Grote stroomstoring was incident
PZC
Nederland ontdekt winterhand
door toedoen van Duitsland
IN 2002:
IN 2006:
Kilimanjaro is het
schrikbeeld voor top
Politieke erfenis
doet Vlissingen pijn
w:
EU wil op korte termijn extra investeringen in de elektriciteitsnetten
Stroomincidenten op een rij
7 november 1956
te gast
De vasthappende band
dinsdag 7 november 2006
door Peet Vogels
Grote delen van Europa za
ten afgelopen weekeinde
zonder stroom. Hoe kwetsbaar
is ons elektriciteitsnetwerk? De
kans op herhaling is gering, con
cludeert netwerkbeheerder Ten-
net nu al.
De grote stroomstoring in Euro
pa, afgelopen weekeinde, was
een incident, Dat is de voorlopi
ge conclusie van Tennet, de be
heerder van het hoogspan
ningsnet in Nederland. Tennet
verwacht niet dat de burger va
ker met dit soort grote stroom
storingen opgezadeld wordt.
Samenloop
„Het was echt een samenloop
van omstandigheden", zegt de
woordvoerder van Tennet. De af
koppeling van een hoogspan
ningsleiding en een toename
van het aanbod van elektriciteit
van windmolens leidden tot de
problemen, zo liet Marcel Bial,
de baas van de Europese netbe
heerders UCTE aan Montel Po-
wernews weten.
In Nederland hadden vooral
Noord-Bi'abant en delen van de
Veluwe korte tijd te maken met
stroomuitval. Dat problemen in
andere EU-landen zich ook hier
lieten voelen, had te maken met
de toegenomen afhankelijkheid
van buitenlandse stroomleveran-
ties. Die situatie duurt voort tot
2010, als een aantal grote elek
triciteitscentrales in gebruik
worden genomen.
Een stroomstoring in Duitsland
hoeft niet automatisch tot uitval
in Nederland te leiden, aldus
Tennet. Als de vraag groter is
dan het aanbod gaat er meteen
een verzoek naar andere landen
om de elektriciteitsproductie op
te voeren. Als dat niet lukt wor
den de gebieden waar de stabili
teit van het net in gevaar is het
eerst afgeschakeld. Die afscha
keling gebeurt volautomatisch.
De woordvoerder van Tennet:
„Op die manier voorkomen we
dat de storing zich verspreidt."
Hoewel de storing van het afge
lopen weekeinde zich als een
veenbrand over Europa ver
spreidde, ziet Tennet in de gang
van zaken juist het bewijs dat
elektrciteitsbedrijven hun zaak
jes goed voor elkaar hebben. De
woordvoerder relativeert: „Het
betekent juist dat het systeem
goed werkt. Want binnen een
uur was de stroomvoorziening
in heel Europa weer normaal."
Uitzonderlijk
Ook EnergieNed, de brancheor
ganisatie van energiebedrijven,
spreekt van een uitzonderlijke
De afgelopen jaren hebben
zich in Nederland diver
se grote stroomstoringen
voorgedaan.
De belangrijkste op een rijtje:
- 25 november 2005: 32.000
huishoudens in Zeeland, Gel
derland en Overijssel zitten
dagen zonder stroom. In
Hulst duurt het ruim dertig
uur voordat de inwoners weer
aangesloten zijn op het net.
In Haaksbergen duurt het
zelfs 50 uur
- 6 december 2002, Rotter
dam. In de ochtendspits valt
de stroom uit. 300.00 inwo
ners zitten ruim drie uur zon
der stroom.
- 6 november 2002, Amster
dam. 420.000 inwoners zitten
ongeveer 1,5 uur zonder
stroom.
- 30 oktober 1994, Veluwe.
Acht uur lang zit een onbe
kend aantal inwoners zonder
stroom.
- 4 januari 1993, Achterhoek.
300.000 klanten zitten acht
uur lang zonder stroom.
- 31 mei 1984, Friesland, Gro
ningen Overijssel. In drie pro
vincies valt de stroom gedu
rende de nacht 2,5 uur uit.
GPD
situatie. „Dat de spanning in
het hoogspanningsnet terug
loopt is iets wat je bijna nooit
ziet", aldus een woordvoerder
van EnergieNed. „Normaal ge
sproken zijn stroomstoringen
het gevolg van een probleem in
de distributienetwerken, de
stroomleidingen.
Niet iedereen is hiervan over
tuigd. Het consultancy-concern
Cap Gemini waarschuwde eer
der in een rapport voor de kwets
baarheid van de Europese ener
gievoorziening. De onderzoe
kers zijn bang dat de toegeno
men mogelijkheden om stroom
te importeren ertoe zullen lei
den dat er minder geïnvesteerd
wordt in eigen productiecapaci
teit. Dat leidt er weer toe dat
een tekort in het ene land min
der goed kan worden opgevan
gen door overcapaciteit in een
ander land, waardoor storingen
zich als een olievlek over het Eu
ropese netwerk verspreiden.
Volgens Tennet is Cap Gemini
veel te somber. „Landen kunnen
maar korte tijd een beroep doen
op capaciteit in andere landen.
Bovendien moeten ze er flink
voor betalen. Elk land zal er
daarom voor zorgen voldoende
reservecapaciteit achter de
hand te houden."
Afspraken
De Europese Commissie wil niet
temin duidelijker afspraken ma
ken. Europees commissaris Pie-
balgs heeft een spoedvergade
ring van de toezichthouders op
stroomnetten belegd en pleit
voor extra investeringen in
stroomverbindingen tussen de
EU-landen.
De kans op grote stroomstorin
gen door problemen in de distri
butienetten is in Nederland
klein. Het hele hoogspan
ningsnet en de belangrijke regio
nale netten zijn dubbel uitge
voerd, soms zelfs driedubbel.
Als een net uitvalt ligt er een
naast dat de taak direct over
neemt. Bovendien zijn de net
werken vrijwel overal in een
ringvorm aangelegd. Dat bete
kent dat de elektriciteit vanuit
twee kanten geleverd kan wor
den. Een breuk of defect heeft
dan geen of nauwelijks gevol
gen. GPD
door llona Eveleens
Zesduizend deskundigen
en regeringsvertegen
woordigers praten deze week
in Kenia over het klimaat. De
VN-conferentie besteedt voor
al aandacht aan de gevolgen
van het broeikaseffect voor
ontwikkelingslanden. Symbo
lisch daarvoor is de smelten
de ijskap op Afrika's hoogste
berg, de Kilimanjaro.
De majestueuze Kilimanjaro
verliest zijn glans. Vroeger
glinsterde de ijskap op de top
van Afrika's hoogste berg nog
in de zon. Maar de gletsjer
slonk de afgelopen jaren tot
een toefje ijs. Sinds 1912
kromp de ijslaag met 80 pro
cent en wetenschappers voor
spellen dat binnen vijftig jaar
ook het laatste restje gesmol
ten is. Aan de voet van de
berg leven Masai die geloven
dat God zetelt op de top van
Kilimanjaro. „De ijskap
wordt elk jaar kleiner. Dat is
duidelijk te zien", zegt Ken,
een jonge Masai. Hij werkt in
een hotel in het Amboseli Na
tionale Park dat ten noorden
van de berg ligt in Kenia. De
Kilimanjaro, bijna 6000 me
ter hoog, staat net over de
grens in Tanzania.
Mens en dier in het park en
omgeving zijn afhankelijk
van het smeltwater van Kili
manjaro. Via een onder
gronds kanalensysteem, ont
staan door vulkanische activi
teit, komt het voornamelijk
boven de grond in twee moe
rassen in Amboseli. Dat zijn
de enige drinkplaatsen voor
wilde dieren, maar ook voor
het vee van Masai-herders.
Oude foto's tonen een 100 me
ter dikke gletsjer die uitlo
pers had tot 4000 meter. Dat
zijn nu nog slechts vergeelde
herinneringen. De experts ver
schillen van mening over de
oorzaak van het krimpen van
de ijskap. „Klimaatsverande
ring kan een reden zijn",
meent Titus Mitau van Kenya
Wildlife Service, het se-
mi-overheidsorgaan dat wild
parken in Kenia beheert.
„Maar ik vermoed meer oorza
ken. Het regent minder door
de ontbossing, dus valt er ook
minder sneeuw op de top. Het
aantal dieren en mensen die
het water gebruiken, is flink
toegenomen. Een onderzoek
is nodig om de oorzaken in
kaart te brengen zodat we
maatregelen kunnen treffen."
Het is de laatste jaren druk
ker geworden aan de voet van
Kilimanjaro. Meer mensen
proberen in moestuinen eten
te verbouwen en gebruiken
smeltwater voor irrigatie.
Olifanten zijn samen met
landbouwers de grootste ver
oorzakers van ontbossing in
de regio. Boeren kappen om
land bouwrijp te maken en
olifanten duwen bomen om
zodat ze de wortels kunnen
eten. Volgens zoölogen zijn al
enkele olifantenfamilies uit
Amboseli verdwenen en naar
Tanzania getrokken. Niet
naar een park waar ze be
schermd worden tegen jagers
en stropers, maar naar een ge
bied waar wel genoeg water
is.
Toeristen
Amboseli, 300 kilometer ten
zuidoosten van de Keniaanse
hoofdstad Nairobi, is een po
pulaire bestemming voor toe
risten. Vorig jaar december
vertoefden gemiddeld 4000
bezoekers per dag in het
park. Titus Mitau ziet in de
aantrekkingskracht van Am
boseli dan ook een bedreiging
van het fragiele ecosysteem.
„Misschien moeten we over
wegen het entreegeld te verho
gen zodat er minder gasten
komen. Dan heeft de natuur
minder te lijden."
Mocht de gletsjer van Oldoi-
nyo Oibor in de nabije toe
komst volledig smelten, dan
betekent dat volgens Titus Mi
tau het einde van Amboseli.
„De dieren trekken weg. De
toeristen komen niet meer.
Ook de bewoners zullen naar
elders gaan. Het wordt dan
stil aan de voet van Kiliman
jaro." GPD
In het afgelopen jaar trok
geen onderwerp in de Vlis-
singse samenleving zoveel be
langstelling als de financiële
positie van de gemeente. Het
gevoerde financiële beleid
was erg ondeugdelijk.
door Jaap Ventevoqel
De budgetoverschrij din
gen waren in het vorig
Vlissingse college van B en W
niet van de lucht en het nieu
we moet zo hard op de rem
trappen dat subsidiegeld dat
voor het oprapen ligt bij ver
schillende ministeries moet
blijven liggen, omdat de be
scheiden eigen gemeentelijke
bijdrage niet opgebracht kan
worden. Dat dit zo niet lan
ger kan is duidelijk.
De eerste aanzet van het nieu
we college oogt niet slecht als
we afgaan op de begroting
die een maand geleden werd
gepresenteerd. De begroting
laat op ontnuchterende wijze
zien hoe leeg de kas is en hoe
veel kansen op het verbeteren
van de kwaliteit op tal van
terreinen onbenut zullen blij
ven. De voorgestelde aanpak
van burgemeester en wethou
ders komt gedegen en profes
sioneel over en toont aan dat
men de belabberde situatie
realistisch onder ogen ziet. In
middels zijn we enkele weken
verder. De gemeenteraad is
kennelijk van de ergste schrik
bekomen en overgegaan tot
het stellen van detailvragen.
Het nieuwe college is niet pri
mair verantwoordelijk, maar
oucLweth ouder Piet van der
Maden heeft op meerdere
plaatsen zichzelf vrij gepleit
en is doodgemoedereerd aan
een nieuwe periode als raads
lid begonnen. Dat geldt ook
voor zijn voorganger Tobias
Meijers.
Om tot een goed oordeel te ko
men van de financiële perike
len biedt de begrotingsscan
die de toezichthouders op de
gemeentelijke financiën, het
Rijk en de provincie, hebben
uitgevoerd, verschillende aan
knopingspunten.
Uit deze scan komt naar vo
ren dat Tobias Meijers in de
periode 1993-1996 al enkele
doodzonden beging, door o.a.
ten behoeve van de sanering
van het Havenschap en de te
korten op de grondexploita
tie, investeringen te activeren
en daarop maximale afschrij
vingstermijnen te hanteren.
Uit andere stukken valt te ha
len dat zelfs dagelijks onder
houd werd geactiveerd!
Dit is niet alleen ongebruike
lijk, maar ook zo stom dat het
achteraf onbegrijpelijk is dat
de gemeenteraad hiermee
heeft ingestemd en de provin
cie dit niet heeft afgekeurd.
Voorts werden door deze wet
houder in de periode
1997-2002 eenmalige inkom
sten uit de verkoop van stil be
zit, zoals de aandelen van de
NV Haven van Vlissingen en
het Bouwfonds Nederlandse
Gemeenten, aangewend voor
structurele uitgaven!
Gebruikelijk is deze eenmali
ge meevallers te gebruiken
voor extra afschrijvingen van
activa, of bij eventueel ge
brek daaraan, deze op te spa
ren als appeltje voor de dorst
en alleen de geboekte rente te
benutten als dekkingsmiddel.
De nuchtere aanbeveling
voor een versterkte centrale
beheersingsrol voor Finan
ciën Control spreekt boek
delen. Onder Meijers is deze
bewust afgezwakt.
Het moge duidelijk zijn dat
wie zo evident in de fout gaat
als Meijers deed, de basis
voor een normaal beleid aan
tast en ook zijn opvolgers met
de gebakken peren laat zit
ten. De lessen die hieruit te le
ren zijn: Pas nooit trucjes toe
om jezelf rijk te rekenen en
zie als gemeenteraad scherp
toe dat je niet om de tuin ge
leid wordt.
Het college van burgemeester
en wethouders en gemeente
raad staan nu voor de geza
menlijke opdracht om niet al
leen de Aanbevelingen van de
toezichthouders waar te ma
ken. maar ook om de Vlissin-
gers trots op hun stad te laten
worden. Dat is 'a hell of a
job'!
Jaap Ventevogel is oud-ge-
meenteraadslid en directeur
van Toeristisch Ontwikke
lingsbedrijf Vlissingen
door Rudi Buis
Een groeiend aantal automo
bilisten neemt aparte win
terhanden voor de maanden
van sneeuw en ijzel. Dat ge
beurt enerzijds uit overtuiging
dat de extra kosten worden
goedgemaakt door de bespaar
de blikschade en anderzijds om
dat Duitse regels het riskant ma
ken zonder winterhanden dat
land door te steken. Nadeel is
dat ze met goed weer niet lek
ker rijden.
Veel tijd voor een praatje heeft
Herman Willemsen niet. In zijn
garage in Veenendaal is het een
komen en gaan van automobilis
ten die hun zomerbanden ko
men verwisselen voor een set
winterhanden. „Zestig a zeven
tig, alleen deze ochtend al",
schat de garagehouder van het
Profile Tyrecenter.
Willemsen ziet een opvallende
trend. Nog maar een paar jaar
geleden kwamen alleen fanatie
ke wintersporters de banden ha
len. Later volgden leasemaat
schappijen die de schade aan
hun wagenpark wilden beper
ken. Nu komen er steeds meer
particuliere automobilisten
naar de garage die niet eens
plannen hebben om op de lange
latten te staan. „Ze vrezen het
wisselvallige weer in Neder
land. Dan weer sneeuw, dan
weer èxtreme regenval of vallen
de herfstblaadjes. Bestuurders
denken meer aan hun veilig
heid", zegt Willemsen.
Extra banden zijn niet goed
koop, maar onderzoek van de
ANWB wijst uit dat bestuurders
op winterhanden in de koude
maanden minder brokken ma
ken. „Stel dat je op glad wegdek
op je zomerbandjes een schuiver
maakt tegen een paaltje en één
airbag klapt eruit. Dat is al zes
honderd euro schade. Daar kun
je bijna twee keer een set winter
handen voor aanschaffen", re
kent Willemsen voor.
Boete
Uit cijfers blijkt dat inmiddels
circa twaalf procent van de ze
ven miljoen personenauto's in
de donkere maanden op winter
handen rijdt. Wie de komende
maanden via Duitsland naar po
pulaire skigebieden vertrekt,
doet er verstandig aan winter
handen aan te schaffen. Automo
bilisten die in Duitsland met
slecht weer op zomerbanden rij
den, riskeren een boete van en
kele tientallen euro's. Wie tij
dens winterse omstandigheden
op Duitse wegen op gewone ban
den rijdt en bij een ongeval be
trokken raakt, loopt het risico
mede-aansprakelijk te worden
gesteld. De bond voor garage
houders Bovag waarschuwt win
tersporters de komende maan
den voor de nieuwe regels. Op
weg naar Oostenrijk, vorig win
terseizoen met ruim 870 dui
zend Nederlandse winterspor
ters het populairste skiland,
moeten automobilisten toch
door Duitsland, zegt Mark van
Dansik van de bond. „Als het
dan misgaat en je hebt gewone
bandjes om, trek je al snel aan
't kortste eind." De belangstel
ling voor winterhanden is vol
gens de Bovag toegenomen na
'chaotische vrijdag', 25 novem
ber vorig jaar. Toen stond het
verkeer de hele dag muurvast
door sneeuwval en gladheid.
„Volgens het KNMI sneeuwt het
gemiddeld op 22 dagen per
jaar", zegt Van Dansik. Neder
landers zagen winterhanden tot
voor kort vooral als overbodige
luxe, denkt hij.
Tests wijzen uit dat winterhan
den op een glad wegdek de rem
weg met de helft bekorten. Bij
een snelheid van vijftig kilome
ter per uur is de remweg ten op
zichte van zomerbanden 30 me
ter in plaats van 65 meter. Nade
len zijn er ook. Zo is een set win
terhanden niet goedkoop: de
interbanden zijn ontwikkeld om meer
grip te bieden bij winterse omstandighe
den.
Bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius
wordt rubber harder, waardoor de grip op het
wegdek afneemt. De samenstelling van het rub
ber van winterhanden verschilt met die van zo
merbanden, waardoor het rubber bij een koude
re temperatuur minder snel hard wordt. Dat
heeft een betere grip als resultaat. Daarnaast
hebben winterhanden een ander profiel. Het
profiel van een zomerband is met name gericht
op het afvoeren van regenwater, het profiel van
een winterhand is voorzien van lamellen. Bij
het rollen van de band vervormt het profiel en
werken de lamellen als het ware als grijpers die
zich in de sneeuw vasthappen.
Alleen in Finland zijn winterhanden verplicht
en wel van 1 december tot 1 maart. In Duits
land is dat niet het geval, maar in winterse om
standigheden mogen auto's alleen de weg op
met een volledige winteruitrusting, dus met
winterhanden, voldoende ruitenvloeistof en de
kens. In andere landen gelden geen verplichtin
gen, met uitzondering van bergwegen. GPD
PRESIDENT - Ruim zestig mil
joen Amerikanen hebben giste
ren hun stem uitgebracht op
een van de twee presidentskan
didaten.. De strijd gaat tussen
de huidige republikeinse presi
dent Dwight D. Eisenhower en
democraat Adlai Stevenson,
De meeste politieke waarne
mers geven Eisenhower op dit
moment de beste kansen.
TWEEDE KAMER - De Twee
de Kamer was gisteren voor
het eerst bijeen met het vergro
te aantal van 150 leden. De ver
gadering begon in de oude sa
menstelling van 100 leden,
maar toen bleek dat de geloofs
brieven van de 50 nieuwbe
noemde leden in orde waren,
ging Kamervoorzitter Korten-
horst tot hun installatie over.
HAMSTEREN - Zeeuwen zijn
massaal aan het hamsteren ge
gaan vanwege de gebeurtenis
sen in Egypte. Daar hebben
Britse en Franse troepen het
grootse gedeelte van de Ka
naalzone bezet. Een onderzoek
je in de grootste Zeeuwse plaat
sen leert dat met name thee.
koffie, zeepartikelen, slaolie,
suiker, blikvoedsel, thee- en-
handdoeken, beddengoed en
sponzen en zemen in grote hoe
veelheden wordt ingeslagen.
Het monteren van winterhanden wint enorm aan populariteit. Dat komt mede doordat in Duitsland
winterhanden sinds kort verplicht zijn bij winterse omstandigheden. foto Ger Loeffen/ GPD/HH
prijzen variëren van 300 euro
per vier tot meer dan 2500 euro
voor de duurdere auto's.
Log
Een ander probleem is dat de be
stuurder twee keer per jaar naai
de garage moet om de banden te
verwisselen. Ook klagen veel au
tomobilisten over een 'logge' au
to als ze met goed weer over de
wegen rijden. Het heeft dan ook
geen zin om ze te verplichten,
stelt Markus van Tol van de
ANWB. „De band biedt extra's,
kijk maar naar de remweg.
Maar als je niet op wintersport
gaat en je hebt de keuze om in
Nederland de auto te laten
staan als het sneeuwt of glad is,
dan is het natuurlijk geen
must." GPD
f>fVA
Internet: www.pzc.nl
M# i
Internetredactie:
K #i|j
Postbus 31
<2Z& 4ESS& Tfmr
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Bezorgklachten: 0800-0231231
Arie Leen Kroon (adjunct)
Maandag t/m vrijdag vóór 15.00 uur
gebeld, nog dezelfde dag nabezorgd;
zaterdag vóór 12 uur.
Centrale redactie:
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Stationspark 28
Fax: (076)5312330
Postbus 31
4460 AA Goes
Abonnementen: 0800-0231231
Tel: (0113)315500
autom. afschrijving acceptgiro
Fax: (0113)315669
per maand', 21,50 n.v.t
E-mail: redactie@pzc.nl
per kwartaal: 61,50 64,50
per jaar: €236.00 239,00
Lezersredacteur: A. J. Snel
Voor toezending per post geldt een
Stationspark 28
toeslag-
Postbus 31
E-mail: lezersservice@pzc.nl
4460 AA Goes
Beëindiging van abonnementen
Tel: (0113)315660
uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het
Fax: (0113)315609
einde van de betaalperiode. U ontvangt
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
een schriftelijke bevestiging.
PZC, t.a.v. lezersservice.
Middelburg:
Postbus 314460 AA Goes
Buitenruststraat18
Losse nummers per stuk:
Postbus 8070
maandag L'm vrijdag: 1,30
4330 EB Middelburg
zaterdag: 1,85
Tel: (0118)493000
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Goes: Stationspark 28
Postbank 35.93.00
Postbus 31
4460 AA Goes
Advertenties:
Tel. (0113)315670
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
Fax. (0113)315669
overeenkomstig de Algemene
E-mail: redgoes@pzc.nl
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen.
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Overlijdensadvertenties:
Postbus 145
maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren
4530 AC Terneuzen
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (0115)645769
Tel. (076)5312550
Fax. (0115)645742
Fax. (076)5312340
E-mail: redtern@pzc.nl
Personeelsadvertenties:
Hulst: Het 's-Landshuis
Tel: (076)5312240
Steenstraat 37.
Fax: 1076)5312340
4561 AR Hulst
Tel: (0114)371379
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Fax:(0114)371380
Tel. (076)5312104
E-mail: redhulst@pzc.nl
Fax. (076)5312340
Zierikzee: Grachtweg 23a
Voor gewone advertenties:
Postbus 80
Noord- en Midden-Zeeland
4300 AB Zierikzee
Tel. (0113)315520
Tel: (0111 (454647
Fax. (0113)315529
Fax:(0111)454657
Zeeuws-Vlaanderen
E-mail: redzzee@pzc.nl
Tel: (0113)315570
Fax:(0113)315571
Opening kantoren
Business to Business/Onroerend goed
Goes, Zierikzee
Tel: (076)5312277
en Hulst:
Fax: (076)5312274
Maandag t/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl/service/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een
onderdeel van hot Wegener-concern. De doorn
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onre
(abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro
ducten van de titels en de werkmaatschappijen
an Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer-
de derden. Als u op deze informatie geen pri|S stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, le
zersservice, Postbus 31. 4460 AA Goes.
Behoort tot
weGeNeR