Centraal Europa is stuurloos
PZC
P
De fiets is voor allochtonen
vaak geen serieuze optie
PZC
Verstoken van foute
biomassa is kwalijk
Al Qaeda verliest
steun bij Pakistani
Populistische en nationalistische politici gaan slecht om met democratie
te gast
8 november 1956
Mobiliteit van allochtonen
woensdag 8 november 2006
door Carel Goseling
Chaos is troef in Centraal Eu
ropa. Na de val van het com
munisme en de invoering van
democratie lijken de politici de
grip op de bevolking te hebben
verloren. Populisten en nationa
listen hebben het voor het zeg
gen en de kloof tussen rijk en
arm neemt alsmaar toe. Ook
Brussel kan weinig anders doen
dan toekijken en wachten tot de
onrust voorbij gaat.
Sonov is een gehucht van enkele
tientallen huizen, verscholen in
de heuvels van Bohemen, tegen
de grens met Polen. Een kerk,
een kroeg maar geen gas, water
of riolering. Zestien jaar nadat
de communisten in het voormali
ge Tsjechoslowakije de politieke
macht moesten inleveren, waren
de driehonderd inwoners van
Sonov ook zo ver. Vorige maand
bij de gemeenteraadsverkiezing,
nam de beweging Verandering
doet leven de macht over in het
rode dorp. Leider Stanislav
Pitas, ex-dissident: „De commu
nisten dachten dat ze hier eeuwi
ge zekerheid hadden."
In Centraal Europa heersen
chaos en verwarring. In Polen
werden de regerende socialisten
vervangen door een bondgenoot
schap van conservatieve katho
lieken en nationalisten. In Tsje
chië werden de sociaal-democra
ten in juni weliswaar afgeser
veerd door de kiezers, maar een
alternatieve coalitie onder lei
ding van de liberale ODS blijkt
niet te vormen. In Slowakije
werd de succesvolle christelijke
premier Dzurinda door de kie
zers het bos in gestuurd. Een
bondgenootschap van socialis
ten en nationalisten beweert het
land nu te zullen behoeden voor
de ondergang.
Dan Hongarije. De socialisten
behielden daar, dankzij allerlei
fraaie beloften, de macht. De
stemming sloeg echter om toen
de socialistische premier Gyur-
csany liet weten zijn onderda
nen steeds voorgelogen te heb
ben en de belastingen te zullen
verhogen. In geen van genoemde
landen wordt op dit moment ei-
In de meeste Centraal-Europese landen wordt steeds vaker gedemonstreerd tegen regeringen, zoals de afgelopen week in Boedapest, om
dat die de moderne democratie geen vorm en inhoud kunnen geven. foto GPD/Reuters
genlijk geregeerd. De kloof tus
sen rijk en arm neemt toe. Popu
listen en nationalisten springen
in het democratische gat dat ge
vestigde partijen hen laten.
„De demonen kruipen nu uit de
krochten van onze samenleving.
Dat is karakteristiek voor heel
Centraal Europa", meent Jan
Sole (69), professor filosofie,
voormalig adviseur van de Tsje
chische president Vaclav Havel.
Sole ziet een aantal redenen.
„We hebben allemaal geleden
onder een communistisch be
wind. Dat leverde een aantal
problemen op, maar vooral een
slechte moraal, zeker in de lan
den waar de communisten het
geloof hebben uitgeroeid. Er is
geen moraal meer. Het is alsof
wij onze ziel zijn verloren."
Het tweede probleem is volgens
Sole dat twee generaties geen de
mocratie hebben gekend. „Een
volk moet in iets geloven. Demo
cratie bestaat niet alleen uit in
stituties zoals een parlement.
Het gaat om de inhoud en die is
er vandaag de dag niet."
„Er gelden geen fatsoensregels.
Een gegeven woord is niets
waard. Discussie staat gelijk
aan arrogantie, niet willen luis
teren en je eigen mening door
drukken. Net als onder de com
munisten. Dat is ook logisch als
je geen moraal meer hebt. Ook
de jongere generatie lijdt daar
onder. Die is opgegroeid in ge
zinnen waar de ouders leden
aan een postcommunistisch trau
ma."
„Na de omwenteling verkeerden
wij in een shocktoestand. Er
werd niet meer nagedacht. We
werden overstroomd door advi
seurs die ons alleen vertelden:
zo gaan we het doen. Wij waren
heel onzeker, net als dieren in
een dierentuin als de kooien
worden opengezet. Dan steken
ze heel nieuwsgierig hun kop
naar buiten." „We dachten dat
als de grenzen wegvielen, er in
vesteerders zouden komen en
wij lid konden worden van de
Navo, de EU en de wereldhan
delsorganisatie WTO. Dat bleek
niet waar."
Vriendjespolitiek
Sole haalt de Oostenrijkse psy
chiater V. Frankl aan die zei: U
was altijd gehoorzaam, nu moet
u verantwoordelijkheid nemen.
Juist dat konden de mensen niet
omdat ze dat niet geleerd had
den. Dus werd teruggevallen op
oude banden en relaties. Een fe
nomeen dat zich nu uit in vriend
jespolitiek, cliëntisme en corrup
tie tot in de hoogste regionen
van politiek en zakenleven.
Voedingsbodem voor dat feno
meen is ook het streven van ie
dereen naar het bereiken van
een zo hoog mogelijke welstand
in een zo kort mogelijke tijd.
Sole: „De psycholoog Erich
Fromm zei al dat de race om ma
teriële waarden het grootst is in
landen waar de droom van de
bourgoisie nog niet verwezen
lijkt is. Bij ons moet iedereen
hebben, hebben, hebben."
De filosoof ontkent niet dat er
sinds 1989, ondanks het sombe
re beeld, toch het nodige is be
reikt. Er vond een economische
opleving plaats. De welvaart
steeg, werkloosheid nam af, de
autoriteiten werden menselij
ker.
„Het waren jaren van teleurstel
lingen maar ook van successen.
Ik denk dat wij nog zeker dertig
jaar nodig hebben om normale,
democratische landen te wor
den. Met name de politiek ver
keert nu in een enorme crisis
ook al omdat de partijleiders
zijn grootgeworden onder het
communisme." Sole knikt in
stemmend als hem de stelling
van zijn landgenoot en Polen
kenner Vaclav Burian wordt
voorgelegd. Die vroeg zich af of
alle politieke commotie in Cen
traal Europa een teken is van
het zelfreinigend vermogen van
de parlementaire democratie, of
van de ondergang ervan.
„Dat is een goede vraag. Wat
wij nodig hebben is een volksbe
weging. Mensen moeten wakker
worden, actie ondernemen, ver
antwoordelijkheid opeisen. Het
zal een enorm gevecht worden.
De jonge generatie zal het voor
touw moeten nemen." Sole: „De
politieke elite houdt zichzelf in
stand. De partijen zijn zwak en
laten geen nieuw bloed in de top
toe. Ik ben optimist maar ik
vrees dat de door mij genoemde
dertig jaar niet genoeg zullen
blijken de landen in West-Euro
pa in te halen. Als dat niet lukt
vervallen wij in een toestand zo
als de Duitse Weimarrepubliek:
bestuurlijke en economische
chaos, tot burgeroorlogen aan
toe." GPD
Ruim een maand geleden
kwam vanuit de Tweede Ka
mer de vraag aan minister
Wijn van Economische Zaken
om ervoor te zorgen dat slech
te 'biomassa' geen groene-
stroomsubsidie meer krijgt.
Het antwoord van de minister
laat nog op zich wachten. On
dertussen gaat het gesubsidi
eerd verstoken van foute bio
massa gewoon door.
door Lia van Wijk
Biomassa is een verzamel
naam voor allerlei orga
nisch materiaal, van snoei-
hout tot plantaardige olie.
Het wordt gebruikt om ener
gie op te wekken door het te
verbranden in energiecentra
les. Dat leidt tot minder
CO,-uitstoot dan wanneer bij
voorbeeld kolen worden ge
stookt.
Vanwege klimaatverandering
wil de overheid de opwekking
van groene stroom stimule
ren. Dat gebeurde met een
speciale subsidie, de
MEP-subsidie (Milieukwali
teit Electriciteits Productie).
In augustus kondigde minis
ter Wijn aan, dat er geen sub
sidie meer wordt gegeven
voor nieuwe groenestroompro-
jecten. Met de huidige projec
ten zou de bestaande doelstel
ling van 9 procent duurzame
electriciteit in 2010 al bereikt
worden. Deze claim is niet te
recht. Een groot deel van de
ze energie wordt met biomas
sa van foute herkomst opge
wekt en is dus niet duurzaam
te noemen.
Een van de populairste bio
massasoorten is palmolie. De
ze komt van de vruchten van
de oliepalm, die in Indonesië
en Maleisië groeit. De aanleg
van oliepalmplantages is
daar een van de grootste aan
jagers van ontbossing. Men
sen worden van hun land ver
dreven en bedreigde dier- en
plantensoorten sterven uit als
de ontbossing niet stopt.
Daarnaast is er rond de plan
tages veel vervuiling.
Nederland importeert al de
meeste palmolie binnen Euro
pa, tot nog toe vooral voor ge
bruik in voedingsmiddelen,
zepen en cosmetica. Het ge
bruik als biomassa doet deze
import nog fors toenemen.
Het kan toch niet zo zijn dat
Nederland ontbossing aan
jaagt met een subsidie voor
het milieu? Want de minister
heeft de afgelopen jaren mil
joenen euro's subsidie ver
leend voor deze foute palm-
oliestroom. Hiervan profiteer
de energiebedrijf Essent fors
bij het verstoken van palm
olie in de Amercentrale bij
Geertruidenberg en de Claus
centrale in Maasbracht. Ook
in Delfzijl, Vlissingen en op
de Maasvlakte zijn er plan
nen voor palmolie-energiecen
trales. Mede door de explosie
ve toename van met MEP-sub
sidie verstookte palmolie, zag
Wijns voorganger Brinkhorst
zich vorig jaar genoodzaakt
de MEP-subsidie te verlagen,
want het geld raakte op.
Gelukkig zijn er ook energie
bedrijven die beseffen dat
palmolie echt niet kan.
Electrabel heeft onlangs be
sloten geen palmolie te gaan
verstoken. De minister zou er
goed aan doen de lopende sub
sidies voor palmoliestroom te
beëindigen, want daarbij is
van duurzame energie geen
sprake.
Zo blijft er tenminste voldoen
de geld over om te werken
aan energiebesparing en ech
te duurzame energie, zoals
zon, wind en duurzame vor
men van biomassa. Zo slaat
de minister twee vliegen in
een klap; er worden geen mil
joenen meer besteed aan fou
te palmolie ten koste van het
regenwoud, en er blijft meer
geld over om echte groene
stroom te steunen.
Lia van Wijk is campagneleider
Globalisering van Milieudefen-
BRU:
£in-
mobi
ne
op
gebri
zoud
door David Montero
Na het bombardement op
een koranschool in het
Banjaurdistrict van Paki
stan, waar zich Al Qaedastrij-
ders zouden ophouden, gin
gen dagelijks duizenden woe
dende mannen te straat op in
dit grensgebied met Afghanis
tan.
Ze scandeerden leuzen tegen
de Verenigde Staten, riepen
op tot jihad (heilige oorlog)
en het plegen van zelfmoord
aanslagen. Maar honderden
kilometers verderop, in ste
den als Karachi, Lahore en Is
lamabad, bleef het relatief
rustig. Dit is tekenend voor
de grote kloof tussen de ver
armde stammenregio's, die
door onderontwikkeling een
makkelijke prooi zijn voor ex
tremisme, en de rest van het
land. Het toont ook duidelijk
aan dat de macht van de isla-
misten in de rest van Paki
stan tanende is. „De islamisti-
sche groepen hebben het bom
bardement aangegrepen om
de bevolking van de grenspro
vincies achter zich te krijgen.
Maar in de rest van het land
heeft de bevolking niet op de
oproep gereageerd", zegt
voormalig directeur van de
Commissie Mensenrechten Pa
kistan, Afrasiab Khattak.
„De mensen zijn het zat." Het
had een gewelddadige week
kunnen worden. De Muttahi-
da Majlis e Amal (MMA) - de
grootse coalitie van religieuze
partijen en de heersende par
tij in de semi-autonome
Noord-West Grensprovincie
en Balochistan (NWFP) - riep
na het bombardement op tot
landelijke demonstraties.
In de stammenregio's kregen
zij precies wat ze wilden. Da
genlang verzamelden zich dui
zenden bewapende, om jihad
schreeuwende mannen. De mi
litanten in Noord-Waziristan,
die verleden week het vredes
akkoord met de Pakistaanse
regering verbroken, gebruik
ten de woede om hun machts
positie te vergroten. Ze deel
den pamfletten uit, waarop
de oprichting van de 'Mudja-
hidien Shura' bekend ge
maakt werd. 'De Raad van Al
lah's wet in Allah's land'.
Twee lokale mannen die er
van beschuldigd werden voor
de VS te spioneren, werden
geliquideerd. Maar van deze
woede was buiten de stam
menregio's weinig te merken.
In de hoofdstad Islamabad
was van protesten geen spra
ke. In Lahore, met een bevol
king van 10 miljoen mensen,
telde de demonstatie slechts
vijfhonderd man en in Kara
chi (15 miljoen) gingen
slechts vijfduizend burgers
de straat op. Een groot ver
schil met januari, toen de CIA
in Banjaur een schuilplaats
voor militanten bombardeer
de en een groot aantal woe
dende mensen in Karachi de
straat op ging. Of toen alleen
al in Lahore 15.000 demon
stranten na een oproep van
de MMA woedend door de
straten trokken, uit protest te
gen de Deense cartoons over
de profeet Mohammed. Ana
listen beschouwen dit als een
bewijs dat de macht van de re
ligieuze partijen afneemt. De
MMA kwam in 2002 aan de
macht in de NWFP en Balo
chistan, met de belofte dat zij
de westers georiënteerde bui
tenlandpolitiek van de rege
ring zou bestrijden. Maar veel
van de partijen binnen de
MMA schurken de laatste
maanden aan tegen het mili
taire regime van president
Moesjarraf. De compromissen
die zij sluiten ondergraven
hun onafhankelijkheid, stel
len analisten.
Toneelspel
Dat is waarschijnlijk een be
langrijke reden waarom hun
oproep tot nationaal protest
door velen Werd afgedaan als
politiek toneelspel. „De men
sen realiseren zich dat de reli
gieuze partijen politiek bedrij
ven en daarvoor hun ideologi-
ën laten varen. Dat ze slechts
van deze situatie gebruik wil
len maken", zegt journalist
Behroz Khan. Ook de rege
ring denkt dit. Het grootste
deel van de Pakistaanse bevol
king veroordeelt de aanval
van vorige week en vindt dat
de rebellen gearresteerd had
den moeten worden. Maar tot
demonstraties zal het steeds
minder vaak komen, omdat
veel mensen zich niet interes
seren voor wat er in de stam
menregio's gebeurt. SM/GPD
door Laurens Kok
Allochtonen zweren bij bus,
tram en metro om van A
naar B te komen. De fiets is
voor hen vaak geen serieuze op
tie en ook de trein is impopu
lair, met name onder Turken.
„In Turkije ga je met de auto of
met de bus."
Fouzia, Hanane en Hayat heb
ben haast. Tramlijn 17 kan elk
moment komen en de scholieren
bij het Haagse NS-station Hol
lands Spoor moeten er niet aan
denken hun aansluiting te mis
sen. „Wij gaan altijd met de bus
of tram, ook al moeten we maar
één halte verder", lacht Hayat.
Fietsen doen ze nauwelijks en al
leen Fouzia pakt regelmatig de
trein. Zij heeft een OV-jaar-
kaart. „Anders is het best duur.
Een retourtje Amsterdam kost
zo twintig euro", verklaart de in
Nederland geboren Marokkaan
se.
De trams rijden af en aan, ter
wijl ze telkens een grote kluwen
mensen uitspuwen. De massa
baant zich een weg naar de bin
nenstad, een overstaphalte of
het station. De autochtone reizi
gers kiezen merendeels voor het
spoor. De rest, een bonte verza
meling van allochtonen, waaiert
uit over het stationsplein. De
trein lijkt alleen voor de jongere
allochtonen de moeite waard.
Hilal en Fatma - de van oor
sprong Turkse meiden willen lie
ver niet met hun echte naam in
de krant - zijn zojuist vanuit
Dordrecht op het Haagse sta
tion aangekomen. Ze gaan een
dagje de stad in. „Lekker een
beetje lopen en winkelen", zegt
Fatma. De studentes hebben bei
den een OV-jaarkaart, maar ge
bruiken die vooral om met de
bus te reizen. Hun school staat
in Dordrecht, dus heel vaak hoe
ven ze niet buiten de stad te
zijn. Ook aan hen is de fiets niet
besteed. „Veel te koud!", roept
Fatma. „En ik krijg altijd bekeu
ringen", vult Hilal aan. Ze fietst
wel eens door rood en is de boe
tes beu. „Ik ben bang dat ik
weer word gepakt." Bij Fatma
thuis hebben ze twee auto's.
„Mijn ouders rijden altijd, over
al. Zelfs als ze naar kennissen
een straat verderop gaan, ne
men ze de auto nog mee." Vol
gens haar ligt het veelvuldige au
togebruik aan hun Turkse af-
Allochtonen zweren bij bus, tram en metro.
komst. „Ze zijn het niet gewend
om met de trein of zo te gaan. In
Turkije ga je met de auto of met
de bus."
Mobiliteit
Fatma's ouders zouden zo weg
gelopen kunnen zijn uit het van
daag gepubliceerde onderzoek
van het Sociaal en Cultureel
Planbureau (SCP) over de mobi
liteit van de verschillende bevol
kingsgroepen. Daaruit blijkt
dat Turkse Nederlanders 64 pro
cent van hun dagelijkse bewe
gingen per auto afleggen. Dat is
tien procent meer dan autochto
ne Nederlanders. Die pakken
drie keer vaker de fiets dan Tur
ken. Hoe verknocht Turken blij
ken aan hun heilige koe, blijkt
ook, aan hun geringe aandeel on
der treinreizigers. Slechts zeven
procent heeft een abonnement.
Voor Marokkanen ligt dat per
centage weliswaar hoger (elf
procent), maar dat haalt het
niet bij de één op vier autochto
nen die zo'n kaart hebben.
Toch zien de Nederlandse Spoor
wegen de allochtone reiziger
voorlopig niet als een gat in de
markt. Zeker in de spits is het al
druk genoeg, meent het vervoers
bedrijf. „Het heeft zeker onze
aandacht, maar is geen speer
punt", aldus een NS-woordvoer-
der. „We zijn op dit moment al
Autochtone en Turkse Nederlanders op weg. Wat cijfers en fei
ten.
- In 97 procent van de autochtone huishoudens zijn één of meer fiet
sen aanwezig. Bij Turken bedraagt dit percentage 73 procent.
- Als Turken op weg gaan, pakken ze één op de tien keer de fiets.
Bij tweederde van de ritten is de auto het vervoermiddel.
- Autochtonen kiezen één op de vier keer voor de fiets. Iets meer
dan de helft van de ritten geschiedt per auto.
- Een kwart van de autochtonen heeft een treinabonnement, tegen
over zeven procent Turken.
- Iets minder dan de helft van de Turkse wouwen blijft de hele dag
thuis. Voor autochtone vrouwen bedraagt dit percentage 26 pro
cent.
- 85 procent van de autochtonen heeft een rijbewijs. Turken hebben
in zeven op de tien gevallen het roze papiertje. GPD
PRESIDENT - Dwight D. Ei
senhower is door het Ameri
kaanse volk herkozen als presi
dent. Gistermorgen heeft zijn
Democratische tegenstander,
Adlai Ewing Stevenson, zijn
verlies toegegeven in een tele
gram.
Hij feliciteerde Eisenhower
met zijn overwinning. Eisenho
wer hield daarna een overwin
ningstoespraak in de grote
zaal van het hotel in Washing
ton waar de Republikeinse par
tij haar tijdelijk hoofdkwar
tier had ingericht.
STUDENTEN - Bij rellen dis
sen de Belgische Rijkswacht
en studenten in Brussel zijn 87
Rijkswachters gewondgeraakt.
Aanleiding voor de rellen was
een betoging tegen de Hongaar
se kwestie.
NOODLANDING - Een En
gels sportvliegtuig heeft giste
ren een noodlanding gemaakt
in een weiland bij Nieuwdorp.
Ondanks zeer dichte mist wist
de piloot veilig te landen. Het
sportvliegtuigje kon niet va
der vliegen, omdat het zonder
benzine kwam te zitten. De pi
loot haalde na de landing opge
lucht adem. „Het voelde alsoi
ik voor de tweede maal werd
geboren."
foto Peter Hilz/GPD/HH
druk genoeg om mensen uit de
spits naar de daluren te krijgen.
In de toekomst spelen meer al
lochtone reizigers mogelijk wél
een rol." Voor de jongere genera
tie is het openbaar vervoer in
elk geval een stuk belangrijker
om van A naar B te komen dan
voor de oudere categorie. Vol
gens SCP-onderzoeker Lucas
Harms geldt dat zowel voor al
lochtonen als voor autochtonen.
„Jongeren zijn vaker op het
openbaar vervoer aangewezen
als ze naar school gaan", ver
klaart hij. „Streekbussen op het
platteland worden bijvoorbeeld
bijna helemaal bevolkt door
scholieren. Bij de lijndiensten
tussen steden ligt dat overigens
iets anders."
De populariteit van het open
baar vervoer onder allochtonen
heeft volgens Harms mogelijk te
maken met de woonplaats. „Al
lochtonen wonen verhoudingsge
wijs voor een groot deel in stede
lijk gebied. De afstanden zijn
daar korter, waardoor bus, me
tro en tram een handig vervoer
middel vormen." Een definitief
antwoord op de vraag waarom
het stads- en streekvervoer zo
populair is, kan hij echter niet
geven. Harms: „Hoe komt het
nu bijvoorbeeld dat de fiets bij
Turken zo'n lage status heeft?
Het zou mooi zijn om dat nog
eens uit te zoeken." GPD
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Arie Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail; redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
8uitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel-(0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Het 's-Landshuis
Steenstraat 37,
4561 AR Hulst
Tel: (0114)371379
Fax: (0114)371380
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454647
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten: 0800-0231231
Maandag 1/m vrijdag vóór 15.00 uur
gebeld, nog dezelfde dag nabezorgd;
zaterdag vóór 12 uur.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Fax: (076)5312330
Abonnementen: 0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 21,50 n.v.t
per kwartaal: 61,50 64,50
per jaar: €236.00 239,00
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het
einde van de betaalperiode. U ontvangt
een schriftelijke bevestiging.
PZC, t.a v. lezersservice,
Postbus 31, 4460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/'m vrijdag- 1,30
zaterdag. 1,85
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0113)315570
Fax: (0113)315571
Business to Business/Onro<end 9oed
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: www.pzc.nl/serce/adver1eren
Auteursrechten v<
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestar
(abonnementen)admimstratie en om u te (laten) informeren over v<
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of d(
de derden Als u op deze informatie geen prijs stolt dan kunt u dit
zersservice. Postbus 314460 AA Goes.
zorgvuldig geselecteer-
r c'
...lelijk
Behoort tot *.£l* WGG6N^