Een beetje veslaafd balans ^^Ïe^aald geen luchtig onderwerp balans Donderdag 9 november 2006 Een op de tien kinderen kampt met gezondheidsproblemen die gerelateerd zijn aan astma. Eczeem, allergieën en ademha lingsklachten bezorgen hen en hun ouders flinke kopzorgen. Een gezond leefklimaat is bij de aanpak van astma van groot belang. Ook op school. Simson (foto) is 9 jaar. Zijn hele leventje lang tobt hij al met huidklachten. Grote en kleine ruwe plekken die vreselijk kunnen jeuken, bijvoor beeld als hij een pittig potje voetbal speelt. Want zweet prikt in de gevoelige huid en blijf er dan maar eens af. Krabben dus, met als gevolg dat de huid stuk gaat en nog gevoeliger wordt. "Als baby ademde Simson duidelijk hoorbaarder dan zijn broertje", ver telt Simsons moeder. "Regelmatig zaten we bij de huisarts en kinderarts. Die vermoedden een koemel- kallergie en Simsons voeding werd daar op aangepast. Soms brachten korreltjes van de homeopaat tijdelijk verlichting. De dermatoloog onderzocht Simsons rauwe huid en nam een test af. Simson bleek allergisch voor gras. De arts schreef ook een zalf voor. Die hielp, maar zodra we ermee stopten begon de ellende van voren af aan. Soms dacht ik dat het te maken had met iets wat hij had gegeten of gedronken en dat schrap te ik dan van zijn menu. Maar het gebeurde wel dat het eczeem dan nog erger werd dan voorheen. Op een bepaald moment wist ik het echt niet meer." Op naar de huidarts dus maar weer, die opnieuw een allergie test liet doen. Simson bleek nu ook sterk allergisch voor huisstofmijt. Sindsdien is er veel veranderd. Het gaat heel goed met Simson (die volgens zijn moeder overigens nooit heeft geklaagd), met name dankzij een huisbezoek van longverpleegkundige Maatje Minderhoud. Triggerfactoren Maatje Minderhoud, werkzaam in Ziekenhuis Walcheren, is een ware speurneus. Op locatie zoekt zij naar de oorzaken van aan astma gerelateerde gezondheidsklachten. Met gerichte vragen aan de patiënt en een onderzoekje in diens huis probeert zij de veroorzaker(s) van de klachten in de kraag te vat ten. Zo ook bij Simson. "Samen met zijn moeder maakte ik een rondje door de woning. Huisstofmijt huist in matrassen, kussens en dekbedden, maar ook op knuffels en tapijt. Bij de juiste omstandigheden planten ze zich in ijltempo voort. Ze produceren mas sa's poepjes, die de allergie triggeren. Het is dus zaak om huisstofmijt zo min mogelijk kans te geven. Dat doe je door bijvoorbeeld tapijt te vervangen door gladde vloerbedekking, stofnesten zoals los speel goed op te ruimen en raambekleding zo stofvrij mogelijk te houden. Heel belangrijk is het gebruik van speciale hoezen voor dekbed, matras en kussen. Die sluiten de huisstofmijt als het ware op en voorkomen een allergische reactie." Ook kreeg Simsons moeder ventilatie- en verwarmingsadviezen. "Te veel vocht is slecht voor astmapatiënten, want dat bevordert schimmelvorming. Een goede balans tussen luchten, ventileren en verwarmen voorkomt veel ellende." De adviezen van Maatje misten hun uitwerking niet. Al snel knapte de huid van Simson zienderogen op en de zalf komt er nog maar sporadisch aan te pas. Frisse scholen Een gezond leefklimaat kan dus een wereld van ver schil uitmaken voor een astmapatiëntje. Fijn als daar thuis alles aan wordt gedaan. Maar op scholen, waar kinderen nu eenmaal een groot deel van hun tijd doorbrengen, is het te vaak nog een onfrisse toe stand. Dat moet veranderen, zegt Michael Rutgers, directeur van het Astmafonds. "Zeker als je nagaat dat gemiddeld drie kinderen per klas astmatische klachten hebben. Over het algemeen is de luchtkwa liteit in schoolgebouwen tweeënhalf keer zo slecht als in kantoren. De kosten van het ziekteverzuim van per soneel wordt belangrijker gevonden dan de afwezig heid van een ziek kind. Dat is schokkend." Volgens Rutgers heeft het Astmafonds in het verleden mis schien niet duidelijk genoeg gemaakt hoe groot de problemen van mensen met astmatische aandoenin gen zijn. Maar dat gaat drastisch veranderen, meldt Rutgers. "Sinds september draait het project Frisse Scholen op volle toeren. Het Astmafonds volgt dit project van SenterNovem, een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken, heel nauwlettend. In het kader van Frisse Scholen ontvangen tweehon derd scholen door heel Nederland een Frisse Doos, met informatie en producten die zij kunnen gebruiken bij verbouwingen en groot onderhoud. Als de alarme rende situatie in schoolgebouwen niet snel genoeg naar onze zin verbetert, zal het Astmafonds niet aar zelen om luidruchtig aan de bel te trekken." Een heel succesvol project van het Astmafonds zelf is de Luchtbus, die langs zoveel mogelijk basisscholen in Nederland trekt om kinderen spelenderwijs bij te brengen wat het betekent om astma te hebben. Bij veel plaatselijke GGD's kunnen scholen bovendien een leskist 'Astma op de basisschool' lenen, met een compleet pakket informatieve materialen. Dit kan worden ingezet als ondersteuning bij lessen over astma, maar bevat ook brochures met inrichtingsad viezen en praktische tips voor schoolleiding en leer krachten. Nuttige internetadressen voor kids met astma www.astmafonds.nl www.deluchtballon.nl. De Luchtballon, in Calfven, Noord-Brabant, is een waar vakantieparadijs voor kinderen met een handicap of chronische ziekte. De vrijwilligers van Stichting De Luchtballon orga niseren met groot enthousiasme aangepaste vakanties, waar ook kinderen met astma van harte welkom zijn. De Luchtballon ontving de promotie- prijs van de Gemeente Woensdrecht en werd voor gedragen voor Het Nationale Compliment 2006. www.frissescholen.nl Talloze hypoallergene producten, zoals de eerder genoemde antihuisstofmijthoezen, vind je o.a. op www.topgoods.nl en www.allergiewinkel.nl. Informeer eerst bij de ziektekostenverzekeraar naar vergoedingsmogelijkheden! Donderdag 9 november 2006 Ruben is een veertienjarige, blonde, sportieve jongen met een pientere blik in de ogen. Ogenschijnlijk een succesvolle knul zowel op school als bij de meiden. Maar Ruben is niet met school bezig en ook niet met meisjes. Een andere gedachte overheerst: 'RunEscape', Een 'cool' compu terspel dat Ruben in z'n macht heeft. "Eerst wil je het spelen, daarna moetje het doen. Het is een soort drang." Twee jaar geleden ontdekte Ruben het spel via z'n broertje en al snel vond hij het supercool. "Grappig en spannend en veel leuker dan dat saaie school werk!" De eerste tijd ging het nog wel goed. Maar al snel kwamen de onvoldoendes. Ruben kon het niet meer tegenhouden, steeds vaker was hij in gedach ten bij het spel. "Zelfs in de klas dacht ik alleen maar aan nieuwe tactieken voor de volgende computer sessie." Eerst mocht Ruben van zijn ouders computeren wan neer hij wilde. Geleidelijk deed hij dat steeds vaker en langer. Op den duur zat hij urenlang te spelen. Elke minuut van z'n vrije tijd ging er aan op. "Ik speelde niet alleen mijn eigen spel, ook mijn vrienden hielp ik naar hogere niveaus. Ze vroegen me om hulp en tips en ik vond dat wel kicken. Ze keken tegen mij op, omdat ik zo hoog in het spel kon komen." kelijk. Ik ging zeuren. Echt zeuren. En onaardig doen. Tegen mijn ouders en tegen mijn broertje. Van alles verzon ik om maar bij de computer te kun nen. Boos doen, of juist heel zielig. Slijmen, of onderhandelen. Zoals beloven dat, als ik een uur op de computer mocht, ik twee uur huiswerk zou maken. Natuurlijk zou ik me daar niet aan houden, dat wist ik van tevoren. En ten slotte ging ik liegen. Steeds vaker en makkelijker." De leugens stapelen zich op. Zogenaamd film kijken bij een vriend, maar ondertussen daar op de compu ter zitten. Thuis het wachtwoord veranderen en dit daarna ontkennen. "Ach, de leugens, het zijn er zo veel, ik wil er niet eens over praten. Ja, natuurlijk voel je je daarna slecht. Waardeloos zelfs. Ik bedoel, het zijn je ouders! Maar als je eenmaal weer achter de computer zit, merk je niets meer van dat nare gevoel. Je bent tijdens dat spel ook niet jezelf; je bent dat poppetje met macht en kracht en je durft en doet van alles." Rubens moeder maakt zich nog altijd zorgen. Het woord 'verslaafd' valt regelmatig en Ruben baalt daarvan. "Ik vind het een naar woord, ik zie mezelf niet als verslaafde. Nou ja, een beetje dan, want het spel is inmiddels geblokkeerd. Daar was ik eerst heel boos om. Waar weer veel ruzie door ont stond. Maar nu gaat het wel. Bij vrienden kan ik het 'Het vertrouwen is weg' spel nog wel doen, daar is de boel niet geblok keerd. Het is wel verleidelijk om daar heen te gaan." Ruben doet z'n best om zich meer te concentreren op zijn schoolwerk. Hij probeert zijn huiswerk te maken en werkt hard om z'n ouders te overtuigen van z'n goede bedoelingen. "Maar ze geloven mij niet meer. Het vertrouwen is weg. Mijn moeder wil dat ik met een psycholoog ga praten. De huisarts is het met haar eens. Ik niet. Ik ben niet verslaafd!" Een jongen als Ruben vindt het vreselijk om de stempel 'verslaafd' opgedrukt te krijgen. Dit maakt dat hij zich terugtrekt. Hij ontkent ook niet dat hij een probleem heeft, maar bij het woord 'psycho loog' haakt hij direct af. Samen met zijn ouders wer ken aan een betere situatie, dat is zijn grote wens. Zijn moeder gaat via de huisarts op zoek naar hulp om haar zoon verder te helpen. Ruben zelf vindt het al fijn om z'n verhaal te kunnen doen. "Ik doe dit niet alleen voor mezelf, andere kinderen kan ik er ook mee helpen. Op school kennen ze mijn verhaal inmiddels ook en de rector wil er zeker aandacht aan besteden in de klassen. Rubens probleem is niet over. Maar praten helpt. Thuis, op school en met de ouders van z'n vrienden. Die kunnen er nu ook rekening mee houden. Misschien is Ruben een uitzondering omdat hij uitein delijk voor z'n zwakte voor computerspelletjes durft uit te komen. "Ik wil gewoon stoppen, ik bedoel, ik ben veertien en heb ook best nog andere interesses waar ik tijd voor vrij wil maken. Sport bijvoorbeeld en... uuuhm.... meisjes." 'En ten slotte ging ik liegen' Zijn vader kreeg als eerste door dat het niet goed zat en stelde speeltijden in. "Dat vond ik verschrik RunEscape is een computerspel dat zich afspeelt in de middeleeuwen. In het begin kom je met een poppetje (ook wel 'character' genoemd) in een trai ningswereld terecht. Daar leer je wat je als character allemaal kan gaan doen. Zo kun je gaan vissen, vuur maken, vechten, pijl en boog schieten, ste nen hakken en wapens maken. Ook kun je met magische krachten werken en vrienden ontmoeten. Als je dit allemaal hebt geleerd, ga je naar de 'echte' wereld waar je nog veel meer kunt doen. Onder andere vechten met monsters en dingen verza melen. Door het vaak te spelen kun je groeien in niveaus en veel punten ver dienen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 66