S-Max: een lekkere ruime Ford PZC BMÉÉteft Mobiel rariteitenkabinet 25 TEST Even wachten op de TomTom One vrijdag 10 november 2006 Met alleen een nieu we Galaxy durfde Ford het niet aan. Ge lukkig maar. Want broertje S-Max, grote broer van de C-Max, is een aantrekkelijk alternatief. Ford S-Max maakt grote kans de nieuwe Auto van het Jaar te worden Door Rien van der Steen Mij heeft achterin iets minder ruim te, maar verder is de S-Max een rechtstreekse af geleide van de nieuwe Ford Ga laxy. Een hele fijne auto, kun nen we zeggen. Met heel veel ruimte, een sportieve vormge ving en een gebrek aan het bus- jesgevoel dat zo'n mpv meestal meegeeft. Wie inderdaad sportief op weg wil, schaft niet de 2.0 benzine aan, want die heeft het zwaar met deze toch tamelijk gewich tige automobiel. Het grote dis play in de middenconsole is vooral 's avonds nogal storend als het weer eens niet lukt het licht erin te doven. Want dat verloopt nogal ingewikkeld. Het instrumentarium is niet al te best afleesbaar en sommige verklikkerlampjes zijn onduide lijk. Verder zijn al die alu-accen- ten in het dashboard nogal na drukkelijk aanwezig. Maar ver der: de auto is stil, schakelt fijn en boogt op een duidelijke be diening. Behalve dat scherm dan. Knap van Ford, deze S-Max. Gro te wielen vullen de wielkasten. Er zitten neproosters in de spat- schermen voor en toch staan ze mooi. En de auto heeft een aan sprekend profiel. Vooral omdat hij een stukje lager is dan de Ga laxy. De S-Max heeft vijf zitplaatsen en wie wil kan twee klapstoel tjes achterin bestellen. Zonder Q) Ford S-Max Standaarduitrusting: o.a. vijf airbags, regensensor, elektrisch bediende zijruiten, airconditioning, cruise control, boordcomputer, afstands- bediende centrale vergrendeling en lichtmetalen wielen. Techniek: 2.0 16v/145 pk, 185 Nm; 2.5 turbo Volvomotor met 220 pk of 2.0 common rail diesel met 140 pk; hydraulische stuurbekrachtiging, bij de diesel elektro-bekrachtiging. -heeft" hij heel veel bagageruim te, terwijl de achterinzitters jui chend meerijden. Want de beenruimte op de tweede rij is enorm. De stoelen voorin zitten formidabel. Dashboard Vreemd in dit soort modellen blijft het giga-dashboard, dat je in nood als campingbed zou kunnen gebruiken. Dat ligt aan de autovorm en het feit, dat de motor deels onder dat grote dashboard zit. We reden de S-Max dus met tweeliter benzinemotor. Op zichzelf een prima krachtbron die ook plezierig snort, maar aan de slome kant. Bovendien is de vijfde versnelling net te kort. Waardoor de motor op de snelweg net teveel (akoestisch storende) toeren moet maken. Zo'n relatief zware auto vraagt om wat extra pk's. Zoals bij voorbeeld de voorradige vijfci linder van Volvo. Heel mooi is al die keurig afge werkte ruimte in de S-Max, Lxbxh: 4.76 x 1.88 x 1.66 m. Wielbasis: 2.85 m. Draaicirkel: 11.9 m. Bagageruim: 1.050/2.000 I. Tankinhoud: 70 I. Gewicht: 1.605 kg. Aanhangergew.: 2.000 kg. Verbruik: 1:10 Prijs: 32.550 euro; 2.5 20v turbo 38.050 euro 2.0 diesel 38.750 euro maar zeker ook zijn onderstel, dat overeenkomt met dat van de nieuwe Volvo S80. De auto helt nauwelijks over in bochten en dat verwacht je juist wel van een auto van dit formaat. Hij stuurt ook nog eens heerlijk precies. Die kunst verstaan ze bij Ford heel erg goed. Privium Bij Ford denken ze waarschijn lijk dat iedere koper een jachtig leven leidt: want bij aankoop ontvangt u een Privium-abonne- I Voor ruimte rij-eigenschappen stoelen -> Tegen grote draaicirkel afleesbaarheid dashboard kleinste benzine- Cijfer: 8,5 motor sloom Conclusie: Een fijne Ford. Zit heel goed, rijdt prima en ziet er heel aardig uit. ment, normaal uitsluitend aan geschaft door frequente Schip- holbezoelcers, die er sneller mee door de douane kunnen en makkelijker kunnen parkeren. Ook een 'rokerspakket' is stan daard. De Galaxy en S-Max worden sa men in Genk gebouwd, niet meer in Portugal, waar VW en Seat nog tot 2008 hun Sharan en Alhambra in elkaar zetten. Ford zegt al ruim 9.000 exem plaren van de nieuwe 'people mover' in Europa afgeleverd te hebben en meer dan 30.000 be stellingen te hebben. Markton derzoek (door Ford) zou aanto nen dat meer dan de helft van de kopers van de S-Max nieuwe klant is bij Ford. Deze auto wordt een succes en dat kan het merk ontzaglijk goed gebruiken. Citroen zal nu proberen zijn nieuwe C4 Picas so dezelfde richting op te du wen. En er volgen ongetwijfeld nog meer (Franse) mpv's, die de tra ditionele sedan verdringen. Deze bizarre door een Brit verbouwde Fiat 126 is de laagste auto ter wereld. In Essen wordt de eer ste weken van decem ber weer een enorme autobeurs gehouden. Door Rjen van der Steen 0p de Essen Motor Show kun nen duizenden liefhebbers zich vergapen aan nieuwe auto's. Maar meer nog aan onvoorstel bare tuningsmogelijkheden, ol dtimers, motorrijwielen en vooral ook mobiele rariteiten. Hoofdthema is dit jaar de 24-Uur van Le Mans, dit keer ge wonnen door Audi, voor het eerst met een diesel. De uithou dingsrace in Frankrijk werd in 1924 voor het eerst gehouden. Veel aandacht is er ook voor Formule 3 en Formule 1 racers, tractoren van monsterformaat, knoerten van vrachtwagens, dragsters en alternatief aange dreven auto's en motorfietsen. Achttien hallen De show in de Messe van Essen duurt van vrijdag 1 december tot en met zondag 10 decem ber. De hallen zijn elke werk dag open van 10.00 tot 18.00 uur. Op zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. Er zijn 560 standhouders die in achttien hallen 105.000 m2 bezetten. En tree kost 16 euro. Door Gert Meijer TomTom haalde de laatste tijd vooral de krant vanwege de enorme financiële slag die de di recteuren hebben gemaakt, maar ondertussen worden er ook nog gewoon prachtige navi gatiesystemen gemaakt. Zoals de nieuwe One, die door Tom- Tom als instapmodel in de markt wordt gezet. Waar de TomTom Go, verkrijg baar in drie modellen met een extra breed scherm, het van de extra poespas moet hebben zo als een mp3-speler, doet de One vooral waar je 'm voor koopt: je met je auto van A naar B breng en. Niettemin is ie wel voorzien van Bluetooth. Op die manier kun je contact maken met je mobiele telefoon en je vervol gens abonneren op de zoge noemde Plus-diensten van Tom- Tom, zoals verkeersmeldingen en flitslocaties. De nieuwe One is platter en lichter dan zijn voorganger, waardoor ie makkelijker aan de voorruit te bevestigen is. Het kaartmateriaal van de TomTom is als vanouds duidelijk, en rou tes maakt ie snel. Maar een test door de eigen omgeving brengt wel een verschil van opvatting over de 'snelste' route aan het licht. Iedereen die van Meppel naar Dedemsvaart rijdt, weet dat je dat deels over de auto weg doet en niet binnendoor over een dorpje als IJhorst. Tom- Tom denkt er anders over en verzint een 'snelste' route die tien minuten meer in beslag neemt dan die over de autoweg. Satellieten Vervelender is nog dat mijn TomTom 's ochtends soms wel tien minuten nodig heeft om de satellieten te vinden. Vol gens een woordvoerder van TomTom is dat onmogelijk. Hij garandeerde me dankzij de nieuwe 'uiterst gevoelige GPS-ontvanger SirF III' een ont vangst binnen dertig seconden. Ik zou zeggen: kom maar naast me in de auto zitten. Jammer, want voor de rest is de Tom- Tom One een en al gebruikers- gemak. Mooie, duidelijke kaar ten, heldere stemmen, een han dig aanraakscherm en tal van opties om de kaarten te 'vullen' met benzinestations, winkel centra, parkeergarages en noem maar op. Plus het meest gelikte uiterlijk van allemaal. Er zijn twee uitvoeringen van de TomTom One. De Bene- lux-versie in de oranje doos kost 299 euro, de versie met West-Europa in de groene doos 399 euro. www.tomtom.nl Vraag antwoord Wanneer wordt een verkeersbrigade ingesteld? Mariëtte van Leeuwen van de Stichting Verkeersbriga- diers: „Als zich een onveilige oversteeksituatie voordoet op de routes die kinderen op weg naar school volgen, kan een verkeersbrigade worden opgericht. Dit initiatief wordt genomen door bijvoorbeeld een ouderraad, onder wijzend personeel, wijkvereniging of individuele ouders. De brigadiers in wording volgen eerst een korte opleiding bij de politie, bestaande uit een theoretisch en praktisch de'el. De gemeente zorgt vervolgens voor de verzekering, het stopbord en de kleding. Er zijn zowel jeugdige (vanaf 10 jaar) als volwassen verlceersbriga- diers, die vaak in duo's opereren. Men draait meestal één maal per twee of drie welcen een dienst. Deze be staat uit vier maal per dag kinderen helpen veilig over te steken. Er zijn ruim 50.000 verkeersbrigadiers actief in Nederland, waarvan 17.000 kinderen en 33.000 vol wassenen. Zo'n 1.525 scholen hebben verkeersbriga diers, verspreid over meer dan 400 gemeenten. www.verkeersbrigadiers.org QOp een enkelbaansweg wilt u invoegen vanaf een vluchthaven. Waar bent u op bedacht? Q Vluchthavens zijn kort waardoor u een ruime invoeggelegenheid nodig heeft. O Vluchthavens hebben voldoende lengte waardoor u aan een korte invoeg gelegenheid genoeg heeft. 'UdJdpUILf dl BipOUUO }3IU j33^j3a dpUdLUOijdO i -jsjipe jat/ imo uaqqaq Bipou piaquaBaiaBBaoAui auiiru uaa ,j/nz n 'uayeui piaq/aus uaaB ja luny p Bjise/ si uaAeqiqanfA aiioy uaa j/nues uapluBaM e :sj pjooAAiue aisint iaH Design-navigatie voor vrouwen Mio Technology brengt de H610 op de markt, het eerste navigatiesysteem speciaal voor vrouwen. Met aanraakscherm en verwisselbare covers. De gps-technologie verhuist van de auto naar de handtas. In China kreeg het ding al een designprijs. Hij is vederlicht en kan om de hals of de pols worden gedragen en past bovendien probleemloos in handtas of jaszak. Uitgerust met kaarten van 24 Europese landen en meer dan 1,8 miljoen trefpunten, bijeengezocht door Tele Atlas. Het apparaatje heeft verder software die informatie geeft over weer, wisselkoersen, meeteenheden, telefooncodes en - hier komt-ie - conversietabellen van kledingmaten. En die mooie schoenen of het te gekke kapsel kunnen ook nog op foto of film vastgelegd worden. De H610 wordt verkocht voor 399 euro en ligt vanaf half novem ber in de winkels. Deze Lancia Lambda van net na de Eerste Wereldoorlog is te zien in Houten. Hij had de eerste zelfdragende carrosse rie. Mussolini had er een, net als Greta Garbo. Italiaanse beurs In het Euretco Expocenter in Houten wordt zaterdag en zondag de zestiende editie van de beurs AutoMoto Italia gehouden. Middelpunt vormt de Italiaanse voer tuigindustrie. Ferrari uiteraard, maar ook Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Lamborghini, De Tomaso, Autobianchi en Ducati, Piaggio/Vespa, Moto Guzzi, Benelli en Bimota. De beurs is zaterdag en zondag open van 10.00 tot 18.00 uur en de entree kost 12,50 euro. Veiligheidsgordel Het dragen van een veiligheidsgordel kan van levens belang zijn, zeker voor een kind. Volgens onder zoek van Volvo raakt een kind bij een frontale botsing met een snelheid van 40 km/u de achterkant van de pas sagiersstoel net zo hard als wanneer het een klap met een voorwerp van duizend kilo krijgt. Wie op een stoel klimt en zich plat op de vloer laat vallen, ervaart hoe hard de klap aankomt als de botsing plaatsvindt bij 15 km/u, zonder gordel. Om te beleven hoe hard de klap aankomt bij 20 km/u moeten er vier stoelen opeen gesta peld worden. Een botsing met 30 km/u komt volgens Volvo overeen met een sprong vanaf acht gestapelde stoelen. VW's gezinsracer De One is makkelijk aan de voorruit te bevestigen. De Duitse pr-man was er helemaal vol van: 'Gaaail' (tof) omschreef hij de Polo Cup Edition in één woord. 'Die kleine Ralcete' is nog een stuk vlugger dan de Polo Gti. De Cup Edition is de straatversie van de gelijknami ge circuitwagen, waarmee de fabrikant een nieuwe race klasse heeft opgezet. De GTi doet het met een 1.8 liter turbomotor van 150 pk, de Cup Edition met een 2.0 met 30 pk meer. Van nul naar 100 km/u duurt dik 7 secon den en de top ligt bij 225 lcm/u. Hij kost 29.900 euro, 4.500 euro meer dan een GTi. Leverbaar als 3- en 5-deurs- variant in zwart, rood of zilvergrijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25