Auto
AUTO
Nieuwe Chinese troefkaart
Brandweerauto wordt hulp van schoorsteenveger
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Jong Aantrekkelijk
o
Redactie bijlagen: 0113-315680
yvww.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
•;0ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Nationaal: 020-4562500
Vrijdag 10 november 2006
60 zo goed als nieuwe auto's
tot 5.979,- onder de nieuwprijs!
MfTOPOPPE
Vlissinaen
Temeuzen
Hulst
I Tel. (0118)424000
Tei. (0115)647333
Tei. (0114)370100
Bijdehand
Autokijk
Voor de 24e keer
brengt au
tosportjournaliste
Anjès Verhey het
jaarboek AutoKijk
uit. Alle in Neder
land opererende au
tomerken zijn opge
nomen. Elk merk
heeft een korte be
schrijving met tech
nische staatjes en
basisprijzen. Het
boek telt 148 pagi
na's fullcolor, prijs
15,00 euro.
Opel Zafira
De Opel Zafira is uitgeroepen tot Gezinsauto van het
Jaar 2007. Hij won van Nissan Note en de Seat
Leon.
De verkiezing wordt elk jaar op touw gezet door de bla
den Ouders van Nu, Kinderen, Groter Groeien en de
ANWB. De Zafira is de negende winnaar van de verkie
zing en de eerste Opel die de titel mag dragen.
Twingo goedkoper
Nog nooit in het 13-jarige bestaan van de Renault
Twingo was zijn prijs zo laag: 8.345 euro. Een prijs
verlaging van 1.000 euro met als belangrijkste reden dat
het succesnummer voor de uitgang staat: de nieuwe
Twingo komt volgend jaar, nadat er sinds 1992 twee mil
joen gemaakt zijn.
Jaguars naar route 66
De Jaguar Daimler Club Holland bestaat in 2007 der
tig jaar. In mei gaan de leden op avontuur door de
VS. Via Route 66 rijden clubleden drie weken van de
oost- naar de westkust. Vanaf Chicago beginnen ze aan
de 'Main Street of America', de bijna 4.000 kilometer lan
ge Route 66, die in 1926 open ging en kronkelend naar
Los Angeles leidt, door acht staten en drie tijdzones.
De cover van AutoKijk 2007.
Flitsknip denk om uw snelheid
Tegemoetkomend verkeer RIJ RUSTIG
waarschuwen voor snel-
heidscontroles of gevaarlijke si
tuaties. Dat is de nobele ge
dachte achter de Flitsknip, een
felgeel bordje dat op de zonne-
klep van elke auto kan worden
bevestigd. 'Denk om uw snel
heid, rij rustig' luidt de be
knopte tekst op de Flitsknip.
En het is legaal. Koos Spee, lan
delijk verkeersofficier van jus
titie, heeft er middels een brief persoonlijk zijn goedkeu
ring aan verleend. Zelfs de politie is enthousiast, getuige
het grote aantal bordjes dat het politiekorps Kennemer-
land heeft ingeslagen voor hun surveillanceauto's. De
Flitsknip kost 7,95 en is ook online te bestellen. Voor
vrachtwagens zijn er grotere exemplaren verkrijgbaar.
www.flitsknip.nl
Door Rob van Ginneken
en Rien van der Steen
Zelf houden ze bij de
Adac nog steeds vol
dat het allemaal toe
val was. Precies op
de persdag van de
immense autotentoonstelling
ran Frankfurt stuurde de Duit
se automobiüstenclub eind vo-
ngjaar beelden de wereld over
van een dramatisch slecht verlo
pen crashtest met de Landwind
terreinauto. De onderdelen vlo
gen bijna letterlijk in het rond.
Boze tongen beweren dat het
een zorgvuldig door de Duitse
automobielindustrie geregis
seerde sluipmoord betrof op
het imago van Chinese auto's,
immers de jongste bedreiging
voor de Duitse automobielin
dustrie.
We zijn intussen een jaar ver
der. En het zal dus ook wel toe
val zijn dat het Chinese Jianling
Motors op de meest recente Eu
ropese autobeurs minzaam
glimlachend terugsloeg met de
nadrukkelijk volgens Europees
recept gebouwde Landwind Fas
hion.
Als we hem onder de loep ne
men, wordt snel duidelijk dat
deze ruimtewagen werkelijk in
niets aan die andere Landwind
doet denken. Om te beginnen
ziet hij er verrassend strak uit.
Hij roept zelfs visioenen op van
Mazda, de Toyota Corolla Verso
en de Renault Scénic. In zijn in
terieur komt vervolgens onstuit
baar de Opel Zafira voorbij.
Vooral vanwege de twee extra
stoelen achterin, die onzicht
baar kunnen verdwijnen.
Comfortabel
Ook de verschuifbare achter
bank is Opel-achtig. En is rond
uit comfortabel. Vooral met het
meubel in de achterste stand is
er een zee aan ruimte. Een ver
huizing? Zet de zitting van de
achterbank verticaal en schuif
de bank strak tegen de rug van
de voorstoelen aan. Zo ontstaat
een enorm laadvlak. Veelzijdig
heid en ruimte zijn dé troef
kaarten van deze Chinees.
Maar komt de autorijder zelf
ook een beetje aan zijn trek
ken? We kregen van importeur
Peter Bijvelds uit Erp de unieke
gelegenheid om met het enige
tentoonstellingsexemplaar te
rijden voor die naar de type
goedkeuring ging. Die ervaring
bleek verrassend positief, maar
leverde tegelijkertijd een groot
vraagteken op. Aan de afwer
king valt namelijk nog heel wat
te verbeteren. In China zelf is
dat wellicht acceptabel, maar
in ons deel van de wereld ligt
de lat veel hoger.
De Chinezen moeten in de ko
mende maanden hier nog maar
eens goed naar kijken. Net als
naar de afstelling van de ver
snellingsbak. Ook niet onbe
langrijk: het zou aardig zijn als
de grote voordeur wat verder
openzwaaide bij het instappen.
Vlot meekomen
Behoudens dergelijke details
valt er op het rijden met de Fas
hion maar weinig af te dingen.
De 1.6 viercilinder motor kan
met zijn 97 pk redelijk vlot
meekomen. Je zit bovendien re
delijk ontspannen en profiteert
van een goed zicht rondom.
De Chinezen kozen voor een be
proefd onderstelconcept. De
wegligging is heel fatsoenlijk.
Tel dat op bij een bovenmodale
uitrusting met onder meer air
conditioning en een geluidsin
stallatie en het zal duidelijk
zijn, dat de Fashion in de toe
komst best een interessante
keuzemogelijkheid kan worden
voor kopers met een smalle
beurs. Het beoogde prijsniveau
is 16 tot 17 mille.
KENNISMAKING
Een vlot gelijnde mid
denklasse ruimtewa
gen met een luxe uit
rusting en leuk prijs
kaartje. Het klinkt on
waarschijnlijk, maar
in China wordt er aan
gewerkt. We reden er
zelfs al een stuk mee:
de Landwind Fashion.
De brandweer voor de deur, dat gun je nie
mand. Bij de 36 jaar oude Magirus ladderwa
gen van schoorsteenveger Reinier te Linde is
er echter geen reden tot paniek. De Winters
weker gebruikt de auto namelijk voor zijn
werk.
Door Gert te Lintelo
.Hoe ik verslingerd ben geraakt
aan oude brandweerauto's?"
Schoorsteenveger Reinier te Lin
de, schiet in de lach. „Dat kón
gewoon niet uitblijven. Mijn va
der was internationaal chauf
feur en met acht zat ik al bij
hem achter het stuur. Op
FlUMl
Magirus en Deutz
Magirus in Ulm fabriceerde
sinds 1866 brandweerbeno
digdheden en werd opgericht
door Conrad Magirus, comman
dant van de vrijwillige brand
weer. Vanaf 1916 heeft Magi
rus ook vrachtwagens geprodu
ceerd. Sinds 1975 is het merk
onderdeel van Iveco.
Deutz is de nazaat van de door
IMicolaus Otto, uitvinder van de
viertaktmotor, in 1864 opge
richte motorenfabriek.
Deutz-Fahr bouwt nog steeds
tractoren, verder is er de Deutz
motorenfabriek.
Schoorsteenservice Te Linde,
tel: 0543 564 454 of 06 51 122
938.
schoot natuurlijk, maar ik voel
de me de koning van de weg.
Sindsdien heb ik iets met
vrachtauto's."
Ideaal
„Deze Magirus, een 126 Dll,
heb ik nu drie jaar, maar ik heb
ook nog een andere, een 135
Dl 2 uit 1968. Zo'n ladderwagen
is ideaal voor mijn werk. Je
schuift de ladder desnoods der
tig meter uit en je kunt altijd
bij de schoorsteen komen, ook
al zit er een tuin of schuur tus
senin. Je hoeft niet meer het
dale op. Het is veilig."
Brandweerauto's hebben door
gaans weinig gelopen en zijn
goed onderhouden. Te Linde:
„Mijn eerste Magirus komt oor
spronkelijk uit Hoogeveen. Ik
kocht 'm met 80.000 km op de
teller. De 126 Dll waarmee ik
nu werk had 17.000 km gelo
pen. Hij deed dienst in het Bel
gische Veurne, vlakbij de kust.
Technisch was hij als nieuw,
maar de zoute zeelucht had de
carrosserie geen goed gedaan.
Ik heb veel plaatwerk moeten
vernieuwen en de auto is hele
maal overgespoten."
Een Magirus is volgens Te Linde
niet moeilijk te rijden. „Met
een top van 90 km/u kan ik pri
ma in het verkeer meekomen.
Er zit een simpele luchtgekoel-
de Deutz viercilinder in, met
een inhoud van bijna 7,5 liter."
Het onderhoud kost wel veel
tijd. „Vooral het laddergedeelte
is complex, met diverse elektro
motoren en een zeer uitgebreid
hydraulisch systeem. Er zijn
zo'n veertig smeerpunten. Daar
Schoorsteenveger Reinier te Lin
de voor zijn 36 jaar oude Magi
rus ladderwagen.
Foto Hans Prinsen
ben ik een halve dag zoet mee."
Dankzij de oude brandweer
auto's is Te Linde's Schoorsteen
veegservice in Oost-Nederland
een bekend fenomeen. „De
mensen zijn ontzettend enthou
siast en vaak loopt de hele
buurt uit als ik kom voorrij
den."
8 De Peilstok
UY Steeds meer tankstations in Nederland
raken onbemand. Vooral de bu.urt-
pomp zet het bedrijf vaak voort met een
1; tankautomaat, Wat vindt u van deze
ontwikkeling? Zorgwekkend, logisch? En
ziet u vooral voordelen?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Polis Jaagt teller op
O Vorige week vroegen wij uw mening
over een verzekering tegen snelheids
boetes. De helft van de stemmers vindt het
niets en meent dat de polis aanzet tot
hardrijden. Ruim 20 procent ziet er geen
kwaad in maar wordt ook zeker geen klant.
Slechts 16 procent is positief en gaat
1jr misschien zo'n verzekering afsluiten.
Wat vindt u van zo'n 'flits-verzekering'?
O Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke
Politiediensten (KLPD): „Ik ben het eens met de
stemmers dat het de veiligheid niet ten goede komt. Je
lapt de snelheidsregels eerder aan de laars. Daarnaast is de
enige die baat heeft bij deze verzekering de uitbater zelf.
Hij wordt als het ware lachend rijk. Als je je gewoon aan
de regels houdt, kun je die premie gewoon in je zak
houden. In plaats van die verzekering kun je ook andere
hulpmiddelen gebruiken om je aan de snelheid te houden,
zoals cruise control. Scheeltje toch weer handenvol geld.
En voor deze tip reken ik niets!"
Q Moet kunnen, maar niks voor mij
O Misschien word ik wel klant
O Leuk en
Veel ruimte door een neerklapbare achterbank.
Ruime instap achter.
Q: Overwerkende klassiekers
I Stuur ons
uw foto!
Werkt u zelf nog met een
klassieke auto, of kent u
iemand die dat doet?
Stuur ons uw foto met
uitleg en we drukken
die met andere
inzendingen af in de
krant. Let wel: het gaat
ons uitsluitend om auto's,
bestellers en trucks die nog
vrijwel dagelijks worden ingezet voor het werk, niet om
show-, museum- of promotieauto's. Overwerkende klassiekers dus.
Stuur of mail uw foto uiterlijk 1 december naar:
-Autoredactie tav Joop van der Pol Postbus 235 5201 HB in Den Bosch, of
- autoredattie@wegener.nl.