der Wijst uit Westkapelle. foto Ruben Oreel De twaalfde editie van de Week van het Zeeuwse Boek wordt vandaag afgeslo ten met de volgende activiteiten: Goes, Historisch Museum De Bevelanden, 12.30, 13.30 en 14.30 uur: Kinderboekenschrijfster Dorothé Tem- pelman-Venselaar uit Driewegen ('Een droom van een moord') leest voor uit eigen werk. Middelburg, De Drukkerij, 14.00-16.00 uur. 'Couture en Parure', modeshow met sieraden van de kunstenaressen Elena Vlady en Tina. Diverse musea zijn dit weekeinde gratis toegankelijk met de boekenleg ger uit het boekenweekgeschenk 'De Rembrandts van Oostkapelle' van Theo Laurentius: Muzeeum in Vlissingen, His torisch Museum De Bevelanden in Goes, Fruitteeltmuseum in Kapelle, Pol derhuis in Westkapelle, De Wonderka- mer (Zeeuws Museum) in Middelburg en Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. door Anita Tournois TERNEUZEN - Brasserie Kolkzicht Art Food en Galerie Contrast bieden het pu bliek de mogelijkheid diverse vormen van kunst te bezichtigen tijdens lunch of diner. In deze nieuwe ambiance van kunsthandel en eetgelegenheid, komt het werk van Fran- cisca Bongaerts-Vcrdonk uit Culemborg - in het stadhuis van deze stad hangt een por tret van haar hand van onze koningin - pri ma tot zijn recht. De eerste exposant in deze nieuwe formule, bleek als kind al bijzonder talentvol en werd door haar ouders gestimuleerd actief te zijn op het beeldende vlak. Vanaf haar achtste was ze regelmatig te vinden in de lo kalen van de Kunstzinnige Vorming in Mid delburg, de stad waar de kunstenares gebo ren is. Ze ging echter Nederlands studeren in Leiden, met als bijvakken kunstgeschie denis en literatuurwetenschappen. Ze werk te daarna op de Vrije Academie in Den Haag en Artibus in Utrecht, waar ze zich respectievelijk toelegde op portret- en mo deltekenen. De werkplaats van het Van Goghmuseum in Amsterdam, die later is op gedoekt, vormde eveneens een favoriete werkplek. Bongaerts legt zich vooral toe op het maken van portretten in pastel. „Ik werk graag met dit materiaal, pas pure pigmenten toe op ve lours papier en ben een snelle werker. Zaak is wel alles zo goed mogelijk te fixeren, om dat dit bijna nooit voor honderd procent lukt bij pastel." Haar geëxposeerde werken getuigen, behalve van kennis van het materi aal, van een grote voorliefde voor de mu ziek. Talrijke portretten van musici, pianis ten, cellisten en blazers en vooral dirigenten passeren de revue. Emotievolle taferelen van bijvoorbeeld een dirigerende Bernard Haitink of Ricardo Chailly, van componist en musicus Willem Breuker, zangeres Maria Callas en drummer Art BI a key: vuur, ver rukking, inspanning spatten van het doek. „Alles draait bij mij om emotie. Deze por tretten zijn geïnspireerd door vage foto's omdat ik ze vaak heb gezien en puur ont- Het werk De Cellist van Francisca Bongaerts-Verdonk uit Culemborg. foto Wim Kooyman sproten aan mijn fantasie. Ik kan namelijk goed gelaatstrekken en uitdrukkingen tref fen. Via mijn werk probeer ik zo de juiste snaar te raken, als het ware de muziek te voorschijn te toveren." Naast passievolle portretten van musiceren de mensen, zijn ballet, dans en theater ande re terugkerende thema's. We zien treffende afbeeldingen van Fonteyn en Nurejev en van Esma, een flamencodanseres. Bongae rts' kleurenpalet is divers en varieert van in getogen tot uitbundig zoals in de kleurrijke impressie van Sevilla, decor van Carmen. Naast pastel bedient Bongaerts zich ook van technieken zoals aquarel en inkt en schildert ze ook wel landschappen. Muziek, geeft ze aan, vormt naast tekenen en taal haar grote passie. Toch blijft de eigen muzi kaliteit lange tijd beperkt tot het volgen van zangles en het zingen in een koor. Sinds kort is daar evenwel verandering in geko men en probeert Bongaerts als beginnend liedjestekstschrijver via Palm - een vereni ging van componisten en tekstschrijvers - aan de weg te timmeren. Bongaerts: „Ik maak liedteksten in het genre chanson, waarbij de emotie centraal staat. Ik ben erg blij dat interesse getoond wordt voor mijn teksten en er reeds voorstellen zijn van di verse componisten/arrangeurs om er mu ziek bij te maken." Tentoonstelling t/m 12 december in Galerie Contrast& en Brasserie Kolkzicht Art Food. Geopend: ma. wo. do. vr. en za. 12-14 uur en 17-21.30 uur, zo. 17-21.30 uur, di. ge sloten. pagina W9 De kunst van het genieten in Kolkzicht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17