PZC Baan mag leven niet overheersen Winkel in monument Bureaucratie door marktwerking Bh voor het milieu Onder wijsdivisie van Wolters is erg in trek Bedrijven plaatsen advertenties over fusies voor niets Jonge werknemers kiezen voor vrijheid Uitzendmarkt blijft groeien Aantal topvrouwen stagneert Saoedi's bouwen economische stad Prestatiecontracten in spoorsector Thuiswinkels boeren goed Groothandels profiteren van opleving ZuidWest Redactie: 0113-315649 flww.pzc.nl E-maïl:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. donderdag 9 november 2006 door Lianne Sleutjes enMarijn van der Pas HAAG - Werk is belang rijk voor de jonge werknemer, maar het mag zijn leven niet overvleugelen. Vrijheid, plezier afwisseling zijn belangrijker inde baan dan status en positie. Dit blijkt uit een onderzoek dat uitzendorganisatie Manpower gisteren heeft gepubliceerd. Zij heeft, hiervoor 1737 (oud)inge- schrevenen ondervraagd. werknemer die de arbeids markt bestormt is jonger dan 25 jaar. Hij is gewend een eigen me ning te ventileren en respect te an. De babyboomer zal de arbeidsmarkt verlaten, die is op naar de vut of pensioen. Voor de jongeren is vrijheid be langrijk, daaraan zijn zij ge wend geraakt tijdens hun opvoe- Via e-mail, sms en msn slaan zij steeds in contact met leeftijdsgenoten. Vrienden heb ben een grotere plaats in hun le ven dan bij eerdere generaties. Dat vertaalt zich in hun werk houding. Parttime werken wordt de norm, ook als de werknemer kin derloos is. Zij willen extra tijd voor hun sociale leven. Fulltime werken is niet nodig om carrière te maken, vindt 46 procent van de jonge werknemers. Slechts 8 procent van de nieuwe werknemers wil de top bereiken op hun vakgebied. Dat geldt vooral voor de inhoudelijke top, niet de toppositie zelf. Het vaste contract verdwijnt op den duur, menen de meeste jon geren. Zij houden echter weinig rekening met werkloosheid. Dat komt omdat de meesten veel zelfvertrouwen hebben. Boven dien krijgen zij steeds te horen dat zij hard nodig zijn vanwege de vergrijzing. Een baan zonder uitdaging is door Steef Arts DEN HAAG - De omzet van uit zendondernemingen in Neder land is in de weken 37 tot en met 40 met 19 procent gestegen, aldus brancheorganisatie ABU fisteren. Het aantal gewerkte uren nam toe met 15 procent. Inde voorgaande periode steeg suitzendmarkt met 16 procent in omzet en 14 procent in uren. Vooral de medische sector liet een forse stijging zien: 36 pro cent in omzet en 33 procent in uren. Van 1 januari tot en met week 40 is de uitzendbranche gemid deld 19 procent gegroeid in uren en omzet. In de eerste tien perio den van 2005 bedroeg de gemid delde groei 11 procent in uren en omzet. GPD/Novum voor 48 procent van de jongeren reden om op te stappen. Onder uitdaging verstaan zij het door lopen van kortlopende projec ten met een duidelijk einddoel. Zij bedoelen er niet mee mee dat ze op hun tenen moeten lopen. Goed salaris Jonge twintigers zijn gewend aan een hoge levensstandaard, ook als zij het thuis niet breed hadden. Zij willen niet zo zeer een 'hoog' salaris als wel een goed salaris dat past bij de le vensstandaard die ze als norm zien. Een goed salaris is geen re den tot verbondenheid met de werkgever. Maar onvoldoende geld om het leuke leven te bekos tigen leidt wel tot onvrede. Voor hoogopgeleiden lijken de nieuwe wensen prima aan te sluiten bij de eisen van werkge vers. Bedrijven willen steeds va ker flexibel inzetbaar personeel dat zich constant laat bijscho len. Tijdelijke, uitdagende pro jecten passen daar goed bij. Voor mensen met een lage oplei ding pakken de veranderingen op de arbeidsmarkt echter on gunstig uit. „Ook deze groep wil leuk werk, maar zij loopt sneller met het hoofd tegen de muur", zegt onderzoeker K. van Steen- sel. Volgens haar valt 10 tot 15 procent van alle werknemers on der de groep laagopgeleiden die 'ynjnynisch' is over hun kan sen. Zij zijn snel de dupe bij re organisaties en voelen zichzelf als een 'productiemiddel' behan deld. GPD/ANP TOKIO - Lingerieproducent Triumph Interna tional Japan heeft zijn 'Nooit meer een plastic tas'-bh gepresenteerd in Tokio. De bh is in een handomdraai te veranderen in een boodschap- pentasje. Het product moet volgens het bedrijf meer klanten er bewust van maken dat het ge bruik van plastic tassen slecht is voor het mi lieu. foto Yuriko Nakao/RTR door Jeroen Seqenhout AMSTERDAM - Het uitgeefcon- (cm Wolters Kluwer heeft over tdangstelling voor zijn onder- rijsdivisie niet te klagen. Be- Éursvoorzitter N. McKinstry lei gisteren dat 'veel partijen' Dun interesse hebben kenbaar gemaakt sinds eind september, loen Wolters Kluwer aangaf mo gelijk van de onderwijsdivisie af Ie willen. Volgens McKinstry is het nu te prematuur om iets over de toekomst van de divisie te :n. In de eerste helft van volgend jaar zal die duidelijk er wel zijn, aldus de top vrouw. Onder de divisie valt on- meer de uitgever van school- boeken Wolters-Noordhoff, be kend van de Bosatlas en de Bi- Alleen het Finse uitgeefconcern Sanoma heeft onlangs openlijk toegegeven interesse te hebben in de onderwijstak van zijn branchegenoot. Andere namen die circuleren zijn die van het Britse Pearson en het Franse Slotstuk Een verkoop zou het slotstuk kunnen zijn van het driejaren plan dat McKinstry de afgelo penjaren heeft doorgevoerd. Het concern heeft de afgelopen jaren vooral ingezet op de ver koop van professionele informa tie aan de financiële sector, ac countants, advocaten en de zorg sector. De nadruk ligt daarbij op de verspreiding van deze in formatie via andere kanalen dan papier. Internet en software spelen daarin een grote rol. Wolters Kluwer plukt nu al de vruchten van het driejarenplan. De winstgevendheid is sterk ver beterd, terwijl omzetgroei niet meer grotendeels afhankelijk is van overnames. In het derde kwartaal boekte Wolters Klu wer een nettowinst van 98 mil joen euro tegen 82 miljoen euro vorig jaar, zo blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers. De omzet groeide met 7 procent tot 920 miljoen euro. Eigen kracht Belangrijker is dat de omzet op eigen kracht met 4 procent groei de in het afgelopen kwartaal. Dit is meer dan de doelstelling van 2 tot 3 procent die Wolters Kluwer voor dit jaar hanteert en gelijk aan de groei die het concern volgend jaar wil neer zetten. Wolters Kluwer profiteert voor al van de prestaties van de divi sies die informatie leveren aan de financiële sector, accoun tants, juristen en belastingadvi seurs. Daar komt de omzetgroei dit jaar boven de algemene doel stelling uit. De divisie voor de zorgsector, die achterbleef in de eerste helft van dit jaar, was aan de beteren de hand in het afgelopen kwar taal. ANP op eigen benen - door René van Stee TERNEUZEN - Eigenlijk wil den Gerard en Lianne Slabbe- koorn de activiteiten van hun kwekerij in plantgoed ver plaatsen van Spui naar hun nieuwe woonstek in Terneu- zen. Gezondheidsproblemen van Gerard gooiden echter roet in het eten. Maar de monumentale boer derij die het gezin ruim drie jaar geleden betrok, had veel onderhoud nodig. En dat kost nog steeds veel geld. Daarom ging de familie Slab- bekoom op zoek naar een ma nier om de benodigde financi ën bij elkaar te krijgen. Het resultaat was een winkel in woon- en tuindecoratie in de uit 1895 daterende schuur op het erf. Die is sinds juni ge opend. Gerard Slabbekoorn: „Een monument in stand houden is echt geweldig duur. Boven dien is er hier enorm veel ach terstallig onderhoud. We moesten dus wel op zoek naar een alternatieve geld bron, want anders zouden we het niet redden." De winkel, De Waterhyacint, is vernoemd naar de straat waaraan de boerderij van de Gerard en Lianne Slabbekoorn leveren van alles op het gebied van woon- en tuindecoratie. foto Camile Schelstraete Een eigen bedrijf beginnen is worstelend proberen boven water te komen. In Op eigen benen vertellen ondernemers hoe ze de klus klaren. Vandaag: woon- en tuindecoratie De Waterhyacint in Terneuzen familie Slabbekoorn ligt. En kele jaren geleden was dit nog akkerland, maar de be bouwing in de nieuwbouw wijk Othene rukt ziender ogen op. De winkel levert niet alleen van alles op het gebied van woondecoratie, maar ook arti kelen zoals sierhekwerk, plantenbakken en tuinbeel den. „En verder ook bijzonde re bomen en planten zoals vij gen, olijven en dakplatanen." Vooralsnog is het de bedoe ling dat De Waterhyacint de kosten van het onderhoud van zowel het woonhuis als de schuur van de boerderij dekt. Gerard Slabbekoorn kan niet precies inschatten waar het bedrijf over enkele jaren staat, maar hij denkt wel dat de winkel dan voor een belangrijk deel het beleg van de boterham van zijn ge zin oplevert. Dat De Waterhyacint bestaat is eigenlijk ook best bijzon der. Want volgens het bestem mingsplan was detailhandel op die plek niet toegestaan. De gemeente Terneuzen had echter oog en oor voor de ar gumenten van de familie Slabbekoorn om mee te wer ken aan een versnelde wijzi ging van het bestemmings plan. „Want de gemeente zag ook wel in dat een winkel op ons erf een van de weinige mogelijkheden was om de boel hier in stand te hou den." Het verhandelen van goederen ver oorzaakt zogenoemde transactie kosten. Onder deze kosten vallen activi teiten als: kosten van het verkennen 'an de markt en van reclame, kosten 'au het uitonderhandelen en het opstel len van contracten, controle op de nale- "ng van contracten en - als het mis gaat - kosten van het nemen van juridi sche maatregelen. Het kabinet bewijst veel lippendienst aan de afbouw van regelgeving - en dus •la transactiekosten - maar in werkelijk heid lijkt het aantal regelaars alleen aiaar te groeien. Zo leidde de invoering 'an marktwerking in de gezondheids- z°fg tot een forse banengroei voor juris- ton, economen, bedrijfskundigen en an der vakvreemd volk in deze sector. Een groter deel van het zorgbudget gaat nu op aan mensen die contracten uithandelen, de naleving ervan contro leren, fraude opsporen, of administra ties bijhouden zodat mensen op 'tar gets' kunnen worden afgerekend. Bovendien moet door de concurrentie tussen de zorgverzekeraars fors wor den geïnvesteerd in reclamecampag nes, want naamsbekendheid is ineens heel belangrijk geworden. Kortom: met een gegeven gezondheidsbudget kopen wij meer handen aan bureaus en min der handen aan bed. Maar het probleem reikt nog verder. Met meer marktwerking (en het afreke nen op 'targets') worden niet alleen in dividuele organisaties gedwongen om meer regelaars en administrateurs in dienst te hebben. De markt als geheel moet ook worden gereguleerd. Er moe ten toezichthouders komen die waken over 'faire concurrentie'. Anders kun nen zich op een markt de meest schrij nende misstanden voordoen die het marktbeginsel in een kwaad daglicht plaatsen. Juist liberale voorstanders van meer marktwerking hebben daarom belang bij goed markttoezicht en strikte hand having. In de afgelopen jaren zijn er toezicht houders gekomen zoals de Opta (na de privatisering van de KPN), de DTE (voor de elektriciteitsmarkt), of een Au toriteit Financiële Markten (naast De Nederlandsche Bank voor het banken- toezicht) en ten slotte is er ook nog de N ederlandse Mededingingsautoriteit om te waken over misbruik van econo mische macht. Dit zijn allemaal geweldige Sovjet-bu reaucratieën met veel aantrekkelijke banen voor economen. Introductie van meer marktwerking blijkt een heel ef fectieve werkverschaffing voor econo men. En welke beroepsgroep heeft ook al weer de marktwerking verzonnen? De werkgelegenheid voor economen groeit nog eens extra omdat de controle van bedrijven door toezichthouders ook specialisten binnen de bedrijven nodig maakt. Die hebben als taak om spelletjes met de toezichthouder te spe len. Zij moeten ervoor zorgen dat het bedrijf zo weinig mogelijk last krijgt van het toezicht. Zo moet uitgaande in formatie zorgvuldig worden gestroom lijnd. De kunst is om formeel aan de in formatieplicht te voldoen, maar feite lijk de informatie in zodanige vorm aan te bieden dat de toezichthouder daar zo weinig mogelijk mee kan. Dat soort kat- en muisspel vergroot ook weer de managementlagen binnen bedrijven. Ik vraag me soms af: waren de libera len zich wel bewust van de bureaucra tie die zij in het leven hebben geroepen (en die volgens de 'Wet van Parkinson' ongetwijfeld verder zal groeien)? En wegen de baten van marktwerking nog wel op tegen de extra bureaucratiekos- ten? Alfred Kleinknecht DEN HAAG - Het aantal vrouwen in de raden van be stuur van aan de Amsterdamse beurs genoteerde bedrij ven is de afgelopen zeven jaar gestegen van één naar vier. In de raden van commissarissen steeg het percentage vrouwen nauwelijks. Dat blijkt uit onderzoek van het Fi- nancieele Dagblad. Bedrijfsleven en overheid willen al ja ren dat dit aantal toeneemt. Eurocommissaris Kroes zegt in de krant dat bedrijven zich moeten verplichten een groter percentage vrouwen aan de top te krijgen. De meeste initiatieven zijn vólgens Kroes te vrijblijvend. Een gedragscode zou voor meer ver antwoordelijkheid bij de bedrijven zorgen. GPD/Novum DEN HAAG - Saoedi-Arabië wil een 'economische stad' bouwen. Het project van 23,5 miljard euro komt in de ver armde Jizan-regio in het zuiden aan de Rode Zee. De stad, met een oppervlakte van 117 vierkante kilome ter, krijgt een haven, een aluminiumsmelter, een staalfa briek, een zakendistrict en een woongedeelte. Het is het vierde economische bolwerk dat Saoedi-Arabië bouwt. Het land probeert zijn economie minder afhankelijk te maken van de olie-industrie. GPD DEN HAAG - Spoorwegbeheerder ProRail en 23 spoor wegondernemingen hebben een prestatieregeling afgeslo ten na sterk aandringen van de Nederlandse Mededin gingsautoriteit. Het contract stimuleert de beheerder van het spoor en de spoorwegondernemingen om verstoringen zo gering mogelijk te houden. De NMa verwacht dat dit leidt tot een beter functionerend spoorwegnet. Het contract voorziet erin dat een onderneming die haar afgesproken prestaties niet nakomt, de benadeelde moet compenseren. Bijvoorbeeld wanneer een trein niet kan rij den, omdat er een sein niet werkt. GPD EDE - De Nederlandse thuiswinkels hebben in het eerste halfjaar een omzet geboekt van 1,8 miljard euro. Dat is een toename van 11,4 procent vergeleken met dezelfde pe riode vorig jaar. Dat liet de Nederlandse Thuiswinkel Or ganisatie gisteren weten. Bijna drie kwart van de omzet van de thuiswinkels wordt op het internet gehaald. De gestegen inkomsten geven het vertrouwen van de consument in internetwinkels weer, al dus de belangenvereniging. Vooral de verkoop van verze keringen via het internet loopt goed. De organisatie ver wacht voor dit jaar een omzet van 3,6 miljard euro. Zo'n 3 miljard euro daarvan komt van internethandel. ANP door Jeffrey Kutterink GOES - De advertenties die be drijven moeten plaatsen als zij samengaan, splitsen of van structuur veranderen worden nauwelijks gelezen. Het kabinet dient de overbodige regel direct te schrappen. Het is voldoende als de informatie beschikbaar is via de website van de Kamer van Koophandel. Die conclusies trekt Henk ten Voorde in zijn proefschrift Depo nering, publicatie en verzet. Hij promoveerde onlangs aan de Radboud Universiteit Nijme gen. Hoewel geboren in Apeldoorn, bracht Ten Voorde zijn jeugd door in Goes en zat er op de Koelmanschool en het Christelijk Lyceum. Hij studeerde daarna Neder lands recht en notarieel recht in Leiden en is notaris bij Lexence in Amsterdam. Sinds de herzie ning van het nv recht in 1928 hebben bedrijven en instellin gen de wettelijke verplichting om bij een wijziging van de juri dische structuur een advertentie te zetten in een (landelijk) dag blad. Dat dient ter bescherming van eventuele schuldeisers. „Als notaris moet ik regelmatig dat soort advertenties plaatsen. Een advertentiemedewerker van Trouw vroeg me eens wat een ad vertentie in het kader van arti kel 2:208 BW nu precies is. Ik dacht: als hij het niet weet, wie moet het dan wel weten?", legt Ten Voorde (41) de aanleiding van zijn promotie-onderzoek uit. Uit zijn onderzoek blijkt dat griffies van rechtbanken in on der meer Middelburg, Eindho ven en Maastricht nauwelijks reacties van schuldeisers op de advertenties krijgen. Voor zijn onderzoek nam Ten Voorde vier maanden lang de landelijke dagbladen door en be rekende dat jaarlijks vijfdui zend van zulke advertenties wor den geplaatst. „Hooguit vijftien keer per jaar wordt verzet aan getekend. Ook in de overige gevallen depo neren bedrijven dus stukken bij de Kamer van Koophandel. Daar controleert iemand of alles aan de regels voldoet. Vervol gens plaatst een bedrijf een ad vertentie om eventuele schuld eisers erop attent te maken dat die stukken in te zien zijn en dat er verzet kan worden aangete kend. Een advertentie kost al snel 300 euro, plus de kosten voor een notaris of advocaat. Be drijven en instellingen zijn mil joenen euro's kwijt voor adver tenties die nauwelijks worden gelezen en voor procedures waar niemand ooit op reageert." Volgens Ten Voorde is er geen ju risprudentie die er op duidt dat er problemen ontstaan als geen bezwaar is aangetekend tegen een fusie, splitsing of verande ring van de' juridische structuur. „De richtlijnen moeten daarom worden herzien." Maar Europese regels ter be scherming van schuldeisers ver hinderen om de onzinnige proce dures te schrappen. „Ik pleit er voor die meldingen te plaatsen in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daar kan iedereen het makkelijk in opzoeken. Op die manier schrap je onnodige regels, maar voldoe je wel aan de Europese eisen." UTRECHT - Groothandelaren en de bouw kunnen volgend jaar profiteren van de economi sche opleving in Nederland. Dat zelfde geldt voor zakelijke dienstverleners. Deze drie secto ren in het midden- en kleinbe drijf zullen hun omzet in 2007 met zo'n 6 procent verhogen. Dat zei bestuurder P. Moerland van Rabobank gisteren bij de presentatie van het overzicht Cijfers Trends. „Het mkb is bijna nooit zo sterk geweest. Dat komt uiteraard ook doordat het meedeint op de golven de voorspoedige economie." De Rabobank voorziet de groot ste omzetgroei bij de groothan dels. Gesteund door een ople ving van de consumentenbeste dingen en aantrekkende be drijfsinvesteringen kan de sec tor de omzet in 2007 met 6,4 pro cent verhogen. De bouw zal een tweede plek innemen met een plus van 6 procent. ANP www.zuidwestlease.nl maat gesneden mobiliteitsadvies?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23