Het nieuwe pesten De hulpverlening op een rij balans nergens meer veilig voor de digitale treiteraar /*//t,balans Donderdag 9 november 2006 beurt er zo iets ingrijpends dat er iets breekt. Wat er gebeurd is, houdt Lisa eerst een tijd voor zich, maar uiteindelijk vertelt ze het aan haar oudste zus en broer. Ook die lopen lang met het zware geheim. Franka voelt dat er iets niet goed zit en eist de waar heid. Die komt ook: Lisa is door drie jongens uit de buurt verkracht. Dit dieptepunt zorgt ervoor dat het Ze komt via pleeggezinnen en een open internaat uit eindelijk in de justitiële jeugdinrichting Den Hey- Acker in Breda terecht. Zeker tot halverwege haar zeventiende zal ze daar verblijven. Lisa zit daar, om zichzelf te beschermen want steeds als ze wat meer vrijheid krijgt, loopt ze weg. Met zelfmoordgedach tes. Of recht in de armen van een loverboy. "Ja, Lisa zit in de jeugdgevangenis. Dat klopt. Maar ze is geen crimineel, ze zit daar voor behandeling", maakt Franka duidelijk. "Maar als ik met de treintaxi naar haar toe ga, zie je de medepassagiers misprij zend kijken. 'Zo zo, jouw kind zit in de gevangenis', zeggen die blikken. Het liefst wil Franka dan zeggen: 'Mijn kind is geen crimineel, mijn kind zit er omdat dit nog de enige plek is waar ze veilig is. En omdat er nu eenmaal geen instellingen bestaan voor kinde ren als Lisa. Jeugdgevangenissen hebben namelijk twee functies: een plek om een straf uit te zitten en een plek waar je behandeld wordt. Een plek waar mijn kind beschermd wordt, vooral tegen zichzelf. Begrijpt u?' Verraad Lisa heeft beslist bescherming nodig, gezinsvoogd Kees van der Vliet bevestigt dit: "Deze zomer is ze weer weggelopen. Ze zat op de beperkt beveiligde afdeling in Breda en ging er vandoor. Ze kwam vrij wel direct bij een loverboy terecht waar ze lichame lijk mishandeld werd en seksueel misbruikt. Ze heeft zelf de moed gevonden om haar moeder te bellen. Die zorgde ervoor dat ze, met behulp van de politie, weer op de beperkt beveiligde afdeling kwam. Enkele weken later liep ze echter weer weg en was acht dagen 'kwijt'. Uiteindelijk stond ze weer bij haar moeder op de stoep. Maar daar kon ze niet blijven, dat heeft haar moeder heel goed ingeschat. Franka 'Je laat je kind opsluiten. Dat voelt als verraad.' 'Ze leek wel een misdadigster, zoals ze naar de politieauto werd geleid' belde mij om terugplaatsing in de gesloten inrich ting te regelen. Moet je nagaan wat dat voor een moeder betekent: je laat je kind opsluiten. Dat voelt als verraad. Maar Franka wist dat ze dit moest doen." Flauwe grappen Franka blijft het beeld voor zich zien. Hoe haar doch ter met handboeien om, onder politiebegeleiding afgevoerd wordt om terug te gaan naar Breda. "Ze leek wel een misdadigster, zoals ze naar de politieau to werd geleid." Intussen blijven de verwijten, loze opmerkingen en flauwe grappen in de omgeving doorgaan. Degene die met de naam: 'Familie Flodder' kwam, is allang verhuisd. Nieuwe bewoners nemen het zonder meer over. Een patroon dat bijna niet meer te doorbreken is. Hulpverleners strijden voor Franka en haar kinde ren om hen een zo evenwichtig mogelijk leven te bie den. Maar als de omgeving haar blijft vooroordelen, hoe kansrijk ben je dan? De namen zijn wegens privacyredenen gefingeerd. 'Ze loopt weg, recht in de armen van een loverboy.' gezin 'op' is. Lisa kan niet meer thuis wonen. De rech ter beslist dat ze uit huis wordt geplaatst. 1993 Het gezin vlucht uit Noord-Holland naar Zeeland en woont elf maanden in een Blijf van mijn lijf huis, uiteindelijk vinden ze woonruimte in een klein dorp in Zeeland. 1994 Franka zoekt hulp bij Fiom. Met de tips die ze daar krijgt, kan ze echter niets, er is concretere hulp nodig. In dit jaar pleegt de vader van Lisa zelfmoord. 1995 Concrete hulp vindt het gezin bij Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW). Het klikt met een stagiair, maar met de 'echte' hulpverleenster niet. Het vertrouwen is er niet en Franka haakt af. Ook doet het gezin mee aan 'Video-hometraining'. Dit mis lukt, het gezin maakt er een groot toneelspel van waarin de gezinsleden een voorbeeldige familie spelen. 1999 Na een stille periode trekt Franka aan de bel bij Bureau Jeugdzorg. Er wordt een succesvol project opgestart: 'Families First'. Franka en haar kinderen krijgen voor het eerst het gevoel op de goede weg te zitten. Maar na het intensieve, zes weken durende project gaat het mis met de nazorg. De projectleider wordt ziek en een vervolggesprek laat maanden op zich wach ten. 2000 Er komt een casemanager van Bureau Jeugdzorg om de pro blematiek in kaart te brengen. Naar aanleiding hiervan komt er Intensive GezinsBegeleiding (IGB) dit heet nu: Intensieve Pedagogische Thuishulp. (IPT) Deze begeleiding draagt er toe bij dat de oudste twee kinderen aardig terechtkomen. Maar de jongste is te klein voor deze vorm van hulp en voor Lisa is IGB niet voldoende. Ze krijgt een gezinsvoogd toegewezen die samen met Franka de opvoedingssituatie bekijkt. 2002 Lisa gaat naar een pleeggezin in een dorpje in Zeeland. Het bevalt haar goed, maar na vier maanden stopt het gezin met de pleegzorg. In een daaropvolgend pleeggezin gaat het niet goed, Lisa komt weer thuis. 2003 Uiteindelijk wordt Lisa in de Horizon, een open internaat in Alphen aan de Rijn, geplaatst. Van daaruit doet ze twee keer mee met een project van zes weken in Frankrijk: 'Back to basic', een soort survivalkamp voor probleemkinderen. Dit past bij haar, ze wordt beziggehouden en de relatie met haar moeder verbetert aan de hand van correspondentie. 2004 Lisa is thuis. Het gaat iets beter met haar. Maar dan wordt ze door drie jongens in haar omgeving verkracht. Deze affaire is te zwaar en Lisa krijgt een crisisplaats in de justitiële jeugdin- stelling 'Teylingereind' in Sassenheim. 2005 Ze wordt overgeplaatst naar de justitiële jeugdinstelling De Hey-Acker in Breda voor behandeling. Eerst voor anderhalf jaar op de gesloten afdeling, later krijgt ze meer vrijheid, maar die neemt ze te letterlijk en loopt tot drie keer toe weg. Meerdere keren rechtstreeks naar een loverboy. 2006 De rechter besluit dat Lisa voor een jaar op de gesloten afde ling blijft. Daarna zal opnieuw worden bekeken of die perio de verlengd wordt, of dat er een andere manier van behan deling komt. Lisa is nu vijftien jaar. 2009 Een half jaar voor haar achttiende kan Lisa zelfstandig leren wonen in een fasehuis. Maar na haar achttiende houdt de jeugdhulpverlening voor haar op. Ze is dan volwassen. Dan zal ze op eigen benen moeten kunnen staan. Donderdag 9 november 2006 Pesten is van alle tijden. Wat begint op jonge leeftijd sleept zich niet zelden jaren voort en maakt het leven van slachtoffers tot een regelrechte hel. Pesten beperkt zich allang niet meer tot het schoolplein. Het internet en de mobiele telefoon bieden pestkoppen letterlijk grenzeloze mogelijkheden. De cijfers van kennisorganisatie TNO zijn schokkend: ruim een op de zes schoolkinde ren tussen de 9 en 11 jaar wordt regelmatig gepest. Stel je voor: iedere dag ben je het mikpunt van geklier. Nooit doe je het goed; je draagt de verkeerde kleren, je kapsel deugt niet of je schooltas is van een fout merk. Je slaapt en eet slecht, gaat met tegenzin naar school en verandert in een schichtig kind, dat overal beren op de weg ziet. Of je gaat juist wild om je heen slaan en wordt zelf een pestkop. Pesten kan, als het maar lang genoeg duurt, een leven totaal ver zieken. Systematisch jennen tijdens de jeugdjaren kan, ook als het slachtoffer allang volwassen is, leiden tot depressies, lichamelijke problemen en klachten die horen bij het Post Traumatisch Stress Syndroom. Digitaal pesten De laatste jaren zijn op veel scholen leerlingen, ouders en personeel de discussie aangegaan over een effectieve aanpak van pesten. Daaruit ontstond het Nationaal Onderwijsprotocol tegen Pesten. Van vijf kanten neemt dit protocol het pesten onder vuur, met hulp aan de gepeste, de pester, de leraar, de ouders en tot slot de zwijgende middengroep. Maar de ont wikkelingen gaan hard en er dienden zich nieuwe pest- methoden aan, in de vorm van het internet en de mobiele telefonie. Pesten was nog nooit zo gemakke lijk. Via kabel en satelliet gaan beledigingen en bedrei gingen in een ijltempo de wereld over. Deze moderne vorm van pesten heeft mogelijk nog ingrijpender con sequenties dan de 'ouderwetse'. De pester kan name lijk anoniemer te werk gaan en digitaal pesten is niet aan tijd en plaats gebonden. Een kwetsend of bedrei gend sms'je of mailtje is zo verstuurd. De pester hoeft niet in de buurt te zijn van zijn slachtoffer en de drei ging van het pesten hangt bovendien 24 uur per dag in de lucht. Om wanhopig van te worden. Dreigmailtjes On-line gedragen kinderen zich ongeremder en vrijer. Het is soms makkelijker om via MSN gevoelige dingen te bespreken dan 'live'. Die openheid kan zeker zijn voordelen hebben. Maar in een onderzoek onder 500 tieners door Planet Internet gaf dertig procent toe ook wel eens online te pesten, bijvoorbeeld door opzettelijk virussen of anonieme dreigmailtjes te ver sturen, foto's met vervelende teksten online te zetten of elkaar de huid vol te schelden via MSN. Kinderen realiseren zich vaak niet wat de impact van hun digi tale gedrag is. En veel ouders hebben geen flauw benul wat hun kind allemaal uitspookt met de compu ter. Ook op school wordt er nauwelijks over digitaal pesten gesproken. Tips Veel digitaal pestleed kan vrij simpel worden voorko men. Hier volgen wat tips, voor verschillende doel groepen. Kids - wees ook via internet vriendelijk en beleefd - ga niet in op pest-mails, dan is de lol voor de pester er snel af - laat je niet verleiden tot terugschelden - blokkeer pestmailers of vervelende MSN-ers - gebeurt er iets vervelends in een chat, ga dan weg of kies een andere bijnaam - heb je last van de pesterijen, praat er dan over met iemand die je vertrouwt - bewaar pestmails en dergelijke. Ze kunnen dienen als bewijs tegen de pester - laat je niet dwingen tot dingen die je eigenlijk hele maal niet wilt (kleren uittrekken voor de webcam!) - zet je pc en mobieltje ook eens een tijdje uit. Lekker rustig! Ouders - zet de pc op een centrale plek in huis - breng uw kind netetiquette bij: wees beleefd, niet (terug)schelden, verstuur geen lompe berichten - praat met uw kind over internet. Dan weet u waar het mee bezig is - installeer een goede virusscanner Leerkrachten - zorg voor een (cyber)pestprotocol - bespreek het onderwerp pesten met de leerlingen; spreek gedragsregels af - stel een bekwame vertrouwenspersoon aan voor ouders en leerlingen - blijf in contact met de leerlingen over internet, zodat u weet wat er leeft - wordt er via de computer op school gepest, spoor dan de dader op en schakel eventueel de politie in Pesten aangepakt Wilt u meer weten over (cyber)pesten en wat je erte gen kunt doen, ga dan naar: www.pestweb.nl www.dekinderconsument.nl www.voo.nl: Vereniging van Openbaar Onderwijs, voor info over o.a. het pestprotocol, de PestTest en de nieuwste brochures over pestpreventie GGD: lespakket cyberpesten Plezier op School Plezier op School is een tweedaagse training die kin deren leert hoe zij met plezier en zelfvertrouwen naar het voortgezet onderwijs kunnen gaan. Het betreft hier een landelijk project waar met name kinderen die slachtoffer zijn (of zijn geweest) van pesten veel aan kunnen hebben. In de provincie Zeeland wordt Plezier op School aangeboden door de stichting Emergis. Preventiewerker Jan de Vlieger voorziet u graag van meer informatie, tel.: 0113 267239; e-mail: devlieger@emergis.nl. In Brabant is Mietske van Hooff, preventiewerker GGZ Regio Helmond, contactpersoon van Plezier op School, tel.: 0492 84 80 01.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 64