S-Max: een lekkere ruime Ford
PZC
BMÉÉteft
Mobiel rariteitenkabinet
25
TEST
Even wachten op de TomTom One
vrijdag 10 november 2006
Met alleen een nieu
we Galaxy durfde
Ford het niet aan. Ge
lukkig maar. Want
broertje S-Max, grote
broer van de C-Max,
is een aantrekkelijk
alternatief.
Ford S-Max maakt grote kans de nieuwe Auto van het Jaar te worden
Door Rien van der Steen
Mij heeft achterin
iets minder ruim
te, maar verder is
de S-Max een
rechtstreekse af
geleide van de nieuwe Ford Ga
laxy. Een hele fijne auto, kun
nen we zeggen. Met heel veel
ruimte, een sportieve vormge
ving en een gebrek aan het bus-
jesgevoel dat zo'n mpv meestal
meegeeft.
Wie inderdaad sportief op weg
wil, schaft niet de 2.0 benzine
aan, want die heeft het zwaar
met deze toch tamelijk gewich
tige automobiel. Het grote dis
play in de middenconsole is
vooral 's avonds nogal storend
als het weer eens niet lukt het
licht erin te doven. Want dat
verloopt nogal ingewikkeld.
Het instrumentarium is niet al
te best afleesbaar en sommige
verklikkerlampjes zijn onduide
lijk. Verder zijn al die alu-accen-
ten in het dashboard nogal na
drukkelijk aanwezig. Maar ver
der: de auto is stil, schakelt fijn
en boogt op een duidelijke be
diening. Behalve dat scherm
dan.
Knap van Ford, deze S-Max. Gro
te wielen vullen de wielkasten.
Er zitten neproosters in de spat-
schermen voor en toch staan ze
mooi. En de auto heeft een aan
sprekend profiel. Vooral omdat
hij een stukje lager is dan de Ga
laxy.
De S-Max heeft vijf zitplaatsen
en wie wil kan twee klapstoel
tjes achterin bestellen. Zonder
Q) Ford S-Max
Standaarduitrusting: o.a. vijf airbags,
regensensor, elektrisch bediende
zijruiten, airconditioning, cruise
control, boordcomputer, afstands-
bediende centrale vergrendeling
en lichtmetalen wielen.
Techniek: 2.0 16v/145 pk, 185 Nm;
2.5 turbo Volvomotor met 220 pk of
2.0 common rail diesel met 140 pk;
hydraulische stuurbekrachtiging,
bij de diesel elektro-bekrachtiging.
-heeft" hij heel veel bagageruim
te, terwijl de achterinzitters jui
chend meerijden. Want de
beenruimte op de tweede rij is
enorm. De stoelen voorin zitten
formidabel.
Dashboard
Vreemd in dit soort modellen
blijft het giga-dashboard, dat je
in nood als campingbed zou
kunnen gebruiken. Dat ligt aan
de autovorm en het feit, dat de
motor deels onder dat grote
dashboard zit.
We reden de S-Max dus met
tweeliter benzinemotor. Op
zichzelf een prima krachtbron
die ook plezierig snort, maar
aan de slome kant. Bovendien
is de vijfde versnelling net te
kort. Waardoor de motor op de
snelweg net teveel (akoestisch
storende) toeren moet maken.
Zo'n relatief zware auto vraagt
om wat extra pk's. Zoals bij
voorbeeld de voorradige vijfci
linder van Volvo.
Heel mooi is al die keurig afge
werkte ruimte in de S-Max,
Lxbxh: 4.76 x 1.88 x 1.66 m.
Wielbasis: 2.85 m.
Draaicirkel: 11.9 m.
Bagageruim: 1.050/2.000 I.
Tankinhoud: 70 I.
Gewicht: 1.605 kg.
Aanhangergew.: 2.000 kg.
Verbruik: 1:10
Prijs: 32.550 euro;
2.5 20v turbo 38.050 euro
2.0 diesel 38.750 euro
maar zeker ook zijn onderstel,
dat overeenkomt met dat van
de nieuwe Volvo S80. De auto
helt nauwelijks over in bochten
en dat verwacht je juist wel van
een auto van dit formaat. Hij
stuurt ook nog eens heerlijk
precies. Die kunst verstaan ze
bij Ford heel erg goed.
Privium
Bij Ford denken ze waarschijn
lijk dat iedere koper een jachtig
leven leidt: want bij aankoop
ontvangt u een Privium-abonne-
I
Voor ruimte
rij-eigenschappen
stoelen
-> Tegen grote draaicirkel
afleesbaarheid
dashboard
kleinste benzine-
Cijfer: 8,5 motor sloom
Conclusie: Een fijne Ford.
Zit heel goed, rijdt prima
en ziet er heel aardig uit.
ment, normaal uitsluitend aan
geschaft door frequente Schip-
holbezoelcers, die er sneller
mee door de douane kunnen en
makkelijker kunnen parkeren.
Ook een 'rokerspakket' is stan
daard.
De Galaxy en S-Max worden sa
men in Genk gebouwd, niet
meer in Portugal, waar VW en
Seat nog tot 2008 hun Sharan
en Alhambra in elkaar zetten.
Ford zegt al ruim 9.000 exem
plaren van de nieuwe 'people
mover' in Europa afgeleverd te
hebben en meer dan 30.000 be
stellingen te hebben. Markton
derzoek (door Ford) zou aanto
nen dat meer dan de helft van
de kopers van de S-Max nieuwe
klant is bij Ford.
Deze auto wordt een succes en
dat kan het merk ontzaglijk
goed gebruiken. Citroen zal nu
proberen zijn nieuwe C4 Picas
so dezelfde richting op te du
wen.
En er volgen ongetwijfeld nog
meer (Franse) mpv's, die de tra
ditionele sedan verdringen.
Deze bizarre door een Brit verbouwde Fiat 126 is de laagste auto ter wereld.
In Essen wordt de eer
ste weken van decem
ber weer een enorme
autobeurs gehouden.
Door Rjen van der Steen
0p de Essen Motor Show kun
nen duizenden liefhebbers zich
vergapen aan nieuwe auto's.
Maar meer nog aan onvoorstel
bare tuningsmogelijkheden, ol
dtimers, motorrijwielen en
vooral ook mobiele rariteiten.
Hoofdthema is dit jaar de
24-Uur van Le Mans, dit keer ge
wonnen door Audi, voor het
eerst met een diesel. De uithou
dingsrace in Frankrijk werd in
1924 voor het eerst gehouden.
Veel aandacht is er ook voor
Formule 3 en Formule 1 racers,
tractoren van monsterformaat,
knoerten van vrachtwagens,
dragsters en alternatief aange
dreven auto's en motorfietsen.
Achttien hallen
De show in de Messe van Essen
duurt van vrijdag 1 december
tot en met zondag 10 decem
ber. De hallen zijn elke werk
dag open van 10.00 tot 18.00
uur. Op zaterdag en zondag van
09.00 tot 18.00 uur. Er zijn 560
standhouders die in achttien
hallen 105.000 m2 bezetten. En
tree kost 16 euro.
Door Gert Meijer
TomTom haalde de laatste tijd
vooral de krant vanwege de
enorme financiële slag die de di
recteuren hebben gemaakt,
maar ondertussen worden er
ook nog gewoon prachtige navi
gatiesystemen gemaakt. Zoals
de nieuwe One, die door Tom-
Tom als instapmodel in de
markt wordt gezet.
Waar de TomTom Go, verkrijg
baar in drie modellen met een
extra breed scherm, het van de
extra poespas moet hebben zo
als een mp3-speler, doet de One
vooral waar je 'm voor koopt: je
met je auto van A naar B breng
en. Niettemin is ie wel voorzien
van Bluetooth. Op die manier
kun je contact maken met je
mobiele telefoon en je vervol
gens abonneren op de zoge
noemde Plus-diensten van Tom-
Tom, zoals verkeersmeldingen
en flitslocaties.
De nieuwe One is platter en
lichter dan zijn voorganger,
waardoor ie makkelijker aan de
voorruit te bevestigen is. Het
kaartmateriaal van de TomTom
is als vanouds duidelijk, en rou
tes maakt ie snel. Maar een test
door de eigen omgeving brengt
wel een verschil van opvatting
over de 'snelste' route aan het
licht. Iedereen die van Meppel
naar Dedemsvaart rijdt, weet
dat je dat deels over de auto
weg doet en niet binnendoor
over een dorpje als IJhorst. Tom-
Tom denkt er anders over en
verzint een 'snelste' route die
tien minuten meer in beslag
neemt dan die over de autoweg.
Satellieten
Vervelender is nog dat mijn
TomTom 's ochtends soms wel
tien minuten nodig heeft om
de satellieten te vinden. Vol
gens een woordvoerder van
TomTom is dat onmogelijk. Hij
garandeerde me dankzij de
nieuwe 'uiterst gevoelige
GPS-ontvanger SirF III' een ont
vangst binnen dertig seconden.
Ik zou zeggen: kom maar naast
me in de auto zitten. Jammer,
want voor de rest is de Tom-
Tom One een en al gebruikers-
gemak. Mooie, duidelijke kaar
ten, heldere stemmen, een han
dig aanraakscherm en tal van
opties om de kaarten te 'vullen'
met benzinestations, winkel
centra, parkeergarages en
noem maar op. Plus het meest
gelikte uiterlijk van allemaal.
Er zijn twee uitvoeringen van
de TomTom One. De Bene-
lux-versie in de oranje doos
kost 299 euro, de versie met
West-Europa in de groene doos
399 euro.
www.tomtom.nl
Vraag antwoord
Wanneer wordt een verkeersbrigade ingesteld?
Mariëtte van Leeuwen van de Stichting Verkeersbriga-
diers: „Als zich een onveilige oversteeksituatie voordoet
op de routes die kinderen op weg naar school volgen,
kan een verkeersbrigade worden opgericht. Dit initiatief
wordt genomen door bijvoorbeeld een ouderraad, onder
wijzend personeel, wijkvereniging of individuele
ouders. De brigadiers in wording volgen eerst een korte
opleiding bij de politie, bestaande uit een theoretisch en
praktisch de'el. De gemeente zorgt vervolgens voor de
verzekering, het stopbord en de kleding. Er zijn zowel
jeugdige (vanaf 10 jaar) als volwassen verlceersbriga-
diers, die vaak in duo's opereren. Men draait meestal
één maal per twee of drie welcen een dienst. Deze be
staat uit vier maal per dag kinderen helpen veilig over
te steken. Er zijn ruim 50.000 verkeersbrigadiers actief
in Nederland, waarvan 17.000 kinderen en 33.000 vol
wassenen. Zo'n 1.525 scholen hebben verkeersbriga
diers, verspreid over meer dan 400 gemeenten.
www.verkeersbrigadiers.org
QOp een enkelbaansweg wilt u invoegen
vanaf een vluchthaven.
Waar bent u op bedacht?
Q Vluchthavens zijn kort waardoor u een
ruime invoeggelegenheid nodig heeft.
O Vluchthavens hebben voldoende lengte
waardoor u aan een korte invoeg
gelegenheid genoeg heeft.
'UdJdpUILf dl BipOUUO }3IU j33^j3a dpUdLUOijdO i
-jsjipe jat/ imo uaqqaq Bipou piaquaBaiaBBaoAui auiiru uaa ,j/nz n 'uayeui
piaq/aus uaaB ja luny p Bjise/ si uaAeqiqanfA aiioy uaa j/nues uapluBaM
e :sj pjooAAiue aisint iaH
Design-navigatie voor vrouwen
Mio Technology brengt de H610 op de markt, het
eerste navigatiesysteem speciaal voor vrouwen.
Met aanraakscherm en verwisselbare covers. De
gps-technologie verhuist van de auto naar de handtas. In
China kreeg het ding al een designprijs. Hij is vederlicht
en kan om de hals of de pols worden gedragen en past
bovendien probleemloos in handtas of jaszak. Uitgerust
met kaarten van 24 Europese landen en meer dan 1,8
miljoen trefpunten, bijeengezocht door Tele Atlas. Het
apparaatje heeft verder software die informatie geeft
over weer, wisselkoersen, meeteenheden, telefooncodes
en - hier komt-ie - conversietabellen van kledingmaten.
En die mooie schoenen of het te gekke kapsel kunnen
ook nog op foto of film vastgelegd worden. De H610
wordt verkocht voor 399 euro en ligt vanaf half novem
ber in de winkels.
Deze Lancia Lambda van net na de Eerste Wereldoorlog is
te zien in Houten. Hij had de eerste zelfdragende carrosse
rie. Mussolini had er een, net als Greta Garbo.
Italiaanse beurs
In het Euretco Expocenter in Houten wordt zaterdag
en zondag de zestiende editie van de beurs AutoMoto
Italia gehouden. Middelpunt vormt de Italiaanse voer
tuigindustrie. Ferrari uiteraard, maar ook Alfa Romeo,
Fiat, Lancia, Lamborghini, De Tomaso, Autobianchi en
Ducati, Piaggio/Vespa, Moto Guzzi, Benelli en Bimota.
De beurs is zaterdag en zondag open van 10.00 tot 18.00
uur en de entree kost 12,50 euro.
Veiligheidsgordel
Het dragen van een veiligheidsgordel kan van levens
belang zijn, zeker voor een kind. Volgens onder
zoek van Volvo raakt een kind bij een frontale botsing
met een snelheid van 40 km/u de achterkant van de pas
sagiersstoel net zo hard als wanneer het een klap met
een voorwerp van duizend kilo krijgt. Wie op een stoel
klimt en zich plat op de vloer laat vallen, ervaart hoe
hard de klap aankomt als de botsing plaatsvindt bij 15
km/u, zonder gordel. Om te beleven hoe hard de klap
aankomt bij 20 km/u moeten er vier stoelen opeen gesta
peld worden. Een botsing met 30 km/u komt volgens
Volvo overeen met een sprong vanaf acht gestapelde
stoelen.
VW's gezinsracer
De One is makkelijk aan de voorruit te bevestigen.
De Duitse pr-man was er helemaal vol van: 'Gaaail'
(tof) omschreef hij de Polo Cup Edition in één
woord.
'Die kleine Ralcete' is nog een stuk vlugger dan de Polo
Gti. De Cup Edition is de straatversie van de gelijknami
ge circuitwagen, waarmee de fabrikant een nieuwe race
klasse heeft opgezet. De GTi doet het met een 1.8 liter
turbomotor van 150 pk, de Cup Edition met een 2.0 met
30 pk meer. Van nul naar 100 km/u duurt dik 7 secon
den en de top ligt bij 225 lcm/u. Hij kost 29.900 euro,
4.500 euro meer dan een GTi. Leverbaar als 3- en 5-deurs-
variant in zwart, rood of zilvergrijs.