Grote stroomstoring was incident PZC Nederland ontdekt winterhand door toedoen van Duitsland IN 2002: IN 2006: Kilimanjaro is het schrikbeeld voor top Politieke erfenis doet Vlissingen pijn w: EU wil op korte termijn extra investeringen in de elektriciteitsnetten Stroomincidenten op een rij 7 november 1956 te gast De vasthappende band dinsdag 7 november 2006 door Peet Vogels Grote delen van Europa za ten afgelopen weekeinde zonder stroom. Hoe kwetsbaar is ons elektriciteitsnetwerk? De kans op herhaling is gering, con cludeert netwerkbeheerder Ten- net nu al. De grote stroomstoring in Euro pa, afgelopen weekeinde, was een incident, Dat is de voorlopi ge conclusie van Tennet, de be heerder van het hoogspan ningsnet in Nederland. Tennet verwacht niet dat de burger va ker met dit soort grote stroom storingen opgezadeld wordt. Samenloop „Het was echt een samenloop van omstandigheden", zegt de woordvoerder van Tennet. De af koppeling van een hoogspan ningsleiding en een toename van het aanbod van elektriciteit van windmolens leidden tot de problemen, zo liet Marcel Bial, de baas van de Europese netbe heerders UCTE aan Montel Po- wernews weten. In Nederland hadden vooral Noord-Bi'abant en delen van de Veluwe korte tijd te maken met stroomuitval. Dat problemen in andere EU-landen zich ook hier lieten voelen, had te maken met de toegenomen afhankelijkheid van buitenlandse stroomleveran- ties. Die situatie duurt voort tot 2010, als een aantal grote elek triciteitscentrales in gebruik worden genomen. Een stroomstoring in Duitsland hoeft niet automatisch tot uitval in Nederland te leiden, aldus Tennet. Als de vraag groter is dan het aanbod gaat er meteen een verzoek naar andere landen om de elektriciteitsproductie op te voeren. Als dat niet lukt wor den de gebieden waar de stabili teit van het net in gevaar is het eerst afgeschakeld. Die afscha keling gebeurt volautomatisch. De woordvoerder van Tennet: „Op die manier voorkomen we dat de storing zich verspreidt." Hoewel de storing van het afge lopen weekeinde zich als een veenbrand over Europa ver spreidde, ziet Tennet in de gang van zaken juist het bewijs dat elektrciteitsbedrijven hun zaak jes goed voor elkaar hebben. De woordvoerder relativeert: „Het betekent juist dat het systeem goed werkt. Want binnen een uur was de stroomvoorziening in heel Europa weer normaal." Uitzonderlijk Ook EnergieNed, de brancheor ganisatie van energiebedrijven, spreekt van een uitzonderlijke De afgelopen jaren hebben zich in Nederland diver se grote stroomstoringen voorgedaan. De belangrijkste op een rijtje: - 25 november 2005: 32.000 huishoudens in Zeeland, Gel derland en Overijssel zitten dagen zonder stroom. In Hulst duurt het ruim dertig uur voordat de inwoners weer aangesloten zijn op het net. In Haaksbergen duurt het zelfs 50 uur - 6 december 2002, Rotter dam. In de ochtendspits valt de stroom uit. 300.00 inwo ners zitten ruim drie uur zon der stroom. - 6 november 2002, Amster dam. 420.000 inwoners zitten ongeveer 1,5 uur zonder stroom. - 30 oktober 1994, Veluwe. Acht uur lang zit een onbe kend aantal inwoners zonder stroom. - 4 januari 1993, Achterhoek. 300.000 klanten zitten acht uur lang zonder stroom. - 31 mei 1984, Friesland, Gro ningen Overijssel. In drie pro vincies valt de stroom gedu rende de nacht 2,5 uur uit. GPD situatie. „Dat de spanning in het hoogspanningsnet terug loopt is iets wat je bijna nooit ziet", aldus een woordvoerder van EnergieNed. „Normaal ge sproken zijn stroomstoringen het gevolg van een probleem in de distributienetwerken, de stroomleidingen. Niet iedereen is hiervan over tuigd. Het consultancy-concern Cap Gemini waarschuwde eer der in een rapport voor de kwets baarheid van de Europese ener gievoorziening. De onderzoe kers zijn bang dat de toegeno men mogelijkheden om stroom te importeren ertoe zullen lei den dat er minder geïnvesteerd wordt in eigen productiecapaci teit. Dat leidt er weer toe dat een tekort in het ene land min der goed kan worden opgevan gen door overcapaciteit in een ander land, waardoor storingen zich als een olievlek over het Eu ropese netwerk verspreiden. Volgens Tennet is Cap Gemini veel te somber. „Landen kunnen maar korte tijd een beroep doen op capaciteit in andere landen. Bovendien moeten ze er flink voor betalen. Elk land zal er daarom voor zorgen voldoende reservecapaciteit achter de hand te houden." Afspraken De Europese Commissie wil niet temin duidelijker afspraken ma ken. Europees commissaris Pie- balgs heeft een spoedvergade ring van de toezichthouders op stroomnetten belegd en pleit voor extra investeringen in stroomverbindingen tussen de EU-landen. De kans op grote stroomstorin gen door problemen in de distri butienetten is in Nederland klein. Het hele hoogspan ningsnet en de belangrijke regio nale netten zijn dubbel uitge voerd, soms zelfs driedubbel. Als een net uitvalt ligt er een naast dat de taak direct over neemt. Bovendien zijn de net werken vrijwel overal in een ringvorm aangelegd. Dat bete kent dat de elektriciteit vanuit twee kanten geleverd kan wor den. Een breuk of defect heeft dan geen of nauwelijks gevol gen. GPD door llona Eveleens Zesduizend deskundigen en regeringsvertegen woordigers praten deze week in Kenia over het klimaat. De VN-conferentie besteedt voor al aandacht aan de gevolgen van het broeikaseffect voor ontwikkelingslanden. Symbo lisch daarvoor is de smelten de ijskap op Afrika's hoogste berg, de Kilimanjaro. De majestueuze Kilimanjaro verliest zijn glans. Vroeger glinsterde de ijskap op de top van Afrika's hoogste berg nog in de zon. Maar de gletsjer slonk de afgelopen jaren tot een toefje ijs. Sinds 1912 kromp de ijslaag met 80 pro cent en wetenschappers voor spellen dat binnen vijftig jaar ook het laatste restje gesmol ten is. Aan de voet van de berg leven Masai die geloven dat God zetelt op de top van Kilimanjaro. „De ijskap wordt elk jaar kleiner. Dat is duidelijk te zien", zegt Ken, een jonge Masai. Hij werkt in een hotel in het Amboseli Na tionale Park dat ten noorden van de berg ligt in Kenia. De Kilimanjaro, bijna 6000 me ter hoog, staat net over de grens in Tanzania. Mens en dier in het park en omgeving zijn afhankelijk van het smeltwater van Kili manjaro. Via een onder gronds kanalensysteem, ont staan door vulkanische activi teit, komt het voornamelijk boven de grond in twee moe rassen in Amboseli. Dat zijn de enige drinkplaatsen voor wilde dieren, maar ook voor het vee van Masai-herders. Oude foto's tonen een 100 me ter dikke gletsjer die uitlo pers had tot 4000 meter. Dat zijn nu nog slechts vergeelde herinneringen. De experts ver schillen van mening over de oorzaak van het krimpen van de ijskap. „Klimaatsverande ring kan een reden zijn", meent Titus Mitau van Kenya Wildlife Service, het se- mi-overheidsorgaan dat wild parken in Kenia beheert. „Maar ik vermoed meer oorza ken. Het regent minder door de ontbossing, dus valt er ook minder sneeuw op de top. Het aantal dieren en mensen die het water gebruiken, is flink toegenomen. Een onderzoek is nodig om de oorzaken in kaart te brengen zodat we maatregelen kunnen treffen." Het is de laatste jaren druk ker geworden aan de voet van Kilimanjaro. Meer mensen proberen in moestuinen eten te verbouwen en gebruiken smeltwater voor irrigatie. Olifanten zijn samen met landbouwers de grootste ver oorzakers van ontbossing in de regio. Boeren kappen om land bouwrijp te maken en olifanten duwen bomen om zodat ze de wortels kunnen eten. Volgens zoölogen zijn al enkele olifantenfamilies uit Amboseli verdwenen en naar Tanzania getrokken. Niet naar een park waar ze be schermd worden tegen jagers en stropers, maar naar een ge bied waar wel genoeg water is. Toeristen Amboseli, 300 kilometer ten zuidoosten van de Keniaanse hoofdstad Nairobi, is een po pulaire bestemming voor toe risten. Vorig jaar december vertoefden gemiddeld 4000 bezoekers per dag in het park. Titus Mitau ziet in de aantrekkingskracht van Am boseli dan ook een bedreiging van het fragiele ecosysteem. „Misschien moeten we over wegen het entreegeld te verho gen zodat er minder gasten komen. Dan heeft de natuur minder te lijden." Mocht de gletsjer van Oldoi- nyo Oibor in de nabije toe komst volledig smelten, dan betekent dat volgens Titus Mi tau het einde van Amboseli. „De dieren trekken weg. De toeristen komen niet meer. Ook de bewoners zullen naar elders gaan. Het wordt dan stil aan de voet van Kiliman jaro." GPD In het afgelopen jaar trok geen onderwerp in de Vlis- singse samenleving zoveel be langstelling als de financiële positie van de gemeente. Het gevoerde financiële beleid was erg ondeugdelijk. door Jaap Ventevoqel De budgetoverschrij din gen waren in het vorig Vlissingse college van B en W niet van de lucht en het nieu we moet zo hard op de rem trappen dat subsidiegeld dat voor het oprapen ligt bij ver schillende ministeries moet blijven liggen, omdat de be scheiden eigen gemeentelijke bijdrage niet opgebracht kan worden. Dat dit zo niet lan ger kan is duidelijk. De eerste aanzet van het nieu we college oogt niet slecht als we afgaan op de begroting die een maand geleden werd gepresenteerd. De begroting laat op ontnuchterende wijze zien hoe leeg de kas is en hoe veel kansen op het verbeteren van de kwaliteit op tal van terreinen onbenut zullen blij ven. De voorgestelde aanpak van burgemeester en wethou ders komt gedegen en profes sioneel over en toont aan dat men de belabberde situatie realistisch onder ogen ziet. In middels zijn we enkele weken verder. De gemeenteraad is kennelijk van de ergste schrik bekomen en overgegaan tot het stellen van detailvragen. Het nieuwe college is niet pri mair verantwoordelijk, maar oucLweth ouder Piet van der Maden heeft op meerdere plaatsen zichzelf vrij gepleit en is doodgemoedereerd aan een nieuwe periode als raads lid begonnen. Dat geldt ook voor zijn voorganger Tobias Meijers. Om tot een goed oordeel te ko men van de financiële perike len biedt de begrotingsscan die de toezichthouders op de gemeentelijke financiën, het Rijk en de provincie, hebben uitgevoerd, verschillende aan knopingspunten. Uit deze scan komt naar vo ren dat Tobias Meijers in de periode 1993-1996 al enkele doodzonden beging, door o.a. ten behoeve van de sanering van het Havenschap en de te korten op de grondexploita tie, investeringen te activeren en daarop maximale afschrij vingstermijnen te hanteren. Uit andere stukken valt te ha len dat zelfs dagelijks onder houd werd geactiveerd! Dit is niet alleen ongebruike lijk, maar ook zo stom dat het achteraf onbegrijpelijk is dat de gemeenteraad hiermee heeft ingestemd en de provin cie dit niet heeft afgekeurd. Voorts werden door deze wet houder in de periode 1997-2002 eenmalige inkom sten uit de verkoop van stil be zit, zoals de aandelen van de NV Haven van Vlissingen en het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, aangewend voor structurele uitgaven! Gebruikelijk is deze eenmali ge meevallers te gebruiken voor extra afschrijvingen van activa, of bij eventueel ge brek daaraan, deze op te spa ren als appeltje voor de dorst en alleen de geboekte rente te benutten als dekkingsmiddel. De nuchtere aanbeveling voor een versterkte centrale beheersingsrol voor Finan ciën Control spreekt boek delen. Onder Meijers is deze bewust afgezwakt. Het moge duidelijk zijn dat wie zo evident in de fout gaat als Meijers deed, de basis voor een normaal beleid aan tast en ook zijn opvolgers met de gebakken peren laat zit ten. De lessen die hieruit te le ren zijn: Pas nooit trucjes toe om jezelf rijk te rekenen en zie als gemeenteraad scherp toe dat je niet om de tuin ge leid wordt. Het college van burgemeester en wethouders en gemeente raad staan nu voor de geza menlijke opdracht om niet al leen de Aanbevelingen van de toezichthouders waar te ma ken. maar ook om de Vlissin- gers trots op hun stad te laten worden. Dat is 'a hell of a job'! Jaap Ventevogel is oud-ge- meenteraadslid en directeur van Toeristisch Ontwikke lingsbedrijf Vlissingen door Rudi Buis Een groeiend aantal automo bilisten neemt aparte win terhanden voor de maanden van sneeuw en ijzel. Dat ge beurt enerzijds uit overtuiging dat de extra kosten worden goedgemaakt door de bespaar de blikschade en anderzijds om dat Duitse regels het riskant ma ken zonder winterhanden dat land door te steken. Nadeel is dat ze met goed weer niet lek ker rijden. Veel tijd voor een praatje heeft Herman Willemsen niet. In zijn garage in Veenendaal is het een komen en gaan van automobilis ten die hun zomerbanden ko men verwisselen voor een set winterhanden. „Zestig a zeven tig, alleen deze ochtend al", schat de garagehouder van het Profile Tyrecenter. Willemsen ziet een opvallende trend. Nog maar een paar jaar geleden kwamen alleen fanatie ke wintersporters de banden ha len. Later volgden leasemaat schappijen die de schade aan hun wagenpark wilden beper ken. Nu komen er steeds meer particuliere automobilisten naar de garage die niet eens plannen hebben om op de lange latten te staan. „Ze vrezen het wisselvallige weer in Neder land. Dan weer sneeuw, dan weer èxtreme regenval of vallen de herfstblaadjes. Bestuurders denken meer aan hun veilig heid", zegt Willemsen. Extra banden zijn niet goed koop, maar onderzoek van de ANWB wijst uit dat bestuurders op winterhanden in de koude maanden minder brokken ma ken. „Stel dat je op glad wegdek op je zomerbandjes een schuiver maakt tegen een paaltje en één airbag klapt eruit. Dat is al zes honderd euro schade. Daar kun je bijna twee keer een set winter handen voor aanschaffen", re kent Willemsen voor. Boete Uit cijfers blijkt dat inmiddels circa twaalf procent van de ze ven miljoen personenauto's in de donkere maanden op winter handen rijdt. Wie de komende maanden via Duitsland naar po pulaire skigebieden vertrekt, doet er verstandig aan winter handen aan te schaffen. Automo bilisten die in Duitsland met slecht weer op zomerbanden rij den, riskeren een boete van en kele tientallen euro's. Wie tij dens winterse omstandigheden op Duitse wegen op gewone ban den rijdt en bij een ongeval be trokken raakt, loopt het risico mede-aansprakelijk te worden gesteld. De bond voor garage houders Bovag waarschuwt win tersporters de komende maan den voor de nieuwe regels. Op weg naar Oostenrijk, vorig win terseizoen met ruim 870 dui zend Nederlandse winterspor ters het populairste skiland, moeten automobilisten toch door Duitsland, zegt Mark van Dansik van de bond. „Als het dan misgaat en je hebt gewone bandjes om, trek je al snel aan 't kortste eind." De belangstel ling voor winterhanden is vol gens de Bovag toegenomen na 'chaotische vrijdag', 25 novem ber vorig jaar. Toen stond het verkeer de hele dag muurvast door sneeuwval en gladheid. „Volgens het KNMI sneeuwt het gemiddeld op 22 dagen per jaar", zegt Van Dansik. Neder landers zagen winterhanden tot voor kort vooral als overbodige luxe, denkt hij. Tests wijzen uit dat winterhan den op een glad wegdek de rem weg met de helft bekorten. Bij een snelheid van vijftig kilome ter per uur is de remweg ten op zichte van zomerbanden 30 me ter in plaats van 65 meter. Nade len zijn er ook. Zo is een set win terhanden niet goedkoop: de interbanden zijn ontwikkeld om meer grip te bieden bij winterse omstandighe den. Bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius wordt rubber harder, waardoor de grip op het wegdek afneemt. De samenstelling van het rub ber van winterhanden verschilt met die van zo merbanden, waardoor het rubber bij een koude re temperatuur minder snel hard wordt. Dat heeft een betere grip als resultaat. Daarnaast hebben winterhanden een ander profiel. Het profiel van een zomerband is met name gericht op het afvoeren van regenwater, het profiel van een winterhand is voorzien van lamellen. Bij het rollen van de band vervormt het profiel en werken de lamellen als het ware als grijpers die zich in de sneeuw vasthappen. Alleen in Finland zijn winterhanden verplicht en wel van 1 december tot 1 maart. In Duits land is dat niet het geval, maar in winterse om standigheden mogen auto's alleen de weg op met een volledige winteruitrusting, dus met winterhanden, voldoende ruitenvloeistof en de kens. In andere landen gelden geen verplichtin gen, met uitzondering van bergwegen. GPD PRESIDENT - Ruim zestig mil joen Amerikanen hebben giste ren hun stem uitgebracht op een van de twee presidentskan didaten.. De strijd gaat tussen de huidige republikeinse presi dent Dwight D. Eisenhower en democraat Adlai Stevenson, De meeste politieke waarne mers geven Eisenhower op dit moment de beste kansen. TWEEDE KAMER - De Twee de Kamer was gisteren voor het eerst bijeen met het vergro te aantal van 150 leden. De ver gadering begon in de oude sa menstelling van 100 leden, maar toen bleek dat de geloofs brieven van de 50 nieuwbe noemde leden in orde waren, ging Kamervoorzitter Korten- horst tot hun installatie over. HAMSTEREN - Zeeuwen zijn massaal aan het hamsteren ge gaan vanwege de gebeurtenis sen in Egypte. Daar hebben Britse en Franse troepen het grootse gedeelte van de Ka naalzone bezet. Een onderzoek je in de grootste Zeeuwse plaat sen leert dat met name thee. koffie, zeepartikelen, slaolie, suiker, blikvoedsel, thee- en- handdoeken, beddengoed en sponzen en zemen in grote hoe veelheden wordt ingeslagen. Het monteren van winterhanden wint enorm aan populariteit. Dat komt mede doordat in Duitsland winterhanden sinds kort verplicht zijn bij winterse omstandigheden. foto Ger Loeffen/ GPD/HH prijzen variëren van 300 euro per vier tot meer dan 2500 euro voor de duurdere auto's. Log Een ander probleem is dat de be stuurder twee keer per jaar naai de garage moet om de banden te verwisselen. Ook klagen veel au tomobilisten over een 'logge' au to als ze met goed weer over de wegen rijden. Het heeft dan ook geen zin om ze te verplichten, stelt Markus van Tol van de ANWB. „De band biedt extra's, kijk maar naar de remweg. Maar als je niet op wintersport gaat en je hebt de keuze om in Nederland de auto te laten staan als het sneeuwt of glad is, dan is het natuurlijk geen must." GPD f>fVA Internet: www.pzc.nl M# i Internetredactie: K #i|j Postbus 31 <2Z& 4ESS& Tfmr 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Hoofdredactie: Peter Jansen Bezorgklachten: 0800-0231231 Arie Leen Kroon (adjunct) Maandag t/m vrijdag vóór 15.00 uur gebeld, nog dezelfde dag nabezorgd; zaterdag vóór 12 uur. Centrale redactie: E-mail: lezersservice@pzc.nl Stationspark 28 Fax: (076)5312330 Postbus 31 4460 AA Goes Abonnementen: 0800-0231231 Tel: (0113)315500 autom. afschrijving acceptgiro Fax: (0113)315669 per maand', 21,50 n.v.t E-mail: redactie@pzc.nl per kwartaal: 61,50 64,50 per jaar: €236.00 239,00 Lezersredacteur: A. J. Snel Voor toezending per post geldt een Stationspark 28 toeslag- Postbus 31 E-mail: lezersservice@pzc.nl 4460 AA Goes Beëindiging van abonnementen Tel: (0113)315660 uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het Fax: (0113)315609 einde van de betaalperiode. U ontvangt E-mail: lezersredacteur@pzc.nl een schriftelijke bevestiging. PZC, t.a.v. lezersservice. Middelburg: Postbus 314460 AA Goes Buitenruststraat18 Losse nummers per stuk: Postbus 8070 maandag L'm vrijdag: 1,30 4330 EB Middelburg zaterdag: 1,85 Tel: (0118)493000 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Goes: Stationspark 28 Postbank 35.93.00 Postbus 31 4460 AA Goes Advertenties: Tel. (0113)315670 Alle advertentie-orders worden uitgevoerd Fax. (0113)315669 overeenkomstig de Algemene E-mail: redgoes@pzc.nl Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Overlijdensadvertenties: Postbus 145 maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren 4530 AC Terneuzen zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0115)645769 Tel. (076)5312550 Fax. (0115)645742 Fax. (076)5312340 E-mail: redtern@pzc.nl Personeelsadvertenties: Hulst: Het 's-Landshuis Tel: (076)5312240 Steenstraat 37. Fax: 1076)5312340 4561 AR Hulst Tel: (0114)371379 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Fax:(0114)371380 Tel. (076)5312104 E-mail: redhulst@pzc.nl Fax. (076)5312340 Zierikzee: Grachtweg 23a Voor gewone advertenties: Postbus 80 Noord- en Midden-Zeeland 4300 AB Zierikzee Tel. (0113)315520 Tel: (0111 (454647 Fax. (0113)315529 Fax:(0111)454657 Zeeuws-Vlaanderen E-mail: redzzee@pzc.nl Tel: (0113)315570 Fax:(0113)315571 Opening kantoren Business to Business/Onroerend goed Goes, Zierikzee Tel: (076)5312277 en Hulst: Fax: (076)5312274 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl/service/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van hot Wegener-concern. De doorn aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onre (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen an Wegener of door ons zorgvuldig geselecteer- de derden. Als u op deze informatie geen pri|S stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: PZC, le zersservice, Postbus 31. 4460 AA Goes. Behoort tot weGeNeR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4