Auto AUTO Nieuwe Chinese troefkaart Brandweerauto wordt hulp van schoorsteenveger in samenwerking met Q AutoTrack.nl Jong Aantrekkelijk o Redactie bijlagen: 0113-315680 yvww.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: •;0ord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Nationaal: 020-4562500 Vrijdag 10 november 2006 60 zo goed als nieuwe auto's tot 5.979,- onder de nieuwprijs! MfTOPOPPE Vlissinaen Temeuzen Hulst I Tel. (0118)424000 Tei. (0115)647333 Tei. (0114)370100 Bijdehand Autokijk Voor de 24e keer brengt au tosportjournaliste Anjès Verhey het jaarboek AutoKijk uit. Alle in Neder land opererende au tomerken zijn opge nomen. Elk merk heeft een korte be schrijving met tech nische staatjes en basisprijzen. Het boek telt 148 pagi na's fullcolor, prijs 15,00 euro. Opel Zafira De Opel Zafira is uitgeroepen tot Gezinsauto van het Jaar 2007. Hij won van Nissan Note en de Seat Leon. De verkiezing wordt elk jaar op touw gezet door de bla den Ouders van Nu, Kinderen, Groter Groeien en de ANWB. De Zafira is de negende winnaar van de verkie zing en de eerste Opel die de titel mag dragen. Twingo goedkoper Nog nooit in het 13-jarige bestaan van de Renault Twingo was zijn prijs zo laag: 8.345 euro. Een prijs verlaging van 1.000 euro met als belangrijkste reden dat het succesnummer voor de uitgang staat: de nieuwe Twingo komt volgend jaar, nadat er sinds 1992 twee mil joen gemaakt zijn. Jaguars naar route 66 De Jaguar Daimler Club Holland bestaat in 2007 der tig jaar. In mei gaan de leden op avontuur door de VS. Via Route 66 rijden clubleden drie weken van de oost- naar de westkust. Vanaf Chicago beginnen ze aan de 'Main Street of America', de bijna 4.000 kilometer lan ge Route 66, die in 1926 open ging en kronkelend naar Los Angeles leidt, door acht staten en drie tijdzones. De cover van AutoKijk 2007. Flitsknip denk om uw snelheid Tegemoetkomend verkeer RIJ RUSTIG waarschuwen voor snel- heidscontroles of gevaarlijke si tuaties. Dat is de nobele ge dachte achter de Flitsknip, een felgeel bordje dat op de zonne- klep van elke auto kan worden bevestigd. 'Denk om uw snel heid, rij rustig' luidt de be knopte tekst op de Flitsknip. En het is legaal. Koos Spee, lan delijk verkeersofficier van jus titie, heeft er middels een brief persoonlijk zijn goedkeu ring aan verleend. Zelfs de politie is enthousiast, getuige het grote aantal bordjes dat het politiekorps Kennemer- land heeft ingeslagen voor hun surveillanceauto's. De Flitsknip kost 7,95 en is ook online te bestellen. Voor vrachtwagens zijn er grotere exemplaren verkrijgbaar. www.flitsknip.nl Door Rob van Ginneken en Rien van der Steen Zelf houden ze bij de Adac nog steeds vol dat het allemaal toe val was. Precies op de persdag van de immense autotentoonstelling ran Frankfurt stuurde de Duit se automobiüstenclub eind vo- ngjaar beelden de wereld over van een dramatisch slecht verlo pen crashtest met de Landwind terreinauto. De onderdelen vlo gen bijna letterlijk in het rond. Boze tongen beweren dat het een zorgvuldig door de Duitse automobielindustrie geregis seerde sluipmoord betrof op het imago van Chinese auto's, immers de jongste bedreiging voor de Duitse automobielin dustrie. We zijn intussen een jaar ver der. En het zal dus ook wel toe val zijn dat het Chinese Jianling Motors op de meest recente Eu ropese autobeurs minzaam glimlachend terugsloeg met de nadrukkelijk volgens Europees recept gebouwde Landwind Fas hion. Als we hem onder de loep ne men, wordt snel duidelijk dat deze ruimtewagen werkelijk in niets aan die andere Landwind doet denken. Om te beginnen ziet hij er verrassend strak uit. Hij roept zelfs visioenen op van Mazda, de Toyota Corolla Verso en de Renault Scénic. In zijn in terieur komt vervolgens onstuit baar de Opel Zafira voorbij. Vooral vanwege de twee extra stoelen achterin, die onzicht baar kunnen verdwijnen. Comfortabel Ook de verschuifbare achter bank is Opel-achtig. En is rond uit comfortabel. Vooral met het meubel in de achterste stand is er een zee aan ruimte. Een ver huizing? Zet de zitting van de achterbank verticaal en schuif de bank strak tegen de rug van de voorstoelen aan. Zo ontstaat een enorm laadvlak. Veelzijdig heid en ruimte zijn dé troef kaarten van deze Chinees. Maar komt de autorijder zelf ook een beetje aan zijn trek ken? We kregen van importeur Peter Bijvelds uit Erp de unieke gelegenheid om met het enige tentoonstellingsexemplaar te rijden voor die naar de type goedkeuring ging. Die ervaring bleek verrassend positief, maar leverde tegelijkertijd een groot vraagteken op. Aan de afwer king valt namelijk nog heel wat te verbeteren. In China zelf is dat wellicht acceptabel, maar in ons deel van de wereld ligt de lat veel hoger. De Chinezen moeten in de ko mende maanden hier nog maar eens goed naar kijken. Net als naar de afstelling van de ver snellingsbak. Ook niet onbe langrijk: het zou aardig zijn als de grote voordeur wat verder openzwaaide bij het instappen. Vlot meekomen Behoudens dergelijke details valt er op het rijden met de Fas hion maar weinig af te dingen. De 1.6 viercilinder motor kan met zijn 97 pk redelijk vlot meekomen. Je zit bovendien re delijk ontspannen en profiteert van een goed zicht rondom. De Chinezen kozen voor een be proefd onderstelconcept. De wegligging is heel fatsoenlijk. Tel dat op bij een bovenmodale uitrusting met onder meer air conditioning en een geluidsin stallatie en het zal duidelijk zijn, dat de Fashion in de toe komst best een interessante keuzemogelijkheid kan worden voor kopers met een smalle beurs. Het beoogde prijsniveau is 16 tot 17 mille. KENNISMAKING Een vlot gelijnde mid denklasse ruimtewa gen met een luxe uit rusting en leuk prijs kaartje. Het klinkt on waarschijnlijk, maar in China wordt er aan gewerkt. We reden er zelfs al een stuk mee: de Landwind Fashion. De brandweer voor de deur, dat gun je nie mand. Bij de 36 jaar oude Magirus ladderwa gen van schoorsteenveger Reinier te Linde is er echter geen reden tot paniek. De Winters weker gebruikt de auto namelijk voor zijn werk. Door Gert te Lintelo .Hoe ik verslingerd ben geraakt aan oude brandweerauto's?" Schoorsteenveger Reinier te Lin de, schiet in de lach. „Dat kón gewoon niet uitblijven. Mijn va der was internationaal chauf feur en met acht zat ik al bij hem achter het stuur. Op FlUMl Magirus en Deutz Magirus in Ulm fabriceerde sinds 1866 brandweerbeno digdheden en werd opgericht door Conrad Magirus, comman dant van de vrijwillige brand weer. Vanaf 1916 heeft Magi rus ook vrachtwagens geprodu ceerd. Sinds 1975 is het merk onderdeel van Iveco. Deutz is de nazaat van de door IMicolaus Otto, uitvinder van de viertaktmotor, in 1864 opge richte motorenfabriek. Deutz-Fahr bouwt nog steeds tractoren, verder is er de Deutz motorenfabriek. Schoorsteenservice Te Linde, tel: 0543 564 454 of 06 51 122 938. schoot natuurlijk, maar ik voel de me de koning van de weg. Sindsdien heb ik iets met vrachtauto's." Ideaal „Deze Magirus, een 126 Dll, heb ik nu drie jaar, maar ik heb ook nog een andere, een 135 Dl 2 uit 1968. Zo'n ladderwagen is ideaal voor mijn werk. Je schuift de ladder desnoods der tig meter uit en je kunt altijd bij de schoorsteen komen, ook al zit er een tuin of schuur tus senin. Je hoeft niet meer het dale op. Het is veilig." Brandweerauto's hebben door gaans weinig gelopen en zijn goed onderhouden. Te Linde: „Mijn eerste Magirus komt oor spronkelijk uit Hoogeveen. Ik kocht 'm met 80.000 km op de teller. De 126 Dll waarmee ik nu werk had 17.000 km gelo pen. Hij deed dienst in het Bel gische Veurne, vlakbij de kust. Technisch was hij als nieuw, maar de zoute zeelucht had de carrosserie geen goed gedaan. Ik heb veel plaatwerk moeten vernieuwen en de auto is hele maal overgespoten." Een Magirus is volgens Te Linde niet moeilijk te rijden. „Met een top van 90 km/u kan ik pri ma in het verkeer meekomen. Er zit een simpele luchtgekoel- de Deutz viercilinder in, met een inhoud van bijna 7,5 liter." Het onderhoud kost wel veel tijd. „Vooral het laddergedeelte is complex, met diverse elektro motoren en een zeer uitgebreid hydraulisch systeem. Er zijn zo'n veertig smeerpunten. Daar Schoorsteenveger Reinier te Lin de voor zijn 36 jaar oude Magi rus ladderwagen. Foto Hans Prinsen ben ik een halve dag zoet mee." Dankzij de oude brandweer auto's is Te Linde's Schoorsteen veegservice in Oost-Nederland een bekend fenomeen. „De mensen zijn ontzettend enthou siast en vaak loopt de hele buurt uit als ik kom voorrij den." 8 De Peilstok UY Steeds meer tankstations in Nederland raken onbemand. Vooral de bu.urt- pomp zet het bedrijf vaak voort met een 1; tankautomaat, Wat vindt u van deze ontwikkeling? Zorgwekkend, logisch? En ziet u vooral voordelen? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Polis Jaagt teller op O Vorige week vroegen wij uw mening over een verzekering tegen snelheids boetes. De helft van de stemmers vindt het niets en meent dat de polis aanzet tot hardrijden. Ruim 20 procent ziet er geen kwaad in maar wordt ook zeker geen klant. Slechts 16 procent is positief en gaat 1jr misschien zo'n verzekering afsluiten. Wat vindt u van zo'n 'flits-verzekering'? O Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD): „Ik ben het eens met de stemmers dat het de veiligheid niet ten goede komt. Je lapt de snelheidsregels eerder aan de laars. Daarnaast is de enige die baat heeft bij deze verzekering de uitbater zelf. Hij wordt als het ware lachend rijk. Als je je gewoon aan de regels houdt, kun je die premie gewoon in je zak houden. In plaats van die verzekering kun je ook andere hulpmiddelen gebruiken om je aan de snelheid te houden, zoals cruise control. Scheeltje toch weer handenvol geld. En voor deze tip reken ik niets!" Q Moet kunnen, maar niks voor mij O Misschien word ik wel klant O Leuk en Veel ruimte door een neerklapbare achterbank. Ruime instap achter. Q: Overwerkende klassiekers I Stuur ons uw foto! Werkt u zelf nog met een klassieke auto, of kent u iemand die dat doet? Stuur ons uw foto met uitleg en we drukken die met andere inzendingen af in de krant. Let wel: het gaat ons uitsluitend om auto's, bestellers en trucks die nog vrijwel dagelijks worden ingezet voor het werk, niet om show-, museum- of promotieauto's. Overwerkende klassiekers dus. Stuur of mail uw foto uiterlijk 1 december naar: -Autoredactie tav Joop van der Pol Postbus 235 5201 HB in Den Bosch, of - autoredattie@wegener.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23